Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Päivittelyä:

Eniten murhetta aiheuttaa nyt painonlasku, koska se on tippunut kuukaudessa n. 10kg ja käytännössä olen "elänyt" viimeiset kaksi viikkoa normaalisti ja silti 4kg lähtenyt :down:

Onko muilla ollut huomattavia painonlaskuja leikkauksen jälkeen? ennen ei ole vastaavaa sattunut, vaikka olen ollut pidempiäkin aikoja punkassa.. (mm. 1kk puolivartalokipsissä) :D

Mulla lähti 5 kg painoa loukkaantumisen jälkeen. Ruoka ei kauheesti maistunut kun ei urheillu ja sit tietty kaikki nesteet lähti kans. Toisaalta on kyl lähteny lihasmassaakin, nyt kun palailin kuukauden tauon jälkeen puntille ni jossain liikkeissä, selkäliikkeissä esimerkiks voi laittaa 20 kiloa painoa vähempi tankoon kun ei jaksa. 4-6 kertaa viikossa harrastin liikuntaa ennen tota haveria.

5 kk yhteensä saikulla. ke olin pelaamassa ekaa kertaa tennistä 53 vk ja olin hidas ku saatana.jalka edelleen huomattavasti pienempi ja heikompi,mutta pikku hiljaa menny eteenpäin.

olenko ainoa jonka jalka ei ole parantunut odotetusti!! Jalka leikattu 2krt tänä vuonna ja kuntoutus hidasta.Vieläkin kyykätessä ja prässissä sattuu ja luonnollisesti vajaa liikkuvuus...
Jos on vielä vajaa liikkuvuus ja kipuja, ei kannata varmasti kyykätä ainakaan kovilla painoilla, saati pelata tennistä.

Itse jätän hypi-potki lajit ensi kesään.

Miten teillä leikatun koiven liikkuvuus??

Missä vaiheessa ootte pystyneet polkeen esim kuntopyörää? Ja missä vaiheessa koipenne on alkanu taipuun (koukistuun) normaalisti??

Mulla 4,5 vkoo leikkauksesta ja vielä en kykene kuntopyörän selkään. Sekin hauska juttu tässä on, että fysioterapeutti oli vaatimassa "pakkovenyttelyä" koivelle 2 vkoo leikkauksen jälkeen. Se ei taipunu ku 55 astetta. No ei ihme, mutta ohjeet saaneena venyttelin viikon kohtuudella ja kummasti se alko taipuun jo yli 90 astetta! Ja 3 vkoo leikkauksesta leikkaava lääkäri (huippuortopedi) sano, että ei venyttelyllä oo todellakaan kiire!! Ja että sehän taipuu hyvin tässä vaiheessa! Liika venyttely alkuvaiheessa saattaa venyttää siirrettä (hamstrings) liikaa ja polvi voi jäädä löysäks!! Että kyllä liikerata tulee ajallaan itestään. Lääkäri suorastaan ylisti polvea! Kyllä mieluummin uskon lääkäriä!! Jumpparit ny haluaa heti väännellä kaikenmaailman asentoihin! Kohtuus kaikessa pätee kai tässäkin..?

Mutta ihmetyttää touhu - mites teillä muilla???? :rolleyes:

Multa leikattiin leikattiin acl ja sisempi kierukka viime toukokuussa. Siirre takareidestä ja kierukan pala pois. Leikkauksesta siis n. 5 kk. Polven loukkasin salibandyssä viime vuonna elokuussa eli jo toista vuotta sitte. Valitettavasti en oikein muista miten mulla nuo ojennukset ja koukistukset tarkalleen meni sillai et ne oli täydet leikkauksen jälkeen. Ojennus täysi aika nopeasti ehkä 3 vk. Koukistus muistaakseni alko olla täysi n. 2,5 kk:n päästä. Kuntopyörällä pystyin polkemaan n. 6 vk päästä muistaakseni. Venyttelin, venyttelen, jumppasin ja jumppaan edelleen erittäin ahkerasti. Mulla meni 3 viikkoa ja pari päivää päälle lasaretissa kun sain heti leikkauspäivänä komplikaationa keuhkoembolian l. keuhkoveritulpan. Aloin saada siihen heti lääkitystä, jotka vaikuttaa veren hyytymisarvoihin. Sen takia ei ois tarvinnu olla sairaalas ku ehkä n. viikon, mutta sitten toisena päivänä leikkauksen jälkeen polvi ja pohje tulivat erittäin kipeiksi ja jalka turposi paljon. Olin saanut bakteeritulehduksen jalkaan. Suonensisäisesti siihen antibioottia. Tulehdusarvot alkoivat laskea, mutta kipu vaan paheni. Lopulta jalasta löydettiin molempien ruuvien kohdalta valtiomonpullistumat. Kun ne operoitiin, kipu alkoi pikkuhiljaa helpottaa. Noo se siitä. Nyt polvi ja pohje aika hyvässä kunnossa. Hematooma hävinnyt pohkeesta. Kuntouttanut olen todella ahkerasti ammattitaitoisen fysion opastuksella kuntosalilla. Nyt tietenkin jo pitkän aikaa omin nokkineni. Lisäksi tietenkin hölkkäilyä ja kävelyä. N. kk sitten kävin kontrollissa ortopedilla. Sanoi että pari kk pitää vielä malttaa ennen kuin saan on järkevää alkaa taas pelailla. Muistutti myös, että aloita varovaisesti kun en ole niin täysipainoisesti pystynyt jalkaa kuntouttamaan alusta asti kuin olisin kaiken onnistuessa voinut. Maltti on valttia.:thumbs: kaikille

Missä vaiheessa ootte pystyneet polkeen esim kuntopyörää? Ja missä vaiheessa koipenne on alkanu taipuun (koukistuun) normaalisti??

Mulla 4,5 vkoo leikkauksesta ja vielä en kykene kuntopyörän selkään. Sekin hauska juttu tässä on, että fysioterapeutti oli vaatimassa "pakkovenyttelyä" koivelle 2 vkoo leikkauksen jälkeen. Se ei taipunu ku 55 astetta. No ei ihme, mutta ohjeet saaneena venyttelin viikon kohtuudella ja kummasti se alko taipuun jo yli 90 astetta! Ja 3 vkoo leikkauksesta leikkaava lääkäri (huippuortopedi) sano, että ei venyttelyllä oo todellakaan kiire!! Ja että sehän taipuu hyvin tässä vaiheessa! Liika venyttely alkuvaiheessa saattaa venyttää siirrettä (hamstrings) liikaa ja polvi voi jäädä löysäks!! Että kyllä liikerata tulee ajallaan itestään. Lääkäri suorastaan ylisti polvea! Kyllä mieluummin uskon lääkäriä!! Jumpparit ny haluaa heti väännellä kaikenmaailman asentoihin! Kohtuus kaikessa pätee kai tässäkin..?

mulla se taas meni sillain leikannut ortopedi sanoi 2 viikkoo leikkauksesta että pitäsi alkaa polkemaan kuntopyörällä mutta fysioterapeutti taas tyrmäs sen ajatuksen ja uskoin sitä koska jalka ei todellakaan tuntunut siltä että sillä olisi voinut polkea vaan sillon keskityttiin loppuojennukseen ja koukistumiseen....eniten siihen ojennukseen koska kuulemma sen kanssa on enemmän ongelmia kun koukistumisen yleensä...

Mulla ainakin oli ohjeena, että ei saa koukistaa yli 90 astetta ekana neljänä viikkona. Nyt leikkauksesta 6 viikkoa ja menee jotain hieman alle 120 astetta. Jäykkä on, mutta kuulemma parempi niin kuin liian löysä. Kyllä se koukistus sieltä lähtee, kun vaan jaksaa harjoitella. Kylmää ympäri polven, jos vielä turvotusta niin koukistuskin lähtee paremmin. Mulle annettiin ohjeeksi, että mahalle lattialle, jalka koukkuun, joku leveämpi naru ym. säären ympärillä, sitten vedät narusta kantapäätä kohti pakaraa. Puoliksi väkisin koukistusta ja pito n. 20 s. maksimissa. Tuon toistaa muutaman kerran, niin kyllä se siitä. Kannattaa myös kattoo, että jalka tulee suoraan. Kantapää ei saa siis luistaa oikealle tai vasemmalle. Jos on kaveri jumppaamassa niin hän avuksi. Toinen on, että makaat selällä ja liutat jalkapohjaa pitkin seinää alaspäin (polvi koukistuu). Siinä lonkka on koukussa ja jostain syystä jalka koukistuu enemmän kuin vatsallaan. Fyssaria kyllä kannattaa yleensä uskoa, mutta esim. pyöräilyyn tarvitaan joku 115 astetta. Eli jos se ei koukistu sitä niin polkeminenhan on mahdotonta. Kuntoutuksesta on paljon eri ohjeita liikkeillä. Kannattaa selata nettiä ja jumpata, jumpata, jumpata :rolleyes:

Jeps jeps..

Joo, jumpata täytyy kovasti, mutta silti maltilla! Ei mullakaan ton loppuojennuksen kans oo mitään ongelmaa. Se on mennyt melki alusta asti ilman suurempia ponnisteluja. Polttelis vaan jo pikku hiljaa hypätä ton kuntopyörän selkään!! :D

Nyt fysioterapeutin väänneltäväks!! :eek:

Mites ensimmäiset päivät leikkauksen jälkeen? Mulla leikattiin eilen ja tein heti illalla jotain pikkujumppaa; kevyitä jalannostoja seisoen, takareisivenytystä, jalkapöydän liikuttelua yms. Ja nyt on polvi aika turvonnut. Eli oonko nyt vaan jalka ylhäällä pari päivää ja odotan että turvotus laskee ja alan sitten jumppaamaan vai pitääkö vetää kivun sallimissa rajoissa.

Tällä hetkellä en pysty esim. makuuasennosta nostamaan jalkaa kunnolla ylös kivun takia.

Mulla kun on semmoinen lappu missä lukee että viikoilla 1-3 pitäis tehdä noita kevyitä jumppaliikkeitä, niin otan sen kirjaimellisesti siten että ne pitää tehdä HETI leikkauksen jälkeen. Leikanneesta kliniikasta ei ole apua koska sieltä vanhan kansan sairaanhoitaja sanoi että ei saisi mm. varata kahteen viikkoon (joten hänen mielipiteensä jätän omaan arvoonsa) ja valitettavasti leikannutta lääkäriä en saa kiinni ennen ensi viikon tiistaita.

Mites ensimmäiset päivät leikkauksen jälkeen? Mulla leikattiin eilen ja tein heti illalla jotain pikkujumppaa; kevyitä jalannostoja seisoen, takareisivenytystä, jalkapöydän liikuttelua yms. Ja nyt on polvi aika turvonnut. Eli oonko nyt vaan jalka ylhäällä pari päivää ja odotan että turvotus laskee ja alan sitten jumppaamaan vai pitääkö vetää kivun sallimissa rajoissa.

Tällä hetkellä en pysty esim. makuuasennosta nostamaan jalkaa kunnolla ylös kivun takia.

Mulla kun on semmoinen lappu missä lukee että viikoilla 1-3 pitäis tehdä noita kevyitä jumppaliikkeitä, niin otan sen kirjaimellisesti siten että ne pitää tehdä HETI leikkauksen jälkeen. Leikanneesta kliniikasta ei ole apua koska sieltä vanhan kansan sairaanhoitaja sanoi että ei saisi mm. varata kahteen viikkoon (joten hänen mielipiteensä jätän omaan arvoonsa) ja valitettavasti leikannutta lääkäriä en saa kiinni ennen ensi viikon tiistaita.

Mä en nyt rupea neuvomaan mikä on oikein koska en ole lääkäri (ja lääkäreitten ja fyssareillakin mielipiteet eroo) mut kerron mitä ite tein. Kuljin kiltisti kepeillä kaks viikkoa, etten vaan tuhoais operaation tuloksia, ne kiinnitykset kuitenkin voi irrota jos oikeen koheltaa, kun ne ei ole kunnolla parantunu. Elä siis riskeeraa mitään hätäilemällä, ehdit kyllä tekemään vaikka mitä kun se jalka on kuosissa. Kevyitä jumppaliikkeitä tein heti seuraavasta päivästä lähtien kuten fyssari oli neuvonut. Loppuojennusta pitää välttää ja koukistaa ei saa yli 90 astetta ettei viritykset leviä. Annettiinko sulle jumppaohjeet? Mulle annettiin sellaset missä liikkeet tehdään joko maaten tai istuen (kai sekin turvallisuussyistä.)

Kun polvi turpoo niin nosta koipi kattoa (ota joku hyvä kirja tai lehti) ja laita kylmäpaketti polven taakse. Mä ja kylmäpakkaus oltiin noin viikon ajan erottamaton yhdistelmä, se oli ainut mikä särkyyn ja turvotukseen auttoi. Siinä sit makoilua kunnes turvotus laskee. Turvotus lisää särkyä jos ei muuten jo tarpeeks särje. Ota särkylääkettä senkin takia, ettei se leikkaushaava ei tulehtuis. Muista et sekin riski on olemassa, älä siis liikaa kiusaa sitä polvea alkupäivinä. Mä jumppasin alkuun kerran päivässä (ja jos oikeen paha turvotus oli niin jätin jumpat väliin ja odotin turvotuksen laskua) ja lisäsin jumppamääriä sit viikon jälkeen kun turvottelu lakkas. Kärsivällisyyttä! Eläkä hättäile!:thumbs:

Mä en nyt rupea neuvomaan mikä on oikein koska en ole lääkäri (ja lääkäreitten ja fyssareillakin mielipiteet eroo) mut kerron mitä ite tein. Kuljin kiltisti kepeillä kaks viikkoa, etten vaan tuhoais operaation tuloksia, ne kiinnitykset kuitenkin voi irrota jos oikeen koheltaa, kun ne ei ole kunnolla parantunu. Elä siis riskeeraa mitään hätäilemällä, ehdit kyllä tekemään vaikka mitä kun se jalka on kuosissa. Kevyitä jumppaliikkeitä tein heti seuraavasta päivästä lähtien kuten fyssari oli neuvonut. Loppuojennusta pitää välttää ja koukistaa ei saa yli 90 astetta ettei viritykset leviä. Annettiinko sulle jumppaohjeet? Mulle annettiin sellaset missä liikkeet tehdään joko maaten tai istuen (kai sekin turvallisuussyistä.)

Kun polvi turpoo niin nosta koipi kattoa (ota joku hyvä kirja tai lehti) ja laita kylmäpaketti polven taakse. Mä ja kylmäpakkaus oltiin noin viikon ajan erottamaton yhdistelmä, se oli ainut mikä särkyyn ja turvotukseen auttoi. Siinä sit makoilua kunnes turvotus laskee. Turvotus lisää särkyä jos ei muuten jo tarpeeks särje. Ota särkylääkettä senkin takia, ettei se leikkaushaava ei tulehtuis. Muista et sekin riski on olemassa, älä siis liikaa kiusaa sitä polvea alkupäivinä. Mä jumppasin alkuun kerran päivässä (ja jos oikeen paha turvotus oli niin jätin jumpat väliin ja odotin turvotuksen laskua) ja lisäsin jumppamääriä sit viikon jälkeen kun turvottelu lakkas. Kärsivällisyyttä! Eläkä hättäile!:thumbs:

tuota kylmää pitää kehua vielä lisää:thumbs: mä pidän vieläkin treenin jälkeen siinä polvessa kylmää..leikkauksesta on nyt melkeen kuusi kuukautta..voin sanoo että kannattaa sitä kylmää käyttää paljon ja vielä jopa näin pitkän ajan päästä leikkauksesta...mä oon selvinny tosi vähillä kivuilla ja yks iso syy on just toi kylmän käyttö...suosittelen:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Missä vaiheessa ootte pystyneet polkeen esim kuntopyörää?
Suunnilleen 2,5 viikon kohdallahan se oli, kuntoutuksen alkaessa. Aika hmmm... tuskallista se kyllä oli parilla ekalla kerralla. Mutta mainio treeniliike, jossa itseään ei voi hajottaa.

Pakkovenyttelyä, aaargh!!! Mitään ei pidä tehdä väkisin. Taivutusta sen verran kun luontevasti taipuu, samoin ojennusta, siinähän ne parhaat saamani neuvot. Kun nyt muistelen, niin eihän koko venyttelystä ollut mitään puhetta/ohjeita, ja hyvä polvesta tuli siitäkin huolimatta. Pelkällä voima/massatreenillä!

Ja jäitä polveen heti treenin jälkeen ja lehti käteen. Kotona lisää. Vähän se tuntui hölmöltä, mutta... tottuu sellaiseenkin. Monen monta iltaa tuli kotosallakin istuttua koipi oikosenaan jääpussi polvella. Eipä ollut kyllä paljon muutakaan tekemistä.

Kooma: Heti leikkauksen jälkeen saa/voi/pitää tehdä niitä lapun mukaisia pikkujuttuja, sitä vartenhan se lappu on. Kivun rajoissa pitää tietysti toimia (ettei taju lähde), ja se ettei jalkaa edes pysty nostamaan on ihan tuttua itsellenikin, eli kaiketi ihan normaalia vaikkei siltä yhtään tunnukaan. Mitä taas turvotuksen tulee, se nyt vain kuuluu asiaan, itsellänikin polvi oli leikkauksen kolmisen viikkoa niin turvoksissa, että eräänä päivänä ihmettelin mitä saakurin pahkuroita siihen oikein on kasvanut - no turvotus oli vain laskenut, ei sen vaarallisempaa. Pientä turvotusta oli vielä kauan sen jälkeenkin.

Kooma: Heti leikkauksen jälkeen saa/voi/pitää tehdä niitä lapun mukaisia pikkujuttuja, sitä vartenhan se lappu on. Kivun rajoissa pitää tietysti toimia (ettei taju lähde), ja se ettei jalkaa edes pysty nostamaan on ihan tuttua itsellenikin, eli kaiketi ihan normaalia vaikkei siltä yhtään tunnukaan. Mitä taas turvotuksen tulee, se nyt vain kuuluu asiaan, itsellänikin polvi oli leikkauksen kolmisen viikkoa niin turvoksissa, että eräänä päivänä ihmettelin mitä saakurin pahkuroita siihen oikein on kasvanut - no turvotus oli vain laskenut, ei sen vaarallisempaa. Pientä turvotusta oli vielä kauan sen jälkeenkin.

Niin kun ongelmana on se että en mä pysty tekemään niistä liikkeistä mitään muuta kuin heilautuksia pystyssä eteen, taakse ja sivuille ja sitten nilkanojennuksia... ja silti koskee aika reippaasti, esim. nilkanojennuksia ei pysty yli viittä tekemään putkeen millään.

Sen verran tuntuu painetta polvessa ettei oo mitään toivoakaan esim. nostaa sitä reisilihaksen voimilla vaakatasosta 20cm korkeuteen. Jalka ollut nyt koholla viimeiset 48 tuntia koko ajan (poislukien wc-käynnit) ja jäätä olen pitänyt polvessa kahden tunnin välein, n. 8 kertaa päivässä. Mut kyl se paremmalta jo taitaa tuntua, aluksi kun joutui vessassa käymään niin tuntui kipulääkityksestä huolimatta siltä että polvi räjähtää kun siellä on niin paljon painetta. En tiedä oisko se yrittänyt tulehtua tai jotain kun se oli ihan tulikuumakin vielä eilen mut nyt on melkein samanlämpöinen kun muu keho.

kyllä nyt on ihmeellinen olo kun sairasloma loppu...eihän tässä tullut oltuakaan kun 6 kuukautta saikulla...jää väkisin päälle toi varovaisuus mikä on tullut tässä toipumisvaiheessa...onko muilla tätä ongelmaa ollu? tai ongelmaa ja ongelmaa mut silti...pitäs siis pystyä tekee kaikkee melkeenpä mut jääny se varovaisuus tonne päähän niin ei meinaa uskoltaa tehdä mitään...kait se on vaan rohkeesti ruvettava tekee niin jos se häviäis tuolta tajunnasta ees pikkase.:lol2:

sama homma kuin KOOMALLA oli täällä.wc:ssä käynti oli yhtä HELVETTIÄ.se kuumotus/kipu ja paine mikä tuli. ostinkin sorsan jottei tarvitsisi käydä vessassa. wc:n jälkeen piti aina ottaa pari panacodia naamariin ja odottaa että lääkkeen vaikutus alkaa ja saa unen päästä kiinni.

luulin että olen ainut jolla wc oli HELVETISTÄ
JA niin se jalka pidettiin ylhäällä

Pakkovenyttelyä, aaargh!!! Mitään ei pidä tehdä väkisin. Taivutusta sen verran kun luontevasti taipuu, samoin ojennusta, siinähän ne parhaat saamani neuvot. Kun nyt muistelen, niin eihän koko venyttelystä ollut mitään puhetta/ohjeita, ja hyvä polvesta tuli siitäkin huolimatta. Pelkällä voima/massatreenillä
.

Mulla fysioterapeutti vääntää sitä jalkaa väkisin koukkuun ja samaa saa tehdä kotona. Huom. neljän viikon kohdalla. Kuulemma vois laittaa, vaikka ihmisen istumaan jalan päälle ja tällä tavoin koukistaa sitä painon kanssa. Passiivisissa liikkeissä (itse ei siis saa käyttää lihasvoimaa) ei uutta ristisidettä voi vaurioittaa. (?) Ainakin oon tuollaisia ohjeita saanut. Tiedä sitten onko oikein vai ei??

Noh, pistetään nyt sitten oma stoori kehiin, eli:

Polvi meni ensimmäisen kerran sijoiltaan joskus Elokuussa kun kaatusin motukalla. Tämän jälkeen polvi on mennyt yhteensä noin 8-9 kertaa sijoiltaan ja on törkeän löysä. Vapaaottelu reenit ja juoksut ja kaikki höntyily on jäänyt, maha kasvaa yms :D Toivon hartaasti että ensi kesänä pääsisin inttiin ja pikkuhiljaa painimaan ja lyömään. 5.12 tätä vuotta on leikkaus aika, saa nähdä mihin tästä Suomen terveydenhuollosta on..

Noh, pistetään nyt sitten oma stoori kehiin, eli:

Polvi meni ensimmäisen kerran sijoiltaan joskus Elokuussa kun kaatusin motukalla. Tämän jälkeen polvi on mennyt yhteensä noin 8-9 kertaa sijoiltaan ja on törkeän löysä. Vapaaottelu reenit ja juoksut ja kaikki höntyily on jäänyt, maha kasvaa yms :D Toivon hartaasti että ensi kesänä pääsisin inttiin ja pikkuhiljaa painimaan ja lyömään. 5.12 tätä vuotta on leikkaus aika, saa nähdä mihin tästä Suomen terveydenhuollosta on..

pomppaako sulla patella pois paikoiltaan vai meneeko se polvi jotnkin muuten "sijoiltaan" vaikkapa itse polvinivelestä...????

En nyt mitään tarkkaa termiä osaa kertoa, mutta homma menee kutakuinkin niin, että ensin kuuluu helvetillinen rusaus, sen jälkeen istun nilkan päällä maassa ja jalka on aivan luonnottomassa asennossa, suoristan jalan ja se menee paikoilleen helposti, vasta tämän jälkeen alkaa sattua :itku:

Kyselin vakuutusyhtiöltä kuntoutukseen liittyviä kuntosalimaksuja:
Lupautuivat maksamaan 10 kpl kuntosalikertoja. Aika vähän mutta aikaa on kolme vuotta!
Ajattelin siis käydä satsit ja eliksiat kertamaksulla kun tarve tulee esim. vieraassa kaupungissa reissatessa. Jotain hyvää tästäkin.

Niin kun ongelmana on se että en mä pysty tekemään niistä liikkeistä mitään muuta kuin heilautuksia pystyssä eteen, taakse ja sivuille ja sitten nilkanojennuksia... ja silti koskee aika reippaasti, esim. nilkanojennuksia ei pysty yli viittä tekemään putkeen millään.
Juuri niin, ja sitten on vielä kaupan päälle helevetin huono omatunto, kun ei treenaa. Kun ei muka ole reidessä voimaa edes nostaa suoraa jalkaa, kun vielä viikkoa aikaisemmin ojenteli enimmillään 65 kilolla... :curs: Tiedän tunteen, vaikken voikaan sanoa että polvessa olisi varsinaista painetta tuntunut (turvonnut pötikkä se kyllä oli). Kuumotusta oli itsellänikin, eniten aina treenin jälkeen, ja kyllä se jonkinasteiseen tulehdukseen viittaa - että sen puoleen jäät ja lepo ovat hyvää treeniä. Itse sain kyllä antibioottejakin alkuvaiheissa aika tujun satsin.

Mulla fysioterapeutti vääntää sitä jalkaa väkisin koukkuun ja samaa saa tehdä kotona. Huom. neljän viikon kohdalla. Kuulemma vois laittaa, vaikka ihmisen istumaan jalan päälle ja tällä tavoin koukistaa sitä painon kanssa.
Hurjaltahan tuo kuulostaa, mutta neljän viikon kohdalla ja (toivottavasti todellä) pätevän asiantuntijan käsissä... joo, itse asiassa harrastin - joskin enemmän kuin neljän viikon päästä - juuri tuota jalan päälle istumista, onhan kyseinen istumistapa (ns. seiza-asento) sentään huomattavassa asemassa budotreeneissä, onnistui kohtuullisen hyvin jo reilun 6kk kuluttua.

heh, ja tuohon vessakeskusteluun - arvatkaapa oliko mukavaa, kun leikattu jalka ei taipunut mukaan mukavuuslaitokseen, vaan sojotti pitkällä eteisen puolella :lol2:

Back
Ylös Bottom