Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pientä päivitystä kehiin; eli 7. päivä menossa tänään leikkauksesta. Jalka nousee jo makuulta reisivoimilla ylöspäin, suoristuukin melkein kokonaan ja kipulääkkeet on kaikki Voltarenia lukuunottamatta jätetty pois (tuokin vain siis tulehdusta ja turvotusta estämään/laskemaan) eli tilanne näyttää ihan hyvältä mutta suurin ongelma on kova kipu sääriluun ympärillä kun jalka on pystysuorassa (siis kun seison). Johtunee ilmeisesti kudosnesteistä ja muusta shitistä mitä on valunut alaspäin polvesta tjsp?

Salille menen heti kunhan tuo seisomis-kipu :hyper: lakkaa. Muuten on helvetin hyvä olo (olosuhteisiin nähden). Mut ei tästä sängystä ihan heti tuu varmaan lähdettyä pidemmälle koska nyt pisimmät reissuni ovat olleet jääkaapille ja vessaan, ja pahimmillaan tuntuu "kävellessä" että olisi karhunraudat sääriluussa kiinni. Pitkälleen kun menee niin samantien loppuu tuo kipu. Sääli sikäli että muuten olisin ihan valmis käymään tosiaan vaikka salilla tai kaupungilla kirjastossa tai kavereiden luona tappamassa aikaa mut ei kykene olemaan pitkään tolpillaan :(

Pientä päivitystä kehiin; eli 7. päivä menossa tänään leikkauksesta. Jalka nousee jo makuulta reisivoimilla ylöspäin, suoristuukin melkein kokonaan ja kipulääkkeet on kaikki Voltarenia lukuunottamatta jätetty pois (tuokin vain siis tulehdusta ja turvotusta estämään/laskemaan) eli tilanne näyttää ihan hyvältä mutta suurin ongelma on kova kipu sääriluun ympärillä kun jalka on pystysuorassa (siis kun seison). Johtunee ilmeisesti kudosnesteistä ja muusta shitistä mitä on valunut alaspäin polvesta tjsp?

Salille menen heti kunhan tuo seisomis-kipu :hyper: lakkaa. Muuten on helvetin hyvä olo (olosuhteisiin nähden). Mut ei tästä sängystä ihan heti tuu varmaan lähdettyä pidemmälle koska nyt pisimmät reissuni ovat olleet jääkaapille ja vessaan, ja pahimmillaan tuntuu "kävellessä" että olisi karhunraudat sääriluussa kiinni. Pitkälleen kun menee niin samantien loppuu tuo kipu. Sääli sikäli että muuten olisin ihan valmis käymään tosiaan vaikka salilla tai kaupungilla kirjastossa tai kavereiden luona tappamassa aikaa mut ei kykene olemaan pitkään tolpillaan :(

Tuossa vaiheessa tulee aina mietittyä kaikki jutut ja tekee ne yhellä kerralla...ite en ainakaan jaksanu koko aikaa ravata sieltä sängystä:lol2:

Mulla fysioterapeutti vääntää sitä jalkaa väkisin koukkuun ja samaa saa tehdä kotona. Huom. neljän viikon kohdalla. Kuulemma vois laittaa, vaikka ihmisen istumaan jalan päälle ja tällä tavoin koukistaa sitä painon kanssa. Passiivisissa liikkeissä (itse ei siis saa käyttää lihasvoimaa) ei uutta ristisidettä voi vaurioittaa. (?) Ainakin oon tuollaisia ohjeita saanut. Tiedä sitten onko oikein vai ei??

hmmm.. mun fysioterapeutti taas sanoi, että voimalla vääntäminen on ehdottomasti kielletty. Sen verran saa koukistaa kun itse pystyy jalkalihaksilla ja oman painon kyykällä (kyykässä oltava tosi varovainen ja kuunneltava polvea).

Tosin, multa poistettiin kokonaan tuo 10v. sitten laitettu ristiside. Nyt ei ole eturistisidettä laisinkaan muutamaan kuukauteen.

hmmm.. mun fysioterapeutti taas sanoi, että voimalla vääntäminen on ehdottomasti kielletty. Sen verran saa koukistaa kun itse pystyy jalkalihaksilla ja oman painon kyykällä (kyykässä oltava tosi varovainen ja kuunneltava polvea).

Tosin, multa poistettiin kokonaan tuo 10v. sitten laitettu ristiside. Nyt ei ole eturistisidettä laisinkaan muutamaan kuukauteen.
Kiellettiinkö noi voimalla vääntämiset sillo 10v sitten, ku laitettiin uusi vai nyt, ku se poistettiin? Miten oot pärjäillyt ilman? Laitetaanko sulle vielä uusi??

tosi mukava oli kyl katella tota kun itellä just sama homma tehty kans...se on mukava pötkötellä tos pöydällä kun itelle se tehtiin puudutuksella niin kaikki pora yms äänet kuulu mukavasti:lol2:

No joo, mä pyysin että kääntäisivät sitä monitoria minkä kautta tähystävät että "mäkin näkisin mitä leffaa te siellä katsotte" (eivät ymmärtäneet huumoria), ja niin siinä sitten lääkehuuruissani katselin kun paikkoja putsattiin ja luun läpi meni poraa. Ruuvaamisen katsominen teki jotenkin ilkeää kun sen tunsi koko kropassa muutenkin :)

Mut hei asiaan; mulla on tää paineen tunne pystyssä ollessa pysynyt pari päivää jo yhtä pahana, onhan muilla ollut samanlaisia oireita eli on kai tämä normaalia? Eli kun nousen seisomaan niin n. 5-10 sekunnin jälkeen verisuonet pohkeessa alkaa pullottamaan pahemmin (paremmin?) mitä ikinä aikaisemmin edes pohjetreenin jälkeen ja sitten alkaa semmoinen jomottava kipu joka kohdistuu sääriluuhun. Kipu häviää jos pohjetta hieraisee alhaalta ylöspäin - ikäänkuin pakottaen verta pois pohkeesta tai sit hellittää myös jos menee istumaan ja/tai nostaa jalan vaakatasoon.

Muuten en kyselisi mutta n. 4 päivän päästä pitäisi päästä lääkäriin tarkastuskäynnille ja en usko että pystyn itkemättä kepittämään lekurille asti jos tämä olo jatkuu. Toki onhan mulla kipulääkkeitä mutta niitä en haluaisi käyttää, eniten pelottaa että voinko saada esim. verisuonet posahtamaan jos seisoskelen tai kävelen liikaa ja turrutan kivun kipulääkkeillä? Eikös toi kipu kuitenkin oo kropan merkki sanoa että nyt riittää rasitus, mene lepäämään?

Muuten en kyselisi mutta n. 4 päivän päästä pitäisi päästä lääkäriin tarkastuskäynnille ja en usko että pystyn itkemättä kepittämään lekurille asti jos tämä olo jatkuu. Toki onhan mulla kipulääkkeitä mutta niitä en haluaisi käyttää, eniten pelottaa että voinko saada esim. verisuonet posahtamaan jos seisoskelen tai kävelen liikaa ja turrutan kivun kipulääkkeillä? Eikös toi kipu kuitenkin oo kropan merkki sanoa että nyt riittää rasitus, mene lepäämään?
Pahin kipu johtuu siitä että polveen on porattu kaksi 8mm reikää ja revitty jänteet irti. On älytöntä olla ottamatta siihen kipulääkitystä.

Rasitus toki aiheuttaa turvotusta ja kipua mutta tuskinpa mitkään verisuonet poksahtaa. Parempi kunnon lääkitys ja liikkuu mitä pystyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Päivitystä taas; elikkä pitkällisen empiirisen testaamisen jälkeen (mulla kun ei ole muuta kuin aikaa) :) huomasin että toi kipu johtuu tasan tarkkaan siitä että varaan jalalle liian vähän. Pistin jäätä polveen ja aloin kävelemään silleen että yritin antaa järkevästi painoa jalalle, eli juuri sen verran että ei alkanut koskemaan hirveästi, käyttäen mahdollisimman suurta liikerataa ja ponnistamalla painokkaasti pohkeella. Ja kas, veri alkoi kulkemaan jalassa.

Eli nyt on tosi siisti fiilis kun tietää että paikat alkaa jotenkuten toimimaan, kusella kun käy niin alkaa painetta keräämään mutta sitten kun lähtee lenkille ympäri taloa niin pari painavampaa askelta kipeällä jalalla ja kipu lähtee pois.

Ai että on voittajafiilis jo nyt :)

EDIT: Tuosta kipulääkityksestä, kyllä mä voltarenia otan säännöllisesti mutta se menee tulehduslääkkeeksi, Tramaleja popsin vain jos jää ja lepo ei auta. Myönnetään, tulihan niitä n. 24 kpl vedettyä viikon aikana + 5 kpl oxycontin 10mg... joten kyllä täälläkin on lääkkeet maistunu mut enää ei tarvitse toivottavasti ;)

Sääriluun seutuvilla oli todellakin hieman hmmm... paineistettu olo. Itse asiassa sääressä oli melkeinpä kananmunankokoinen pahkura useamman kuukauden ajan. Vieläkin saattaa toisinaan tuntua omituiselta, olisikohan peräti jotain suonikohjuntapaista ilmestynyt, mutta koskaan nämä omituiset oireet eivät varsinaisesti ole haitanneet kävellessä - seisoskeltua ei ole tullut. Alussa pilleriä poskeen, ja aika parantaa...

Niin, ja todellakin, ensimmäiset viikot kun jalkaa piti varoa (puolella painolla varaus, ja sen määrittäminen vaakaa käyttäen, v**tu mitä kotisirkusta :lol2): ) toi oman lisänsä kramppeihin. Käveltyäkin tosin tuli käytännössä joka päivä, oliko se nyt neljännestä leikkauksen jälkeisestä päivästä alkaen, sellaista 1-6 kilometrin lenkkiä (pitihän sitä päästä torille kirsikoita ostamaan :) ).

Jaa, tämä täti ja 2v ja melkein 5kk sitten leikattu koipi katoavat nyt täältä joksikin aikaa, kirjasto kun suljetaan ja on vähän ongelmia netin kanssa. Long time no see...pärjäilkää!

Jiihaa! :hyper:

n. 7vkoo leikkauksesta ja kuntopyörän vallotin tänään ekaa kertaa! Vautsi ku tuntuu hyvälle! Taitaa tästä jalka tulla sittenkin! :rock: Vielä liikerata on vajaa koukistumisen suhteen, mutta kyllä se siitä antautuu pikku hiljaa, ku jaksaa voimistella.

Vesijuoksut ym. muut steppaamiset rulettaa! Kiva huomata, että pystyy tekeen päivä päivältä enemmän! Josko pian pääsis murtsikkaa hiihteleen perinteisellä lyylin tyylillä...? Pahaan aikaan säänhaltija vaan loi noi pääkallokelit! Jäätikköpaikat täytyy kierrellä mahollisimman kaukaa - tuntuu, et sitä on ihan hysteerisen varovainen liukastumisten suhteen. Ei hirveesti nappais katkaista eturistisidettä heti uudestaan, ku koipi on toipumassa hyvää vauhtia. Onneks on nastalenkkarit tullu joskus hankittua - niillä pääsee vaikka puuhun!! Oli jäätä tai ei!

:D

Enpä olisi vajaa vuos sitten uskonu kun tän thredin alotin että tää vamma on näin yleinen :hyper: :(

Kertaan nyt vielä omaa tapaustani:

Helmikuun alussa -00 laskettelurinteessä mut jyrättiin lumilaudalla takaapäin, siinä rytäkässä meni oikeesta polvesta eturistiside. Laskija joka mut kaato autto multa sukset pois jalasta ja jatko laskemista. Reilu kaveri siis. Tänäkään päivänä ei tiedä mitä mulle kävi. Tapahtuma-aikana olin viittä päivää vailla kymmenen vuotta vanha.

6 vuotta elin ilman eturistisidettä. Liikunnassa käytin raudotettua Rehbandin polvitukea, ilman sitä jalka petti alta lukemattoman monta kertaa.

30.12.2005 pääsin eturistisidekorjausleikkaukseen. Siis 10,5kk sitten. Rikkinäisen jalan reisilihas oli (ja on) huonossa kunnossa. Jos kymmenenvuotiaasta eteenpäin 16v:hen asti käyttää jalkaa vähän varoen ja "epänormaalisti" sekä ei osallistu liikuntaan ihan täyspainosesti, kaikkiin lajeihin ei ollenkaan, niin tottakai se näkyy reisilihaksessa.

Leikkauksesta oon toipunut nyt kymmenessä kuukaudessa kohtalaisen hyvin. Kipuja ei oo ja kävellessä jalka on ihan jees. Juokseenkin pääsee aika hyvin, fillaroinnissa jalka on hyvä. Salilla en jalkoja oo treenannut oikein kunnolla vieläkään... :S Muutenki kuntoutus ollu vähän heikkoo kun jalka on saatu kuitenki sellaseen kohtalaiseen kuntoon jo.

Pallopelejä oon pelannut 2 kertaa vasta tänävuonna. Ensimmäisen kerran pari viikkoo sit (eli 10kk leikkauksesta) pelasin lentopalloa kevyesti. Ja viikko sitten pelasin koripalloa. Salibandy, jääkiekko ja tällaset rankat lajit taidan jättää vielä väliin. Ei vaan pää anna myöten vielä lähtee repiin salibandyn tiukkoja suunnanvaihtoja. Tuntuu siltä ettei polvi kestäisi. En tiedä sit et kestäiskö.

Reisilihas ei oo vielä tän terveemmän jalan tasolla. Esim. yhden jalan kyykkyä ilman painoo en pääse syvälle. Polveen sattuupi ja voimatkan ei oikein kovin hyvin riitä. Ainakaan pitään liikettä hallinnassa.

Liukkaita kelejä ulkona pelkään nyt. Niin monta kertaa polven muljautin sillon ennen eturistisiteen jälleenrakennusta että vieläkin pelkää liukkaita kelejä.

Tsemppiä kaikille muillekkin eturistisidevammaisille!:thumbs: Onneks nykyajan lääketiede on sillä tasolla et näille vammoille voidaan tehdä jotain. 60-70 -luvuilla ilmeisesti ainoo hoitomuoto oli leikata jalka suoraks...

Enpä olisi vajaa vuos sitten uskonu kun tän thredin alotin että tää vamma on näin yleinen :hyper: :(

Kertaan nyt vielä omaa tapaustani:

Helmikuun alussa -00 laskettelurinteessä mut jyrättiin lumilaudalla takaapäin, siinä rytäkässä meni oikeesta polvesta eturistiside. Laskija joka mut kaato autto multa sukset pois jalasta ja jatko laskemista. Reilu kaveri siis. Tänäkään päivänä ei tiedä mitä mulle kävi. Tapahtuma-aikana olin viittä päivää vailla kymmenen vuotta vanha.

6 vuotta elin ilman eturistisidettä. Liikunnassa käytin raudotettua Rehbandin polvitukea, ilman sitä jalka petti alta lukemattoman monta kertaa.

30.12.2005 pääsin eturistisidekorjausleikkaukseen. Siis 10,5kk sitten. Rikkinäisen jalan reisilihas oli (ja on) huonossa kunnossa. Jos kymmenenvuotiaasta eteenpäin 16v:hen asti käyttää jalkaa vähän varoen ja "epänormaalisti" sekä ei osallistu liikuntaan ihan täyspainosesti, kaikkiin lajeihin ei ollenkaan, niin tottakai se näkyy reisilihaksessa.

Leikkauksesta oon toipunut nyt kymmenessä kuukaudessa kohtalaisen hyvin. Kipuja ei oo ja kävellessä jalka on ihan jees. Juokseenkin pääsee aika hyvin, fillaroinnissa jalka on hyvä. Salilla en jalkoja oo treenannut oikein kunnolla vieläkään... :S Muutenki kuntoutus ollu vähän heikkoo kun jalka on saatu kuitenki sellaseen kohtalaiseen kuntoon jo.

Pallopelejä oon pelannut 2 kertaa vasta tänävuonna. Ensimmäisen kerran pari viikkoo sit (eli 10kk leikkauksesta) pelasin lentopalloa kevyesti. Ja viikko sitten pelasin koripalloa. Salibandy, jääkiekko ja tällaset rankat lajit taidan jättää vielä väliin. Ei vaan pää anna myöten vielä lähtee repiin salibandyn tiukkoja suunnanvaihtoja. Tuntuu siltä ettei polvi kestäisi. En tiedä sit et kestäiskö.

Reisilihas ei oo vielä tän terveemmän jalan tasolla. Esim. yhden jalan kyykkyä ilman painoo en pääse syvälle. Polveen sattuupi ja voimatkan ei oikein kovin hyvin riitä. Ainakaan pitään liikettä hallinnassa.

Liukkaita kelejä ulkona pelkään nyt. Niin monta kertaa polven muljautin sillon ennen eturistisiteen jälleenrakennusta että vieläkin pelkää liukkaita kelejä.

Tsemppiä kaikille muillekkin eturistisidevammaisille!:thumbs: Onneks nykyajan lääketiede on sillä tasolla et näille vammoille voidaan tehdä jotain. 60-70 -luvuilla ilmeisesti ainoo hoitomuoto oli leikata jalka suoraks...

itekin äimistelin kun rupesin kirjottelee tähän thrediin et onpa näitä näitä vammoja paljon..itellä nyt kuus kuukautta takana leikkauksesta ja tää kuntoutus on vieläkin yhtä kovaa työtä...pitää totuuttaa jalkaa kontaktiin ja näin edespäin...

Pitääpä itsekkin kirjoittaa pieni raportti tähän kun tällainen vertaisryhmä antoi itsellenikin toivoa viime viikolla.

Eli leikkaus oli tasan viikko sitten. Painiessa pari kk sitten katkennut ACL tehtiin uudestaan siirteellä. Kaksi ensimmäistä yötä nukkumatta, niin kipeä oli koipi. Neljäntenä päivänä sitten hylkäsin kepit ja siitä asti on tullut köpöteltyä ilman. Kipeä ja turvoksissahan tuo on edelleen, mutta parempaan päin. Jääpussia ja kohoasentoa tulee suosittua useaan otteeseen päivän aikana:) Kova ois polte puntille, mutta ajattelin että en ennen tikkien poisottoa mene sinne.

Pitääpä itsekkin kirjoittaa pieni raportti tähän kun tällainen vertaisryhmä antoi itsellenikin toivoa viime viikolla.

Eli leikkaus oli tasan viikko sitten. Painiessa pari kk sitten katkennut ACL tehtiin uudestaan siirteellä. Kaksi ensimmäistä yötä nukkumatta, niin kipeä oli koipi. Neljäntenä päivänä sitten hylkäsin kepit ja siitä asti on tullut köpöteltyä ilman. Kipeä ja turvoksissahan tuo on edelleen, mutta parempaan päin. Jääpussia ja kohoasentoa tulee suosittua useaan otteeseen päivän aikana:) Kova ois polte puntille, mutta ajattelin että en ennen tikkien poisottoa mene sinne.

ihan hyvä aatos että et vielä puntille lähteny...siin on kumminkin alussa aina niitä kipuja ja sit kaikennäköisiä läheltä piti tilanteita kun sen kans säätää:) varsinkin just se kävelyn aloittaminen on jännää..

tänää oli 6 viikon tarkastus. siirre hyvin kiinni titaaniruuveilla, röntgen kuvassa näkyi :) ojennus vajaa 10 astetta ( useimmiten tässä vaiheessa vain 5 astetta), koukistuu 95 astetta. turvotusta vielä, fysioterapiaa tuli. tiukat siteet kuulemma luonnostaankin. täällä löytyy kans nastat kengän pohjissa :)

Ciao
Multa repesi n.5-vuotta sitten eturistiside ja sivuside laskettelurinteessä kaatuessa, se tähystettiin, mutta ei leikattu, eturistisiteeseen jäi yksi säije jäljelle, ja koska olen vain kuntoilija, eikä ollut sellaista vakuutusta, mikä olisi korvannut, täytyi tyytyä kunnalliseen hoitoon. Sain hyvät ohjeet lihaksiston ylläpitämiseen. Se on ollut oikein hyvä, viime talvenakin olin mäessä ilman ilman Rehbanin tukea, ja hyvin kesti.
Kunnes nyt syyskuun lopulla hyppäsin ilmaan ja alastullessa polvi petti totaalisesti alta, ja toisen kerran hetken.
Se kesti painoa, mutta ei liikuttelua. Taas rehban käyttöön, viikko saikkua ja eiku töihin.Sinnittelin viikon, vaikka yhtä hemmettiä se kyllä oli. Sitten menin ortopedille ja sain lähetteen mangneettikuvauksiin ja sitten jälkeen lähete sairaalaan.
Siitä lähtien eli 6 viikkoa tulee nyt täyteen saikkua, eikä mitään parannusta polven olotilaan ole tullut, vaikka olenkin suurimmanosan päivästä jalka oikosena,tyyny polvitaipeen alla ,ice geeliä sivellen. Nyt ensitorstaina vihdoin pääsen näyttämään tätä sairaalaan ja kuulla jatkosta.
Olenkin kauhun sekaisella tunteella lukenut teidän kohtaloista huh, huh.
Mangneettikuvauksen vastaus oli ACL ruptuura, mediaalimeniskin takasarven rustopinta epätasaista.
Onko kokemusta, mitä siellä on vialla eturistisiteen lisäksi? Onko kukaan muu joutunut odottelemaan julkisella puolella samallalailla?
Moni teistä oli töissä leikkaukseen saakka, miks tää mun polvi on näin kipeä ja toimintakyvytön nytkin, ja nyt lisäksi nilkan kehräsluun viereen on tullut nestepussi, ja sähköiskumainen sykähtely. Mahtaako kuulua polven kanssa samaan ongelmaan, vai onkohan vaan tullut klenkkaamisesta, onko muilla kokemuksia asiasta?

Ciao

Mangneettikuvauksen vastaus oli ACL ruptuura, mediaalimeniskin takasarven rustopinta epätasaista.
Onko kokemusta, mitä siellä on vialla eturistisiteen lisäksi? Onko kukaan muu joutunut odottelemaan julkisella puolella samallalailla?
Moni teistä oli töissä leikkaukseen saakka, miks tää mun polvi on näin kipeä ja toimintakyvytön nytkin, ja nyt lisäksi nilkan kehräsluun viereen on tullut nestepussi, ja sähköiskumainen sykähtely. Mahtaako kuulua polven kanssa samaan ongelmaan, vai onkohan vaan tullut klenkkaamisesta, onko muilla kokemuksia asiasta?

Kuulostaa sieltä, että siellä on kierukassa ongelmia elikkäs samassa operaatiossa myös se varmasti korjataan. Kierukkavammat ACL-vamman yhteydessä melko yleisiä

Terve vaan,
porukka ketjussa sen kun lisääntyy... huonompi juttu

Ite oon ollut palstalta poissa osin tietoisestikin jo jonkun aikaa.. Helpotusta tuskaan on hyvä saada tiedon kautta, mutta mulla pyöri ajatukset yhessä vaiheessa ainoastaan polvessa.. No nyt pystyy taas ajatteleen välilklä muutakin.. vähän updatea.. Tasan 6kk takana. ongelmia on ollut, mutta suunta on parempaan ja henkinen helpostus oli kuulla, että juuri nyt ei ainakaan tarvitse polvea uudelleen operoida. Pääsin magneettikuviin, jossa kuvattiin polvi ja takareisi( kuntoutusvaiheessa 2xpaharevähdys) Kuvissa todettiin siirteen olevan vahva kuten myös kierukoiden ehjät elikkäs pääosin kaikki kunnossa. Tosin reisiluun päässä ollut kompressiomurtuma on kehittänyt hohkaödeeman se on ilmeisesti se joka kipeytyy ja aiheuttaa kiusaa.. Takareisi on pahasti surkastunut ja revähdykset ovat aiheuttaneet jänteen pidentyvän, joka voi johtaa huonommin kehittyviin takareiden voimiin. Tällä hetkellä 59% verrattuna toiseen koipeen.. Aika näyttää.. Treenillä ja levon yhdistelyllä pitäis päästä takas kuntoon.. Ortopedi sanoi, että enää ei ole rajoitteita liikkumiselle, mutta taitaa nuo kamppailulajit saada vielä jonkun aikaa odotella.
Positiivista on kuitenkin se, että edelleen päivä päivältä pystyy tekemään enemmän ja enemmän. Vaikken ihan Palanderin tapaan rinteitä lähtiskään valloittamaan niin hiihtoa jo ajattelin kokeilla ja kevyen luistelunkin jalka jo kesti hyvin..

Edelleen tsemppiä kohtalotovereille!

Back
Ylös Bottom