Eturistisidekorjausleikkaus

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olin tänään ekaa kertaa fysiossa (4vk leikkauksesta). Oli kivaa, mutta tuskaista. Mahalle makaan, jalka koukkuun ja sitten väännetään. Ai ai ai. On se kuitenkin sen arvoista. Kepit saa jättää luvan kanssa pois, vesijuoksua, stepperiä, tasapainolautaa ym. ym. Pikku hiljaa voiton puolella (?) ! :) Harmi vaan, että tuo kottero tuolla pihalla on niin vanha, että ei tälläsellä jalalla todella jäykkää kytkintä alas paineta. Autoton siis vielä :( Mutta ei se haittaa, nyt saa kävellä :D

No sinänsä lääkärilla oli ihan asiallinen ja hauska ja omaperäinen tyyli mutta tuossa tilanteessa olisi kyllä voinut vähän olla hienotunteisempi ja tahdikkaampi.. Fysioterapeutti sanoi tänään että aika hyvässä kunnossa polvi on, nyt pitää alkaa reenaamaan sitten
Varsinainen House koko ukko... jos ei sanomisistaan sisuunnu ja kuntoudu, jo on ihme!

Ja kuntoutuksessa tulee kiinnittää huomiota vastus medialis lihakseen, eli tuohon joka on sisäreidessä polven vieressä, se pitää saada aktivoitumaan. Esim jännitä polvea suoraksi, ja jos lihas ei lähde mukaan niin taputtele sitä kevyesti --> anna sille ärsykkeitä. Tuo lihas suorittaa viimeiset 5astetta ojennuksesta, ja on vaikeiten treenattavissa oleva lihas acl leikkauksen jälkeen. Hyvä harjoite sille olisi reisipenkki, mutta sitä ei voi suositella acl leikkauksen kuntoutukseen, koska siinä suoritettava liike venyttää eturistisidettä, eikä siirrettä kannata siinä rasittaa.
Todellakin, ei ole yhtä ainoaa oikeaa protokollaa - sillä reisipenkki oli ensimmäisiä liikkeitä kuntoutuksessa. Tosin pelkkänä loppuojennuksena aluksi. Eli sellainen kantikas iso tyyny jalan alle ja lyhyttä n. 10-20cm liikettä ilman painoa tai 5-10 kilolla. Kovin vaikeaksi en tätä treeniä kuitenkaan luonnehtisi (no, kun se polvi ojentui jo valmiiksi ihan hyvin). Ja mitä tuohon siirteen venymiseen tulee, varoiteltiin liiasta koukistamisesta. Siitä ovat kaikki varmaan yhtä mieltä ettei siirrettä tule rasittaa alussa liikaa, mutta mihin tässä oikein pitäisi uskoa?!

Ja vielä mr.Speedille: arvaapa kenellä oli kiva juhannus, viikko leikkauksen jälkeen...

jaahas

Alkaa jo jalka kantamaan tuon reisilihasleikkauksen jäljiltä. Eturistiside yhä poikki ja takaristisiteessä se repeämä. Pcl-tuella liikutaan.

Ortopedin tänään tutkailtua jalkaa alkaa näyttämään siltä ettei leikkaus
olisikaan tarpeellinen (mikä tietysti hemmetin hyvä juttu). Kyllähän tässä kävelemään pystyy ja kuulemma puolen vuoden päästä juoksemaankin, mutta kai siitä ristisiteen puuttumisesta muutakin haittaa on... Ainakin sitten vanhempana kun lihakset ovat surkastuneet, voi kävelyä haitata. Mitäs mieltä täällä ollaan? Kannattaako leikkausta vaatia? Vakuutuskin on, joten voin suihkasta yksityisen puolelle jos sattuu huvittamaan. Onko pitkään ilman ristisiteitä elelleet kokeneet elämän kovinkin vaikeaksi?

Parin kuukauden päästä tulee viimeinen tuomio, joka voi olla mitä vain.
Tilanne kun saattaa myös huonontua tässä välissä.

Huomenna pääsee salille pitkästä aikaa. Nyt olisi tarkoitus alkaa rakentamaan
jalkaan ja vähän muuallekin lihasmassaa takaisin. On tätä jo odoteltukin.

Alkaa jo jalka kantamaan tuon reisilihasleikkauksen jäljiltä. Eturistiside yhä poikki ja takaristisiteessä se repeämä. Pcl-tuella liikutaan.

Ortopedin tänään tutkailtua jalkaa alkaa näyttämään siltä ettei leikkaus
olisikaan tarpeellinen (mikä tietysti hemmetin hyvä juttu). Kyllähän tässä kävelemään pystyy ja kuulemma puolen vuoden päästä juoksemaankin, mutta kai siitä ristisiteen puuttumisesta muutakin haittaa on... Ainakin sitten vanhempana kun lihakset ovat surkastuneet, voi kävelyä haitata. Mitäs mieltä täällä ollaan? Kannattaako leikkausta vaatia? Vakuutuskin on, joten voin suihkasta yksityisen puolelle jos sattuu huvittamaan. Onko pitkään ilman ristisiteitä elelleet kokeneet elämän kovinkin vaikeaksi?

Parin kuukauden päästä tulee viimeinen tuomio, joka voi olla mitä vain.
Tilanne kun saattaa myös huonontua tässä välissä.

Huomenna pääsee salille pitkästä aikaa. Nyt olisi tarkoitus alkaa rakentamaan
jalkaan ja vähän muuallekin lihasmassaa takaisin. On tätä jo odoteltukin.

mulle sanottiin kun oli acl totaalisesti revennyt eli poikki...että jos haluaa vielä liikkua ja kontakti urheilua harrastaa niin leikkaus on tehtävä mut sanottiin että jos olisin esim vanhempi ihminen ja kävely olisi vaikka pelkästään liikunta mitä harrastaisin niin leikkaus ei olisi tarpeellinen..

Päivittelyä:

2 Viikkoa leikkauksesta ja turvotus jalasta on hävinnyt, paitsi nilkka on vähän kipeä ja turvoksissa.
Nukkumisesta ei ole tullu viime viikkoon oikein mitään.. n. 3h yössä? panacodia ja unilääkkeitä vetänyt, mutta jotain "leposärkyä" tms. taitaa olla? päivällä ei särje enään juurikaan ja selviää ilman painkillereitä.

Nyt jalalla saa jo varata ja kepit voi jättää pois (olen jättänyt jo toisen, mutta ilman keppejä kävelystä ei tule vielä kyllä mitään).

Tänään otettiin tikit pois ja olivatkin ommelleet ne oikein syvälle (tuskallista repiä irti).. nyt tästä voisikin mennä vielä lenkille ja sieltä suoraan SAUNAAN ihanaa (viime kerrasta 15 päivää ) :rock:

Ja mitä tuohon siirteen venymiseen tulee, varoiteltiin liiasta koukistamisesta. Siitä ovat kaikki varmaan yhtä mieltä ettei siirrettä tule rasittaa alussa liikaa, mutta mihin tässä oikein pitäisi uskoa?!

Joo, siis eihän se nostaminen reisipenkissä venytäkään sitä siirrettä, vaan alastuonti :) Reisiluu pyrkii liukumaan sääriluun yli, ja tuota liukumista vastustaa ACL.Siinä se venyy just pahasti reisipenkissä koska voima kohdistuu juuri siihen, ainoa nivel joka liikkuu koska jalka on tuettu sekä nilkasta että reidestä --> vipuvoima. Kyykkyyn meno rasittaa yhtälailla siirrettä, mutta silloin on yleensä toinen jalka mukana + pakaran lihakset stabilisoi liikettä.

Aika sekavaa, mutta kyllä sen pointin pystyy sieltä onkimaan.

Jalan ojennus reisipenkin omaisesti, juurikin esim. tuo tyyny polvitaipeessa ja sitten jalkaa ojennukseen ilman painoa/tosi pienellä painolla, lyhyt pito/staattinen jännitys ja rentoutus toimii tosi hyvin mediaali puolen lihaksille, eikä ole pelkoa tuosta vipuvoiman aiheuttamasta rasituksesta.

Koska särky loppuu?

Reilut kolme viikkoa leikkauksesta ja viikon ajan olen jo kävelly ilman keppejä ja hyvin sujuu. Mutta toi särky. Jätin särkylääkkeen pois pari päivää sitten kun ajattelin et en varmaan enää tarvi niitä ja kyllä toi vaan vähäsen särkee. Ei mitenkään merkittävästi mut jos ei särkylääketta syö niin sellänen pieni ärsytysvitutus on päällä koko ajan.:(

Ite elelin 1.5v ACL totaali ruptuuran kanssa. Haittana oli jalan pettäminen alta ja muljahtelu. Urheileen pystyin rajoitetusti ja joka päivästä elämää vamma haittasi, kun astui huonosti niin polvi muljahti ja meni alta. Todennäköisesti ton muljahtelun seurauksena sain lisäksi rustovauriot kahteen kohtaan. Tämän vuoksi kuntoutus etenee vähän normaalia hitaammin. Niin ja Arthryliä (nivelrikkolääke) joudun syömään 6kk. Nyt 4vkoa leikkauksesta ja toisen kepin olen pystynyt jättämään pois. Särkylääkkeitä söin 5pvää operaation jälkeen eikä kipuja ole ollut.

Kyllähän se on niin, että jos toi polvi vaan yhtään vaivaa niin kannattaa ehdottomasti leikkauttaa. Pitemmällä aikavälillä ACL vammat aiheuttaa kulumia ja nivelrikkoa. Ei ole sit kiva vanhemmalla iällä kärsiä näistä vaivoista. Eli leikkaukseen vaan ja etenkin jos on vielä vakuutus joka korvaa kaiken.:thumbs:

Aika erillaisia tarinoita täällä ketjussa tuosta paranemisesta:

Joillakin jalka mustana ja muodoton kun toiset ei tunne edes kipua. Moni on kepeillä vielä kuukauden päästä, itse jätin 2. päivänä kepit. Mihin tuo varauskieltokin perustuu?

Itse vamma ja hoito sama kuitenkin eli rekonstruktoidaan koko eturistiside.

Leikkaukseen itse menossa tän kuun aikana. Tietäiskö kukaan mitkä lisäravinteet tai lääkkeet auttaisivat paranemista? Tarkoitus olisi ruinata lääkäriltä kaikki tropit mitä laki sallii ja kuntouttaa jalkaa sen ~6 kuukautta niin hyvin kun vaan voi. Lisäravinteista tuli mieleen joku nivelsärkyihin auttava ihmeaine mitä pakkiksellakin oli myynnissä mutta nyt sitä en pakkiskaupasta löydä, lääkkeistä ehkä Deca-Durabolin? Mielipiteitä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika erillaisia tarinoita täällä ketjussa tuosta paranemisesta:

Joillakin jalka mustana ja muodoton kun toiset ei tunne edes kipua. Moni on kepeillä vielä kuukauden päästä, itse jätin 2. päivänä kepit. Mihin tuo varauskieltokin perustuu?

Itse vamma ja hoito sama kuitenkin eli rekonstruktoidaan koko eturistiside.

ihmiset ovat erilaisia...

Ortopedin tänään tutkailtua jalkaa alkaa näyttämään siltä ettei leikkaus olisikaan tarpeellinen...
Itselläni katkennut eturistiside ei haitannut olemista juuri ollenkaan, mitä nyt tuntui vähän omituiselta; periaatteessa leikkausta ei olisi tarvittu. Kuitenkin, sanotaan että kulumaa ja muuta vikaa tulee helpommin jos ei tuolle mitään tee. Olisin kyllä leikkauksen kannalla, vaikkei se todellakaan mikään huviretki ole. En nyt ehdi kaivaa tähän linkkiä, mutta Mehiläisen/Apexin sivuilta pitäisi löytyä aiheesta Heikkilän Jounin kirjoitus joka kannattaa lukaista.

Joo, siis eihän se nostaminen reisipenkissä venytäkään sitä siirrettä, vaan alastuonti. Reisiluu pyrkii liukumaan sääriluun yli, ja tuota liukumista vastustaa ACL...
Siinäpä se sitten on; ei vika ole reisipenkissä, vaan mitä sen kanssa tehdään :) .

Leikkaukseen itse menossa tän kuun aikana. Tietäiskö kukaan mitkä lisäravinteet tai lääkkeet auttaisivat paranemista? Tarkoitus olisi ruinata lääkäriltä kaikki tropit mitä laki sallii ja kuntouttaa jalkaa sen ~6 kuukautta niin hyvin kun vaan voi. Lisäravinteista tuli mieleen joku nivelsärkyihin auttava ihmeaine mitä pakkiksellakin oli myynnissä mutta nyt sitä en pakkiskaupasta löydä, lääkkeistä ehkä Deca-Durabolin? Mielipiteitä?
Jos nyt minulta kysytään, niin iiiiiiso paketti Panacodia ja jotain muuta mukavaa ja kylmäpussi polven päälle riittävät aluksi oikein mukavasti, sitten treenatessa näitä kyllä kannattaa käyttä todella maltillisesti. Jos jotain rustovikaa ilmenee, Arthryliä (tai vaikkapa glukosamiinia Pakkikselta). J aihan vain itseään hemmotellakseen voi ostaa vaikkapa jonkin vitamini-kalkkipilleripurkin jolla hoidella luitaan ja korvienväliään (kumma juttu, mutta kun tuntee tekevänsä asian hyväksi jotain, se helpottaa). Mitä taas kuntoutukseen tulee, tuo 6kk on vasta alun alun alku, ja sitten - :whip: .

päivitystä:
nyt 10 päivää leikkauksesta, ilman keppejä uskaltaa seisoa paikallaan. varannut olen (se 15kg varauskielto toki on) ja yhellä kepillä kokeillut kävelyä.
kipuja ei paljoa ole ollut, onneksi. unta hyvin saatu, tosin unirytmi sekaisin.

ensi viikolla tikit pois ja saunaan. :)

Siinäpä se sitten on; ei vika ole reisipenkissä, vaan mitä sen kanssa tehdään :)

Monesti vaan sen lastin joutuu tuomaan sieltä jotenkin alaskin :)
Mutta niin, ei dissata reisipenkkiä enempää, hyödyllinen laite jokatapauksessa polven kanssa peuhatessa.

Tsemppiä ja malttia paranemisiin!

jepu

varsinkin akikonomulle kiitos. uskoisin parhaan vaihtoehdon olevan leikkauksen vaatimisen. leikkaus ei sinänsä pelota tuon reisilihasleikkauksen jälkeen. mikään ei voi olla pahempaa. nyt kolme kuukautta jälkeen kivut ovat vieläkin kovat ja uni jää vähälle. johtunee lihasten kasvamisesta ja polveen tehdyn neljän reijän jälkikivuista. niinhän ne sanoo että lumpion rikkominen on pahin kipu. jalka taittuu noin 100 astetta jo ja patti on kasvanut salitreenillä osittain takas. prässi kulkee no 30 sarjoilla yli 100 kilolla. Ojennukset 5 kilon painoila. yläkaroppaa treenataan täysiä ensi viikolla. eka sarja 30x40 penkissä. pikkuhiljaa sitä sataa kohti. ainakin ennen kuin täytän 31 pitää sata nousta taas ja maratooni mennä ennen 33 v.

edit siis 31 5 viikon päästä.

juu toukokuussa tehtiin leikkaus ja nyt on viikko vielä sairaslomaa jäljellä...tuntuun niin ihmeelliseltä kun ollu kauan sairaslomalla ja nyt se loppuu ja pitäs periaattees pystyä tekee ton polven kans vaikka mitä...kait tässä on vaan ruvettava totuttelee:lol2: vaikka kyllähän toi polvi aika hyvältä jo tuntuu...kuinkas kauan te muut ootte kokonaisuudessaan joutuneet olee sairaslomalla näissä tapauksissa?

Mä olin pois koulusta kaks päivää (leikkauspäivä ja se seuraava) ja töistä ajattelin pysyy pois kaks kuukautta ettei käy fiboja. Mut opiskelun suhteen ei ollu mitn ongelmia.

Moips!

Uutta verta keskusteluun - aivana loistavaa lueskella kohtalotovereiden tarinoita - ei tarvi yksin hakata päätä seinään! :D

Mulla ny reilu 4 vkoo leikkauksesta. Kaikki menny toistaseks hyvin ja kepeistä oon irtautumassa näinä päivinä. Kummasti kynnys keppien pois jättöön tuntuu isolta! Ei mikään ihme - onhan sitä kk:n päivät tullu ahkerasti niiden kanssa seurusteltua - ero ei käy päivässä! :)

Mutta eteenpäin mennään ja lujaa! Saikkua viä kuukausi, sitten tarttis katella, kykeneekö töihin? Töissä ku tarttis jopa vikkeliä jalkojaki joskus..! :thumbs:

Päivittelyä:

Kuukausi leikkauksesta ja ilman keppejä olen kävellyt nyt reilun viikon.. kävelyltä se ei vielä näytä, mutta polvessa on ojennusvajetta muutamia asteita, joten se selittänee tämän.

Uni maistuu (vapaapäivä tänään) ja nukuin juuri 13h :D

Pahempia särkyjä ei enään ole, mutta kun sängystä nousee ylös, niin vähän aikaa särkee.

Töissä olen ollut viikon ja koulussa 2 viikkoa.

Eniten murhetta aiheuttaa nyt painonlasku, koska se on tippunut kuukaudessa n. 10kg ja käytännössä olen "elänyt" viimeiset kaksi viikkoa normaalisti ja silti 4kg lähtenyt :down:

Onko muilla ollut huomattavia painonlaskuja leikkauksen jälkeen? ennen ei ole vastaavaa sattunut, vaikka olen ollut pidempiäkin aikoja punkassa.. (mm. 1kk puolivartalokipsissä) :D

5 kk yhteensä saikulla. ke olin pelaamassa ekaa kertaa tennistä 53 vk ja olin hidas ku saatana.jalka edelleen huomattavasti pienempi ja heikompi,mutta pikku hiljaa menny eteenpäin.

olenko ainoa jonka jalka ei ole parantunut odotetusti!! Jalka leikattu 2krt tänä vuonna ja kuntoutus hidasta.Vieläkin kyykätessä ja prässissä sattuu ja luonnollisesti vajaa liikkuvuus...

Kirjoita vastaus...
Back
Ylös Bottom