Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alkuun 2xviikko fysion kans, joka hoiti reiden kuntoon ja antoi ohjeet miten vahvistetaan ensin. Ja sit pikku hiljaa omatoimisesti tehnyt niillä ohjeilla ja vähän lisänny koko ajan rasitusta.

Alkuun 2xviikko fysion kans, joka hoiti reiden kuntoon ja antoi ohjeet miten vahvistetaan ensin. Ja sit pikku hiljaa omatoimisesti tehnyt niillä ohjeilla ja vähän lisänny koko ajan rasitusta.

Okkei. Mulla oli tänää ortopedi kontrolli. Sano että polvi on tukevan oloinen eturistisiteenki osalta. Suositteli jatkaa kuntoutusta. Koukistuspuoli vielä siis vajaa, ojennus täys. Tässä on ollut nyt uintijumppaa ja salilla kuntopyörä ja crossari. Kun koukistus on täysi, niin ajattelin sit alkaa varovasti painojen kanssa kyykyt ja muut.

Noniin, tässä sitä nyt ollaan. Sisäkierukan repeämä parsittiin kasaan, ja reiden jänteistä tekastiin uusi eturistiside.

Polvi on aika kivulias, ja kuulemma kuntoutus ottaa enemmän aikaa tuon kierukan ompelemisen takia.

Ilmeisesti pitäisi yrittää saada polvea suoraksi mutta ei prkl onnistu ilman että kipu on infernaalista. Tämähän on kait ihan normaalia eikä polven kuulukaan ojentua täysin leikkauksen jälkeisenä päivänä tuon turvotuksen takia?

Oli kyllä metkaa katsella ruudulta operaatiota, varsinkin sitä poraamista. Saiskohan DVD:nä koko operaation itelle jos kysäsis?

Vähän yli kaksi viikkoa leikkauksesta. Tehtiin uusi eturistiside (double bundle) ja kiinnitettiin kierukka. Fysioterapia aloitettiin tällä viikolla ja toisesta toipumispäivästä saakka olen erilaisia jalan nostoja ja ojennuksia 300+ päivässä. Lihasten aktivointi onnistuu hyvin ja koukistus helposti yli 90 astetta. Ojennus vielä aavistuksen vajaa. Ei isompaa turvotusta muutoin kuin pidemmän jalkeilla olon jälkeen. Säännöllinen kylmähoito myös mukana.

2009 tehtiin samalla menetelmällä ja saman ortopedin toimesta vasempaan jalkaa eturistiside. 6kk meni täydelliseen toipumiseen. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen. Toivottavasti tämäkin toipuu yhtä hyvin kuin edellinen.

Onko muilta ommeltu kierukan repeämää? Miten kuntoutuksen osalta eteni, ja lopputulos? Kärpänen voisi myös kirjoitella omia näkemyksiään miten homma etenee ja minkälaisia ohjeita sait. Itse kävin julkisella puolella ja fyssari tuntui olevan pihalla touhuista, kielsi esim. yläkropan voimaharjottelun 3kk. En ymmärrä.

Itsellä tuli operoidulle jalalle tuon kierukan takia siis varaamiskieltoa kuusi viikkoa, ja liikeratarajoitus on 0-60 astetta ekat 4vkoa, jonka jälkeen 0-90 astetta. Kuuden viikon jälkeen saranaortoosin voi poistaa.

"Kyseessä on kassinkahvarepeämä, jossa revennyt fragmentti on hieman rispaantunut pinnaltaan, mutta käsittää suuren osan meniskiä."

"Syväkyykkykielto yli 90asteen kielletty 6kk ajan." - Tuo ei sinänsä kuolemaan verrattava menetys ole koska lajini on telinevoimistelu, mutta helvetin varovainen pitää olla.

Onko muilta ommeltu kierukan repeämää? Miten kuntoutuksen osalta eteni, ja lopputulos? Kärpänen voisi myös kirjoitella omia näkemyksiään miten homma etenee ja minkälaisia ohjeita sait. Itse kävin julkisella puolella ja fyssari tuntui olevan pihalla touhuista, kielsi esim. yläkropan voimaharjottelun 3kk. En ymmärrä.

Itsellä tuli operoidulle jalalle tuon kierukan takia siis varaamiskieltoa kuusi viikkoa, ja liikeratarajoitus on 0-60 astetta ekat 4vkoa, jonka jälkeen 0-90 astetta. Kuuden viikon jälkeen saranaortoosin voi poistaa.

"Kyseessä on kassinkahvarepeämä, jossa revennyt fragmentti on hieman rispaantunut pinnaltaan, mutta käsittää suuren osan meniskiä."

"Syväkyykkykielto yli 90asteen kielletty 6kk ajan." - Tuo ei sinänsä kuolemaan verrattava menetys ole koska lajini on telinevoimistelu, mutta helvetin varovainen pitää olla.

Itselle sis tehtiin nyt oikeaan polveen täsmälleen samalla tavalla uusi eturistiside kuin aikaisemmin vasempaan. Tällä kertaa oli tosin myös kierukka revennyt, joten se kiinnitettiin ja pieni osa jouduttiin siistimään.

Varauskieltoa ei tullut kummallakaan kerralla ollenkaan. Mistään tuista ei ollut edes puhetta. Kivun sallimissa rajoissa kuormitusta. Keppisuositus 3-4 viikkoa. Nyt viikko kävelty ilman keppejä. Leikkaus oli 6.6. Lisäksi jumppana kevennettyjä kyykkyjä, kuntopyörää, erilaisia jalannostoja ja steppiharjoitteita. Mukana myös iihhana vesijuoksu. Liikerata nyt polvitaive alustaan ja kantapää ilmaan, koukistus noin 120-130 astetta. Ajoittain pientä turvotusta, mutta häviää kylmällä ja koholla. Kuntoutus prioriteetit jalan linjaus, koordinaatio ja liikkuvuus. Vasta näiden jälkeen voiman palauttaminen.

Kierukkakorjaus kuulemma hidastaa toipumista hivenen ja aiheuttaa vähän enemmän kipua kuin pelkkä eturistisidevamma. 2009 korjatusta tuli oikein hyvä. Ei ongelmia. Harrasteina sali, painonnosto, lukkopaini/bjj/,mma, vapaalasku ja kiipeily. Rajut lajit 6kk leikkauksesta ja peruslajit 3kk.

Laita yksityiskohtaisempia kyssäreitä jos tarvetta. Mehiläisessä leikattiin kummatkin. Ja fysiossa paljon huomiota oikeaan askellukseen sekä jalan asentoihin. Myös lihasten aktivointiin. Sekä avaamiseen. Jalan varominen jumittaa vääriä lihaksia. -> pahenee.

Niin ja yläkropan treeni ok. Alkuun istuen ja nyt jo myös selällään kun jalka menee yli 90 astetta. Ei kuitenkaan ojennuskuormitusta.

Viimeksi muokattu:
Terve nyt ensiksi kaikille:rock: Ajattelin kertoa omasta leikkauksesta.
Minulla meni polvesta ristiside alku talvesta 2010 ja silloin rakenneltiin hamstring jänteestä uusi ristiside.
Minulla toipuminen oli yhtä helve....jalka ei taivu, jumalaton särky koko ajan ja kepit pois vasta 4kk jälkeen leikkauksen ja reisilihas surkastui 4 kk aikana 7 cm.
Reilun vuoden kuluttua leikkauksesta polvi kipuili yhä kovasti ja äänti omituisesti.
Joten kävin 2011 kesällä lekurilla ja hän halusi tähystää polveni ja tähystyksessä puhdisti polven ylinmääräsistä hapsuista.
lekuri vilkaisi samalla ristisidettä todeten, että ristiside oli jäänyt hieman löysäksi, muttei ei suositellut uudelleen korjausta koska reisi lihakseni oli tuolloin vielä 5cm pienempi.
Tähystyksen jälkeen Polveni oli muutaman kuukauden lähes normaalin oloinen, eikä ollut, kuin satunnaista kipuilua.
Mutta 2013 vuoden alusta polvi alkoi taas vaivata, lähti mms alta, äänti koko ajan ja jumalaton särky tuli ihan pienestä rasituksesta.
Joten takasin lekurille ja hän totesi ristisiteen löystyneen sen verran pahasti, että uudelleen leikkaus oli mahdollisesti edessä.
Polvi leikattiin nyt 5.9 2013 uusii ristiside rakennettiin tällä kertaa siirännäisestä "raadolta kerätyn akillesjänteestä".
(Tähystyksessä todettiin polven olevan siisti, mutta vanha ristiside oli surkastunut pois, ja jostain syystä toinen ruuvi oli löysännyt)
No eikä tämäkään leikkaus sitten mennyt ihan toivotulla tavalla.
Siirännäinen oli kuulema liian pitkä ja siirännäisen toisen pään luupalanen jäi tämän vuoksi polven pinnan ulkopuolelle, joten kirurgi päätti vetää toisen pään kiinni suuremmalla 11 mm pultilla ja samalla siirännäisestä oli tippunut luu pala pois, joka ei ole kuulemma tavanomaista hänen mielestä (luukudos oli kuulema ollut siirännäisessä tavallista pehmeämpi.)
No yritin googlettaa tuosta raadolta otetun siirränäisen leikkauksesta kokemuksia, mutten löydä yhtään kokemuksia.
Onkohan jollain toisella kaverilla kokemusta tästä leikkauksta?
Kiinostastas tietää miten leikkaus onnistui ja mikä on tilanne tänä päivänä.....

Minullekin aikoinaan suunniteltiin tuota luupankista otettavaa siirrännäistä. Se jäi sitten tekemättä kun omassa vakuutuksessa tuli limitti täyteen ja onneksi ei edes tehty. Oli koko jalan asento väärä, joten rahat olisi menneet hukkaan kun kierossa oleva jalka ikäänkuin venytti ristisidesiirrettä ja teki sen löysäksi. Siksi minulle tehtiin osteotomia sääreen ja katsottiin kiristääkö se samalla sitä eturistisidesiirrettä.

No, ei kiristänyt ja viimeisin kokenut ortopedi sanoi, että aiempi ristisidesiirre (hamstring) oli laitettu liian vertikaalisesti, joka saa polven tuntumaan löysältä...
Viimeisimmässä leikkauksessa kaiken muun remontin ohessa poistettiin koko siirre ja tehdään uusi puolen vuoden päästä.
Kysyin mielipidettä noista luupankin siirrännäisistä ja kuulemma uusimmat seurantatulokset eivät puhu niiden puolesta. Niitä säilötään pakastamalla ja sädettämällä ja erityisesti sädetetyt eivät kestä vaan rapsahtavat valtaosassa tapauksista poikki.

Toivottavasti sulla nyt kuitenkin kestää. Kyllä se vaan niin taitaa olla, että potilaan oma kudos on se paras korjaustavara. Minulle tehdään seuraava siirre omasta patellajänteestä ja nykyään ainakin täällä pohjoisessa suositaan suoraan patellajänteestä tehtävää siirrettä heti ekalla kerralla. Tosin tuntuu joka kaupungissa olevan hiukan eri metodit. Potilaat koekaneina:)

Toipuminen

Minulla meni eturisti side poikki 2.12.2013 kamppailu harjoituksissa. Aivan normaali otteluharjoitus tilanne missä polvi vääntyi. Kuului naksahdus jonka jälkeen tipuin maton pintaan, noin 10 minuuttia siinä kirosin ja pyörin, sitten jäitä. Ontumalla vaihtamaan vaatteet, itku kurkussa pystyin kuin pystyinkin ajamaan auton kotiin. Pari buranaa ja nukkumaan, siitähän sitten ei tietenkään mitään tullut. Toivoin tietysti että ei mitään vakavaa kun kisat olivat ihan kohta tulossa. Seuraavana aamuna sitten soitin yksityiselle ( vakuutukset kunnossa ) sain samalle päivälle vielä ajan. Asiantunteva lääkäri tutki polvea ja teki vetotestin. Epäili heti että eturisti side poikki. Saman tien aika ortopedille jonka sain jo seuraavalle päivälle. Hän oli jo aika varma että ristiside poikki, ei muuta kuin magneettikuviin. Tässä vaiheessa vielä toivoin että olisi vaan joku venähdys. No kuvat tuli ja jännityksellä ortopedin juttusille. No tietenkin oli eturisti side poikki plus venähdykset.
Toiminta suunnitelma tehtiin: 6-8 viikkoa parannellaan muut vaivat polvesta ja sitten leikkaukseen. 6.2.2014 operoitiin polvi ja rakennettiin uusi ristiside hamstring menetelmällä. Leikkaus onnistui. Nyt kaksi päivää leikkauksesta polvi on turvonnut ja tietysti kipeä. Hoitona kylmää ja vahvoja kipulääkkeitä. Varaamaan aloin heti ja keppien kanssa pystyy kotona vähän liikkumaan. Polven liikuttelua koko ajan yritän ohjeitten mukaan. Olen positiivisellä mielellä että kyllä se tästä paranee ja tulee varmasti ainakin yhtä hyvä kuin ennenkin. Kovaa kuntoutusta vaan. enää 6kk kun pääsee takasin vääntämään. Uskon että aika menee nopeasti.. Positiivista tässä hommassa on ollut että koko ajan olen pystynyt vahvistamaan ylävartaloa ja saanut voima tasot nousemaan hyvin. Joten kun puoli vuotta on mennyt niin palaan entistä parempana ja vahvempana matolle. Tsemppiä kaikille kuntoutujille oli vaiva mikä tahansa. Tarina jatkuu kun kuntoutus etenee.

No niin kymmenen päivää kulunut operaatiosta. Tällä hetkellä varaaminen sujuu hyvin. Jalka menee täysin suoraan ja 90 asteeseen koukkuun. Kotona kuljen ilman keppejä mutta ulos lähtiessä kepit kainaloon. Autoa pystyin ajamaan viikon päästä leikkauksesta. Päivällä polvi kivut ihan ok mutta öisin todella hankala löytää asentoja. Ensi viikolla sitten alkaa fysioterapia odotan innolla että tulisi jo uusia liikkeitä, sairaalasta saadut ohjeet alkaa käydä todella tylsäksi. Pää pysynyt vielä jotenkuten kasassa kun olen käynyt neljänä aamuna vääntämässä rautaa salilla on onneksi pari kaveria mukana että saa tankoihin vähän levyjäkin. Yllätyin itsekin kuinka monipuolisesti pystyy harjoittelemaan punttia vaikka jalka sökönä. Buranaa menee vielä 3-4 kuus satasta vuorokaudessa. Eiköhän seuraavaan päivitykseen ole jo Buranatkin unohdettu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuusi viikkoa takana.... Neljä ensimmäistä viikkoa parani hyvällä vauhdilla liikkuvuus 0/125, sitten tuli takapakkia, portaita nousin niin venähti takareisi jonkun verran, joten pari viikkoa siinä jumppailtiin mitä pystyttiin. Onneksi eilen oli kuuden viikon tarkastus ja lääkäri totesi että vain ylimääräiset kiinnikkeet paukkuneet. Antoi luvan alkaa reenamaan niin paljon kuin vaan pystyy.. MAHTAVAA.. Tästä eteenpäin kaksi kertaa päivässä jalkojen vahvistamista.. On syytäkin vahvistua kun lihas on toisesta jalasta hävinnyt aivan kokonaan. Tänään aamulla jalkaprässi ilman painoja niin operoitu jalka tärisi vaan ja just sai muutaman toiston tehtyä.. Nooh kuukauden päästä varmasti rupee olemaan jo eri tilanne. Voimareenit on jatkunut koko ajan yläkertaan ja vahvistunut semmoisen 10% jonkun verran kehitystä varmaan jarruttaa se että keho samaan aikaan korjaa polvea.. Niin Ja muuten Buranat jäi kolmannella viikolla kokonaan pois..

Olen positiivisellä mielellä että kyllä se tästä paranee ja tulee varmasti ainakin yhtä hyvä kuin ennenkin. Kovaa kuntoutusta vaan. enää 6kk kun pääsee takasin vääntämään. Joten kun puoli vuotta on mennyt niin palaan entistä parempana ja vahvempana matolle. Tsemppiä kaikille kuntoutujille oli vaiva mikä tahansa. Tarina jatkuu kun kuntoutus etenee.

Varmasti paranee mutta ei siitä yhtä hyvä tuu kuin ennen. Jos satut pääsee 2vuotta ilman että siihen sattuu mitään, niin sit se voi olla ikuinen+että nyt tehty leikkaus on onnistunut hyvin, eli siitä ei tuu liian kireä eikä liian löysä jo valmiiksi. Muuten voi odottaa sen uusimista joskus vielä uudestaan.

Varmasti paranee mutta ei siitä yhtä hyvä tuu kuin ennen. Jos satut pääsee 2vuotta ilman että siihen sattuu mitään, niin sit se voi olla ikuinen+että nyt tehty leikkaus on onnistunut hyvin, eli siitä ei tuu liian kireä eikä liian löysä jo valmiiksi. Muuten voi odottaa sen uusimista joskus vielä uudestaan.

Pöhpöh, itsellä leikattiin toinen polvi muistaakseni vuonna 2006 sen jälkeen kun olin rikkonut sen freestyle-laskettelu touhuissa. Ja polvessa oli paljon muutakin paskana kuin tuo eturistiside pelkästään. Vuosi siinä tais mennä ennen kuin jalka oli samantuntuinen kui tuo toinenkin ja varmaan 3 vuotta ennen kuin oli samankokoinenkin.

Mutta en ainakaan itse ole nyt enään pitkään aikaan huomannut mitään eroa noiden polvien kesken, eli joko tuo on ollut ihan yhtähyvä kuin ennenkin tai sitten toi toinenkin on paska :D Enkä usko, että toi nyt ihan lasista on tehty korjattukkaan polvi kun 2010 asti jatkoin noita freestyle-hommia ja sen jälkeen on kaatuiltu niin enduro kuin rr-moottoripyörälläkin kuin maastofillarilla ja ties millä typeryydellä. Luitakin on murtunut mutta polvi on kestäny kaikki tällit ihan ongelmitta, tietenkin voi olla tuuristakin kiinni mutta kyllä toi nyt jotain on saanut kestääkkin.

Pöhpöh, itsellä leikattiin toinen polvi muistaakseni vuonna 2006 sen jälkeen kun olin rikkonut sen freestyle-laskettelu touhuissa. Ja polvessa oli paljon muutakin paskana kuin tuo eturistiside pelkästään. Vuosi siinä tais mennä ennen kuin jalka oli samantuntuinen kui tuo toinenkin ja varmaan 3 vuotta ennen kuin oli samankokoinenkin.

Mutta en ainakaan itse ole nyt enään pitkään aikaan huomannut mitään eroa noiden polvien kesken, eli joko tuo on ollut ihan yhtähyvä kuin ennenkin tai sitten toi toinenkin on paska :D Enkä usko, että toi nyt ihan lasista on tehty korjattukkaan polvi kun 2010 asti jatkoin noita freestyle-hommia ja sen jälkeen on kaatuiltu niin enduro kuin rr-moottoripyörälläkin kuin maastofillarilla ja ties millä typeryydellä. Luitakin on murtunut mutta polvi on kestäny kaikki tällit ihan ongelmitta, tietenkin voi olla tuuristakin kiinni mutta kyllä toi nyt jotain on saanut kestääkkin.

veikkaan sun tuuria :) itellä kans 2006 leikattu ja saas nähä milloin hajoo uudestaan. kierukan poistossa ilmeni että 1/4 osa jäljellä sitä leikattua sidettä nyt viime keväänä. kyllähän tuo polvi toimii hyvin, ei siinä mitään mutta eihän leikattu ole "koskaan" sama kuin se alkuperäinen :)

Katsotaan miten äijän käy... Leikkaus onnistu hyvin.. Jatkan tarinaa jossain vaiheessa

2006 laitettiin eturistiside kuntoon. 2-3 vuotta meni että uskalsi luottaa täysin jalkaan, tai että ei joka hetki miettinyt sitä liikkuessa yms. Polvesta tuli tosi hyvä ja sillä pystyi tekemään ihan kaikkea normaalisti. Nyt 2013 keväällä tuo siirre napsahti poikki ihan olemattomassa tilanteessa. Nyt on sitten kaksi kertaa laitettu eturistiside polvesta, toivottavasti ei kolmatta tule.

Moro! Itsellä pamahti kamppailulajikisoissa nyt sunnuntaina eturistiside kokonaan poikki ja olen käynyt nyt läpi jo magneettikuvaukset ym. Puhuttiin ortopedin kanssa jo leikkauksesta ja ymmärsin, että leikkaus olisi tuo hamstring -leikkaus. Leikkaus olis tarkoitus tehdän ensi viikolla, kunhan vakuutukselta tulee maksusitoomus.

Mun kivut eivät olleet missään vaiheessa kovin suuret, eikä polvi pahemmin turvonnutkaan. Saan jalan tällä hetkellä 90 asteen kulmaan ja ja lähes kokonaan suoraksi. Ortopedikin sanoi, että saan lähtee sotkemaan kuntopyörääkin, jos vain jalan liikkuvuus antaa myöten.

Ilmeisesti ensi kisat on mun osalta vasta vuodella 2015 :(. Harmittaa, itkettää ja vituttaa ihan saamaristi. Toivon vaan, että tulis kuntoon.

Mun osalta alustava kuntoutus leikkauksen jälkeen olisi tälläinen:
- 3vko keppien kanssa (pelkkää lepoa ja liikkuvuutta jalkaan)
- 3vko saan aloittaa treenaamisen salilla plus kävely (pelkkä yläkroppa ja kepit pois)
- Siitä sitten 3-4kk ennen kuin rullailen treenikavereiden kanssa kevyesti
- Vuonna 2015 ensi kisat

Mulla remontoitiin tossa muutama viikko sitten uudestaan eturistiside (aiempi hamstring-siirre oli väärässä kohdassa ja poistettiin viime vuonna). Nyt siirre otettiin patella-jänteestä ja ero on huomattava toipumisessa.

Ilman keppejä kokeilin kävellä ensimmäisen kerran jo viiden päivän päästä leikkauksesta (lyhyesti sisällä) ja lopulta kepit pystyin jättämään pois jo 1,5 viikon päästä operaatiosta. Kipuja paljon vähemmän, jalka taipuu paremmin ja on kaikkiaan paljon tukevamman oloinen vaikka remontista ei ole kuukauttakaan. Tuota hamstring-siirtoa en suosittele omien kokemusten perusteella, koska siinä on myös riskinä se, että takareisi jää todella herkäksi revähdyksille/krampeille, jos lihasten päät karkaavat siirrekohdassa kuten minulla kävi.

Nyt pitää vain pitää maltti kuntoutuksen kanssa, jottei revi liikaa tässä alussa. Mutta kaikkiaan tämä patella-siirre tuntuu ainakin nyt paremmalta. Jotkut varoittavat, että polvillaan olo on vaikeaa patellasiirreversion jälkeen, mutta itse en ole kuuden leikkauksen jälkeen voinut olla polvillaan muutenkaan ja tuntoa ei nyt juuri ole muutenkaan:) Patellajänteestä myös kerrotaan saatavan vahvemman kuin hamstring-versiosta.

Moro! Kuinka todennnäköisenä te näkisitte sen, että kun olen viikko sitten ollut acl leikkauksessa, niin miten... Pystynkö elokuussa suorittamaan tuon pelastusopistoon vaaditun kyykyn. Eli 45kg ja reisiluu vaakatasoon. Ja siis ennen tätä vammaa ei ole ollut minkään näköistä ongelmaa kyseisessä liikkeessä. Haluisin vain tietää, ehtiikö toi polvi siihen mennessä semmoseen kuntoon, että voin turvassa kyykätä sen.

Moro! Kuinka todennnäköisenä te näkisitte sen, että kun olen viikko sitten ollut acl leikkauksessa, niin miten... Pystynkö elokuussa suorittamaan tuon pelastusopistoon vaaditun kyykyn. Eli 45kg ja reisiluu vaakatasoon. Ja siis ennen tätä vammaa ei ole ollut minkään näköistä ongelmaa kyseisessä liikkeessä. Haluisin vain tietää, ehtiikö toi polvi siihen mennessä semmoseen kuntoon, että voin turvassa kyykätä sen.

Itsellä leikattiin eturistiside ja kierrukat ja muistaakseni ekat kyykyt/prässit pääsi fyssarin mukaan tekemään ehkä 3kk leikkauksen jälkeen. Kierrukan kanssa vissiin helpompaa, mutta ei ACL. Onko koko side vaihdettu?

Back
Ylös Bottom