Ite olin eturistiside-tähystyksessä viime viikon torstaina Kuopion Terveystalolla.
Pääsin paikalle siinä 11 korvilla ja kohtapa sitten pääsin jo vaihtaa vaatteita ja valmistautuu.
Siinä piti nakata huiviin parit ropit alkuunsa. Sen jälkeen ohjattiin pötköttelemään sängylle, jossa laittoivat suoraan suoneen jotain lääkeainetta vielä. Kello oli siinä puoli 1, ku pääsin ite leikkaushuoneeseen. Siinä kyselin, että mitenkäs tää leikkaus oikein tapahtuu, että pääsiskö sitä näkee ite(olis ollu mielenkiintosta), sanoivat kuitenkin, että nukutetaan niin toipuminen on nopeempaa. Menin sitten siihen leikkauspöydälle ja antovat ensin pari henkäystä happea ja sitten nukutusainetta. Halusin kokeilla, että pystyykö sitä nukutusainetta vastustaa, ei pystyny, ukolta oli taju kankaalla ennenkö kerkes toista henkäystä vetää loppuun
Siinä 14.30 herään tokkurassa toipumishuoneesta polvileikattuna, ei ollu kipuja ollenkaan, mutta vähän semmonen aran kuulonen oli leikattu jalka. Hetihän siihen tuli hoitajat paikalle kyselee vointia jne. Tarjosivat myös ruokaa, ja ei ollu vaikee kieltäytyä, kun päivän ollu syömättä ja juomatta. Vetelin siinä naamariin sitten oikein maittavat lihapullat ja pottumuusit, parit leivät ja kahvit päälle. Olin aika virkeä sen jälkeen ja pääsin fysioterapeutin luo ja käytiin siinä läpi vielä liikkeet ja säännöt kertauksena, kun oli ne jo selostettu mulle ennen leikkausta. Pääsin lähtee paikalta 4 hujakoilla ja kotimatka meni mukavasti, ainostaa yhessä vaiheessa oli ihan vähän aikaa pahoinvointia, joka meni ohi nopeasti. Illalla pidin jääpussia polvella vähän väliä ja söin vielä buranaa ennen nukkumaan menoa. Yö meni oikein hyvillä unilla ja seuraavana päivänä aloittelin jo varovaisen kuntoutuksen. Turvotus laski minulta oikeastaan kokonaan kahdessa päivässä ja nyt lähes viikko leikkauksesta jalka tuntuu edelleen hyvin toipuneelta.
Ihmetyttää oikeastaan vaan juttujen perusteella se, että minulle määrättiin kyllä aika varovainen 2 viikkoa verrattuna muutamiin muihin kokemuksiaan kertoneisiin. Minulle sanottiin, että 2 viikkoa pitää kulkea kepeillä ja korkeintaan 15% varaus leikatulle jalalle sallitaan. Myös kuntoutusliikkeet ovat varsin vaisuja: 5-10 toistoa 5 eri liikettä käyttäen ja 1-3 kolme sarjaa jokaista liikettä kohti, ja näitä korkeintaan sallittiin tehtäväksi 5 kertaa päivässä. Jalka tuntus lähes terveeltä ja kivuttomalta, että kärsis vaikkapa kävellä, mutta kaipa se on noudatettava annettuja ohjeita. Kaikeista huolimatta pakko se on myöntää, että on muuten tuskaa ottaa näin rauhallisesti ja olla liikkumatta.