Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onhan noita onnistuneita paluita huipulle tehty lukuisia eturistisideleikkauksen jälkeen , mutta toisaalta on siinä aina riski, että menee siteet uudestaankin poikki. Kuntoutuksen kun hoitaa maltilla ja huolella niin tuskin siinä estettä on palata futiksen pariin.

Kyllä suurin osa eturistisidepotilaista pystyy jatkamaan palloilu-uraansa ihan normaalisti leikkauksen jälkeen. Kuntoutuksella ja oikealla kentille paluun ajoittamisella on todella suuri merkitys polven kestämisen kannalta.

Liikkeistä täytyy mainita erityisesti erilaiset pelinomaiset koordinaatiotreenit. Monet fyssarit keskittyvät lähinnä saamaan lihakset tervettä jalkaa vastaavaan kuntoon, mikä onkin varsin riittävää suurelle osalle väestöä. Palloilulajeissa nopeat käännökset eri suuntiin ja jarrutukset vaativat kuitenkin todella hyvää koordinaatiota etenkin ajatuksen ollessa pelissä eikä askelluksessa. Kannattaa siis tehdä pidemmänkin aikaa mahdollisimman vaativia loikka-, hyppy- ja askellustreenejä ennen varovaista pelikentille palaamista. Missään nimessä ei kannata myöskään mennä suoraan peleihin täydellä teholla.

Itse pelailin viime syksynä ja talvena rantalentistä, sählyä ja ulkojäillä lätkää ilman eturistisidettä ensimmäisen siirteen katkettua ja ongelmat olivat useimmiten todella vaatimattoman vauhdin tilanteissa, joissa ajatus oli pallossa eikä askelluksessa.

Oma toinen kuntoutusjaksoni alkoi tammikuun lopussa ja alkaa olla loppusuoralla. Leikatun jalan lihakset ovat jopa vahvemmat kuin terveen jalan vastaavat, mutta yritän vielä tehdä erilaista koordinaatiotreeniä pari kuukautta ennen pallopeleihin palaamista.

Tänään olis leikkauksen vuosipäivä. Hyvin on menny kaiken kaikkiaan. Pientä kokoeroa on vielä havaittavissa, voimat näyttäis aika hyvin tullen takaisin. Ojentuu ihan viittä vaille tappiin ja koukistuu nätisti. Polvillaankin kehtaa jo olla aika pitkiä pätkiä, mutta kyllähän sen vieläkin muistaa että kipiä se on ollu.

Ainoastaan leikkauksen jälkeisen kuntoutuksen olis voinu tehdä tunnollisemmin, olis voinu parantuminen olla vielä nopeampaa.
Oon käyttäny aina välillä jalkatreeneissä polvilämppäriä, sn kanssa tuntuu jotenkin mukavammalta touhuta. Ihan pohjiin ei uskalla vieläkään vetää, mutta luulen että se on enempi vaan päästä kiinni kuin polvesta :)

Mites muilla viime kesänä leikatuilla on sujunu? Joko vedellään täysillä, eikä vammasta oo kuin muisto jäljellä?

Huomenna ois sitte meikäläisellä pöydälle meno. Kellään mitään viime hetken viisauksia tai vinkkejä? :)

Vituttaahan tuo kyllä mutta minkäs teet. Tällä hetkellä tuntuu että sitä on fyysisesti elämänsä kovimmassa kunnossa ja ei muuta ku leikkaukseen => kaikki työ hetkeksi nollille ja uuteen nousuun. Toisaalta mieluiten näin että kovassa iskussa leikkaukseen, ku että ihan rapakuntoisena. Oon kyllä päättäny että operaation jälkeen tuo polven kuntoutus on nro 1 asia elämässä. Pakko yrittää hoitaaa oikein viimeisen päälle kuntoon että pääsis mahdollisimman pian palaamaan arkeen.

Oonko liian optimistinen jos kuvittelen että jonkulaista yläkroppatreeniä pääsis salilla vääntämään jo parin viikon jälkeen?

Mulla on parhaillaan kuntoutuminen meneillään jo toisesta eturistisideleikkauksesta samaan polveen. Leikkaus oli 18 päivää sitten ja tikkien poiston jälkeen jo vetelin leukoja ja tein vatsaa kotona kevyesti. Salille vois hyvinkin mennä kun kepeistäkin on päästy jo eroon, mutta ei jotenkin tee vielä mieli sinne raahautua kipujen takia.

Lokakuun puolivälissä itse menossa leikkaukseen. Odotan samaan aikaan kauhulla ja innolla, jotta pääsee sitten taas kunnolla joskus tekemään jotain. Jännittää lisäksi jonkun verran kun ei oo ikinä koskaan mitään leikelty ja muutenkaan noi sairaalat ei oo mitään suosikkipaikkojani. Ehkä riittällä lääkityksellä pärjää ilman nukutusta? Tiukkana yrityksenä on edelleenkin hankkiutua Aconcagualle kaksi kuukatta leikkauksen jälkeen. Saa sitten nähdä voiko haudata ajatuksen heti välittömästi ensimmäisten kuntoutussessioiden jälkeen..

Nyt jo reilusti yli vuosi leikkauksesta ja tuntuu että leikattu jalka olisi karvan verran lyhyempi ja tästä johtuen myös heikommat lihakset. Monesti huomaa tukevansa ns.terveelle jalalle ja ottavansa kaikki voimaa vaativat nousuaskeleet ym. vahvemmalla jalalla :( Polvet muuten ihan ok kunnossa nyt.

Toisessa leikkauksessa on nyt 6kk mut jalka on vähä outo , tuntuis siltä että se jalka ei kestäis ikinä , mut se voi olla ku mulla on ollu kaks kertaa sama leikkaus. mut voima alkaa ole sama ku ennen. pystyn jo juokse niinkuin ennen ja vetää hyvin ja käännöksetki ja pyrähdykset on onnistunut mallikkaasti mut se jalka on vähä outo , onks muilla ollu sama ongelma ?milloin voin tietää et nyt se polvi kestää ja osallistuu kontaktiin?

Eilen oli operaatio ja toistaiseksi menee odotettua paljon paremmin.

Ilmoittautumisaika sairaalassa oli 7.15 ja pöydälle pääsin hieman ennen kymmentä. Sitä ennen tietysti kaikki pakolliset haastattelut, vaatteiden vaihdot sun muut. Leikkaus tehtiin ihan täydessä nukutuksessa ja heräilin ensimmäisen kerran puoli kahdentoista maissa. Siinä vaiheessa olo oli aika helvetin perseestä mutta sain oxycontinia ja 800mg buranaa, minkä seurauksena tuli melko nopeasti uni :) Torkahdin jälleen jonkun tunteroisen ja sitten kun heräilin, olo oli jo melko irtonainen. Jalassakaan ei juuri kipua tuntunut.

Kohta olikin aika siirtyä heräämöstä kotiutushuoneeseen kahville ja ruisleivälle. Yllätys oli melko suuri kun jalka antoi varata päälleen eikä keppejä tarvinnut kun hieman henkiseksi tueksi. Oxycontin aiheutti lievän huimaus- ja hikoilukohtauksen matkalla mutta se meni about 10min köllöttelyllä ohi. Sitten muutama leipä ja pari jugurttia + kahvit ja mehut koneeseen nii pitiki alkaa kuuntelemaan fysioterapeutin kuntoutusohjeita. Helvetinmoinen väsymys oli päällä mutta yritin olla sen verran skarppina että sain kyseltyä mahdollisimman yksityiskohtaiset ohjeet. Tästä ei muuta kun kamppeiden vaihtoon ja viimesten lappujen ja reseptien kuittaukseen. Tyttöystävä kävi hakemassa ja kämpillä oltiin klo 16 maissa.

Loppuilta meni niin ikään yllättävän irtonaisissa merkeissä. Kusella yms. käydessä ei tarvinnut keppejä lainkaan ja luultavasti rankasta lääkityksestä johtuen, jalassakaan ei ollut mitään jomotuksia. Nälkä oli kova ja ilta tuli tankattua melko paljon ruokaa. Ilmeisesti joku lääkkeiden sivuvaikutus nosti pintaan minulle erittäin harvinaisen makeannälän ja siksi vetäsinkin mm. 400g karkkipussin ja kuivakakkua :D Klo 18 maissa nappasin yhden 800 buranan ja otin parin tunnin tirsat. Loppuillasta jalka tuntui edelleen yllättävän hyvältä ja väänsin jopa ensimmäiset fysioterapeutin määräämäät koukistelu- ja suoristelutreenit. Puolenyön maissa nappasin toisen oxycontinin ja sen voimalla sain nukuttua lähes täydelliset 10h yöunet.

Tänään on jalkaan palannut hieman tuntoa sillä luultavasti leikkauksessa saadut megalääkkeet alkavat hiipua. Edelleenkään lyhyissä liikahduksissa ei tarvi keppejä ja olo on muutenkin varsin hyvä. Ajattelin vetää taas suoristelutreenit ja vieläpä käydä äidin syntymäpäivillä hörppäämässä kakkukahvit :)

Saapa nähdä, miten alkaa homma kehittymään. Tänään illalla saan ottaa päällimmäiset siteet jalasta pois ja huomenna loput. Sen jälkeen saa käydä suihkussakin ja tällä hetkellä vakaa aikomukseni on selvitä salille jo viikonloppuna! Fysioterapeutti meinasi, että yläkroppatreeniä saa tehdä suht normaalisti kunhan varoo kuormittamasta jalkoja liikaa. Tarkoittanee sitä, että raskaat soudut ja 200kg olankohautukset saa hetkeksi jäädä :)

Pitääpä tässä päivitellä kuulumisia ja edelleen tsemppiä muille kuntouttajille! Tämä pakkiksen vertaistukiketju on ollut varsin tärkeä henkinen kyynärsauva tähänkin asti, joten pidetäänhän tätä yllä :D

Pitääpä tässä päivitellä kuulumisia ja edelleen tsemppiä muille kuntouttajille! Tämä pakkiksen vertaistukiketju on ollut varsin tärkeä henkinen kyynärsauva tähänkin asti, joten pidetäänhän tätä yllä :D
No miten on menny polven kanssa? Onko paljon kipuillut tai ollut turvotusta?

Ootko muuten pystyny vetämään ilman keppejä koko ajan operaation jälkeen?

Ei muutakun tsemppiä kuntoutukseen. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No miten on menny polven kanssa? Onko paljon kipuillut tai ollut turvotusta?

Melkoisen hyvin menee edelleen! Oikeastaan pelottaa että innostun tämän kanssa liikaa ja onnistun riuhtomaan koko ristisiteen vituiksi.

Eilen sain niitit jalasta pois ja tänään on lupa testata varovasti kuntopyöräilyä. Se onkin ohjelmassa tuossa muutaman tunnin päästä kun käyn vetämässä yläkroppatreenin salilla.

Kokonaisuutena ensimmäinen viikko meni siten, että väänsin joka ilta orjallisesti fysioterapeutin määräämiä kuntoutusliikkeitä. Mielekkyyden vuoksi olen lisännyt niihin sellaisen pienen progression, minkä seurauksena koko jalkajumpan läpivetäminen kestää nykyiseltään n. tunnin. Hirmuisen varovaisesti noita tulee tehtyä mutta suoristuksia/koukistuksia tulee pidettyä aina 10-15s kerralla ja siksi siinä on edes jonkunlaista haastetta. Jalan liikerata alkaa olla sama kuin ennen leikkausta.

Turvotusta on vielä jonkin verran ja muutaman iltavenyttelyn jälkeen olen havainnut että pohkeeseen valuu verta mikä ilmenee isona mustelmana. Sitäkään ongelmaa ei juuri ole ollut enää viimeisen 3-4pv aikana. Kivut ovat olleet koko ajan melko vähäisenä ja Panacod-paketista on tullut napsittua vain pari tabua. Kaikenkaikkiaan Oxycontinia ja Panacodia tuli syötyä 3 päivää leikkauksen jälkeen ja lähinnä nukkumaanmennessä. Sen jälkeen olen vielä jatkanut buranan rouskimista mutta vain siinä tarkoituksessa että se vähentäisi mahdollisia tulehduksia.

Ootko muuten pystyny vetämään ilman keppejä koko ajan operaation jälkeen?

Kämpillä ollessa kyllä. Jos johonkin pidemmälle on tullut lähdettyä niin sitten on ollut kepit henkisenä tukena. Aikalailla 10pv leikkauksen jälkeen sekin on kyllä unohtunut. Portaitakin pääsen jo ylös ja alas ihan normaalisti.

Siihen olen ollut erityisen tyytyväinen, että tuolla kuntosalilla olen päässyt käymään. Matkaa on muutamia satoja metrejä ja alkuun se tuli kinkkailtua keppien kans. Nykyään pääsen sen kävelemään suhteellisen normaalisti. Uskoisin, että siellä kulkeminen ja edes jonkinlaisen perus-aktiivisuustason ylläpitäminen on ollut melko suureksi eduksi.

Ei muutakun tsemppiä kuntoutukseen. :)

Kiitoksia kovasti! :) Kyllä tämä tästä kunhan vain malttaisin olla rasittamatta polvea liikaa. Mulla on ensimmäinen kontrollikäynti sen leikanneen ortopedin luona 1,5 viikon päästä ja silloin pitää kyllä vaatia oikein kunnon jatko-ohjeet ja fysioterapiaa. Pakko olla joku kiinteä ohjelma, jota noudattaa sillä muuten käy köpelösti kun alan soveltamaan.

Mullakin kuntoutus alkoi hyvin :) mut innostuin liiika 3kk kohdalla ja menin heti mukaan peliin , olin pelissä 40min kunnes tuli kova kontakti ja pam ristiside meni uudestaan. =/ mut onneks sain heti ajan . mutta nyt toisesta leikkauksesta on melkein 7kk ja jalka on iha samanlainen kuin tervejalka :) lääkäri on antanu luvan mennä jo peleihin mukaan, mutta ite ajattelin mennä vasta 2kk päästä :) toivotaan et se polvi kestää nytte :) Ei muutakun tsemppiä kuntoutukseen.

^aijjai :s
mulla meni eturistisie aikalailla vuos sitte, ku heitin keihästä ja käytin tukijalkaa väärin. Sain ajan hyvälle lääkärille ja polvi on parantunu loistavasti.
Heitin kepit menemään kahen päivän jälkeen ja pelasin lentopalloa kahen viikon päästä. Vedin ton kuntoutusvaiheen melkosellariskillä ku en malttanu kattoa vierestä toisten pelatessa. Mulla oli hitosti onnea ku mitään ei sattunu.

Kesällä tosin heti ensimmäisessä kisassa saman jalan takareisi kramppas, ja koko kaus jäi väliin ku reisi jäi ns kramppitilaan.

Melkoisen hyvin menee edelleen! Oikeastaan pelottaa että innostun tämän kanssa liikaa ja onnistun riuhtomaan koko ristisiteen vituiksi.

Leikattiinko sun polvi yksityisellä?

Onko tuo yleistä, että täydessä nukutuksessa leikataan? Iteltä leikattu vasen polvi kahdesti, toisella kerralla korjattiin eturistiside. Molemmat kerrat leikattu selkäydinpuudutuksessa.

Nyt odottelen aikaa ortopedille, kun oikea polvi paskana. Todennäköisesti eturistiside poikki sieltäkin.

Onko tuo yleistä, että täydessä nukutuksessa leikataan? Iteltä leikattu vasen polvi kahdesti, toisella kerralla korjattiin eturistiside. Molemmat kerrat leikattu selkäydinpuudutuksessa.

Nyt odottelen aikaa ortopedille, kun oikea polvi paskana. Todennäköisesti eturistiside poikki sieltäkin.

Mut ainakin nukutettiin eturistisideleikkauksessa, kun yksityisellä leikeltiin. (Vastaan vaiks en Pale ookkaan.)

Itsellä leikattu polvi 3 kertaa ja kahdesti nukutuksessa, mikä omasta mielestä on miellyttävämpi, sillä puudutuksessa joutuu venaamaan, että puudutus häviää. Ilmeisesti on tapana, että etelässä päin leikkaukset suoritetaan nukutuksessa ja pohjoisessa päin puudutuksessa. Näin lekuri kertoi.

Onko eroa julkisen ja yksityisen välillä siinä, että suositaanko nukutusta vai puudutusta. Ite olen maannut julkisella leikkauspöydällä kahdesti ja molemmilla kerroilla puudutettu. Seuraavalla kerralla ajattelin kysäistä, että josko sais nukutuksen.

Onko eroa julkisen ja yksityisen välillä siinä, että suositaanko nukutusta vai puudutusta. Ite olen maannut julkisella leikkauspöydällä kahdesti ja molemmilla kerroilla puudutettu. Seuraavalla kerralla ajattelin kysäistä, että josko sais nukutuksen.

Riippuu varmasti paljolti operoivasta lääkäristä.

Jersey: Joo tiedä sitten.

Huomenna tulee sitten 3 viikkoa täyteen leikkauksesta ja pitää kävästä siellä kontrollissa. Polvi on sen verran hyvässä iskussa että paikoitellen unohtuu kokonaan että sille on jotain tehty. Kävely, kuntopyörän polkeminen ja portaissa kulkeminen sujuvat kuin ennen leikkaustakin. Toivon mukaan saisin luvan käydä jo esim. lenkillä tai tehdä jotain hieman mielekkäämpää ku noiden saatanan kuntoutusliikkeiden vispaamista :)

Yleisellä leikattiin.

Ilmeisesti on tapana, että etelässä päin leikkaukset suoritetaan nukutuksessa ja pohjoisessa päin puudutuksessa. Näin lekuri kertoi.

Mun kuuleman mukaan täällä Oulussa menee myös aikalailla fifti-fitfti riippuen ortopedista.

Back
Ylös Bottom