Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Suosittelen, monienki kuulemieni juttujen mukaan paljo mukavampi vaihtoehto. Se herätys on kieltämättä hieman väkevä mutta sitä ei tarvi kauaa kestää ku saa murot napsittua :D

Jeps. Puudutuksessa oli se kiva, että näki polven sisälle kameran välityksellä. Hienon näköstä kun ortopedi yritti leikata kierukkaa.
Mä katoin kanssa koko leikkauksen. :)
Mulla se leikkaava lääkäri opetti toista siinä samalla, ja ainoastaan niiden reikien poraaminen ja ruuvien kiristäminen aiheutti pientä jännistystä.

Ortopedi:"anna mennä reilusti vaan"
Harjoittelija:"vrrrooooomm.."
O:"joo, ja vielä vähän.. noniin voi lopettaa.."
H:"vrrroooooommm.."
O:"nonono annas olla jo"
H:"vrroom..häh...aa okei.."

Oli hauska kuunnella tota keskustelua, eihän siellä mitään vahinkoa tietenkään pääse käymään, mutta jotenkin ovelaa ku poran ääni jatkus vielä sen jälkeen ku käskettiin lopettaa. :)

Mä oisin joko oksentanu tai pyörtyny jos oisin joutunu kattoon.
Ei siitä oikeen mitään tajua, sellasia katkaravun näkösiä juttuja vaan jokapuolella.. :lol2:

Joo ei siinä mitää sen kummempaa oikein näy. vettä täynnä ja ahtaat paikat. Vertakaan ei juuri näkynyt. Tuon leikkauksen pystyy nauhoittamaan cd:lle, jos kotona haluu vielä katella.

mä menin 2pv sitten mukaan kontaktiin , jalka kesti kyll aika hyvinn . nyt ku ojennan jalan suoraks niin sellanen pieni kipu pistä polven sisä puolelle , niin onks teilläki ollu sama ongelma?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei nyt ihan liity leikkaukseen, mutta en jaksanu tehä uutta trediä.

Oikeassa polvessa on tullut kipua kävellessä ja on alkanu noin kuukausi sitten.
Seei tunnu missään kyykyissä tai yleensä missään paikallaan oltavassa liikkeessä, mutta kävelyssä tuntuu pientä kipua mikä kestää n.10 sekunttia. Ja se tuntuu sisäpuolella.

Kannattaako olla huolissaan kun kipu ei oo kovaa, mutta tuntuu ettei se oo hyvä asia ja se pelottaa jos polvet hajoaa ja pitää luopua 250kg etu-kyykky unelmasta?:(

edit: ei tunnu myöskään portaissa, hyppiessä tai istuessa.

Kävin eilen puukotettavana ja nyt on uusi eturistiside polvessa. Melkoisessa tokkurassa meni kyllä eilinen päivä. 1130 menin sairaalaan ja pääsin noin 45 minuutin päästä toimenpidehuoneeseen. Pieni esilääkitys ja tippa käteen, jonka jälkeen piikki selkään ja jalat veteliksi. Operaatio kesti suunnilleen 90 minuuttia ja seurailin sen kokonaisuudessaan televisiosta. En itse edes huomannut olevani kohtuullisen vahvassa lääkityksessä, ihmettelin vaan kun on niin helppo olla ja katsella toimenpidettä, jota normaalisti en varmasti olisi kyennyt heikotusta tuntematta katsomaan. Heräämössä vietin muutaman tunnin ja yritin nukkua, mutta siitä ei tullut mitään kun sydänmonitori piippasi aina kun syke meni alle 40 (kävi 39). Tämän jälkeen pääsin omaan huoneeseen, jossa safka, kahvit ja konjakki huiviin.

Kyettyäni kusemaan pääsin 1900 aikaan kotiin. Rakentelin pikku telineen jalalle ja löin siihen jäitä ja kodeiinia ja tulehduskipulääkettä kiduksiin. Pieni krapula iski loppuillasta ja oli vähän paha olo ja pää kipeä. Meni ohi noin parissa tunnissa ja sain nukuttuakin kohtuullisesti. Tänään ollut kohtuu ok päivä, mutta vedän kuuriluontoisesti edelleen lääkettä naamariin. 100 jalannostoa ja nilkan koukistusta tehty ja huomenna sama uusiksi. Vähän on kuitenkin puhkinainen ja hönö olo edelleen. Etenkin isompien ponnistusten jälkeen. Nyt pitää vaan maltilla koettaa kuntouttaa kivun ja sitkeyden kautta jalka mahdollisimman hyvään kondikseen. Ohjeiden mukaan keppejä mukana pari viikkoa ja ens viikolla fysioon. Kuukauden päästä kuntopyörää kevyesti, 3 kuukauden päästä juoksua ja 6 kuukauden päästä kontaktilajeja.

Haaveena on saada polvi ja mies sellaiseen kondikseen, että kykenee palaamaan kamppailu-urheilun ja vuorikiipeilyn maailmaan täysipainoisesti.

Parin viikon päästä olis leikkaus edessä. Uutta eturistisidettä olis tarkoitus pistää, mikäli vain onnistuu ilman, että vanhoja reikiä pitää ensiksi tukkia. Eli kyseistä polvea leikataan toiseen kertaan. Kierukka lisäksi revenny parista kohtaa ja nivelissä lievää kulumaa. Ikää reilut 50v tai sitten ei. Oikeasti 28v. :)

Nyt on tullut tehtyä hirveästi taustatutkimusta, ja kuntoutus tulee otettua tosissaan. Onko kenelläkään mitään kokemuksia lisäravinteista ja niiden mahdollisesta avusta toipumisessa? Vinkkejä kuntoutukseen, ja ihan mitä tahansa poppaskonsteja otetaan vastaan.

Sen mitä olen lukenut, niin mitään kiirettä ei kannata pitää ns. raskaampiin lajeihin palaamisessa.

...Ohjeiden mukaan keppejä mukana pari viikkoa ja ens viikolla fysioon. Kuukauden päästä kuntopyörää kevyesti, 3 kuukauden päästä juoksua ja 6 kuukauden päästä kontaktilajeja.

Kaikki on tietty yksilöllistä mutta aika varovaiselta kuulostaa :) Itselläni oli totaalista treenitaukoa leikkauspäivän lisäksi kokonaista 3 päivää. Tämän jälkeen jo kinkkailin parin kyynärsauvan kanssa salille treenailemaan yläkroppaa. Alkulämmöt otin varovasti soutulaitteella koukistamatta jalkoja kovin pahasti.

Kuntopyörää veivasin ensimmäistä kertaa heti 10pv jälkeen kun tikit sain pois. Ohjeena oli, että jos alkaa tuntumaan kipua/turvotusta niin sitte seis. Mitään tällaista ei tuntunu nii tuli vedettyä ihan 15-30min sessioita kevyellä ja jopa vähä raskaammallaki vaihteella. Ensimmäisellä juoksulenkillä taisin käydä 3 viikkoa leikkauksen jälkeen.

Kaikista kontaktilajeista olen tietysti pidättäytynyt, jos erästä kosteaa viikonloppua ei lasketa :D Muuten treenit ovat jo palautuneet suht normaaliksi. Tietysti jalkatreenin kanssa pitää olla varovainen ja se koostuukin tällä hetkellä kevyestä kyykystä (etu- ja takakyykky tangolla), tasapainoharjoitteista sekä yhden jalan kyykystä (ihan pohjasta hieman kevennettynä). Raskaat maastavedot ovat myös vielä pannassa.

Leikkauksesta aikaa siis pikkusen reilu 2kk.

Nyt on tullut tehtyä hirveästi taustatutkimusta, ja kuntoutus tulee otettua tosissaan. Onko kenelläkään mitään kokemuksia lisäravinteista ja niiden mahdollisesta avusta toipumisessa? Vinkkejä kuntoutukseen, ja ihan mitä tahansa poppaskonsteja otetaan vastaan.

Mä sanoisin, että paras poppaskonsti on sellainen perus-aktiivisuus leikkauksen jälkeen. Kaikkia pieniä nitkutuksia ja koukistuksia niin paljo ku pystyy järkevästi tekemään. Koko ajan jäitä jalalle ja buranaa parin tunnin välein. Itse en tarvinnut niitä kipulääkkeitäkään mutta rouskin ne pari mukaan tarttunutta nappia ihan huvikseni naamaan :D Uskoisin myös, että toipuminen on sitä nopeampaa, mitä paremmassa kunnossa ne kintut on ollu ennen leikkausta.

Itse olen käynyt 3 kertaa fysioterapeutilla ja kerran leikanneella ortopedilla. Joka kerta on tullut toteamuksia siitä, miten hyvää vauhtia tämä kuntoutuu. Normaalissa elämässä leikkausta ei juuri ole huomannut moneen viikkoon.

Kaikki on tietty yksilöllistä mutta aika varovaiselta kuulostaa :) Itselläni oli totaalista treenitaukoa leikkauspäivän lisäksi kokonaista 3 päivää. Tämän jälkeen jo kinkkailin parin kyynärsauvan kanssa salille treenailemaan yläkroppaa. Alkulämmöt otin varovasti soutulaitteella koukistamatta jalkoja kovin pahasti.

Kuntopyörää veivasin ensimmäistä kertaa heti 10pv jälkeen kun tikit sain pois. Ohjeena oli, että jos alkaa tuntumaan kipua/turvotusta niin sitte seis. Mitään tällaista ei tuntunu nii tuli vedettyä ihan 15-30min sessioita kevyellä ja jopa vähä raskaammallaki vaihteella. Ensimmäisellä juoksulenkillä taisin käydä 3 viikkoa leikkauksen jälkeen.

Kaikista kontaktilajeista olen tietysti pidättäytynyt, jos erästä kosteaa viikonloppua ei lasketa :D Muuten treenit ovat jo palautuneet suht normaaliksi. Tietysti jalkatreenin kanssa pitää olla varovainen ja se koostuukin tällä hetkellä kevyestä kyykystä (etu- ja takakyykky tangolla), tasapainoharjoitteista sekä yhden jalan kyykystä (ihan pohjasta hieman kevennettynä). Raskaat maastavedot ovat myös vielä pannassa.

Leikkauksesta aikaa siis pikkusen reilu 2kk.

No kyllä itsestänikin tuntuu melko rauhalliselta tahdilta ton kuntouttamisen suhteen. Jalkaa on tässä nosteltu 200-300 kertaa päivässä, mutta muuten oltu melko rauhallisesti. Tikit otettiin pois tiistaina ja maanantaina menen passiiviseen jumppaan fysioon. Tarkoituksena on kuitenkin aloittaa kevyt kuntopyöräily sekä hauliksen ja penkin treenaaminen salilla. Ne kun ei koskaan mene hukkaan. Päätin myös mennä tutustumaan vesijuoksuun. Paineita on siihen, että polven pitää nyt oikeasti tulla kuntoon kesään mennessä, joten ei huvita sinänsä ottaa mitään ylimääräisiä(?) riskejä, mutta samalla kuntouttaa mahdollisimman tehokkaasti. Nyt on oikeastaan jo aika hyvä tilanne. Ainoastaan hermoiskut vaivaavat leikkaushaavan alapuolella sääressä. Niitä voi kuulemma olla pari kuukauttakin. Jäädään kuulolle ja aloitetaan varoivainen kuntoutus. Ei sitä ihan valtavia kylkiä talvellakaan tarvitse..

Tää ei nyt osu ihan tämän topicin aiheeseen.. mutta, mulla meni nyt kolme päivää sitten vasen polvi sijoiltaa kun tein kyykkyhyppyjä ja jalka vain petti alta :( Sain kepit mutta en ole niitä käyttänyt koska pystyn astumaan ihan normaalisti jalalla kunhan siinä on polvea tukeva side. Lääkäri sanoi että nyt pitää heti ruveta vahvistamaan jalan lihaksia kunhan vain pääsisin siihen kuntoon että pystyn jotain salilla tekemäänkin. Uskallanko enää tehä esim. mavea, jalkaprässiä yms. muita jotka rasittavat polvia. Tämä oli jo toinen kerta kun polvi meni sijoiltaan:( Onko kellään muulla ollut ongelmia polvien kanssa?

Kannattaa yrittää ottaa selville mikä tuon pettämisen aiheuttaa. Yritä päästä jollekin asiansa osaavalle urheilulääkärille tai ortopedille.

Leikkauksesta 5 päivää ja täytyy sanoa, että lievä pettymys on päällä, kun ei onnistunut ensimmäisellä leikkauksella. Nyt tukittiin aikaisemman ACL-siirteen paikka ottamalla lonkasta luunpaloja. (sattuu muuten aivan saatanasti.) Nyt odotellaan reilut kolme kuukautta, että luutuvat kunnolla paikalleen. Vanha eturistiside otettiin samalla pois, joten nyt ei ole sitten eturistisidettä ollenkaan. Kierukasta otettiin puolet pois ja sidottiin kiinni. Nyt 4 viikkoa jalkatuki (sellainen melkein koko jalan mittainen metallihäkkyrä) ja kepit.

Eipähän tarvii stressata joulun tai uudenvuoden kanssa.

Back
Ylös Bottom