Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä tulee 10kk täyteen leikkauksesta. Kyykky ja mavepainot on samoissa kun vuosi sitten, kyykyssä ehkä jopa enemmän.
Tuo takareiden koukistus omin avuin jää terveestä polvesta kyllä mullakin, mutta ehkä 5cm. Sen tässä myös huomasin, että helposti kramppaa leikatun polven takareisi. Tiedä sitten mistä johtuu.
Muuten tää tekele on ihan hyvä. Kaikki pelit onnistuu ilman valittamisia, laskettelua en kyllä ole kokeillut, mutta saattaa sekin aika kohta tulla.
Tsemppiä vaan muille leikatuille:rolleyes:

Itellä tulee 10kk täyteen leikkauksesta. Kyykky ja mavepainot on samoissa kun vuosi sitten, kyykyssä ehkä jopa enemmän.
Tuo takareiden koukistus omin avuin jää terveestä polvesta kyllä mullakin, mutta ehkä 5cm. Sen tässä myös huomasin, että helposti kramppaa leikatun polven takareisi. Tiedä sitten mistä johtuu.
Muuten tää tekele on ihan hyvä. Kaikki pelit onnistuu ilman valittamisia, laskettelua en kyllä ole kokeillut, mutta saattaa sekin aika kohta tulla.
Vihlooko sulla tota leikattua polvea kyykätessä? Miten muilla?
Oma polvi vihloo välillä kyykyissä ja reidenojennusliike tuntuu pahalta (osaltaan voi johtua salilla olevasta laitteesta jossa penkin kulma on tosi jyrkkä ja tulee ikävästi polven taakse).

Mulla tuli 7kk täyteen leikkauksesta ja painoja oon uskaltanu jo lisätä melkein samoihin, kuin ennen leikkausta. Syvyyttä oon koittanu lisätä pikkuhiljaa, mutta ihan alas en kyllä uskalla vielä ottaa.

Sama juttu, en uskalla ihan pohjaan asti vielä kyykätä. Itsellä nyt 9kk leikkauksesta takana ja reenipainot samoissa ellei isompiakin mitä ennen leikkausta. Ainoa asia mistä polvi huomauttaa on juokseminen/hölkkääminen, jokainen pieni isku tuntuu pahalta. Olenkin suosiolla pitäytynyt kävelyssä.

Sama juttu, en uskalla ihan pohjaan asti vielä kyykätä. Itsellä nyt 9kk leikkauksesta takana ja reenipainot samoissa ellei isompiakin mitä ennen leikkausta. Ainoa asia mistä polvi huomauttaa on juokseminen/hölkkääminen, jokainen pieni isku tuntuu pahalta. Olenkin suosiolla pitäytynyt kävelyssä.
Mä pystyn juoksemaan ihan hyvin, ei tunnu pahalta. Niin ja leikattu jalka on edelleen hiukan pienempi kuin leikkaamaton. Aika paljon kyllä kirittänyt.

Mutta lohduttavaa kuulla, Mbeva, että toipuminen on helpompaa tokalla kerralla...

Ei kannata ihan liikaa juhlia, ainakin omassa tapauksessani nopeaa oli lähinnä välitön toipuminen leikkauksesta. Nyt vajaa neljä viikkoa leikkauksesta ja kuntoutuspuolella jurnutetaan noita liikkeitä aika lailla samalla tasolla kuin ensimmäisenkin leikkauksen jälkeen tässä vaiheessa. Osasyynä varmasti viikon kohdalla iskenyt influenssa tai vastaava, joka veti ruumiinlämmön taivaisiin ja polven täyteen nestettä. hetki siinä jo luultiin polven tulehtuneen. Tulehdus suljettiin pois tyhjentämällä polvi ylimääräisestä nesteestä ja lähettämällä vähän nestettä viljelyyn. Oli aika outo fiilis, kun tyhjennetty polvi viikon kohdalla taipui lähes terveen tavoin. Tätä iloa kesti n. 15 minuuttia kunnes polvi taas täyttyi.

Noihin kyykky- ja juoksukipuihin täytyy mainita, että itse pääsin kyykyssä hyvin lähelle vammaa edeltäneitä sarjapainoja 5 kuukauden kohdalla ilman mitään kipuja. Mavea tein lähinnä suorin jaloin vahvistaakseni revittyä takareittä, siinä oltiin selvästi jäljessä vielä vuodenkin kohdalla. Kyykyssä tai mavessa ei mitään kipuja tuntunut edes leikkauksen jälkeen eturistisiteen ollessa uudestaan katki. Juostessa tuntui kausiluonteisesti aina välillä pientä särkyä 1-2 kilometrin kohdalla, mutta yleensä pidemmän päälle tämäkin katosi ja 5-8km lenkit sujui ihan hyvin.

Onko kukaan pakkiksen eturistisidepotilaista kokeillut vesijuoksua? Sitä pystyisi vetämään nyt jo, kuntopyörää vasta parin viikon päästä. Kaiken lisäksi pyörän polkeminen paikallaan ei ainakaan meikäläisen pääkopalle sovi lainkaan. Erityisesti kiinnostaisi onko kukaan saanut polvea yhtään "avattua" eli liikeratoja parannettua vesijuoksulla. Oma polvi on myös ihmeen turpeessa kunnossa edelleen, mutta siihen auttais varmaan lepo paremmin.

Vihlooko sulla tota leikattua polvea kyykätessä? Miten muilla?
Oma polvi vihloo välillä kyykyissä ja reidenojennusliike tuntuu pahalta (osaltaan voi johtua salilla olevasta laitteesta jossa penkin kulma on tosi jyrkkä ja tulee ikävästi polven taakse).

Mulla tuli 7kk täyteen leikkauksesta ja painoja oon uskaltanu jo lisätä melkein samoihin, kuin ennen leikkausta. Syvyyttä oon koittanu lisätä pikkuhiljaa, mutta ihan alas en kyllä uskalla vielä ottaa.

Mulla on nyt kulunu n.5,5kk:tta leikkauksesta. Mulla ei oo kyllä vihlonu missään vaiheessa kyykyt. Tosin mun reenipainot on varmaa aika paljon pienemmät... Ei oo kotona kyykkytelinettä nii joutuu rinnallevedon kautta ottaa painot selkää. Yhen jalan kyykyistä meinas terveen jalan lonkka alkaa vihottelee, ku tein väärällä tekniikalla. Kyykkyjen syvyyksistä en tiiä, mut esim. pistoolikyykkyjä oon tehny välillä vaihtelun vuoksi.
Tuo reidenojennus tuntuu kyllä pahalta, jos laittaa painoja sen verran, ku voimat antais laittaa. Vaikka tekee paljon toistoja >15 nii silti painot nousee liian nopeesti ainaski tossa liikeessä. 25kg:lla pysty tehä jo 3,5kk:n kohalla 15toiston sarjoja yhellä jalalla enkä vieläkään viitti laittaa enempää painoa.
Polven naksuminenkin on alkanu nyt vihdoin vähentymään.
Luistelu tuntuu muuten yllättävän hyvältä - ite kokeilin ekan kerran tossa kuukaus sitten ja olin yllättyny, kuinka hyvältä se tuntu.
Vesijuoksemassa oon käyny kerran tässä puolen vuoden rupeaman aikana. Ihan hyvää vaihtelua se on kuntopyörälle. Siinä ehkä pakottaa jalan rohkeammin liikeradoilleen, ku ei voi kuunnella kaikkia mahollisia naksahduksia ym. :D
Innolla kyllä oottelen, että millasia pomppu- ja nopeusjuoksutuloksia tää jalka alkaa antamaan. Ei voi noihin voimatuloksiin verrata, ku sen verran uus harrastus mulle.

Tuo reidenojennus tuntuu kyllä pahalta, jos laittaa painoja sen verran, ku voimat antais laittaa. Vaikka tekee paljon toistoja >15 nii silti painot nousee liian nopeesti ainaski tossa liikeessä. 25kg:lla pysty tehä jo 3,5kk:n kohalla 15toiston sarjoja yhellä jalalla enkä vieläkään viitti laittaa enempää painoa.
Juu, aika pienillä painoilla mäkin olen alotellu kaikkia liikkeitä tekemään. Tohon ojennukseen ainakin pystyis heittää lissää mut tuntuu jotenkin ihan ihmeelliseltä.
Polven naksuminenkin on alkanu nyt vihdoin vähentymään.
Mullakin naksuu toi polvi välillä, enimmäkseen oikeestaan koukistaessa hitaasti.
Luistelu tuntuu muuten yllättävän hyvältä - ite kokeilin ekan kerran tossa kuukaus sitten ja olin yllättyny, kuinka hyvältä se tuntu.
Mä en oo viel käyny koittamassa. Tarttis varmaan pistää polvisuojat jos ja kun tulee kaaduttua ettei sit väkisin kolisis jäätä vasten.

... Sen tässä myös huomasin, että helposti kramppaa leikatun polven takareisi. Tiedä sitten mistä johtuu.

Sama juttu täälläkin. Reisikoukistusta kun tekee kunnon painoilla niin kramppaa, ja jos vaikka lenkillä kokeilee välillä juosta kovempaa, lähes niin kovaa kun pystyy niin siitäkin se kramppaa. Mikä vois auttaa tähän? Magnesiumia nassuun vai venyttely? Koukistus jää mulla ainakin tosi vajaaksi, enkä osaa edes sanoa mistä se panttaa. Etureisi ainakin tuntuu välillä tosi kireeltä, en tiiä johtuuko siitä. Etureiden venyttely rupeaa myös sattumaan jos venyttelee kunnolla. Leikkauksesta kuitenkin semmonen 19-20kk jo.

Mulla ainaki lekuri sano laittaneensa siteet tarkotuksella niin tiukalle, ettei ihan täyttä liikerataa tule olemaankaan. Toinen vaihtoehto ois sit ollu löysäks jääny polvi. Mut mulla nyt oli muutaki rikki ku eturistiside. :)

Onko kukaan pakkiksen eturistisidepotilaista kokeillut vesijuoksua?

Vesijuoksusta tuntui ainakin mulla olevan suurta apua kuntoutuksen alkuvaiheessa eli noin 3-4 viikolta eteenpäin. 1-2 kertaa tuli viikossa altaassa käytyä noin 1-2 kk ajan. Vesijuoksu on siitä hyvä, että se onnistui jo ennen kun pystyi polkemaan kunnolla kuntopyörääkään. Oli ihan hyvää peruskuntoreeniä ja sai vähän liikeratoja avattua.

Tällä hetkellä leikkauksesta noin 5,5 kk ja jalka toimii mun mielestä yhtä hyvin kun tervekin. Kipuja ei enää ole, ei juostessa eikä kyykkyreenien jälkeenkään. Juossu oon jo 6-10km lenkkejä ja cooperinkin testasin pari viikkoa sitten. Salillakin alkaa kyykky/mavepainot oleen jo hyvin lähellä entisiä, tosin syväkyykyt oon vielä jättäny väliin. Pikkuhiljaa pitäis kokeilla kovempia loikkareenejäkin, niissä vielä huomaa et ei oo kontrolli jaloissa ihan yhtä hyvä.

Jalka ei enää oo pitkään aikaan pitäny mitään ääniä ja koukistus jää enää vain muutaman sentin terveestä jalasta. Hyvällä mallilla siis on jalka ja kova kuntoutus on todellakin kannattanu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla leikattiin tuplasiirteenä tuossa 14.1 (JP leikkas Mehiläisessä) ja kävin kyselemässä fysiatrilta salille jotain ohjeistusta, niin samalla tsekkat liikkuvuudet.
En tiedä onko hyvä/vai huono, mutta 3vko jälkeen ojennus ja koukistus KIVUITTA liki sama kuin terveellä jalalla... Tätä ihmettelen, koska oon ollut "laiska" tekeen kuntoutusta (mitä nyt töllöä katsellessa liikutteleen ojentaen/koukistaen/kierrellen)!

Noonii, nyt se ois itsellänikin tämä operaatio edessä luultavasti elokuussa.

Osaisiko joku opastaa, että miten kannattaa siihen asti treenata jalkoja? Tällä hetkellä vedän jalkatreenit normaalia pienemmillä painoilla mutta helvetin kovaa ja syvältä (vieläpä dieetti päällä) eikä mitään kipua tms oireilua tunnu. Itseasiassa jos en tietäisi, niin en osaisi edes epäillä että polvessa on mitään häikkää. Lenkkeily ja kävelykin onnistuu entiseen malliin.

Onko siis olemassa jotain liikkeitä jotka ovat tällä hetkellä ehdottoman huonoja? Tuo syvään kyykkääminen tuntuu ainoalta oikealta tavalta treenata jalat joten siitä voisi olla hankala luopua :)

Dieetin jälkeen ehdin myös vetää muutaman kuukauden plussakaloreilla joten kannattaisiko silloin panostaa supermassiivisten jalkojen kasvatukseen? :D Tai lähinnä takareisiin, jotta siellä on tavaraa mistä ottaa se siirre. Voisin ainakin kuvitella että hyväkuntoiset jalat edistävät leikkauksesta toipumista.

Voisin ainakin kuvitella että hyväkuntoiset jalat edistävät leikkauksesta toipumista.
Juu, on siitä apua kuntoutumisessa. Mä en pystynyt käyttämään lainkaan tota jalkaa ennen leikkausta, ja siitä johtuen lihakatoa löytyy vieläkin jonkin verran. (8kk leikkauksesta)

Kaverilla leikattiin kans toi side ja se pystyi olemaan koko ajan liikkeessä ajan ennen leikkausta, niin sillä ei ole yhtään niin paljoa tota lihaskatoa tapahtunut.

Treenaamiseen en osaa sanoa mitään, mutta toimettomaksi sitä ei kannata jättää ettei lihakset häviä.

^ Juu noin itsekin ajattelin.

Tiedustelin asiaa myös parilta fysioterapeutilta ja lääkärikaverilta joten jonkinlaista neuvoa saattaisi olla tulossa. Voin päivitellä tilannetta myös tänne jos jollakin sattuu olemaan samanlainen tilanne (nyt tai tulevaisuudessa).

Tosiaan kannattaa pitää niitä reisiä kunnossa ennen leikkausta. Etenkin leikkauksen jälkeisen kuukauden aikana lihakset surkastuvat joka tapauksessa huomattavasti, parempi olla sitten vähän varaa surkastua. Toisaalta mitään äärimmäistä hifistelylinjaa ei kannata jalkatreeneissä ottaa, kun sitä ympärysmittaa lähtee useita senttejä joka tapauksessa. Uskoisin myös että tuo takareisien tilanne ei hirveästi muutu vaikka treenaisi kuinka paljon, ne pari pois otettavaa jännettä kun kasvavat hyvin nollasta lähtien treenasit niitä ennen leikkausta tai et.

Itselläni todettiin juuri tänään, vähän yli kuusi viikkoa toisen leikkauksen jälkeen, että leikatun jalan lumpio on hieman alempana kuin terveen jalan lumpio. Ihan vain todella rankasti heikentyneen etureiden takia. Tuo lumpion pieni virheasento taas on haitannut polven suoristumista, mutta nyt kun on päästy vähän kovempaa jumppaamaan, alkaa vaiva olla ohi.

Täytyy myös lähteä komppaamaan ton vesijuoksen hyödyllisyyden kanssa. Ekat pari kertaa kannattaa ottaa tosi maltilla vaikka tuntuisi vedessä kuinka hyvältä, maalla voi liian pitkän session tai liian kovan temmon seurauksena olla ihan mojovia särkyjä taas. Nyt muutaman kerran käyneenä alkaa juoksu olla todella kevyen tuntuista ja vedessä tulee epäiltyä, onko tästä hyötyä ollenkaan. Kuitenkin varsinkin juoksua seuraavina päivinä on polvi ollut aina huomattavasti paremmassa vedossa.

Kaikenlaisia julkaisuja eturistisiteistä on tullut luettua, mutta tossa on ihan suomen kielellä aika kattavasti koottu varsinkin lääketieteellistä paranemisprosessia ja leikkauksen jälkeisen fysioterapian tarvetta.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/35958/jamk_1197983836_3.pdf

Aikamoinen sattuma avaruushirven kanssa... Sama lääkäri myöskin mun jalan operois tosa marraskuun puolella... jalka ollut ja toimintakunnossa pidemmän aikaan mitä nyt lihaksia vielä hieman puuttuu puuttellisen harjoittelun takia :D.

Jääkiekossa polvilumpio meni sijoiltaan sekä reisiluu pirstoi pienen palan polvilumpiosta ja myöskin kiristettiin nivelsiteet molemmilta puolilta. Kuukaus saikkee, 3 viikkoa kepeillä, urheilukieltoa piirun vajaa puolisen vuotta.

Magneetti itselläni nyt tehtynä ja ACL:n osalta voin huokaista helpotuksesta: se on ehjä vaikkakin siinä on jotain suttua :hyvä:. Kierukka kuitenkin palasina ja rustokulumaa löytyy, joten tähystetään syksyllä (julkinen hoitotakuu...), kun kaikki oravaa pienempi tukkii normaalin polven liikkeen.

tota mulla oli n4kk sit eturistisiden leikkaus. Nyt halusin kysyä mitä liikettä kannattais mun tehä enemmän ? harrastan jalkapalloa ja meillä on heinäkuun lopussa italiass turnaus , kannattaako mun mennä mukaan sillon?

Tuskin kukaan lääkäri/fysioterapeutti suosittelee jalkapallon pelaamista ennen kuin 6kk on kulunut leikkauksesta. Esim mulla ortopedi suositteli vasta 9kk leikkauksesta palaamista kontaktilajien pariin ja silloinki onnistuin melkein uudestaan katkomaan ristisiteen, vaikka polvi olikin lääkärin mielestä loistavassa kunnossa jo 4kk kuluttua leikkauksesta.

Italian pelimatkoja tulee varmasti harvoin eteen, mutta kannattaa miettiä onko lopulta terveys vai harrastus tärkeempää.

Back
Ylös Bottom