Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No ilman peroneustukea kävely on aika hassun näköstä ku ei toi pohje toimi, mut tuen kans onnistuu aika normisti. Tietenki pitää kävelles katella mihi astuu ettei polvi pääse vääntyyn, kun nilkka ei taivu tuen kans ni polvi o se heikoin lenkki.

Joo, muotoilin varmaan vähän huonosti tuon, meinasin enemmänkin että pitäiskö kävelyn onnistua suhteellisen normaalisti vaikka joku side sieltä olisikin rikki. Että kertooko tuo kävelyn onnistuminen mahd. vammoista mitään.
Joka tapauksessa menen huomenna aamulla tai maanantaina pyytelemään aikaa magneettiin, tuossa huono puoli on vaan se että täytyy reissata kuvauksen takia Jyväskylään kaiketi tuo 100 km.

Joo, muotoilin varmaan vähän huonosti tuon, meinasin enemmänkin että pitäiskö kävelyn onnistua suhteellisen normaalisti vaikka joku side sieltä olisikin rikki. Että kertooko tuo kävelyn onnistuminen mahd. vammoista mitään.
Joka tapauksessa menen huomenna aamulla tai maanantaina pyytelemään aikaa magneettiin, tuossa huono puoli on vaan se että täytyy reissata kuvauksen takia Jyväskylään kaiketi tuo 100 km.

Jos eturistiside on poikki niin jalka tuntuu pettävän alta ja ei mene välttämättä täysin koukkuun ja suoraksi. Tämmöset oireet ainakin mulla oli.

Itsekin kävin Jyväskylässä Puistomagneetissa kuvauttamassa polven eikä todellakaan ollut liian kallis: noin 130 euroa jäi itselle maksettavaksi kela-korvausten jälkeen. Niin ja matkaa mulllakin oli tasan 100km. Ajan sain varattua kahden päivän päähän siitä kun ortopedi oli kirjottanu lähetteen kuvauksiin. Käsittääkseni vain erikoislääkäri voi kirjoittaa lähetteen magneettikuviin?

No mahoton sanoo miten kullakin onnistuu kävely siteiden katkettua, mulla onnistu ihan ok vaikka oli useempi poikki, toisilla menee mahottomaks jos ykski side o poikki.

Miten teillä menee leikattu polvi tohon etureisivenyttelyasentoon? Mulla on polven leikkauksesta aikaa jo 17kk enkä voi venytellä etureittä läheskään yhtä hyvin kun terveen jalan reittä. Miten tuon liikkuvuuden saisi paremmaksi? Entä miten korkealle saatte jalan koukistamalla takareittä?

Mulla ei yliojennu niinku terve jalka, toisaalta lekuri sano laittaneensa siteet siksi niin kireelle ettei jäisi löysäksi polvi, koukistuminen o normia.

Miten teillä menee leikattu polvi tohon etureisivenyttelyasentoon? Mulla on polven leikkauksesta aikaa jo 17kk enkä voi venytellä etureittä läheskään yhtä hyvin kun terveen jalan reittä. Miten tuon liikkuvuuden saisi paremmaksi? Entä miten korkealle saatte jalan koukistamalla takareittä?

Mulla kanssa huomaa eron kun yrittää etureittä venytellä vaikka seisaaltaan, jalka ei tuu yhtä lähelle pakaraa kun terve jalka. Samoin takareiden koukistus on jotain 10 astetta vajaa terveeseen verrattuna fyssarin mittaamana. Uskoisin kuitenkin, että säännöllinen veyttely ja takareisiliikkeet korjaavat ajan kanssa tämän ongelman? Mulla leikkauksesta aikaa reilu 9 viikkoa.

Missä vaiheessa porukka on yleensä saanut luvan aloittaa voimareenin salilla, esimerkiks prässi/kyykky tai jalan koukistus/ojennus laitteessa? Minut leikanneen lääkärin ja fyssarin mielipiteet eroaa tän suhteen aika paljonkin ja tän takia oonkin yrittäny löytää kultaisen keskitien.

Missä vaiheessa porukka on yleensä saanut luvan aloittaa voimareenin salilla, esimerkiks prässi/kyykky tai jalan koukistus/ojennus laitteessa? Minut leikanneen lääkärin ja fyssarin mielipiteet eroaa tän suhteen aika paljonkin ja tän takia oonkin yrittäny löytää kultaisen keskitien.

Mulla meni jalasta eturistiside, kierukka murskaksi ja sivuristiside, joka myös repi palan luuta mukanaan. Pakettiauton karjapuskuri otti osumaa (60km/t) polveen ja kimposin siitä muutaman metrin takaisin tulosuuntaani.

Mä aloitin punttitreenin heti leikkauksen jälkeen > askelkyykky, prässi, jalan koukistus- ja ojennuslaite, hackkyykky + pohkeet. Mutta ns. voimatreeniä en ole ottanu vielä ja leikkauksesta on noin 9 kk.

Treenasin yhdellä jalalla 4 * vkossa ja molemilla jaloilla 1 * vko eli yht. 5 punttitreeniä vkossa. Eli paljon tein mutten tietenkään tehny sarjoja loppuun asti, vaan kevyttä treeniä. Leikkauksesta seuraavat ½-vuotta kävin puntilla siis todella usein. Siitä eteenpäin olen tehny 3 * kertaa vkossa jaloille kevyttä treeniä.

Jalasta hävisi leikkausta odotellessa lihakset tyystin, vaikka yritin sitä treenata minkä ny pysty. Mutta kun ½- vuotta oli leikkauksesta, niin lihat oli tullu jo takasin aika hyvin ja nyt 9 kk jälk. on jo lähes samanlainen ko leikkaamaton kinttu.

Jalka ojentuu paremmin kuin ennen leikkausta ja koukkuunkin menee melkein yhtä hyvin ko ennen > ehkä 5 cm vajausta (vielä). Pitää muistaa vielä venyttely, mutta hiljaa hyvä tulee.

Näin 9 kk kohdalla polvikivut alkaa olla historiaa ja jalka toimii ihan hyvin > taitaa olla parempi ko alkuperäinen.

Fyssareiden palveluja ei ole tullu käytettyä, mutta lääkäri ohjeisti ihan mukvasti. Olen kuntouttanut jalkaa siten mikä tuntuu hyvältä ja hyvä siitä on tullut.

Suurin kiitos kuuluu jalkani leikanneelle lääkärille, Ilkka Tulikouralle:worship:.

Missä vaiheessa porukka on yleensä saanut luvan aloittaa voimareenin salilla, esimerkiks prässi/kyykky tai jalan koukistus/ojennus laitteessa? Minut leikanneen lääkärin ja fyssarin mielipiteet eroaa tän suhteen aika paljonkin ja tän takia oonkin yrittäny löytää kultaisen keskitien.[/QUOTE]

Täl viikol tulee kuluneeks 9vkoo leikkauksesta (eturistiside+kierukan poisto). Mulla ojennus on täysi ja koukistuksesta puuttuu 7astetta.
Viime viikol sain luvan alkaa tekee noita voimaharjotteita nousujohteisesti. Tosin jalan ojennuslaitteessa saa aluksi tehä vaan loppuojennusta.

Mulle se polven leikannu lääkäri sanoi, että kaikkea saa tehdä missä ei ole vaaraa sivuttaiselle "horjahdukselle".
Myös kaikki väkisin tekemiset pitäisi jättää pois, eli muistisääntönä sanoi, että toistoja pitäisi mennä kevyesti yli 10.

Itse olen nyt jossain määrin tehnyt ojennusliikettä, yhden jalan prässiä, sekä kuntopyörää olen polkenut säännöllisesti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Mulla on leikattu varmaan suunnilleen kans joku 17-18kk sitte, ja kyllä tuo Hamstring-lihasrypäs sattuu niin perkeleesti. Taju lähtee jos koittaa tosta vaan äkkiä vetästä kantapäätä kiinni peppuun, tarvii hitaasti tarttua nilkasta ja sitten pikkuhiljaa vetää sitä kantapäätä kohti persusta... Sama kaikessa liikunnassa, jos takareiteen tulee äkkiä jotain liikettä, varsinkin vähänkin repäsevää ja äkillistä niin kyllä sattuu. Todella huolellinen verryttely auttaa vähän.

Ja takareiden koukistuksesta, mulla ainakin jää joku vähintään 20cm uupumaan verrattuna toiseen jalkaan. Jotenkin katoaa siinä puolivälissä tunto siitä lihaksesta, tuntuu, että ei mene hermoimpulsit perille ja ei vaan saa sitä jalkaa pidemmälle. Jos joku kevyesti painaa jalkaa siitä eteenpäin niin kyllä se menee, eikä se satukaan. Omin voimin ei vaan mene.

Mites muilta sujuu polven kiertoliikkeet?

Itsellä ei suju laskettelu eikä luistelu eikä mikään, mikä vaatisi polven kiertoa. Harmittaa.

Mulla on leikattu varmaan suunnilleen kans joku 17-18kk sitte, ja kyllä tuo Hamstring-lihasrypäs sattuu niin perkeleesti. Taju lähtee jos koittaa tosta vaan äkkiä vetästä kantapäätä kiinni peppuun, tarvii hitaasti tarttua nilkasta ja sitten pikkuhiljaa vetää sitä kantapäätä kohti persusta... Sama kaikessa liikunnassa, jos takareiteen tulee äkkiä jotain liikettä, varsinkin vähänkin repäsevää ja äkillistä niin kyllä sattuu. Todella huolellinen verryttely auttaa vähän.

Ja takareiden koukistuksesta, mulla ainakin jää joku vähintään 20cm uupumaan verrattuna toiseen jalkaan. Jotenkin katoaa siinä puolivälissä tunto siitä lihaksesta, tuntuu, että ei mene hermoimpulsit perille ja ei vaan saa sitä jalkaa pidemmälle. Jos joku kevyesti painaa jalkaa siitä eteenpäin niin kyllä se menee, eikä se satukaan. Omin voimin ei vaan mene.

Mites muilta sujuu polven kiertoliikkeet?

Itsellä ei suju laskettelu eikä luistelu eikä mikään, mikä vaatisi polven kiertoa. Harmittaa.

Maltilla vaan kyllä se siittä vielä lähtee kun jaksaa treenata vaan, itsellä alkoi tuossa 2 vuoden kohdalla olemaan aika identtisessä iskussa tuon toisen koiven kanssa jos nyt en ihan väärin muista. Ja tosta kuntosali treenistä leikkauksen jälkeen muistan sen verran että reiden ojennuksia lääkäri käski välttämään pari vuotta kun kuulema jotenkin voivat venyttää sitä uutta jännettä nykyään menee jo ihan yhtä hyvin kyllä nekin molemmilla jaloilla. Itsellä taitaa olla jo 5 vuotta leikkauksesta ny kasassa eikä ole kyllä kuin arpi jäänyt muistuttamassa tuosta :)

Itellä on kulunut kohta 4kk leikkauksesta ja päivä päivältä paremmaksi muuttunu tuo jalka. Takareiden kanssa tuntu kyl aluks ettei se kehity yhtää. Pitkään sai hinkata jollai 5kg:lla.
Muut lihakset jaloissa on kehittyny tosi nopeesti.. Ite oon pyrkiny parantaa tuota koukistusta sillä, et teen jalankoukistuslaitteessa pelkkää loppu rutistusta muutaman sarjan jalkatreenin yhteydessä. Tiiä sitte auttaako se?

Ainoat oireet tällä hetkellä: joskus kuuluu naksahdus jalanojennuslaitteessa ja hamstring vähän kipuilee koukistaessa.
Kiertoliikkeistä sen verran, et sillon saattaa vähä vihlasta, jos joutuu pyörähtää leikatun jalan kantapään varassa.

Joo, mulla tosiaan fiksattiin molemmat kierukat ja jotain muutakin vielä eturistisiteen lisäksi... Siitä voi osa johtua.

En oo ite tehnyt mitään laitteissa vaan painopinkalla vapaita liikkeitä.

Seuraavaksi tarkoituksena vahvistaa edelleen parin kuukauden ajan leikattua takareittä ja yleisesti koordinaatiota, joulun aikaan uusi yritys pallopelien pariin ja jos ei vieläkään toimi niin takaisin lääkärille kiroilemaan.

Lääkärin pakeillehan sitä taas päädyttiin epäonnistuneen comebackin jälkeen. Tukilihaksisto on ilmeisesti ihan hyvässä kondiksessa, kun ei lääkäri osannut vääntelemällä sanoa mitään, passitti suoraan magneettikuviin. Löydös oli totaali ACL-ruptuura eli eturistisidesiirre oli hajonnut...Todennäköisesti jo keväällä/kesällä 2007 ellei aiemminkin. Pelasin siis ulkojäillä lätkää pari kertaa onnistuneesti ilman eturistisidettä ja tein salilla kyykkyä ja kevyttä mavea aika ongelmitta, mitä nyt lyhimpien kyykkysarjojen jälkeen jäi polvi välillä vähän jumiin. Pallopelit ja täysin ehjä polvi kiehtoo kuitenkin 21v junnuna vielä sen verran, että uusi leikkaus piti varata.

Lohdutukseksi muille saman kohtalon kokeville täytyy sanoa, että toisesta leikkauksesta toipuminen on huomattavasti helpompaa, kun luissa on valmiita porakanavia ja siirre otetaan terveestä jalasta. Itselläni leikattiin kolme vuorokautta sitten ja kävelen jo kotonani ilman keppejä. Ulkona toki kepeillä keventäen. Toisaalta nyt on molemmissa jaloissa leikkaushaavoja ja ehjän jalankin hamstringit ainakin osittain tuhottu.

Hirvee kiire olis jo päästä salille ja juoksemaan, mutta toisaalta nyt toisella kerralla varsinkin pitäis osata ottaa rauhallisesti ja kuntouttaa maltilla. Seuraavalla kerralla ei enää ainakaan omista hamstringeistä siirrettä saa tehtyä.

Lääkärin pakeillehan sitä taas päädyttiin epäonnistuneen comebackin jälkeen.
Aika paska juttu.
Hirvee kiire olis jo päästä salille ja juoksemaan, mutta toisaalta nyt toisella kerralla varsinkin pitäis osata ottaa rauhallisesti ja kuntouttaa maltilla. Seuraavalla kerralla ei enää ainakaan omista hamstringeistä siirrettä saa tehtyä.
Tuleeko siitä uudesta siirteestä vielä yhtä hyvä ja kestävä, kuin ensimmäisellä kerralla?

Aika paska juttu.

Tuleeko siitä uudesta siirteestä vielä yhtä hyvä ja kestävä, kuin ensimmäisellä kerralla?

Ensimmäisellä kerralla siirrettä tehdessä käytettiin leikatun jalan hamstringeistä otettuja jänteitä ja nyt ihan vastaavia jänteitä terveestä jalasta. Ruuvit ja puikot, joilla siirre kiinnitetään, ovat ihan samoja kuin ensimmäisellä kerralla ja lopputuloksen pitäisi luonnollisesti olla ihan vastaava.

Leikattu jalka on jo ihmeen hyvässä kondiksessa. Kepit jätin alle viikossa. Ainoa ongelma on toi "terve" jalka, jossa on koko alempi takareisi ja polvitaive yhtä isoa mustelmaa. Siis ilmeisesti leikellyt jänteet vuotaa verta ja nesteitä sinne. Johtunee osaltaan myös siitä että viikolla oli pakko käydä neljästi koululla ja kävellä ihan liikaa. Onneks nyt viikonlopun saa huilia rauhassa.

Ensimmäisellä kerralla siirrettä tehdessä käytettiin leikatun jalan hamstringeistä otettuja jänteitä ja nyt ihan vastaavia jänteitä terveestä jalasta. Ruuvit ja puikot, joilla siirre kiinnitetään, ovat ihan samoja kuin ensimmäisellä kerralla ja lopputuloksen pitäisi luonnollisesti olla ihan vastaava.
Eikös siirteestä yhtä vahva pitäis tulla kun ekallakin kerralla, koska on kuitenkin samaa materiaalia se siirrre. Eri juttu sitten jos tehään lumpiosta.
Mulla jäi semmonen muistikuva, että jompi kumpi, leikannut lääkäri tai fyssari sanoi mulle ensimmäisellä kerralla tulevan "pelipolvi" ja toisella kerralla enää "käyttöpolvi".
Eli jäin siihen käsitykseen, että toisella kerralla ei saataisi tehtyä uudestaan niin tukevasti.

Tai sitten vaan pelottelivat, että tulee otettua rauhallisesti sen siirteen kanssa.. ;)

Mulla on myös edessä todennäköisesti uusinta kierros eturistisiteen kanssa. magneetti on ens kuussa joten sitten tietää tarkemmin, mutta kyllä se pelottavan "irrallinen" on siinä vetokokeessa (mikä sitten oikealta nimeltään onkaan...). Perkele suoraans anottuna, koska ehdin jo luulla pääseväni perlkästään kierukan rassaamisella. Mutta lohduttavaa kuulla, Mbeva, että toipuminen on helpompaa tokalla kerralla...

Back
Ylös Bottom