Missä vaiheessa porukka on yleensä saanut luvan aloittaa voimareenin salilla, esimerkiks prässi/kyykky tai jalan koukistus/ojennus laitteessa? Minut leikanneen lääkärin ja fyssarin mielipiteet eroaa tän suhteen aika paljonkin ja tän takia oonkin yrittäny löytää kultaisen keskitien.
Mulla meni jalasta eturistiside, kierukka murskaksi ja sivuristiside, joka myös repi palan luuta mukanaan. Pakettiauton karjapuskuri otti osumaa (60km/t) polveen ja kimposin siitä muutaman metrin takaisin tulosuuntaani.
Mä aloitin punttitreenin heti leikkauksen jälkeen > askelkyykky, prässi, jalan koukistus- ja ojennuslaite, hackkyykky + pohkeet. Mutta ns. voimatreeniä en ole ottanu vielä ja leikkauksesta on noin 9 kk.
Treenasin yhdellä jalalla 4 * vkossa ja molemilla jaloilla 1 * vko eli yht. 5 punttitreeniä vkossa. Eli paljon tein mutten tietenkään tehny sarjoja loppuun asti, vaan kevyttä treeniä. Leikkauksesta seuraavat ½-vuotta kävin puntilla siis todella usein. Siitä eteenpäin olen tehny 3 * kertaa vkossa jaloille kevyttä treeniä.
Jalasta hävisi leikkausta odotellessa lihakset tyystin, vaikka yritin sitä treenata minkä ny pysty. Mutta kun ½- vuotta oli leikkauksesta, niin lihat oli tullu jo takasin aika hyvin ja nyt 9 kk jälk. on jo lähes samanlainen ko leikkaamaton kinttu.
Jalka ojentuu paremmin kuin ennen leikkausta ja koukkuunkin menee melkein yhtä hyvin ko ennen > ehkä 5 cm vajausta (vielä). Pitää muistaa vielä venyttely, mutta hiljaa hyvä tulee.
Näin 9 kk kohdalla polvikivut alkaa olla historiaa ja jalka toimii ihan hyvin > taitaa olla parempi ko alkuperäinen.
Fyssareiden palveluja ei ole tullu käytettyä, mutta lääkäri ohjeisti ihan mukvasti. Olen kuntouttanut jalkaa siten mikä tuntuu hyvältä ja hyvä siitä on tullut.
Suurin kiitos kuuluu jalkani leikanneelle lääkärille, Ilkka Tulikouralle
.