Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko sulla se polvi muuten mitenkään kipeä tai turvoksissa? Eli sitä ei arkikäytössä huomaa laisinkaan, että se side on poikki?

Eturistiside pamahti jo 01.01.2008 kun kaaduin painiessa. Polvi oli silloin sen ekan viikon helvetin kipeä ja turvoksissa, ja seuraavat 3vko jokseenkin turvoksissa ja kipeä. Nestepussi polvilumpion päällä oli joku 3kk ainakin. Silloin alussa oli mun mielestä aika pahat ongelmat ja kävelin kepeillä. Pitkään keväälle myös onnuin jonkun verran. Kaikkea en enää muista mutta kaikki kirjoitukseni asiaan liittyen löytyvät kyllä tästä ketjusta.

Magneettikuviin sain lähetteen kun jälkitarkastuksessa valittelin ettei polvi ole normaali ja kuvissa kävin joskus... ööö... huhti-toukokuussa. Nyt elokuussa oli sitten viimeinen tsekkaus. Aikaa meni pidempään koska en ole mitenkään kiireellinen tapaus.

Nyt eturistisiteen puuttumisen huomaa ajoittaisina polvikipuina esim pitkään jalka koukussa saattaa joskus alkaa kolottamaan [hyvin minimaalisia, jos ei tietäisi eturistisiteestä niin voisi olla jtn normaaleja nivelkipuja]. Rappujen kävelemistä ylös välttelen myös, se tuntuu ikävältä joten kuljen aina hissillä jos on jotain rappuja jossain. Alaspäin mennessä ei ole ongelmaa. Aerobista harrastan kuntopyörällä ja crossarilla, polkiessa ei huomaa eroa mutta crossarissa jonkun verran, polvessa on erilainen tunne. Kyykkypainot ym selkeästi paskemmat koska en uskalla, ja tuntuu ettei polvi edes niin paljon kestäisi mitä ennen.

Periaatteessa arkielämässä ei haittaa kuin ajoittain, esimerkiksi niissä rapuissa. Oikealla jalalla ponnistaminen on vähentynyt ja lihas on heikompi kuin ennen. Toki mä tunnen että polvi on erilainen mutta siis... kyllä tän kanssa sinänsä voisi elää [vaan ei kannata koska vaikuttaa urheiluun ym asioihin, ja ennenkaikkea toi katkennut eturistiside aiheuttaa ajan kanssa sitten ylimääräistä rasitusta ja kulumia + pahimmassa tapauksessa nivelrikon joten leikata kannattaa].

Periaatteessa arkielämässä ei haittaa kuin ajoittain, esimerkiksi niissä rapuissa. Oikealla jalalla ponnistaminen on vähentynyt ja lihas on heikompi kuin ennen. Toki mä tunnen että polvi on erilainen mutta siis... kyllä tän kanssa sinänsä voisi elää [vaan ei kannata koska vaikuttaa urheiluun ym asioihin, ja ennenkaikkea toi katkennut eturistiside aiheuttaa ajan kanssa sitten ylimääräistä rasitusta ja kulumia + pahimmassa tapauksessa nivelrikon joten leikata kannattaa].

Noinhan se juuri nimenomaan on, eli tulevaisuuden kannalta leikkaaminen on oikeastaan aina kannattavaa, etenkin jos urheilemista on tarkoitus jatkaa edelleen. Arkielämässähän ilman eturistisidettä saattaa hyvinkin pärjätä, itselläni polvi oli hyvinkin normaali siinä vaiheessa, kun itse leikkaus suoritettiin.

Kyllä oma mielipiteeni on, että kannattaa leikata ja sitä mieltä oli minut leikannut ortopedikin, että mitä nopeemmin puukolle sitä parempi. Polvi voi pettää alta ihan arkielämässäkin aina silloin tällöin ja se kuluttaa sitten kierukkaa, mikä ei oo hyvä asia.

Ei mullakaan antanu periks vetotesteissä juuri yhtään enempää kuin tervekään polvi ja sen lisäks ACL ei ollu edes kokonaan poikki, mut silti päädyttiin leikkaushoitoon ja nyt 3 viikkoa leikkauksesta alkaa polvi olemaan jo kävelykunnossa. Sairaslomaakin sain 2kk mistä tosin ei oo mitään hyötyä opiskelijalle kun jo viikon päästä leikkauksesta olin luennolla.

Jos Eve meinaat julkisella leikata tuon polven niin kannattaa varautua puolen vuoden leikkausjonoihin, ihan sama missä päin Suomea sitten asustaakin. Tietysti jos vakuutus korvaa niin saa aina parempaa ja nopeempaa hoitoa.

Kyllä oma mielipiteeni on, että kannattaa leikata ja sitä mieltä oli minut leikannut ortopedikin, että mitä nopeemmin puukolle sitä parempi. Polvi voi pettää alta ihan arkielämässäkin aina silloin tällöin ja se kuluttaa sitten kierukkaa, mikä ei oo hyvä asia.

Jos Eve meinaat julkisella leikata tuon polven niin kannattaa varautua puolen vuoden leikkausjonoihin, ihan sama missä päin Suomea sitten asustaakin. Tietysti jos vakuutus korvaa niin saa aina parempaa ja nopeempaa hoitoa.

Joo, pitää kyllä leikata, siitä olimme kirurgin kanssa ihan samaa mieltä. Leikkaukselle ei kuitenkaan ole akuuttia tarvetta eikä se itseasiassa sovi muihin kuvioihin [on esteitä sille miksei juuri nyt edes voisi leikata] niin on sovittu että kun voi/tarvii leikata niin otan yhteyttä itse.

Minulle kirurgi sanoi etten joudu mihinkään jonoon eli max 1-2kk kestää valmistelu leikkaukseen siitä kun ilmoitan, sillä lähete ja magneettikuvat ym ovat jo leikkaavalla kirurgilla valmiina odottamassa. Sitten kun asia on ajankohtainen niin suoritetaan vain normitarkastus [ja ilmeisesti otetaan vielä uudet kuvat] ja sitten vaan leikkauspöydälle.

Taisinkin lukea tota sun juttua tosta miten ton polven loukkasit.
Tosi erikoista toi, miten eri tavalla sama vamma voi esiintyä ihmisestä riippuen, sen takia tota kyselin. Mulla kun ACL meni poikki niin en pystynyt antamaan jalalle kuin hiukan painoa, kun tuntui siltä että se pettää alta. Oma polvi oli koko leikkausta edeltävän ajan (6vko) turvoksissa, ja sieltä otettiin monta kertaa nestettä ulos. Mulla oli tosin myös ulompi kierukka rikki, en tiedä mahtaako se sit vaikuttaa tohon oireiluun.

Joka tapauksessa tsemppiä leikkaukseen! :)

Taisinkin lukea tota sun juttua tosta miten ton polven loukkasit.
Tosi erikoista toi, miten eri tavalla sama vamma voi esiintyä ihmisestä riippuen, sen takia tota kyselin. Mulla kun ACL meni poikki niin en pystynyt antamaan jalalle kuin hiukan painoa, kun tuntui siltä että se pettää alta.

Mulla oli myös noin mutta vain 7-14vrk. Se alku oli pahin, tuntui kuin polvinivel voisi joustaa väärään suuntaan ja jalka vain humpsahtaa alta, se oli todella kuvottava ja pelottava tunne :urjo:

Kuinka pitkän ajan jälkeen leikkauksesta porukka on alkanut lisäilemään kyykky/vetopainoja reippaalla kädellä? Itselläni leikattiin poikkimennyt eturistiside toukokuun lopulla, mitään ongelmia ei ole ilmennyt vaikka monia kauhutarinoita olen kuullutkin julkisella puolella tehdyistä leikkauksista.. Aerobinen luonnistuu jo mukavasti ja lääkäriltä tuli lupa nousujohteiseen painoharjoitteluun, tiedä sitten tarkoittaako lääkäri sillä raskaita kyykkyjä/vetoja?

Mulla oli myös noin mutta vain 7-14vrk. Se alku oli pahin, tuntui kuin polvinivel voisi joustaa väärään suuntaan ja jalka vain humpsahtaa alta, se oli todella kuvottava ja pelottava tunne :urjo:

Kyl se jalka alla pysyy vaikka side poikki oliski, pystyy kävelee hyvin vaikka olis kaikk siteet poikki. ;)
Ei tosin kivalta tunnu.

Mä en kyllä kävellyt metriäkään ilman etu ja sisäsivusidettä... Yksilöllistä siis... Turvallani olin heti jos yritti kävellä...

Kyl se jalka alla pysyy vaikka side poikki oliski, pystyy kävelee hyvin vaikka olis kaikk siteet poikki. ;)
Mä en kyllä kävellyt metriäkään ilman etu ja sisäsivusidettä... Yksilöllistä siis... Turvallani olin heti jos yritti kävellä...
Mulle fysioterapeutti kertoi, että polvi lumpion mallilla yms. on todella suuri merkitys miten se tukee itseään ilman niitä siteitä. Eli joillain voi mennä ihan hyvin ilman siteitä ja toisilla heikommin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle fysioterapeutti kertoi, että polvi lumpion mallilla yms. on todella suuri merkitys miten se tukee itseään ilman niitä siteitä. Eli joillain voi mennä ihan hyvin ilman siteitä ja toisilla heikommin.

Mahtollisesti näin, toki lihasten kunnolla on suuri merkitys myös. Tietenkään pelkoa jalan pettämisestä ei kannata väheksyä.
Itse reenasin jalkoja vedolla ja prässillä ilman siteitä, painotkaan kovin pienet olleet, tosin polvituki oli paikallaan.

Missä kohtaa olette tunteneet polven kokonaan parantuneen ? itselläni on nyt takana 6 kk ja polvi tuntuu vielä "omituiselta" en ole saanut jalan lihaksiin voimaa on edelleen huomattavasti heikompi kuin terve, treenannut olen. Tunto puuttuu polven ulkosyrjästä edelleen.

Vuodatetaan nyt omakin tarina eturistisiteen repeämisen vuosipäivänä. 21.10.2007 viikonloppuvapailla intistä olin pelireissulla Seinäjoella salibandya pelaamassa. Harmiton jarrutus kulmaan juostessa, vastustaja työntää kevyesti kyljestä ihan sääntöjen mukaisesti ja polvihan siinä taipuu sivulle eikä normaalisti eteen. Jalka ei kestänyt ensimmäisen 20 minuutin aikana lainkaan painoa, mutta tämän jälkeen nilkutin jo omin avuin.

Seuraavana päivänä mahdollisimman nopeasti aika lääkärille, joka totesi "jotain olevan rikki". Siitä jatkettiin eteenpäin ortopedille ja magneettikuviin, joissa todettiin eturistisiteen repeäminen. 14.11.2007 rakennettiin leikkauksessa hamstring-jänteistä uusi eturistiside, jonka leikannut lääkäri kehui olevan vahvimpia/paksuimpia ikinä tekemiään.

Kuntoutus alkoi suoraan sanottua päin helvettiä, kun intin puolelta tarjottiin B:n papereita ja itse halusin homman kerralla alta pois. Onnistuin "onnekseni" jäämään melkein 2 kuukaudeksi vemppaamaan kasarmille 10 päivän kotihoitojakson jälkeen, mutta kyllä vitutti talvella liukasteilla keppien kanssa syömään ja maata kaiket päivät punkassa. Vesijuoksusta tai kuntopyörästä ei luonnollisesti tietoakaan.

Tammikuussa kotiutumisen jälkeen sain normaalin kuntoutuksen aloitettua ja maalis-huhtikuuhun asti kaikki sujui ok. Juoksin jo yli 5 kilometrin lenkkejä, yhden jalan prässissä liikuttiin jo terveen jalan painoissa ja kaiken maailman koordinaatitoreenit sujui ihan ok. Leikatun jalan takareiden voimataso sen sijaan oli alle puolet terveestä, mikä huolestutti.

Toukokuussa tuli viimeisessä kontrollissa lääkäriltä lupa lähteä pallopeleihin mukaan ja pari viikkoa tästä lentiskentällä kevyesti palloillessa polvi vääntyi hieman ja kipeytyi pariksi päiväksi. Päätin siirtää pallopelejä myöhempään ja kuntoutin kesän yli. Uusi yritys rannalla lentistä ja sama juttu. Leikannut lääkäri neuvoi vain rajoittamaan pallopelejä vielä kuukauden ajan. Kuukauden jälkeen kävin todella kevyesti pari kertaa pelailemassa sählyä. Suurta luottoa ei polveen ollut, mutta turvotusta lukuun ottamatta ei muita ongelmia ollut. Siispä todella hidasvauhtiseen höntsäliigan peliin pelaamaan. Viimeinen vaihto ja polvi taittuu taas vähän luonnottomaan suuntaan...

Seurauksena taas tuttu muutaman päivän särky kävellessä. Juoksemisen aloitin vähän yli viikon tästä ja nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että lenkillä voi käydä ja salillakin jalkaliikkeet toimii ihan buenosti, mitä nyt takareisi on edelleen hieman heikompi leikatussa jalassa. Polveen on myös jäänyt sellainen ominaisuus, että kun se on pidempään kuin parikymmentä sekuntia täydessä ojennuksessa, on koukistaminen todella nihkeää lumpion alapuolisen kivun/paineen takia. Ja lämpöaisti sääressä on edelleen 11 kuukauden jälkeen sekaisin, tunto muuten palautunut ihan ok.

Seuraavaksi tarkoituksena vahvistaa edelleen parin kuukauden ajan leikattua takareittä ja yleisesti koordinaatiota, joulun aikaan uusi yritys pallopelien pariin ja jos ei vieläkään toimi niin takaisin lääkärille kiroilemaan. Aiemmat kulut yksityisellä on vakuutus korvannut, mutta aikajänne alkaa olla melkoinen ja kulukatto muutenkin tulla vastaan... Noh, huonomminkin voisi asiat olla. Normaalielämä pellopelien ulkopuolella sujuu kuitenkin täysin ongelmitta.

Itsellä nyt reilu 6kk leikkauksesta, ja samoin täällä polvi tuntuu omituiselta ja on treenaamisesta huolimatta edelleen heikko, varsinkin takareisi. Tuntoaisti sääressä on edelleen ihan sekaisin, välillä tunto yliherkkä ja välillä taas ei tunne mitään, varsinkin sen jälkeen kun olet päivän kävellyt töissä. Tässä siis sitä lopullista paranemista odotellessa...

Tämä nyt ei välttämättä aivan liity eturistisiteeseen, saati sitten sen korjaukseen, mutta en viitsisi uutta aihetta pystyttää välttämättä vaivalleni. Jos täällä joku osaisi vähän valottaa asiaa minulle.

Siis: maanantaina jalkatreeniä tehdessä tein askelkyykkyjä ensimmäistä kertaa varsinaisena treeninä, joskus tullut kokeiltua aikaisemminkin. Ensimmäiset sarjat menivät ihan ok, mutta toisessa vasemman jalan setissä pääsi oikea jalka kaiketi jollain tapaa kiertymään, kuului rusahdus, ja jalka ei enää kantanut. Jalka on varmaan ollu turhan kaukana takana.

No, siitä sitten veljen kyydillä arvauskeskukseen, antoivat kepit ja tukisiteen+kylmää. Enempään ei ollut mahdollisuutta sillä hetkellä, kun oli 3-4 h jonot.
Seuraavana aamuna, eli eilen, sitten uudestaan käymään..
Lääkäri sitten tutki polven ja mitään siteitä ei ainakaan tuntunut kuulemma olevan rikki. Lähetti kuitenkin röntgeniin varmuudeksi jos sieltä vaikka jotain löytyisi.
Kuvissahan ei sitten näkynyt mitään, ja lekuri käski tulemaan uudestaan jos on tyyliin ensi viikon alussa vielä kipua, joka haittaa kävelyä. Varmaan magneettikuvaukseen sitten lähettävät jotta saadaan tietää enemmän.

Eilen illalla ja tänä aamuna on jo huomattavasti enemmän kärsinyt varata jalalle painoa, kävely luonnistui ilman keppejä kohtuullisesti, vaikka ei varmaan pitäisi vielä edes yrittää tuommoista. On vaan niin pirulliset nuo kepit että ei niillä yksinkertaisesti jaksaisi nilkuttaa eteenpäin.

Sitten, aamupalan jälkeen tänään koitin sitten venyttää varovasti pakaroita kun olivat kamalassa jumissa maanantaista, jotenkin tuo polvi varmaan sitten tykkäsi venytysasennosta huonoa, ja kun nousin ylös, niin kuului ensin yksi napsahdus, jonka jälkeen ihmeellisesti jalan saikin suoristettua kokonaan ensimmäistä kertaa pariin päivään. Sitten taas kun päästin jalan koukkuun, niin kuului toinen napsahdus, jonka jälkeen painon varaaminen on taas tehnyt pahaa, jalan pystyy kuitenkin vieläkin suoristamaan. Kipu tuntuu ehkä enemmänkin tuossa ulkosyrjällä ja vähän takaosassa jalkaa.

Mikähän siellä siis voisi olla rikki?
Vai voiko tuollainen rusahtava ääni kuulua jos äkillisesti vain venähtää joku side? Jos siellä ei vaikka mikään olisikaan kokonaan palasina..

Jos joku tämän tekstin nyt jaksaa kokonaan lukea ja asiaan vastailla niin kiitän:)

Edit: Näköjään jalan asennosta riippuen kipua tuntuu myös lumpion alapuolella.. Jalan ollessa suorana ei tuntuisi olevan suurempia kipuiluja seistessäkään, kestää hyvin varata painoa, mutta jos koukistaa niin meinaa lähteä välillä pettämään alta eteenpäin..

Viimeksi muokattu:
No, siitä sitten veljen kyydillä arvauskeskukseen, antoivat kepit ja tukisiteen+kylmää. Enempään ei ollut mahdollisuutta sillä hetkellä, kun oli 3-4 h jonot.
Seuraavana aamuna, eli eilen, sitten uudestaan käymään..
Lääkäri sitten tutki polven ja mitään siteitä ei ainakaan tuntunut kuulemma olevan rikki. Lähetti kuitenkin röntgeniin varmuudeksi jos sieltä vaikka jotain löytyisi.
Kuvissahan ei sitten näkynyt mitään, ja lekuri käski tulemaan uudestaan jos on tyyliin ensi viikon alussa vielä kipua, joka haittaa kävelyä. Varmaan magneettikuvaukseen sitten lähettävät jotta saadaan tietää enemmän.

Ite menisin uudelleen lekuriin, mullaki oli kuulemma kaikki siteet ehjät ja vaan venähtäny polvi, röntgenkuviskaa mitää näkyny. Myöhemmin sit selvis että polvesta onki aikalailla kaikki paskana, ja vaan yks side ehjänä. Meinas mennä jalka amputointiin asti turhan oottelun takia, onneks tajusin mennä uudelleen näyttään jalkaa. Ja magneettikuviskaa ei näkyny kaikki vauriot, osa selvis vasta leikkauksessa.

Ite menisin uudelleen lekuriin, mullaki oli kuulemma kaikki siteet ehjät ja vaan venähtäny polvi, röntgenkuviskaa mitää näkyny. Myöhemmin sit selvis että polvesta onki aikalailla kaikki paskana, ja vaan yks side ehjänä. Meinas mennä jalka amputointiin asti turhan oottelun takia, onneks tajusin mennä uudelleen näyttään jalkaa. Ja magneettikuviskaa ei näkyny kaikki vauriot, osa selvis vasta leikkauksessa.
Samaa mieltä, uusiksi vaan ja magneettikuviin. Mulla oli kanssa kaikki OK röntgenissä, ja magneettikuvaus vasta paljasti rikkinäiset osat.

Toukokuussa tuli viimeisessä kontrollissa lääkäriltä lupa lähteä pallopeleihin mukaan ja pari viikkoa tästä lentiskentällä kevyesti palloillessa polvi vääntyi hieman ja kipeytyi pariksi päiväksi. Päätin siirtää pallopelejä myöhempään ja kuntoutin kesän yli. Uusi yritys rannalla lentistä ja sama juttu. Leikannut lääkäri neuvoi vain rajoittamaan pallopelejä vielä kuukauden ajan. Kuukauden jälkeen kävin todella kevyesti pari kertaa pelailemassa sählyä. Suurta luottoa ei polveen ollut, mutta turvotusta lukuun ottamatta ei muita ongelmia ollut. Siispä todella hidasvauhtiseen höntsäliigan peliin pelaamaan. Viimeinen vaihto ja polvi taittuu taas vähän luonnottomaan suuntaan...
Toi on paska juttu, että menee monesti uudelleen niin kuntoutuminen viivästyy sen takia.

Ja lämpöaisti sääressä on edelleen 11 kuukauden jälkeen sekaisin, tunto muuten palautunut ihan ok.

Mä en oo omassa jalassa huomannu mitään erikoista noissa lämpöaisteissa, tunto on vielä poissa tosta n.5cm lumpiosta alaspäin ja ulkosyrjässä, siitä on kuulemma leikatessa mennyt joku hermo poikki mikä kasvaa takaisin ajan kanssa.. jos kasvaa. :)

Viimeksi muokattu:

Mites hyvin käveleminen tuommoisella rikkinäisellä jalalla luonnistuu? Itelleni tuntuu olevan paljon helpompaa kävellä ontuen ilman keppejä kuin keppien kanssa :rolleyes:

Täytyy nyt seurailla tuon kehitystä päivä tai pari ja maanantaina sitten vaikka aamusta heti ruinaamaan lääkäriltä magneettikuvausta.

Sentään yläkropan treenit sujui tänään suuremmitta ongelmitta, aluksi oli vaan vaikeuksia että sain penkissä oikean jalan koukistettua että se ois maassa, kun olin laittanu tukisiteen vähän tiukkaan tuohon polveen :rolleyes:

Mites hyvin käveleminen tuommoisella rikkinäisellä jalalla luonnistuu? Itelleni tuntuu olevan paljon helpompaa kävellä ontuen ilman keppejä kuin keppien kanssa :rolleyes:

Täytyy nyt seurailla tuon kehitystä päivä tai pari ja maanantaina sitten vaikka aamusta heti ruinaamaan lääkäriltä magneettikuvausta.

Sentään yläkropan treenit sujui tänään suuremmitta ongelmitta, aluksi oli vaan vaikeuksia että sain penkissä oikean jalan koukistettua että se ois maassa, kun olin laittanu tukisiteen vähän tiukkaan tuohon polveen :rolleyes:

No ilman peroneustukea kävely on aika hassun näköstä ku ei toi pohje toimi, mut tuen kans onnistuu aika normisti. Tietenki pitää kävelles katella mihi astuu ettei polvi pääse vääntyyn, kun nilkka ei taivu tuen kans ni polvi o se heikoin lenkki.

Back
Ylös Bottom