Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä oon laiminlyöny aika pahoin viimeset pari vikkoa jumppamisen, silti on parantunut omaksi yllätykseksi hyvin. Välillä ku kävelee meneen ni huomaa et ainiin, se jalka ei ookkaa terve. Se alkaa puutua ja sattua. Mutta muuten pystyn nyt jo käveleen pidempiä matkoja kipuilematta. Ajoin fillaria ekaa kertaa tänään. Tuntu hyvältä ajaa, ei sattunu minnekkään. Fyssari sano että vasta 9vkon kohdalla kuntopyörä vastuksella, ny on noin 7,5 vkoa takana leikkauksesta, mä ainaki alotin nyt, toivotaan etten vedä turvalleni. Koukistus ja suoristus on siinä ja siinä, ihan suoraksi en varmaan saa koskaan enää jalkaa ( pessimisti ei pety ) mutta uskon et saan jalan taipuun ääriasentoon pakaraan päin. Ainakin joskus.
Leikkaukseen kannatti mennä, nyt mä sen uskallan sanoa. Nyt on se vaihe että leikattu jalka menee kiitäen ohi rikkinäisestä jalasta, joka päivä se on parempi kuin eilen.
Suosittelen että heti kun saatte luvan kävellä toisella kepillä / ilman keppejä niin heti vaan täysillä kivun sallimissa rajoissa raakaa kävelyä. Kipu ja paine katoaa jalasta kun vaan kävelee, kävelee ja kävelee. Liika varovaisuus on tässä vaan haitaksi, ei se uus side sieltä mihinkää pomppaa vaikka sitä rasittaa.

Vaikka acl korjattu kohta 4kk sitte, ei oo asiaa kyykkyyn 90 astetta syvemmälle.. taju lähtee kivusta jos yrität... lääkärissä eivät sanoneet mitään muuta ku että jumppaa lisää sillä se lähtee.. jotenkin jaksan asiaa epäillä kyllä...

Pikkusiskolla leikattiin uudemman kerran, kun ensimmäisellä kerralla siteestä tuli liian kireä. En kuitenkaan tarkkaan muista, miten se kireys ilmeni.

Itsellä puolestaan ensimmäisen viikon jälkeen sai jättää kepit kokonaan pois ja 4 kk:n kohdalla pystyin käytännössä tekemään kuntosalilla jo mitä tahansa. Tietysti henkisellä puolella oli vielä tuossa vaiheessa käsijarru päällä, mutta polvi toimi kuin unelma.

Eli hyvinkin erilaisia kokemuksia eturistisideleikkauksesta paranemisessa meidän perheessä.

Ortopedi kehu, et polvi on parantunut normaalia paremmin. Nyt on noin 8 vkoa takana ( 5.6 - 5.8 ). Pikkusen ortopedi korjas myös fyssarin arviota jalan suoristuksesta, sillä ortopedi oli sitä mieltä et jalka suoristuu hyvin, kun taas fyssari valitteli 10 asteen vajausta. Oli niin tai näin, omasta mielestä ei toi polvien eriparisuus haittaa mitään ja nyt 8 vkon kohalla oon jo pyöräilly salille jne. Pientä kipua ja heikkoutta tuntuu pitkään istuessa tai pitkän rasituksen päätteeksi mut siihen on jo niin tottunut et se on ihan luonnollista.
Siirränäisen kiinnittyminen on vieläkin kesken, joten 6 vkoa oon vieläkin tekemättä painoharjoittelua jalalle. Huoh...Nyt sitten polven liikettä palautan salilla pitkillä kuntopyöräilyillä ilman vastusta, kyykkyä keppi niskan takana, tasapainolautaa jne. Pitkä prosessi, mut toisaalta ehdottomasti suosittelen leikkausta jos ristiside on poikki, kyllä uudesta ihan toista maata tulee.

Laitan vielä tilastoa:

- Pääsee kyykkyyn, ihan pohjaan asti. ( sattuu vähän pohjassa )
- Ojentuu minusta lähes suoraksi.
- Taipuu pakaraan.
- Polvilleen pääsee, mut tuntuu helvetin kummalliselta + pientä kipua.
- Tuntuu tukevalta alamäessä / ylämäessä. Ei petä alta enää.
- Turvotusta on vielä vähän.

Huomenna tulee 3kk leikkauksesta. Eilen olin taas fyssarilla jossa mitattiin koukistus terveessä jalassa 140 astetta ja leikatussa 125 astetta vielä on vähän vajausta, en ole siitä huolissani eikä fyssarikaan vaan totesi että kyllä se täysi koukistus tulee. Suoraksi menee hyvin.
Ensi viikolla kokeilen hölkätä ja aloitan kuntosali harjoittelun pienillä painoilla.
Kuntoutan maltilla kuten Fyssarikin neuvoi " liian innokkaalla treenaamisella ei polvea ensimmäisien kuukauksien aikana kuntoon saa, rikki sen saa "

No ensiviikolla vielä kuulen ortopedin kommentit, katsotaan onko samaa mieltä kuin fyssari...

Mulla oli viimenen lääkärikäynti 5.8. Läkääri totes, että kunnossa on eikä rajoitteita enää ole. Täytyy vain muistaa, että vuoden ajan leikkauksesta uusi acl on vielä heikko. Kertoikin, että enää liitoskohdat eivät petä vaan acl katkeaa jos jostain periksi antaa, mutta tästäkään ei ole huolta jos vain pysyn erossa vielä kovimmista peleistä, kuten salibandy.
Hyvä tästä polvesta tuli. Samaan ei ojennu kuin terve, mutta terveessä onkin hieman yliojennusta, joka lääkärin mukaan ei ole polvelle hyvä, joten ei haittaa vaikka leikattu polvi jäikin hieman terveestä, hyvä vaan.
Kerroin, että polvi oireilee ulkosyrjältä, jos olen juossut tai kävellyt pitkän matkaa. Lääkäri totesi, että juoksijoille tuo on muutenkin ihan yleistä, vaikkei olisikaan leikattu polvea. Joku jänne hiertää kohtaa, josta laitettiin poikkitanko polveen. Käski popsia kaksi viikkoa buranaa, 2x päivässä. Jossei auta, sitten kortisonipiikki ja jossei vieläkään, voidaan tehdä pieni paikallinen operaatio tuohon kohtaan.

Tyytyväinen leikkaukseen (tällä hetkellä)

Mulla eturistiside tehtiin uudelleen vuosi ja kaks kuukautta sitten. Havahduin tuossa yks päivä, kun olkapään kipujen kanssa oon taistellu, että perkele, mullahan on polvi!
En oo pariin kuukauteen huomannu enää mitään rajoitteita polven kanssa.. pikku hiljaa on menny jo henkisellä puolellakin siis loukkaantuminen taka-alalle. Tosi hyvin kyllä toimii nyt polvi ja tuntuu tosi hyvältä. Olin ennen leikkausta aika notkea, mutta nyt tuntuu, että notkeus on parantunut ja muutenkin liikkuvuus esim. syväkyykyssä on paljon parempaa ku aiemmin.
Kamppailulajiharrastajana polvea kuitenkin tulee varottua kovassa väännössä, mutta sekin puoli rupee jo tuntumaan kiitettävän hyvältä... Uskaltaa jo liikkua paljon paremmin, mutta pieniä rajoitteita on kyllä tilanteisin menossa henkisellä tasolla, toisaalta pidän sitä ehkä hyvänä asiana ehkäisemään vastaavia vammoja jatkossa ja ehkäpä se tuo tekniikoihin ja asentoihin myös lisää puhtautta eli paljon positiivisia asioita...

Itsellä meni molemmista polvista eturistisiteet ja takaristisiteet paskaksi kolarissa reilu vuosi sitten, lekuri vaan sano et ku reenaa jalkoja ni pitäis parantua siinä, ja jos vaivaa enemmän jatkossa ni leikkaukseen.
Jalat taipuu komiasti ylitse taaksepäin ja sitä tarttis varoa ku reenaa tai menee enemmän hajalle.
Hyvin on ilman leikkausta tähän mennessä parantunu, enää ei vaivaa ku noi kolme ruuvia reisiluussa ihan polven yläpuolella.
+ Itsellä on vielä tämä hauska polven luutumishäiriö, osgood schlatterin tauti, joka on aika vittumainen yhdistelmä noitten siteitten kanssa :D.

Viimeinen käynti ortobedillä vk 14 totesi polven parantuneen niin hyvin (ei tarvitse uutta käyntiä mikäli ei jotain yllättävää tule eteen) polvi on jämäkkä. Vielä on vähän tauvutusvajetta, enää tosin vajaa 10 astetta, kyllä se siitä notkistuu....
Ohjeeksi sain edelleen maltillalla jatkaa kuntoutusta lähinnä lihasvoiman palauttamiseksi, niin että se on noin 80 - 90 % terveestä jalasta niin voi aloittaa urheilemisen, yleensä sen saavuttaa n. 9 kk leikkauksesta.
Tsemmeppiä kaikille polven kuntoittajille.

Nyt on 5kk leikkauksesta. 1,5 kk oon harjoitellut joukkueen mukana. Kaikki menny mallikkaasti. Kipuja ei ole kuin räjähtävissä liikkeissä. Pientä turvotusta on ollut sääressä ja pohkeessa johtuen liika rasituksesta, mutta normaalia 9kk:een asti. Kävin ti lekurin kontrollissa ns. lopputarkastuksessa. Ristiside erittäin tukeva ja samalla joustava, ei liian kireä. Kehotti kyllä olttamaan kuukauden verran rauhallisesti. Nyt näyttää, että tämä ukko on kunnossa ensi kuun loppuun, kun kausi alkaa. Kunhan saa tota peruskuntoa hieman treenattua vielä:kippis1: Suuri kiitos kaikille kokemuksien jakajille!! Täältä on tullut motia harjoitteluun!!!:worship:

Mulla on nyt leikkauksesta takana 9 vkoa.
Jalka ojentuu suoraksi, ehkä jopa aavistuksen yli, oli jo ennestään mallia reilusti yliojentuva. Koukkuun menee nätisti, en oo ihan pohjiin uskaltanu vielä taivuttaa mut semmosen aika hyvän ATG-kyykyn pystyy jo tekemään.
Polvillaan pystyy olemaan, mutta tuntuu tosiaan aika omituiselle. Rappusia pystyy kulkemaan ylöspäin jo hyvin, jos vaan muistaa mennä rauhallisesti. Alaspäin tuleminen on vielä vaikeaa.

Toinen reisi on vielä huomattavasti surkastuneempi, ja polvi on aavistuksen turvoksissa vieläkin.

Kuntopyörää ilman vastusta, tyynynpäällä yhdellä jalalla seisoskelua, askelkyykkyä yms. harjoituksia olen tehnyt.

Kyllä siitä vielä hyvä polvi tulee!

E: Ja leikatun jalan takareisi on vielä kireä, pitäis muistaa venyttää sitä enemmän.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eilen leikattiin oikean jalan eturistiside Jyväskylässä ja nipsaistii pieni pala kierukastakin samalla pois. Yllättävän pienet kivut on tänään ollu, lähinnä tuota leikkaushaavaa vaan särkee. Tukisukkaa pidän vielä tämän päivän ja huomenna sekin pois.

Fysioterapeutti anto ihan hyvät ohjeet kuntoutukseen ja mukaan sellaisen kuvallisen listan kuntoutusliikkeistä, jotka pitää tehdä. Seuraavan kerran yhteydessä fysioteratepeuttiin vasta 1,5 viikon päästä ja silloinki puhelimitse.

Onko muuten kellään kokemuksia YTHS:n fysioterapian tasosta? Halpa se ainakin on, mut millainen laatu? Alunperin mulle anto kuntoutusohjeet yksityisen sairaalan terapeutti, mut välimatkan takia suositti ettimään omalta paikkakunnalta hoitoa. (Opiskelen siis lappeen Rannassa)

Onko porukalla ajatuksia mitä nyt jalalla kannattaa ja mitä ei kannata tehdä? Esim. jotain tiettyjä liikkeitä mitä itse ootte hyväksi havainnu tai huonoksi?

Onko muuten kellään kokemuksia YTHS:n fysioterapian tasosta?
Ei se mitenkään normaalista eroo. Mikä sitten on normaalia? No, totuus lienee että yksityisellä sektorilla fysiot kouluttautuvat enmmän, varsinkin tuki- ja liikuntaelinpuolella. Harva urheilufysio, OMT tmv työskentelee tk:ssa tai esim YTHS:ssä.

Eli. Hakeudu fysion luo joka on työskennellyt ACL-leikattujen parissa, häneltä saat parhaat ohjeet.

Juu itekki lopulta kallistuin leikkauksen kannalle vaikka rikkinäinenkin polvi tuntui suht hyvältä..
Nyt on takana 3päivää. 2 ekaa päivää olivat todella tuskallisia - kiputaso yllätti täysin ja lisäksi jatkuva pelko siitä että haava vuotaa tms. oli tehdä hulluksi. Heti kun sai kiristyssiteen pois on kivut alkanu hellittää. "Pahin" vaihe takana ja elämä alkaa taas pikkuhiljaa hymyilee :D

Nyt kävin ortopedillä taas, leikattu jalka hyvä, nyt saa alkaa tehdä voimaharjoittelua.
Reisi on surkastunut aika pahasti, katotaan ny miten jalkatreeni lähtee käyntiin.
Kaikki normaalit toiminnot voi suorittaa jalalla, mutta helkutin varovaiseksi on tullut sen kanssa.
Kipuja ei oo, paitsi kovemmassa rasituksessa ja siitä tietääkin sitten hellittää jos tulee kipua.
Kesäkuun alussa leikattu ja vasta nyt saa alottaa trenaamisen "tosissaan" mutta aika nollasta.
Yläkroppaa oon jo treenannu jonkun aikaa, mut jalkoja en yhtään. Stemppiä acl-leikatuille, kyllä se siitä lähtee, mut se ottaa todellakin aikansa.

Juu itekki lopulta kallistuin leikkauksen kannalle vaikka rikkinäinenkin polvi tuntui suht hyvältä..
Nyt on takana 3päivää. 2 ekaa päivää olivat todella tuskallisia - kiputaso yllätti täysin ja lisäksi jatkuva pelko siitä että haava vuotaa tms. oli tehdä hulluksi. Heti kun sai kiristyssiteen pois on kivut alkanu hellittää. "Pahin" vaihe takana ja elämä alkaa taas pikkuhiljaa hymyilee :D

Kuulostais siltä et sullakin on polvi leikattu Suomen Terveystalossa? Mulla leikattiin tiistaina ja on tää polvi jo ihan erilainen kun leikkausta seuraavana päivänä. Herääminen aamulla ei tosin oo mitenkään herkkua, koska tuntuu keräävän painetta tuohon leikkaushaavan kohdille aika lailla, kipu helpottuu tosin päivän mittaa (tai sitten siihen vaan tottuu). Muuten kipua ei mitenkään häiritsevän paljon ole.

Mites teillä on yöt nukuttu. Itse en saanu mitään ohjeita nukkumiseen eli ilmeisesti polvea kannattaa pitää koholla yön yli, mutta onko sillä väliä onko se koukussa vai ojennettuna? Unta ei tahdo saada kuin parin tunnin putkissa, ihan sama miten päin tuon jalan asettaa sänkyyn.

Itsellä kuitenkin hyvä fiilis et tästä vielä kunnon polvi tulee, kunhan jaksaa vaan maltilla kuntouttaa.

Töölössä mulla leikattii.
Ite oon nukkunu yöt kyllä yllättävän hyvin. Pidän jalkaa koholla ja kylmää polvella ennen ku rupeen nukkuu. Heti ku on nukahtamassa nii lasken jalan alas ja otan kylmän pois. Enimmäkseen nukun polven puoleisella kyljellä - saa jalan sopivan rennoks. Suoraan selällään nukkuessa itellä ainaski jalka tulee kipeeks, ku se ei mee viel ihan suoraks nii se on tavallaa sit koko ajan vähä jännityny. Kohollaan jos pitää nukkuessa nii jalka puutuu.

Mites teillä on yöt nukuttu. Itse en saanu mitään ohjeita nukkumiseen eli ilmeisesti polvea kannattaa pitää koholla yön yli, mutta onko sillä väliä onko se koukussa vai ojennettuna? Unta ei tahdo saada kuin parin tunnin putkissa, ihan sama miten päin tuon jalan asettaa sänkyyn.
Mulle neuvottiin, että koholla kannattaa pitää mutta suorana. Eli ei saa pitää mitään tyynyä tms. siellä polven alla mikä tuntuis todella mukavalta ajatukselta.

Itse nukuin koko leikkausta edeltävän ajan (6vkoa) niin että siellä polven alla oli tyynyjä, ja sain siitä torumista. :( Ei kukaan ollu julkisella puolella muistanu mainita asiasta.

Keppien kanssa kävelemisessä kävi samalla tavalla, julkisella kiellettiin antamasta painoa jalalle ja kukaan ei kertaakaan puuttunut mun tyyliin "kävellä" niitten keppien kanssa, mutta heti ensimmäinen sairaanhoitaja kun tuli yksityisellä vastaan niin käski antamaan painoa sille. :)
Fyssari sanoi, että nyt kuntouksen kannalta se oli huono asia, koska lihasmuistissa oli "väärä" tapa kävellä, eli kävelyn uudelleen opetteleminen ilman "klenkkaamista" oli tosi vaikeaa. :jahas:

Töölössä mulla leikattii.
Ite oon nukkunu yöt kyllä yllättävän hyvin. Pidän jalkaa koholla ja kylmää polvella ennen ku rupeen nukkuu. Heti ku on nukahtamassa nii lasken jalan alas ja otan kylmän pois.
Noin mäkin tein, pidin kylmää siinä vielä ihan viimisenä illalla ja heti ensimmäisenä aamulla.

Viimeksi muokattu:
Morjensta kaikille polvivaivasille!

Mulla ACL:n repeämä korjattu tammikuun lopulla, eikä vieläkään oo toivoa juoksusta saati hyppimisestä. Nyt kyseessä rustovaurio joka aiheuttaa kivun. Ennen leikkausta otetuissa magneettikuvissa ei näkynyt tai ei ainakaan lausunnossa lukenu mitään rustovauriosta. Polvi taipunu hyvin kokoajan ainut vika oli hidas kyykky tai sen loppu ennen täysojennusta, jolloin kipu oli aivan v...unmoinen, nopeasti tehdesä ei kipuja. Joten onkohan rustovaurio olemassa vai onkohan lekuri ryssiny tämänkin toimenpiteen?

Laittakaahan vastauksia jos teillä on rustovauriot näkyny kuvissa.

Kiitos ja kumarrus (tosin ei kovin syvä että pääsee ylös!)

Unohdin tänne päivitellä että kävin elokuussa leikkaavan kirurgin konsultaatiossa kuulemassa sen viimeisen lausunnon magneettikuvista [jotka muiden mielestä olivat epäselviä] niin selkeä hommahan se oli, ACL poikki.

Mietittiin että miten leikkauksen kanssa, sen verran hyvässä kunnossa jalkalihakset joten tukea löytyy eikä polvi antanut vetotesteissä yhtään sen enempää periksi kuin tervekään. Kirurgin mielestä ongelmia alkaa ilmenemään 1-2v sisällä polven epävarmuutena/pettämisenä ja löystymisenä, ja heti kun näin käy niin sitten vaan soitto ja varataan aika eturistisiteen korjausleikkausta varten.

Mukava uutinen oli sekin että tämän kirurgin mielestä uusi ACL saadaan rakennettua tuosta jostain polvilumpion alta, eikä tarvi takareidestä ottaa. Se olisi omakin toive :worship:

Jännä tunne kyllä kun tuomio on selvä... Leikkaus siis väkisinkin joskus edessä, ehkäpä ensi syksynä...

Unohdin tänne päivitellä että kävin elokuussa leikkaavan kirurgin konsultaatiossa kuulemassa sen viimeisen lausunnon magneettikuvista [jotka muiden mielestä olivat epäselviä] niin selkeä hommahan se oli, ACL poikki.
Onko sulla se polvi muuten mitenkään kipeä tai turvoksissa? Eli sitä ei arkikäytössä huomaa laisinkaan, että se side on poikki?

Back
Ylös Bottom