Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oliks sul fragminia piikkeinä vai mitä vedit? Mulla tosiaa annettiin toi kuuri ku mul oli 3,5h jalka verityhjiössä ja se on aika paljo yli suurimman sallitun...

Oliks sul fragminia piikkeinä vai mitä vedit? Mulla tosiaa annettiin toi kuuri ku mul oli 3,5h jalka verityhjiössä ja se on aika paljo yli suurimman sallitun...

Mul oli jalka lähemmäs 5 tuntii verityhjiös eikä mitää tukisukkia tai verenohennuksia annettu.

Mul oli jalka lähemmäs 5 tuntii verityhjiös eikä mitää tukisukkia tai verenohennuksia annettu.
Aikalailla tapauskohtaisesti näyttävät noita määräävän, ja riippuu varmaan aika paljon lääkäristäkin. Mulla oli kuulemma siinä rajoilla määrätäänkö toi piikkikuuri vai ei.

offtopic

kuinka iso operaatio solisluuleikkaus on, jossa luut pistetään metalilla kasaan?

offtopic

kuinka iso operaatio solisluuleikkaus on, jossa luut pistetään metalilla kasaan?

Kaverilla oli tos muinoin tommonen leikkaus, eihä se iso homma oo, mut leikkaus o aina leikkaus.
Mitäs tietoa nyt olisit vailla?

Mulla on syntymäpäivänäni [jee jee hyvät synttäribileet] aika leikkaavalle kirurgille konsultaatioon. Aika jännää... Sit saa kuulla mitä mieltä on, millo leikataan ja miten, vai lykätäänkö asiaa pitkällekin.

Oon jo alkanu totuttelee siihen että jos ei vaikka leikattaiskaan ihan heti. En tiedä. Haluisin tietää kuinka hyvin kyykkään ilman eturistisidettä, ei vaan uskalla hirveitä testailla vielä.

:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kävelyn opettelu on sujunut ihan ok. Ontumista on, sillei voi mitään. Keppejä ei tartte enää.
Turvotusta on, muttei pahasti enää. Ojentunut ei oo vieläkää tarpeeksi. Alkaa tuntua, et ojennus jää 10 asteen vajaukseen. Jumppaliikkeet on tehty ihan ok, oikei..vähä laiskasti. Takareisi on vihoitellut, revähdyksen tunnetta tullu monta kertaa, ihan ihmeellisissä asennoissa. :D
Polvilleen pääsee jo, jos ottaa monta tyynyä polven alle. ;)

Edit

5vkoa takana.

Melkein 8 viikkoa leikkauksesta

Maanantaina tulee 8 viikkoa leikkauksesta täyteen. Kipuja ei juurikaan oo ollu viimesen kuukauden aikana, jalka menee suoraksi fleksiossa ja koukkuun 135 astetta eli pientä vajausta löytyy, ekstensiossa sitten vähän enemmän.
Rappusia pääsen ilman kaidetta jo molempiin suuntiin ja kävelykin suht normaalia jos vaan muistaa käyttää niitä reisilihaksia, eikä painele vaan suorin jaloin :rolleyes:.

Kuuden viikon kontrollissa ortopedi totes, että hyvin on parantunu ja aikataulussa on. Oon yrittäny ahkerasti kuntouttaa, täytyy ens viikolla vissiin lähtee hommaamaan salikortti, että pääsee kunnolla hommiin...nyt vaan jäytää kun sain vielä 4 viikon pannan golfin pelaamisesta, äh!

Mut tsemppiä kaikille kuntouttajille, asenne ratkasee paljon! :kippis1:

Viimeksi muokattu:
3kk tulee täyteen viikon päästä, fysioterapeuttikäynnit loppui eilen. Tästä sitä sitten lähdetään kohti maastavetoa ja kyykkyä, sun muuta kivaa. Ihan hyvin tämä aika on mennyt, ei mitään takapakkeja ole tullut.

Mulla on syntymäpäivänäni [jee jee hyvät synttäribileet] aika leikkaavalle kirurgille konsultaatioon. Aika jännää... Sit saa kuulla mitä mieltä on, millo leikataan ja miten, vai lykätäänkö asiaa pitkällekin.

Oon jo alkanu totuttelee siihen että jos ei vaikka leikattaiskaan ihan heti. En tiedä. Haluisin tietää kuinka hyvin kyykkään ilman eturistisidettä, ei vaan uskalla hirveitä testailla vielä.

:rolleyes:

Mä kyykkäilin suht normipainoilla, vaikka ACL olikin poikki. Mavessakin vedin ennätykset ACL:n ollessa poikki. Ehkä oli vähän tyhmän rohkeaakin, mutta kun en ollut varma onko se poikki vai ei...
Että järki kädessä kai saa olla näissä silti :)

3kk kontrollissa käyty ja arvio oli se että ojennusvajautta tulee jäämään samoin syväkyykkäämiselle saa todennäköisesti heittää hyvästit. Nivelkapseli joka vammassa repesi on arpeutunut ja jäykistynyt ja siihen ei sitten auta kun aivan pirunmoinen junppa ja venyttely ja siitäkään ei ole takeita että auttaako sekään. Itse acl voi hyvin ja porskuttaa eteenpäin, mutta muut polven rakenteet eivät voi niin hyvin. Rustonpehmentymääkin on luultavasti lumpiossa hiukan.
Että tämmöstä täällä.

Lohduttavaa edelleen lukea täältä kohtalotovereiden tunnelmia... Ei siis ole ollut helppoa leikkauksen jälkeinen kuntoutus täälläkään. Mullakin on polvessa kookas arpi, joka haittaa kovasti koukistamista. Saa nähdä miten sen kanssa käy. Muutenkin kyllä koko polven alue on edelleen tosi kireä. Nyt tuntuu todellakin, että syväkyykky on vain kaukainen muisto... Kävelyäkään ei millään tahdo saada normaaliksi. Eipä olisi kyllä ennen leikkausta uskonut, miten kova homma tämä kuntouttaminen oikeasti voikaan olla!

Ojennusvajauksesta sen verran, että kannattaa vielä hyvinkin viiden viikon kohdalla ja sen jälkeenkin tehdä sen eteen paljon töitä. Mulla oli seitsemän viikon kohdalla vielä ihan toivottoman tuntuinen tilanne, kunnes aloitin karmean "pakkovenyttämisen" -jalka lattialle, kaveri painaa väkisin polvea lattiaan- sekä tehokasta venyttelyä aamuin ja illoin. Kolmen kuukauden kohdalla jalan ojennus oli sitten jo ok. Apua oli tällöin myös yökäytössä olevasta ns. ojennuslastasta. Sen perään kannattaa kysellä, jos ojennuksessa on ongelmia. :)

Mulla oli ensimmäinen fysioterapeutin käynti tänään. Koukistuu ja ojentuu tässä vaiheessa (2vkoa leikkauksesta) ihan niinkuin pitääkin eli aika kankeesti vielä. Jatkossa lisää reisilihas jännityksiä, ojennusta ja painonlisäystä jalalle. Kepeillä avustetaan vielä luultavasti parisen viikkoa.

Mä kyykkäilin suht normipainoilla, vaikka ACL olikin poikki. Mavessakin vedin ennätykset ACL:n ollessa poikki. Ehkä oli vähän tyhmän rohkeaakin, mutta kun en ollut varma onko se poikki vai ei...
Että järki kädessä kai saa olla näissä silti :)

Mä en kyllä normaalipainoilla pystynyt edes kokeilemaan. Yli puolet huonompi tulos ja erittäin teknisesti paskaa kyykkäämistä. Lähinnä semmosta lätkänpelaajien nytkytystä kun ei uskaltanut kovin syvälle mennä, oli pelko etten tuu sieltä ylös.

Vaikka suht hyvin pystyy elämäänkin tuon kanssa niin ei tällä mun polvella kyllä mitään kyykkyennätyksiä ainakaan voi tehdä :)

Mä en kyllä normaalipainoilla pystynyt edes kokeilemaan. Yli puolet huonompi tulos ja erittäin teknisesti paskaa kyykkäämistä. Lähinnä semmosta lätkänpelaajien nytkytystä kun ei uskaltanut kovin syvälle mennä, oli pelko etten tuu sieltä ylös.

Vaikka suht hyvin pystyy elämäänkin tuon kanssa niin ei tällä mun polvella kyllä mitään kyykkyennätyksiä ainakaan voi tehdä :)
Mä en pystyny ACL:n ollessa poikki menemään ilman painojakaan kyykkyyn :)

Onko se sun polvi muuten turvoksissa tai muuten kipeä?

Vaikka acl korjattu kohta 4kk sitte, ei oo asiaa kyykkyyn 90 astetta syvemmälle.. taju lähtee kivusta jos yrität... lääkärissä eivät sanoneet mitään muuta ku että jumppaa lisää sillä se lähtee.. jotenkin jaksan asiaa epäillä kyllä...

Back
Ylös Bottom