Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla korjattiin eturistisiteen lisäksi revennyt sivuristiside, joka oli irrottanu luunpalan mukaansa. Lisäksi ankkuroitiin kierukasta joku pikkupala, mikä siitä murskasta nyt oli enää jäljellä.:D

Viitsu, mä luin vaan että painissa. Miten se niin perkeleesti hajos, what happend?

No kaverin kans väännettiin pystypainia, väännön seurauksena yläkroppa meni erisuuntaan ku alakroppa. :D
Ja polvi nyt oli se heikoin lenkki, joten paskaks meni 2 hermoa, ja polvesta kaikki muut paitsi sisempi ristiside. Seurauksena faskiotomia<---ihosiirteet. Polvi taasen kasattiin 6 siirteellä, 5 ruuvilla ja 2 titaaniankkurilla. Tuloksena näistä on peroneuspareesi (jalka halvaantunu polvesta alaspäin) ja polvi erittäin epästabiili, ei kestä sivuttaisvääntöä lainkaan. Sairaslomaa oli 362 päivää (josta 4kk pyörätuolissa, 2kk kepeillä )ja 4 leikkaus olisi vielä mahollisesti eessä, joka olisi motoriikansiirtoleikkaus. :)

Viitsu:

Pystytkö sä sitte tekee millasta työtä tolla sun jalalla, vai kuinka paljon se sun ns. normaalia elämää haittaa?

No kylhä toi rajottaa fyysiset työt pois, ku ei toi peroneustuki kestä vääntöä ja ilman sitä en juuri kävele. Tosin istumatyökään ei oo mukavin koska tuen pitäminen istuessa kerää painetta jalkaan joka taas tuo kipua. Ja koitas löytää kengät joiden kans tota tukea voi pitää. Kyl se jonki verran nyppii asetella se jalkaan aina ku jonnekki lähtee, ja pitää jokainen askel ottaa tietosena miten astuu ja mihin. Nilkka kun ei tuen kans taivu ja polvi ei oo vakaa, niin epätasanen pinta on aika ikävä kävellä. Varsinki mukulakivikatu o ihana. :D

Oho..rupes tuntuu acl-korjaus aika mitättömältä. Mahtava asenne sulla on, ei voi ku ihmetellä ja nostaa hattua! :)

Joo, tänään oon kävelly yhellä sauvalla ku sain siihe fyssarin siunauksen. 10 asteen vajaus oli mullekkin vaan jääny ojennukseen vaikka mä itte kuvittelin ettei sellasta oo. Jalka tuntuu vähän vieraalta kävellä, aikamoista ontumista, vapinaa ja nykimistä tää on. Kipua tuntuu vähän kokoajan. Luottamus jalkaa on yhtä kova ku virolaiseen sustaan.
Taas kolmen viikon päästä on fyssari, sillon pitäs jo kuulemma kävellä ilman keppejä. Ny opetellaan siis kävelemään.

Oho..rupes tuntuu acl-korjaus aika mitättömältä. Mahtava asenne sulla on, ei voi ku ihmetellä ja nostaa hattua! :)

Joo, tänään oon kävelly yhellä sauvalla ku sain siihe fyssarin siunauksen. 10 asteen vajaus oli mullekkin vaan jääny ojennukseen vaikka mä itte kuvittelin ettei sellasta oo. Jalka tuntuu vähän vieraalta kävellä, aikamoista ontumista, vapinaa ja nykimistä tää on. Kipua tuntuu vähän kokoajan. Luottamus jalkaa on yhtä kova ku virolaiseen sustaan.
Taas kolmen viikon päästä on fyssari, sillon pitäs jo kuulemma kävellä ilman keppejä. Ny opetellaan siis kävelemään.

Toi onki kivaa, ku oot opetellu linkkaamaan ja varomaan ni sit pitää opetella taas käveleen normisti. :D

Kun se luottamus siihen omaan jalkaan on mennyt niin sitä on yhtä vaikea saada takaisin kuin kadonnutta lihasvoimaakin.

Meikäläisellä tuo polvilumpio vihoittelee edelleen, en kyllä ymmärrä mikä sitä vaivaa... Naksuu, on liikuteltaessa arka ja ihan kuin hinkkais luuta vasten ajoittain. Fyssarin hieronnan jälkeen se on yhden päivän parempi kunnes taas palaa ennalleen...

Kun se luottamus siihen omaan jalkaan on mennyt niin sitä on yhtä vaikea saada takaisin kuin kadonnutta lihasvoimaakin.

Meikäläisellä tuo polvilumpio vihoittelee edelleen, en kyllä ymmärrä mikä sitä vaivaa... Naksuu, on liikuteltaessa arka ja ihan kuin hinkkais luuta vasten ajoittain. Fyssarin hieronnan jälkeen se on yhden päivän parempi kunnes taas palaa ennalleen...

Kylhä nois polvivammois tulee yleensä rustovauriota, joten glukosamiinia naamaan ni saattanee ainakin lievittää kipua. Ja joo kyl sen jalan luottamuksen takasin saaminen vie oman aikansa, mut kyl se siitä palaa. :)

Vihaan polviani! Vihaan! Olin urheileva nuori, kunnes acl napsui poikki. Tunsin ärtymystä. Jalka leikeltiin, kuntoutus sujui ehkä vähän laiskasti, mutta lopulta jalat tuntuivat taas tasa-arvoisilta. Palasin lajini pariin ja iloa jatkui kaksi viikkoa, kunnes toisen jalan acl päätti katketa. Henkisesti tämä oli raskasta, mutta patosin ahdistukseni. Toinen kuntoutuskerta oli jo helpompi, kun tiesi mitä se oli. Uusi polvi on ok, mutta vanha on alkanut vaivata. Kovastikin. Joka päivä.

En uskalla enää palata lajini pariin. Kaipaan rankkoja harjoituksia, joissa sai antaa kaikkensa. Ollapa taas osa joukkuetta. En muista millaista on olla todella väsynyt. Oli pakko avautua, kun en ole kenellekään pahemmin asioitani surkutellut. Tiedän toki, että ihmisillä on suurempiakin ongelmia, kuten syöpiä, pieniä peniksiä yms.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vihaan myös polviani tai ainakin vasenta.. estää perkules minua tekemästä täysipainoisesti työtäni.. ainakin vielä toistaseks.. vain aika näyttää, mikä polven todellinen luonto tulee olemaan.

Osaako kukaan sanoa täällä millon uskaltaisi kokeilla hyppäämistä? Itelläni leikattiin eturistiside tossa maaliskuussa ja polvi tuntuu tosi hyvältä, mutta hyppäämistä en ole viellä uskaltanut kokeilla. Pelaan jalkapalloa ja siinä tulee kuitenkin hypittyä aika paljon.

Osaako kukaan sanoa täällä millon uskaltaisi kokeilla hyppäämistä? Itelläni leikattiin eturistiside tossa maaliskuussa ja polvi tuntuu tosi hyvältä, mutta hyppäämistä en ole viellä uskaltanut kokeilla. Pelaan jalkapalloa ja siinä tulee kuitenkin hypittyä aika paljon.

En menis hyppiin vielä, kestää kuukausia ennenku siteet o kunnolla kiinnittyny ja palannu arkeen. Puhuttiin jopa 6kk, jos en aivan väärin muista.

Mun saamissa ohjeissa 3kk kohalla luki että juoksu, hölkkä, hyppely ja kevyt lajiharjoittelu olisi sallittua, mutta maalaisjärjen käyttö tässäkin lienee sallittua. Ei tulisi kyllä mieleenkään tehdä vielä mitään noista edellä mainituista.. Riippuu hirveästi lihaskunnosta mitä pystyy tekeen. Mutta nyt 3kk kohalla on suuri riski hajottaa polvi uudelleen..

Miten teillä tuo leikatun "jalan käynnistäminen" aamuisin sujuu? Mulla on ensimmäiset minuutit aamuisin pientä tuskaa tuon kintun kanssa herättyä. Kun nousee ylös, niin vihloo ku puukolla polveen löisi ja on tunne että jalka pettää alta. Mutta sitten helpottaa ja kohta kävely sujuu ihan normaalisti. Leikkauksesta on nyt 3 kk ja 3 vkoa.

Pitkät ne on piuhat mun polvella ainaki, aamuisin ja pitkän paikallaan olon jälkeen. Sitä voisi verrata vajaaälyiseen ihmiseen tällähetkellä..

Mulla kyllä toimii aamulla levon jälkeen ok, mutta jos seisoskelen paikallaan niin polvi tuntuu jäykistyvän. Mulla nyt takana 2 kk. polvi taipui viimeviikolla lääkärissä 110 astetta kun tervejalka menee 145 vielä on työsarkaa... Tänään kävin ensimmäisellä oikealla pyöräretkellä. pitää saada voima palautettua reiteen...

Mulla ojentuu ihan hyvin suoraksi, mutta koukistus on reilusti vajaa > rappuset nyt just pystyy kävelemään normaalisti alaspäin.

Mulla taas ojennusvajautta aika paljon ja koukistuu kyllä ihan ookoo, mutta rappuset on vähä hankalia kulkee ja kauheen syvälle kyykkyyn en pääse vielä. Takana 3kk ja rapiat. Ja turpoaa ihanaksi ratapölkyksi kun juokset töissä päivän...

Mulla korjattiin viime viikolla toi eturistiside, ja samalla poistettiin toinen kierukka. Leikkaus kesti kaikkineen hiukan toista tuntia. Nyt on turvoksissa, mutta ei hirveän kipeä kuitenkaan.

Onko kukaan joutunu käyttämään tukisukkaa tossa leikatussa jalassa leikkauksen jälkeen?

Latest posts

Back
Ylös Bottom