Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kahden viikon kohdalla mulla oli sama tilanne ojennuksen ja koukistuksen suhteen, silloin kävin ortopedillä jälkitarkastusessa ja samalla otti hakaset pois. Ortopedi totesi että hyvin suoristuu vaikka lihasvoimin sitä en ihan suoraksi saanut, rentona venyttämällä kylläkin. Nyt reilun 3 viikkoa leikkauksesta saan jo suoraksi lihaksillakin. Kävelen ilman keppejä tosin on kovin ontuvaa.
Miten sulla onnistuu kävely ?

Eipä se täälläkään vielä 10vko leikkauksesta mee täysin suoraks. No paha sanoa ku vertailukohtana on reilusti yliojentuva "terve" polvi...

Mulle ainakin sanottiin, että polvesta pitää saada samanlainen kuin toinenkin ennen kuin se kunnossa... Mulla oli tosi paljon ongelmia suoristamisen kanssa ja vaikka sanotaan, että se pitäisi saada mahdollisimman pian kuntoon (heti ensimmäisten 2-6 viikon aikana) niin kyllä sen voi vielä myöhemminkin saada; ainakin jos kyse ei ole siitä, että siirrännäinen olisi liian kireä... Mulla on nyt reilu kolme kuukautta leikkauksesta ja jalka menee samanlailla suoraksi kuin tervekin, mutta koukistamisen kanssa on vielä tosi paljon työtä. Jotenkin koko polven alue on ollut armottomassa jumissa. Mikään ei ole todellakaan tullut helpolla, mutta eteenpäin mennään.

Mulle ainakin sanottiin, että polvesta pitää saada samanlainen kuin toinenkin ennen kuin se kunnossa... Mulla oli tosi paljon ongelmia suoristamisen kanssa ja vaikka sanotaan, että se pitäisi saada mahdollisimman pian kuntoon (heti ensimmäisten 2-6 viikon aikana) niin kyllä sen voi vielä myöhemminkin saada; ainakin jos kyse ei ole siitä, että siirrännäinen olisi liian kireä... Mulla on nyt reilu kolme kuukautta leikkauksesta ja jalka menee samanlailla suoraksi kuin tervekin, mutta koukistamisen kanssa on vielä tosi paljon työtä. Jotenkin koko polven alue on ollut armottomassa jumissa. Mikään ei ole todellakaan tullut helpolla, mutta eteenpäin mennään.

mulle taas sanottiin että ei voi missään nimessä verrata toiseen jos on yliojentuva se toinen ns. "terve" polvi...

En tiedä miten pitäs tohon ojennukseen suhtautua. Itsellä on eräänlainen hypermobiliteetti eli kaikki nivelet on yliliikkuvia ja ortopedi sanoi että ellei siirre veny (mitä ei tietenkään toivota) niin samanlaiseen yliojennukseen ei leikattu koipi enää taivu. Mutta polvi on tukeva ja kivuton ja sehän on pääasia. Ja kun opetteleen elämää polven edellyttämällä tavalla niin ei asia ole ongelma.

Juu, varmasti on jatkossa pääasia, että polvi tuntuu hyvältä ja sen kanssa toimiminen luonnolliselta. Lääkäreillä taas tuntuu olevan eriäviä mielipiteitä vähän asiasta kuin asiasta ja hoitomuotoja yhtä monta kuin lääkäriäkin. :)

jepjep

Eli nyt 16 päivää leikkauksesta. Polvi ojentuu hyvin levossa ja koukistuu selällään maaten, maata pitkin liu'uttaessa 95 astetta, jännittäen semmoset 70. Eli töitä riittää kyllä, oon päivittäin tehny perus venyttelyitä ja joitain koukistuksia ym.

Aika tuskallista on esimerkiks maata mahallaan ja pallo nilkkojen välissä yrittää koukistaa niitä jalkoja, tuntuu että siellä taipeessa on joku lukko joka pitäis vaan murjasta koukkuun ni johan rupeis taipumaan:D! Kaks kertaa oon käyny fysiossa, kuntopyöräily onnistuu hyvin eikä suurempia särkyjäkään oo ollu niiden kertojen jälkeen. Kävelen toistaseks vielä yhen kepin kanssa, joka päivä paremmin ja vähemmän vinossa :rolleyes:
+ komiat värit päällä pohkeessa!

Oliko täällä muuten muita joilla on jäänyt leikkauksen jäljiltä sääri tunnotomaksi? Mulla onpi edelleen tunnottomia isoja alueita, yksi nilkkaluun vieressä ja isompi tossa leikkausarven ympäristössä... Ei ole palautunu ja kohta kolmatta kuukautta on odoteltu..
Kellään kokemusta siitä, että palautuuko koskaan, vai onko siellä vaan hermo jumissa tai jtn?

Mulla on tunnoton leikatun polven vasenpuoli, ortopedi tosin sanoi jo ennen leikkausta että näin tulee tapahtumaan, kertoi myös että tunto palautuu aikanaan noin vuoden sisällä leikkauksesta.

Oliko täällä muuten muita joilla on jäänyt leikkauksen jäljiltä sääri tunnotomaksi? Mulla onpi edelleen tunnottomia isoja alueita, yksi nilkkaluun vieressä ja isompi tossa leikkausarven ympäristössä... Ei ole palautunu ja kohta kolmatta kuukautta on odoteltu..
Kellään kokemusta siitä, että palautuuko koskaan, vai onko siellä vaan hermo jumissa tai jtn?

mulla oli toi koko polven alue sillain ovelasti tunnoton...tämmöset oireet jalas kuulemma normaaleja ja palautuu ajan kans mut voi jäädäkin jotain pieniä alueita tunnottomaks..näin minulle todettiin..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eilen leikattiin sitte täälläkin ACL. Sieltä oli eturisti poikki reisiluusta ja jääny repsottamaan sääriluusta kiinni. " Tumpit " leikattiin pois ja polven takaa leikattiin jänteestä uusi siirränäinen. Ei ollu mitään herkkua ola leikkauspöydällä, mun mielestä olis saaneet antaa jotain vahvempaa rauhottavaa ennen selkäydinpuudutusta. Vitutti maata siinä 2h ja kuunnella " koputtelua ja poraamista ". Meinasin kysyy et puumajaako siellä rakennetaan jossain vaiheessa ku pauke alko kuulostaa rakennustyömaalta.
Turvonnnu on tosiaankin, norsunjalka reidestä nilkkaan. Pirun kipee jos koittaa liikuttaa. Mä alotan jumppaamisen kyl vasta sitte ku tää kipu ja turvotus on lähteny.
En tiedä kuuluuko näin olla mut mä en pysty liikuttamaan senttiäkään selinmakuulta ylös leikattua jalkaa, pakko käsillä auttaa sitä. Se ei tottele mitään aivojen käskyjä sinne suuntaan. Sivuille liikkuu sänkyä pitkin raahaten ja varpaita voi kankeesti taivutella. 3 vkoa pitäs olla kepeillä. Saa ny vähdä mitä tästäki taas tulee. 3kk on kuulemma ensisijaisen tärkeää noudattaa ohjeita.

Tunnottomuutta aiheuttanee myös se, että jalasta on estetty verenkierto leikkauksen ajaksi, mulla meni pari kolme päivää ennenku se tunto palasi mikä oli palatakseen.

Aluksi joo ortopedi epäili että tunnottomuus johtui verityhjiöstä joka oli mulla päällä aika pitkään. Mutta nyt 3kk takana kohta niin en usko että kyse enää siitä on.

Harmillista kyllä mutta taitaa olla alan vaihto edessä, ei taho tottua/kestää tuo jalka rankkaa ja hektistä seisomatyötä. Tosin tiedän kyllä että jalka tulee turpoamaan ja kipuilemaan vielä pitkään mutta ei se kai pahitteeksi ole siirtyä kevyempiin hommiin...

Eilen leikattiin sitte täälläkin ACL. Sieltä oli eturisti poikki reisiluusta ja jääny repsottamaan sääriluusta kiinni. " Tumpit " leikattiin pois ja polven takaa leikattiin jänteestä uusi siirränäinen. Ei ollu mitään herkkua ola leikkauspöydällä, mun mielestä olis saaneet antaa jotain vahvempaa rauhottavaa ennen selkäydinpuudutusta. Vitutti maata siinä 2h ja kuunnella " koputtelua ja poraamista ". Meinasin kysyy et puumajaako siellä rakennetaan jossain vaiheessa ku pauke alko kuulostaa rakennustyömaalta.
Turvonnnu on tosiaankin, norsunjalka reidestä nilkkaan. Pirun kipee jos koittaa liikuttaa. Mä alotan jumppaamisen kyl vasta sitte ku tää kipu ja turvotus on lähteny.
En tiedä kuuluuko näin olla mut mä en pysty liikuttamaan senttiäkään selinmakuulta ylös leikattua jalkaa, pakko käsillä auttaa sitä. Se ei tottele mitään aivojen käskyjä sinne suuntaan. Sivuille liikkuu sänkyä pitkin raahaten ja varpaita voi kankeesti taivutella. 3 vkoa pitäs olla kepeillä. Saa ny vähdä mitä tästäki taas tulee. 3kk on kuulemma ensisijaisen tärkeää noudattaa ohjeita.

muistan itsekin et ei se jalka liikkunu juuri olleskaan..sängylle piti aina nostaa ja auttaa käsil..mut silti niitä pieniä olemattomia mutta kuitenkin korvaamattomia jumppaliikkeitä tuli tehtyä...vaikka tuskaa se oli..

Mitä kipulääkettä ootte muuten käyttäny? Mä sain ensin panacodia mut siitä tuli "paskan makusia" röyhtäyksiä suuhun ja maha meni kovalle. Mun mielestä täysin turha lääke, ei auttanu edes kipuun nimeksikään. Vaihdoin tänä aamuna tramaliin ( 100mg ) ja ny ei oo mitään vastaavia sivuoireita. Panacodia ortopedi kehu buranan kans, mut mä en komppaa.

Mitä kipulääkettä ootte muuten käyttäny? Mä sain ensin panacodia mut siitä tuli "paskan makusia" röyhtäyksiä suuhun ja maha meni kovalle. Mun mielestä täysin turha lääke, ei auttanu edes kipuun nimeksikään. Vaihdoin tänä aamuna tramaliin ( 100mg ) ja ny ei oo mitään vastaavia sivuoireita. Panacodia ortopedi kehu buranan kans, mut mä en komppaa.
panacodia aina määränneet..ekan kerran ketorinin kans ja nyt buranan kans..minul toi panacod toipunu hyvin..

Mä en oo koko ketjua vielä kerinny lukeen, mut mis tilantees ootte hajottanu alunperin ristisiteen?
Mul meni kolaris. Vetäsin auton pellolle / ojaan katolleen ja polvi ei meinannu tulla miehen mukana ratin takaa. Tuli kumminki sitte, vähä viiveellä. Turvavyö olis pelastanu polven, mutta sitte olis ollu niska poikki ku "anglia" katolleen kääntyi...

Panacodista olen kyllä samaa mieltä, että lelulääke on. Pää menee vaan sekasin ja maha kivikovaksi. Panacodia ja Arcoxiaa ja pari Oxynormia sain leikkauksen jälkeen. Aika pitkälti vedin 600mg Buranalla ku noi muut oli turha vahvoja. Vieläkin joskus joutuu töihin mennessä ottaan särkylääkkeen ja päivästä riippuen niin päivän jälkeenkin.

Laskettelurinteessähän se polvi vääntyi ja hajotti kaikkea mahdollista (acl, mcl, kierukka ja nivelkapseli...)

Back
Ylös Bottom