Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mihinhän toi perustuu toi että koska on eka kontrolli? Mulla on huomenna vasta elikä 6viikon kohdalla. Ja yhtä keppiä vähintään on täytyny tähän viikkoon asti raahata mukana. Fysion aloitin 5pv leikkauksesta kun toiset menee vasta monien viikkojen päästä?

Millaisia kiinnikeitä on porukalla ollut? Sulavia ruuveja vai tankoja tai kenties molempia? Itellä löytyy 6 ja 7mm Inionin sulavat ruuvit... Kauankohan noi sulaa elimistössä?

Ei kyllä mitään hajua noista ajoista, milloin mitäkin on. Kai ne jotenkin on yhteydessä siihen, missä leikannut lääkäri on taitonsa saanut ja minkälainen operaatio on tehty. Oma lääkärini puhuu koko ajan "Helsingin mallista".
Itsellä myös sulavat ruuvit. Selitti lekuri juuri tänään, että normaalit ruuvit maksavat 25e, kun taas sulavat maksavat lähemmäs 350e. Onko sitten kappale hinta vai ei, en tiedä.

Vai että 350e ruuveja, ilmankos on leikkauksellakin hintaa... Onneks ei tarttenu omasta pussista maksaa..

Nyt on käyty tuomio polvesta kuunteleen... Stabiili on joskin paljon paljon jäykempi kuin toinen ja jäykemmäksi tulee jäämäänkin. Ja palkinnoksi tästä kaikesta sain hermovaurion sääreen joka saattaa parantua muttei välttämättä. Aika näyttää. Kolmen viikon päästä pitäs palata töihin, mitähän siitä tulee kun on oltu 6kk saikulla. Mites porukalla on yleensä täällä tuo töihin paluu sujunut? Siis lähinnä fyysisemmän työn tekijöillä? Ite oon tarjoilija ja vikkeliä jalkoja tarvitaan... mistäköhän mulle sellaiset tähän hätään saatais?

Mul o ruuvit ja ankkurit titaanista, kontrolleja nyt o ollu jo useempi eikä niistä suurempia oo viisastunu. 2 kertaa ollu hermosähkössäki, eikä tilanne oo parantunu. Saikulla oltu kohta 12 kuukautta ja alanvaihto o ees, uus työ tulee oleen enempi istumista ku ei tota seisomista ja kävelyä oikee koipi kestä. Takana kuiteski 3 leikkausta ja jälel o hutera polvi ja 2 tuhoutunutta hermoa, eli ei liikettä, ei tuntoa. :)

Nyt kahdeksas viikko leikkauksesta. Jalka toipunut erittäin hyvin. Ojentuu täysin ja koukistuu melkeen maksimiin. Lekuri sanoi kontrollissa et jalka menee top vitoseen, mitä hän on leikannut. Yleensä joko side jää hieman löysäksi tai polvi ei taivu. Mulla kunnossa molemmat ja nyt pääsee jo vähän lenkkeilee ja salilla tekee prässiä yms. reisipenkkejä pienillä painoilla. Vieläkin on sääressä pientä tunnottomuutta ja röpelöisyyttä. Oon tän viikon ollut päiviä seisaaltaan, niin kyl huomaa et kerää nestettä nilkkaan vielä. Sukasta jää kivat rajat. Kolme kertaa käyny fyssarilla ja jatkuu kahden viikoin välein vaihtuvilla harjoituksilla. Fyssa sanoi et kannattaa topuutella vauhtia ja noudattaa ohjelmaa, ettei tule venähdyksiä.
Kuukauden päästä pitäis olla polvillaan ja koppailla palloja. Hyvältä näyttää:D.. vielä:)

Olipa äkkiseltää rankkaa näin kuusi viikkoa vanhalla uudella polvella taplata päivä ideaparkissa ja tampereen keskustassa, jalat ihan muusina. Voima ja nopeus on kyllä ihan hakusessa. On se rankkaa toi kävely.

Iselläni leikkauksestani aikaa 5 vuotta.Meni ristisiteet + kierukat. Urheilut lopetin muutama vuosi sitten lähinnä töiden takia..Nykyään joudun töissä kävelemään aijoittain aika paljon, joka todella ärsyttää polvea. Kertyy nestettä, tulehdusta ja kipuja jne..Itse epäilen jonkinasteista nilvelrikkoa. En ole jaksanut käydä kuvauttamassa sitä edes lähinnä vitutuksen takia(kuvattiin kyllä aikoinaan, kun epäilin ettei kaikki olekunnossa), celebrakuuri silloin tällöin pitää polven edes jonkinlaisessa tikissä.

Kuntoutin polveni aikoinaa tunnollisesti, mutta en koskaan ollut tyytyväinen siihen. Esim. kävelyssä liikerata ei ole ollut mielestäni normaali. Jatkoin silti urheilua vielä muutaman vuoden, kun polvi oli tarpeeksi tukeva. Ainoa liike mitä pystyn reisille tekemään on kyykky, mutta eipä sitä muuta tarvitsekkaan. Täytyy yrittää pitää tukilihakset kunnossa ja muutenkin näyttää hyvältä:)

Ärsyttää suunnattomasti kun tuo polvi on ruvennut naksumaan nyt keppien pois jätön jälkeen. Takana siis nyt kohta 7vko leikkauksesta. Kävellessä naksuu ja sama homma jos on kauan istunut ja sitten ojentaa niin naks poks riks. Ei satu mutta inhottavaa. Jalka on hidas ku saatana ja tosi omituinen kävellessä, ei tunnu yhtään omalta.

Ja noi "haamukutinat" tossa tunnottomassa sääressä vie joskus järjen...

Itsellä nyt 4 viikkoa leikkauksesta, kävellyt olen nyt 3-4 päivää ilman keppejä.
Eilen illalla ilmeni etureidessä, tarkemmin ihan tuossa "tipan" päässä jonkinlaista kramppia, joka on jatkunut tänäänkin. Liian koukussa pitää liian kauan niin alkaa. Ensin pienenä vihlovana kipuna, joka muuttuu pikku hiljaa yhä enemmän särkeväksi. Mistä moinen vois johtua..?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on käyty fyssarilla taas ja saatu iso läjä uusia harjoituksia. Selvispä syy siihe polven naksumiseenkin... Lumpion ja reisiluun väliin muodostuu kitkaa kun lihakset ei aktivoidu niinku pitäs...ei siis kuulemma vaarallista ole.

Pitäs nyt ruveta tekeen steppilaudan kanssa askellusharjotuksia ja askelkyykkyä. Vaikeeta, kun haluais vaan tehä oikealla jalalla kaiken ettei vasen vaaan missään tapauksessa rasittuis. Major dilemma. Mistä sitä luottamusta saa toho polveen ostaa???

ACL leikkaus

Tervehdys, multa leikattiin eturistiside sekä kierukka 6 päivää sitten. Yllättävän hyvin on tähän asti mennyt ei ole ollut kauheita kipuja ja turvotuskin on melkein kokonaan hävinnyt.
Sain ohjeet että heti saa täysin varata, tosin keppien käyttöä suositellaan 2 viikkoa normaalin kävelyrytmin löytämiseksi. Nyt kävely onnistuu jo kohtuullisesti yhdelläkepillä.
Polvi suoristuu hyvin tosin ja menee noin 90 asteen kulmaankin ilman suurempaa ponnistelua. Lääkäri kehoittikin alussa vain keskittymään polven suoristamiseen.
Kuinka nopesti muut ovat kyenneet kävelemään ilman keppeja ?

Noh, mulle varattiin heti lääkärille aika 3 viikon päähän leikkauksesta, jolloin lääkäri totesi, että varaamaan saa ruveta. Kävelin 2 päivää yhdellä kepillä ja sitten aloin kävelemään ihan omin jaloin ja nyt, 4 viikkoa operaatiosta kävely sujuu ihan ok. Suoristuksessa oli pientä vajautta, mutta sen olen jo saanut lähes 0°.
Sulla tuntuis olevan aika vauhti päällä kuntoutumisen suhteen :P

Joku viikko leikauksesta kävelin ilman keppejä. Tosin pidemmälle matkalle otin kepit mukaan sillä jalka väsyi aika hätäseen.

Kyllä, kieltämättä kuntoutumis vauhti on ollut positiivinen yllätys, toivottavsti ei tule suurempia takapakkeja. En kyllä ota mitään riskejä, yritän mennä lääkärin ohjeiden mukaan. Tsemppiä muillekin

tämä nyt ei eturistisiteeseen liity (toivottavasti)...mut nyt olis taas polven tähystys edes ens viikolla...vastahan tosta pari vuotta on kun eturistiside toiseen tehtiin uudelleen..nyt olis sit toinen polvi vuoros...kuus vuotta sitten kävi lumpio sijoiltaa ja sinne irtosi joku ruston siru nooh ortopedipalvelut oli silloin julkisella meidän kunnassa ja ne päätti et ei leikata..nyt se sit rupes oireilee ja ei muuta kun ortopedille näyttämään nykysin onneks ostavat yksityiseltä ne palvelut..kuvissahan sit näky et lumpio kulunut jonkun verran...voi olla et se siru haittaa siellä edelleenkin..mut leikkauspöydällähän se sit viimestään selviää mikä siel kaihertaa...täytyy viel sanoa tohon eturistide hommaan et kyl tuli aika hyvä tosta minkä tekivät..pystyy kyl tekemään normaalisti kaikkia asioita ja harrastamaan yms yms...

Muistaakseni lähetteessä fysioterapeutille luki, että mulla tulisi olemaan myös ergometritesti. Miksi tällainen saattaa olla? Seurataanko kehitystä vai mitä ihmettä?

Leikkaus ohi..

Noniin, nyt on sitten saatu leikkaus alta pois. Eilen aamulla klo 9.00 oli leikkaus ja leikkaus kesti 50 minuuttia, tais tehdä ortopedi oman ennätyksensä kun niin tuuletteli.
Leikkaus meni kyllä hyvin, mutta jälkimainingit ei oo ollu kehuttavat. Sairaalassa oli oksettava olo ja kaikista pahinta siellä ja täällä kotona tää, että koko ajan täytyy vaan maata ja olla paikallaan. Ihan super ahdistavaa ja en kyllä tykkää noista lääkkeistä. :hyper:

Huomiseen asti on vielä tuo painesidos ja sitten pääsee jo varmaan vähän liikuttelemaan polvea, miten teillä muilla oli ohjeistus, että pitääkö jalka heti pitää liikkeessä vai antaa vaan olla koholla suorana kohti kattoa?

Mulla on tänään jälkitakastus 13 päivää leikkauksen jälkeen (otetaan hakaset pois) olen kävellyt viikonverran 1 kepillä, polvi on vielä turvoksissa ja aina kun mahdollista pyrin pitämään sitä kohollaan, sääri on mustelmilla ja muistuttaa pakanamaan karttaa.

Mulla ojennuksen kanssa ei ole ollut ongelmia, koukistamisen kanssa kylläkin, polvi tuntuu vielä tosi jäykältä. Rauhallisesti liikeelle vain...

Suoristuksesta

Rupesin tänään polvea ojennellessa ja koukistellessa miettimään, että mitä se ojennus varsinaisesti tarkottaa.
Pitäisikö polvi siis 2 viikkoo leikkauksen jälkeen saada jännitettynä, ns. lihaksien avulla suoraksi vai rentona venytettäessä suoraksi?
Itselläni nyt 10 päivää leikkauksesta ja ysikymppiin menee toiseen suuntaan vaivattomasti ja suoraksikin saan rentoja, esimerkiksi nilkka tuolilla ja siitä painaessa. Koukistellessa lihaksella polvea ylöspäin jää kyllä vajausta suoraksi yrittäessä aika reilusti....no onneksi maanantaina on eka fyssa!

Back
Ylös Bottom