Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Missäs vaiheessa täällä on porukka alkanu tekeen porrasharjoituksia? Siis opetellu käveleen portaita?

Mutta miten koulussa tulee sitten menetellä, kun siellä on niitä rappusia mitä kävellä ylös alas?
Huomenna tulee 2 viikkoa täyteen ja kipulääkkeet jo unholassa. Ja mikä parasta, saa tikit pois ja luvan mennä saunaan :dance:

Ootkos Baby81 ny neljä viikkoa menny operoidulla polvella? Katsoin vähän taaksepäin keskusteluja ja sul leikattu 27.3 vissiin. Rupes askarruttamaan myös tuo kun käskettiin olla 3 viikkoa varaamatta kepeillä, niin kävelenkö vielä viikon pari kepeillä, mutta varata saa jo vähän vai saanko heittää kepit heti nurkkaan kun vaan kävelyn saan luonnistumaan?

No mun polvi on nyt viidennellä viikolla (raskaana) Hehheh. Mä kans mietin tota porrasjuttua kun niitä on kotona ja olis ihan kiva saada pikkuhiljaa kävellä niitä oikeeoppisesti. Mä kävelin kolme viikkoo kiltisti kepeillä mitä nyt sisällä vaapuin ilman. Ulkona raahaan vielä yhtä keppiä mukana kun toi kävely on vähän bambimaista vielä. Oikeaoppista kyllä mutta honteloa. Autolla ajamisen aloitin viikko sitten.

Käppäile nyt vielä ainakin viikko niillä kepeillä ainakin pitemmät matkat, ja kuuntele sitä polvea ja kysele vähän sen tuntemuksia että joko se olis valmis kävelemään itse. Vaikka tuo polvi tuntuukin aina välillä pistävän kapuloita rattaisiin kun siltä kysyy että mitä se tänään haluaisi tehdä...

Juu mulla on viikon päästä leikanneelle lääkärille aika, että sieltä saan sitten lisätietoa. Hinku liikunnan pariin on ihan järkyttävä, porukka kertoilee kuinka treenit salilla sujuu hyvin, vappuna koulussa liikuntaohjelmaa jne jne... Kunhan nyt edes kävelemään pääsis kohta :D

portaita voi kulkea, kunhan ei kule vuoroaskelin. Ei nuo siteet parhaimmillaan vielä muutaman viikon kuluttua oo, vaik siltä tuntuski.

Missäs vaiheessa täällä on porukka alkanu tekeen porrasharjoituksia? Siis opetellu käveleen portaita?
Kummallista, ei mitään rajoituksia. Kunhan vain polvi taipuu sen verran että se yleensäkään on mahdollista normaaliin tapaan (siihen asti tosimummotyyliin). Ei siis muita rajoituksia kuin se, että jos jokin sattuu niin saatanasti, sitä ei pidä tehdä. Niinpä... ehkä tämän uskaltaa tunnustaa... kantelin leiritalkoissa parikymmenkiloisia tatameita rappusissa jo viitisen viikkoa leikkauksesta. Ja muutenkin ramppasin rappusissa leiriviikon kuin pieni eläin. Tuloksena aika kipeä polvi. Tyhmä minä, vähempikin olisi riittänyt. Mutta eipä siitä mitään pysyvää vaivaa jäänyt.

Joten kyllä tuo 3kk kuulostaa hurjan varovaiselta...

Olipas noissa ohjeissa sittenkin maininta niistä portaista kun tarkempaan luki. Eli kuudennella viikolla saa kai aloittaa/aloitetaan porrasharjoitukset. Toivon siis että seuraavalla fyssarikerralla käsittelemme asiaa. Siihen asti könätään yhellä...

On se kyllä kumman vaikka kuinka tekee kotijumppaa niin tuo reisi hupenee ihan silmissä...

Toi 3kk porraskieltoa ainaki mulla johtu varmaa siitä et oli poikki aikalailla kaikki siteet. :)

Ei varsinaisesti liity eturistisidekorjausleikkaukseen, mutta läheltä liippaa tätä keskustelun aihetta kuiten... Tässä nyt on ihmetelty että miten voi kävellä jos on vasta leikattu tai toiset kauhistelee että miten noin pitkään on nuita rajotteita ym.

No tuossa päivästä kävi vastaanotolla tuttu sälli joka kysäis että voipiko olla siteitä poikki jossei oo edes kipeä polvi ja TKssa oli väitetty että olis poikki. No itsekkin epäilin että voipiko olla kivuton jos siteitä on ihan katkennut.

Ei kun testaan siis... No, vetolaatikko testi - positiivinen selvästi, sisäsidetesti - hui kauhia, olis voinu sen polven vääntää melkoiseen kulmaan eikä kuulema tuntunu missään. Eli siteitä voi olla useampikin kunnolla poikki, ilman että polvi kipuilisi. Ei ollut edes pahasti mustumaa tai taurvotusta vaikka vajaa viikko sitten oli sivuun taittunut kokonaan. Ainut kipu tuli polvea koukistaessa vastaan, eli tod. näk. revennyt sisäside oli repäissyt kierukankin rikki. Tämäkään ei kävellessä ym. normitoiminnassa kuulema vaivannut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo kyl sitä itekki käveli ilman keppejä vaikka vaan sisäristiside oli ehjänä. Tosin normaali kävely oli mahotonta hermovaurion vuoks, mut ei ne siteet tarpeellisia oo. ;)

Kuinka pian leikkauksen jälkeen porukka on uskaltanut salille lähteä?
Alkaa polttelemaan jo tuo salille pääsy, kyllä aina pientä yläkropan treeniä vois hinkata..

Meikä repes, ku lääkäri joka tekee mulle eturistisideleikkauksen, kehotti lukemaan vaikka " pakkotoisto.com:ilta" kokemuksia leikkauksesta ja toipumisesta! Kysyin et, lueksä sä kans sitä? Sano jotain epämääräistä, et joskus noita urheiluvammoja...:)

No täällä on kyllä aika monipuolisesti toipumistarinoita että siinä mielessä hyvä palsta.

Nyt viis viikkoo leikkauksesta ja on selvitty Vapun juhlinnasta Rukalla. Mites muut polvivaivaset vietti vapua ?

Vappu meni kavereiden kanssa kaverilla. Illalla oli sitten edessä 600m tiukka triathlon. Ensin pieni ylämäki, jonka jälkeen metsäpolkua 200m ja sitten päästiin rullailemaan reilut 400m tasaista, kunnes sai odotella autokyytiä. Hajoomista oli havaittavissa, kun keppien kanssa joutui kulkemaan. Onneksi nyt kahden päivän päästä on lääkärivisiitti ja olisi aika luopua kepeistä. Ikävä tässä tulee.

Mullakin oli aika rankkaa kirmata ympäriä tunturia yhdellä kepillä. Otin varmuuden vuoks mukaan että pysyy juhliessa pystyssä. Ylä ja alamäet oli kyllä kieltämättä hankalia kävellä..

Koin pääsiäisenä kirjaimellisen pitkäperjantain. Oli unelmien kevätpäivä rinteessä ja hyppäsin boksista vajarit, eli vauhdit ei riittäny ja tasaselle alas. Polvesta kuulu poks ja eikun terveyskeskukseen, lääkäri totes polven olevan stabiili, eli etu- eikä takaristiside pitäisi olla poikki. No onneks osasin olla luottamatta noiden arvauskeskuslääkäreiden lausuntoihin, koska pyhien jälkeen ortopedin vastaanotolla tuli karu lausunto: eturistiside poikki.
No nyt oottelen tässä vielä muutaman viikon, niin pääsee leikkaukseen. Oon käyny puntilla treenamassa reisilihaksia ja kotona polkenu kuntopyörää. Pari ekaa viikkoa tapaturman jälkeen polvi oli vajaaliikkeinen, mutta nyt periaatteessa jos ei urheilua tartteis harrastaa tulevaisuudessa niin vois melkein elää ilman leikkausta, kävely ja pyöräily esim. onnistuu ihan normaalisti.
Vähän kyllä pelottaa ja arveluttaa kuntoutuminen, vaikka motivaatiota kuntoutukseen on kyllä vaikka muille jakaa, mutta kun on niin paljon nähny vierestä pelikavereita ja muita, jotka on useammat leikkaukset tämän vamman takia käynyt. Täytyy toivoa hyvien varaosien puolesta :).

Vappu meni suht rauhallisesti...jos ois jalka ollut laskukunnossa, niin rukallahan sitä varmaan olisi tullut oltua.
Onko kellään muuten kokemusta golfin pelaamisesta miten nopeasti leikkauksen jälkeen?

Noi on näköjään tosi yksilöllisiä, mitä voi tehdä eturistiside paskana. Mä en pääse polvilleni, ei puhettakaan kyykystä, eikä varsinkaan reidenojennuksesta. Ei pysty nousemaan sohvalta paino molemmilla jaloilla yms. Sopivasti leikataan 2vkoa ennen juhannusta, ettei vaan pääsisi juhlimaan. Kuitenkin ku meen, ni toivoa saa ettei oo uus leikkaus edessä. Se onki sitte koko kesä vituillaan toipuessa tästä.

Jaahans, kolme viikkoa operaatiosta ja tänään oli kontrolli.
Nyt kävellään yhden kepin avustuksella, senkin saa jättää pois kun siltä tuntuu. Kolmen viikon kuluessa täytyisi kävely onnistua ilman ontumista.
3 viikon päästä aloitetaan fysioterapia, vaihtoehtoisesti joko kuntopyörällä tai vesijuoksulla. Neljän viikon kohdalla taas kontrolli, auton rattiin viiden viikon kuluttua.
Ojennusvajautta oli, merkinnät 4-90 astetta. Tuo ojennus täytyisi saada nollaan, joten venyttelyä lääkäri painotti. Polvesta otettiin myös 25ml (tai 25cl) veren sekaista nestettä. Leikkauksen jäljiltä jäänyttä, ei vaan ollut lähtenyt itsestään pois.

Back
Ylös Bottom