Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
MissEvilEve: -Hmmm... toista eturistisidettä, siis toisesta polvesta vai? Vai puhutaanko nyt sivusiteistä, kun mainitsit tuon sivupolven?

Siis tästä polvivammajalasta ei löytynyt magneettikuvissa eturistisidettä = josta looginen päätelmä että se on katkennut molemmista päistään ja irti kokonaan. Sivusiteet oli kunnossa [vaikka se sisempi osio olikin aluksi kaikista kipein, ilmeisesti vain venähti]

Selitin kenties omituisesti, täytyy korjata hieman tuota artikulaatiotani :D

Baby81: -No onpa nuita tullut itsellekkin vastaanotolle jo pari päivää leikkauksen jälkeen ilman keppejä eikä tuosta ole heidän toipumiselleen ollut mitään hallaa. Hyvä lihasvoima kun on se tärkein tuki kuitenkin. Suurin ongelma on lähinnä ollut saada nuita "pikatoipujia" tajuamaan, että leikattu eturistiside on heikoimmillaan n. 3kk leikkauksesta, vaikka se tuntuisi jo kestävän vaikka ja mitä. Eli maltti on joka tapaukseesa vieläkin valttia :)

Mutta tärkeintä on jokatapauksessa kuunnella sitä omaa kroppaa, kukaan muu kun ei voi millään tietää miltä mikäkin tuntuu toisesta. Ja tietysti kannattaa ne leikanneen lääkärin ohjeet kuunnella tarkoin ja noudattaa niitä mahdollisimman tarkoin.

MissEvilEve: -Juu juu, nyt voin ymmärtää selvityksesi paremmin :)

MissEvilEve: Eikö sulla yhtään lonksu se polvi kun ei kerran oo acl:ää ollenkaan? Taitaa olla sulla hyvä lihaskunto jos pärjäät ilman.

MissEvilEve: Eikö sulla yhtään lonksu se polvi kun ei kerran oo acl:ää ollenkaan? Taitaa olla sulla hyvä lihaskunto jos pärjäät ilman.

En ole MissEvilEve, mutta liittyen samaan asiaan heitän hieman kommenttia..
Itselläkin katkesi eturistiside kokonaan irtipoikki, ja jonkun aikaa piti elää ilman ennen kuin leikkaukseen pääsi. Sen puuttuminen ei periaatteessa haittaa mitään, esim suoraa rasitusta (kyykyt, prässit) kärsi tehdä ihan normaalisti eli silloin kun jalan lihakset oli jännittyneenä oli aika turvallista tehdä mitä vaan. Enkä siitä sitten maininnut silloisissa töissäkään mitään. Hyvästä lihaskunnosta on toki aina hyötyä, mutta ei se tossa musta niin ratkaisevaa ole eli ei sellaista lihaskuntoa taida ollakaan, joka polvea tukisi siihen suuntaan jonka eturistiside hoitaa. Ja tokihan tuo polvi sitten muljahteli aika usein "paikaltaan" kun ei sitä acl:ää ollut, esimerkiksi muutaman kerran ihan sohvalta noustessa tai kynnyksen päälle huolimattomasti astuessa. Mulla jäi siinä sitten jalka sellaseen 90-kulmaan lukkoon, josta se piti kääntää käsin takasin. Ainakin mulle ortopedi sanoi, että tuo toistuva muljauttelu söi kierukkaa ja saihan sen itsekin leikkausruudulta todeta miten se oheni kolmannekseen alkuperäisestä. Eikä toi uusi side huoletakaan niin paljoa kuin tuo heikentynyt kierukka.

Noitten keppien käyttö on aika tapauskohtaista ja itsekin heitin ne nurkkaan seuraavana päivänä. Leikkauksesta ajoin itse autolla pois ja siitä tuli sitten vähän nuhteita kun hoitsu oli nähnyt ikkunasta. :rolleyes:

En ole MissEvilEve, mutta liittyen samaan asiaan heitän hieman kommenttia..
Itselläkin katkesi eturistiside kokonaan irtipoikki, ja jonkun aikaa piti elää ilman ennen kuin leikkaukseen pääsi. Sen puuttuminen ei periaatteessa haittaa mitään, esim suoraa rasitusta (kyykyt, prässit) kärsi tehdä ihan normaalisti eli silloin kun jalan lihakset oli jännittyneenä oli aika turvallista tehdä mitä vaan. Hyvästä lihaskunnosta on toki aina hyötyä, mutta ei se tossa musta niin ratkaisevaa ole eli ei sellaista lihaskuntoa taida ollakaan, joka polvea tukisi siihen suuntaan jonka eturistiside hoitaa.

Niin 110% varmuudellahan ei kirurgi osannut sanoa onko se mistään kohtaa enää kiinni, mutta arvio oli se että ei ole kummastakaan päädystä vaan on kokonaan irronnutt. Lihaskunto on meikäläisellä jaloissa ollut aina suht hyvä, voimakkaat reisilihakset jne. Nyt huomaa kyllä eron juurikin kyykystä noustessa ja oikealla jalalla ponnistaessa, vamman saanut jalka on etenkin reidestä selkeästi toista jalkaa heikompi. Muljahtelu oli pahaa heti tapaturman jälkeen, mm. ensiavussa klinkatessa tuntui pari kertaa kuin olisi pettänyt jalka täysin alta. Nyt ei mtn pahaa muljahtelua ei ole ollut enää aikoihin, hieman epävarmahan tuo polvi tosiaan on mutta ei ole tehnyt mitään killereitä että pettäisi alta. Reisilihaksen jännittäminen luo turvan tunteen, jalkalihakset rentoina on huomattavasti epävarmempi ja jos liikaa lötkistelen alan ontumaan. Skarppina ja reisilihaset tiukkana niin hyvin sujuu :D

Mulla oli mun revennyt acl tarttunut riekaleistaan pcl:ään kiinni ja se vähensi muljahtelua (könkkäsin rikkinäisellä n 3kk), mutta tuo aiheutti sen että kipu jalkaa koukistettaessa polvitaipeessa oli aivan järkyttävä. Polvitaivekivut jäi mulla sinne leikkauspöydälle... Mun tapauksessa kirurgi oli aluksi kanssa sitä mieltä että ei leikata vielä mutta tultiin sitten kuitenkin siihen tulokseen että hoidetaan tuo polvi kesäksi työkuntoon. Onneksi leikattiin, että saatiin taisteluparit acl-pcl erotettua toisistaan..

Mulla leikkaus ohi, tiistaina 15.4 siis tehtiin.
Nyt sitten kolmen päivän jälkeen kivut on hellittäny, mut kepeillä mennää. Ohjeitten mukaa 3 viikkoa varaamatta jalalle.

Hämmästyin suuresti, kun tänään otin kaiken maailman hörsselit pois jalan ympäriltä, liinoja sun muita siinä oli mustelmia estämässä, niin alta paljastui polven alapuolelta kuuden tikin jono. Onko muille tehty noin avoleikkauksella tuohon kohtaan?

e: huomasin muuten tuossa viikon ennen leikkausta kun venyttelit jalkoja enemmän kuin normaalisti, että oikea jalka, jossa acl poikki oli, oli notkeampi kuin vasen. Onkohan jotain yhteyttä löydettävissä?

Mulla oli ainakin 6-7 tikkiä tossa siirteen otto kohdassa säären sisäsivulla että sieltä ne hamstring jänteet on kaivettu..

mulla taas on pieni reikä etureiden "tipan" vasemmassa reunassa. Eikä siinä ole edes tikkiä laitettu. Mikä tuo sitten voisi olla?
Käsitin et tuosta säären haavasta on porattu se ACL:n kiinnityskohta.

Mulla on/oli reiden ulkosivulla/keskellä 2 pientä reikää, jotka on tulleet johtopiikistä jolla ohjataan/luodaan se oikea porauskulma ja joskus se saattaa tulla läpi. Ja mun tapauksessa kaks kertaa kun ei ekalla kerralla saatu oikeaa kulmaa aikaseks. Sitten on pari muutakin reikää reidessä, mutta ovat ilmeisesti tykittäneet siihen paikallispuudutetta/kipulääkettä kun olin leikkauksessa yht 3,5h ja spinaalin vaikutus alkoi lopussa hävitä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Osaiskohan joku sanoa mikäköhän vois olla vikana, kun nyt aloitettuani lajiharjoittelun, ja rasitus on tietty erilaista ku mitä puntilla ja juoksemilla on aikaan saatu. Polvi on nyt turvonnu muutamaan otteeseen, ja nyt polven ilmestyy välillä "lukko", joka ilmenee esim kyykätessä niin että toinen jalka ei suoristu aivan heti, vaan tulee muutaman sekunnin perässä. Kyseessä siis aivan loppuosa suorituksesta.
Leikkauksesta on pitkälti toista vuotta, joten toipuminenkaan ei varmasti ole kyseessä. Arpikudosta on epäilty, et se aiheuttaisi tuota jäykkyyttä, ja se kuulostaisiki melko järkevältä selitykseltä. Tähystämällähän sitä arpikudosta voidaan toki poistaa, mutta leikkauspöydän haluaisin välttää viimeiseen asti.

Uusi lähete leikkaavalle kirurgille keskussairaalaan ja sitä tässä odottelemaan jään. Käsittääkseni suunnitelma on se että treenailen tuntemusten mukaan kesän ja katson miten homma etenee ja leikkaus tehtäisiin sitten kesän jälkeen loppuvuodesta ottamalla jänne takareidestä. Siitä enemmän tietoa sitten kun olen päässyt kirurgin juttusille, leikkaustarve ei siis onneksi ole ainakaan mitenkään akuutti.

Joo, yleensähän ennen eturistisideleikkausta kehoitetaan vahvistamaan polvea tukevia lihaksia. Varsinaista kiirettä korjaamiselle ei ole. Itse asiassa eturistisiteen korjaaminen ei edes ole välttämätöntä, jos polvi vaan on tukeva. Urheilua harrastavalle leikkaus on must, koska muuten polveen syntyy helposti kulumaa.

Hämmästyin suuresti, kun tänään otin kaiken maailman hörsselit pois jalan ympäriltä, liinoja sun muita siinä oli mustelmia estämässä, niin alta paljastui polven alapuolelta kuuden tikin jono. Onko muille tehty noin avoleikkauksella tuohon kohtaan?

Kuten tuossa joku mainitsikin, on siirrännäinen todennäköisesti otettu sen pidemmän leikkaushaavan läpi.

Osaiskohan joku sanoa mikäköhän vois olla vikana, .... ja nyt polven ilmestyy välillä "lukko", joka ilmenee esim kyykätessä niin että toinen jalka ei suoristu aivan heti, vaan tulee muutaman sekunnin perässä. Kyseessä siis aivan loppuosa suorituksesta.
Leikkauksesta on pitkälti toista vuotta, joten toipuminenkaan ei varmasti ole kyseessä. Arpikudosta on epäilty, et se aiheuttaisi tuota jäykkyyttä, ja se kuulostaisiki melko järkevältä selitykseltä.

Mulla myös jokseenkin samansuuntaista vaivaa, mutta 'lievemmässä' mittakaavassa. Loppuojennuksessa mulla kuuluu/tuntuu selkeä napsahdus. Kipua ei tunnu, eikä oo missään vaiheessa tuntunutkaan, eikä turvotustaakaan ole - mutta tunne on epämiellyttävä. Ja varsinkin aamulla yön jälkeen ekat askeleet tai jos oot muuten ollut pitkään paikallasi - napsahdus on voimakkaampi - niin kuin siellä (polvinivelessä) olis jotain ylimääräistä ?! Jotain, joka pyrkii rajoittaan liikerataa. Lukkoon se ei jää, mutta joku niinku jää väliin nakeltaan?!

Oon käyny näyttääs sitä pariinkin otteeseen, mutta lekuri epäilee arpikudosta, jonka pitäis sieltä pikkuhiljaa ittekseen sulaa?! Että ei kuulemma hätiköidä, jos/kun aika sen hoitais?! Ärsyttävää vaan tommone oottelu, ku se ei oo menny reilu vuoden aikana mihkään suuntaan...

Kuten tuossa joku mainitsikin, on siirrännäinen todennäköisesti otettu sen pidemmän leikkaushaavan läpi.
Näinhän se täytyy todeta. Pirun kipee siitä haavan vasemmalta puolelta aina polvitaipeeseen asti ja takareisi sekä se jänne aivan arkoja.
Jalassa nestettä ihan järkyttävästi, ihan koko matkalta 5cm polven yläpuolelta nilkkaan asti. Eilen tummui nilkka ja paisui, tullut koulussa nyt istuttua tää viikko ja jalka kokoajan alhaalla.
Täydellä lääkesatsilla edelleen mennään, vaikka itse polvi ei ole kipeä, vaan pohje ja sitte muutama sattumanvaranen paikka. Varsinkin aamusin kun ensinmäisen kerran laittaa jalan alaspäin niin kirvelyä ja polttavaa tunnetta on, eikä mitään pientä.
Viikko leikkauksesta.

Mulla ainakin aluks kun nousi ylös, tuli ihan järjetön paine pohkeeseen ja tuntu siltä et se räjähtää. Pohje oli kuin silppurin läpi mennyt noin kaksi viikkoa. Itse polvi ei oo ollut juurikaan kipee missään vaiheessa.
Nyt 4vko leikkauksesta ja tunto ei edelleenkään oo etusääreen palautunu, taitaa olla hermovaurio.

Ei oo mullakaan kokonaan säären tunto palautunut. Viisi viikkoa leikkauksesta. Pikkuhiljaa paremmaks. Innostuin vähän crosstreinerillä leikkimään, niin turposhan se polvi vähän. Saman tekee vesijuoksu jos liian kauan polskii:) Oli kiltti leikkaava lääkäri kun soitin et pitäis maanantaina mennä töihin. Selaili siinä tietoja ja sanoi: et ei kannata vielä mennä hoppuilemaan. Jaksatko olla vielä kuukauden lomalla?. Pakko se nyt on vaan on ottaa iisisti. Varmaan ihan hyvä ratkaisu, kuitenkin suht raskas ruumiillinen työ ja kiertoja jalkaan tule väistämättä.
Onneks ens viikolla saan uuden ohjelman kuntoutukseen:hyvä:

Mulla olis vielä 4,5vko saigonia, mutta taidan pyytää pari viikkoa lisää ihan varmuudenvuoks ettei tartte kenenkään töissä kettuilla "että miks toi pääsee helpommalla kun muut"

Tuota painetta löytyy myös, varsinkin pohkeessa. Koulupäivät menee viel mukavasti kipulääkkeitten avul.
Ja nilkan alueelta tuo tumma/punainen/lila alue leviää ylöspäin joka päivä. Ei se mustelma ole, kun painaminen ei satu, mutta kuitenkin mustelman näköinen on. Hyytynyttä verta vai mitä?

Mullakin ilmesty tokalla viikolla nilkkaan mysteerisesti hassu pyöreä mustelma joka on edelleen siellä.
Tänään käytiin kuulemassa taas fyssarin arvio. Aikataulussa mennään eli vaadittava täysi ojennus ja 120 koukistus onnistuu ja sain luvan alkaa tehdä minikyykkyjä ja yhden jalan seisontaa tuen kanssa. Saa nähän miten käy kun en ole ollut mikään kyykkäysfani aiemminkaan kun polvet ei terveenäkään kamalasti siitä tykännyt. Mutta yritettävä on.
Lumpiotakin olisi saatava liikkeelle kun on kuulemma vähän jämähtänyt ja siksi kipuilee aika ajoin. Onko muita mahdollisuuksia lumpion liikkuvuuden parantamiseen kuin manuaalinen liikuttelu?

Back
Ylös Bottom