Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on sit leikkaus ohi. Sairaalas jouduin oleen vaan 2 päivää onneks..:) Kipuja kyllä on jonkinverran , mutta ei kyllä mitään sietämätöntä.. jalka taittuu lähes suoraksi ja turvotuskin on melko vähäistä.. Nyt tarvii vaan noudattaa noita kuntoutusohjeita huolellisesti, että toipuu nopeemmin, mutta kiirehtiä ei kannata.. Ilopillereitä koitan hieman vähentää, koska ne haittaa mulla iankin hiukan vatsan toimintaa 8D Itse leikkaus ei oolut mikään pelottava operaatio, koska olin mömmöissä ja sain vieläpä kuunnella musiikkia leikkauspöydälläxD Paranemisia!

Ai niin onko muilla ollut aluksi kipua polvea ojennettaessa? Tein äsken noita ojennus ja koukistusharjoituksia ja keskellä polvea tuntui aina välillä kipua. Siis nyt on leikkauksesta 18pv. Sitä kipua ei aiemmin ollut mutta nyt kun rupesin tekemään tota uutta liikettä tänään niin se tuli ilmi. Mistä johtuu?
Olen myös huolissani siitä kun ojennus ja koukistus on ollut yllättävän helppoa. Johtuuko preoperatiivisesta kuntoutuksesta vai siitä että siirre on jäänyt liian löysälle?
Lisäksi vielä kysyn että kuinka paljon kävely ilman keppejä tässä 2-3vk välissä mahdollisesti venyttää uutta siirrettä? Olen tapaillut nyt kotona hieman kävelyä ilman keppejä ja pelkään että tuotan vahinkoa siirteelle...
On tämä acl-potilaana oleminen kyllä vainoharhaisuuden pitkä oppimäärä...

Pieni kipu on ihan normaalia kun haetaan venytystä ojennukseen ja koukistukseen. Siis polven keskellä. Luultavasti johtuu kiinnityskohdan ärtyisyydestä tai kanavista joista operaatio on tehty. Itsellä sisemmän leikkaushaavan kohdallla polvessa kipua ajoittain. Päivä päivältä polvi vetristyy kun tekee ohjelman. Viikonloppuna jäi väliin humppauksen takia, mutta ei aiheuttanut lisäkipuja, vaikka kävelyä tuli mielinmäärin. Polvi menee jo suoraksi kun on tehnyt harjoitteet ja koukistuu 100*, mutta jäykistyy taas jos makaa jalka koukussa sohvalla:) Pienin askelin kohti kesää!!!!

Sähköstä vain sen verran, että reisilihaksen revähdystä sillä kerran yritettiin hoidella. Hupaisaa touhua, mutta olisiko siitä apua eturistisideleikkauksen jälkeen, enpä tiedä. Luulisin että olisivat "sähköistäneet" polveni jos siitä olisi apua ollut, vaan ei, itse niitä lihaksia piti liikutella :whip:

Jossain täälllä on linkki ihan kivaan pdf:ään näistä kuntoutusjutuista, etsivä löytää. Siitä sen sitten näkee...

En kans jaksa uskoa et tosta sähköstä kovin suurta hyötyä olis, muuten olisivat varmaa sitä mullekki antaneet ku jalka oli kuiteski kuukausia liikkumatta, ja surkastumista tuli aikas kivasti.

Empiiristen havaintojeni perusteella voin todeta että nuo ojennuskivut johtuivat ihan siitä että olin liikkunut liian vähän. Tänään kun jaksoin kepitellä pihalla jonkin aikaa, ei sen jälkeen ojennuskipua enää ollut. Kipu palaa takaisin jos on pitkään paikallaan.. Mielenkiintoista... Täytyy siis raahata ittensä pihalle säällä kun säällä ettei kipu yltyis...

Joo kyl se liikkuminen vetreyttää ja vähentää turvotusta jne. Aamulla heräteski huomaa kuinka kankee toi koipi o, ja turvotuski vähenee silmis ku hiukkasen liikkuu. Siihen on tosin jo tottunu et aamusin ja pitemmän aikaa paikallaan ollessaan toi koipi kangistuu, saa sit kävellä hetken aikaa ku vammanen, tosin eipä tuo oo näillä näkymin korjaantumassakaan ni vammanen kävely tulee siis jatkumaan. :D

Juu, sähköhoito tuntuu herättelevän uinuvassa olevia lihaksia tekemään hommansa kunnolla. Jostain syystä nimittäin kovasta työstä huolimatta kaikki lihakset eivät täysin aktivoidu. Ensimmäisen käyttökerran jälkeen näyttää lupaavalta, joten toivottavasti suunta jatkuu samana. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämmönen kysymys niille joilla on jo 10kk+ leikkauksesta aikaa; miten teillä koukistuu taakse toi jalka, eli miten hyvin takareisi toimii? Mulla on sen kanssa ongelmia, en seisaaltani saa nostettua leikattua jalkaa perseeseen yhtä hyvin kun tervettä jalkaa. En tiedä panttaako jokin polvessa vai takareidessä vai..? Pitääkö vaan venytellä paljon ja treenata takareisiä..? :/

slotte: -Taitaapi johtua enemmän etureiden kireydestä kuin takareiden ongelmista tuo.

3viikkoo takana ja vielä kepitellään. Argh.. olin kuvitellu pääseväni 2vko kohalla niistä eroon mutta ei. Ilman pystyy kävelemään sisällä kyllä mutta aika vammasen näköstä se kyllä on. Ja joku tuolla sääriluun päässä kipeytyy/kiristää kävelyn koukistusvaiheessa... siis tuossa sääriluun kyhmyn kohdalla välittömästi leikkaushaavan vieressä...

Nyt on sitten käyty kirurgin luona kuulemassa lausunto magneettikuvauksesta. Patellan ruptuuraa ei ollut, vaan olipa sitten eturistiside mennyt. Sitä eturistisidettä ei näkynyt kuulemma lainkaan joten merkitsisi sitten sitä että olisi revennyt molemmista päistä ja irronnut. No, ihan loogistahan nyt on sekin mistä kivut tulevat.

Muut näyttivät olevan kunnossa [patella ja sivut] ja tehtiin yliliikkuvuustestit taas ja väänneltiin mun sormet, ranteet, kyynerpäät, olat ja polvet ja iloisestihan ne hölskyy normi-ihmisiin verrattuna. Kolmesti viikossa määrättiin tasamaalla kävelyä, täytyy ottaa aikaa ja katsoa kuinka kauan/pitkälle jaksan kävellä ja millaiset on tuntemukset, pahentaako vaiko parantaako jne. Reisilihasta pitää alkaa myös kuntouttamaan takaisin kondikseen sillä leikkauksen tullessa pitäisi olla hyvässä kunnossa.

Uusi lähete leikkaavalle kirurgille keskussairaalaan ja sitä tässä odottelemaan jään. Käsittääkseni suunnitelma on se että treenailen tuntemusten mukaan kesän ja katson miten homma etenee ja leikkaus tehtäisiin sitten kesän jälkeen loppuvuodesta ottamalla jänne takareidestä. Siitä enemmän tietoa sitten kun olen päässyt kirurgin juttusille, leikkaustarve ei siis onneksi ole ainakaan mitenkään akuutti.

slotte: -Taitaapi johtua enemmän etureiden kireydestä kuin takareiden ongelmista tuo.
Eli reilusti vaan etureiden venyttelyä? Pitää vissiin ihan hiljalleen venytellä tuota, nimittäin jos vähänkin venyttää reilummin niin sattuu polveen, joskus on tuntunut polvi todella ilkeeltä pari, kolme päivää venyttelyn jälkeen.. Mutta siis etureiden venyttelyä. ->

kuin kauan täs saa kepitellä alkaa jo kyllästyttään vaik on vajaa viikko vasta takana..? 3viikkoo on vissiin joku suositus mut mitä jos aiemmin jo pystyy käveleen ni aiheutuuko siitä jtn vaurioo acl:ään? Kipu on muuten melko mehevä aina ylös noustessa esim. sängystä ja tuolista ja mullakin se kipu kohdistuu tohon polvilumpion alla olevaan kyhmyyn mis leikkausarpikin...

slotte: -Jos se venyttely kipeyttää sen polven, kannattaa kokeilla toisia etureiden venytyksiä kipeyttävätkö ne sen polven. Tokihan syy voi olla ihan nivelessäkin, mutta näin villinä veikkauksena uskoisin tuon kantapään nousemattomuuden johtuvan tuosta etureiden kireydestä.

Aloita tuo venyttäminen oikein rauhallisesti ja tee vain muutamia kevyitä venytyksiä. Mikäli seuraavana päivänä ei kolota sen enempää, voit lisätä hieman venytyksen tehoa ja pituutta, ei kuitenkaan mahdottomia yhdellä kertaa vaan kuulostellen ja sen polven ehdoilla.

pucker: -Kannattaa kysäistä siltä leikanneelta lääkäriltä kuinka kauan pitää nuita keppejä käyttää. Jotkut kävelevät ilman jo seuraavana päivänä ja toiset kinkaa keppien kanssa vielä kuukauden päästäkin, eli kovin yksilöllistä tuo on ja riippuu nuo suositukset hyvin pitkälti siitä, mitä leikkauksessa varsinaisesti on tehty.

MissEvilEve: -Hmmm... toista eturistisidettä, siis toisesta polvesta vai? Vai puhutaanko nyt sivusiteistä, kun mainitsit tuon sivupolven?

Mun ohjeissa ainakin sanotaan tosta kävelemisestä että pitäis pitää keppejä tukena 4viikkoa ja jalalle saa kuitenkin varata kipurajoissa. Liian aikainen suuri kuormitus voi venyttää siirrettä turhaan tai aiheuttaa kiinnikkeiden pettämisen, mutta mä oon ainakin kuunnellu tota polvea ton kävelyn suhteen koko ajan et sillo mennään ilman kun hyvältä tuntuu ja sitten kun kipeänä niin kepitellään. Ja kepit auttaa säilyttämään oikean kävelyn mekaniikan ettei kehity mitään virhemalleja joista on vaikea päästä sitten eroon. Muutenkin taitaa olla sääntönä keppien pois jättöön se että kävely sujuu ontumatta ja oikeaoppisesti. Jos kauankin kulkee ontuen ja tietyllä polvikulmalla, niin voi aiheutua lonkille ja selälle haittaa. Ens viikolla kuulee fyssarin tuomion tuosta mun kävelystä että saanko jättää kepit vai nou... Saas nähä miten muijan käypi..

Baby81: -Tuohan se hyvin pitkälti oikea tapa onkin. Mutta toiset kun eivät osaa ajoissa rauhoittaa tai vastaavasti lisätä sitä rasitustasoa, on jotkut "rajat" hyvä heille olla.

"mutta mä oon ainakin kuunnellu tota polvea ton kävelyn suhteen koko ajan et sillo mennään ilman kun hyvältä tuntuu ja sitten kun kipeänä niin kepitellään."

Mun fyssari kerto mulle jutun yhestä asiakkaastaan joka oli mennyt vastaanotolle kaksi viikkoa leikkauksesta ja sillä ei ollut edes keppejä.. "en oo käyttäny, enkä käytä" joojoo vaikka miten sissi on kestämään kipua niin tyhmäähän se on tuhansien eurojen arvoista leikkausta mennä heti omalla tyhmyydellään turmelemaan. Ainakin luulis niiden jotka on yksityisellä ittensä kovalla rahalla leikkuuttaneet, että vähän kiinnostaisi sekin että miten se polvi kestää lopun elämää? Tuo polvi taitaa olla kalleinta tällä hetkellä mitä omistan, tai ainakin siihen on suoranaisesti ja välillisesti uponnut niin suuri mälli rahaa että se on arvokkaampi kohta kun mun auto...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom