Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tsemppiä leikkaukseen. Ei se oo niin hirveetä kun sitä luulee. Mäkin luulin että en pystyis monitorista seuraamaan toimenpidettä mutta katselin ihan mielelläni niin paljon kun antoivat mun kattoo. En tiedä johtuko siitä että oli lääkitys kohdallaan vai mistä mutta ei tuntunut missään ja aikakin meni kuin siivillä (olin leikkauksessa 3,5h...)

Jaaha, polven tähystys edessä 15.4 eli viikon päästä tiistaina. Suunnitelmana olis varmistaa, onko se eturistiside poikki. Ihmetyttää, kun magneettikuvista tuli lausunto "totaaliruptuura", mutta taas lääkärit epäilevät, kun ei polvi anna periksi juurikaan vedettäessä eri suuntiin. Käynyt nyt yhdellä ortopedilla, yhdellä lääkärin vastaanotolla ja yhdellä lääkärillä kutsuntoja varten olleen lääkärintarkastuksen yhteydessä. Viimeisin sanoi, että saattaa hyvä lihaskunto tukevoittaa polvea sen verran, ettei anna periksi vedettäessä. Mitä tässä nyt uskoisi, kokemuksia muilla tällasista tilanteista?
Itsestä tuntuu, tai mieli tekisi, että se on poikki. On sitä jo asennoiduttu 3kk siihen tilaan, että eturistiside korjataan ja lepoa on edessä.
Nooh, tämä ratkee kohta ja mitä todetaakin niin tyytyväisiä ollaan.

Eipä se antanut mullakaan periksi lachmannin testissä ennen leikkausta, mutta asia huomattiin anestesiassa testattaessa että löysähän se on kuin mikä. No nyt on korjattu ja paranemista odotellessa...

Itselläni on kuulemma futispelaajan jalat sen joustamisen suhteen, sivuttaisväännössä menee ihan luonnollisestikin aika lenksulleen eikä tuota kipua, ja yliliikkuvat niveletkin löytyi eli yliojennus polvilukossa on myös normaalia suurempi.

Jännityksellä odotan viekö tie tähystykseen ja kenties siteiden korjailuun. Magneettikuvissa olin viikko sitten ja tänään lausuntoa soittaessani sainkin ajan kipsipoliklinikalle kirurgin jututettavaksi. Siitä voikin sitten päätellä että kyllä sieltä jotain löytyi, muutenhan olisi kerrottu puhelimessa että mitään vikaa ei ole. Kai sieltä se patella ruptuura ainakin löytyy, ärsyttävää kun vielä viikko pitää kärvistellä ennenkuin saan tietoa missä mennään ja mitä on jatko.

Niin ja kun näitä polviketjuja on enemmänkin niin oma historiani aiheesta löytyy tästä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1952910&postcount=65

Mä odotan jännityksellä tän kuntoutuksen etenemistä, kun minulla myös yliojentuvat polvet ja melkein kaikki muutkin nivelet. Leikatun jalan saan jo aikalailla suoraksi (nyt 2vko leikkauksesta) mutta saas nähä tuleeko yliojennusta jalkaan enä koskaan. Sinänsä hassua jos ei tuu koska sitten on ihan eri pari jalat lopun elämää..

Onko muilla eturistiside-leikatuilla ollut säären etuosassa tunnottomuutta leikkauksen jälkeen. Mulla on iso alue etusääressä jossa huono tunto, tuntuu ihan jonkun muun jalalta kun siihen koskee. Lisäksi jalassa on verkkomaista sähkö-nipistelyä levossa. Ortopedi sanoi että tunto palautuu ajan kanssa ja sähkön tunne johtuu juuri siitä etä tunto siellä vain yrittää palautua.. Ei tee sinänsä kipeää mutta ärsyttää kun tuntuu koko ajan siltä että joku antaisi sähköshokkeja sääreen..

Mä odotan jännityksellä tän kuntoutuksen etenemistä, kun minulla myös yliojentuvat polvet ja melkein kaikki muutkin nivelet. Leikatun jalan saan jo aikalailla suoraksi (nyt 2vko leikkauksesta) mutta saas nähä tuleeko yliojennusta jalkaan enä koskaan. Sinänsä hassua jos ei tuu koska sitten on ihan eri pari jalat lopun elämää..

Toi tunne on kieltämättä erikoinen. Itselläni kun tällä hetkellä polvivamman saanut jalka ojentuu "vain" normaalin suoraksi on eroa yliliikkuvaan jalkaan selkeästi. Ei se muiden silmiin näy mutta kyllä se tuntuu. Ihankuin toinen jalka olisi tönkkö pökkelö ja toinen joustava, vaikuttaa ainakin siihen etten uskalla pitää oikeaa jalkaani tukijalkana koska en saa sitä entiseen tapaan "muljautettua" nojaamaan polvilukossa taaksepäin.

Kirurgilta kysyessä asiaa hän sanoi että saan halutessani ronskistikin painaa jalkaa ojennusta harjoitellessa kivun sallimissa rajoissa. Tehtiin jonkun aikaa venytyksiä niin että istuin lattialla, jalka kohotettuna [nilkan/säären alaosassa tyyny tai pyyhe rullalla] ja itse tein lihastyöllä ojennusta ja mies painoi käsillä polvesta alaspäin loput mitä en itse saanut. Tuntui joka kerta kyllä helvetin hyvälle kun sai sitä taipumaan enemmän kuin itse, on sitä vaan niin tottunut 28v aikana joustaviin niveliin :D

Toi tunne on kieltämättä erikoinen. Itselläni kun tällä hetkellä polvivamman saanut jalka ojentuu "vain" normaalin suoraksi on eroa yliliikkuvaan jalkaan selkeästi. Ei se muiden silmiin näy mutta kyllä se tuntuu. Ihankuin toinen jalka olisi tönkkö pökkelö ja toinen joustava, vaikuttaa ainakin siihen etten uskalla pitää oikeaa jalkaani tukijalkana koska en saa sitä entiseen tapaan "muljautettua" nojaamaan polvilukossa taaksepäin.

Mulla alkaa olla leikkauksesta kohta kaksi kuukautta aikaa ja tilanne on vastaavanlainen. Jalka menee suoraksi, mutta ei samalla tavalla kuin leikkaamaton jalka. Sen eteen jatkuu nyt armoton työ ja toivottavasti sillä saa vielä jotain aikaan. Tuo väkisin painaminen sattuu kyllä aivan älyttömästi tällä hetkellä, mutta toisaalta, eri paria olevat jalatkaan eivät ole kivat...

Toivotaan parasta että se ojennus sieltä jonain päivänä löytyy. Epäilyttää kyllä koska jo ennen leikkausta normaalin "suoruuden" saavuttaminen ja 120asteen flexion saavuttaminen vei melkein kaksi kuukautta ja tuhansia toistoja jalkaprässissä... Ja taas alotetaan alusta. Ainakin melkein.

Minä en ennen leikkausta tajunnut kysyä tuosta asiasta ja sitä ei kukaan ystävällisesti kertonutkaan, joten mun jalka ei suoristunut silloin ennen leikkaustakaan -eikä koukistunut paljon mitään. Harjoitteita olisi, näin jälkikäteen katsoen, mielestäni pitänyt ohjeistaa ihan toisin! Työmäärää siis tulevaisuudessa voi vain kuvitella...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mua ne ei ainakaan edes suostuneet leikkaamaan ennen kuin jalka meni suoraksi ja taipui vähintään ton 120 astetta. Se oli edellytys sille että pääsin ylipäätään leikkauspöydälle. Siksi tämä prosessi onkin kestänyt niin pirun kauan 10.12. 2007 alkaen ja koko ajan sairaslomalla. Onpahan ollut aikaa kuntouttaa jalkaa. Jos olisin käynyt töissä olis kuntouttaminen jäänyt taka-alalle.

Joo, mun kohdalla näitä virheitä tuntuu nyt tulevan. Toinen oli se, että ehdin kuntouttaa jalkaa kuusi viikkoa ennen kuin oman ihmettelyni seurauksena huomattiin, ettei etureiden lihakset aktivoituneet kuten pitäisi -ja sehän vaikuttaa suoristumiseen ja kaikkeen muuhunkin olennaisesti! Työtkin kyllä vaikeuttavat kuntouttamista olennaisesti. Nimimerkillä on yritetty sielläkin välillä olla... ;) Saa nähdä mitä tästä tulee, vai tuleeko mitään!

Tossa aikasempaa jo ihmettelin, kun ei polvi periksi anna noissa vetokokeissa, ja muutama vastasikin. Niin siis, vertailin omia kuviani googlettamalla löytämiin kuviini ja onhan siellä yhtäläisyyksiä rikkoutuneiden eturistisiteiden kuvilla ja omilla kuvilla.

Nyt reipas kolme viikkoa leikkauksesta ja sääriluun etupinta on turta/ tunnoton. Ulkoreunalla ns. rösöisyyttä. Pieni hieronta päivittäin auttaa tai sitten aika parantaa, mutta ei ole häiritsevää.Kuluu kuulemma asiaan, koska nesteet leikkauksesta valuu alaspäin. Kepit oli pari viikkoa ja se riitti. Nyt jalka ojentuu lähes suoraksi ja kuokistus reilusti yli keskiarvon, sanoi fyssari eilen. Sain uudet kuntoutus ohjeet ja heti tuntuu, että jalka vetristyy kerta kerralta. Parikertaa päivässä ohjelma läpi ja tv:tä katsellessa jalka aina ojennettuna rahin päällä. Eniten tässä kuntoutuksessa mietityttää koukistuksen puoli. Menee varmaan pari kuukauttavielä ennen kuin voi ajatella menemistä polvilleen.
Miten pitkää porukka on ollut sairaslomalla? Itellä yhteensä kuusi viikkoa. Fyssari sano että, et taida vielä silloin hommiin kyetä. Fyysinen työ ja kyykyssä ollaan aika paljon.

Toipumisia :kippis1:

Saigonia ennen leikkausta 3,5kk ja leikkauksen jälkeen annettiin 2kk. Saapi nähä riittääkö..

Minkä tyyppistä duunia muuten teet? Pitkiä sairaslomia...

Mä oon ravintola-alalla. Eli seisomatyötä ja tahti joskus kova. Tänään kävin fyssarilla ja se oli sitä mieltä että mahdollisesti tuo 2kk saikku leikkauksen jälkeen riittänee jos mahdollista saada pieniä erikoisvapauksia aluksi kun palaan töihin. Esim ei mitään kuorman purkuja tai tavaroiden varastosta kantamista ainakaan aluksi. No opetellaanhan nyt ensin kävelemään. Luulin käveleväni kepeillä ihan ok mutta olenkin kuulemma kierossa kuin kysymysmerkki ja enkä käytä leikatun jalan pohjetta ollenkaan kävellessä. Noihin tarttis nyt keskittyä sitte ja ruveta tekemään vähän dynaamisempia liike- ja lihasharjoitteita.

Mä oon ravintola-alalla. Eli seisomatyötä ja tahti joskus kova.

Ok. Näin vähän ajattelinkin että pakko olla jotain fyysistä hommaa kun noin pitkä sairasloma. Itselläni on siisti sisätyö ja ihan istuen hoituu, joten sen puoleen tuskin tarvii pitkiä sairaslomia pelätä, kävi miten kävi [siis jos tähystyksellä pitää jotain korjata, selviää sitten ensi viikolla].

Se pari viikkoa oli kyllä tarpeen polvivamman sattuessa, oli niin pahat kivut ym ettei olisi onnistunut tulla hommiin :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom