Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koin tänään aamulla kauhun hetkiä liukastuessani ja jalkojen mennessä alta. Hetken luulin, että siinäkö se nyt taas oli, polvi uudemman kerran paskaks. Noh toivottavasti ei käynyt pahemmin. Ainakin pystyin jatkamaan kävelyä, enkä tuntenut kipua, mutta nyt 10h kaatumisesta polveen sattuu hieman oikeastaan ensi kertaa leikkauksen jälkeen. Todella vainoharhanen olo tällä hetkellä..

Minä koin tänään vastaavan tilanteen liukastuessani ulkona. Onneksi en silti kaatunut maahan asti. Kamala vihlaisu tuntui kuitenkin polvessa ja leikkauksestahan on nyt siis kuusi viikkoa. :wtf: Ei hyvä juttu ollenkaan, mutta jospa tässä olisi selvitty säikähdyksellä. Jalka on kyllä koko päivän ollut tavallista kipeämpi ja kävelykin ollut taas hankalaa, mutta näin iltaa kohden tuntuu onneksi helpottavan. Arveluttaa tämä silti, koska mulla ei vammautushetkelläkään tuntunut minkäänlaista kipua; tämänpäiväinen sattui paljon enemmän. Mistäs tätä tietää, kun ei polven läpi mitään näe. ;)

Nyt 10pv. leikkauksesta ja viimeiset viisi ollut pientä lämpöä. Haavat ei ole tulehtuneet, mutta jossain varmaan tulehdus päällä. Onko pieni lämpö ns. normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä klinikalle? On muuten hienoa, kun ei pysty nukkumaan enempää kuin kuusi tuntia. Herään jatkuvasti kuuden aikaan. Vissiin töihin lähdössä vieläkin:hyper:

Nyt 10pv. leikkauksesta ja viimeiset viisi ollut pientä lämpöä. Haavat ei ole tulehtuneet, mutta jossain varmaan tulehdus päällä. Onko pieni lämpö ns. normaalia vai pitäisikö ottaa yhteyttä klinikalle?

Mulla oli myös pientä lämpöä, joka nousi pari päivää leikkauksen jälkeen. Se voi kuulemma sinänsä olla leikkauksen jälkeen ihan normaalia, kunhan ei nouse korkealle. Mulla tuo lämpö sitten vain kesti, kesti ja kesti, kunnes lopulta määrättiin kaiken varalta antibioottikuuri. Sen jälkeen lämpö onneksi hävisi. :)

Mulla oli eilen leikkaus..kesti kolme ja puolituntia...polviniveleni on kuulemma lapsen kokoa ja oli kuulemma vaikea saada oikeanlaista porakanavaa tehtyä.
Jalka on vieläkin puuduksissa jonkin verran, johtuen siitä että se oli verityhjiössä 3,5h. oli aika kokemus olla siinä pöydällä täysin tajuissaan ja kuunnella kirurgin sadattelua polviniveleni mallista...
Pahoinvointi on ollut kylässä, johtuu varmaan lääkkeistä... panacodista ei tule paha olo mutta noista kaikista muista kyllä ja lisäksi sain 10pv piikkikuurin joten pitäs opetella pistämään mahaankin vielä... karua..

mitenköhän noi millasia lääkkeitä sielt annetaan leikkaukseen jälkeen.. ajattelin vaa et oon tässä nyt vuoden päivät vetäny 2burana 800+2 panacod aamuin/illoin eikä niis oo enää oikee mitää vaikutusta.. koitin jotain steroidipohjasia mömmöjä intis mutta kuten aikasemminki ei mitää vaikutusta :S

olenkohan tullut jotenki riippuvaiseks noista.. ei enää mitää vaikutusta ei väsymystä ei silmien sumenemista ei mitää.. oon koittanu olla nyt vähä aikaa ilman mutta jotenki on semmonen kummallinen olo :S

mä sain sairaalasta reseptit arcoxialle, panacodille ja fragminille. Lisäks hoitaja anti neljä oxynormia mukaan mut ne oli sellasta myrkkyy et yrkkä tuli saman tien. Otin tänään siteet pois. Jalka on niin ah pinkeä ja kukertaa kaikkia sateenkaarenvärejä ja lisäks reidessä on kivat rakot verityhjiömansetista...

mitenköhän noi millasia lääkkeitä sielt annetaan leikkaukseen jälkeen.. ajattelin vaa et oon tässä nyt vuoden päivät vetäny 2burana 800+2 panacod aamuin/illoin eikä niis oo enää oikee mitää vaikutusta.. koitin jotain steroidipohjasia mömmöjä intis mutta kuten aikasemminki ei mitää vaikutusta :S

olenkohan tullut jotenki riippuvaiseks noista.. ei enää mitää vaikutusta ei väsymystä ei silmien sumenemista ei mitää.. oon koittanu olla nyt vähä aikaa ilman mutta jotenki on semmonen kummallinen olo :S

Mulle annettiin 1.5v sitte leikkauksen jälkeen buranaa ja tramaleita. Vitun valveunet..

Mulla on nyt 2 kertaa tähystetty tota polvea ja nyt odotetaan että pituus kasvu loppuu että voitas ruveta tekeen uutta eturistisidettä. Pärjääkö ilman sitä, ja kannattaako käydä siellä tähystyksessä "teettämässä" uusi? Onko siitä paljonkin hyötyä?

Mulla on nyt 2 kertaa tähystetty tota polvea ja nyt odotetaan että pituus kasvu loppuu että voitas ruveta tekeen uutta eturistisidettä. Pärjääkö ilman sitä, ja kannattaako käydä siellä tähystyksessä "teettämässä" uusi? Onko siitä paljonkin hyötyä?
Et sitten ole tätä lääkäriltäsi kysynyt?

Mä olen ainakin vahvasti sitä mieltä että korjauta ihmeessä polves kuntoon, kun sen puuttumisen pitkäaikais vaikutuksia ei tarkasti tiedetä (nivelrikot sun muut) Ei se leikkaus tai sen jälkeinen aika hupia ole mutta pieni hinta siitä että ei tarvi nuorena ruveta leikkimään seesteistä vanhusta ja välttelemään tiettyjä harrastuksia..
toki hyvällä lihaskunnolla pärjää kyllä pitkälle...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihmetyttää nuo teidän pitkät leikkausajat. On 3,5tuntia ja 6 tuntia. Mulla kesti (muistaakseni, olin tosiaan vähän höyryissä) alle tunnin.:david:

Mulla ol pitkään kestoon syynä tosiaan rakenteellisesti pieni polvinivel ja äärimmäisen ohuet gracilis ja semitendousjänteet (hankala malli ja helposti katkeavat ohuet jänteet) ja myös se että revennyt acl oli arpeutunut osittain pcl:n kylkeen kiinni.

Tietääkseni ko. toimenpiteet tehdään verityhjiössä ja max. leikkausaika tossa on n. 3h (ainakin mun ortopedi näin kertoi). Sen kauempaa ei jalkaa voi pitää verityhjiössä, muuten käy huonosti..
Mulla korjattu acl 9/06 ja nyt siirre niin huonossa kunnossa, että uusi leikkaus odottaa keväällä. Mut elämä on välillä tällästä, ei auta valittaa, vois asiat huonomminkin olla.

Ihmetyttää nuo teidän pitkät leikkausajat. On 3,5tuntia ja 6 tuntia. Mulla kesti (muistaakseni, olin tosiaan vähän höyryissä) alle tunnin.:david:
Mulla sama homma. Tunnin suunnilleen otti.

Noniin aattelin iteki heittää oman stoorin kans tänne, lueskelin kans tätä topikkii kun itelleni tapahtui viime Elokuussa 2007 polven sivu- ja ristisiteen poikki meno ja samal meni molemmat kierukat polvesta tuntemattoman ihmisen päällekäytyä päälleni ilman mitään syytä. Kaveri potkaisi jalalla polven vasemman polven sivuun jonka jälkeen lähti lätkimään juosten ja eikä ole vieläkään saatu kiinni tekemästään teosta! Leikkaus tehtiin yksityisellä Lokakuussa jonka jälkeen sitten lähettiin kuntoutukseen. Fysioterapeutilla kävin reilun kuukauden jolloin polvi jo ojentui täysin ainoastaan koukistuksessa oli vajautta vähäsen ja kävelykin onnistui jo hyvin. Tammikuun alussa sitte jo lääkäri anto luvan mennä jo takas raksalle hommiin ja pikku hiljaa vaikeammissa asennoissaki tehtävät työt on alkanu luistaa.

Tällähetkellä polvi jo melkee taipuu pakaraan kii ja mitään särkyjä ei oikeastaan ole ollut lukuun ottamatta paria enimmäistä viikko leikkauksen jälkeen. Mutta ois kyl kysyttävää topicci-laisilta että onko polven rutinat ja ratinat koukistaessa ja ojentaessa varsinkin jos jotaa painoa liittyy siihen kestäny kauanki vielä leikkauksen jälkeen vai onko se pysyvää??

Tsemppiä kaikille polvipotilaille paranemisessa ;)

Helvetin lääkkeet... ei ole sitten tarvinnut viiteen päivään käydä hotelli-helpotuksessa ... pitääkö vaihtaa lääkkeet vai suttaantuuko tämä tästä ittellään? Muilla ollut samoja vaivoja?

Noniin aattelin iteki heittää oman stoorin kans tänne, lueskelin kans tätä topikkii kun itelleni tapahtui viime Elokuussa 2007 polven sivu- ja ristisiteen poikki meno ja samal meni molemmat kierukat polvesta tuntemattoman ihmisen päällekäytyä päälleni ilman mitään syytä. Kaveri potkaisi jalalla polven vasemman polven sivuun jonka jälkeen lähti lätkimään juosten ja eikä ole vieläkään saatu kiinni tekemästään teosta! Leikkaus tehtiin yksityisellä Lokakuussa jonka jälkeen sitten lähettiin kuntoutukseen. Fysioterapeutilla kävin reilun kuukauden jolloin polvi jo ojentui täysin ainoastaan koukistuksessa oli vajautta vähäsen ja kävelykin onnistui jo hyvin. Tammikuun alussa sitte jo lääkäri anto luvan mennä jo takas raksalle hommiin ja pikku hiljaa vaikeammissa asennoissaki tehtävät työt on alkanu luistaa.

Tällähetkellä polvi jo melkee taipuu pakaraan kii ja mitään särkyjä ei oikeastaan ole ollut lukuun ottamatta paria enimmäistä viikko leikkauksen jälkeen. Mutta ois kyl kysyttävää topicci-laisilta että onko polven rutinat ja ratinat koukistaessa ja ojentaessa varsinkin jos jotaa painoa liittyy siihen kestäny kauanki vielä leikkauksen jälkeen vai onko se pysyvää??

Tsemppiä kaikille polvipotilaille paranemisessa ;)

itsellä polvi paukkuu ja poksahtelee liikuteltaessa.. ja ikävä kyllä nykyään myös kävellessä :S ja tuntuu todella ikävää kipua kävelessä :S 16 päivä olisi nyt lääkärillä töölössä aika ja toivotana että hän näkee tarpeelliseksi laittaa minut 1 luokkaan.. saisi sen leikkauksen ennen kesää ja mahd nopeasti toipumaan ja kuntouttamaan jospa sitten pääsi talvella jo ottamaan matsia..

Rutinat ja rahinat... se mikä ei satu ketuttaa, mutta ei tapa.

Oman polveni melutaso kyllä aikoinaan nousi kierukoiden rapsimisen yhteydessä (olisin kyllä arvellut käyvän ihan päinvastoin), salitreenin aloittaminen auttoi jonkin verran. Pelkän eturistisideleikkauksen vaikutuksesta en tiedä, mutta yhdessä mosaiikkiplastian kanssa saatiinkin aikaan melkoinen rahiseva poksutin. Niin että kai se sitten pysyvää on...

Panacod - perstulppa. Ihanat opiaatit ihanine sivuvaikutuksineen. Suoraan sanottuna olotilani oli kyllä niin ihastuttava, että moinen jäi huomaamatta kaiken vuorokausirytmittömyyden keskellä. Mutta kaikki loppuu aikanaan...

Jee... Nyt alko taas mahakin toimia kun vähensi tota myrkkyjen käyttöä ja rupes tekeen säälittäviä 500m lenkkejä pihalla pari kertaa päivässä.
Pistohaavojen tikit poistettiin tänään, maanantaina sitten tosta mediaalihaavasta.. Jesh eipä sitte kai kiristele niin enää koukistettaessa. Pohjekipua on edelleen jonkin verran mutta kävely helpottaa asiaa kummasti.

Ihsn muihin asioihin.. kun täällä pyörii noita polvivammasia niin olisko kellää tarvetta saranaortoosille? Pyörii tossa yks nurkissa ja oon koittanu sitä myydä vaikka missä ostaa-myy-vaihtaa-varastaa palstoilla, et olisko täällä ketään? Ortoosi on Breg T-Scope merkkinen vaihdettavilla pehmusteilla jne..

Nyt ois sit leikkaus muutaman päivän päästä.. Ei ees jännitä mut pahin pelko on että vamma uusiutuu tai toinen polvi pamahtaa paskaks, koska siinäkin "välystä" jonkin verran. Viittiny kesätöihinkää sit hakee ku kerran kuntoutus kestää niin pitkään. tylsä kesä tiedossa kun kaikki kaverit töissä...-.-

Back
Ylös Bottom