Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo, on käyny mieles, mut täytyy jollain pitää kuntookin yllä. Ja sit on myös ollu ajatuksena et jos sinne leikkaukseen joskus pääsis ni kuntoutuminen kestää kauan ja sillon ei ainakaan noit voi harrastaa. Kuten totesin sen verran urheiluhullu olen...

Mutta sen verran urheiluhullu olen että kaikkea yritän silti harrastaa vaikka polvi kipuileekin. Tällä viikolla joka päivä lenkki koiran kanssa, 2xsali, lentopalloa ja sählyä. Ja noista jokaisen jälkeen yleensä kylmäpussi+1g panadolia.

Tämä on se malliesimerkki "EI NÄIN".

Bernese: -Niin, siihen kunnon ylläpitämiseenhän ei sovi esim. uinti tai muu vesiliikunta, pyöräily tai vaikkapa kuntosali? Varsinkin tuo kuntosali olisi tässä vaiheessa leikkausta odotellessa se tärkein vaihtoehto. Mitä paremmassa kunnossa lihakset ovat ennen leikkausta, sen nopeampaa on siitä kuntoutuminen.

"Joo, on käyny mieles, mut täytyy jollain pitää kuntookin yllä."

Sopiihan siihen noi mut uinti ei todellakaan innosta ja sit pyöräilemään ei oo oikein voinu lähtee kun oli vähän tota lunta ja jäätä, ei tosin enää. Ja sit salil en pääse kun ton 2kertaa/viikko. En nimittäin asu missään kaupungissa vaan maalla.

Aika rajuja ovat kyllä nämä kuntoilusi, ei ihme että sattuu. Ja uinti on... no tiedetään. Mutta kuntopyörää ei kannata unohtaa, niin tappavan tylsä kapine kuin se onkin, mutta jos sitä hyvän kirjan/lehden/radion kanssa niillä kahdella salikerralla jokusen kymmenen minuuttia kärsii, niin avot. Onneksi lumi näyttää sulavan aika haipakkaa. Toisaalta, sitten jää jäljelle se pirun sora, kaupungissa ainakin, ja renkaat paukkuu. Mutta se on jo eri tarina se.

Minulla jalka vioitellut nyt pari viikkoa ja lopulta kävin ortopedin vastaanotolla. Hän katseli hyvin vähän polveani ja totesi välittömästi, että eturistiside poikki. Magneettikuvauksilla haetaan kuitenkin varmistus asialle.

Kävelyni ontuu hiukan ja varsinkin portaita on mahdoton mennä alaspäin, paitsi yksi askelma kerrallaa. Siis niin, että molemmat jalat käy samalla portaalla. Polveeni on myös kertynyt nestettä ja polvi taipeeni on todella jumissa. Jalka ei muuten välttämättä särje, mutta ehkä pikaiset liikkeet ja varsinkin sivusuunnassa aristavat. Onko muilla ollut samoja ongelmia? Viittaavatko nuo ongelmat eturistisiteen katkeamiseen?

Tuttu oire tuo, jos polvi heilahtaa niin vihlasee. Minulta leikattiin eturistiside 2kk sitten. Pari päivää sitten kävin lääkärille näyttämässä ja oli kuulemma todella hyvin parantunut. Lääkäri lupasi alkaa jo juoksemaankin, muttei uskalla mennä tuonne liukastelemaan.

Jos joudut leikkaukseen, niin tee ne kuntoutus hommat huolella, se palkitsee.

Mulla oli liikkuvuuden kanssa ongelmia ku ei menny koukkuun kuin 125astetta. Sitten kun sain ruveta salilla tekemään jalkaprässiä niin liikkuvuus parani viikossa melkein maksimiin.

Kyllähän moni tuollaisia oireita on kokenut. Tosin meikämamma se vain tatamilla tömisteli, vaikka eturistiside oli irtipoikki! Että kaikki on mahdollista...

Jaha tänää tuli lausunto: ACL:ssä totaaliruptuura, eli kai se sitten meinaa että eturistiside poikki, mutta onko todellakin noin, että kävelemään pääse noinkin pian leikkauksen jälkeen?

No ite ainakin pääsin 3h leikkauksesta kävelemään. Tietenkin sauvat oli tukena. Heti sai kuitenkin varata täyden painon jalalle. Jos ja kun joudut leikkaukseen, niin kannattaa jo katella kuntopyörää, jos vielä ei semmosta löydy. Itse asun Tampereella ja sain Tampereen kaupungin apuvälineyksiköstä pyörän ilmaiseksi kolmeksi kuukaudeksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä leikattiin eturistiside ja kierukka n.kolme kuukautta sitten, juosta sillä pystyy hyvin mutta ei kovaa, eikä tietenkään nopeita käännöksiä. Harmittaa vaan kun ollu niin liukkaita kelejä ettei oikein lenkillä voinu käydä. Tuossa ens viikolla pitää vähän hiihtämässä käydä. Uiminen olis halvatun hyvä kuntoutus muoto, mutta kaupungin ainut halli on korjuussa ei pitemmälle viitti mennä. Eturistiside siis oli kokonaan poikki ja kirukasta joku pala lohjennu.

Muutaman päivän päästä tasan vuosi, kun eturistiside kursittiin kookoon itselleni. Kuntoutus sujui/sujuu mainiosti, paitsi...:rolleyes: nyt on noin neljä, kolme kertaa jalka muljahtanut vähän sinne vasemman puolelle. Oikea jalka siis operoitu. Pelaan futista ja pelästyin aivan sairaasti, kun ekaa kertaa polvi vähän liikahti. Ei mitään pahenpaa, heti pysty jatkaa, ihan pientä jälki kipua.

Meinasin ekan kerran jälkee lähtee suoraa ortopedille, mutta kun ei jalka kipeytynyt ja pysty reena heti täydel tehol, niin aattelin sitte antaa olla. Pelästyn vaan, kun jotain polvessa liikahtaa.

Nyt olen menossa ortopedille. Polvi muljahti niin mukavasti, että en saanut enää jalkaa suoraksi. Huoltaja piteli minua pystyssä ja kaveri painoi jalan suoraksi. Kuului komea rusahdus ja polvi suoristui. Kävely onnistui heti, mutta taisi potkupallon potkimiset jäädä siihen.

Tämäkin taitaa olla niitä malli esimerkkejä. Siis, jos tulee ongelmia käykää siellä lääkärillä, heti!

Itse olin kyseisessä leikkauksessa keskiviikkona. Tänään neljäntenä päivänä aloin kävellä sisätiloissa ilman keppejä. Kivuilta olen säästynyt lähes kokonaan - polvea on särkenyt ainoastaan heti leikkauksen jälkeen puudutuksen loppuessa. Toisaalta perjantaista lähtien minua on riepotellut korkea kuume, joten kohtalaisen tuskaista elo on kuitenkin ollut.

Suurimmaksi osaksi olen maannut vain sohvalla ja pitänyt jalkaa koholla. Kylmää olen antanut aina parin tunnin välein. Turvotus on laskenut huomattavasti ja jalan liikerata on parantunut. Ongelmana on jalan suoristuminen, jossa oli ennen leikkaustakin 10asteen vaje. Pian pitäisi tavata fysioterapeutti ja aloittaa kuntouttaminen perusteellisesti.

Tänään katsoessani sisustusohjelmien pikauusintoja toista kertaa tällä viikolla kuumehyöryissä tuli kyllä sellainen olo, että sohvalle en palaa enää ikinä, jos vain jalat toimivat.

Onpa kiva lukea täältä palstalta kohtalotovereiden kokemuksia. :) Minut leikattiin reilu viikko sitten ja sen jälkeiseen aikaan on kyllä mahtunut monenlaisia tuntemuksia.
Mulla jalka oli leikkauksen jälkeen aluksi niin turta, että kipeimmillään se oli oikeastaan vasta 4-5 päivää leikkauksen jälkeen tai sitten se johtui siitä, että siinä vaiheessa teki jo kovasti mieli liikkeelle. Viikon kuluttua paine polvessa vähentyi kuitenkin selvästi ja liikkuminen on ollut helpompaa. Mulla on kyllä kepit edelleen, vaikka kai niistä pitäisi kohta päästä eroon...

Tsemppiä kaikille!

Kuinka paljon tuo leikkaus mahtaa maksaa? Leikkaukseen ollaan menossa, kunhan ensin odotellaan vakuutusyhtiön päätöstä siitä, maksavatko. Lääkäri kun puhui vähän epävarmaan sävyyn.
Yksityisellä luultavasti leikattaisiin, joten olisi kiva tietää paljonko tuosta leikkauksesta joutuisi pulittamaan jos vakuutusyhtiö jostain syystä päättää ettei maksakkaan mitään?

DaddaRaa: Mun leikkauksen hinnaksi yksityisellä puolella arvioitiin etukäteen noin 4000 euroa. Muita kuluja tulee tietenkin lääkäri- ja fysioterapiakäynneistä. Toivottavasti saat vakuutusyhtiöltä myöntävän päätöksen!

Kuinka paljon tuo leikkaus mahtaa maksaa? Leikkaukseen ollaan menossa, kunhan ensin odotellaan vakuutusyhtiön päätöstä siitä, maksavatko. Lääkäri kun puhui vähän epävarmaan sävyyn.
Yksityisellä luultavasti leikattaisiin, joten olisi kiva tietää paljonko tuosta leikkauksesta joutuisi pulittamaan jos vakuutusyhtiö jostain syystä päättää ettei maksakkaan mitään?

Samaa hintaluokkaa oli itellä kuin Krista*llakin. Eli 3800€ maksoi leikkausoperaatio. Muita kuluja tuli ensimmäisestä käynnistä ortopedilla n. 50€ ja sitten leikkauksen jälkeinen kuntoutus 15 x n.50€. Nämä siis yksityisellä ja vakuutus korvasi kokonaan leikkauksen ja kymmenen eka kertaa kuntoutusta, kävin sitten viisi kertaa omakustanteisesti kun oli niin mukavaa..:jahas:

Jouduin itekin vääntämään hieman tosta vakuutuspuolesta, mutta kyse oli lähinnä siitä, että meneekö tapaturmani vapaa-ajantapaturmavakuutuksen vai jääkiekkoliiton vakuutuksen alle.

Toivottavasti saat myönteisen päätöksen.

Krista*lle:

Kyllä niistä kepeistä pääset pian eroon ja sit kannattaa hoitaa huolella toi kuntoutus. Tehdä kaikki venyttelyt sun muut niin kun fysioterapeutti käskee :) Liikkuvuus jalkaan tuli ainakin itellä täysin normaaliksi, tosin mitään syöksylaskua ei voi enää laskea..
Tsemppiä "palautumiseen"!

Nyt olen menossa ortopedille. Polvi muljahti niin mukavasti, että en saanut enää jalkaa suoraksi. Huoltaja piteli minua pystyssä ja kaveri painoi jalan suoraksi. Kuului komea rusahdus ja polvi suoristui. Kävely onnistui heti, mutta taisi potkupallon potkimiset jäädä siihen.

Tämäkin taitaa olla niitä malli esimerkkejä. Siis, jos tulee ongelmia käykää siellä lääkärillä, heti!

Juurikin näin eli lääkärille heti ja vaaditte sitä hoitoa! Itellä meni homma peruuttamattomasti vituiksi alussa kun heti tapaturman jälkeen menin julkiselle puolelle ja siellä lääkäri ei suostunu ottamaan magneettikuvia vaan työnti vaan röntgeniin. Se ihan suuttui kun sanoin että turhaan sä niitä otat ettei siellä mitään murtumaa ole. No eihän siellä ollu ja sitten se sanoi että näitä on yleensä hoidettu ortoosilla eli sellanen robocop-häkkyrä jalan ympärille. Noh pidin sitä niin kauan kun käskettiin ja sitten sai alkaa liikkumaan. Eihän siinä kauaa menny kun ihan normitilanteessa polvi muljahti lukkoon sellaseen ysikympin kulmaan. Eipä siinä voinu kun ite vääntää se takasin paikalleen ja sit seuraavana päivänä puhelua lääkärille että mitäs nyt.
No uusintakäynti siellä ja sit oli onneks paikalla joku joka ties hieman enemmän ja totesi että ristisidehän se on ollu irtipoikki. Laittoi leikkausjonoon ja kun ei pidetty kiireellisenä niin ei lupaillu kovin nopeaa aikaa.. Sitten odottelin sen kuukauden pari ja sinä aikana oli ihan päivärutiineja että polvi muljahteli ja minä kääntelin sitä paikalleen. Sitten yksi päivä soitin sairaalaan että pitäkää tunkkinne ja soitin yksityiselle (Jyväskylän Avitaan nyk. Mehiläinen) ja pääsin seuraavana päivänä ortopedille. Sen jälkeen asiat alkoi sujumaan kuten tuossa yllä jo mainitsinkin. Ortopedi huomasi nopeasti mikä tilanne polvessa ja antoi leikkausajan kahden viikon päähän. Sitten leikkauksessa ortopedi selvitti tilannetta, jonka näin itsekin monitorista, eli ristiside siis kokonaan irti poikki ja kierukasta oli revennyt palasia. Se oheni n. kolmannekseen alkuperäisestä ja ortopedin arvio oli että nuo jatkuvat muljahtelut ja rusahtelut oli "syöny" sitä kierukkaa. Olihan se "mukava" kuulla, että jos polvi olisi heti leikattu niin sillä olisi ehkä vielä voitu pelata jääkiekkoa, nyt sitä ei pelata enää koskaan..

Kiitos Mika1979! :) Kuinkas kauan sun leikkauksesta muuten on aikaa? Suositeltiinko sulle noita tiettyjen lajien lopettamista vai...? Toki tiedän, että tämä operaatio on sellainen, jonka jälkeen montaa asiaa joutuu urheilun parissa miettimään kaksi kertaa, mutta toisaalta ympärillä on paljon esimerkkejä myös onnistuneista paluista jopa ihan huipulle asti. Täytyy takertua oljenkorsiin...:thumbs:

Mun eka fysioterapiakäynti oli tänään, joten kuntoutukseen sai sieltä lisää ohjeita. Ensi viikoksi olisi suunnitteilla jo sitten mahdollisesti vesijumppaa, mikäli haavat ovat jo silloin hyvin parantuneet. Kiva oliskin taas pitkästä aikaa päästä "oikeasti tekemään jotakin." Mun polvella ei nimittäin ole tehty oikein mitään kyseisen tapaturman jälkeen. Jalka keräsi nimittäin nestettä jatkuvasti ja turposi jo ihan normaalissa arkitouhuissakin eikä kävelykään todella kävelyltä näyttänyt! Jos ei näytä nytkään noitten keppien kanssa... :rolleyes:

On siitä jo 2,5 vuotta aikaa eli tilanne on muuten "normalisoitunut" jo tuota 15cm arpea polvessa lukuunottamatta.

Kyllä se ortopedi ja fysioterapeutti sanoi että esim lätkä ja salibandy on sellasia lajeja joissa tulee vääntöliikkeitä jotka on myrkkyä polvelle. Sanoivat (heti leikkauksen jälkeen) että 50/50 että polvi kestää pelaamista, mutta riski on aikamoinen että "sopiva" vääntö tai isku ja takas pöydälle..

Kun kuntoutus meni hyvin ja jalkaa alkoi pikkuhiljaa voimat palaamaan niin kokeilin varovasti lätkää ja kyllä sitä höntsäilyä pystyikin tekemään mutta muutaman kerran kun innostui liikaa niin polveen tuli sellanen inhottava tunne. Päätin sit jättää suosiolla tavoitteet enää kilpaa pelaamisesta kun eivät ole hirveästi NHL:stäkään soitelleet :D Kyllä ihan tota rusettiluisteluakin on mukava harrastaa kevätauringossa.:)

Mutta ei nyt pidä latistaa sua koska nämä on ihan yksilöllisiä juttuja ja uskon että saat polvesi ihan entiseen kuntoon ja ajan mittaan parempaankin ;) Kun vaan jaksat tehdä noi kuntoutukset kunnolla koska toi on juuri sitä aikaa kun eniten voit vaikuttaa siihen uuden siteen elastisuuteen tai ainakin jotain tollasta mulle sanottiin. Se nesteen kertyminen on ihan normijuttu, tosin jos sitä paljon kertyy niin sit sitä kai voidaan ottaa poiskin. Liikaahan sitä polvea ei pidä rasittaa, mutta kyllähän sulla ohjeet on ja tunnet oman polvesi :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom