Etu-, taka- vai neliveto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red28
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ymmärrä millätavalla parempi etuveto muka on talvella kuin takaveto? Ihan samalla tavalla takavetoisellakin liikkeelle pääsee, kytkimen ja kaasun käytöstähän se on kiinni. Etuvetoisella jos renkaat lyövät lähtiessä tyhjää niin auto heittelee kaistalta toiselle, hienoa. Toisekseen huvittaa susipaska yleistys: "etuvedolla ei tarvitse pelätä sitä että perä irtoaa tiestä kaarteessa." Niin tuota siis täh....? Ihan samalla tavalla se etuvetoauton takapääkin lähtee tiestä irti. Jos etuvetoautolla lähtee perä irti tiestä, niin voi ottaa jostakin kiinni ja valmistautua henkisesti siihen että rysähtää. Takavetoautolla ei tarvitse tehdä kyseisessä tilanteessa mitään muuta, kuin painaa hieman lisää kaasua ja tehdä pieni korjaava ohjausliike. Etuvetoauton mutkassa puskemisetkin ovat tietysti oma lukunsa vielä.

Takavedolla lähdet liikkeelle liukkaalla, vähän kaltevalla paikalla, perä lähtee luikertelemaan ja kaasua pitää ottaa pois. Vaikka paino kiihdytyksessä siirtyykin hieman taakse, niin tollasessa hitaassa kiihdytyksessä ei juurikaan, joten vetävällä akselilla on yleensä enemmän painoa etuvetoisessa. Etuvetoinen ei lähde mihinkään muille kaistoille, osoitat vain ratilla minne haluat, niin auto menee sinne.

Etuvedolla jos perä lähtee irti, niin kaasua vaan ja renkaat siihen suuntaan mihin perä lähtee, niin auto oikaisee itsensä. Helppoa tai ei, mutta ainakin helpompaa, kuin takavetoisen hallinta keskiverto kuskille. Takavetoisilla monesti paljon vaarallisempia perän irtoamiset, kun veto on takana...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Etuvedolla jos perä lähtee irti, niin kaasua vaan ja renkaat siihen suuntaan mihin perä lähtee, niin auto oikaisee itsensä. Takavetoisilla monesti paljon vaarallisempia luistot, kun takana veto.
Meinaatko että etuvedollakin pitäisi ohjata vastaan ja lintata kaasu pohjaan? Tossahan mennään pusikkoon niin että raikaa. Vai tarkoititko että renkaat osoittamaan auton toivottuun kulkusuuntaan, kuten se oikeaoppisesti menee?
 
Etuvedolla jos perä lähtee irti, niin kaasua vaan ja renkaat siihen suuntaan mihin perä lähtee, niin auto oikaisee itsensä. Helppoa tai ei, mutta ainakin helpompaa, kuin takavetoisen hallinta keskiverto kuskille. Takavetoisilla monesti paljon vaarallisempia perän irtoamiset, kun veto on takana...

Jotenkin aika omituiselta kuulostaa. Takavetoisen lähtiessä luisuun, on se koko luisu todella helposti hallittavissa, ja ne auton liikkeet ennalta-arvattavissa. Etuvetoisella se luisuttaminen / luisuminen on sitten aina vähän oma tarinansa joka kerran. Mitään faktaahan tästä ei minulla ole, mutta tuntuisi jotenkin loogisemmalta ajatella niin, että etuvetoinen ei enää oikene yhtä jyrkästä kulmasta kuin takavetoinen.

No mikäs laki sen sitten kieltäisi että jäädään kyttämään sitä leikkimistä? Jos ei näytä siltä että sillä menolla aletaan ihmisiä tappamaan niin antaa mennä vaan.

Eikai mikään. Tuo vaan kuulostaa jotenkin niin utopistiselta. Sama kun poliisit katsoisivat jossain kun porukka olisi murtautumassa pankkiin. Saisivat oven rikottua ja miettisivät ,että "annetaan niiden ryöstää se pankki vielä niin saadaan isompi kakku pojille"

Pointti oli siis se, että suunnilleen siinä vaiheessa kun kaveri ensimmäisen luisun heitti, olisivat poliisit voineet pysäyttää, antaa sakon ja jatkaa matkaansa. Tämän sijaan he keräsivät erinäisen kasan rikkeitä läjään ja sen seurauksena lähti sitten kortti.
 
Meinaatko että etuvedollakin pitäisi ohjata vastaan ja lintata kaasu pohjaan? Tossahan mennään pusikkoon niin että raikaa. Vai tarkoititko että renkaat osoittamaan auton toivottuun kulkusuuntaan, kuten se oikeaoppisesti menee?

Joo, eli toivottuun kulkusuuntaan. Huonosti sanoin :)

Jotenkin aika omituiselta kuulostaa. Takavetoisen lähtiessä luisuun, on se koko luisu todella helposti hallittavissa, ja ne auton liikkeet ennalta-arvattavissa. Etuvetoisella se luisuttaminen / luisuminen on sitten aina vähän oma tarinansa joka kerran. Mitään faktaahan tästä ei minulla ole, mutta tuntuisi jotenkin loogisemmalta ajatella niin, että etuvetoinen ei enää oikene yhtä jyrkästä kulmasta kuin takavetoinen.

Katoppa toi video tosta vähän ylempää...
 
Itsellä on periaate että alle 200hv autoa ei osteta! Tollasista rakkineista vetoisuus menee itsellä tähän tapaan:

Talvella:
1=neliveto (saa olla paukkua vähän enemmänkin ja meno vaan muuttuu hauskemmaksi sekä saa päästellä motarillakin reilusti turhia jännittämättä)
2=takaveto(hauskaa ja hallittua menoa, sutii tietysti koko ajan jos tehoa yli 300hv ,mutta väliäkö tuolla kunhan ohjautuu)
3=etuvetoinen joku alitehoinen säästöpossu (pääsee eteenpäin eikä vain sudi)
4=etuvetoinen yli 200hv (aivan perseestä talvella, ei tee muuta kun sutii ja puskee)

Kesällä:
1=takaveto (mielellään tehoa riittävästi niin saa luisutella kesälläkin :D )
2=neliveto (mielellään tehoa vielä enemmän jos meinaa hauskaa pitää :D :D )
3=etuveto (tehoa reippa 200hv niin kulkee edes vähän mutta pääsee vielä liikkeelle ilman holtitonta sutimista ja soutamista, tylsä silti)

Nelivedosta vielä sen verran että pitää olla siis "oikea neliveto", ei mikään haldex kuten esim. Audi TT, Golffissa ym. poikittais moottorisissa käytetään. Nehän käyttäytyy aivan kuten etuvetoiset suurimman osan ajasta! Joku puhui myös että etuveto olisi talvella turvallisempi kuin takaveto koska ei lähde luisuun niin helposti...itse olen kyllä sitä mieltä että etuveto on hengenvaarallinen varsinki talvella. Kokeilkaapa joskus etuvedolla ajaa "sopivan liukkaalla" n. rajoituksen mukaista nopeutta, hyvinkin loivaan tai jyrkkään mutkaan ja nostakaa kaasua kohtuu rauhallisesti painamatta kytkintä...lopputuloksena on monesti tyylikäs luisu jos ratti pysyy kädessä tai sitten pari tyylikästä pyörähdystä, päätepysäkkinä oja tms.
 
...ja mutkaanhan mennään sellaisella vauhdilla, varsinkin talvikeleillä, että sen voi ajaa tasaisella kaasulla. Muutenkin SemiSeco vaikuttaa noiden juttujensa perusteella sellaiselta "rattimieheltä" että huhhuh. En tykkää jeesustelusta, mutta itse en ole tieliikenteessä tarvinnut yli 200hp autoa ikinä, siellä kun ei ole tarkoitus hauskaa pitää. Jonkin aikaa mulla oli uudempi Audi TT 3,2-koneella ja quattrolla, mutta sekin vaihtui järkevämpään etuvetoiseen farkkuun, jossa on pärjätty talvet ja kesät erinomaisesti. Tietysti jos ei osaa ennakoivaa ajoa ja kaasun käyttö on epävarmaa, niin tiellä ei pysy telaketjuillakaan.

Neliveto+piikkirenkaat+jäärata on kyllä jotain niin hauskaa, kun joka talvi pääsee tykittämään mökillä veljen n. 500 heppasella vanhalla rallisprint Evolla:rock: Kesäisin menohaluja pääsee onneksi tyydyttämään gikserillä vielä muutamalla moottoriradalla...
 
...Nelivedosta vielä sen verran että pitää olla siis "oikea neliveto", ei mikään haldex kuten esim. Audi TT, Golffissa ym. poikittais moottorisissa käytetään. Nehän käyttäytyy aivan kuten etuvetoiset suurimman osan ajasta! Joku puhui myös että etuveto olisi talvella turvallisempi kuin takaveto koska ei lähde luisuun niin helposti...itse olen kyllä sitä mieltä että etuveto on hengenvaarallinen varsinki talvella. Kokeilkaapa joskus etuvedolla ajaa "sopivan liukkaalla" n. rajoituksen mukaista nopeutta, hyvinkin loivaan tai jyrkkään mutkaan ja nostakaa kaasua kohtuu rauhallisesti painamatta kytkintä...lopputuloksena on monesti tyylikäs luisu jos ratti pysyy kädessä tai sitten pari tyylikästä pyörähdystä, päätepysäkkinä oja tms.

Näin mäkin luulin kunnes ajoin, ihme kyllä, V70:stä. En tykkää autosta ollenkaan muuten mutta kyllähän pyörii haldexilla! En meinannut uskoa aluksi itsekään. Ehkä noi vanhemmat haldexit ym. on ihan paskoja. Ja joo eiköhän silti se ns. "kunnon neliveto" ole paras, piti vaan vähän korjata tota muiden nelivetojen kritiikkiä.

Etuvedosta sen verran että kyllähän se noin tekee joskus tarpeeks liukkaalla, itse olen saanut aikaseksi lähinnä turhan kovalla vauhdilla ajaessa. Tuloksena todella rauhallinen sladi ja jos sellaiseen luisuun mitä mulla lähti ei kerkeä vastaohjata niin kannattaa painella vanhainkotiin.

Perän irtoamisen äkkinäisyys riippunee myös akselivälistä ja vaikka mistä mutta eipä tollanen lyhyt ja kevyt autokaan ihan äkkinäisesti luisuun lähde vaikka yrittäis hakea sitä tarkoituksella.
 
Kokeilkaapa joskus etuvedolla ajaa "sopivan liukkaalla" n. rajoituksen mukaista nopeutta, hyvinkin loivaan tai jyrkkään mutkaan ja nostakaa kaasua kohtuu rauhallisesti painamatta kytkintä...lopputuloksena on monesti tyylikäs luisu jos ratti pysyy kädessä tai sitten pari tyylikästä pyörähdystä, päätepysäkkinä oja tms.
Näinhän se saattaa tehdä, mutta eikö takaveto muka tee? Luulisi olevan vielä herkempi tälle, koska veto on takana ja kaasun nostaminen saa tällöin takapään jarruttamaan, joka taas tarkoittaa entistä holtittomampaa luisua. Ja sanonpa vaan, että jos takavedon saa pysymään hanskassa tossa tilanteessa, mutta etuvetoa muka ei, niin ei vika ole vetotavassa, vaan ratin ja penkin välissä. Kyllä nyt tuntuu siltä, että jotkut oikein dramatisoivat etuvedon käyttäytymistä. Mitä itse olen etuvedoilla ajellut, niin se käytös tuollaisessa tilanteessa on yleensä tooodella rauhallista ja tilanteen saa haltuun ihan pikku ratin liikkeellä. Näitä on tänäkin talvena tullut jo pari kertaa eteen itsellekin, ja niistä on selvitty kyllä niin helposti, ettei kyllä ole edes syke noussut. Ei sillä, ettäkö takaveto olisi huonompi, mutta ei etuveto ole niin kamala, kuin moni itselleen uskottelee.
 
Zone-sarja -42%
Näin mäkin luulin kunnes ajoin, ihme kyllä, V70:stä. En tykkää autosta ollenkaan muuten mutta kyllähän pyörii haldexilla! En meinannut uskoa aluksi itsekään. Ehkä noi vanhemmat haldexit ym. on ihan paskoja. Ja joo eiköhän silti se ns. "kunnon neliveto" ole paras, piti vaan vähän korjata tota muiden nelivetojen kritiikkiä.

Etuvedosta sen verran että kyllähän se noin tekee joskus tarpeeks liukkaalla, itse olen saanut aikaseksi lähinnä turhan kovalla vauhdilla ajaessa. Tuloksena todella rauhallinen sladi ja jos sellaiseen luisuun mitä mulla lähti ei kerkeä vastaohjata niin kannattaa painella vanhainkotiin.

Perän irtoamisen äkkinäisyys riippunee myös akselivälistä ja vaikka mistä mutta eipä tollanen lyhyt ja kevyt autokaan ihan äkkinäisesti luisuun lähde vaikka yrittäis hakea sitä tarkoituksella.

Pitäisikin käydä testaamassa jotain ihan tuoreinta haldex peliä joku kerta. Kyllähän se paskakin tekniikka kehittyy hyväksi ajan myötä ja onhan Bugatti Veyronissakin haldex, tuskin se ihan etuvetoiselle tuntuu :D
 
Mielestäni järjestys kesä- ja talvikeleissä on tämä: nelikko, takaveto ja etuvetoinen. Sillä varauksella että mitään lelu-nelivetoja en ykköseksi rankkaa vaan sen on oltava kunnollinen, omaan makuun hieman enemmän takaa kuin edestä vetävä. Talvella toki turvallisuus korostaa päätänsä ja myös sadekeleillä ajaminen varsinkin kovemmissa nopeuksissa on kaksivetoista jämäkämpää.
Omat kokemukset perustan siihen että saan ajaa jatkuvasti kaikilla näillä vetotavoilla about 50-60tkm vuodessa, koska pihastani löytyy viisivuotias A4 3.0TDi quattro jossa vedosta 60% on takana, BMW 530D -02 ja M-B:n etuvetonen "tila-auto". Takavedon rankkaan talvella etuvedon edelle sen vain sen takia että itse viihdyn sellaisen ratissa huomattavasti paremmin, vaimon käytössä oleva M-B on tosiaan etuveto ja koen että se sopii hänelle takatuupparia paremmin yllätyksettömyytensä vuoksi, vaikka hänkin sen 25tkm vuodessa ajaa ja autonsa hyvin hallitseekin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos etuvetoautolla lähtee perä irti tiestä, niin voi ottaa jostakin kiinni ja valmistautua henkisesti siihen että rysähtää. Takavetoautolla ei tarvitse tehdä kyseisessä tilanteessa mitään muuta, kuin painaa hieman lisää kaasua ja tehdä pieni korjaava ohjausliike.

Ehkä hiljasemmissa vauhdeissa näin ja hyvällä tuurilla mutta mites maantievauhdeilla? Samalla tavalla takavetosella kuskista tulee matkustaja kuin etuvetosellakin.
 
Jos etuvetoautolla lähtee perä irti tiestä, niin voi ottaa jostakin kiinni ja valmistautua henkisesti siihen että rysähtää. Takavetoautolla ei tarvitse tehdä kyseisessä tilanteessa mitään muuta, kuin painaa hieman lisää kaasua ja tehdä pieni korjaava ohjausliike. Etuvetoauton mutkassa puskemisetkin ovat tietysti oma lukunsa vielä.
Lisää kaasua? Tarkoitat varmaan tilannetta, jossa perä irtoaa mutta auto ei kuitenkaan ole pyörähtämässä? En ihan ymmärrä, että miksi se olisi etuvetoisella yhtään huonommin vastaohjauksella korjattavissa? Takavetoisella kun lisää hetkeksi kaasua vastaohjauksen kaveriksi, saa perän vain sulavammin takaisin ruotuun (auto ei tökkää ja heilahda toiseen suuntaan, kun perä saa pitoa). Jos perä taas irtoaa niin vauhdilla että auto meinaa pyörähtää, niin eihän takavetoisella kaasuttamisesta ole kuin haittaa.


Toiseen tilanteeseen:
Näinhän se saattaa tehdä, mutta eikö takaveto muka tee? Luulisi olevan vielä herkempi tälle, koska veto on takana ja kaasun nostaminen saa tällöin takapään jarruttamaan, joka taas tarkoittaa entistä holtittomampaa luisua.
Riippunee monesta asiasta, mutta jos ajaa isolla vaihteella, niin kuin tasakaasulla ajettaessa on tapana, niin kaasun nostaminen tuskin saa takapyöriä menettämään pitoaan. Silloin takapyörät vain hieman hidastavat menoa, kun taas etuvetoisessa se kaasun nostaminen vaikuttaa niihin ohjaaviin pyöriin.


Yleisesti parhaista vetotavoista puhuttaessa olen samoilla linjoilla muiden kirjoittaneiden kesken, eli:
-Talveksi neliveto
-Kesäksi takaveto
-Osaamattomalle mielummin etuveto kuin takaveto

Itse olen onnellisesti omistanut pelkkiä takavetoja, mutta pari päivää sitten alkoi kummasti taas nelikot kiinnostamaan, kun jäin jumiin tasaiselle parkkipaikalle :D. Parkkipaikkaa ei siis oltu aurattu, joka on madalletulle autolle jo vähän ikävä. Lisäksi kun kyseessä on melko painava auto ilman lukkoperää, niin ei se yksi pyörä autoa mihinkään liikauta. Hetken edestakas veivaamisen jälkeen pääsin onneksi pois.

Nelivedoista kiinnostaisi kuulla kokemuksia haldexin & vastaavien vs. "kunnollisten" väliltä?
 
Juu kyllähän tollanen kunnollinen nelikko on talvikeleissä aivan lyömätön peli. Kesällä takatuuppari/nelikko jos autoilusta aikoo oikeasti nauttia, vaikka toki aika mainioita etuvetojakin nykyään löytyy.

_medium.jpg
 
Kokonaan takavetosella mennään ensimmäistä talvea eikä vielä onkhelmia. Hauska pelihän tuo on, kun perän saa vierelle välillä turhankin helposti, hih. Automaattilaatikko tosin sotkee liikkeellelähtöjä, varsinkin jos joudut ylämäkeen lähtemään paikaltaan. Takavetosen liikkeet on kuitenkin mielestäni paljon helpommin ennakoitavissa kuin etuvetosen.

Nelivedolla ajelin pari viime vuotta, kesät talvet, ja se luo tavallaan turhan suuren turvallisuudentunteen, kun sillä ajelee. Pääsee joo hyvin liikkeelle liukkaallakin, ei lähe perä vierelle, eikä puskekaan niin pahasti kuin etuvetonen. Kääntyy huonommin, mm, sen kyllä sietää jos ei ahtaisiin väleihin mene tai koita perus taskuparkkia keskustassa. Mut kyllä senkin saa lapasesta lähtemään, ei se mitään maagisia voimia tiellä pysymiseksi lisää. Ojasta toki pääsee helpommin ylös nelivedon avulla, jos sinne joutuu (nimimerkillä takavetosen pellolle ajanut, onneks oli kytkettävä neliveto niin pääs omin avuin ylös).
 
Tavallaan totta - toisaalta ei. Nelivedolla pystyy rattimies pelastamaan pahatkin tilanteet. Se on eri asia kuka siinä tositilanteessa osaa oikein reagoida. Se vaatii kymmenien tuntien treenaamisen. Vaatii nimittäin hiukan ballseja painaa kaasu pohjaan kun näyttää siltä että kurvi menee pitkäksi.

Tolla tavalla oon kuullu muutamanki "rattimiehen" puhuvan. Tuloksena onkin sitten talvella ollu että ojassa tai puskassa tai jossaki penkassa se neliveto audi on kököttäny. Ei mulla muuta :piis:

Itse ajan tällähetkellä takavedolla. Aiempana autona oli etuvetonen auto ja ite en sillä jääny koskaan kiinni. En ole kyllä nykyselläkään takaveto ajokilla. Eikä ole autot ollu metsähallituksen puolella. Joten tämä riittää sen suhteen :) Nelivetoa ei ole kyllä koskaan tullut kokeiltuakaan, kenties jossakin vaiheessa.
 
Tolla tavalla oon kuullu muutamanki "rattimiehen" puhuvan. Tuloksena onkin sitten talvella ollu että ojassa tai puskassa tai jossaki penkassa se neliveto audi on kököttäny. Ei mulla muuta :piis:

Itse ajan tällähetkellä takavedolla. Aiempana autona oli etuvetonen auto ja ite en sillä jääny koskaan kiinni. En ole kyllä nykyselläkään takaveto ajokilla. Eikä ole autot ollu metsähallituksen puolella. Joten tämä riittää sen suhteen :) Nelivetoa ei ole kyllä koskaan tullut kokeiltuakaan, kenties jossakin vaiheessa.

Nyt puhuttiin rattimiehistä, ei audimiehistä. :piis: nojoo... haluaisin myös nähdä videon 535d vs. Evo 9 tai kybä ihan mielenkiinnosta, oli hiekkalaatikko tai ei. Ei tietoa tuloksesta ku en ole ikävä kyllä kokeillut mutta veikkaisinpa että evo vie ainakin pitkälle toiselle ellei kolmannelle sataselle asti.
 
Nyt puhuttiin rattimiehistä, ei audimiehistä. :piis: nojoo... haluaisin myös nähdä videon 535d vs. Evo 9 tai kybä ihan mielenkiinnosta, oli hiekkalaatikko tai ei. Ei tietoa tuloksesta ku en ole ikävä kyllä kokeillut mutta veikkaisinpa että evo vie ainakin pitkälle toiselle ellei kolmannelle sataselle asti.

Ei evo ix vedä kun juuri ja juuri 265/kmh vaikka uusi ohjelma ja muut mainitsemani kilkkeet. Toi kiisselli kelasi sen 276/kmh ja ämmä 5 ohjelmalla ja putkella +320km/h.
Puhelimen gps:n mukaan 324km/h.
 
Joo "kolmannelle sataselle" meinaa kolmatta satasta eli yli 200, eihän evon huiput ookaan mitkään erityiset mun tietääkseni, eikä varmasti kovin kivat ajaa verrattuna noihin saksalaisiin. Ei paha toi 324 :D alkaa olla jo vauhtia ihan oikeasti, vois olla mielenkiintoista kyydissä.
 
Nyt menty 3 talvea takavetoisella ja KITKArenkaisella autolla. Kaksi vuotta sitten ei ollut ongelmia, kun ei ollut talveakaan, mutta näillä kahdella viimeisellä on tullut nelivetoa ikävä. Mäkeen meinaa jäädä kiinni, muuten ei ongelmaa näin keskustassa asustavalle (ei Hki).
 
Kokemuksia kaikista edellämainituista. Nyt viimeiset kaksi talvea menty 4-vedolla. Jossain vaiheessa mietin paluuta takavetoiseen, mutta nyt kun lumet tulivat niin enää ei tarvitse miettiä asiaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom