- Liittynyt
- 9.1.2003
- Viestejä
- 3 596
En ymmärrä millätavalla parempi etuveto muka on talvella kuin takaveto? Ihan samalla tavalla takavetoisellakin liikkeelle pääsee, kytkimen ja kaasun käytöstähän se on kiinni. Etuvetoisella jos renkaat lyövät lähtiessä tyhjää niin auto heittelee kaistalta toiselle, hienoa. Toisekseen huvittaa susipaska yleistys: "etuvedolla ei tarvitse pelätä sitä että perä irtoaa tiestä kaarteessa." Niin tuota siis täh....? Ihan samalla tavalla se etuvetoauton takapääkin lähtee tiestä irti. Jos etuvetoautolla lähtee perä irti tiestä, niin voi ottaa jostakin kiinni ja valmistautua henkisesti siihen että rysähtää. Takavetoautolla ei tarvitse tehdä kyseisessä tilanteessa mitään muuta, kuin painaa hieman lisää kaasua ja tehdä pieni korjaava ohjausliike. Etuvetoauton mutkassa puskemisetkin ovat tietysti oma lukunsa vielä.
Takavedolla lähdet liikkeelle liukkaalla, vähän kaltevalla paikalla, perä lähtee luikertelemaan ja kaasua pitää ottaa pois. Vaikka paino kiihdytyksessä siirtyykin hieman taakse, niin tollasessa hitaassa kiihdytyksessä ei juurikaan, joten vetävällä akselilla on yleensä enemmän painoa etuvetoisessa. Etuvetoinen ei lähde mihinkään muille kaistoille, osoitat vain ratilla minne haluat, niin auto menee sinne.
Etuvedolla jos perä lähtee irti, niin kaasua vaan ja renkaat siihen suuntaan mihin perä lähtee, niin auto oikaisee itsensä. Helppoa tai ei, mutta ainakin helpompaa, kuin takavetoisen hallinta keskiverto kuskille. Takavetoisilla monesti paljon vaarallisempia perän irtoamiset, kun veto on takana...