- Liittynyt
- 13.10.2002
- Viestejä
- 6 099
Nykyautot eivät tuota hukkalämpöä läheskään yhtä paljon kuin vanhat, vaan isompi osa polttoaineen energiasta menee liike-energin luomiseen.
Taloudellisuus juttuja siis.
Nopea moottorin lämpeneminen on myös tärkeä tekijä päästöjä ajatellen. Senpä vuoksi uusimmissa moottoreissa on tehty paljon asioita moottorin lämpenemisen nopeuttamiseksi. Esimerkiksi päivän sana näyttää olevan moniin osiin jaettu jäähdytysjärjestelmä, joka kierrättää vettä vain kannen ja lämmityslaitteen kennon läpi niin kauan kunnes lohko on lämminnyt. Samoin kanteen integroidut vesijäähdytetyt pakosarjat ovat tulleet muotiin. Toyotan kaksivaippainen öljypohjakin on yksi lupaava keksintö. Mielenkiintoista nähdä miten muutamat uudet moottorit menestyvät pian ilmestyvässä TM:n talvitestissä.