Etu-, taka- vai neliveto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red28
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Etuveto on kaikkein epäloogisin käyttäytyjä mun mielestä, hyi, en koskaan enää sotke käsiäni sellaseen ku muutaman kerran sellasen omistajana tullu oltua :urjo:

Neliveto on talvikeleille aivan ehdoton ja muuten takavetoinen omaan mieleen (myös talvikeleillä joskaan ei nelivetoselle pärjääkään mutta etuvetosen "vetelijän" pesee mennen tullen ja palatessa). Yleensä mulla on ollu joku neliveto jenkkimaasturi/pickup talviautona ja sitte takavetoset kesäautoina. Nyt ajellaan takavetosilla ympäri vuoden, mutta kylläpä sitä nelivetoa taas kaipais ku sellasella joskus talvella ajanu niin onhan se jotakin ihan muuta... :worship:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Takavetoisella olen ajellut jo pari talvea. Välillä menee hermot kun ei tahdo päästä liikkelle tasaisellakaan, varsinkin kun autossa on automaattivaihteisto eikä tietoakaan luistonestosta tai lukkoperästä. Onpahan tekemisen meininkiä kun pitää tosissaan tehdä töitä että pääsee lähtemään risteyksestä tai pahalla kelillä pysyy ylipäätään tiellä. Nelivedon voisin hankkia sitten kun on rahaa toiseen autoon, mutta etuvetoista ei näillä näkymin tule taloon enää ikinä, yksinkertaisesti koska kaikki kiinnostavat autot ovat takavetoja tai nelikkoja. Jotenpa täältä ääni takavedolle.
 
Itse hehkutan kyllä nelivedon puolesta. Ottaa oman aikansa, että oppii ajamaan mutta kyllä se varsinkin talvella on helvetin hyvä ja hauska. Itse ajan vielä halvoilla kitkoilla niin todellakin on useampi vetävä pyörä tarpeen. Kannattaa ottaa huomioon, että myös renkaat kuluu ihan eri vauhtia kuin kaksivetoisessa. Polttoaineen kulutuksen lisääntyminenkin on aika nimellistä. Onhan hankintahinta hieman kovempi verrattuna samanlaiseen mutta on se sen arvoista.
 
Itsellä ollut etu ja takavetoa alla, avustavalla elektroniikalla ja ilman. Nelivedosta ei kokemusta omassa omistuksessa, mitä armeijassa jollain iän vanhalla lantikalla tuli ajeltua, tosin lähinnä kesällä. Niin ja pari 4-vetoa tuli koeajettua viime talvena.

"Jännittävin" peli oli vanha takaveto ilman ajanvakautuksia, kun perä lähti aina joskus alta vähän yllättäen, mutta eipä koskaan sillä ollut vahinko edes lähellä. Etuvedotkin joskus meinaa suoraan mennä (tai heittää perää jos niikseen tulee), mutta eipä siitäkään syystä mitään läheltäpiti tai muutakaan tilanteita ollut.

Nyt alla kohtalaisen tehokas etuveto ja vähän tehokkaampi takaveto. Kumpikin hauskoja ja ongelmattomia kulkimia ovat olleet niin kesäisin kuin talvisin. Kiinni ei ole ollut koskaan. Ajonvakautus tekee ajamisen aika "helpoksi", vaikka niihin ei tietenkään voi luottaa. Tietenkin tehokkaampi takaveto vaatii vähän tarkempaa kaasunkäyttöä, mutta kun muistaa millä ajaa ja on vähän tutustunut autonsa käyttäytymiseen niin vielä ei ongelmia ole ollut.

4vedolle en ole kokenut tarvetta, koska ajan pääsääntöisesti normiteillä eikä talviseen peräkärryilyyn tms ole tarvetta. Eikä se neliveto ole minulle mikään autuaaksi tekevä asia. Saa autossa se olla, varmasti mukava tietyissä tilanteissa, mutta ainakaan nyt ei tavoittelemisen/maksamisen arvoinen ominaisuus minulle. Mielummin maksan laaturenkaista 2vetoiseen.
 
Neliveto on ainoa ja oikea vetotapa! No on tullut kyl oikeasti ajettua paljon kaikilla vetotavoilla ja kyllä muillakin pärjää, varsinkin jos alla ns. normitehot. Takaveto on sit hauska, etuvedossa ei juuri hyviä pulia olekaan, mutta yleisinhän tuo on kevyesti eli hyviä autoja löytyy noistakin. Kaikilla pärjää kun tiedostaa puutteet.
 
Nelivedon puolesta minäkin hehkutan. Nelivetoa ei osaa arvostaa/haluta, ennen kuin sillä on ajanut vuoden pari, toisin sanoen enemmän kuin yhden koeajon verran. En osaa sanoa nelivedolle mitään miinuksia jos puhutaan pelkästään ajokokemuksesta.

Kyllä on lysti ajella nelivedolla, varsinkin näin talviliukkailla =)
 
Jos jätetään kaikki egoilut ja muut pois, niin yleisellä tasolla neliveto on paras. Koska monella ei ole varaa hankkia tällaista autoa, on valittavana käytännössä vain etuveto (koska takavetoa saa harvoin edulliseen autoon). Etuveto on myös keskivertokuskille turvallisempi vaihtoehto. Etuveto on myös etenemiskykyisempi liukkaalla, esimerkiksi kaltevalla pinnalla jos pitää lähteä paikaltaan. Eikä ole kardaanitunnelia viemässä tilaa.

Vaikka nykyään onkin elektroniset avut ja vaikka jengi niillä takavetoisilla pärjäisikin, niin keskimäärin porukalla on parempi olla etuvetoja. Eteenkin jos puhutaan vanhoista autoista, joissa ei ole elektronisia apuja.

Se on sitten eri asia, että mikä on hauskaa ja mistä tykkää. Otin tähän tällaisen "rationaalisen" lähestymistavan, jossa auton on vain paikasta toiseen siirtymistä varten.
 
Zone-sarja -42%
Nyt on kohta 2 vuotta nelivedolla tullut ajeltua ja olipa järkyttävä ero, kun viikonloppuna kävin ajelemassa kaverin Avensiksella. Paluuta entiseen ei ole, varsinkin kun noita talvikelin kuukausia näyttää nyt olevan enemmänkin.

Etuveto on myös etenemiskykyisempi liukkaalla, esimerkiksi kaltevalla pinnalla jos pitää lähteä paikaltaan.

Tuota on kyllä hankala uskoa. Vai meinaatko että tuo videon temppu onnistuisi paremmin etuvedolla?

http://www.youtube.com/watch?v=f5QHgQAfmY0
 
Takaveto on paras! No ei vaan perheen nelikko talvella kiva, mutta kevät-syksy akselilla kyllä toi takaveto on ehdoton. Varmaan pitäisi olla Audin rs6+ tai Lambo jos nelarilla muulloin kun talvisin tykkäisin ajella. On ollut Evot 7,9 ja impreza Sti:t, että turhasta en näitä lausu. Toi uusi haaveeni M5 toimi kyllä nätisti liukkaallakin, vaikka takatyöntöinen onkin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselllä on ollut autoja etuvetoisena, takavetoisena ja nelarina.
Oma ajatus on sitä luokkaa, että kuivalla kelillä ei isoja eroja ole, mutta liukkailla mennään järjestyksessä 1. Neliveto, 2. Takaveto, 3. Etuveto. Peruste tuohon on auton käyttäytyminen pidon vähentyessä. Tuo toki oma henkilökohtainen mieltymys, joku muu varmasti täysin eri mieltä :D
 
Tuota on kyllä hankala uskoa. Vai meinaatko että tuo videon temppu onnistuisi paremmin etuvedolla?
Oli varmaan tarkoitus sanoa, että verrattuna takavetoon. Onhan se nyt ihan selvä, että neliveto parhaiten etenee, eikä se ole edes mielipidekysymys.

Olen muuten Pertin kanssa varsin samoilla linjoilla. Takavedossa nyt on tietysti ihan eri luokan hauskuuskerroin, kuin etuvedossa ja ajomukavuus voi olla pikkuisen parempi kuin etuvedossa, kun ei vetele rattiin ihan niin pahasti, mutta etuveto on kyllä aika paljon turvallisempi ja lähtee paremmin liikkeelle. Rattimies tietysti väittää vastaan, mutta on se niin, että tosipaikassa etuveto on turvallisempi ratkaisu. Ja niin kuin Pertti sanoi, niin keskimäärin se etuveto on parempi vaihtoehto porukalle, mitä tuolla liikenteessä pyörii.

E: Pakko vielä sanoa siitä, kun kaikki aina valittaa, että etuveto vain puskee. Niin varmaan puskeekin, jos lyö sen kaasun pohjaan. Mutta miksi tehdä niin? Ei etuvedolla muutenkaan voi fiksusti leikkiä. Normaali ajossa ei ole vetotavalla merkitystä sen käytökseen. Oma etuveto ainakin tarjoaa ensimmäisenä perää, kun pito alkaa mutkassa vähentyä. Turvallisuus tässä ainakin tulee siitä, että eipä ainakaan se takapää vedä sillä hetkellä, kun pito alkaa loppua. Takavedolla ollaan samassa tilanteessa jo poikittain ja joudutaan töihin. Ei siinä mitään, kyllä rattimies siitä selviää. Mutta etuvedolla ei tässä kohtaa edes joudu tilanteeseen, josta pitäisi selvitä.
 
Kaikki on kokeiltu noista, viimeisimmät autot olleet takavetoja. Nelivetohan se olisi talvella tietenkin paras, kesällä tuolla ei ole mitään merkitystä. Sitten tulee takaveto. En ymmärrä millätavalla parempi etuveto muka on talvella kuin takaveto? Ihan samalla tavalla takavetoisellakin liikkeelle pääsee, kytkimen ja kaasun käytöstähän se on kiinni. Etuvetoisella jos renkaat lyövät lähtiessä tyhjää niin auto heittelee kaistalta toiselle, hienoa. Toisekseen huvittaa susipaska yleistys: "etuvedolla ei tarvitse pelätä sitä että perä irtoaa tiestä kaarteessa." Niin tuota siis täh....? Ihan samalla tavalla se etuvetoauton takapääkin lähtee tiestä irti. Jos etuvetoautolla lähtee perä irti tiestä, niin voi ottaa jostakin kiinni ja valmistautua henkisesti siihen että rysähtää. Takavetoautolla ei tarvitse tehdä kyseisessä tilanteessa mitään muuta, kuin painaa hieman lisää kaasua ja tehdä pieni korjaava ohjausliike. Etuvetoauton mutkassa puskemisetkin ovat tietysti oma lukunsa vielä.

Kun otetaan sitten vielä nykyiset ajamista avustamiset härpättimet, niin eipä ole etuvedolla paljon sanomista.

Talvella:
1) Neliveto
2) Takaveto
3) Etuveto

Kesällä:
1) Takaveto / Neliveto
2) Etuveto
 
Jos etuvetoautolla lähtee perä irti tiestä, niin voi ottaa jostakin kiinni ja valmistautua henkisesti siihen että rysähtää. Takavetoautolla ei tarvitse tehdä kyseisessä tilanteessa mitään muuta, kuin painaa hieman lisää kaasua ja tehdä pieni korjaava ohjausliike. Etuvetoauton mutkassa puskemisetkin ovat tietysti oma lukunsa vielä.
Noh noh. Etuvedolla toimii myös se, että survaistaan kaasu pohjaan ja ohjataan luiston suuntaan. Etupyörät ikäänkuin pyrkivät vetämään auton suoraan. Ja pito loppuu todennäköisesti myöhemmin kuin takavedolla, koska takapää ei vedä. Ja mitä tulee etuvedon puskemiseen, niin ihan yhtälailla takaveto voi puskea. Ei etuvetokaan ihan noin vain puske, jos sen ei halua puskevan.
 
Noh noh. Etuvedolla toimii myös se, että survaistaan kaasu pohjaan ja ohjataan luiston suuntaan. Etupyörät ikäänkuin pyrkivät vetämään auton suoraan. Ja pito loppuu todennäköisesti myöhemmin kuin takavedolla, koska takapää ei vedä. Ja mitä tulee etuvedon puskemiseen, niin ihan yhtälailla takaveto voi puskea.

On mahdollista puskea , kyllä. Tosin epätodennäköistä. Kääntäessä ja kaasua painaessa ainakin olettaisi ,että etuveto puskisi tuossa tilanteessa herkemmin. Näin ainakin minun kaikilla autoilla on ollut. Takavedolla tuossa tilanteessa pääsee vetämään oikein muikeata (hallittua) luisua :pano:
 
On mahdollista puskea , kyllä. Tosin epätodennäköistä. Kääntäessä ja kaasua painaessa ainakin olettaisi ,että etuveto puskisi tuossa tilanteessa herkemmin. Näin ainakin minun kaikilla autoilla on ollut. Takavedolla tuossa tilanteessa pääsee vetämään oikein muikeata (hallittua) luisua :pano:
Tietysti, mutta miksi etuvedolla pitäisi painaa kääntyessä kaasua? Tai miksi takavedollakaan, jos ei ole tarkoitus leikkiä. Jos nyt ajetaan normaalisti ja varovasti talvella, jolloin tullaan tiukkoihin mutkiinkin mieluusti ilman vetoa, niin auton käytös riippuu jostain muusta, kuin vetotavasta.

Haluasin muuten täsmentää kantaani siitä etuvedon näennäisestä turvallisuudesta. Onhan nimittäin niin, että ei rattimiehelle takavetokaan sen turvattomampi ole, kuin etuveto. Mutta taas perus tuulipukutauno, tai etenkin useimmmat naiset eivät osaa takavedolla ajaa. Jos vaikka pito lähtee takaa, niin tuulipukutauno päästää kaasun, jolloin ollaan vielä isommassa kusessa. Etuvedolla on toiminnallaan paha saada itseään isompaan liriin.

Siis kokemattomalle etuveto on ehdottomasti turvallisempi, ja tämä tarkoittaa sitä, että etuveto on keskimäärin turvallisempi. Tosin nykyautojen luistonestot ja ajonvakautukset vähentää kyllä etuvedon paremmuutta tässä asiassa, ellei jopa poista sitä. Eli nyt menisi takaveto ohi hauskuutensa ja ajo-ominaisuuksiensa takia.

No, etuvetoa kuitenkin puoltaa se, että etuveto ei käy ihan yhtä pahasti ajokortin päälle. :)
 
T
No, etuvetoa kuitenkin puoltaa se, että etuveto ei käy ihan yhtä pahasti ajokortin päälle. :)

OT: Kaveri leikki pari tuntia ympäriinsä takavetoisella autollaan, koko ajan oli seuraillut joku epämääräinen auto perässä.
Kaveri ajaa auton parkkiin --> autosta hyppää kytät pihalle. Oli muuten kohtuu pitkä se rikelista :D

En tiedä sitten onko se miten laillista jäädä "keräämään" poliisien niitä rikkeitä. Sama kun katsoisivat ,että joku ajaa reilua ylinopeutta ja sen jälkeen kelaisivat että "hei, lähdetään ajamaan tuon perään, jos se vaikka ajaisi väärällä kaistalla vielä ja vähän heittelisi autoakin poikittain. Saatais isompi sakko kirjoitettua.".

Etuvetoautot ovat sitten muuten lähes poikkeuksetta äärimmäisen tylsiä ja ankeita :D
 
Takavedolla tuossa tilanteessa pääsee vetämään oikein muikeata (hallittua) luisua :pano:

Kyllä on oltu kyydissä niin monet hallitut luisut, kun pitää päästä näyttämään.. Alkaa olemaan ohjaamo käsiä täynnä+muuta ohjelmaa, mutta sitä se on kun on Vatasen jalat ja omat kädet :)

Ääni nelivedolle, perustelut ovat tulleet jo esille threadissa..
 

Vaikka pätkä ei olekkaan hiukaalta alustalta, mutta kyllä tuossa tilanteessa perän mennessä oltaisiin oltu takavedolla puunympärillä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
OT: Kaveri leikki pari tuntia ympäriinsä takavetoisella autollaan, koko ajan oli seuraillut joku epämääräinen auto perässä.
Kaveri ajaa auton parkkiin --> autosta hyppää kytät pihalle. Oli muuten kohtuu pitkä se rikelista :D

En tiedä sitten onko se miten laillista jäädä "keräämään" poliisien niitä rikkeitä. Sama kun katsoisivat ,että joku ajaa reilua ylinopeutta ja sen jälkeen kelaisivat että "hei, lähdetään ajamaan tuon perään, jos se vaikka ajaisi väärällä kaistalla vielä ja vähän heittelisi autoakin poikittain. Saatais isompi sakko kirjoitettua.".

Etuvetoautot ovat sitten muuten lähes poikkeuksetta äärimmäisen tylsiä ja ankeita :D

No mikäs laki sen sitten kieltäisi että jäädään kyttämään sitä leikkimistä? Jos ei näytä siltä että sillä menolla aletaan ihmisiä tappamaan niin antaa mennä vaan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom