Etu-, taka- vai neliveto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red28
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaikki saksalaiset on natsipakastimia + skooda lisäksi.
Mun ooppeli on ainakin niin paska talviauto ettei mitään järkeä. Lämppäri pidettävä koko ajan täysillä että siellä jotenkuten tarkenee. Ja oliko se pari vuotta sitten kun oli niitä kolmenkympin pakkasia, niin oli mielenkiintoinen matka Hämeenlinnasta Varkauteen. Kaikki lämmöt ja puhallin täysillä tuulilasille että se pysyi auki. Ja itselle meinasi tulla kylmä. Jos käänsi lämpöä vähän itsellekin, niin lasi veti heti jäähän. Mutta kai sekin on osasyynä, että kun se ei hirveästi kuluta, niin ei se tuota hukkalämpöäkään. Olisi kyllä pitänyt peittää etusäleikkö jollain sillä reissulla, niin siitä olisi saattanut olla jotain apua.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei liity taaskaan auton vetotapaan, mutta mersussa ainakin tarkenee ihan helvetin hyvin. Vaikka auto olis ankkajäässä niin hetkeksi puhaltimet ja lämmöt täysille niin ikkunat on sulat ja autossa helvetin kuuma.
Kakkosauto Toyota Yaris Verso taas ei lämpene mitenkään. Näillä -6 keleillä lämmöt on oltava 90% teholla että on hyvä olla ja -30 pakkasilla ei tarkene ilman että pitää lisätä vaatetusta. Enkä todellakaan ole mikään vilukissa, inhoan lämpöä/kuumuutta.

e: sama oli myös mutsin ex- nissanissa.

e2: Pajerokin mulla joskus oli. Sai vuoronperään päättää onko 100% höngästä tuulilasille että siitä näkee, tai puhaltaa hetki itselleen että itse tarkenee.

Summa summarum = Saksalaisessa autossa ei ole kertaakaan ollut kylmä (paitsi ooppelissa), japanilaisissa sitten lähes poikkeuksetta.
 
Joo, yhdistettynä neliveto ja gt Coupe ilman kompromisseja. Vielä kun yhdistettäis siihen maasturi (saatais x6m)

Kannattaako kirjoitella mitään jos ei tiedä mistään mitään? Urheiluauto ei ole GT luokan auto. Piste. GT tulee, tässä hauskassa läpässä joka on valloittanut koko pakkotoiston, sanoista Grand Tourer (http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_tourer , tämäkin on linkattu tänne jo joskus aikaisemmin).

Tässä vielä niille jotka ei jaksa lukea muuta kuin foorumia:
"
A true grand tourer is a luxury high-performance vehicle intended for long-distance high-speed travel in both comfort and style
"
 
Olisit hankkinut bensabemarin ni puolet ongelmista olis ollu poissa :D tietty jos ajaa Tosi paljon niin ei kannata mutta ei ois ollu niin usein pajalla.

Mun 316i 2003 vuodeltahan oli loistava Bemari. Ei kertaakaan mitään vikaa, tosin ei ainottakaan varustetta, eikä moottoria. Ja on muuten yksi hienoimmista autoista maan päällä, edelleen.

Oli madallettu, AC Schnitzerin alusta ja kunnon kivireki. Röökiaski mahtu pystyyn alle, ei muuta. Ei sillä stadissa kyllä talvella minnekään päässyt, eikä oikein kesällä mukulakivilläkään. Mut oli se hieno ja ihan hauska ajella mutkiin kovaa.
 
Tänä aamuna taas Vectralla Lappeenrannan Kirkkokadun mäkeen jumiin, sen takia kun joku muukin oli ETUvedolla siinä jumissa. Sen jälkeen siinä oli joku 5 etuvetoa sutimassa ja liikenne meni ihan perseelleen ja kaikki myöhästy töistä ja muista ja sai parhaimmassa tapauksessa potkut sen takia kun oli VAJAAVETO!

Kohta vaihtuu Ooppeli Audiin.
 
Niinkuin useampaan kertaan on jo todettu, neliveto on yliveto, eikä vajaavetoisilla ole mitään jakoa varsinkaan talvikeleillä. Nelivedon minäkin ostan sitten, kun rahaa on niin paljon, että voi valikoida mieluisen. Sellainen on esim. (riittävän) tehokas quattro-Audi. Siihen asti ajelen takavetoisella. Etuvetoista en hanki enää. Koskaan. Piste. Ja perusteluja kuitenkin vaaditaan, niin tässä niitä on takavetoisen eduksi:
+ Ajomukavuus, eli ohjaus ei vetele kiihdytyksissä tai urissa
+ Käytöksen ennakoitavuus ja loogisuus liukkaalla pinnalla
+ Yksinkertainen (edullinen ja luotettava) tekninen toteutus: pitkittäismoottorin perässä vaihteisto ja kardaani
+ Liukkaalla kelillä liikkeellelähdöt ovat sujuvampia kuin etuvetoisella. Varsinkin, jos pitää vähän lisäpainoa peräkontissa.
(+ Talvella mukavampi leikkikalu)

Kokemattomalle kuljettajalle etuvetoisen puskemistaipumus voi olla turvallisempi vaihtoehto kuin takavedon yliohjautuminen, mutta itse paljon ajavana ja teknisesti taitavana kuskina tykkään kyllä takavedosta enemmän.
 
Ei liity taaskaan auton vetotapaan, mutta mersussa ainakin tarkenee ihan helvetin hyvin. Vaikka auto olis ankkajäässä niin hetkeksi puhaltimet ja lämmöt täysille niin ikkunat on sulat ja autossa helvetin kuuma.
Kakkosauto Toyota Yaris Verso taas ei lämpene mitenkään. Näillä -6 keleillä lämmöt on oltava 90% teholla että on hyvä olla ja -30 pakkasilla ei tarkene ilman että pitää lisätä vaatetusta. Enkä todellakaan ole mikään vilukissa, inhoan lämpöä/kuumuutta.

e: sama oli myös mutsin ex- nissanissa.

e2: Pajerokin mulla joskus oli. Sai vuoronperään päättää onko 100% höngästä tuulilasille että siitä näkee, tai puhaltaa hetki itselleen että itse tarkenee.

Summa summarum = Saksalaisessa autossa ei ole kertaakaan ollut kylmä (paitsi ooppelissa), japanilaisissa sitten lähes poikkeuksetta.

Vähä vielä offia :D!

Aika jännää et toi mun vuoden 92 lude lämpeää hirmupakkasillakin (kunhan saa käyntiin :D) muutamassa minuutissa ihanan lämpimäksi, mutta tuttujen 2000-luvun autot ei lämpeä sitten millään, vaan on koko ajan sellaisia semikylmiä?
 
Zone-sarja -42%
Neliveto on kyllä seuraava auto jos rahat riittää, jos ei niin taka. Ohan toi itsestäänselvyys (jos on rahaa..) jos ajaa muullonkin kun kesällä.. Tänäänkin joku lähti rakettina valoista, katoin vaan että jaahas. Oli joku vanha Passat V6 4x4 :D
 
Vähä vielä offia :D!

Aika jännää et toi mun vuoden 92 lude lämpeää hirmupakkasillakin (kunhan saa käyntiin :D) muutamassa minuutissa ihanan lämpimäksi, mutta tuttujen 2000-luvun autot ei lämpeä sitten millään, vaan on koko ajan sellaisia semikylmiä?

Nykyautot eivät tuota hukkalämpöä läheskään yhtä paljon kuin vanhat, vaan isompi osa polttoaineen energiasta menee liike-energin luomiseen.
Taloudellisuus juttuja siis.
 
Miten takaveto on "loogisempi"? En oikein käsitä. Ihan samoin se etuvetokin on looginen, kun ottaa huomioon että se vetää edestä.

Nissan almera vm 00 lämpenee melkosen hyvin. Ei tarvihe kylmissään olla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten takaveto on "loogisempi"? En oikein käsitä. Ihan samoin se etuvetokin on looginen, kun ottaa huomioon että se vetää edestä.

Onhan etuvedossakin loogisuutta, kun sen järjellä ajattelee, miten se auto käyttäytyy eri tilanteissa. Mutta tietokonepelit, radio-ohjattavat autot, peltoautot, mönkijät, mopot ja traktorit ovat jo lapsesta asti iskostaneet selkäytimeen takavetoisen ajoneuvon käyttäytymisen. Minulle se tuntuu luonnollisemmalta, loogisemmalta ja helpommalta. Ja kyllä mä etuvetoisellakin tiellä pysyn. :)
 
^Samaa mieltä. Yhtälailla ennakoitavasti se etuvetokin käyttäytyy. Kaasua painettaessa mutkassa se tuppaa puskemaan, kaasu ylös ja kas kummaa auto tyrkyttää perää sivulle no ei hätää vastaohjaus ja vähän kaasua ja taas auto on suorassa. Tuo stockerin mainitsema listaus käy ihan yhtä hyvin, etuvetoon, toki etuveto on huonompi lähtemään paikaltaan jos takavedossa on vetävien pyörien päällä ylimääräistä painoa. Sekä se että etuveto vetelee, mutta tarviiko sitä kiihdyttää lappu lattiassa? Samanlaista palikka palikan perään tekniikkaa on myös etuvedossa, kuin takavedossa. Pitkälit tunneasioita nämä etuveto vs. takaveto varsinkin jos kyseessä on joku n. 100hp peruskinneri niin ihan sama vetääkö siinä pyörät edessä vai takana. Tehoa kun on enemmän niin etuveto onkin sitten ihan paska ajettava. Toki hauskuus menee takavedon puolelle kun sillä voi vähän helpommin leikkiä rallikuskia :), mutta samaa voi toki harrastaa etuvedollakin ja heittää vauhdista vaikka perän menosuuntaan ja pystyy vielä korjaamaan takaisin. Neliveto onkin sitten ihan eriasia, kun pesee etu- ja takavedon 100-0 käytännön talviajon mukavuudessa ja helppoudessa.

Jotta asia ei menis liian vakavaksi. Tosimies haistattaa pitkän peen moiselle vetotavoille ja ajaa takatuupparilla kahva edellä :rock:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kun mennään kovaa niin hauskaa riittää kyllä kaikilla vetotavoilla.

Paitsi etuvedolla :)

Niin ja se piti vielä kertoa. Kun halutaan mennä oikein isoa kovaa radalla, niin takavetohan on tietenkin se selkeä #1. Neliveto tulee hyvänä kakkosena ja etuvetoinen sitten huonona kolmosena. Mutta hei te kaikki nelivedon omistajat, ei tästä kannata ottaa herneitä, hopea ei ole häpeä vai miten se meni :) Etuvedon omistajat voi vähän ottaakkin hernettä :)
 
Paitsi etuvedolla :)

...Etuvedon omistajat voi vähän ottaakkin hernettä
Helposti voi. Tässä joku setä kertoo miten etuvedolla mennään ja hauskaa näyttää olevan.



Kyllä mun mielestäkin etuvedolla voi pitää radalla hauskaa. Ainoa ero on se että sillä ei pääse koko mutkaa kahva edellä kuten takavedolla, mutta muuten voi olla ihan yhtä kivaa. Se millä mennään nopeiten se rata ympäri ei ole välttämättä hauskan itseisarvo.

Ja mitä viimeiseen lauseeseen tulee, niin en usko että herneisiin on tarvetta. Luulen että suurimmalla osalla etuvetoisen omistajista on auto sen takia että sillä pääsee paikasta aa paikkaan bee, eikä leikkimistä varten, joten vetotapa on ihan yksi ja sama. No joku kyllä käy etuvetoisellakin radalla, mutta kai nekin tajuaa ettei etu- vs. takaveto asiasta voi edes kiistellä. Siksi ei ole syytä vetää herneitäkään. Takavetoisten omistajilla on vain kummallinen tarve vähätellä etuvetoa ja nostaa oma takaveto jalustalle vaikka varmaan tajuavat että ihmisillä on autoille eri käyttötarkoituksia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jotta asia ei menis liian vakavaksi. Tosimies haistattaa pitkän peen moiselle vetotavoille ja ajaa takatuupparilla kahva edellä :rock:


Huhhuh melkonen rattimies ja reikäpää, vetää kyllä kohtuu kivasti pikkukengissään!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Takavetoisten omistajilla on vain kummallinen tarve vähätellä etuvetoa ja nostaa oma takaveto jalustalle vaikka varmaan tajuavat että ihmisillä on autoille eri käyttötarkoituksia.

Tämäkin, mut mulla on semmonen tunne, et liian monesti nää tyypit on niitä ketkä pyörittelee tuolla markettien parkkipaikoilla viikonloppuöisin, eivätkä ole koskaan ajaneet millään radalla millään vehkeellä. Onhan se parkkipaikan kiertäminen varmasti tylsää etuvetosella. Mut kovemmissa vauhdeissa alkaa hauskuus jos sitä autoa osaa viedä. Painon siirrolla on enempi merkitystä, kuten tuossa videollakin demonstroitiin vasemman jalan jarrulla.
 
Oma valinta on etuveto enkä ole niiden kanssa ollut koskaan jumissa. Sellaisilla ajanut 13 vuotta, pari takavetoakin ollut joista toinen talvella silloin kun olin parikymppinen. Olihan se jees yrittää ajaa luisussa mutta ihme ettei mitään sattunut sen kanssa. Omasta mielestä etuveto on erittäin looginen käyttäytyjä, kun puskee vaikka kurvissa niin vähennä kaasua ja auto oikenee. Ja oikeasti lukollinen etuveto on nopea radalla koska sillä ei voi kikkailla niin kuin takavedolla jolla se aika yleensä kuluu luisutteluun, se on monta kertaa nähty.

Itselle tulee yleensä kunnon äänihymy kun joku leikkii takatuupparilla yleisen liikenteen seassa. Ei sillä ettenkö olis itsekin leikkinyt parikymppisenä mutta se aika on jo ohi ja nykyään on tarkoitus vain ajaa paikasta a paikkaan b tai sitten kovaa radalla. Tehokkaista autoista olen aina pitänyt ja en välttele takavetoja vetotavan vuoksi, voisin sellaisellakin ajaa kyllä jos auto on hyvännäköinen. Nelivetoja olen vältellyt koska niissä yleensä enemmän hajoavaa osaa ja kalliita korjata.

Tällä hetkellä ajossa olevat etuvedot:
519hv radalle(kesäkäytössä)
280hv käyttiksenä
170hv työmatkoihin ym kuluttavaan ajoon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom