Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tästä voin olla samaa mieltä. Vaikka eihän sitä tietysti tiedä, onko Jeesus oikeasti läheskään kaikkien niiden juttujen taustalla, jotka Uudessa Testamentissa laitetaan hänen suuhunsa. Hyvää matskua siellä joka tapauksessa on.Aatulle vastasin ehkä aika huonosti tuosta eettisyyden ja uskonnonopetuksen suhteesta:
-Jeesus oli mestari kuvausten käytössä ja Uusi Testamentti tarjoaa runsaasti tarinoita eettiseen pohdintaan
Tämäkin on varmaan totta, mutta kyllä niitä emootioita syntyy ihmisissä ilmankin, että tarvitsee uskoa epätodellisiin asioihin. Lasten moraalikasvatuksessa sadut ja tarinat ovat tärkeitä, mutta niiden ei tarvitse olla uskonnollisia. Eikä uskonnollisissakaan saduissa ole mitään vikaa, kunhan ne esitetään satuina eikä totuuksina.-uskonnonopetukseen ja uskonnollisuuteen liittyy rakenteita ja emootioita, jotka jäävät paremmin ihmiselle mieleen kuin pelkkä luento etiikasta
Joillekin uskonto antaa motivaatiota hyvän tekemiseen, joillekin myös pahan tekemiseen. Ääriesimerkkinä juuri tänään luin jostain uutisen amerikkalaisen naispapin raa'asta murhasta. Tuollaisen ääritapauksen taustalla tietysti on paljon muutakin kuin uskonnollista kiihkoa, mutta joka tapauksessa uskonnolla on hyvien vaikutusten lisäksi myös tuhoisia vaikutuksia. Muitakin motivaation lähteitä hyvän tekemiselle on. Ennen kaikkea tässäkin on kysymys kasvatuksesta ja sellaisista arvoista, jotka kannustavat epäitsekkyyteen. On totta, että esimerkiksi Suomessa kristilliset liikkeet ovat pitäneet näitä arvoja esillä enemmän kuin monet muut piirit, mutta ei uskonto suinkaan ole niiden edellytys.-uskonnollisuus antaa motivaatiota hyvän tekemiseen, vaikkei tämä nyt mikään kaikkiin pätevä totuus ole
Mä en henkilökohtaisesti oikein ole minkään kansallisten identiteettien fani. Mun mielestä olisi parempi, jos ihmiset liittäisivät itsensä esimerkiksi sellaisiin arvoihin kuin järki, valistus, ihmisoikeudet, tasa-arvo, sivistys jne., mieluummin kuin johonkin kansaan tai sille ominaisiksi uskottuihin piirteisiin. Mutta joka tapauksessa tähänkin pätee mielestäni se, että se hyvä, mitä voidaan saavuttaa uskonnon avulla, voidaan saavuttaa myös ilman uskontoa. Arvoja ei ole pakko sitoa uskontoon. Ja kansallisen identiteetin osalta mun mielestä olis tietenkin parempi, jos suomalaiset lakkaisivat pitämästä itseään kristillisenä kansana, vaan pitäisivät itseään mieluummin rationaalisena ja ateistisena kansana, vähän niin kuin Ranskan Vallankumouksen hengessä.-uskonnonopetus lisää tietoisuutta yhteisistä arvoista ja suomalais-kansallisesta identiteetistä
Joo :piis: vaan, ja hauskaa iltaa :kippis1:Pahoittelen, että luovun varmaan keskustelusta. Mutta vastaa toki näihin väitteisiin. En halua koko iltaa istua tässä ja nää on aika raskaita asioita keskustella.
Ja nyt pitää lähtä sitä paitsi ryyppäämään:kippis1:
:piis:
Perusteluksi eivät käy keskustelussa jo mainitut 1) koska enemmistö haluaa niin
1) ei käy, koska siitä mitä enemmistö haluaa ei voi päätellä sitä, mitä enemmistön pitäisi haluta, ts. mikä olisi parasta ja järkevää. Tämä keskustelu koskee nimen omaan sitä, mitä pitäisi tehdä, ei sitä, mitä tällä hetkellä tehdään.
Ei muitakaan yhteiskunnan älyttömyksiä voi perustella sillä, että "ne ovat oikein koska enemmistö haluaa niin".
Siis mitä sä meinaat? Että mitään tällä hetkellä voimassa olevaa käytäntöä ei voi kritisoida, koska se on enemmistön mielipiteen mukaan hyvä käytäntö?Ja kuka siitä päättää mitä pitäisi tehdä? Minusta on mukavaa, että asioista päätetään demokraattisesti.
Siitä onkin sitten erilaisia mielipiteitä, että mitä pitäisi tehdä ja mitä ei pitäisi tehdä. Sinulla on yhdenlainen mielipide. Ilmeisesti useimmilla ihmisillä on toisenlainen mielipide.
Minusta on mukavaa, että tuo enemmistö ei kuitenkaan pakota minun lapsiani opiskelemaan uskontoa. Siinä mielessä he ovat varsin suvaitsevaisia. Sinun mielipiteesi taas kuulostavat hieman sellaisilta himouskovaisen mielipiteiltä.
Joskus niitä älyttömyyksiä päätetään, vaikka suurin osa kansasta olisi eri mieltä, kuten vaikkapa pakkoruotsin ja pakkosuomen osalta. Se se vasta karmeaa on.
Siis mitä sä meinaat? Että mitään tällä hetkellä voimassa olevaa käytäntöä ei voi kritisoida, koska se on enemmistön mielipiteen mukaan hyvä käytäntö?
Katsopas kun mun mielipiteellä on perustelut, joita olen tässä nyt taas useamman viestin verran yrittänyt selittää. Sun mielipiteellä ei ole muita perusteluita, kuin että muutkin on samaa mieltä.
Todella kypsää. Eli sun ei tartte perustella mielipiteitäs millään tavalla, koska riittävän moni muukin on samaa mieltä.Totta kai voi kritisoida. Mutta demokraattisessa maassa asioista päätetään demokraattisesti.
Niin. Ja minä olen enemmistössä ja me määräämme. Yritä elää asian kanssa. ;)
Onneksi on näin. Muuten vaikka jotkut kiihkoilijat ja himouskovaiset tai himouskonnottomat saattaisivat päättää asioista. ;)
Todella kypsää. Eli sun ei tartte perustella mielipiteitäs millään tavalla, koska riittävän moni muukin on samaa mieltä.
Pitäiskö sun perustaa ihan threadi tästä aiheesta, kun se näyttää olevan sun kestosuosikki?:DPoliittinen vainuni toi minut tähän keskusteluun; ja kappas, olinkin oikeassa, täällä haisee ala-astetasoinen "demokratia on kansan/ enemmistönvaltaa" -käsitys.
Pitäiskö sun perustaa ihan threadi tästä aiheesta, kun se näyttää olevan sun kestosuosikki?:D
Joo siis en minäkään kyllä välttämättä ajattele, että kysyttäessä enemmistö kannattaisi nykymuotoista uskonnonopetusta. Voi kyllä olla että kannattaisikin. En vaan jaksa alkaa tästä asiasta väittelemään, koska minusta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko uskonnonopetus nykymuodossaan hyvä juttu.
Poliittinen vainuni toi minut tähän keskusteluun; ja kappas, olinkin oikeassa, täällä haisee ala-astetasoinen "demokratia on kansan/ enemmistönvaltaa" -käsitys.
Minäkään en löydä niitä perusteltuja argumentteja väitteelle, miksi pitäisi järjestää kouluissa uskonnonopetusta. Tähän mennessä olet vedonnut yleiseen mielipiteeseen, joka on argumentoitivirhe (argumentum ad populum). Joku toinen vetosi perinteisiin, joka sekin on virheellistä argumentointia (argumentum ad traditionem). Lisäksi esitit, että koska olet suvaitsevainen, sinusta on oikein hyväksyä uskonnon opetus. Tämäkään väite ei vakuuta, koska siinä on kaksi epäselvää oletusta: 1. suvaitsevaiset sallivat uskonnon opetuksen 2. suvaitsevaiset tekevät ryhmänä parempia päätöksiä kuin "himouskovaiset tai himouskonnottomat".Olen kertonut, että huolestuisin asiasta, jos huomaisin esimerkiksi peruskristinuskovaisten jatkuvasti rikkovan lakia uskontoonsa vedoten tai jos huomaisin heidän elämänsä poikkeavan hirmuisesti omastani. Mutta kun näyttää siltä, että ovat ihan jeppiskansalaisia, niin annan heidän mielelläni opetuttaa omille lapsilleen uskontoaan valtion rahoilla. ;) Olen näet suvaitsevainen. Monet himouskovaiset tai himouskonnottomat eivät ole.
Minäkään en löydä niitä perusteltuja argumentteja väitteelle, miksi pitäisi järjestää kouluissa uskonnonopetusta. Tähän mennessä olet vedonnut yleiseen mielipiteeseen, joka on argumentoitivirhe (argumentum ad populum). Joku toinen vetosi perinteisiin, joka sekin on virheellistä argumentointia (argumentum ad traditionem). Lisäksi esitit, että koska olet suvaitsevainen, sinusta on oikein hyväksyä uskonnon opetus. Tämäkään väite ei vakuuta, koska siinä on kaksi epäselvää oletusta: 1. suvaitsevaiset sallivat uskonnon opetuksen 2. suvaitsevaiset tekevät ryhmänä parempia päätöksiä kuin "himouskovaiset tai himouskonnottomat".
No mitä tutkimuksia sä siihen tarviit, kun ne ihan itse myöntää näkevänsä ja kokevansa noita harhoja. Joka sunnuntai ne rituaalinomaisesti lausuvat ääneen uskovansa siihen, että ihmisen fyysinen ruumis nousee taivaaseen. Tuohan on selvästi psykoosin oire, kun todellisuudentaju on menetetty noin pahasti. Ihan sama kuin minä uskoisin pystyväni kävelemään seinien läpi tai uskoisin että autot puhuvat. Ei mieleltään terveet ihmiset koe tällaisia harhoja.minulla ei ole tieteellistä faktaa esimerkiksi kristinuskovaisten psykoottisista harhoista
No mitä tutkimuksia sä siihen tarviit, kun ne ihan itse myöntää näkevänsä ja kokevansa noita harhoja. Joka sunnuntai ne rituaalinomaisesti lausuvat ääneen uskovansa siihen, että ihmisen fyysinen ruumis nousee taivaaseen. Tuohan on selvästi psykoosin oire, kun todellisuudentaju on menetetty noin pahasti. Ihan sama kuin minä uskoisin pystyväni kävelemään seinien läpi tai uskoisin että autot puhuvat. Ei mieleltään terveet ihmiset koe tällaisia harhoja.
No mikä siinä on epäselvää? Eikö se mielestäsi ole harha, jos kuvittelee ruumiiden nousevan taivaaseen?Haluaisin asiasta kyllä jonkin psykiatrian alan ammattilaisen mielipiteen. Jos siis halutaan pitää keskustelu tieteellisenä. Minulla ei tällaista tarvetta ole.
No mikä siinä on epäselvää? Eikö se mielestäsi ole harha, jos kuvittelee ruumiiden nousevan taivaaseen?
Mielisairaus kai yleensä määritellään siten, että kyseessä on sairaus jos oireista on merkittävää haittaa normaalille elämälle. Tuosta harhasta ei niin merkittävää haittaa ole, koska se on niin yleinen. Siksi tuo tavanomainen määritelmä ei tässä tapauksessa oikein toimi. Mikä tahansa muu yhtä absurdi harhakuvitelma olisi jo paljon haitallisempi, koska ainakin muut ihmiset suhtautuisivat ihmiseen mielenvikaisena, jos tämä esim kuvittelisi eläinten puhuvan tälle. (Tai ihan mikä tahansa vastaavan laatuinen harha). Sitten lisäksihän noista harhoista on valtavasti haittaa koko yhteiskunnalle, koska niihin perustuvan uskomusjärjestelmän nojalla asetetaan elämälle täysin tarpeettomia rajoituksia. Näissä siis haitta ei kohdistu niinkään harhoista kärsivään yksilöön, vaan tämän ympäristöön. Tämäkin on seurausta siitä, että kyseinen harha on niin yleinen.Jaa-a. Enpä tiedä onko kyseessä psykoottinen harha. Haluaisin tähän kyllä asiantuntijan mielipiteen.
Mielisairaus kai yleensä määritellään siten, että kyseessä on sairaus jos oireista on merkittävää haittaa normaalille elämälle. Tuosta harhasta ei niin merkittävää haittaa ole, koska se on niin yleinen. Siksi tuo tavanomainen määritelmä ei tässä tapauksessa oikein toimi.
Sitten lisäksihän noista harhoista on valtavasti haittaa koko yhteiskunnalle, koska niihin perustuvan uskomusjärjestelmän nojalla asetetaan elämälle täysin tarpeettomia rajoituksia.