Kertoisitko mulle vähän tarkemmin, että mitä on tämä sun käyttämä termi "kylmän tieteellinen lähestymistapa". Tarkoittaako se jotain tiettyjä tieteenaloja tai tutkimusmetodeja?Toisaalta joskus tuntuu, että uskonto ja kirkko ovat ainoat näkyvät vastavoimat kylmän tieteelliselle lähestymistavalle.
Ei. Vaikka tieteen tehtävänä on uuden tiedon tuottaminen, niin siinäkin on selkeitä rajoituksia. Tulee mieleen seuraavia asioita:Pitääkö kaikenlainen tutkimus hyväksyä?
- Tutkimuksia, joista ei ole kenellekään mitään hyötyä tai järkeä. Esimerkkinä vaikka tutkimus, jossa selvitetään pystyykö ihminen muuttamaan veden viiniksi ajatuksen voimalla.
- Eettisesti arveluttavat tutkimukset, joissa tuotetaan tarpeetonta tuskaa testaamalla vaikka ihmisen tai eläimen kivunsietoa, kansainvälisten ihmisoikeussopimuksien vastaisen tutkimukset, rikoslain vastaiset tutkimukset
- jne. jne.
Näitä sääntöjä on itseasiassa aika paljon ja koskevat eniten lääkäreitä ja terveydenhoitoalaa. Luonnontieteet pääsevät hieman helpommalla eettisissä säännöissä vaikka niitäkin löytyy pitkä lista
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bioetiikka
Se on täyttä puppua, jos joku väittää ettei ns. kovissa tieteissä pohdita eettisiä näkökantoja. Pakkohan niitä on käydä läpi koska monet päätökset voivat koskettaa jossain vaiheessa kaikkia ihmisiä.
Katolinen kirkko määrittelee nykyisin hedelmöittyneen alkion ihmiseksi ja näin ollen naiset, jotka käyttävät munasolun kiinnittymistä kohdun seinämään ehkäiseviä e-pillereitä luokitellaan murhaajiksi. Että sellaista. Onneksi katolisella kirkolla ei ole välineitä tarkastella ketkä syyllistyvät tähän mainittuun "rikokseen" mutta monissa katolisissa maissa erityisesti Etelä-Amerikan valtioissa ehkäisyvälineiden osto on tehty hyvin vaikeaksi. Jenkeissäkin on paikoin vaikeaa ostaa kondomeja bible beltin alueella.Rajanvetokiista koskee myös esimerkiksi aborttia. Milloin hedelmöittyneestä munasolusta tulee ihminen, jonka tappamista kutsutaan murhaksi? Ymmärrän varsin hyvin, että katolinen kirkko pitää aborttia murhana. Se pitääkö abortti kieltää lailla vai tuomita vain moraalisesti jos niinkään, on puolestaan eri asia ja liittyy kirkon ja valtion suhteeseen.
Evoluutio, ryhmävalinta, lajitovereiden auttaminen, yhteiskuntasopimukset, lait ja politiikka. Kuulostaa ehkä kylmältä mutta tämänkaltaisia asioita empatian ja arvojen alta paljastuu jos sitä lähtee kunnolla tonkimaan. Kylmä analyysi ei vie silti pohjaa siltä, että arvot ja empatia olisivat epäaitoja tai harhaa. Ne ovat osiensa summaa.Ja kyllä, arvot kuuluvat mielikuvitusmaailmaan, koska vaikea niitä on tieteellisesti perustella, tai ainakin kaikille arvoilla löytynee perustelunsa...