Eroa kirkosta helposti!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toisaalta joskus tuntuu, että uskonto ja kirkko ovat ainoat näkyvät vastavoimat kylmän tieteelliselle lähestymistavalle.
Kertoisitko mulle vähän tarkemmin, että mitä on tämä sun käyttämä termi "kylmän tieteellinen lähestymistapa". Tarkoittaako se jotain tiettyjä tieteenaloja tai tutkimusmetodeja?

Pitääkö kaikenlainen tutkimus hyväksyä?
Ei. Vaikka tieteen tehtävänä on uuden tiedon tuottaminen, niin siinäkin on selkeitä rajoituksia. Tulee mieleen seuraavia asioita:
  • Tutkimuksia, joista ei ole kenellekään mitään hyötyä tai järkeä. Esimerkkinä vaikka tutkimus, jossa selvitetään pystyykö ihminen muuttamaan veden viiniksi ajatuksen voimalla.
  • Eettisesti arveluttavat tutkimukset, joissa tuotetaan tarpeetonta tuskaa testaamalla vaikka ihmisen tai eläimen kivunsietoa, kansainvälisten ihmisoikeussopimuksien vastaisen tutkimukset, rikoslain vastaiset tutkimukset
  • jne. jne.

Näitä sääntöjä on itseasiassa aika paljon ja koskevat eniten lääkäreitä ja terveydenhoitoalaa. Luonnontieteet pääsevät hieman helpommalla eettisissä säännöissä vaikka niitäkin löytyy pitkä lista
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bioetiikka

Se on täyttä puppua, jos joku väittää ettei ns. kovissa tieteissä pohdita eettisiä näkökantoja. Pakkohan niitä on käydä läpi koska monet päätökset voivat koskettaa jossain vaiheessa kaikkia ihmisiä.

Rajanvetokiista koskee myös esimerkiksi aborttia. Milloin hedelmöittyneestä munasolusta tulee ihminen, jonka tappamista kutsutaan murhaksi? Ymmärrän varsin hyvin, että katolinen kirkko pitää aborttia murhana. Se pitääkö abortti kieltää lailla vai tuomita vain moraalisesti jos niinkään, on puolestaan eri asia ja liittyy kirkon ja valtion suhteeseen.
Katolinen kirkko määrittelee nykyisin hedelmöittyneen alkion ihmiseksi ja näin ollen naiset, jotka käyttävät munasolun kiinnittymistä kohdun seinämään ehkäiseviä e-pillereitä luokitellaan murhaajiksi. Että sellaista. Onneksi katolisella kirkolla ei ole välineitä tarkastella ketkä syyllistyvät tähän mainittuun "rikokseen" mutta monissa katolisissa maissa erityisesti Etelä-Amerikan valtioissa ehkäisyvälineiden osto on tehty hyvin vaikeaksi. Jenkeissäkin on paikoin vaikeaa ostaa kondomeja bible beltin alueella.

Ja kyllä, arvot kuuluvat mielikuvitusmaailmaan, koska vaikea niitä on tieteellisesti perustella, tai ainakin kaikille arvoilla löytynee perustelunsa...
Evoluutio, ryhmävalinta, lajitovereiden auttaminen, yhteiskuntasopimukset, lait ja politiikka. Kuulostaa ehkä kylmältä mutta tämänkaltaisia asioita empatian ja arvojen alta paljastuu jos sitä lähtee kunnolla tonkimaan. Kylmä analyysi ei vie silti pohjaa siltä, että arvot ja empatia olisivat epäaitoja tai harhaa. Ne ovat osiensa summaa.
 
Esim. humanistiset ja yhteiskuntatieteelliset tutkimukset perustuvat aika usein tiettyihin paradigmaattis-ideologisiin ennakko-oletuksiin, jotka otetaan tutkimuspiirin sisällä annettuina; parhaana esimerkkinä tästä voinee mainita taloustieteen, joka perustuu ymmärtääkseni kapitalismin ideologisille totuuksille, jotka eivät mielestäni ole "puhtaita" tosiasioita.
Ei pidä paikkaansa, taloustiede on yhteiskuntatieteistä (englanniksi yleensä social sciences, pitäisikö olla suomeksi sosiaalitieteet?) yksi metodologisesti yhtenäisimmistä, jota se ei kylläkään ollut esimerkiksi sata vuotta sitten. En ymmärrä mitä tarkoitat noilla pragmaattis-ideologisilla ennakko-oletuksilla, voitko selventää? Ylipäänsä taloustieteessä tehdään kyllä paljon oletuksia, mutta ne kerrotaan selkeästi ja niiden käyttö perustellaan. Taloustieteessä mallit ja teoriat johdetaan paljon tiukemmin kuin monissa muissa tieteissä. Tämä kaikki on välttämätöntä tieteenalalla, jossa empiirisiä havaintoja ei voida kerätä samalla tavalla (luotettavalla toistettavuudella) kuin esimerkiksi luonnontieteissä.

Ymmärrän kyllä sen ärtymyksen, jota ekonomistien tutkimustulokset herättävät ihmisissä. Taloustietelijöillä kun on tapana esittää tieteellisesti perusteltuja lopputuloksia, jotka ovat monien arvomaailmaa vastaan.

Pahoittelen aiheen vierestä keskustelua. Jos haluat, voidaan jatkaa toisessa ketjussa.
 
Osa uusklassisen taloustieteen (oletan, että tästä puhutaan, koska mitään muuta Suomessa ei tietääkseni opeteta) taustaoletuksista sen sijaan onkin pahasti pielessä ja tämä vaikuttaa väistämättä myös tutkimustuloksiin. Näitä taustaoletuksia ovat esim. oletus siitä, että toimijat ovat rationaalisia. Lisäksi taloustietelijät tekevät x määrän apriorisia olettamia lähtiessään mittaamaan hyötyjä. Ongelmia aiheuttaa myös se, että eri kuluttajat preferoivat eri hyödykkeitä eri tavoin, informaatioepäsymmetriat yms.

Mutta sehän ei ole ongelma, sillä uusklassisen taloustieteen ollessa väärässä se ei ole teorian vika, vaan maailman vika. Mitäs ei perkele vastaa teoriaa.
 
Ei pidä paikkaansa, taloustiede on yhteiskuntatieteistä (englanniksi yleensä social sciences, pitäisikö olla suomeksi sosiaalitieteet?) yksi metodologisesti yhtenäisimmistä, jota se ei kylläkään ollut esimerkiksi sata vuotta sitten. En ymmärrä mitä tarkoitat noilla pragmaattis-ideologisilla ennakko-oletuksilla, voitko selventää? Ylipäänsä taloustieteessä tehdään kyllä paljon oletuksia, mutta ne kerrotaan selkeästi ja niiden käyttö perustellaan. Taloustieteessä mallit ja teoriat johdetaan paljon tiukemmin kuin monissa muissa tieteissä. Tämä kaikki on välttämätöntä tieteenalalla, jossa empiirisiä havaintoja ei voida kerätä samalla tavalla (luotettavalla toistettavuudella) kuin esimerkiksi luonnontieteissä.

Ymmärrän kyllä sen ärtymyksen, jota ekonomistien tutkimustulokset herättävät ihmisissä. Taloustietelijöillä kun on tapana esittää tieteellisesti perusteltuja lopputuloksia, jotka ovat monien arvomaailmaa vastaan.

Pahoittelen aiheen vierestä keskustelua. Jos haluat, voidaan jatkaa toisessa ketjussa.

Jatketaan tässä vaan. Totean heti alkuun, että kirjoitukseni ei pyrkinyt kritisoimaan taloustieteitä sinänsä, se vain sattui mieleeni ensimmäisenä esimerkkinä. En ole taloustieteiden asiantuntija, vaan toimin yhteiskuntatieteiden (eli siis social sciences) alalla. Kirjoitin eilisen kommenttini eräänlaiseksi sivuhuomautukseksi siitä, että tiedekin on lopulta vain tavallisten, inhimillisten ja erehtyväisten ihmisten toimintaa. Mielestäni tieteellistä toimintaa ajavat -ainakin osittain- myös sellaiset (tiedostetut tai tiedostamattomat) käsitykset, jotka tulevat tiedemaailman ulkopuolelta. Siviksen mainitsema esimerkki taloustieteen oletuksesta toimijoiden rationaalisuuteen on mielestäni yksi tällainen "paradigmaattis-ideologinen ennakko-oletus". Paradigmaattinen se on siksi, että se on tiedekenttänsä piirissä niin laajalle levinnyt ja koska se vaikuttaa niin keskeisesti tieteelliseen toimintaan tässä piirissä. Ideologinen se on siksi, että se sisältää käsityksiä esim. taloudellisen toiminnan tehokkuudesta ja tavoiteltavista päämääristä. Käytännössä tämän oletuksen esittäjien ajatusmaailmat kuitenkin poikkesivat melkolailla mm. New Yorkin taksikuskien ajatusmaailmasta -tiedätte varmaan esimerkin. Hence the ideology.

Mitä tulee mainitsemaani "puhtaaseen tietoon", niin käytin tuota termiä tietoisen kärjekkäästi: pointtinani oli juuri kyseenalaistaa tieteellisen tiedon "puhtaus" eli riippumattomuus tiedemaailman ulkopuolisista seikoista, jota nimitin "kuonaksi" (kulttuuriset uskomukset, arvot, normit, toiveet, ihanteet). Tarkoitus ei ollut vähätellä tieteitä vaan muistuttaa tieteentekemisen ja tieteellisten teorioiden inhimillisestä ulottuvudesta ja ideologisuudesta, joka niihin kytkeytyy tekijöidensä kautta. Toisin sanoen, tieteet eivät lähtökohdiltaan ole automaattisesti sen "puhtaampia" tai vapaampia ideologisista seikoista kuin uskonnotkaan. Sen sijaan hyvä tiede erottuu uskonnoista siinä, että se pyrkii ainakin etsimään ja havaitsemaan tiedemaailman sisällä vaikuttavat ideologiset seikat. Kirjoitin hyvä, koska kaikki tieteet eivät nähdäkseni näin tee.
 
Osa uusklassisen taloustieteen (oletan, että tästä puhutaan, koska mitään muuta Suomessa ei tietääkseni opeteta) taustaoletuksista sen sijaan onkin pahasti pielessä ja tämä vaikuttaa väistämättä myös tutkimustuloksiin. Näitä taustaoletuksia ovat esim. oletus siitä, että toimijat ovat rationaalisia. Lisäksi taloustietelijät tekevät x määrän apriorisia olettamia lähtiessään mittaamaan hyötyjä. Ongelmia aiheuttaa myös se, että eri kuluttajat preferoivat eri hyödykkeitä eri tavoin, informaatioepäsymmetriat yms.

Mutta sehän ei ole ongelma, sillä uusklassisen taloustieteen ollessa väärässä se ei ole teorian vika, vaan maailman vika. Mitäs ei perkele vastaa teoriaa.
Taloustieteessä opetetaan sitä, joka on nykytietämyksen valossa totta. Lähes kaikki perustutkintokurssit ovat sellaisia, jotka ovat ortodoksisen käsityksen mukaisia. Toimijoiden rationaalisuus on kontroversi aihe. Useasti se on paitsi ainoa järkevä lähtökohta, myös lähempänä totuutta kuin muut mahdollisuudet, eikä aiheuta lopputuloksen kannalta merkittäviä muutoksia. Toisaalta tämä oletus on jatkuvan arvioinnin alla, ja monissa malleissa luovutaankin tiukasta rationaalisuusoletuksesta.

Tämä eri "koulukuntien" jakaminen on melko turhaa touhua, eikä taloustieteilijät mieti, mitä "koulukuntaa" edustavat tutkimusta tehdessään. Kuitenkin tässä viittaamassasi uusklassisessa taloustieteessä on tyypillistä, että toimijan odotetaan hyödyntävän käytettävissä olevan tiedon, ei kaikkea mahdollista tietoa. Koulukuntien luokittelu on yleensä ulkopuoliselle helpompi tapa ymmärtää erilaisia painotuksia. Voin esimerkiksi sanoa, että monet suomalaisetkin ekonomistit ovat enemmän uuskeynesiläisiä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että heidän poliittiset näkemyksensä olisivat sitten tietynlaisia. Esimerkiksi EKP:ssä käytetään uuskeynesiläistä (DSGE-) makromallia, samoin kuin Suomen Pankissa. Lisäksi ainakin Itävaltalaisen taloustieteen suuntauksen mukaisia kursseja on Suomessa tarjolla perustutkintotasolla.

Toki kuluttajajilla on erilaiset preferenssit. Koko nykyinen mikroteoria lähtee siitä, että havaitut valinnat on ainoa varmasti tosi informaatio mitä preferensseistä voidaan sanoa. Ei erilaiset preferenssit aiheuta mitään ongelmia. Makrotason tarkastelussa tietenkin siirrytään edustavaan toimijaan, mutta tämä on tulosten oikeellisuuden kannalta merkityksetöntä. Mainitsemasi informaatioepäsymmetriat ovat keskeisiä monissa teorioissa (esimerkiksi rahoitusteoria, erilaiset agenttiongelmat), ja niitä tutkii jopa täysin oma mikrotaloustieteen haara, informaation taloustiede.

Viimeinen heittosi on vain lapsellinen.


Jatketaan tässä vaan. Totean heti alkuun, että kirjoitukseni ei pyrkinyt kritisoimaan taloustieteitä sinänsä, se vain sattui mieleeni ensimmäisenä esimerkkinä. En ole taloustieteiden asiantuntija, vaan toimin yhteiskuntatieteiden (eli siis social sciences) alalla. Kirjoitin eilisen kommenttini eräänlaiseksi sivuhuomautukseksi siitä, että tiedekin on lopulta vain tavallisten, inhimillisten ja erehtyväisten ihmisten toimintaa. Mielestäni tieteellistä toimintaa ajavat -ainakin osittain- myös sellaiset (tiedostetut tai tiedostamattomat) käsitykset, jotka tulevat tiedemaailman ulkopuolelta. Siviksen mainitsema esimerkki taloustieteen oletuksesta toimijoiden rationaalisuuteen on mielestäni yksi tällainen "paradigmaattis-ideologinen ennakko-oletus". Paradigmaattinen se on siksi, että se on tiedekenttänsä piirissä niin laajalle levinnyt ja koska se vaikuttaa niin keskeisesti tieteelliseen toimintaan tässä piirissä. Ideologinen se on siksi, että se sisältää käsityksiä esim. taloudellisen toiminnan tehokkuudesta ja tavoiteltavista päämääristä. Käytännössä tämän oletuksen esittäjien ajatusmaailmat kuitenkin poikkesivat melkolailla mm. New Yorkin taksikuskien ajatusmaailmasta -tiedätte varmaan esimerkin. Hence the ideology.
Paradigmaattisuuteen vastasinkin jo ylempänä. Pahoittelen, että olen tällainen palikka, enkä vieläkään saa oikein tarttumapintaa tuosta ideologisesta osasta. En muista kuulleeni tällaista esimerkkiä taksikuskeista, eikä osunut googlettamallakaan silmään. Voitko vääntää mallin rautalangasta? (Voit jättää oletuksen täydellisestä rationaalisuudesta tekemättä. ;))

Mitä tulee mainitsemaani "puhtaaseen tietoon", niin käytin tuota termiä tietoisen kärjekkäästi: pointtinani oli juuri kyseenalaistaa tieteellisen tiedon "puhtaus" eli riippumattomuus tiedemaailman ulkopuolisista seikoista, jota nimitin "kuonaksi" (kulttuuriset uskomukset, arvot, normit, toiveet, ihanteet). Tarkoitus ei ollut vähätellä tieteitä vaan muistuttaa tieteentekemisen ja tieteellisten teorioiden inhimillisestä ulottuvudesta ja ideologisuudesta, joka niihin kytkeytyy tekijöidensä kautta. Toisin sanoen, tieteet eivät lähtökohdiltaan ole automaattisesti sen "puhtaampia" tai vapaampia ideologisista seikoista kuin uskonnotkaan. Sen sijaan hyvä tiede erottuu uskonnoista siinä, että se pyrkii ainakin etsimään ja havaitsemaan tiedemaailman sisällä vaikuttavat ideologiset seikat. Kirjoitin hyvä, koska kaikki tieteet eivät nähdäkseni näin tee.
Olen samoilla linjoilla. Tosin ainoita tuollaisia puhtaita tieteitä on vain formaalit tieteet, eli matematiikka ja logiikka.
 
Taloustieteessä opetetaan sitä, joka on nykytietämyksen valossa totta. Lähes kaikki perustutkintokurssit ovat sellaisia, jotka ovat ortodoksisen käsityksen mukaisia. Toimijoiden rationaalisuus on kontroversi aihe. Useasti se on paitsi ainoa järkevä lähtökohta, myös lähempänä totuutta kuin muut mahdollisuudet, eikä aiheuta lopputuloksen kannalta merkittäviä muutoksia. Toisaalta tämä oletus on jatkuvan arvioinnin alla, ja monissa malleissa luovutaankin tiukasta rationaalisuusoletuksesta.

Perustutkintotasolla tämä nimenomaan aiheuttaa ongelmia, koska asiat nimenomaan esitetään totena eikä niitä kyseenalaisteta. Ontologiset ja epistemologiset kysymykset sivuutetaan hyvin pitkälti täysin. Tämän takiahan ortodoksista taloustiedettä kutsutaan autistiseksi (sisäänpäin kääntyneeksi). Edelleenhän uusklassinen taloustiede on valjastettu matemaattisesti todistamaan Benthamin 1700-luvulla hyödykkeisiin ja niiden mittaamiseen liittyviä kysymyksiä. Näiden mallien todistaminen matemaattisesti (eli johdettaisiin yksilön preferensseistä jotain yhteiskuntaa koskevaa) on käytännössä mahdotonta.

Tämä eri "koulukuntien" jakaminen on melko turhaa touhua, eikä taloustieteilijät mieti, mitä "koulukuntaa" edustavat tutkimusta tehdessään. Kuitenkin tässä viittaamassasi uusklassisessa taloustieteessä on tyypillistä, että toimijan odotetaan hyödyntävän käytettävissä olevan tiedon, ei kaikkea mahdollista tietoa. Koulukuntien luokittelu on yleensä ulkopuoliselle helpompi tapa ymmärtää erilaisia painotuksia. Voin esimerkiksi sanoa, että monet suomalaisetkin ekonomistit ovat enemmän uuskeynesiläisiä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että heidän poliittiset näkemyksensä olisivat sitten tietynlaisia. Esimerkiksi EKP:ssä käytetään uuskeynesiläistä (DSGE-) makromallia, samoin kuin Suomen Pankissa. Lisäksi ainakin Itävaltalaisen taloustieteen suuntauksen mukaisia kursseja on Suomessa tarjolla perustutkintotasolla.

Olen kyllä eri mieltä tuosta, etteivätkö miettisi. Missä yliopistossa opetetaan ortodoksisen taloustieteen ulkopuolisia suuntauksia esim. Itävaltalaista taloustiedettä? Ei ainakaan Helsingissä.

Uuskeynesläisyys makron puolella ei mielestäni vielä tarkoita poikkeamista valtavirrasta millään tavalla.

Post-keynesläisyys sen sijaan on jo radikaali poikkeama.x

Toki kuluttajajilla on erilaiset preferenssit. Koko nykyinen mikroteoria lähtee siitä, että havaitut valinnat on ainoa varmasti tosi informaatio mitä preferensseistä voidaan sanoa. Ei erilaiset preferenssit aiheuta mitään ongelmia. Makrotason tarkastelussa tietenkin siirrytään edustavaan toimijaan, mutta tämä on tulosten oikeellisuuden kannalta merkityksetöntä. Mainitsemasi informaatioepäsymmetriat ovat keskeisiä monissa teorioissa (esimerkiksi rahoitusteoria, erilaiset agenttiongelmat), ja niitä tutkii jopa täysin oma mikrotaloustieteen haara, informaation taloustiede.

Viimeinen heittosi on vain lapsellinen.

Kun tarkastelu liittyy niin vahvasti hyödykkeisiin, niin miten eri tavoin hyödykkeitä subjektiivisesti arvottavat ja preferoivat yksilöt voivat summattuna muodostaa konkreettisen yhteisen hyvän? Selitykseksi ei riitä, ettei se aiheuta mitään ongelmia.

Otetaan esimerkkinä tämä käppyrä:
reduction_in_price_demand_curve_fig2.gif


Jos ihmiset preferoivat hyödykkeitä eri tavoin niin onko tällainen abstraktio (hintojen lasku aiheuttaa kysynnän tasaisen nousun / hintojen nousu aiheuttaa kysynnän tasaisen laskun) millään tavoin järkevä? Yhtä hyvinhän tuo käppyrä voisi olla hirveää syheröä (jos siis huomioitaisiin yksittäisten kuluttajien kulutustottumukset).

Jotta tuollainen tasaisesti laskeva käyrä voidaan pirtää kuvaamaan useamman kuin yhden ihmisen kulutustottumuksia, oletetaan, että a) ihmiset ovat toistensa klooneja b) kulutustottumukset pysyvät samassa suhteessa varallisuuteen, vaikka varallisuus lisääntyisikin.

Ja on ikävää että koit tuon heiton lapsellisena. Jos kovasti mietit, niin onko se sittenkään? Oma käsitykseni nimittäin on, että maailmaa kyllä pyritään kovin pirusti muuttamaan vastaamaan noiden mallien oletuksia.
 
Taksikuski-esimerkistä

Joku toinen varmasti muistaa tämän tarinan tarkemmin, joten korjatkoon kaikin mokomin.

Elikkäs, muistaakseni tarinan mukaan New Yorkin kaupungin johtajisto halusi saada kaupungin liikenteeseen enemmän takseja päiväsaikaan. Johtajisto ajatteli, että korottamalla taksikuskien päiväsaika-ajoista saamia ansioita kaupungin liikenteeseen myös saataisiin enemmän takseja päiväsaikaan. Aivan näin ei kuitenkaan toteutunut, sillä saadakseen haluamansa päiväansion taksikuskien täytyi nyt ansionkorotuksen johdosta tehdä vähemmän ajoja kuin aiemmin. Taksikuskit eivät siis halunneet tienata enemmän (niin kuin johtajat kuvittelivat), vaan tyytyivät tottumaansa päiväansioon ja menivät sen saavutettuaan kotiin.

(Valitan tekstin mahdollista epäselvyyttä, tulin juuri juoksulenkiltä. :D)
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä paikkaansa, taloustiede on yhteiskuntatieteistä (englanniksi yleensä social sciences, pitäisikö olla suomeksi sosiaalitieteet?) yksi metodologisesti yhtenäisimmistä, jota se ei kylläkään ollut esimerkiksi sata vuotta sitten. En ymmärrä mitä tarkoitat noilla pragmaattis-ideologisilla ennakko-oletuksilla, voitko selventää? Ylipäänsä taloustieteessä tehdään kyllä paljon oletuksia, mutta ne kerrotaan selkeästi ja niiden käyttö perustellaan. Taloustieteessä mallit ja teoriat johdetaan paljon tiukemmin kuin monissa muissa tieteissä. Tämä kaikki on välttämätöntä tieteenalalla, jossa empiirisiä havaintoja ei voida kerätä samalla tavalla (luotettavalla toistettavuudella) kuin esimerkiksi luonnontieteissä.

Ymmärrän kyllä sen ärtymyksen, jota ekonomistien tutkimustulokset herättävät ihmisissä. Taloustietelijöillä kun on tapana esittää tieteellisesti perusteltuja lopputuloksia, jotka ovat monien arvomaailmaa vastaan.

Pahoittelen aiheen vierestä keskustelua. Jos haluat, voidaan jatkaa toisessa ketjussa.

Tähän johtanut posti herätti omankin mielenkiintoni ja vastausta odotellaan. Alkuperäinen kirjoittaja tuntuu menevän vahvasti kansantaloustieteen näkökulmasta, mutta olen kiinnostunut näkemään, että mitkä ovat nämä postulaatit minkä pohjalta taloustieteilijät väitettävästi lähtevät teoriaa rakentamaan.
 
Jotta tuollainen tasaisesti laskeva käyrä voidaan pirtää kuvaamaan useamman kuin yhden ihmisen kulutustottumuksia, oletetaan, että a) ihmiset ovat toistensa klooneja b) kulutustottumukset pysyvät samassa suhteessa varallisuuteen, vaikka varallisuus lisääntyisikin.
Tuota jälkimmäistä oletusta tuskin tehdään, joten tuo käyrä ei päde koko välillä ]0,ääretön[. Tuota ensimmäistä oletusta ei tarvita, mikäli ihmiseten tottumukset ovat jakautuneet kuitenkin jotenkin hallittavalla tavalla. Tällöin ne nimittäin keskiarvoistuvat suuria joukkoja tarkasteltaessa ja niiden vaikutus tuohon käyrään on vain pientä epätasaisuutta. Käyrän yleinen trendi kuitenkin säilyy, mikä on käyrän ainoa tarkoituskin. Eihän mitään taloustieteen mallia tietenkään voida käyttää antamaan tarkkoja ennusteita makrotason ilmiöistä, eikä kukaan sellaista varmaan väitäkään.

BTW, tän threadin nimi on "ero kirkosta helposti":D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuota jälkimmäistä oletusta tuskin tehdään, joten tuo käyrä ei päde koko välillä ]0,ääretön[. Tuota ensimmäistä oletusta ei tarvita, mikäli ihmiseten tottumukset ovat jakautuneet kuitenkin jotenkin hallittavalla tavalla. Tällöin ne nimittäin keskiarvoistuvat suuria joukkoja tarkasteltaessa ja niiden vaikutus tuohon käyrään on vain pientä epätasaisuutta. Käyrän yleinen trendi kuitenkin säilyy, mikä on käyrän ainoa tarkoituskin. Eihän mitään taloustieteen mallia tietenkään voida käyttää antamaan tarkkoja ennusteita makrotason ilmiöistä, eikä kukaan sellaista varmaan väitäkään.

BTW, tän threadin nimi on "ero kirkosta helposti":D

Tämähän se ongelman ydin on: ihmiset preferoivat eri hyödykkeitä eri tavoin.

Jos nuo käppyrän P1,Q1 ja P2,Q2 on mitatut arvot, niin mistä tiedetään, että se käppyrä on juuri tuon muotoinen esimerkiksi noiden arvojen välillä? Kun puhutaan yksittäisen hyödykkeen hinnasta niin kysehän ei ole taloustieteen näkökulmasta makrotason ilmiö vaan mikrotason.

Mutta joo, pitäkää vaan tää p*rkeleen kirkkothreadinne, see if I care... ;)
 
Melko vähäisiä nuo Suomessa ilmenevät. Näin uskonnottoman näkökulmasta. Kykenen tällaiseen joustoon helposti maassa, jossa olen vähemmistönä. Toki nuo rajoitukset olisi hyvä poistaa.
Tähän liittyen juuri tänään on mies tuomittu sakkoihin siitä, että kirjoittaa faktoja blogiinsa "tarkoituksenaan loukata uskonnollista yhteisöä". Melko vähäisenä ilmenee kyllä, mutta joka tapauksessa kyse on perustavanlaatuisesta ihmisoikeuden loukkauksesta. Minä en kovin helposti kykene tällaiseen joustoon, olin sitten vähemmistönä tai en.
 
Missä mennään, milloin päästään alle 80%? Eikö sen pitänyt tapahtua vielä tämän vuoden puolella?

Nyt paukkui kympit.

Viidennes suomalaisista ei kuulu valtionkirkkoon

Eroakirkosta.fi-palvelun mukaan evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuulumattomia on jo viidesosa suomalaisista. Kirkon jäsenmäärä on laskenut koko ajan jyrkentyvästi erityisesti tällä vuosituhannella.

- Kirkon jäsenmäärä on nyt alittanut 80%. Edelliseen kymmeneen prosenttiyksikköön meni melkein 30 vuotta, mutta seuraavat kymmenen prosenttiyksikköä menevät jo vuoteen 2020 mennessä, arvioi tiedottaja Heikki Orsila.

Vielä vuonna 1981 evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului 90 prosenttia suomalaisista, vuonna 2000 enää 85 prosenttia. Vuonna 2003 säädettiin uusi uskonnonvapauslaki ja eroakirkosta.fi-palvelu avautui, jolloin kirkon jäsenmäärän lasku kiihtyi entisestään. Ennätysvuosi oli 2008, jolloin kirkosta erosi yli 52 000 ihmistä.

- Kirkosta eroaminen tuskin saavuttaa enää huippuvuotta 2008. Olemme siirtymässä eroavien sukupolvesta kastamattomien sukupolveen, kun kirkkoon kuulumattomat eivät kasta lapsiaan, Orsila pohtii.

Myös kastettujen osuus on laskussa

Ennakkotietojen mukaan kasteiden määrä on Helsingissä vähentynyt 2,5 prosenttia ja Tampereella peräti 5 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Jos kehitys jatkuu samana koko maassa, kastettujen osuus syntyneistä putoaa alle kirkkoon kuuluvien osuuden. Syy on kirkon jäsenkunnan painottuminen vanhempiin ikäluokkiin.

Noin 16 - 17 prosenttia suomalaisista ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Ortodokseja ja helluntailaisia on molempia noin prosentti. Loppu 1 - 2 prosenttia kuuluu muihin pienuskontoihin.

Eroakirkosta.fi-palvelua ylläpitää Tampereen vapaa-ajattelijat ry. Tampereen vapaa-ajattelijat ry on uskonnottomien yhdistys, jonka tavoitteena on muun muassa kaikkien uskontojen ja vakaumusten saattaminen tasa-arvoisiksi sekä uskonnottomien etujen valvonta. Tampereen vapaa-ajattelijat on myös elamankatsomustieto.fi- ja uskomaton.fi-projektien taustayhteisö.

(Lähde)
 
Onko muilla heti kirkosta eroamisen jälkeen alkanu rampata uskovaisia ovella tuputtamassa jotain lappuja ja kertomassa jeesuksesta?
 
Onko muilla heti kirkosta eroamisen jälkeen alkanu rampata uskovaisia ovella tuputtamassa jotain lappuja ja kertomassa jeesuksesta?

Ei ole näkynyt ennen eikä jälkeen. Edellisessä kämpässä tosin luki ovessa että "ei Jeesusta", voi olla että tämä vaikutti asiaan. Nykyisin lukee vain että ei puhelinluetteloita, eikä ole silti näkynyt.

edit. eroamisesta on kyllä useita vuosia, joten eivät ne enää varmaan tulisi muutenkaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom