J. R. R. Tolkien oli muuten kova uskis. Kristinusko on edelleen melkoinen kulttuurinrikastuttaja. Eipä muuta.
Nyt on pakko varmistaa. Oletko tosissasi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
J. R. R. Tolkien oli muuten kova uskis. Kristinusko on edelleen melkoinen kulttuurinrikastuttaja. Eipä muuta.
Nyt on pakko varmistaa. Oletko tosissasi?
Jos tää on sun panos, niin älä edes kirjoita. Vituttaa, kun uskonnoista puhuttaessa joka saatanan asiasta pitää alottaa joku vänkäys.
Tuoreimpina esimerkkeinä kulttuurin rikastuttamisesta on mm. kristinusko vs peliteollisuus ja kristinusko vs. hevi.
Vittuakos sä mulle kerrot minne mä kirjoitan ja mitä. Toi ei muutenkaan ollut mikään vittuilu, vaan ihan totinen kysymys, mutta toi sun asenne kyllä osoittaa, että olit siis ihan tosissasi. Ja jos et tykkää keskustella asioista niin voisi kuvitella, että keskustelufoorumi on sinulle mahdollisimman huono paikka viettää aikaa.
Ei tästä sen enempää, ja nyt itse asiaan:
Uskonnot ovat historian saatossa todella tehokkaasti pyrkineet rajoittamaan ihmisten sananvapautta, ja tuominneet eri kulttuurin muotoja jumalanpilkaksi ja/tai synniksi. Uskonnot eivät todellakaan ole edistäneet kulttuuria vaan päinvastoin aktiivisesti pyrkineet polkemaan uudet ajatukset maahan. Se, että yritit jollain ihmeen aasinsillalla yhdistää JRR Tolkienin uskon ja miehen tuotokset on mielestäni vähintäänkin naurettavaa.
Tuoreimpina esimerkkeinä kulttuurin rikastuttamisesta on mm. kristinusko vs peliteollisuus ja kristinusko vs. hevi.
No joo. Tuntuu vaan, että kun tännekin kirjoittaa uskonnoista niin siinä on ehkä viisi ihmistä vänkäämässä ja jokainen tarttuu vähän eri sivulauseisiin.
Jos esittää jonkun väitteen olisi sitä vähän syytä kehitellä pidemmälle. Mites sen nyt sanois, hieman provokatiivisen toteavasti sen heitin. No tää nyt on vähän ristiriidassa ton edellisen lauseen kanssa. My bad.
Erilaisissa historiallisissa tilanteissa nuo esittämäsi väitteet ovat pitäneet paikkansa. Kyllä nyt pitää voida antaa arvoa myös kulttuurille, joka ammentaa kristinuskosta. Musiikki, pop-musiikki (kotiteollisuus esim) elokuvat, taide, kirkkotaide, Suomalais-kansallinen identiteetti, johon kristiusko on vahvasti nojanut ja tästä nouseva kulttuuri. Vaikka kristinusko ei monille enää ole mikään eettinen ohjenuora, jonkilainen peili se on johon verrataan omia moraalinormeja. Jotkut arvot ovat myös vähemmän tiedostettuja ja kertomukset siirtävät niitä eteenpäin. Jeesuksen suuri tarina uhrautuvaisuudesta ja kärsimisestä voi kulttuurin tasolla edesauttaa samojen arvojen nousua: köyhien huolenpito, uhrautuminen tai kärsiminen suuremman syyn puolesta.
Myös tämä koko keskustelu on kristiuskosta nousevaa ja rikastavaa, ainakin mielipiteiden ja erilaisten ihmisten tuntemisen kautta.
Mitä tarkoitat kristinuskolla? Ei se ole instanssi millä olisi vaikutusta mihinkään. ev.lut Kirkko ja RKP eivät ole sama asia kuin kristinusko.Tuoreimpina esimerkkeinä kulttuurin rikastuttamisesta on mm. kristinusko vs peliteollisuus ja kristinusko vs. hevi.
Samaa asiaa voi toteuttaa myös ilman uskontoa. Mä vastustan uskontoja, mut valmistun sosiaalityöntekijäksi lastensuojeluun. Mun valinta on yhteiskuntakriittinen kannanotto, jolla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa ja mä irtisanoudun kaikesta uskontoon liittyvästä toiminnasta.
Vaikka kyseessä olisi neutraali uskontotiedekin ns. sivistyksellisessä mielessä, niin mielestäni ko asioiden käsittely on ajanhukkaa. Ja itse en edelleenkään lähettäisi tulevaisuudessa omia lapsosiani uskontoja opiskemaan, edes neutraalissa mielessä, koska vastustan kaikkea mitä uskonnot edustavat. Toivottavasti tulevaisuudessakin asia on vanhempien päätettävissä, jotta omat kullannuppuni säästyvät kyseiseltä verorahojen tuhlauksen muodolta.
Samanlaista fanaattisuutta kuin Amerikkalaiset uskovaiset edustavat kieltämällä kehitysopin kouluista edustaisi myös se että historiaa opetettaisi ilman uskonnoista kertomista. Uskonnot kuuluvat kuitenkin aika tiukasti yhteen historian kanssa ja sehän on fakta eikä mielipide eikä sillä ole edes mitään tekemistä sen kanssa onko raamattu totta ja mitä uskonnot edustavat.
... ja itse olen eronnut kirkosta jo aikoja sitten, joten katsontakantani on uskontojakohtaan kohtuullisen negatiivinen...
Uskonto vaan voi antaa ja antaa hyvän tekemisen lisämotivaatioita. Aina näin ei tietenkään käy. Uskonto myös antaa kehyksen ja tarinan ja konkretisoi eettistä normistoa. Se, että sulle selitetään koululuokassa etiikkaa ei tarkoita, että ihminen myös omassa elämässään rupeaa "hyväksi ihmiseksi". Uskonto antaa hyvän tekemiselle lisäsyyn ja ehkä jopa perimmäisen syyn.
Kyllä se ev.lut. kirkko vaan lähinnä edustaa kristinuskoa Suomessa. Ja kirkko myös määrittelee, mitä uskomuksia heidän mukaansa kristinuskoon sisältyy. Nämä sisällöt puolestaan ovat esillä myös siinä kouluopetuksessa.Mitä tarkoitat kristinuskolla? Ei se ole instanssi millä olisi vaikutusta mihinkään. ev.lut Kirkko ja RKP eivät ole sama asia kuin kristinusko.
Enkä usko, että täällä edes uskovaisilla on hirveästi kunnioitusta kirkkoa kohtaan. Oli kummallista miten seurakunnalta tuli lappu kun erosi kirkosta, että samalla luovut uskostasi. WTF. Ihan kuin tarvitsisin kirkkoa mihinkään. Se on instanssi mikä lähinnä järjestää kastetilaisuuksia, häitä ja hautajaisia. Kummasti kirkon rahatilannekin parantuisi jos noista maksettaisiin edes muutama huntti seurakunnalle.
Mitä tarkoitat kristinuskolla? Ei se ole instanssi millä olisi vaikutusta mihinkään. ev.lut Kirkko ja RKP eivät ole sama asia kuin kristinusko.
Eettinen normisto voi olla ilman uskontoakin. Ja ei kai se tee mun työstä yhtään sen vähemmän mielekästä vaikka en mihinkään taivaallisiin asioihin uskokaan? Mä pidän työstäni ja mulle on aivan sama jos joku haluaa pyhittää elämänsä jeesustelulle, mut mä haluan et mulla on vapaus valita uskonnottomuus.
Tunnut kokonaan sulkevan pois sen faktan, et uskontojen nimissä tehdään paljon pahaa, esimerkiks ahdasmielisimmissä lestadiolaislahkoissa esiintyy insestiä ynnä muuta mukavaa, mutta noihin uskonnollisten johtajien tekemisiin on vaikea päästä väliin.
Kyllä se ev.lut. kirkko vaan lähinnä edustaa kristinuskoa Suomessa. Ja kirkko myös määrittelee, mitä uskomuksia heidän mukaansa kristinuskoon sisältyy. Nämä sisällöt puolestaan ovat esillä myös siinä kouluopetuksessa.
Toki sinä ja Heikki M. ja kuka tahansa voi sanoa itseään kristityksi, vaikka ei uskoisikaan kaikkea, mitä evankelis-luterilaisten uskontunnustuksessa sanotaan. Mutta tällaisella keskustelupalstalla on aika lailla mahdotonta ruveta ruotimaan jokaisen henkilökohtaisia uskomuksia, varsinkaan kun ihmiset vain mainitsevat, että eivät usko Raamatun tai kirkon opetusten totuuteen, mutta jättävät kertomatta, mistä se uskonnollinen usko sitten kussakin tapauksessa muodostuu. Ja yhtiskunnallisen keskustelun tasolla tällainen yksittäisten ihmisten uskomusten puiminen on myös täysin irrelevanttia. Kirkon käsitys kristinuskosta on kuitenkin se, joka valtion ylläpitämässä opetuksessa edustaa kristinuskoa.
Sanoisin, että juuri instituutio on vastuussa ja siksi varmaan täälläkin niin kovasti kirkkoa kritisoidaan. Usko ei ole ongelma vaan se joka käyttää uskoa vallan välineenä.Ymmärrän pointtisi, mutta olen silti hieman eri mieltä. On ihan totta, että ei se uskonto itsessään ole niitä kaikki julmia, järjenvastaisia ja älyttömiä tekoja tehnyt, vaan aina on ollut joku tekemässä uskon nimissä, oli sitten se tekijä yksittäinen itsemurhapommittaja tai kirkko polkemassa vähemmistöjen oikeuksia. Tosiasia kuitenkin on, että ilman uskonnon mahdollistamaa omaa moraalisäännöstöä, opetuksia jne. nämä teot jäisivät tekemättä. Jos ihminen tai yhteisö ammentaa arvonsa jostain muualta kuin ympäröivästä todellisuudesta on katastrofi aikalailla väistämätön.
Tosiasia kuitenkin on, että ilman uskonnon mahdollistamaa omaa moraalisäännöstöä, opetuksia jne. nämä teot jäisivät tekemättä. Jos ihminen tai yhteisö ammentaa arvonsa jostain muualta kuin ympäröivästä todellisuudesta on katastrofi aikalailla väistämätön.
Säkin voisit nyt paljastaa korttisi ihan rehellisesti. Eli onko sun argumentti nyt, että uskontoa pitää opettaa, koska muuten ei päästäisi yhtä hyviin tuloksiin lasten eettisessä kasvatuksessa? Jos on, niin tällainen väite vaatisi kunnollisia perusteluja, eikä pelkästään sitä, että sulle henkilökohtaisesti uskonto on motiivi hyville teoille. Jos tämä ei ole sun argumentti, niin sitten on turha vihjailla uskonnon tarpeellisuudesta etiikan opetuksen tai kasvatuksen kannalta.Uskonto vaan voi antaa ja antaa hyvän tekemisen lisämotivaatioita. Aina näin ei tietenkään käy. Uskonto myös antaa kehyksen ja tarinan ja konkretisoi eettistä normistoa. Se, että sulle selitetään koululuokassa etiikkaa ei tarkoita, että ihminen myös omassa elämässään rupeaa "hyväksi ihmiseksi". Uskonto antaa hyvän tekemiselle lisäsyyn ja ehkä jopa perimmäisen syyn.
Edit: uskonto hyvän tekemisen perimmäisenä syynä on liioiteltua. Onhan luterilaisuudessakin luonnollisen moraalin käsitys. Itselle kristinusko on kuitenkin vahva motivaattori, vaikka anteeksi antamiselle.
Sanoisin, että juuri instituutio on vastuussa ja siksi varmaan täälläkin niin kovasti kirkkoa kritisoidaan. Usko ei ole ongelma vaan se joka käyttää uskoa vallan välineenä.
Ongelma vaan on se että aina löytyy joku tekosyy tehdä mielivaltaisia tekoja. Kiinassa oli kulttuurivallankumouksen aikaan uskonnot kiellettyjä mutta eipä se siitä maanpäällistä paratiisia tehnyt ;)
Säkin voisit nyt paljastaa korttisi ihan rehellisesti. Eli onko sun argumentti nyt, että uskontoa pitää opettaa, koska muuten ei päästäisi yhtä hyviin tuloksiin lasten eettisessä kasvatuksessa? Jos on, niin tällainen väite vaatisi kunnollisia perusteluja, eikä pelkästään sitä, että sulle henkilökohtaisesti uskonto on motiivi hyville teoille. Jos tämä ei ole sun argumentti, niin sitten on turha vihjailla uskonnon tarpeellisuudesta etiikan opetuksen tai kasvatuksen kannalta.
Myöskin väite, että uskontoa tarvitaan motivoimaan ihmistä toimimaan oikein, on vailla perusteita. Se, että sinä tai joku muu pitää uskontoa motiivina hyville teoille, ei tarkoita, etteivät ihmiset voisi toimia oikein muistakin syistä. Sitä paitsi kristinuskohan opettaa, että teoilla ei ole mitään väliä, koska ikuisen elämän saa helposti katumalla syntejään ja tekemällä parannuksen vaikka minuutti ennen kuolemaansa. Muutenkin uskontojen tapa motivoida ihmisiä hyviin tekoihin uhkailun ja palkintojen lupaamisen avulla ei minusta ole moraalisesti kovin kypsää. Oikeesti kovat jätkät tekee hyviä tekoja ihan vaan sen takia, että ne teot on hyviä.