Uskotaanhan me valtioonkin tai rakkauteen, eivät nekään ole todellisia vaan uskomuksia. Se onko hyvän lähettiläänä Abbah, Jeesus vai joulupukki, ei mun mielestä ole olennaista, vaan se sanoma.
Ihmiset haluavat uskoa johonkin. Joillekin puhuu raha, joillekin jumala. Jokainen uskoo johonkin, useimmat meistä aika moneen asiaan jotka voivat olla hyvinkin ristiriitaisia. Ihminen ei ole looginen olento. Huvittavaa on mielestäni myös usko puhtaaseen tieteeseen, koska ei sellaista ole olemassa. Tiedettä tekevät ihmiset ja ihmiset asettavat usein oman edun yhteisen, esim. tieteen edun edelle. Sotkuahan siitä tulee.
Tuohon sun "uskon" käsitteeseen pitää hieman takertua. Sana "usko" on liian lavea termi tuossa käyttämässäsi yhteydessä. Siitä on nimittäin eroteltavissa täysin erillinen "uskonnollinen usko".
Esimerkki: Minä uskon, että pyöräni on tällä hetkellä ehyenä samassa telineessä mihin sen aamulla asetin. Tämä perustuu siihen että minulla ei ole syytä olettaa että joku sen olisi vienyt. Tämä on kuitenkin aivan täysin mahdollista kuten myös se, että joku on käynyt potkimassa sen paskaksi. Asian voi tarkistaa helposti kurkkaamalla pihalle.
Uskonnollinen usko eroaa siten, että siinä oletetaan jotain "olevaksi" ilman, että siitä voidaan saada millään tavalla tietoa. Jumalaan uskova ihminen tekee tietoisen valinnan uskoa näkymättömään olentoon voimatta varmentaa tätä tietoa millään tavalla. Tuohon tietoiseen valintaan ei mielestäni ole mitään perustetta sillä elämä jatkuu varsin mallikkaasti ilmankin. Tähdet syntyvät ja kuolevat, elektronit pysyvät radoillaan, ihmisille tapahtuu sekä hyviä että huonoja asioita. Kaikki täysin ilman ylimääräistä olettamusta jumalolennosta.
Ja mitä tuohon kirkon sanomaan tulee, kyllä niihin samoihin arvoihin ja normeihin päästään täysin muistakin lähtökohdista. Alkeelliselläkin moraalifilosofisella pohdiskelulla päästään helposti kymmenen käskyn tapaisiin elämänohjeisiin. Kirkkoa ei tulisi tukea rahallisesti (eikä muutenkaan) myöskään sen takia että vaikka se tekisikin jotain hyvää, se samalla edustaa epärationaalista ajattelua ja perustaa toimintansa täysin väärälle pohjalle eli uskonnolliseen uskoon.