Siis nyt puhuttiin nykyajasta. Tästä päivästä. Siitä kuinka hyvää kirkon apu on tai ei. Sinä tulit huutamaan natseja ja inkvisitioita. Ihan turhaa horinaa. Kerro mielummin mitä vikaa Suomen luterilaisen kirkon toiminnassa nykypäivänä on. Tai kehu sitä. Ihan mitä vaan, kunhan se kiinnostaisi muita. Huomaa sitten etukäteen että katolisten pappien pedofilia tai jenkkien uskonlahkot eivät liity myöskään kirkon kotimaan/ulkomaan apuun. Sanon tämän näin varalta kun se argumentti sieltä kuitenkin olisi tullut seuraavaksi. Varmaan sekin sykli on käyty jo tässäkin threadissa pariin kertaan läpi.
edit: nimeä yksi parempi auttaja kuin kirkko niin minä annan sille samat argumentit kuin sinä kirkolle.
Suomen luterilaisenkin kirkon oppeihin ja toimintaan kuuluu se, että eri uskontoja opetetaan kohtelemaan eriarvoisina, muttei toki aivan suoraan. Esimerkiksi sanalla "pakana" on yhteiskunnassamme varsin negatiivinen merkitys, ja mistä muualta luulette tuon merkityksen tulevan kuin kristillisistä opeista? Koko kirkon oppi perustuu siihen, että "meidän jumala on oikea jumala, ja muiden jumalat eivät, älä palvo muita jumalia", asian voi tarkistaa vaikka 10 käskystä. Tällä "me VS he" -asetelmalla on todella pitkät juuret, ja tästä syystä nykyajankin uskontoja tulee ja pitää tarkastella myös historian kannalta, sillä kuten aiemmin jo kirjoitin, uskontoja ohjaavat opit eivät ole vuosituhansien kuluessa merkittävästi muuttuneet.
Ev.Lut. krsitinuskossa korostetaan myös, että kaikki voivat saada syntinsä anteiksi jos oikeasti katuvat. Tuo kyseinen sanoma ei ole loppujen lopuksi se kaikkein ihmisystävällisin, sillä se mahdollistaa esim sen, että toisia murhanneet ihmiset ovat loppujen lopuksi "pelastettavissa". Kun ajattelet tätä asiaa varhaisnuoruuden asennekasvatuksen ja kasvamisen kannalta, niin kumman vaihtoehdon luulisit luovan järkevämpiä, toisiaan hyvin kohtelevia yksilöitä - raamattuun ja 10 käskyyn pohajutuvan kristillisen moraalin vai filosofiaan perustuvan ihmisystävällisen moraalin?
Auttamista voidaan tehdä levittämättä omaa uskonnollista oppia siinä sivussa, kuten jo aiemmin mainitsin, esimerkiksi filosofiaan perustuvien moraalikäsitysten pohjalta. Vetoaminen siihen, että "parempi ev.lut. kun vaikka islam" on tässä mielessä huono perustelu, sillä uskontojen kasvaminen entistä suuremmaksi sen kuin vain paisuttaa eriarvoisuuden ongelmaa ja siitä syntyviä konflikteja.
Jos hyväntekeväisyys on se seikka, miksi kirkkoja pitäisi tukea, niin eikö olisi järkevämpää suosia jotain yhteishyödyllistä, taikauskoon perustumatonta järjestöä? Mainitsin aiemmin tuon Doctors without Bordersin. Tai miksei kirkkojen sijaan voitaisi perustaa jotain organisaatiota, jonka toiminta perustuu taikauskon sijasta faktoihin. Kirkon avun toimiminen nykyisin ei tarkoita sitä, että se olisi parhaassa mahdollisessa muodossa tai mahdollisimman optimoitua ja tehokasta.