Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ja kaikkia näitä asioita hoitamaan on olemassa myös muita toimijoita, joiden toiminta ei ole uskonnon värittämää
Onhan niitä, mutta onko niitä koskaan liikaa, ja voidaan myös sanoa, että usein ne a)jollakin lailla ovat yhteydessä kirkkon toimintaan ja b)eivät saa aikaseksi niin vahvaa organsiaatioita kuin kirkko, väitän että avustusten määrässä kirkko on johtava nimi.
Samoin psykologeja on, mutta voidaanko sanoa, onko psykologeja tarpeeksi ja tarvitaanko avustustyöhön myös muita kuin psykologeja? Näillä "joillain papeilla" on varsin kattava koulutus sielunhoitoon, psykologit usein toimivat yhteistyössä pappien kanssa esim. vankiloissa ja sairaaloissa, näitä kahta tehtävänkuvaa ei saa sekoittaa liiaksi.
Kirkko on tärkeä auktoriteetti monille ihmisille, muillekin kuin pakkislaisille. II maailmansodan aikainen kotirintamamme käsite: "koti, uskonto ja isänmaa" todistaa, että uskonto oli osana puolustamassa maatamme. On tärkeä, että ihmisillä on kohde johon uskoa, joillekin se on kristinusko joillekin se on jotain muuta.

väitän että avustusten määrässä kirkko on johtava nimi.

Syytä ollakin. SPR:llä ym. ei ole verotusoikeutta.

Näillä "joillain papeilla" on varsin kattava koulutus sielunhoitoon

Niin. Psykologit eivät hoida sielua tai karmaa, vaan konkreettisempia ongelmia.

Aikaisemmin ajattelin että kirkkoon voisi kuuluakin ihan vain perinteiden ylläpitämiseksi. Mutta tämä perusta murenee. Transsupapit siunaamassa homoja...Ja uutena on nyt kirkolliset siunaukset eläimille. Ehkä alkaa olemaan meikälläkin olemaan aika ottaa pesäeroa näin epämääräiseen laitokseen?

On totta, että kirkolla on vahva asema esimerkiksi nuorisotyössä ja vähäosaisten auttamisessa. Silti on mielestäni väärin perustella kirkkoon kuulumista, kirkollisveron oikeutusta tai kirkon asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa tällä "tekee hyvää"-argumentilla.

On tietyllä tavalla "väärin", että valtio on ulkoistanut näitä palveluita yhdelle uskonnolliselle järjestölle ja antanut korvaukseksi verotusoikeuden. Vähempiosaisten auttamisella, hyväntekeväisyydellä ja nuorisopalveluilla ei pitäisi olla mitään tekemistä uskonnon kanssa. Toki uskonnolliset järjestöt voivat myös tarjota näitä palveluita, mutta mielestäni on väärin odottaa että koska seurakunnat näitä tarjoaa, niin kuntien ja valtion ei tarvitse näihin panostaa.

Ihan hyvin voitaisiin siirtää kirkollisveron (varsinkin yrityksien osalta) osuus ainakin osittain kunnallisveroon ja kunnan tehtävänä olisi oikeasti tarjota näitä palveluita. Valtio voisi vaikka valvoa tätä.

Kannattaa myös tutustua mihin kirkko oikeasti käyttää rahaa ja missä suhteessa. Excelit löytyy kyllä jostain ev.lut. sivuilta.

Lähetystyöhön suhtaudun aika kriittisesti. Vaikka hyvää tehdäänkin ja paljon, tekee sitä työtä myös muut järjestöt ja vielä ilman uskonnollista propagandaa, jolloin ehkä alkuperäistä kulttuuria kunnioitetaan enemmän?

Jos haluaa tehdä hyvää, niin se ei kyllä ole kirkkoon kuulumisesta kiinni: nuorisotyötä, partio, lahjoitukset eri hyväntekeväisyysjärjestöille yms. Kyllä keinoja ja kanavia löytyy ilman uskontoakin.

Suuri osa suomalaisista kuuluu kirkkoon vain laiskuuttaan ja koska aina ennenkin on kuuluttu ja suku vois tykätä pahaa eroamisesta yms. Sitten kuitenkaan ei uskota, käydä kirkossa...

Kirkolta halutaan ripari, häät ja hautajaiset. Mielestäni juhlapalveluita on muitakin ja jopa halvempiakin.

Kaiken huippu ovat ihmiset, jotka oikein isoon ääneen mainostavat liittyvänsä kirkkoon vain naimisiinmenon ajaksi. Miksi? Että pääsee kirkossa naimisiin? Jos olisin pappi, en tällaista paria suostuisi edes vihkimään. Todellista perseilyä molempien osapuolien näkökulmasta.

Mitä merkitsee kirkollinen vihkiminen jos ei usko? Ei mitään. Koko homma on siinä tapauksessa vaan teatteria joka vie mielestäni jopa uskottavuuden koko liitolta tai ainakin toimitukselta. Jotain periaatteita pitää olla. Perkele.

Ja uutena on nyt kirkolliset siunaukset eläimille.

Joo, luin tästä itsekin. Jossain koiranäyttelyssä oli joku joukkosiunaus mopseille.
Aivan naurettavaa pelleilyä. Onko tämä asia käsitettävissä siis niin, että eläimillä on myös sielu ja ne pääsee taivaaseen? Samaan taivaaseen kuin ihmisetkin? Vain nisäkkäät vai kaikki? Käärmeetkin?
Hyttyset?

Ollaanko me siis kirkonkin mielestä yhtä eläinkunnan kanssa?
Mites se kreationismi? Mä en nyt siis ymmärrä enää. Darwin? Häh?

Monia ihmishenkiä on pelastettu ja monta sairasta sielua on täytetty elämänilolla kun on mahdollisuus puhua jonkun kansa joka kuuntelee, johon voi ihan oikeasti luottaa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka monta ihmistä on ajan saatossa teurastettu kristinuskon nimeen?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka monta ihmistä on ajan saatossa teurastettu kristinuskon nimeen?
Kai Afrikan maalla joskus 1800-luvulla ne lähetussaarnaajat pani sitä uskontoa naisiin, niin samalla teurastivat siinä pari heeboa kun eivät suostuneet uskomaan. Kristinuskon nimeen.

Ihmisiä on tapettu maailman sivu ties mistä syistä. Eli tämä nyt ei liity mitenkään nykyaikaan ja suomalaisen kirkon apuun.
Ei, mut hei kiitti tiedosta. Mä kun just muistelin, että toi Huovisen Eero oli tuolla ambomaalla sapelin kanssa katkomassa päitä. Onneks muistutit missä mennään.

En vissiin missään kohtaan väittänytkään liittyvän nykyaikaan ja viestissäni muistaakseni käytin sanoja "ajan saatossa". Mut hieno instituutiohan tuo kirkko on, ei nykypäivänä enää edes tapa vääräuskoisia.

Eihän uusnatsitkaan juurikaan näinä päivinä polttele juutalaisia uuneissa. Hienoa porukkaa nekin.

No, voisin sanoa itse pari sanaa täällä: Satun näkemään asiat joskus hieman toisin:
Miksi on kirkollisvero? Jotta kirkko voisi toimia, kirkon toiminta on riippuvaista kirkollisverosta niinkuin jokainen ymmärtää.
Mitä kirkko sitten ihan oikeasti tekee näillä verorahoilla?
Annan muutamia esimerkkejä: Kirkkohan tekee arvokasta lähetystyötä tehokkaasti kolmannen maailman köyhille, harva meistä pakotoistolaisista ymmärtää kuinka pienikin raha muuttuu suuriksi teoiksi, jos ei ole itse ihan oikeasti nähnyt kuinka paljon pienellekin summalle rahaa on oikeasti käyttöä. Me helposti sokaistumme omiin ongelmiimme ja elämiseemme, emmekä näe sitä kärsimystä mtä toiset joutuvat kokemaan, kun itse makailemme lämmitetyissä asunnoissamme syödessämme pizzaa ja juodessamme hyvää viiniä.
Toisaalta kirkko myös antaa mahdollisuuden puhua ongelmista niin eri laitosten oman papin (sotilaspappi, vankilapappi, sairaalapappi)kuin myös kirkon oma palvelevan puhelimen kautta. Monia ihmishenkiä on pelastettu ja monta sairasta sielua on täytetty elämänilolla kun on mahdollisuus puhua jonkun kansa joka kuuntelee, johon voi ihan oikeasti luottaa.
Myös suora vähäosaisten auttaminen täällä Suomessa on hyvä huomata. Diakoniatoiminta vanhusten kanssa on myös hyvin tärkeää kuin myös velkavankeudessa olevien ihmisten tukeminen. Tämäkin on nostanut pohjalta monia ihmisiä täynnä uutta elämäniloa. On harmi, että yhä vähempi osa suomalaisista näkee kirkon pyytettömän työn tuloksia, kuin usein vasta silloin, kun hän itse sitä todella tarvitsee.
Jokaisella meistä on myös oikeus uskoa, emmekä me voi sitä heiltä ottaa pois, siksi kirkko tulee aina olla Suomessa mukana läpi elämämme niin myötä- kuin vastoinkäymisissä.

Totta, kirkon avulla tehdään paljon hyvää, muttei kirkko ole tälle toiminnalleen minkäänlainen perusedellytys tai oikeastaan edellytys lainkaan. Humanitäärisen avun yms ei tarvitse pohjautua esimerkiksi kristillisille arvoille, vaan se voi perustua suoraan filosofisiin arvoihin, jotka korostavat kaikkien ihmisten hyvinvointia. Hyvänä käytännön esimerkkinä tällaisesta toiminnasta esimerkiksi "Doctors without borders", joka toimii vailla minkäänlaista poliittista tai uskonnollista taustaa, auttaen ihmisiä erilaisilla kriisialueilla.

Jos kristinuskon historiaa mietitään, niin nimenomaan tuo kristillinen oppi ja sen liiallinen tulkinta on aiheuttanut todella paljon pahaa maailmassa. Espanjan inkvisitio, keskiajan noitavainot, lukemattomat yhä tälläkin hetkellä käynnissä olevat sodat. Myös Hitler jatkoi tavallaan tietämättään kristittyjen oppien toimeenpanoa, sillä antisemitismin juuret löytyvät muinaisten kristittyjen juutalaisia kohtaan osoittamasta halveksunnasta ja erottelusta, joihin syynä oli näkemykselliset erot opeista. Juutalaiset pitävät itseään valittuna kansana, ja heidän opissaan neitsyt maria on vain "nuori nainen" (vrt. kristittyjen neitsyt), jonka seurauksena myöskään jeesus ei heillä ole missään kaikkien pelastajan pyhässä asemassa. Mietippä, miten pitkät seuraukset tällä opillisella kiistalla on ollut, ja kuinka paljon pahaa sen varjolla on maailmassa tehty ja yhä tehdään, antisemitismi mukaanlukien. Pelkästään filosofisiin, kaikista uskonnoista irralaan oleviin arvoihin tukeutuva moraalinen ohjeistus pystyisi varmasti takaamaan paremman lähtökohdan kaikkien ihmisten hyvinvoinnille ja auttamiselle.

Jokaisella meistä on toki oikeus uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta, muttei uskonnolle tulisi ikinä antaa valtaa esim valtion hallintoon liittyvissä asioissa, sillä kuten jo aiemmin mainitsin, pystytään tällaiset seikat pohjaamaan huomattavasti rationaalisemmin filosofiaan perustuviin arvoihin tai kehykseen. Jos mietit maailmaa nykyisin, niin tieteellinen, rationaalinen ajattelutapa on itse asiassa saavuttanut ihmisille paljon enemmän hyvää kuin mikään uskonto ikinä. Ihan muutamana esimerkkinä mainittakoon vaikka lääketiede, tekniikka, hallinto, ja koulutus. Jos eläisimme täysin kristinuskon oppien varassa, niin olisiko tuollaista tieteellistä kehitystä ikinä edes ollut mahdollista tapahtua? Haluaisitko asua maassa, jossa itsesi sairaalahoito perustuisi tieellisten läpimurtojen sijaan tuhansia vuosia vanhoihin raamatun oppeihin ja käytäntöihin? Monet kiistävät asian sillä, että "ei raamattua pidä kaikessa tulkita", mutta eikö juuri tuollainen puolinainen tulkinta osoita epäilystä "jumalan sanan" suhteen? Onko mielestäsi esimerkiksi oikein, että naisia saa myydä seksiorjiksi, tai että "vääräuskoiset" tulee kivittää? Itse en toivoisi, että noin epätasa-arvoiset, väkivaltaiset asenteet ja ohjeet olisivat osa minkään valtion tai edes yksilön toimintaa edes osittain ohjaavan teoksen sisältöä.

Mielestäni uskonto voi olla osa kenen tahansa elämää, muttei sitä pidä asettaa minkään muun taikauskoon perustuvan uskomuksen yläpuolelle varsinkaan valtion hallintaan liittyvissä asioissa. Henkilökohtainen moraali on suuressa määrin jokaisen oma asia, joten jokainen tehköön, kuten oikeaksi näkee. Se vain on todella tekopyhää väittää, että uskonnot ovat jonkinlainen peruslähtökohta, jotka mahdollistavat ihmisten hyvät teot. Ihmisten moraalisesti ja filosofisesti oikea asenne toisia kohtaan mahdollistavat hyvät teot, ei uskonto tai kirkko. Historia on osoittanut uskontojen "hyvyyden" muita kohtaa valheelliseksi kliseeksi jo liian monta kertaa.

"One pair of hands at work can accomplish more than a million clasped in prayer."

En vissiin missään kohtaan väittänytkään liittyvän nykyaikaan ja viestissäni muistaakseni käytin sanoja "ajan saatossa".

Puhe oli kirkon harrastamasta avusta ja avustuksesta nykypäivän Suomessa. Jos haluat puhua historiasta ja natseista niin miksi quottasit tätä aihetta?

Natsit...:rolleyes: Jonkun sekin oli taas otettava esille.

No anna sitten vaihtoehtoja kirkon avulle. Mä nujerran ne Stalin-korteilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Puhe oli kirkon harrastamasta avusta ja avustuksesta nykypäivän Suomessa. Jos haluat puhua historiasta ja natseista niin miksi quottasit tätä aihetta?

Ilman muuta historia on tärkeässä roolissa tässä asiassa, sillä varsinkin uskontojen kohdalla opit, joiden vaihtelevaan tulkintaan teot perustuvat, muuttuvat harvoin tai eivät ikinä. Milloin viimeiksi näit oppien kannalta päivitetyn "Raamattu v2.0":n kirjakaupoissa, jos nyt ei puhuta erilaisista kansista tai erikielisistä käännöksistä?

Kuinka niin oli otettava natsit esiin? Eihän ne liity tähän muulla tavalla kuin, että käytin niitä vertauskuvallisesti samalla tavalla kuin sinä. Eli ei kukaan pidä natsejakaan hyvinä jätkinä vaikka ne on luopunu edeltäjiensä tavasta käristää juutalaisia.

Sulla on ilmeisesti sama ongelma, kun Halla-Ahon vihaajilla. Sä et ymmärrä kontekstin vaikutusta koko tekstiin. Sä irrotat sieltä yhden sanan (natsit) ja sit ihmettelet, että vitsi, mistäs tää tuli.

Mun quottaama kohta ei käsitelly kirkon apua tai avustusta, kuten ehkä huomasit, joten sun on turha siitä mitään puhua. Mä quottasin kohdan jossa puhuttiin kirkon ihmishenkiä pelastavasta vaikutuksesta. Mun mielestä, kun käytetään puolustuksena argumenttia, että kirkko pelastaa henkiä, on syytä muistuttaa faktasta, että kristillisellä kirkolla on tosiaan hieman kiinniotettavaa tuolla hengenpelastuspuolella.

Olen monesti miettinyt eroamista, mutta taidanpa jäädä nyt taaskin ainakin vielä seuraavaan miettimiskertaan asti jäseneksi. Suurimpana syynä on yksinkertaisesti se, että haluan että yhteiskunnassa on jokin vakavasti otettava vastapaino vaikutusvaltaansa Suomessakin kasvattaville idän pakanauskonnoille.

Olen monesti miettinyt eroamista, mutta taidanpa jäädä nyt taaskin ainakin vielä seuraavaan miettimiskertaan asti jäseneksi. Suurimpana syynä on yksinkertaisesti se, että haluan että yhteiskunnassa on jokin vakavasti otettava vastapaino vaikutusvaltaansa Suomessakin kasvattaville idän pakanauskonnoille.
Ehkäpä kumminkin olisi tehokkaampaa vähentää uskontokuntien valtaa, kuin odotella sodan syttymistä islamin ja kristinuskon välille.
Mites jos on virallinen kummi lapselle ja eroaa kirkosta häviääkö kummeuskin samalla?
Eipä se mihinkään häviä. Kummeja ei voi erottaa "virastaan", heitä voidaan ainoastaan poikkeustapauksissa lisätä lapselle jälkikäteen.

Kuinka niin oli otettava natsit esiin? Eihän ne liity tähän muulla tavalla kuin, että käytin niitä vertauskuvallisesti samalla tavalla kuin sinä.

:jahas: En minä ole mitään natseja vertauskuvaillut. Sinä niistä kirjoittelit.

Mun quottaama kohta ei käsitelly kirkon apua tai avustusta, kuten ehkä huomasit, joten sun on turha siitä mitään puhua. Mä quottasin kohdan jossa puhuttiin kirkon ihmishenkiä pelastavasta vaikutuksesta. Mun mielestä, kun käytetään puolustuksena argumenttia, että kirkko pelastaa henkiä, on syytä muistuttaa faktasta, että kristillisellä kirkolla on tosiaan hieman kiinniotettavaa tuolla hengenpelastuspuolella.

Siis nyt puhuttiin nykyajasta. Tästä päivästä. Siitä kuinka hyvää kirkon apu on tai ei. Sinä tulit huutamaan natseja ja inkvisitioita. Ihan turhaa horinaa. Kerro mielummin mitä vikaa Suomen luterilaisen kirkon toiminnassa nykypäivänä on. Tai kehu sitä. Ihan mitä vaan, kunhan se kiinnostaisi muita. Huomaa sitten etukäteen että katolisten pappien pedofilia tai jenkkien uskonlahkot eivät liity myöskään kirkon kotimaan/ulkomaan apuun. Sanon tämän näin varalta kun se argumentti sieltä kuitenkin olisi tullut seuraavaksi. Varmaan sekin sykli on käyty jo tässäkin threadissa pariin kertaan läpi.

edit: nimeä yksi parempi auttaja kuin kirkko niin minä annan sille samat argumentit kuin sinä kirkolle.

Kai Afrikan maalla joskus 1800-luvulla ne lähetussaarnaajat pani sitä uskontoa naisiin, niin samalla teurastivat siinä pari heeboa kun eivät suostuneet uskomaan. Kristinuskon nimeen.

Ai vittu, good old days.
Sama jos jatkuis edelleen,
niin ehkä jengillä sieltä ei ois niin iso hinku päästä tänne
valkoisten keskuuteen...

Joo, luin tästä itsekin. Jossain koiranäyttelyssä oli joku joukkosiunaus mopseille.
Aivan naurettavaa pelleilyä. Onko tämä asia käsitettävissä siis niin, että eläimillä on myös sielu ja ne pääsee taivaaseen? Samaan taivaaseen kuin ihmisetkin? Vain nisäkkäät vai kaikki? Käärmeetkin?
Hyttyset?

Ollaanko me siis kirkonkin mielestä yhtä eläinkunnan kanssa?
Mites se kreationismi? Mä en nyt siis ymmärrä enää. Darwin? Häh?

Hohoho, melkoiseksi hippiliikkeeksi on kyllä suomalainen ev. lut muovautunut. Tää on suurta huumoria, antaa sirkuksen jatkua :hyvä:

Herääkin kysymys, että missä kulkee raja sille lopulle jengille, joka ottaa vielä liikkeen tosissaan? Kunhan taivaaseen vaan pääsee?

...ja tarvitaanko avustustyöhön myös muita kuin psykologeja? Näillä "joillain papeilla" on varsin kattava koulutus sielunhoitoon, psykologit usein toimivat yhteistyössä pappien kanssa esim. vankiloissa ja sairaaloissa, näitä kahta tehtävänkuvaa ei saa sekoittaa liiaksi.

Ei saa sekoittaa liiaksi ei. Muista myös, että taikomiseen taas tarvitaan noitia ja velhoja, sitä ei edes "ne jotkut" papit osaa.

Juu, vähän provoava, mutta pointti tuli toivottavasti esille. :piis:

Tämä on yksi syy, miksi minä olen ja toivon, että Suomessa on vielä niitä hihhuleita, ettei islamista tule valtionuskontoa tänne, tai muutenkaan vaikuttavaa tahoa.

:jahas: En minä ole mitään natseja vertauskuvaillut. Sinä niistä kirjoittelit.

Siis nyt puhuttiin nykyajasta. Tästä päivästä. Siitä kuinka hyvää kirkon apu on tai ei. Sinä tulit huutamaan natseja ja inkvisitioita. Ihan turhaa horinaa. Kerro mielummin mitä vikaa Suomen luterilaisen kirkon toiminnassa nykypäivänä on. Tai kehu sitä. Ihan mitä vaan, kunhan se kiinnostaisi muita. Huomaa sitten etukäteen että katolisten pappien pedofilia tai jenkkien uskonlahkot eivät liity myöskään kirkon kotimaan/ulkomaan apuun. Sanon tämän näin varalta kun se argumentti sieltä kuitenkin olisi tullut seuraavaksi. Varmaan sekin sykli on käyty jo tässäkin threadissa pariin kertaan läpi.

edit: nimeä yksi parempi auttaja kuin kirkko niin minä annan sille samat argumentit kuin sinä kirkolle.
Sanotaan nyt vielä yhden kerran, että kommentoin toisen postaajan viestistä kohtaa, jossa puhuttiin kirkon henkiä pelastavasta vaikutuksesta.

Sulla tosiaan on luetun ymmärtämis ongelmia. Mulle on ihan sama, kuinka hyvin tai huonosti kirkon ulkomaanavut toimii. En kommentoinut sitä alunperin enkä kommentoi sitä nytkään. Joko ymmärsit?

Ja muistan tästä lähin, etten sun kanssa käytä vertauksia, koska ne tuntuvat olevan ylivoimaisen vaikeita.

edit: lisätään nyt sun riemuks parempi auttaja:Hursti, edesmennyt ja nykyinen. Tämä oli sitten minun hlökohtainen mielipide.

Suositut

Back
Ylös Bottom