Eroa kirkosta helposti!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniih, nyt on sitten jo alettu vetämään herneitä nenään. Pitää ilmeisesti kehittää joku keino, jolla suomalaiset saadaan pysymään kirkossa. Niin laiskaa porukkaa näyttää kyllä olevan, ettei maistraattiin jaksaisi moni raahautua eroamisen takia, kun tuo nettilomakkeen täyttökin on niin uskomaton voimanponnistus. Toivottovasti tutkitaan sitten sekin, onko kirkkoon liittyminen netin välityksellä laillista, eikös tämäkin nykyään onnistu. :curs:

Netin välityksellä voi liittyä kirkkoon vain Porissa (http://www.kirkkoporissa.fi). Muualla liitykirkkoon.fi välittää tiedon seurakuntaan, joka ottaa yhteyttä.

Varmuudeksi tuosta laittomuudesta: HE 170/2002 eli uskonnonvapauslain esitöitä (http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020170): "Pykälä mahdollistaa eroamisen uskonnollisesta yhdyskunnasta myös sähköisesti tietoliikenneyhteyksien välityksellä."
 
Hah. Näkkyy taas ainakin tämän päivän erokäppyrä ottaneen kasvavan suunnan uutisoinnin jälkeen. Joku uutinen vain tulee julkisuuteen, niin lisää eroajia ropahtaa.

Samaa naureskelin itsekin, ei tunnu olevan merkitystä missä yhteydessä sanat "kirkko" ja "eroa" uutisessa mainitaan, joka tapauksessa jengiä lähtee kirkosta. :worship:

Voipi tuolla tutkivalla Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinilla olla hieman oma lehmä ojassa, hän kun sattuu olemaan myös Kirkon ihmisoikeuskysymysten neuvottelukunnan varapuheenjohtaja (edustaen myös EU-neuvottelukunnassa). Alkoi vissiin ottaa pannuun, kun samasta järjestöstä jossa hän on töissä, karkaa rahoittajat.
 
Sähköinen kirkosta eroaminenhan oli jo aikaisemmin oikeusasiamiehen pöydällä ja kaiken todettiin olevan kunnossa. En usko että kannattaa hätääntyä nytkään vaan pikemminkin toivoa pitkää oikeusprosessia ja nauttia sen tuomasta julkisuudesta. Apulaisoikeusasiamiehen on kai pakko tutkia sama aineisto uudelleen kun kanteluita tulvii. Toisaalta (apulaisoikeusasiamies) Maija Sakslinilla on hyvinkin oma lehmä ojassa sillä hänellä on useita sidonnaisuuksia kirkkoon. En kuitenkaan lähtisi epäilemään etteikö homma jatkuisi entiseen tahtiin. Eroakirkosta.fi käsittääkseni vain ottaa erotiedon vastaan ja lähettää sen määrämuotoisena eteenpäin maistraateille. Jos oikeusasiamiehellä on jotain huomautettavaa voi kai prosessia muodollisesti muuttaa hiukan niin, että lain jokainen pykälä täyttyy.

Oletko Jori joutunut takaisin EKlle ruuhka-avuksi?
 
Voipi tuolla tutkivalla Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinilla olla hieman oma lehmä ojassa, hän kun sattuu olemaan myös Kirkon ihmisoikeuskysymysten neuvottelukunnan varapuheenjohtaja (edustaen myös EU-neuvottelukunnassa). Alkoi vissiin ottaa pannuun, kun samasta järjestöstä jossa hän on töissä, karkaa rahoittajat.

Ainiin, tästä vielä

"Ulkonaisten seikkojen takia ei saa syntyä perusteltua aihetta epäillä viranomaisen tai virkamiehen puolueettomuutta. Tällöin on otettava huomioon sekin, antaako virkamiehen aiempi toiminta tai hänen jokin erityinen suhteensa asiaan objektiivisesti arvioiden perusteltua aihetta epäillä hänen kykyään toimia puolueettomasti.

Viranhoidon uskottavuus ja luottamus sen puolueettomuuteen riippuu usein siitä, miten selkeästi asianomaisen virkamiehen virkamiesrooli on erotettavissa hänen muista rooleistaan sekä viran ulkopuolisista sivutoimista ja harrastuksista. Virkamiehen tulisi pidättäytyä kaikesta sellaisesta toiminnasta, joka voi heikentää luottamusta virkatoiminnan puolueettomuuteen ja objektiivisuuteen. Hänen ei tulisi antaa aihetta virkatoimiensa asianmukaisuutta koskeviin aiheettomiinkaan epäluuloihin, mikäli hänen on mahdollista ehkäistä sellaisia jo ennakolta."

-- Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2000.
 
Yleinen keskustelu psykologien kanssa ja sen mitä edellä mainittua on seurannut antaisi ymmärtää pääsääntöisesti sen, ettei ole perusteita uskoa, että samaa sukupuolta olevien vanhempien lapsilla olisi huonommat oltavat kuin perinteisen perheen lapsilla.


Suoraselkäisenä älykköhomona tunnettu Jukka Sakari Hankamäki ei taida olla aivan yhtä optimistinen,kuin mitä yllä mainitut keskustelijat.

"Adoptiopolitiikka

Eduskunta hyväksyi keväällä 2009 adoptiolain muutoksen, joka sallii perheen sisäisen adoption rekisteröidyssä parisuhteessa oleville. Sisäinen adoptio tarkoittaa, että nais- tai miesparin toinen osapuoli voi adoptoida toiselle kuuluvan lapsen. Koska lapsia syntyy vain miehen ja naisen sukusoluista, on selvää, että lapsen huoltajuuden on alun perin pitänyt kuulua (tai ainakin olla menossa) myös vastakkaista sukupuolta olevalle henkilölle.

Mitä uusi laki käytännössä merkitsee? Se liittyy yleensä tilanteisiin, joissa ihmiset ovat hankkineet lapsen heteroseksuaalisessa suhteessa. Näin ollen lapsella on väistämättä sekä biologinen äiti että isä. Kun homo- tai lesboparit saavat yhteishuoltajuuden, lapsen biologinen äiti tai isä on väistämättä syrjäytettävä. Tämä puolestaan ei ole nähdäkseni lapsen edun mukaista.

Se ei ole myöskään miesten edun mukaista. Suurin osa samaa sukupuolta olevista pareista, joiden perheeseen kuuluu lapsi, on naispareja. Biseksuaali nainen on siis pullauttanut lapsen, antanut sen jälkeen lemput miehelle, saanut yksinhuoltajuuden ja sitten hakee tällä tavoin anastamalleen lapselle yhteishuoltajuutta uuden samaa sukupuolta olevan kumppaninsa kanssa. Miehille jää myös tässä seksuaalisessa hyväksikäytössä pelkkä välineen, eli sukusolujen luovuttajan, asema.

Ja tietysti lapsen suhde hänen isäänsä katkaistaan. Tapauksista valtaosa toteutuu juuri näin päin. Vastustin lakihanketta samoista syistä kuin vastustin jo vuonna 2006 hyväksyttyä hedelmöityshoitolakiakin: se polkee miesten asemaa. Feministisen lobbauksen tuloksena syntynyt lakiesitys ei paranna myöskään lapsen asemaa syistä, jotka mainitsin edellä.

Se, että joiltakin lapsilta ja nuorilta on eräissä tutkimuksissa saatu myönteisiä arvioita ilman isää kasvamisesta, sisältää subjektiivisiin itsearviointeihin liittyvän harhan: lapsella on taipumus oikeuttaa omaa asemaansa ja puolustella sitä ”hyväksi”, sillä hän ei itse tunnista tai pysty myöntämään sitä kurjaksi. Lapsi siis kehuu kurjiakin perheolojaan, koska hän pyrkii pitämään kiinni omasta itsearvostuksestaan ja paikastaan perheessä. Joskus lapsi voi valehdella perheolojensa olevan kunnossa myös välttääkseen uhkaavan huostaanoton.

Muutamissa tapauksissa adoptio voi tietenkin pelastaa lapsen parempiin oloihin, jos hänen biologiset vanhempansa ovat esimerkiksi kuolleet, hunningolla tai olosuhteet ovat muutoin huonot. Tällaiset lapset ja nuoret ovat kuitenkin usein moniongelmaisia, ja heidän sijoittamisessaan muihin perheisiin pitäisi olla valikoiva.

Kannatan tietysti homoseksuaalien tasavertaisuutta kaikissa muissa asiakysymyksissä. Saattaisin kannattaa myös homoparien ulkoista adoptiota eli oikeutta adoptoida kokonaan vailla vanhempia oleva lapsi. Tällaisia hädänalaisia lapsia riittää adoptoitaviksi eikä heitä tarvitsisi hankkia lisää pinseteillä. Samoin kannattaisin hedelmöityshoidolla tapahtuvaa lesbonaisen ja homomiehen lapsenhankintaa, mikäli lakiesitys tunnustaisi miehen oikeuden lapseen ja lapsen oikeuden isään. Tällöin lapsella olisi luonnollinen äiti ja isä. Sen sijaan nykyinen lainsäädäntö pakottaa miestä anomaan isyyttä myös omaan biologiseen lapseensa ”sijaisvanhemmuutena”.

Poliittisesti arvioiden hedelmöityshoitolaki ja adoptiolain muutos perustuvat biologisten jälkeläissuhteiden kiistämiseen ja katkaisemiseen, ja ne ovat lähtöisin kommunistisesta yhteiskuntateoriasta. Janicat ja Jessicat ovat kai nyt riemuissaan, kun saivat kyseiset lait läpi. Mutta kuinka onnellinen on se pihamaalla leikkivä pikku Pekka, kun hänellä lopultakin on kaksi oikeaa äitiä?"

Lisäksi:

"Eduskunta sääti vuonna 2006 hedelmöityshoitolain, jolla vierassperman anonyymi käyttö tehtiin lailliseksi. Isättömien lasten tuottaminen on mielestäni ongelma niin lapsille, aikuisille kuin yhteiskunnallekin. Psykiatrian erikoislääkäri Liisa Kemppainen osoitti väitöskirjassaan vuonna 2001, että isättä kasvanut poika syyllistyy aikuisena kahdeksan kertaa todennäköisemmin vankeusrangaistuksen tuottavaan väkivallantekoon kuin poikalapsi, jonka kasvatuksessa isä on ollut mukana, ja vankeuteen ajautuvan naisen merkittävin käyttäytymistä selittävä tekijä oli lapsuudesta puuttuva isä. Tutkimuksessa seurattiin 11 000 henkilöä 32 ensimmäisen ikävuoden ajalta.

On tietenkin kyseenalaista, miten hyvin rikollisuuteen ajautuminen sopii elämän kurjuuden tai hyvinvoinnin mittariksi, mutta yhden kriteerin se joka tapauksessa tarjoaa. Se, että yksinhuoltajaperheiden lapset ja nuoret eivät ole olleet elämässään täysin hunningolla, ei riitä perusteeksi sille, miksi yhteiskunnan pitäisi kannustaa isättömien lasten tuottamiseen. Lapsen oikeus biologiseen isään ja biologisen isän oikeus lapseen on tärkeämpi asia kuin naisten itsekkyyden tyydyttäminen. Tässä mielessä asetun suoraselkäisenä homomiehenä miesten luonnollisten oikeuksien puolelle yhteiskunnan matriarkaalista vallankäyttöä vastaan."

Keskeinen kysymys kuuluu, millä oikeudella kukaan henkilö tai mikään taho saisi kieltää lapselta hänen isänsä. Uuden lain puolustajat ovat vedonneet käsitykseensä, jonka mukaan tärkeintä on, että lapsella on ylipäänsä ”rakastavat vanhemmat”. Mutta miksi kutsua ”rakastaviksi” sellaisia ihmisiä, jotka haluavat ensi töikseen kieltää lapselta hänen isänsä ja lyödä poikki hänen biologisen isäsuhteensa?

Uusi hedelmöityshoitolaki on esimerkki naisliikkeen ja feministisen ajattelutavan aikaansaannoksista yhteiskunnassamme. Se on seuraus naisten jatkuvasta oman edun tavoittelusta, pyyteellisyydestä ja siitä heidän usein esittämästään ajatuksesta, että ”en voi olla nainen, jos minulla ei ole lasta”. Naisten ahneudella pitäisi olla rajat. Uuden lain myötä naiset voivat käyttää miehiä pelkkinä spermakoneina, mikä loukkaa varsinkin heteromiesten oikeuksia.

Tasapainoisimmat nuoret varttuvat perheissä, joissa on sekä isä että äiti. Eduskunnan säätämä uusi laki antaa huonon esimerkin tavasta, jolla lapsiin suhtaudutaan kuten esineisiin ja miehiä kohdellaan kuin käyttötavaraa."
 
HS 5.11.2010

Onko Eroakirkosta.fi -palvelu hyvän kansalaistavan vastainen?

EROAKIRKOSTA.FI -sivusto on helpottanut kirkosta eroamista ratkaisevasti. Kirkon edustajat näyttävät kuitenkin suhtautuneen tämän nettipalvelun ylläpitäjiin sävyisästi. Olisiko kirkko jopa kääntänyt toisen poskensa ilmivastustajilleen?
Kriittisempi asennoituminen kirkon taholta olisi toki voinut johtaa vielä suurempiin erolukuihin. Yleisen kansalaisetiikan kannalta on silti kysyttävä, edustaako Eroakirkosta.fi -palvelu kunnioittavaa asennoitumista toisen katsomuksen edustajiin.
Useimmat ateistit tuskin näkevät juuri suomalaista luterilaisuutta erityisen ongelmallisena uskonnon muotona. Sopisiko siis aikuiseen ateismiin jo hieman kunniottavampi asenne tätä tuttua ja kansaamme paljon palvellutta kirkkoa kohtaan.

Ville Päiväsalo
teologian tohtori
sosiaalietiikan professori (ma.)
Kirkkonummi
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan samalla tavalla voisi kysyä onko vallalla oleva pakkodoktrinaation traditio hyvän kansalaistavan vastaista ja edustaako se kunnioittavaa asennoitumista yksilön uskonnonvapautta kohtaan.
 
Ihan samalla tavalla voisi kysyä onko vallalla oleva pakkodoktrinaation traditio hyvän kansalaistavan vastaista ja edustaako se kunnioittavaa asennoitumista yksilön uskonnonvapautta kohtaan.

Joo. En myöskään ymmärrä tuota lausetta: "Sopisiko siis aikuiseen ateismiin jo hieman kunniottavampi asenne tätä tuttua ja kansaamme paljon palvellutta kirkkoa kohtaan."

Mitä epäkunniottavaa on mahdollistaa kirkosta eroaminen. Sopisiko aikuiseen kirkkoon jo hieman kunnioittavampi asenne jäseniään kohtaan antamalla heille mahdollisuus erota yhteisöstä niin halutessaan.

Lisäksi väite siitä että ateisteille joku uskonto olisi vähemmän ongelmallinen kuin joku toinen on aika outo. Aivan kuin ateistit olisivat "pahoja uskontoja" vastaan ja "hyvät uskonnot" kuten kirjoittajan mielestä ilmeisesti luterilaisuus, olisi jotenkin hyväksyttävämpiä.
 
Oho, joku uskovainen taas haluaa, että ateistit olis "kunnioittavampia".

Somebody call the wah-mbulance!
Tää on tää uskovaisten viimeinen puolustuskeino, kun kaikki muut argumentit on tuhottu ja kauan sitten. Ja sekin on menettänyt tehoaan melkoisesti.
 
Oho, joku uskovainen taas haluaa, että ateistit olis "kunnioittavampia".

Somebody call the wah-mbulance!
Tää on tää uskovaisten viimeinen puolustuskeino, kun kaikki muut argumentit on tuhottu ja kauan sitten. Ja sekin on menettänyt tehoaan melkoisesti.

Entäs tää:

Päivän sarkasmi

Ateismi vetoaa miehiin koska miehen on helpompaa dissata kuin ajatella.

Islam vetoaa naisiin koska naisen on helpompaa totella kuin ajatella.

lähde
 
Entäs tää:

Päivän sarkasmi

Ateismi vetoaa miehiin koska miehen on helpompaa dissata kuin ajatella.

Islam vetoaa naisiin koska naisen on helpompaa totella kuin ajatella.

lähde
Hehe. Kristitty taas osoittaa minkälainen "ajattelun" mestari hän on.

Hulvatonta sakkia.

EDIT: eiku hetkinen... oliko tää nyt taas sellanen "agnostikko"? Ihan sama, ei tota paskaa jaksa enempää lukea.
 
Oho, joku uskovainen taas haluaa, että ateistit olis "kunnioittavampia".

Somebody call the wah-mbulance!
Tää on tää uskovaisten viimeinen puolustuskeino, kun kaikki muut argumentit on tuhottu ja kauan sitten. Ja sekin on menettänyt tehoaan melkoisesti.

Sama kuvitettuna:
addiscartoon.jpg
 
Hehe. Kristitty taas osoittaa minkälainen "ajattelun" mestari hän on.

Hulvatonta sakkia.

EDIT: eiku hetkinen... oliko tää nyt taas sellanen "agnostikko"? Ihan sama, ei tota paskaa jaksa enempää lukea.


Mutta miksi se on paskaa? Tästä oli joskus pitkät keskustelut Omskakaskaan kanssa.
Minun täytyy tunnustaa, ettei minulla ole tästä vieläkään mitään varmaa mielipidettä. Jotenkin oudoksuttaa kuitenkin toi "uskonnollinen tyhjiö" mihin linkissä viitataan.
Entäs tämä ehdotus:
http://www.hs.fi/politiikka/artikke...dottaa+Suomeen+imaamikoulutusta/1135261454718
äkkiseltään kuulosti siltä, ettei missään nimessä meidän verorahoillamme.
Mutta.
Jos sillä olisi uskomista vähentävä vaikutus, ainakin Heikki M. sellaista vaikutusta väitti olevan teologian koulutuksella.

Keskustelua aiheesta olisi nyt hyvä saada, kun paikalla näkyy olevan monenlaisia eri ajatuksia esittäviä nimimerkkejä.
 
Jos sillä olisi uskomista vähentävä vaikutus, ainakin Heikki M. sellaista vaikutusta väitti olevan teologian koulutuksella.

En nyt sanoisi uskoa vähentävä vaan enemmän uskoa muutattava. No riippuu tietysti ihmisen taustasta. Jos ihmisellä on fundamentalistinen tausta, Raamatun synnyn ja kulttuuritaustan tieteellinen opiskelu todennäköisesti pakottaa muuttamaan raamattukuvaa ei-literalistiseksi.

Vähän samalla tavalla ääripään ateisti oppisi ymmärtämään uskontoja ja uskonnollisuutta, jos vaan jaksaisi lukea akateemista kirjallisuutta; äärimielipiteet karsiutuisivat.

Edit1: taisin silloin joskus viitata noihin karismaattisiin piireihin, joissa on aika paranoidi suhtautuminen yliopistoteologiaan. Siellä on vähän semmosta ajattelua, että pitää sitten huolehtia uskostaan. No voi se joillakin loppua. Esim Heikki Räisäsellä.

Edit2: Itselläni on usko muuttunut liberaalisemmaksi ja raamattukäsitys on muuttunut. Usko on kuitenkin muuttunut jopa vahvemmaksi ja arvostus kristinuskoa ja muita uskontoja kohtaan on noussut aika radikaalisti.
 
No muuttava on kyllä parempi sana. Mutta kun asia on näin, enkä näe nyt mitään syytä miksei se olisi näin. Niin eikö se silloin olisi parempi, että tätä fundamentalismista pois muuttavaa koulutusjärjestelmää alettaisiin järjestää myös imaaneille? Mitä mieltä olet?
Eikö voidakkin pitää koulutusta avaintekijäksi integraatiossa ja yhteiskunnan tulevaisuudenmuovaajana? Manipuloimalla käsitystä siitä, mitkä tavat kuuluvat uskontoon ja mitkä eivät, voitaisiin ehkä islamia tuoda maallisemaksi. Vai onko islami vain se yksi ja sama muuttumaton. Mikä ei muutu, eikä taivu. Joten kaikki on hukkaan mennyttä rahaa. Millainkohan ne ees olla kiinnostuneita tällaisista opinnoista Suomessa, kuinka se ees toteutettaisiin käytännössä.

No joka tapauksessa kuitenkin tuo valtion ja kirkon ero on jonain päivänä ajankohtaista kehityksen jatkuessa samanlaisena. Ja vaikka sitä teologian opiskelua ei pitäisikään verorahoilla ylläpitää kaikkien mielestä. Voi se olla kuitenkin piempi paha, kuin että kiihkouskovaiset saavat omissa oloissaan oppejaan jakaa. Taas toisaalta tuntuu kyllä kovin kummalliselta sekin ajatus, että nämä sitten lähtisivät leviämään uskonnottomaan kansan osaan. Miksei se sitten nyt jo leviä, kun galluppien mukaan harvempi enään uskoo kuulumansa uskontokunnan oppeihin kovinkaan tarkasti. Miten siinä se sitten enää vaikuttaa, onko nimi jossain kirkonkirjassa tai ei.

Toisaalta taas täytyy olla jonkin verran myös suvaitseva noita muita uskontojakin kohtaan kuin evlutittia kohtaan. (kunnioitusta on turha odottaa -edit.)Ainakin niin kauan kun ne ei häiritse yleistä turvallisuutta ja on Suomen maallistenlakien mukaisia.

en tiedä, tuli ny vähä tämmönen pohtivampi kirjoitus.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom