Eroa kirkosta helposti!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kirkko ei muuta kantaa rekisteröityjen parisuhteiden siunaamisesta

Kirkon perustevaliokunta ei muuta kirkon käytäntöä homoparien siunaamisesta. Perustevaliokunnan mielestä uuden toimituskaavan laatimiselle ei ole riittäviä uskosta nousevia ja yhteisesti hyväksyttyjä perusteita.

Perustevaliokunnan mukaan kirkossa vallitsee laaja yksimielisyys kristillisestä avioliittokäsityksestä, ihmisarvosta ja lähimmäisenrakkauden periaatteista. Rekisteröityihin parisuhteisiin suhtautumisessa on kuitenkin olemassa vastakkaisia teologisia tulkintoja.

Perustevaliokunta toteaakin keskiviikkoisessa mietinnössään, että tässä tilanteessa on mahdotonta löytää parisuhteen siunaamiselle sellaisia teologisia perusteluja, joista syntyisi kirkon sisällä ja eri kirkkojen kesken riittävää yksimielisyyttä.

Valiokunnan mielestä piispainkokouksen olisi annettava pastoraalinen ohje niitä tilanteita varten, joissa rekisteröityneet parit pyytävät esirukousta ja siunausta. Rukouksessa ei kuitenkaan olisi kyse kirkollisesta toiminnasta, joten pastoraaliset ohjeet olisi laadittava niin, että rukoustilanne ei muodostuisi sisällöltään kirkollista toimitusta vastaavaksi.


(Lähde)

Saapa nähdä, joko eropiikki lähtee uuteen nousuun...

Itse eroaisin kirkosta rahallisista syistä, mutta en halua kannustaa mitään sateenkaariliittoja. Joten tästä syystä pitää toistaseksi pysyä kirkossa. Jos kirkko sallisi homoliitot, niin silloin eroaisin.

Itse olen vähän siihen pettynyt, että kirkko edes ottaa kantaa koko asiaan. Pitäisivät avioliittoa itsestään selvänä asiana. Eivätkä edes miettisi pitäisikö asian muuttamisesta äänestää tai ei.
 
Itse eroaisin kirkosta rahallisista syistä, mutta en halua kannustaa mitään sateenkaariliittoja. Joten tästä syystä pitää toistaseksi pysyä kirkossa. Jos kirkko sallisi homoliitot, niin silloin eroaisin.

Itse olen vähän siihen pettynyt, että kirkko edes ottaa kantaa koko asiaan. Pitäisivät avioliittoa itsestään selvänä asiana. Eivätkä edes miettisi pitäisikö asian muuttamisesta äänestää tai ei.
Haha. Periaatteen mies, kun maksaa siitä hyvästä, ettei homojen oikeudet etenis turhan nopeasti. Hei, takkiin teille konservatiiveille kuitenkin tulee. Relatkaa vaan, ja hyväksykää se.

Kirkollahan ei avioliiton sisältöön ole mitään sanomista. Kunhan pohtivat näiden tyhjänpäiväisten seremonioiden hoitamista.
 
Tänään tuli maistraatilta vahvistus uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamisesta aka. kansankirkosta. Tein eroilmoituksen perinteiseen tapaan, koska en halunnut Vapaa-ajattelijoiden vievän kunniaa eroamisestani. Tämä siitä syystä, että en ole oikein osannut arvostaa heidän ulostulojaan. Esim. raamattujen vaihtaminen pornolehtiin ja eräät lehtilausunnot ovat osoittaneet niin huonoa makua, että kiitti ei.

Eroprosessi oli omalta osaltani pitkä, mietin sitä pari vuotta ennen kuin sen lopulta tein. Pitkän harkinnan syynä olivat lähinnä perinteet, on tietyllä tavalla sääli erota kirkosta johon on kuuluneet kaikki sukupolvet ennen minua ja jolla on syvälle menevät vaikutukset tämänkin maan kulttuuriin. Suurimmat syyt eroon olivat kuitenkin 1) epätietoisuus omasta uskosta (agnosismi?), mutta vakaa tietoisuus siitä, että ei se ainakaan sitä ole mitä luterilainen kirkko tarjoaa, 2) kirkon sekavat ja epämääräiset kannanotot erilaisissa asioissa, joissa oma kantani on selvä (esim. homopareihin suhtautuminen), 3) se ällöttävä olo joka tulee joka kerta kun joutuu perhejuhlassa kuulemaan herran sanaa, kun ei itse allekirjoita niistä montaakaan, sekä 4) kirkon yksikasvoisuus, on todella vieraannuttavaa lukea esim. seurakuntalehteä kun tuntuu, että vain yksi tapa uskoa ja puhua siitä on se ainoa oikea. Eli mennyt homokeskustelu oli tässä tapauksessa lähinnä muistutus siitä, että tämäkin asia pitäisi miettiä ja päättää. Päätin sitten näin.

Osa syistä on vähemmän rationaalisia, mutta tunneasiahan usko tai sen puute osin onkin. Mutta tulipahan tehtyä. Kirkollisverosta säästyvän summan ajattelin lahjoittaa ainakin osittain jonnekin itse hyväksi katsomaani toimintaan, että itsekkyysargumenttikin on sitten poissuljettu.

Ihan sivukommenttina tuohon ylläolevaan teologiakeskusteluun: korjatkaa jos olen väärässä, mutta ei kai teologian opiskelu vaadi uskonnon näkemysten allekirjoittamista. Eihän kirjallisuustieteilijäkään välttämättä usko Kalevalan olevan totta. En tiedä, kunhan heitin.
 
Tänään tuli maistraatilta vahvistus uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamisesta aka. kansankirkosta. Tein eroilmoituksen perinteiseen tapaan, koska en halunnut Vapaa-ajattelijoiden vievän kunniaa eroamisestani. Tämä siitä syystä, että en ole oikein osannut arvostaa heidän ulostulojaan.

Olen iloinen erosta.

Siitä olen harmissani, että eroakirkosta.fi-palvelun käytön esteenä olivat sen mielleyhtymät muuhun toimintaan. Palvelussa on pyritty mm. tiedotteissa kertomaan, että osa eroajista eroaa koska kokee kirkon liian liberaaliksi. Tarkoitus on ollut, että itse palvelu on neutraali ja sitä voi käyttää kirkollisveroja välttääkseen, liittyäkseen Jehovan todistajiin tai koska on telaketjuateisti; muu toiminta on sitten erikseen. Tässä on kohdaltasi epäonnistuttu.
 
Ongelmana on, että tieteellinen Koraanin tutkimus on lapsenkengissä. Vaikea kuvitella imaamin koulutusta ilman eksgeettistä Koraanin tutkimusta. Eikä islamissa olla totuttu, että Koraania tutkitaan ateistisin metodein, mikä taas kuuluisi tiedeyliopistoon. Ei varmaan olis hirveesti tunkua päästä oppiin.

Kristinuskon puolella kriittistä Raamatun tutkimusta on harrastettu jo 1800-luvulta asti. Ja edelleen yliopistoteologia on uskonnollisiin yhteisöihin sitoutumatonta, ja Helsingissä tehdään aika vitun kovaa tutkimusta.

Tieteellinen satukirjatutkimus. No juu kaikenlaista :)
 
Ihan sivukommenttina tuohon ylläolevaan teologiakeskusteluun: korjatkaa jos olen väärässä, mutta ei kai teologian opiskelu vaadi uskonnon näkemysten allekirjoittamista. Eihän kirjallisuustieteilijäkään välttämättä usko Kalevalan olevan totta. En tiedä, kunhan heitin.

Aivan oikein. Teologian opiskelu ei vaadi uskomista eikä kirjallisuustieteilijän tarvitse uskoa Kalevalaan. Kysymys kuuluu miksi Raamattu ja raamatuntulkinta ei kuulu kirjallisuustieteeseen, vaan sillä on oma tiedekuntansa. Tai kuuluuhan se nyt jo, mutta miksi teologialla on oma tiedekuntansa jne. Kirkollishistoriaa voi hyvin tutkia muun historian puitteissa. Toki moderni yliopistoteologia on muutakin kuin arvioita montako keijua mahtuu neulankärjellä tanssimaan muuta tämä elementti on kuitenkin taustalla kummittelemassa.

Uskontojen tulkitsemisen tuomisella yliopistoihin voi hyvinkin tehdä niistä maltillisempia ja nykymoraakäsityksiä vastaaviksi (niin kuin luterilaisessa maailmassa on käynyt), mutta onko se yliopistojen tehtävä ja onko se itse uskonnon kannaltakaan välttämättä hyvä (vaarana on että viesti vääristyy)?
 
Aivan oikein. Teologian opiskelu ei vaadi uskomista eikä kirjallisuustieteilijän tarvitse uskoa Kalevalaan. Kysymys kuuluu miksi Raamattu ja raamatuntulkinta ei kuulu kirjallisuustieteeseen, vaan sillä on oma tiedekuntansa. Tai kuuluuhan se nyt jo, mutta miksi teologialla on oma tiedekuntansa jne.

No miksi sillä ei saisi olla omaa tiedekuntaansa? Teologisen tiedekuntaa ei pitäisi poistaa (eikä sitä kukaan asioista tietävä voisi edes ehdottaa) pelkästään sen takia, että se hiertää joitakin änkyräateisteja.

Se miksi teologiassa on oma tiedekuntansa johtuu siitä, että uskonnon tutkimus on niin tolkuttoman laaja-alaista. Änkyräateistit typistävät uskonnon muutamaan fraasiin, mutta todellisuus on taas tarua ihmeellisempää. Mua rupeaa ahistamaan jo vaatimukset egsegeettisen sivystyksen saavuttamisesta: täytyy hallita muinaiskieliä, joiden oppimiseen tutkijoilta saattaa mennä kymmenen vuotta, opiskella Lähi-idän kulttuuria, historiaa ja yhteiskuntaa eikä vain yhden kansan osalta, tuntea juutalainen tai kristitty uskonnollisuus ja dogmatiikka eri aikoina ja sen kehitys. Ainiin arkeologia vielä päällle ja sen metodit. No nää on varmaan enemmän tutkijan vaatimuksia.

Mulle egsegetiikka on yks kovimpia tieteenaloja.

Mutta teologisessa voi opiskella muistaakseni 16 pääainetta, varmaan mahtuis hyvin sinne kirjallisuustieteen laitokselle. Ja tietenkin omassa tiedekunnassa on niitä synergiaetuja.

Edit: niin ja kiitos mukavista kommenteista Aleksei ja Reno!!
 
Ai että ku koneen ääreen ehtii niin kovin harvoin.

Se on paskaa, koska "agn -klip- .
Jaa, oletin että komentoit linkin takaa löytyvää tekstiä sanoessasi, että en jaksa lukea tota paskaa enenpää. Nyt meni oletukseni mistiin.
Uskontojen tulkitsemisen tuomisella yliopistoihin voi hyvinkin tehdä niistä maltillisempia ja nykymoraakäsityksiä vastaaviksi (niin kuin luterilaisessa maailmassa on käynyt), mutta onko se yliopistojen tehtävä ja onko se itse uskonnon kannaltakaan välttämättä hyvä (vaarana on että viesti vääristyy)?
Niillä tiedoilla mitä mulla ko asiasta on en voi nähdä sitä millään pahana juttuna. Toimiskohan tässä semmoset lakipykälät - Nyt kun kaikkeen muutenkin tarvitaan lupa ja todistukset. Että maalikkosaarnaajilla ja kaikilla muilla uskon parissa operoivilla olisi siihen pätevä koulutus?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitkin vittua meni nyt taas. Ihan rauhassa selailet niitä yliopiston sivuja.

"Suomen yliopistojen teologiset tiedekunnat ovat tunnustuksettomia, uskonnollisiin katsomuksiin nähden sitoutumattomia vapaita tiedeyhteisöitä, ja ne ovat sitoutuneet tieteen menetelmiin ja periaatteisiin muiden tieteenalojen tavoin[21]. Tiedekuntien ja laitosten oppiaineet ja menetelmät tarjoavat käsitteellisen välineistön ja monipuolisia näkökulmia jokaisen osa-alueen objektiiviseen ja kriittiseen tarkasteluun. Teologinen tutkimus ja koulutus tarjoavat perusteita sekä suomalaisen kulttuurin ja elämäntavan että kansainvälisten vaikutussuhteiden ymmärtämiseen ja arviointiin."

No menihän se tavallaan, kuten jo itsekin editissäni vähän korjasin, MUTTA:

"Suomessa teologian maisteriksi valmistunutta kutsutaan teologiksi."
"Useimmat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papeista ovat suorittaneet vähintään teologian maisterin tutkinnon, eli ovat täten teologeja; osalla on aikaisempi korkeakoulututkinto sekä teologian kandidaatin opinnot."

"Suomen teologiset tiedekunnat valmistavat teologian kandidaatteja ja maistereita, jotka valmistuvat lähinnä kirkkojen ja yhteiskunnan teologisiin tehtäviin, uskonnonopettajiksi ja tutkijoiksi. Virallisesti teologinen tiedekunta ei valmista pappeja, koska kristillisillä kirkoilla ja yhdyskunnilla on itsenäiset pappien kelpoisuusvaatimukset. Esimerkiksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papiksi haluavan kelpoisuusehdoista päättää kirkon piispainkokous. Tällä hetkellä Suomen luterilaisen kirkon pappisvihkimys edellyttää pääsääntönä teologian maisterin tutkintoa, joka sisältää piispainkokoukset erikseen määrittelemät teologisten oppiaineiden vähimmäisopinnot."

Kyllä on kuitenkin oletettavaa, että varsinaista teologiaa (eksegetiikka, kirkkohistoria, systemaattinen teologia) opiskelee enemmän uskovaista porukkaa ja (teologista)uskontotieteitä sitten taas tutkijatyypit. Ja siis vaikka molemmat on saman laitoksen alla...

...eli: "Se eroaa uskontotieteestä ennen kaikkea kahdella tavalla. Ensiksi, teologia rajautuu yleensä tutkijoiden omaan uskonnolliseen perinteeseen, usein kristinuskoon. Tällöin tutkitaan kristinuskon perusteita, kuten sen historiaa, sisältöä ja ilmenemismuotoja. Uskontotieteen tutkimuskohteena ovat puolestaan kaikki maailman uskontoperinteet. Toiseksi, teologia ei tavallisesti ”vertaile” uskontoja. Uskontojen vertailua voidaan tehdä uskontotieteen alalla. Joissain yliopistoissa uskontotiede luetaan teologian osaksi."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Teologia
 
Kyllä on kuitenkin oletettavaa, että varsinaista teologiaa (eksegetiikka, kirkkohistoria, systemaattinen teologia) opiskelee enemmän uskovaista porukkaa ja (teologista)uskontotieteitä sitten taas tutkijatyypit. Ja siis vaikka molemmat on saman laitoksen alla...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Teologia

Enpä nyt lähtis erottelemaan, kuinka moni suhteellisesti päätyy tutkijoiksi uskontotieteestä tai teologiasta. Eiköhän sinne teologiaan niitä tutkijatyyppejä yhtä lailla päädy.

Eikä teologisesta valmistu pappeja. Kirkko vain vaatii teologian maisterin tutkintoa ja lisäkouluttaa ja vihkii itse.

Toi Wikipedian artikkeli, jossa sanotaan että teologi tutkii omaa uskontoperinnettään on vähän monitulkintainen ja ongelmallinen. Yhtä lailla tunnen ateisteja tai uskonnottomia teologian alan tutkijoita, jotka siinä mielessä ovat oman perinteensä tutkijoita, että ovat syntyneet kulttuuriin, jossa kristinuskolla on ollut vahva vaikutus. Toiseksi, maailmassa on reilu kaksi miljardia kristittyja ja satoja kristillisiä perinteitä, ja jos tutkija on syntynyt vaikka viidesläiseen herätysliikkeeseen, on aika epätodennäköistä että hän nyt sitä rupeaa tutkimaan. Joku voi väikkärinsä tehdä omaa taustaansa sivuavasta aiheesta, mutta tällöinkin aihe linkittyy yleensä laajempiin kokonaisuuksiin. Omasta uskonnollisesta taustasta on se hyöty, että tutkijalla on sisäpiiritietoa. Edistyneempi tutkija tai professori nyt ei tientenkään edes voi keskittyä kapea-alaisiin aiheisiin. Kolmanneksi, jos tutkija on esimerkiksi VT:n tutkija, hän tutkii enimmäkseen juutalaisuutta ja sen ilmenemismuotoja sekä ympäröiviä kulttuureja eikä tiukasti ottaen omaa uskontoperinnettään. UT:n puolellakin voidaan argmuntoida, että ensimmäisen vuosisadan krisityt erosivat hyvin merkittävästi meidän luterilaisesta perinteestä.

Jos kristinusko määritellään hyvin laaja-alaisesti, kyllä teologi tutkii omaa perinnettään, mutta yllä mainituin varauksin. Wikipediassa ei yleisesti hirveästi ole uskonnon alalta tietoa, ja parasta lähdemateriaalia on edelleen tieteellinen kirjallisuus.

Tämä nyt voi tulla suurena yllätyksenä joillekin, mutta tieteessä ei arvioida tutkimustuloksia tutkijan oman taustan perusteella vaan arvioidaan hänen esittämiensä argumenttien validiutta. Hyvänä pidetään sitä, että tutkija tutkimuksessaan kertoo oman taustansa ja taustaoletuksensa, mutta useinkaan näin ei tehdä. Teologian alalla ollaan poikkeuksellisen tietoisia omista taustaoletuksista, mistä voisi muutkin yhteiskuntatieteet ottaa oppia. Tieteen tulisi olla kriittistä. Eksegetiikkaa arvostan sen kriittisyyden takia, vaikka käsittääkseni siinäkin on joskus menty yli.

Tulikohan nyt vähän liian puhtoinen kuva, no sosiologiasta väitöskirjan tehneen Mauno Koiviston sanoin: tutkijat on samanlainen sopulilauma kuin muutkin.
 
Tieteellisen kirjallisuuden lukeminen uskonnon alalta on ensiarvoisen tärkeää, että pystyy formaalisti käsittelemään uskonnollisia uskomuksia ja uskonnon vaikutusta kulttuurissa. Toisin sanoen pystyy arvioimaan erilaisten käsitysten hyvyyttä ja mihin ne perustuvat. Uskonnollisuus on ainakin mun mielestä eniten arkiajattelua sisältävä asia tässä ihmiselämässä ja niin paljon ihmisen identiteettiin kiinnittyvä, että ilman tieteellistä, kriittistä ja eri näkökulmat huomioon ottavaa kirjallisuutta ei pääse tämän arkiajattelun yli. Tämä on ainakin oma kokemukseni.

Muuten tuloksena on änkyräateisti, joka on täysin oman ideologiansa sokaisema. Tai sitten fundamentalisti, joka on myös täysin oman ideologiansa sokaisema. Monet ateistithan valittavat, etteivät ymmärrä uskonnollisuutta. No sitten kirja käteen, tiede nimenomaan selittää ilmiöitä. On aika pateettista, että ihminen, joka vuositolkulla kirjoittaa nettiin uskonnoista ei ole lukenut yhtäkään tieteellistä kirjaa uskonnoista. Ja näitä on paljon. Älyllinen laiskuus, kognitviinen dissonanssi on vahva. Muutenkin on paljon oman identiteetin korostusta muiden kustannuksella tyyliin mustamaalataan uskontoja. Enemmän pitäisi tuoda esiin, mikä on hyvää omassa maailmankatsomuksessa.

Sinänsä ateismi on hyvinkin arvostettava maailmankatsomus varsinkin, kun nämä asiat ovat niin subjektiivisia. Olen muutenkin libertalisti. Naiivit, tietämättömät, ideologiset ja omaa totuuttaan tyrkyttävät ateistit pistää lähinnä vituttamaan.

Tutustumisen kristinuskoon uudelta ja syvällisemmältä tasolta voi aloittaa vaikka Martin Martyn kirjasta Kristitty Maailma - kristinuskon globaali historia. Juuri suomennettu ja juuri tuli postista. Kirjoittaja on Yhdysvaltain tiedeakatemian arvostettu kirkkohistorian tutkija ja Chicagon yliopiston emeritiusprofessori.
 
Osaako Heikki M. arvioida kuinka moni teologian maisteri on julkisesti ateisti? Ja kuinka moni papin virassa?

Ateismi nyt ei niin kovin kovassa huudossa ole enää muutenkaan, se on aika latautunut ja älyllisesti rajautuneempaa. Mutta kyllä oon yksityisesti ateisteiksi tunnustavia tavannut aika pajonkin nyt kun mietin. Uskonnonopettajaksi haluavissa on tällaisia ehkä vähän useammin. Yhden väikkärin tekijän muistan tavanneeni eksegetiikan alalta. Uskonnottomiksi tunnustautuvia tiedän enemmänkin. Ilse Paakkinen esimerkiksi on uskonnoton, oli tässä framilla jokin aika sitten.

Suomessa ei hirveesti oo tapana julkisesti huudella omasta elämänkatsomuksestaan ja uskonnollisuudestaan eikä tutkijat näistä puhu. Uskonto on täällä yksityinen asia.

Teologiastahan voi valmistua pappislinjalta, uskonnonopettajaksi tai yhteiskunnalliselta linjalta. Kaikki ei todellakaan ole papiksi valmistumassa. Toiset opiskelee teologiaa sen yleissivistävyyden takia. Kuka mistäkin syystä.
 
Heikki M. sanoi:
Tämä nyt voi tulla suurena yllätyksenä joillekin, mutta tieteessä ei arvioida tutkimustuloksia tutkijan oman taustan perusteella vaan arvioidaan hänen esittämiensä argumenttien validiutta. Hyvänä pidetään sitä, että tutkija tutkimuksessaan kertoo oman taustansa ja taustaoletuksensa, mutta useinkaan näin ei tehdä. Teologian alalla ollaan poikkeuksellisen tietoisia omista taustaoletuksista, mistä voisi muutkin yhteiskuntatieteet ottaa oppia. Tieteen tulisi olla kriittistä. Eksegetiikkaa arvostan sen kriittisyyden takia, vaikka käsittääkseni siinäkin on joskus menty yli.
Ollaan joo tietoisia omista taustaoletuksista, mutta mitään valideja argumenttejahan niiden tueksi ei esitetä. Ne otetaan annettuna, ja jatketaan matkaa. Jos olet eri mieltä, niin yksikin argumentti olis tietenkin kiva kuulla.



*crickets*
Muuten tuloksena on änkyräateisti, joka on täysin oman ideologiansa sokaisema. Tai sitten fundamentalisti, joka on myös täysin oman ideologiansa sokaisema. Monet ateistithan valittavat, etteivät ymmärrä uskonnollisuutta. No sitten kirja käteen, tiede nimenomaan selittää ilmiöitä. On aika pateettista, että ihminen, joka vuositolkulla kirjoittaa nettiin uskonnoista ei ole lukenut yhtäkään tieteellistä kirjaa uskonnoista. Ja näitä on paljon. Älyllinen laiskuus, kognitviinen dissonanssi on vahva. Muutenkin on paljon oman identiteetin korostusta muiden kustannuksella tyyliin mustamaalataan uskontoja. Enemmän pitäisi tuoda esiin, mikä on hyvää omassa maailmankatsomuksessa.
Älä ny viitti noiden ideologioides kanssa.
Kuten tässä on tullut mainittua jo aiemmin, on paljon hassuja uskomuksia, joita voi älykkäästi kritisoida ilman, että tuhlaa aikaansa johonkin tieteelliseen kirjallisuuteen aiheesta. Pelkkä perusteiden tietäminen esimerkiksi homeopatiasta, keiju-uskomuksista, skientologiasta tai uskonnoista yleensäkin riittää hyvin. Eri asia on, jos se aihe sitten muuten vaan kiinnostaa. Esimerkiksi Dennettin Breaking the Spell oli mielestäni todella mielenkiintoinen kirja, mutta ei näitä sinänsä tarvitse lukea pystyäkseen älykkääseen kritiikkiin. Se on loppujen lopuks niin kovin yksinkertainen asia. Onko usko jotain, mitä pitäisi arvostaa? Ei tietenkään ole.

Sinänsä ateismi on hyvinkin arvostettava maailmankatsomus varsinkin, kun nämä asiat ovat niin subjektiivisia. Olen muutenkin libertalisti. Naiivit, tietämättömät, ideologiset ja omaa totuuttaan tyrkyttävät ateistit pistää lähinnä vituttamaan.

Se, että joku ei usko Loch Nessin hirviöön on sinänsä arvostettava maailmankatsomus jne... Kuulostaako järkevältä? Kyseessä on uskon puute yliluonnolliseen universumin isähahmoon. Ei sen kummoisempi maailmankatsomus tai ideologia.

Ateismi nyt ei niin kovin kovassa huudossa ole enää muutenkaan,
Jos puhut tässä teologeista, niin OK. Mutta jos puhut yleisemmällä tasolla, niin huhhuh... ollaanko siellä tiedekunnassa tosiaan näin pihalla todellisuudesta? Uskonnottomuushan leviää nopeammin kuin mikään uskonto. Internetkin on osoittautumassa varsinaiseksi uskontojen hautausmaaksi.
se on aika latautunut ja älyllisesti rajautuneempaa.
Älä nyt näin överiks vedä. Tuo on jo niin typerästi sanottu, ettei sille voi edes nauraa.



Btw, "Älyllinen laiskuus, kognitviinen dissonanssi on vahva."
128794652972634692.jpg

Eiköhän se oo ironia, mikä on vahva tuossa lauseessa.
 
Ei sun kanssa näköjään voi keskustella kun et hevon vittua mistään tiedä. Katotaan, jos jaksan lauantaina kirjoittaa ateismista. Sun kanssa en enempää rupea keskustelemaan.

Sit kun oot lukenu vaikka seuraavat kirjat, niin tiedetään edes mistä puhutaan:

Teologia - johdatus tutkimukseen (useita kirjoittajia)
Näköaloja uskontoon (useita kirjoittajia)
Kristillisen uskon perusteet Johdatus teologiaan. (Alister McGrath)
Kristinuskon synty (Lars Aejmelaeus)
Kristitty maailma - kristinuskon globaali historia ( Martyn Marty)
 
Niin tietysti. Mun pitää ensin tuhlata aikaani viiteen paskaan kirjaan, niin sit sä ehkä voit jopa vastata joihinkin pointteihin/kysymyksiin.

Ei toi sun "et tiedä vittuakaan, niin en puhu sulle" -rutiinis ketään vakuuta. Sulla ei oo argumentteja, joten leikit kuurupiiloa. Se on tuskallisen selvää tässä vaiheessa.
 
Miksi pitäisi uskoa johonkin ollakseen älykäs? Mä olen valmis heti uskomaan jumalaan kun siitä tuodaan esille todisteita, tiede ja maailmankatsomus tieteen kautta ei poissulje jumalan olemassa oloa, siihen on kuitenkin ihan turha viitata tai siihen on turha uskoa kun ei siitä ole mitään todisteita. Heikki sinäkin olet valmis tyrmäämään muiden ajatukset elleivät nämä ole lukeneet vähintään samoja kirjoja kuin sinä, eihän älyllinen keskustelu vaadi sitä että kaikilla on täysin sama taustatietous, eikä minkäänlaista keskustelua voi edes syntyä jos kaikki ovat samaa mieltä kuin sinä.
 
Ateismi nyt ei niin kovin kovassa huudossa ole enää muutenkaan, se on aika latautunut ja älyllisesti rajautuneempaa.

Mutta kyllä oon yksityisesti ateisteiksi tunnustavia tavannut aika pajonkin nyt kun mietin.
...
Uskonnottomiksi tunnustautuvia tiedän enemmänkin.

Itse en näe juuri mitään eroa ateistin ja uskonnottoman välillä (paitsi jos oikein nussii pilkkua ja olettaa budhistin olevan ateisti muttei uskonnoton, kun budhismissa ei varsinaisia jumalia ole). Ateismi ei lähtökohtaisesti tarkoita että suhtautuu uskontoihin vihamielisesti. Siksi en oikein ymmärrä miksi tekstisi tihkuu vihaa ja halveksuntaa ateisteja muttei ei uskonnottomia kohtaan?

Tämäkö on ero?
Olen ateisti = olen ateisti/uskonnoton ja kerro vaan jos se sinua häiritsee
Olen uskonnoton = olen ateisti/uskonnoton mutta en jaksa juuri nyt väitellä

Vaikka ateismi on sisällötön ismi on se kuitenkin isminä helpompi demonisoida kuin neutraalimmalta kuullostava uskonnottomuus.

Ihmeen hyvin ovat muuten monet (useimmat) huipputiedemiehet pärjänneet vaikka heillä on ollut ateismin älyllisyyttä rajottava vaikutus taakkanaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom