Erilainen kropan ulkonäön tavoite, erilainen treeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Calathia
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Asia on jo pidemmän aikaa askarruttanut minua, mutten ole löytänyt asiasta keskustelua pakkiksella.

Eli paljon puhutaan erilaisista treeniohjelmista, mutta ei niinkään siitä, miten mitkäkin treenit vaikuttavat kropan muotoutumiseen. Itselläni tavoitteena ei ole Classis BB mestaruus ja erinomainen lihasten erottuvuus, vaan pikemminkin hillityn lihaksikas kroppa, joissa lihakset näyttävät täyteläisiltä. Kuvista pointtini näkee vielä paremmin:

Tässä kuva, jo EI ole tavoitteeni.
Tässä kuva joka ON tavoitteeni.

Eroaako kuvan 1 kropan treenaus kuvan 2 treenauksesta? Entä ruokapuoli/venyttely/joku muu?

Itse kun olen treenaukseni myötä huomannut, että pikkuhiljaa olen alkanut kävelemään rinta aika pystyssä, ja kädet sellain hieman sivulla, ihan samanlailla kun salini massailijat (vaikka itse olen aika helvetin kaukana niistä :D). Kuvan 2 kroppaiset treenaajat taasen eivät omaa tätä liian rintapoainoista ryhtiä ja kädetkin on sivulla ihan normaalisti!

Treenini on tällä hetkellä aina 3-jakoinen 3x8 tyyppinen reeni. Ei vaihteluita, ei kevyitä viikkoja ym. Miten tästä kannattaisi jatkaa että alkaa homma menemään enemmän tuohon kuvan 2 tyyppiseen suuntaan?

Sorry jos on idioottimainen kyssäri, mutta se askarruttanut jo niin pitkään että pakko se oli uskaltaa kysyä :rolleyes:

On kyllä ihan huvittava kyssäri :D

Tuohon ns.täyteläisyyteen ja lihaksien muotoon et voi vaikuttaa itse. Kropan luusto ja lihaksien kiinnityskohdat on mitä on ja niitä ei kannata murehtia. Lihasta vaan keräämään itselle sopivalla tavalla ja ihrakerrosta pois tarpeen mukaan. Juuri tuo fläsän määrä on aika ratkaiseva siinä näyttääkö hurjalta vai "hillityltä".

Noista kuvista sen verran että toi tavoiteltava henkilökin näyttää monen silmään ällöltä kehonrakentajalta kun ottaisi samantyylisiä poseerauskuvia kuin levronesta. Saati sitten matalammilla rasvoilla.

Noissa sun tavoitekuvissa erona on se, että tuota kuntoa mitä et halua, et myöskään tule saavuttamaan vaikka kuinka raataisit niska limassa. Natikkana siis.

Tuo tavoite on täysin taas saavutettavissa. Kovaa perustreeniä vaan ja rasvat alas.

Edit. Pakko sanoa että on kyl huvittavaa kun useat perustelee aivan päin persettä olevan treeninsä sillä ettei halua kasvaa liian isoksi. Niinkuin se vahingossa onnistuisi. Ei siis suunnattu tredin aloittajaan.

Itseasiassa taisin muotoilla kyssärini huonosti..Eli kuvan 1 piti olla suuntaa antava siihen millainen kropan ero on. En tässä tarkoita pääasin lihasten määrään, vaan oikeastaan siihen missä suhteessa ne on toisiinsa. Esimerkiksi en tahdo kasvattaa jalkojani mitenkään erityisesti, enkä myöskään wingsejä.

Aivan selvää on etten tietenkään voi pääsytä kuvan 1 kuntoon luomulla. Hei, tuskin tulen pääsemään edes kuvan 2 tilanteeseen, mutta toivottavasti edes sinne päin.

Eli siis homma tosiaan on vain ja ainostaan kropan fysiikasta kiinni? Eli esim vähentämällä ylätaljaa ja jalkaliikkeitä ei ole ratkaisu muokata kroppaa haluamallaan tavalla?

Jotenkin on vaikea uskoa ettei treenitavalla ole mitään vaikutusta..

P.S. Treenini muuten on _aivan_ varmasti päin vittua. Mutta asian korjaamiseksi tehdään kokoajan pirusti duunia. Luetaan tredejä ja koitetaan oppia. Asiasta pistänkin piakkoin postia pakkikseen..

Jos olet aloittelija niin suosittelisin tosiaan keräämään lisää (perus)tietoa reenamisesta ja ravinnosta yms. netistä tai muualta. Sitten teet itsellesi fiksun ohjelman tai otat sellaisen vaikka täältä pakkikselta ja reenaat järkevästi, etkä murehdi vielä moisia. Meinaan toi kakkoskuvan kondiskin on sellainen, että ilman kummempaa liikuntataustaa vastaavan kunnon saavuttamiseen (naturaalina) kuluu vuosia. Tosiaan, yllätävän vähän voi vaikuttaa omien lihastensa muotoihin, melkeinpä vain rasvan määrällä voit vaikuttaa siihen miltä lihakset näyttävät. (Ja tottakai jos et reenaa lainkaan esim. jalkoja, niin eivät ne sitten kasvakkaan). Mutta pointtina se, että kannattaa vaan reenata kovaa, mutta fiksusti ja kerätä aiheesta tietoa. Pikkuhiljaa tietotaidon karttuessa tiedät itsekkin varmasti paremmin ja selvemmin minkälaisen kropan haluat ja miten pääset tavoitteesesi.

Reeni-iloa:thumbs:

Ohan toi sikäli ihan mielenkiintoinen kysymys. En minäkään halua missään nimessä sellaista "traditionaalista" bodarikroppaa. Esim. mun mielestä liian isot kädet näyttää tyhmältä, enkä rintalihaksistakaan niin hirveesti välitä. Mulle on tärkeempää että sais jättimäiset jalat (varsinkin takareidet), hullut epäkkäät, tosi paksun selän ja sellasen lihaksikkaan ja tukevan vyötärön. Latsit ja olkapäät on kans ihan jees, niin ja tietty paksut forkut. :P

Mutta eipä tuosta kannata vielä kovin nyyppänä huolehtia ellei joku niistä halutuista lihaksista ala laahaamaan jäljessä muuhun kroppaan nähden. Oikeestaanhan se on ihan treenityylistä kiinni että miten kehittyy.

No sen voin kertoa ihan kaikille, että liian isoja käsiä ette tule saamaan. Ei tarvitse pelätä.

e: habankorppu, mitä on sinusta "jättimäiset" reidet ?

Itse kysymykseen vastaan että ei ole hirveitä eroja treenaamisessa/ruokavaliossa. Toisekseen ota enemmän selvää treenaamisesta. Varsinkin nuo tärkeät treeni thredit kannattaa lukea lävitse. Itse suosittelisin jotain 5x5 pohjaista ohjelmaa.

Sisältää hieman toisen alueen keskustelua mutta sitä on hieman hankala sivuuttaa kun puhutaan näistä "tavoite kuvista".

Tässä nyt musertuu useamman kollin maailma mutta menkööt. Nyt puhutaan jenkki treenaamisesta jossa lääkeet kuuluvat melkeimpä automaattisesti sali treenaukseen. 99% noiden lehtien malleista dropittaa. Suomessa dropittavien harrastajien % osuus on varmaan murto osa jenkeihin nähden. Sana illuusio on hyvin sopiva tähän bodymaailmaan. Itse tykkäisin käyttää sanaa kusetus mutta se on ehkä jo liian rankka :D Mutta kun puhutaan noista lehdistä ja niiden mainoksista niin sana kusetus on jo liian kevyt ilmaisu.

Pikku pointeja noista kuvista:

1.) Toisen kuvan henkilö on lääkityksessä 110% varmuudella ja tavoite kuvan henkilö mitä luultavimmin on lääkityksessä.
2.) Kumpaakin kuvaa on photo shopattu varsinkin tuota tavoite kuvaa.
3.) Tavoite kunnon voi kyllä saavuttaa natikkana muutama henkilö 100 about 10 vuoden kovalla treenillä ja tiukalla ruokavaliolla.
4.) Tavoite kunnon voi ylläpitää hetken aikaa mutta tuskinpa läpi vuotta.
5.) Omalle fyysiselle rakenteelle ei voi mitään. Yleensä noiden lehtien mallien fyysiikka on vähintään hyvä (eli keskiarvoa parempia, sivuaa kohtaa 3)

Summa summarum treenaa kropaasi tasapuolisesti ja ole tyytyväinen mitä olet saanut aikaan... Jos et ole! Niin lääketiede kyllä auttaa :)

Ja sen tietyn tiukkuuden ylläpitäminen mitä noissakin kuvissa on, on aivan helvetinmoisen työn takana. Ei kisailijatkaan ole kisatiukkuudessa ympäri vuotta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Kannattanee varmaan asettaa myös välitavoitteita.

Jos olet nyt aivan aloittelija niin voit huoletta asettaa esim. että painat vuoden päästä 10kg enemmän kuin nyt rasvamäärän pysyessä vähintäänkin kontrollissa. Voipi olla myös fiksua asettaa voimatavoitteita esim. sarjapainoihin.

Eli siis homma tosiaan on vain ja ainostaan kropan fysiikasta kiinni? Eli esim vähentämällä ylätaljaa ja jalkaliikkeitä ei ole ratkaisu muokata kroppaa haluamallaan tavalla?

Tietysti sillä voi vaikuttaa.
Mutta on aika epätodennäköistä saada naturaalina aikaiseksi sellaista tilannetta, jossa jokin lihasryhmä olisi liian suuri, jos treenaa kaikkia tasaisesti ja kovaa.
On siis ainakin minun näkökulmastani vähän teoreettinen dilemma, että ikäänkuin "vahingossa" saavuttaisi vaikkapa liian isot reidet tai selän miehenä, että olisi tarvetta rajoittaa treeniä niillä osastoilla.

Ite oon huomannu sen että latsit kasvaa melko nopeasti verrattuna esim rintaan tai käsiin, ja tekee yläkropasta melkomoisen leveän verrattuna keskikroppaan :rolleyes:

Tavoitekuvaan pyrkiessä kannattaisi varmaan painottaa treeniä niihin lihaksiin, joita haluaa kasvattaa eniten. Tietysti treenaa koko kroppaa, mutta ei kaikkea yhtä paljon. Jos ei esim halua massiivisia jalkoja tai selkää niin treenaa niitä hieman vähemmän. Lihaksien ei kuitenkaan pitäisi kasvaa vahingossa liikaa, vaan sen eteen pitää tehdä kovasti töitä.

Jos rasvat on kohtuu alhaalla niin sitten näkee, kuinka tavoitteessaan edistyy. Itse ainakin lähtisin etenemään näillä eväin.

Tuli jotenki hauskasti mieleen että ite mietin just samoja kysymyksiä ennen ku alotin saliharrastuksen jne. Tavoitteena oli aluksi hyvän lihaskunnon saanti ja hillitty lihasmassan lisäys. Sitten koitin saada kovan penkkituloksen painooni nähden jossa onnistuin kohtuu hyvinkin jopa ja nykyään nuo penkkiykköset jne ovat aivan sama ja kyseessä on bodaustyylinen treeni. Nyt 4 treenivuotta myöhemmin alan ymmärtämään että tietämättömyys heitti salivuosista ainakin sen ekat 2 hukkaan. Niinpä siis kehoitan threadin aloittajaa lukemaan noita artikkeleja ja tätä forumia sivua sivun perään ja viisastumaan siinä sivussa. Parin treenivuoden jälkeen et kadu sitä että et treenannut jalkoja aluksi jne.se vituttaa nm. kokemusta on alkaa muiden sarjapainojen ollessa isompia kuin kyykyn treenaamaan tekniikkaa pikkupainoilla jne.

Jees, hyviä neuvoja tullut.

Newbie tai ei, whatever. Salilla tullut käytyä vuosia, mutta vuoden verran enemmän panostaen ja viime 3kk aivan tosissaan. Käsittää:
  • 3-jakoisen reenin
  • 100g prodee päivässä
  • palautusjuoman 1:1 + 5g creaa
  • latausjuoman ala 5g beta-alaniini
  • treenipäiväkirjan pidon

Ja ainakaan itse liikkeiden ja niiden suoritustekniikassa en ole enää newbie, sen verran niihin ja niiden suorittamiseen olen panostanut. Ja mikään maksimipenkkitulos ei ole kiinnostanut koskaan. Oikeastaan ainoa, mitä pitäisi nyt kehittää on treenin varioiminen, ja siihen kaipaan konkareilta neuvoa. Tällä hetkellä on viimeset 3kk ollut 3x8 systeemi joka liikkeellä, lopetus ei failureen. Jonkinlainen pseudomassakausi on ollut päällä vimoset 3kk ja ehkä nyt voisi vähän sitä höllätä. Diettikausi sitten ehkä toukokuussa, tosin ei siihen niin älyttömästi ole tarvetta kun päkki näkyy jo nyt.

Treeniohjelmani on nyt siis:
PE: Rinta, Ojentajat
SU: Jalat/Vatsa (vuoroviikoin), Olkapäät
TI: Selkä, Haba
KE/TO: Uintia jos huvittaa

Eli kun sitä reeniohjelmaa kandee aina muuttaa,niin mitä suosittelette? Itse olen ajatellut seuraavat 2kk 1 jakoista kroppa 3 kertaa läpi siten, että
eka kk, 12-15 sarjat
toka kk, 10-12 sarjat
Ja tämän jälkeen takaisin 3-jakoiseen vaikka Miken 2x6 systeemiin taikka sitten omaan 3x8 systeemiin.

?

Kuinka painava olet Calathia? 100g proteiinia päivässä on riittävästi noin 70 kiloiselle.

Minä hakisin suuremman haarukan noihin toistoalueisiin. Eli 12-15 ja toisena vaikkapa 6-10 tai jotain sensuuntaista. Enkä jakaisi kuukauden aikajänteellä niitä, vaan mieluummin vuoroviikoin tai peräti vuorotreenein.

Jees, hyviä neuvoja tullut.

Newbie tai ei, whatever. Salilla tullut käytyä vuosia, mutta vuoden verran enemmän panostaen ja viime 3kk aivan tosissaan. Käsittää:
  • 3-jakoisen reenin
  • 100g prodee päivässä
  • palautusjuoman 1:1 + 5g creaa
  • latausjuoman ala 5g beta-alaniini
  • treenipäiväkirjan pidon

Ja ainakaan itse liikkeiden ja niiden suoritustekniikassa en ole enää newbie, sen verran niihin ja niiden suorittamiseen olen panostanut. Ja mikään maksimipenkkitulos ei ole kiinnostanut koskaan. Oikeastaan ainoa, mitä pitäisi nyt kehittää on treenin varioiminen, ja siihen kaipaan konkareilta neuvoa. Tällä hetkellä on viimeset 3kk ollut 3x8 systeemi joka liikkeellä, lopetus ei failureen. Jonkinlainen pseudomassakausi on ollut päällä vimoset 3kk ja ehkä nyt voisi vähän sitä höllätä. Diettikausi sitten ehkä toukokuussa, tosin ei siihen niin älyttömästi ole tarvetta kun päkki näkyy jo nyt.

Treeniohjelmani on nyt siis:
PE: Rinta, Ojentajat
SU: Jalat/Vatsa (vuoroviikoin), Olkapäät
TI: Selkä, Haba
KE/TO: Uintia jos huvittaa

Eli kun sitä reeniohjelmaa kandee aina muuttaa,niin mitä suosittelette? Itse olen ajatellut seuraavat 2kk 1 jakoista kroppa 3 kertaa läpi siten, että
eka kk, 12-15 sarjat
toka kk, 10-12 sarjat
Ja tämän jälkeen takaisin 3-jakoiseen vaikka Miken 2x6 systeemiin taikka sitten omaan 3x8 systeemiin.

?

Ihan ensimmäinen asia, en tiedä sun painoa mutta 100g protua on aivan liian vähän. Noin 2 g/painokilo on sellainen yleinen suositus. Jatkaen tuosta ravinnosta, lue paljon tätä palstaa ja muutama peruskirja harjoittelusta (niissä on yleensä hyviä ohjeita ruokailuihin). Se on kuitenkin yks tärkeimmistä asioista ton tavoitekunnon tavoittelussa.

Treenistä, 1. lue ja opi koko ajan lisää, 2. treenaa koko kroppaa kovaa (myös niitä jalkoja)! Se, kuinka moneen jaetulla ohjelmalla treenaat, ei merkitse mitään, jollet anna kaikkea jokaisessa harjoituksessa. Kuukauden periodi on melko lyhyt aika treenauksessa, joten sitä ohjelmaa ei kannata vaihtaa jokaisen kuukauden jälkeen. Hyvin toimii 4-5 viikkoa kovaa ja 1 kevyesti, näitä min pari kolme settiä ennen kun edes miettii mitään vaihtoja. Ohjelman vaihto ei ole autuaaksi tekevä, tärkeintä on progressiivinen kehitys!

Siis, treenaa kovaa koko kroppaa ja syö järkevästi, niin olet askeleen lähempänä tavoitettasi! Noita lihasryhmien painotuksia ei ole mitään järkeä miettiä, ennen kun olet lähellä tavoitetasoa.

Treenistä, 1. lue ja opi koko ajan lisää, 2. treenaa koko kroppaa kovaa (myös niitä jalkoja)! Se, kuinka moneen jaetulla ohjelmalla treenaat, ei merkitse mitään, jollet anna kaikkea jokaisessa harjoituksessa. Kuukauden periodi on melko lyhyt aika treenauksessa, joten sitä ohjelmaa ei kannata vaihtaa jokaisen kuukauden jälkeen. Hyvin toimii 4-5 viikkoa kovaa ja 1 kevyesti, näitä min pari kolme settiä ennen kun edes miettii mitään vaihtoja. Ohjelman vaihto ei ole autuaaksi tekevä, tärkeintä on progressiivinen kehitys!

WTF, 100g liian vähän.. Painan 78kg joten rupeen sit haukkaamaan 130g... Ja ruokavaliosta sen verran että syön pirun terveellisesti:
  • Aamu: täysjyväruispuuroa, 250g rhka, 2 täysjyväruisleipä, tee
  • lounas: lihaisa salaatti + lisäkesalaatti, juomana 2 lasia piimää
  • päivällinen: perus kotiruokaa, jossa osa perunasta/pastasta, korvattu esim parsalla/pavuilla/herneillä/tomaateilla, juomaksi 2 lasia piimää,
  • Illalla: jotain välipalaa + teetä
  • Yöksi: 250g rahkaa
Mutta joo, meitsi kyllä juurikin treenaa aina "täysillä", juuri niin kuin kuvailit! Syy miksi olen harkinnut variaatioita on se, että lokapääni on alkanut reistailemaan, (lue täältä).
Lisäksi en ole koskaan tehnyt mitään kevyitä viikkoja saatikaan mitään mikrosykleja joten tähän halusin nyt panostaa. Tosiaan 3-jakoinen treenini on ollut aina mallia "täysillä" ja olenkin varsin tyytyväinen kehitykseen!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom