Erilainen kropan ulkonäön tavoite, erilainen treeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Calathia
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Haluan vielä ilmaista eriävän mielipiteeni tuosta 2g proteiinia per painokilo. Jos puhutaan ruhon kokonaispainosta eikä rasvattomasta painosta, niin minusta siinä on tarpeettoman paljon tavaraa. Tutkimukset joihin minä olen tutustunut eivät tuollaista määrää pidä tarpeellisena.
2g proteiinia per rasvaton painokilo tai 1,5-1,7 g per painokilo pitäisi riittää mainiosti.
On syytä muistaa, että kaikki yli jäävä ravinto mikä ei mene kulutukseen tai lihaskasvuun (myös proteiini) varastoituu helposti fläsäksi.

Treenaile vaan ihan rauhassa.
Ei sitä tarvitse pelätä, että tulet joskus olemaan "liian" lihaksikas, koska tuollaista ei vahingossa saavuteta.

Haluan vielä ilmaista eriävän mielipiteeni tuosta 2g proteiinia per painokilo. Jos puhutaan ruhon kokonaispainosta eikä rasvattomasta painosta, niin minusta siinä on tarpeettoman paljon tavaraa. Tutkimukset joihin minä olen tutustunut eivät tuollaista määrää pidä tarpeellisena.
2g proteiinia per rasvaton painokilo tai 1,5-1,7 g per painokilo pitäisi riittää mainiosti.
On syytä muistaa, että kaikki yli jäävä ravinto mikä ei mene kulutukseen tai lihaskasvuun (myös proteiini) varastoituu helposti fläsäksi.

Tästä on niiin paljon juoksevaa legendaa että. Monet vetää ihan reilusti enemmän kuin tuon 2g ja osa taas vähemmän. Itse kuulun kastiin joka vetää enemmän, mutta vain koska kokeilujen tuloksena olen sitä mieltä että se toimii mulla. Ei välttämättä tule kaikista eniten lihasmassaa sillä tyylillä, mutta saan syötyä tarpeeksi (kaloreita), ja pysyy kehon rasvamäärä hallinnassa. Rasvainen riuokavalio ei mulle oikein sovi, koska tulee kaloreita liian helposti, ja taas enempää hiilaria kuin mitä tällä hetkellä syön, en jaksa mättää. Eria asia jos päivän kalorit on 2000, kuin 4000.

Tällä hetkellä protua tulee 260-280g päivässä (joskus enemmän), eli siis ~kolmisen grammaa per painokilo. Toiset syö vieläkin enemmän. Mitään absoluuttisia faktoja ei tosta ole pystytty vetämään että mikä on ihmiselle optimi. Suosittelen kokeilemaan erilaisia ruokavaliota ja seuraamaan miten se vaikuttaa kehon koostumukseen. Varsinkin jos tavoitteena on ylläpitää "hyvää rantaluukkia", kannattaa etsiä ruokailutottumukset jotka saa kropan näyttämään ja noudattaa niitä aina.

Eihän siitä mitään haittaa ole runsaasti proteiinia syödä.
Mutta laadukas ja maukas proteiinipitoinen ruoka on yleensä kallista sekä kaloripitoista ja halvempi proteiinimättö taas usein aika pakkosyötettävää tavaraa (raejuustoa ja tonnikalaa meinaa tulla välillä korvista ulos...). Nälkääkin riittää vain rajallisesti.
Näistä syistä minä en mielelläni syö yhtään yli sen mikä on hyödyksi.

Jos olisi taloudellinen mahdollisuus syödä paljon vaikkapa laadukasta pihvilihaa, niin mielelläni ylittäisin nuo "tutkimusten suosittelemat" proteiinimäärät ihan vain jo syömisenkin ilosta. :)

Mutta tosiaan tuon viimeisimmän lukemani suomalaisen tutkijan Urheilu ja proteiini -artikkelin mukaan naturaalivoimailijalla proteiininsaannin ylittäessä 1,7g per painokilo ei veren typpipitoisuus enää kohoa missään mainittavissa määrin. Ja tämä typpipitoisuus siis ilmeisesti mittaa jotenkin proteiinin hyötykäyttöä kropassa.

Varsinkin jos tavoitteena on ylläpitää "hyvää rantaluukkia", kannattaa etsiä ruokailutottumukset jotka saa kropan näyttämään ja noudattaa niitä aina.

Ja juuri tämä on ollut käytössä pitkään. Jotenkin tuntuu niin järjenvastaiselta vetää 3500 kcal päivässä kun siitä kuitenkin se 1000 kcal menee läskiksi eikä lihakseksi. Ja kehittymiseeni olen varsin tyytyväinen! Ei ole tarkoituskaan olla BB kunkku ensi kuussa, vaan hitaasti se hyvä tulee :)

Asia on jo pidemmän aikaa askarruttanut minua, mutten ole löytänyt asiasta keskustelua pakkiksella.

Eli paljon puhutaan erilaisista treeniohjelmista, mutta ei niinkään siitä, miten mitkäkin treenit vaikuttavat kropan muotoutumiseen. Itselläni tavoitteena ei ole Classis BB mestaruus ja erinomainen lihasten erottuvuus, vaan pikemminkin hillityn lihaksikas kroppa, joissa lihakset näyttävät täyteläisiltä. Kuvista pointtini näkee vielä paremmin:

Tässä kuva, jo EI ole tavoitteeni.
Tässä kuva joka ON tavoitteeni.

Eroaako kuvan 1 kropan treenaus kuvan 2 treenauksesta? Entä ruokapuoli/venyttely/joku muu?

Itse kun olen treenaukseni myötä huomannut, että pikkuhiljaa olen alkanut kävelemään rinta aika pystyssä, ja kädet sellain hieman sivulla, ihan samanlailla kun salini massailijat (vaikka itse olen aika helvetin kaukana niistä :D). Kuvan 2 kroppaiset treenaajat taasen eivät omaa tätä liian rintapoainoista ryhtiä ja kädetkin on sivulla ihan normaalisti!

Treenini on tällä hetkellä aina 3-jakoinen 3x8 tyyppinen reeni. Ei vaihteluita, ei kevyitä viikkoja ym. Miten tästä kannattaisi jatkaa että alkaa homma menemään enemmän tuohon kuvan 2 tyyppiseen suuntaan?

Sorry jos on idioottimainen kyssäri, mutta se askarruttanut jo niin pitkään että pakko se oli uskaltaa kysyä :rolleyes:

Musta on todella huvittavaa miten kuvailit tuota kakkoskuvan fysiikkaa. Tajuatkohan ollenkaan kuinka paljon lihasta tuolla tyypillä oikeasti onkaan? Väittäisin, että tuohon kuntoon pääsee aniharva natikkana. Toihan on mitä todennäköisemmin liian massiivinen classic bodybuildingiinkin. Ja eikä tuohon lihaksen malliin voi mitenkään vaikuttaa, vaan ainoastaan kokoon.

Joo mun mielestä tuota kakkosta ei voi oikein kuvailla "hillityn lihaksekkaaksi". Melko paksun olonen ukko tiukkuuteensa nähden imo. Ei tuohon kyllä ihan joka jantteri pysty vuosien työlläkään. Ilman niitä lääkkeitä siis.

Ja juuri tämä on ollut käytössä pitkään. Jotenkin tuntuu niin järjenvastaiselta vetää 3500 kcal päivässä kun siitä kuitenkin se 1000 kcal menee läskiksi eikä lihakseksi. Ja kehittymiseeni olen varsin tyytyväinen! Ei ole tarkoituskaan olla BB kunkku ensi kuussa, vaan hitaasti se hyvä tulee :)

En kyllä tarkoittanut tälllä että pitäisi syödä niukasti. Vaan etsiä sellaiset ravintoaineet jotka sopii sulle, eikä kerää turhia nesteitä kehoon. Minimoida suolan käyttö jne. Oikealla ruokavaliolla pystyt olemaan pluskaloreillakin ilman että mitenkään näkyvästi keräät läskiä mitenkään näkyvästi. Eli jos pystyt siihen että syöt jokapäivä siististi, eikä herkutteluja tule koskaan, niin ei välttämättä hirveästi tarvitse diettailla.

Musta on todella huvittavaa miten kuvailit tuota kakkoskuvan fysiikkaa. Tajuatkohan ollenkaan kuinka paljon lihasta tuolla tyypillä oikeasti onkaan? Väittäisin, että tuohon kuntoon pääsee aniharva natikkana. Toihan on mitä todennäköisemmin liian massiivinen classic bodybuildingiinkin. Ja eikä tuohon lihaksen malliin voi mitenkään vaikuttaa, vaan ainoastaan kokoon.

Samaa mieltä. Inhorealistisesti voidaan sanoa, että ykköskuvan fysiikkaan ei ole mitään mahdollisuuksia koskaan vaikka roinaisi niinkuin huomista ei olisi ja tekisi kaiken muunkin täydellisen optimaalisesti.

Kakkoskuvan fysiikkaan "normigenetiikan" omaavalla kaverilla on natikkana äärimmäisen vaikea päästä vaikka treenaisi jäjettömän kovaa KAIKKIA lihasryhmiä, söisi oikein ja palautuisi optimaalisesti. Vain muutama % harrastajista onnistuu tässä IMO.

Monella tuntuu olevan vain aikamoisia harhakäsityksiä omasta fysiikasta ja karu totuus paljastuu vasta kun on dieetannut läskin pois ja katsoo sitten mitä jäljelle jää. Vaikka olisikin treenannut natikkana vuosia optimaalisesti niin "normigenetiikka" -jampalla se lopputulos on lähes poikkeuksetta kaukana kakkoskuvan kunnosta IMO.

Natikkana saa treenata kaikkia lihasryhmiä saatanan kovaa, syödä kuin hevonen ym ja 99% väestöstä ne lihakset EIVÄT silti kasva LIIAN isoiksi millään mittarilla mitattuna.

Pieni editti: Eli siis tiivistettyna olen sitä mieltä, että natikkana lihakset ei voi koskaan kasvaa "liian isoiksi" tekipä mitä tahansa. Tai ehkä korkeintaan poislukien geneettiset hirviöt tyylin Savo-Make, joiden osuus treenajista on varmaan promilleluokkaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%

Ja kannattaa myös muistaa se että tollasella tekemisellä susta ei koskaan tulekkaan mitään bb kunkkua. Ne jätkät kun tuppaa yleensä tekemään aika paljon sen kropan hankkimiseen. Ei cbb jätkätkään (ainakaan valtaosa) elele millään ylläpitokaloreilla ja epämääräisellä treenaamisella.

edit: Ja ymmärsin toki aloituspostin niin että toi on suuntaa-antava toi tavoitekuva. Ja olet varmaan itsekin jo ymmärtänyt ettei tohon kuntoon ihan vaan puhalleta muutamassa vuodessa.

Asia on jo pidemmän aikaa askarruttanut minua, mutten ole löytänyt asiasta keskustelua pakkiksella.

Eli paljon puhutaan erilaisista treeniohjelmista, mutta ei niinkään siitä, miten mitkäkin treenit vaikuttavat kropan muotoutumiseen. Itselläni tavoitteena ei ole Classis BB mestaruus ja erinomainen lihasten erottuvuus, vaan pikemminkin hillityn lihaksikas kroppa, joissa lihakset näyttävät täyteläisiltä. Kuvista pointtini näkee vielä paremmin:

Tässä kuva, jo EI ole tavoitteeni.
Tässä kuva joka ON tavoitteeni.

Eroaako kuvan 1 kropan treenaus kuvan 2 treenauksesta? Entä ruokapuoli/venyttely/joku muu?

Perusasiat ovat samat (treeni, lepo ja ruokavalio). Tuo sinun "tavoitteesi" olisi aika vahvilla suomen CBB-kisoissa, IMO.

Itse kun olen treenaukseni myötä huomannut, että pikkuhiljaa olen alkanut kävelemään rinta aika pystyssä, ja kädet sellain hieman sivulla, ihan samanlailla kun salini massailijat (vaikka itse olen aika helvetin kaukana niistä :D). Kuvan 2 kroppaiset treenaajat taasen eivät omaa tätä liian rintapoainoista ryhtiä ja kädetkin on sivulla ihan normaalisti!

Kannattaa alkaa venyttelemään jos tahtoo vetää hartiat taakse. Jos rinnasta alkaa löytymään lihasta, niin tottakai sitä näyttää "rinnakkaammalta":D

Treenini on tällä hetkellä aina 3-jakoinen 3x8 tyyppinen reeni. Ei vaihteluita, ei kevyitä viikkoja ym. Miten tästä kannattaisi jatkaa että alkaa homma menemään enemmän tuohon kuvan 2 tyyppiseen suuntaan?

Ite ottaisin jonkun 1- tai 2-jakoisen ohjelman, HST on hyvä natikalle useimpien mielestä.

Sorry jos on idioottimainen kyssäri, mutta se askarruttanut jo niin pitkään että pakko se oli uskaltaa kysyä :rolleyes:

En tiedä oliko noista nytten mitään apua, äkkiseltään aamutuimaan vastailin jotakin. Kannattaa hankkia perustiedot lajista ja niitä noudattaa, muttei liian orjallisesti. Liika stressaaminen ei kannata, sillon sitä vasta tuntuukin ettei kehity:rolleyes:

Edit. Kuka muuten toi kakkoskuvan kaveri on?

Pakko vielä viisastella tuohon otsikkoon liittyen:

Erilainen kropan ulkonäön tavoite, erilainen treeni?

Erilainen silloin jos verrataan Janne Holmenin ja Ronnie Colemanin fysiikoita. Täysin erilainen.

Samanlainen silloin jos verrataan ykkös- ja kakkoskuvien fysiikoita. Täysin samanlainen.

No voi Väestörekisteri sentään, elekee immeiset nyt niitä esimerkkejä noin kirjaimellisesti syynätkö. Tottakai tosta kakkoskuvasta sokeakin näkee, että sitä lihaa on muuten melekoisesti. Nuo kuvat olivat suuntaa-antavia, jolla oli vain ja ainoastaan tarkoitus visualisoida kysymykseni. Nyt kun siihen kyssäriin olen saanut vastauksen, eli ei voi, niin ei puhuta enää siitä :)

Sen sijaan ruokavaliotani ja treeniäni saa ja pitää kommentoida, kaikki mielipiteet/vinkit ovat tervetulleita.

Vielä tahtoisin lisäinfoa noista ns. kevyistä viikoista ja ylipäätään treenin varioimisesta. Millä suhteilla treeniä kannattaa varioida? esim 1vko 12-15 sarjaa, 3 viikkoa 6-8 sarjaa. Vai missä suhteessa? Ja mikä itseasiassa on edes "Kevyt viikko" mistä porukka puhuu, siihen kun en ole searchillakaan löytänyt vastausta. Ymmärtääkseni siis sellainen viikko missä hermosto palautuu, mutta minkälaista treenausta k.o viikolla tehdään?

Ja suolan käyttöä on hillitty jo vuosia ja se on erittäin vähäistä. Ja noitten plussakaloreiden suhteen olen kyllä itsepäisen skeptinen: Jos et kuluta niitä kaloreita, mihin ihmeen muotoon ne muuttuu muuksi kuin rasvaksi?? JA koska lihoessa läski tuppaa kasaantumaan vyötärölle, mutta laihduttaessa sitä palaa jokapuolelta tasaisesti niin tarkoittaa se sitä että jos esim keräät 5kg läskiä jonka diettaat sitten pois niin lopputulos on edelleen läskiä vyötäröllä....ei näin. Korjatkaa jos olen väärässä!

Vielä tahtoisin lisäinfoa noista ns. kevyistä viikoista ja ylipäätään treenin varioimisesta. Millä suhteilla treeniä kannattaa varioida? esim 1vko 12-15 sarjaa, 3 viikkoa 6-8 sarjaa. Vai missä suhteessa? Ja mikä itseasiassa on edes "Kevyt viikko" mistä porukka puhuu, siihen kun en ole searchillakaan löytänyt vastausta. Ymmärtääkseni siis sellainen viikko missä hermosto palautuu, mutta minkälaista treenausta k.o viikolla tehdään?

Ja suolan käyttöä on hillitty jo vuosia ja se on erittäin vähäistä. Ja noitten plussakaloreiden suhteen olen kyllä itsepäisen skeptinen: Jos et kuluta niitä kaloreita, mihin ihmeen muotoon ne muuttuu muuksi kuin rasvaksi?? JA koska lihoessa läski tuppaa kasaantumaan vyötärölle, mutta laihduttaessa sitä palaa jokapuolelta tasaisesti niin tarkoittaa se sitä että jos esim keräät 5kg läskiä jonka diettaat sitten pois niin lopputulos on edelleen läskiä vyötäröllä....ei näin. Korjatkaa jos olen väärässä!

Kevyt viikko voi olla muuten samanlainen kuin kovatkin viikot, mutta painoja pudotetaan muutamalla kymmenellä prosentilla tai tehdään vähemmän sarjoja ja toistoja. Yleensä itselläni vähenee nämä kaikki. Kevyen viikon tulee olla siis OIKEASTI kevyt. Treeniä voi varioida vaikka millä tavalla, mutta yksi vaihtoehto on tosiaan kierrättää toistomääriä esim. 1.vk 4-6 2.vk 8-10 ja 3.vk 12-15.

Mitä sitten tulee luuloihisi plussakaloreista: olet täysin hakoteillä, valitettavasti:) Ylimääräisiä kaloreita tarvitaan lihasten kasvatukseen, mutta tällöin myös sitä rasvaa tulee kertymään kroppaan, eikä sille voi mitään. Järkevällä syömisellä rasvan ja lihaksen kertymisen suhdetta voi tietenkin parantaa. Rasva taas kertyy kropassa juuri siten, miten geenit määrää. Samalla tavalla ne myös lähtevät, eli siitä ei kyllä kannata huolehtia.

Sanoisin että jos oikeasti haluaa kehittyä, ei kannata pientä rasvaa kehossa pelätä. Järki kun on mukana, siitä pääsee kyllä kätevästi eroon, mutta kitsaalla syömisellä ja alituisella läskin pelolla kehityskään ei välttämättä päätä huimaa, kuten ei varmaan muutenkaan suurimmalla osalla natuista:)

Kiitos marde erittäin asiapitoisesta postauksesta! :rock:

Kirjoittelin tuossa itselleni aloittelijaosion stickyn perusteella 1-jakoista ohjelmaa ja omiin silmiini pisti kovasti ainakin ihmeellinen jalkojen painotus.

Stickystä otettua:

Koko kroppa kerralla by Arc:

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x

Kovin on jalkapainoitteinen IMO. Sarjoista:
6 jaloille
4 selälle
2 tisseille
2 olkapäille
1 haballe
1 ojentajille
1 vatsoille

Olisiko tällaisessa variaatiossa mitään järjen hiventä:

Kyykky/Prässi 2x
Koukistus/Pohkeet 2x

Alatalja 2x
Leuanveto/Ylätalja 2x

Penkki kp 2x
vinopenkki kp/ristitalja 2x

Pystysoutu 2x
Viparit sivuille/Viparit sivuille taljassa 2x

Dippi/ Dippi laite 2x
Ojentajat taljassa narulla 2x

Haba tangolla 2x
Vasarakääntö 2x

Vatsat 2x

Tämä reeni kuitenkin siten, että Pohkeet ja vatsat vuoroviikoin. Nykyisessä 3-jakoisessa treenissä teen 24 sarjaa per päivä ja tässä uudessa on sarjoja siis yhtä paljon. Modasin siis 1-jakoista siksi, koska tahdon nyt panostaa enemmän olkapäihin ja rintaan, ne kun laahaa hieman perässä. Jalat paisuu sellaista vauhtia että itseasiassa niiden treenausta voisi vieläkin vähentää..

Mitäs mieltä variaatiostani?

Ohan toi sikäli ihan mielenkiintoinen kysymys. En minäkään halua missään nimessä sellaista "traditionaalista" bodarikroppaa. Esim. mun mielestä liian isot kädet näyttää tyhmältä, enkä rintalihaksistakaan niin hirveesti välitä. Mulle on tärkeempää että sais jättimäiset jalat (varsinkin takareidet), hullut epäkkäät, tosi paksun selän ja sellasen lihaksikkaan ja tukevan vyötärön. Latsit ja olkapäät on kans ihan jees, niin ja tietty paksut forkut. :P

Mun mielestä taas jättimäiset jalat ovat saatanan rumannäköiset. Itellä jalat(pohkeet, etu- ja takareidet) ylivoimaisesti parhaiten kehittyvä lihasryhmä, vituttaa oikein treenata jalkoja, ku ne on jo liian isot mun makuun. Oon onneksi saanu nyt lenkkeilemällä vähän lihasta pois jaloista. :D Vaan taitaa vieläki olla about 70 cm ympärystä n. 13 rasvoissa.

Olis mukavaa, jos yläkroppa kehittyis yhtä nopeaa. Noh, niillä mennään, mitä annetaan. :)

Toi alemman kuvan kondis on kyl aika lähel mitä itekki koitan hakee :P

Sama homma.

Calathia
Kiitos marde erittäin asiapitoisesta postauksesta! :rock:

Kirjoittelin tuossa itselleni aloittelijaosion stickyn perusteella 1-jakoista ohjelmaa ja omiin silmiini pisti kovasti ainakin ihmeellinen jalkojen painotus.

Stickystä otettua:

Kovin on jalkapainoitteinen IMO. Sarjoista:
6 jaloille
4 selälle
2 tisseille
2 olkapäille
1 haballe
1 ojentajille
1 vatsoille
Niin,eihän ne jalat ole kuin puolet koko kropasta :rolleyes:

Latest posts

Suositut