Ensimmäistä järkkäriä hankkimassa, vinkkejä toivotaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SaMe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Lyhyesti ja ytimekkäästi: Nikon D3100 vaiko Pentax K-x?
Tällä hetkellä taitaa kummatkin pyöriä siinä 500e tietämillä 18-55mm perusputkella. Onko kameroilla käytännössä suurtakin eroa vai meneekö henkimaailman jutuiksi?

Silmät ainakin pitää enempi tuosta K-x:n ulkonäöstä valkoisena.. ;)
pentax-k-x-white.jpg

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nyt pyöritään kahden kameran vaiheilla. D90 vai D3100?

D3100 hinta-laatusuhde ilmeisesti aika mallikas, mutta jotenkin kävi jo parin minuutin testikäytön jälkeen ärsyttämään näytön resuluutin heikkous. Jotenkin kun ei oikein siitä osannut sanoa onko kuva tärähtänyt vai ei. D90 en taas oikein ole kädessä pitänyt. Kuitenkin D90 on pai vuotta vanha malli ja mietin että koska siitä tulossa uudistettu malli? D90 mietin tuolla NIKON D90 + AF 50/1.8D + SIGMA 70-300DG KIT setillä, joka varmaan alussa riittäisi aika mallikkaasti minun kuvaustarpeisiini. Jotkut ovat sanoneet että tuolla D90 olisi enemmän käyttöikää verrattuna D3100, koska siinä ilmeisesti enemmän ominaisuuksia + laajempi objekti mahdollisuus. D80 joskus ottanut useamman kuvan ja silloin siitä tykkäsin todella paljon. D90 vielä akkukahva kiinni niin siitä voisi saada aika jämäkän paketin aikaiseksi.

NIKON D90 + 18-105 VR KIT Voisi kuitenkin olla ihan riittävä. Ainakin tuota putkea jotkut ovat kehuneet. Suositelkaapas jotain hyvää valokuvauskirjaa? Onko helsingin seudulla mitään paikka / henkilöä jolta olisi mahdollista saada jonkinlainen Photography For Dummies opetus? =)

Jos rajalasta ostaisin kameran, niin he tarjoaisivat tälläistä koulutusta aloittelijoille: Nikon School Intro D-SLR (arvo 50 € sis.alv)
2,5 tunnin johdantokurssi, jolla opit lisää uuden Nikon-digijärjestelmäkamerasi käytöstä. Nikon School intro D-SLR järjestetään Vantaalla, Tampereella, Turussa ja Oulussa.

Kameran ostamisessa sillä onko pari vuotta vanha malli tai tuleeko parempi kohta, on turhaa pohdintaa. Sitten mietitään jo liikaa teknisiä detaljeja joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä valokuvaamisen kanssa (niin kauan kun ei puhuta ammattikuvaamisesta). Ihan samaa huttua onko 12 vai 8 megan kenno kun kuitenkin koneella vedetään pienemmälle resolle ja pakataan nettiin. Eri asia taas jos pitää jättää croppivaraa ja raweilla pelataan.

Olen jo tovin kuvaillut sony a390:sellä, kavereina sonyn 50mm f1,8 ja sigman 17-70mm f2,8 sekä kaapissa pölyttyvä kittilinssi + lisäsalamaa ja jalustaa. Työn puolestakin joudun kuvaamaan jonkin verran ja kun nälkä kasvaa syödessä niin eihän tämä paketti enää riitä. Nyt olisi edessä rungon ja tietenkin objektiivien vaihto ja olen miettinyt, että siirtyisin kertaheitolla täyskennokameraan niin pärjäilee sitten pitkään? Sony a850:stä olen miettinyt. Se taitaa olla tällä hetkellä halvin täyskenno verrattuna vastaaviin canoniin ja nikoniin. Hintalaatu suhde näyttää hyvältä paperilla, mutta sonyn käyttäjiä tuntuu olevan kovin vähän, joten tuntuu toisaalta siltä, että ostaako siinä sian säkissä, kyseessä on kuitenkin kallis ostos. Unohdanko sonyn ja harkitsen vastaavia canonia tai nikonia? On tämä miettiminen vaikeaa, neuvoja otetaan vastaan.

Canon OES 40D on hankinnassa ja siihen halpa Canon EF 50mm f/1.8 II, mutta nyt tarvis vielä kolmanneksi jonkinlaisen laukun. Mikä ois max 80e maksava hyvä reppu/laukku, jota on mukava kantaa?

Ensimmäinen järkkäri tullut hankittua pari kuukautta sitten ja nyt olisi aika ostaa toinen objektiivi. Kamerana on Sony Alpha 300 ja siinä vakio kittilinssi 18-70. Minkälainen objektiivi olisi paras yleiseen kuvaukseen? Aika paljon tulee kuvailtua sisätiloissa ja valoa ei ole aina paljoa. Ensimmäinen järkkäri kun on kyseessä niin en ole valmis sijoittamaan suuria summia. Itse olen miettinyt lähinnä tätä. Olisiko muita suosituksia?

Lowepro Slingshot on aika näppärä.
Mulla on tuo 202 koossa ja onhan se näppärä, mutta jos laukun oikeasti täyttää lasilla, niin ei sitä sitten enää mukava kantaa ole. Kameran saa kyllä näppärästi laukusta, kunhan on oikea linssi valmiiksi kiinni rungossa.

Mulla on jo mainittu setti mutta ongelmana on ettei lcd-näyttöön tule kuvaa kuvaustilassa. Kuvia kyllä pystyy selaan ja kamera ottaa kuvia. Virransäästötilaa epäilen, mutta en edes löydä sitä kameran menusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siis sulla on tuo EOS 40D? Asetuksista etsit Live view function settings, ja sieltä Live view shoot enable.
Sen jälkeen kuvaustilassa Set -nappia painamalla pitäisi näkyä.

Siis sulla on tuo EOS 40D? Asetuksista etsit Live view function settings, ja sieltä Live view shoot enable.

Itsekkin omistan 40D, niin osaisitko auttaa saanko m-asetukseen/tai muuhun "urheiluasetusta" eli nappi-pohjassa-sarjaa-kuvaamista?

Itsekkin omistan 40D, niin osaisitko auttaa saanko m-asetukseen/tai muuhun "urheiluasetusta" eli nappi-pohjassa-sarjaa-kuvaamista?

Siis...tarkoitat ihan perus sarjakuvaamista? Siinä kameran päällä on nappi missä lukee muistaakseni AF/DRIVE. Sitä kun painat kuvaustilassa niin siinä pikkunäytöllä näkyy aluksi yksi neliö, mikä tarkoittaa yksittäiskuvaamista, monta neliötä tarkoittaa sarjakuvausta, monta neliötä ja H tais olla joku nopea sarjakuvaus(?) ja lopuksi ajastinkuvaus.
Eli nappia painamalla moodi vaihtuu. Pitäisi löytyä ihan käyttöohjeesta tämä. ;)

Nyt sain säädettyä, vaikkakin sen saa säädettyä vaan "erikoiskuva-asetuksille". Automaattisessa kuvaustapassa kun painaa menua niin ei ole valittavana tuota kohtaa.

Canonilta tulee ulos toi 600D malli maaliskuussa, niin se menee tilaukseen.
Objektiiveistä ei mulla tosin oo mitään tietoa, että mikä pitäis olla..? Verkkokaupasta lähtee 18mm-55mm objektiivin kanssa 850€, runko 800€

Tuleeko parempi objektiivi kuinka pian hankintalistalle? Kokemuksia?
Oon katellu noita 18mm-135mm objektiiveja, että jos semmosen laittas suoraan? (säästäis huikeet 50€, kun ostais vaan rungon) Kai se jonkun 350€-400€? maksais, mutta jos se sitten kuitenkin tulee joskus myöhemmin hankittua niin sama hankkia nyt.

Canonilta tulee ulos toi 600D malli maaliskuussa, niin se menee tilaukseen.
Objektiiveistä ei mulla tosin oo mitään tietoa, että mikä pitäis olla..? Verkkokaupasta lähtee 18mm-55mm objektiivin kanssa 850€, runko 800€

Tuleeko parempi objektiivi kuinka pian hankintalistalle? Kokemuksia?
Oon katellu noita 18mm-135mm objektiiveja, että jos semmosen laittas suoraan? (säästäis huikeet 50€, kun ostais vaan rungon) Kai se jonkun 350€-400€? maksais, mutta jos se sitten kuitenkin tulee joskus myöhemmin hankittua niin sama hankkia nyt.

Ota se kittiputki vaan siihen ja aloittele sillä.
Sitten kun tunnet oikeasti tarvitsevasi parempaa putkea jotain uutta kuvallisesti saavuttaaksesi, niin varmasti olet oppinut sen jo että mille polttovälille sitä kakkulaa tarvitset.

Olen nyt ekaa järkkäriä hankkimassa ja varmaan 550D tulee hankittuna. Nyt sitten mietityttää optiikka. Kannattaako ostaa tolla 18-55 kitti linssillä (eli onko se turha kapistus se linssi) vai suoraan pelkkä runko ja siihen tämä EF 50mm f/1.8 II ekaksi linssiksi. Sitähän on ilmeisesti pidetty hintalaatusuhteeltaan hyvänä/erinomaisena linssinä ja hinta olisi runko+se sama kuin 18-55 kitillä. Tarkoituksena kuvata lähinnä ihmisiä ja normaaleja elämän tilanteita kotialbumiin. Kelpaako toi 50mm f/1.8 sihen vai olisko sittenkin kannattavampi ottaa se 18-55mm kit?

EDIT: sopiikohan toi EF edes tuohon 550D:n kun siinä on joku EF-S juttu?

EDIT 2: Vinkkejä saa myös antaa muista merkeistä ja optiikoista tällaiselle nOObille :D

Olen nyt ekaa järkkäriä hankkimassa ja varmaan 550D tulee hankittuna. Nyt sitten mietityttää optiikka. Kannattaako ostaa tolla 18-55 kitti linssillä (eli onko se turha kapistus se linssi) vai suoraan pelkkä runko ja siihen tämä EF 50mm f/1.8 II ekaksi linssiksi. Sitähän on ilmeisesti pidetty hintalaatusuhteeltaan hyvänä/erinomaisena linssinä ja hinta olisi runko+se sama kuin 18-55 kitillä. Tarkoituksena kuvata lähinnä ihmisiä ja normaaleja elämän tilanteita kotialbumiin. Kelpaako toi 50mm f/1.8 sihen vai olisko sittenkin kannattavampi ottaa se 18-55mm kit?

Osta Nikon kun Mikelläkin on ;-D Vakavasti puhuen itsekin olin päätymässä 550D:hen mutta minut käännytettiin Nikon leiriin ja tuli hommattua D3100 ja 18-105 objektiivi. Jälkeenpäin hommasin 35mm kiinteän ja tähän perustuen väittäisin 50mmf/1.8 olevan liian "ahdas" sisätiloissa tapahtuvaan kuvailuun. 18-55 soveltunee paremmin tarpeisiisi.

EDIT: sopiikohan toi EF edes tuohon 550D:n kun siinä on joku EF-S juttu?

EDIT 2: Vinkkejä saa myös antaa muista merkeistä ja optiikoista tällaiselle nOObille :D

Jos olet tosiaan ekaa järkkäriä hankkimassa niin ehdottomasti se kitti putki siihen mukaan. Ei millään pahalla mutta et sä kuvausharrastuksen alkumetreillä saa mitään extraa irti paremmista putkista...

Zone-sarja -42%
Jos olet tosiaan ekaa järkkäriä hankkimassa niin ehdottomasti se kitti putki siihen mukaan. Ei millään pahalla mutta et sä kuvausharrastuksen alkumetreillä saa mitään extraa irti paremmista putkista...

Eli sen putken valovoimaisuuden paremmuudella ei käytännössä ole mitään väliä? Ja toi kittilinssi 18-55 kelpaa muuhunkin kuin katiskan painoksi myös jatkossa? Tai sitten ostaa jonkun 24-70:n heti kättelyssä ja muuta ei sitten tarvitakkaan. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom