Ensimmäistä järkkäriä hankkimassa, vinkkejä toivotaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SaMe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Pistetään tänne nyt tää kysymys, ku sopii pareemmin tähän topicii kun edelliseen.

Aattelin ostaa itselleni synttärilahjaks kameran, kun se pitäny jo monta vuotta ostaa muttei ole raaskinut.

Olen miettinyt että kannattaako ostaa pelkkä runko ja objektiivi erikseen? Tykkään kuvailla ihmisiä, eläimiä, esineitä ja rakennuksia, eli tarvis saada liikkuvasta kohteestaki selvää kuvaa. Olen tässä lähiaikoina tutustunut järkkärin saloihin Nikonin d70s:llä.

Osaisiko joku vinkata hyvää kameraa+putkulaa noihin edellä mainittuisiin kuvauskohteisiin sopivaa. Hintaluokka pyörii jossain 600e paikkeilla, isompaa summaa ei raaski laittaa heti alottelussa meneen. Runko ois jees ostaa uutena, muut voikin ostaa käytettynä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tässä ketjussa paljon juttua ekan kameran ostosta, kannattaa lukea läpi.

Mun suositus on että kamera vähän käytettynä ja samoin putki. Hinnasta saa
tuolloin about 30% tai enemmän pois kuin uutena.

600e:llä varmaan joku 40d & Tamron 28-75 vois kovalle tinkijälle irrota. 30D ei
huono myöskään. Käytettynä siis.

Uutena jos haluat ostaa, niin tuon hintaluokan kameroissa ei paljoa eroja ole. Kokeile
kaupassa mikä on hyvä kädessä ja funtsi tarvitko esim. videota tai kääntyvää
näyttöä (joka olisi aivan must juuri videoinnissa). Videolle ei kannata liikaa painoarvoa
laskea, tarkennus tapahtuu käsin ja näytöltä tämä on vaikeaa. Ei sovellu esim. normaaliin
lomakuvaamiseen, vaan on suunniteltava otokset etukäteen. Lisäksi videon editointi vaatii
koneelta jo melkoista suorituskykyä.

Joo voisi kattoo sittenkin noita käytettyjä, eli jos jollain sattuu olemaan jotakin runkoo tai +objektiiviä nii voi ehdotella, esim. tota canoni 40d.

Kun lukee noita foorumeita, nii niissä sanotaan ettei noista halppis rungoista ole oikein mikskä.

Kun lukee noita foorumeita, nii niissä sanotaan ettei noista halppis rungoista ole oikein mikskä.

Riippuu pitkälti omista kriteereistä, ei nyt ihan kannata halvimpia järkkäreitä paskoiksi haukkua, on ne kuitenkin ihan
eri shittiä kuin pokkarit. Aloitteluun sopii loistavasti, mutta nälkä kasvaa syödessä ja kun tuntuu että haluaisi hieman
monipuolisempaa/suorituskykyisempää kameraa, niin nopeesti on vanha runko myynnissä ja just joku 40D tai vastaava
hakusessa. Ja kun käytetyn 40D:n saat halvemmalla kuin uuden 550D:n jossa 50e arvoinen kittilinssi mukana, niin
valinta olis mulle ainakin selvä.

Edit:
Esim tää on otettu Canonin 400D:llä, hyvässä valossa oikein pätevä kamera IMO. Ja valoahan saat esim. tyrkkäämällä
laadukkaan salaman siihen rungon päälle ;)

henna_revision2.jpg

Viimeksi muokattu:
Mitäs noista merkeistä, että onko sekin vaan sillain kun autoissa että mille merkille on vannoutunut? Mikäs on muuten semmonen sopiva kuvamäärä, jota käytetyllä kameralla on otettu? Entäs mitä kannattaa ottaa huomioon käytetystä kamerasta ja millasia kysymyksiä myyjälle pommittaa?

Zone-sarja -42%
canonia ja nikonia myydään eniten joten niitä ja niiden tarvikkeita liikkuu käytettynäki paremmin. Käytetty kamera kannattaa ostaa aina niin että pääset testailemaan sitä ensin. Kuvamääristä ei varmaan kukaan tiedä että paljonko niillä on oikeesti otettu kun noissa halvemmissa kuvalaskurin saa luettua vain huollossa. Ite menin 350D:n kanssa laskuista sekaisin jossain 10-20000 laakin välillä, 5D:llä on paukutettu varmaan yli 100000 ja hyvin pelaa edelleen. Ulkoasu kertoo paljon käytöstä, jos kamera näyttää siltä että se on ollut lasten hiekkalaatikkoleikeissä mukana niin unohda vaikka olis kuinka halpa.

Ei vaan jostain syystä houkuttele käytetyn kameran ostaminen. Mieluummin sitten uusi, kun aika pitkäikäinen hankinta tuo kuitenkin on.

Ulkomailta tilaamalla saa ilmeisesti rungot ja putket edullisemmin kuin kotimaasta. Miten mahdolliset huollot noiden kanssa oikein toimivat? Onko jollakulla heittää jotain ulkomaista liikettä, jonka kanssa asioiminen on luonnistunut erityisen hyvin?

Ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti Hollannissa toimiva cameranu on toimittanut rungot luotettavasti perille. Ko. maassa
runkojen hinnat on aika houkuttelevia, mutta käsittääkseni takuu tilanteissa sun pitää lähettää kamat meren yli kyseiseen
kauppaan takaisin. Tällöin kannattaa arvioida ovatko edestakaisin lähettelystä aiheutuneet kulut ja mahdollinen takuu-hässäkkä
tuon erotuksen arvoinen.

Muista että käytetyissäkin voi olla takuuta jäljellä! Tämä kannattaa aina tarkistaa.

Oletko kaltsu itse ostanu kameraa käytettynä? Mitä otat/ottaisit huomioo jos ostaisit kameraa käytettynä, varsinkin jos ei ole enää takuuta?

Olis tässä nyt tiedossa yks 40d+50mm objektiivi, tekeekö tolla objektiivillä mitään varsinkaan noissa kohteissa johon kameraa tarvitsen, eli ihmiset, eläimet, rakennukset ynms?

Ei vaan jostain syystä houkuttele käytetyn kameran ostaminen. Mieluummin sitten uusi, kun aika pitkäikäinen hankinta tuo kuitenkin on.

Ulkomailta tilaamalla saa ilmeisesti rungot ja putket edullisemmin kuin kotimaasta. Miten mahdolliset huollot noiden kanssa oikein toimivat? Onko jollakulla heittää jotain ulkomaista liikettä, jonka kanssa asioiminen on luonnistunut erityisen hyvin?

Itse olen tilannut tuolta (http://www.digitalwonderworld.de/) yhden nikonin D90 rungon ja yhden objektiivin + yhdenkerran sekalaista sälää. Toiminta ollut todella mallikasta. Runko ja objektiivi tuli super nopeasti. Silloin kun tilasin sekalaista sälää, ei jotain suodinta löytynyt hyllystä ja oli saanti ongelmia niin ehdottivat sitten vastaavaa jonka saisi nopeasti. Ja sekin tilaus hoitui kunnialla kotiin. Eli voin hieman epäilyttävän oloisista sivuista huolimatta suositella täysillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oletko kaltsu itse ostanu kameraa käytettynä? Mitä otat/ottaisit huomioo jos ostaisit kameraa käytettynä, varsinkin jos ei ole enää takuuta?

Olis tässä nyt tiedossa yks 40d+50mm objektiivi, tekeekö tolla objektiivillä mitään varsinkaan noissa kohteissa johon kameraa tarvitsen, eli ihmiset, eläimet, rakennukset ynms?

Yep, parit kaupat olen käytetyistä rungoista solminut. Noissa kannattaa kiinnittää huomiota laukaisumäärään
ja ulkoiseen/yleiseen kuntoon. Esim alle 10 000 kuvatun kameran uskaltaisin hyvin ostaa, sitä enemmän
räiskityissä vähän miettisin. Eihän tuo mikään maaginen luku ole, mutta 10k ammutut on yleensä myös
ulkoisesti hyvässä kunnossa. Jos mahdollista pyri tarkastamaan tuo laukaisumäärä kauppoja solmiessasi
jollain ohjelmalla jos kannettava kone on mukanasi. Pitäisi löytyä RAW-kuvan exif tiedoista laukaisumäärä,
mutta joskus voi olla että vain erillisessä huollossa on mahdollista tarkastaa lukema. On myös mallikohtaista,
kuinka suuria suljin lukemia millekin luvataan. Halvimpien ennustetaan kestävän 50k ja siitä ylöspäin. Kallimmilla
luku luonnollisesti suurempi, jopa yli 250k. Netin syövereistä löytyy tarkempaa mallikohtaista infoa ja mutua
suljinten kestävyydestä. Maanantai kappaleet on toki aina mahdollisia, ja jos takuu on voimassa, niin niitä ei tarvitse pelätä.

50mm on hyvä putki, varsinkin kiinteät on valovoimaisia ja saa kivaa bokehia kuviin. Loistava polttoväli
nimenomaan ihmiskuvaukseen. Itselleni kuitenkin nykyinen polttoväli 24-105 soveltuu paremmin käyttöön,
ja harvoin tulee kuvattua alle 8 aukolla. 50mm vaatii vain kuvaajalta liikkumista jotta saa sommiteltua
fotot nätisti ja tämä voi olla ensialkuun hankalan tuntuista. Varsinkin hieman laajempaan kuvaan tottunut
ex-pokkaristi voi turhautua aluksi tähän. Nikonille mulla oli aikoinaan 50mm 1.4 lasi, myin sen pois, mutta
tuli niin ikävä kesällä potreteissa, että ostin uuden sellaisen :D

Joku yleisputki 18-50 tai 24-70 voisi olla kenties parempi ekaksi putkeksi. Sigmalta löytyy ilmeisesti kelpo
18-50mm 2.8 linssi ja esim tamronilla on 28-70 2.8 jota on myös kehuttu. Noi voisi irrota jollain 200e:llä
jos paljon tinkii ;)

Lasitavaraa on turvallisempi ostaa käytettynä, kunhan moottori ei vingu tarkennettaessa, ei ole ulkoisia
kolhuja ja linssipinnat ovat kunnossa, niin tuo tuskin räjähtää käsiin.

Tänks kaltsu!
Joo olis tiedossa nyt -08vuoden 7000kuvaa räpsitty 40d, 50mm, akkukahva, 2gbmuistikortti+muu sälä mitä tulee kameran mukana nii 600e. Ainoa huonopuoli että tuote on hellsingissä ja itse asun pirkanmaalla ja täältä on 300km sinne, eli ainoo mahdollisuus on postitus.

Terve,

Itsekin olisin ensimmäistä järkkäriä ostamassa. Verkkokaupassa kaksi ostetuinta ovat Canon EOS 500D ja 550D. Hintaeroa on yli 100€, mutta en osaa itse sanoa mitä eroa noissa on. Entä muita hyviä vaihtoehtoja? Noissa on HD videokuvaus, onko kätevä järkkärissä? Muuten itseltäni löytyy jo Canon Ixus 100IS jossa on HD videokuvaus, mutta ei ehkä jaksa kahta kameraa kantaa mukana.

Esikoinen tulossa, joten pitää ostaa hyvä kamera :)

Ite tota 550D:tä hommaamassa myös. Paremmat videospeksit on omalla kohdalla se tärkein ero viissataseen verrattuna. Videokuvaaminen kiinnostaa siis aika paljon, ja broidin 7D:n jälkeä sivusta vilkuilleena ei voi kun kehua. Näin amatöörin vinkkelistä siis! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom