Ensimmäistä järkkäriä hankkimassa, vinkkejä toivotaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SaMe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kummassa tahdot säästää, rungossa vai putkessa? putket pysyy mukana jos ei vaihda kräppiputken kanssa täyskennoiseen tai merkkiä mutta toisaalta paremmassa rungossa saattaa olla jotain sellaista jota rupeaa myöhemmin kaipaamaan.

Nikon D3000 ja Nikkor AF-S 18-55mm VR (tärinänvaimennus) maksaa edellämainitsemassani liikkeessä muistaakseni 370€. Eli siinä on hyvä starttipaketti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla on tuo penan 18-55mm, muutaman vuoden ikäinen jo. On ihan ok ja mukavan kevyt lasi, enimmät kuvat otankin sillä. Tommonen kirkkaanpunainen K-x muakin himottais saada...

95927_01.jpg

Onpas hieno tuo punainen väri, nyt olisi kyllä heräteostoksen paikka!

Laitetaan nyt tähän ketjuun.

Oon vaihtamassa Canon 400D:tä 5D mark I:een.
Linsseistä ei jää käteen kuin 17-40mm f4/L . Nyt tarviskin ostaa myös linssi tuon FF-kameran kaveriksi.
Vinkkejä ottaisin vastaan, onko muita vaihtoehtoja yleislinssiksi kuin 24-70 f/2.8L tai 24-105 f/4L ?

f2.8 ehdottomasti.

Heitä vähän perustetta, ei uppoa ihan tällä.
24-70 on parempi sisällä tietenkin mutta ulkona kuvattaessa 24-105 on kätevämpi. 24-70:stä puuttuu myös IS joka on 24-105:ssä. Tällä pystyy kuvaamaan 24mm välillä jopa 1/3s suljinajalla kuvia.

Käyt jossain liikkeessä tsekkaamassa 2.8-4.0 eron niin huomaat. Tietty, jos kuvaat aina +f10 niin ei ehkä sitten kannata ...

Laitetaan nyt tähän ketjuun.

Oon vaihtamassa Canon 400D:tä 5D mark I:een.
Linsseistä ei jää käteen kuin 17-40mm f4/L . Nyt tarviskin ostaa myös linssi tuon FF-kameran kaveriksi.
Vinkkejä ottaisin vastaan, onko muita vaihtoehtoja yleislinssiksi kuin 24-70 f/2.8L tai 24-105 f/4L ?

Mä en noin jyrkästi tota 24-105 tyrmäisi. Mä tykkäsin 24-105 kyllä kovasti ja oli kyllä Canoni aikana 90%
käytöstä nokalla. Itse kallistuin tuohon hinnan perusteella (sain erittäin hyvään hintaan 580x salaman
kanssa pakettina). Toki sisätilaisuuksia (esim. hautajaiset) kuvaamisessa toi 2.8 olis ollut kiva, mutta
tulosta sai ihan hyvin tuollakin.

Kuvanlaadullisesti en noissa suurta eroa näe, onko joku eri mieltä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Entäs Canon 28-70mm f/2.8L USM . Onko kenelläkään tästä kokemusta?

Until Canon introduced the Canon 24-70mm f/2.8 L Lens, this was THE walk-around lens to have.

Tietääkseni 24-70mm korvasi tuon.

24-105 on nimenomaan erinomainen yleislinssi. Jos pitää usein kuvata hämärissä olosuhteissa, silloin ei tarvitse yleislinssiä vaan jotain paremmin tarkoitukseen soveltuvaa. Laajispäässä uskoisin 24-70 olevan parempi, tosin tämä mielipide vain pikaisen kokeilun perusteella. Tuon yhden aukon eron 2.8 ja 4.0 välillä mitä se suljinaikaan vaikuttaa hoituu IS:llä, mutta tietenkin f2.8 tarkentaa paremmin hämärässä, ja mikään putki ei yleensä ole terävimmillään täydellä aukolla, joten 2.8 tarjoaa sen yhden aukon himmennysvaraa jo tässäkin. Elämä on täynnä valintoja, kumpikin sopii loistavasti yleislinssiksi, mutta kumpaakaan erityisesti ei voi suoritella tietämättä mitä ja miten yleensä kuvaat.

Hukkasin omani digipokkarin taannoin suureen maailmaan ja aattelin panostaa seuravaan kameraan. Jotenkin oon iskeny silmäni tohen Pentaxin K-xään ja punaiseen tietenkin :D . Kaupassa siihen tulisi 18-55mm putki mukaan. Luin arvosteluista, että olisi passeli peli parilla miinuspuolella mutta tärkeimmät ominaisuudet on kunnossa.

Onko tässä samassa "luokassa" muita/parempia kameroita mitä voisin harkita?

Spekseille esim. putkelle en osaa sanoa juuta enkä jaata. Uskoisin, että 18-55mm tjsp sopisi oikein hyvin mun tarkoitukseen.

^

Mäkin tiedustelen vähän samaa asiaa...

Ajattelin hankkia itselleni järjestelmäkameran. Osaisitteko suositella, mikä näistä alla olevista kolmesta kamerasta olisi paras tai ehdottaa jotain muuta kameraa, joka ei ole aivan järjettömän kallis (samoissa hintaluokissa, max 700 euroa). Otan myös mielelläni vastaan sellaista tietoa, jota kannattaa huomioida kameraa hankkiessa? Olen aloittelija kuvaamisen saralla ja tulen hankkimaan kameran todennäköisesti Verkkokaupasta.

Verkkokauppa.com - Todenn

* Nikon D5000 KIT (tuote nro 5943)

* Pentax K-x (tuote nro 11772)

* Canon EOS 500D (tuote 28866)

^

Mäkin tiedustelen vähän samaa asiaa...

Pentaxista mulla ei oo minkäänlaista kokemusta, mutta ilmeisesti ihan pätevä peli järkihintaan. Esim Joni Niemelä on ottanut ihan makeita fotoja Pentaxilla. Tosin noissa nyt on väännetty värejä fotarissa paljon.

Mulla oli aikoinaan 400D Canonilta joka oli oikein hyvä peli aloittelijalle. Sillä saa hyvää jälkeä ja on helppo käyttää.
Nikonissa olen tykännyt ergonomiasta ja sekä Nikon D300Sta käyttäneenä ja 5DmkII omistajana tykkään enemmän
Nikonin käyttöliittymästä. Yks hyvä etu tossa Nikonissa suhteessa Canoniin on kääntyvä näyttö. Helpottaa jos pitää
kuvailla isojen ihmismassojen yli tai maata vasten räpsimistä.

Mä päätyisin noista kolmesta joko C tai N:ään, lähinnä siksi, että käytettyjen kamojen markkinat on niillä Pentaxia
paremmat. digicamera.netistä löytyy hyvin käytettyjä putkia yms. mitä nälän kasvaessa rupee kuitenkin tekemään
mieli. Periaatteessa N ja C on melko samoja vehkeitä, suosittelisin käymään jossain kivijalka kaupassa kokeilemassa
molempia käteen ja tutustumassa toimintoihin. Se voisi helpottaa päätöksen tekoa :>

Canon oli käteen hyvä. Loppujen lopuksi mä valitsin kuitenkin Pentaxin, joka oli myös hyvä käteen. Homman ratkaisi siinä käytettävät akkupatterit, joista tykkään enemmän kuin tavallisista akuista. Edellä mainittujen lisäksi katselin myös Olympuksen mallia E620. Toki mä mietin noita muitakin vaihtoehtoja juuri noiden lisävarusteiden oston kannalta, mutta nyt ei mahda enää mitään.

Laitoin siis tilaukseen ton punaisen Pentax K-x:n lisäksi myös salamavalon (Metz mecablitz 36 AF-4 Pentax/Samsung) sekä Manfrotton 7322YB kolmijalan.

Nyt pitäisi vielä opetella käyttämään tota kameraa, katsotaan missä vaiheessa... Mä olen ihan onneton noiden ohjekirjasten ja tekniikan kanssa.

Hyvä että pistit myös lisätarviketta mukaan, maisemat ja hlökuvaus muuttuu paljon mielekkäämmäksi noilla.
Itse sain aikoinaan canonin 400D:n ohjekirjan vain PDF-muodossa, eikä sitä tullut paljoa selailtua. Melkein
nopeemmin opit ja hiffaat kameran käytön kun vaan vääntelet eri nappuloita. Esim. aukon ja suljinnopeuden
säätöjen kokeilulla ja ISO-arvojen vaihtelulla.Uskaltaudu ihan reippaasti luopua siitä automaatti-toiminnosta
kun alkaa etsimen läpi kuvailu sujua ;> Itse myös kameramerkin vaihto canon-nikon tapahtui ilman ohjekirjaa
ja suht nopeesti noihin pääsi sisälle. Toki tiedoissa oli pohjalla jo tuolloin perusjutut asetuksista

Onnea kameran hankinnasta ja mukavia hetkiä kameran käytölle ja tutustumiselle!

Zone-sarja -42%
Ekaa järkkäriä hankkimassa ja kokeneemmilta olisi mukava saada vinkkejä.

Mitkä ovat suurimmat erot Canonin 550D:llä ja 50D:llä? Tuo kymppisarjalainen on ilmeisesti hieman ammattimaisempi vehje, mutta Canonin sivuilta tutkiessa en noista mitään suurempia eroja löytänyt. 550D:ssä on tietysti tuo videokuvaustoiminto, mutta luontokuvauksesta enemmän kiinnostuneena sillä ei niin suurta merkitystä ole. Mikä 50D:stä tekee kalliimman, puhtaasti laatuko?

..

Eihän 50d ole kuin kympin kalliimpi. Itsellä on tuo 550d. On kyllä hyvä. Kuitenkin, jos tuo videokuvaus ei tule tarpeeseen niin suosittelen 50d:tä.
Magnesiumrunko on kestävempi ja sarjakuvaus on nopeampi (6,3kuvaa/sek vs. 3,6kuvaa/sek). Nämä satasarjalaiset on aikamoisia muovirimpuloita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom