Elokuva-arvostelut!

Meta title: 🎬🔥 Elokuva-arvostelut räjäyttää totuuden valkokankaasta 🔥🎬

Meta description: Tykittäen suoraan ytimeen: rehelliset arviot, kovat tuomiot ja armoton Pakkis-asenne ilman filttereitä.


The Ritual (2017)
katso liitettä 275349
Kaveriporukka jonka välit ei ole ihan parhaimmat lähtevät Ruotsiin vaeltelemaan. Asioita varjostaa hiljattain kuollut kaveriporukan jäsen, josta yksi syyttää siitä itseään kun antoi tämän kuolla. Jo reissun alussa Ruotsissa nähdään, kun tyypin mielessä Kummittelee painajaisena kaverinsa kuolema ja tuosta kehkeytyy keskeinen asia leffassa. Niin porukan välien kautta, kuin myös ulkoisten kauhujen yhdistyessä tähän kuolintapaus asiaan.

Todella hieno kauhutunnelma jo alusta asti. Just tuo aavemaisena välähtelevä kaverin kuolema ja mm bassomainen humina taustalla. Kaukaa kuolleesta metsästä alkaa kuulua outoa rapinaa ja karjuntaa, sitten lyödään ruutuun niskakarvat nostavaa kuvastoa ja tuossa kohtaa alkaa meno mennä hyvin ahdistavaksi. Metsä on pelottava ja sen syvyyksiinsä kätkemät symboolit puissa ja hylättyjä mökkejä,jonka vinteiltä löytyy okkultisia käsitöitä.

Hyvin pahuutta enteilevä tunnelma, jossa tykkäsin todella paljon miten ”pahuudella” oli vaikutus kietoutua unien ja näkyjen kautta hahmon henkilökohtaiseen traumaattiseen kokemukseen, jossa menneisyys ja nykyhetki sekoitttuu. Todellista psykologista kauhua. Myös hyvin puistauttavaa miten unenomaisessa tilassa yksi kaveri palvoo okkultisia esineitä, jonka tuo pahuus on saanut aikaan mennen porukan pään sisään. Todella häiriintynyt leffakokemus kaikkeudessaan.

Lopussa painajaismainen tunnelma rakentuu sinne mökin sisälle kun ulkopuolella odottaa vinksahtanut
seremonia.
kauhunkohde oli siistin mielikuvituksellisen näköinen, mihin lie pohjolan mytologiaan liittyvää. Sitä pidettiin tehokkaasti pitkään pimennossa vain sen karjuessa ja välähdellessä jossain kuolleessa metsässä isojen puiden latvojen havistessa ja jälkeensä jättäen todella shokeraavaa kuvastoa. katsojalle jää auki mielikuvitukselle minkä näköisestä uhasta on kyse, ”se mitä ei näe on pelottavaa”

9 / 10
Joo tämä on mahtava leffa, joka on jäänyt valitettavasti todella olemattomalle huomiolle. Itse sain veljeltä lahjaksi myös fyysisen kopion joskus, niin en jää ilman, jos ja kun joskus Netflixistä poistuu.
 
Tää voi olla aika kova, kun on There Will Be Blood in ohjaajalta ja sit vielä Leonardo DiCaprio pääosassa. Ite menossa ehkä kattoo tän.

Ihan hyvän vastaanoton saanu vaikka jos se yks kuva missä joku nainen ampuu raskaana saa epäilemään:LOL:
images

Vs.

commando.jpg


On se hollywood muuttunu :unsure:

Ilmeisesti floppaamassa aika lujaa. Mikäköhän syy että budjetti on jonku 175 miljoonaa tommoses leffassa? En usko että Dicapriokaan on se syy vaikka nostaakin budjettia jonkun verran.. Tekee noin 100 millii tappiota näillä näkymin.
 
Ihan hyvän vastaanoton saanu vaikka jos se yks kuva missä joku nainen ampuu raskaana saa epäilemään:LOL:
images

Vs.

commando.jpg


On se hollywood muuttunu :unsure:

Ilmeisesti floppaamassa aika lujaa. Mikäköhän syy että budjetti on jonku 175 miljoonaa tommoses leffassa? En usko että Dicapriokaan on se syy vaikka nostaakin budjettia jonkun verran.. Tekee noin 100 millii tappiota näillä näkymin.
Ei kai sentään elokuvaa pysty yhden kuvan perusteella arvioimaankaan? Ja täytyy toki sanoa, että jos meinaa keksiä jotain uutta, niin muskelisankari ison pyssyn kanssa ei sitä ole, vaikka sinänsä viihdyttävää voikin olla.
 
Joo tämä on mahtava leffa, joka on jäänyt valitettavasti todella olemattomalle huomiolle. Itse sain veljeltä lahjaksi myös fyysisen kopion joskus, niin en jää ilman, jos ja kun joskus Netflixistä poistuu.

Mistä veljesi hommasi kopionsa? Kuten edellä mainittiin, tämä leffa kuuluisi omaankin kokoelmaan jos jostain löytäisin fyysisen kopion. Mitään piraattihommia en harrasta.

Asiasta toiseen. Saman ohjaajan Hellraiser (2022) on myös huomattava parannus leffasarjaan, joka on erittäin epätasainen laadultaan. Ja tämänkin leffan kohdalla päädyttiin jostain syystä omituiseen julkaisupolitiikkaan. Ainoa fyysinen kopio minkä löysin oli dvd brittien kautta. Leffan visuaalit olisivat vaatineet vähintään sinikiekon.
 
Mistä veljesi hommasi kopionsa? Kuten edellä mainittiin, tämä leffa kuuluisi omaankin kokoelmaan jos jostain löytäisin fyysisen kopion. Mitään piraattihommia en harrasta.

Asiasta toiseen. Saman ohjaajan Hellraiser (2022) on myös huomattava parannus leffasarjaan, joka on erittäin epätasainen laadultaan. Ja tämänkin leffan kohdalla päädyttiin jostain syystä omituiseen julkaisupolitiikkaan. Ainoa fyysinen kopio minkä löysin oli dvd brittien kautta. Leffan visuaalit olisivat vaatineet vähintään sinikiekon.

En tiedä, mutta näköjään Googleen kun laittaa, niin ainakin parista paikasta löytyy. Suomiteksteillä ei varmaan ole julkaisua olemassa.
 
En tiedä, mutta näköjään Googleen kun laittaa, niin ainakin parista paikasta löytyy. Suomiteksteillä ei varmaan ole julkaisua olemassa.

Ok, kiitti tiedosta. Näyttäisi löytyvän dvd:llä ainakin Amazonista. Suomitekstien puute ei haittaa, tulee katseltua enemmän enkkusubeilla muutenkin.
 
56b323040ad5959f1ae0a20fcc6a7e75.webp

Elokuva kertoo Yhteiskuntarakenteesta ja Yhdysvaltojen maahanmuutto politiikasta sekä jännitteestä Usan ja maahamuuttajien välillä. (Leonardo Dicaprio) Bob lyöttäytyy pommieksperttinä vasemmistolaisen Perfidian mukaan vallankumous ryhmään ja vallankumoukselliseen aseelliseen tehtävään / mielenosoitukseen. Bob saa lapsen Perfidia nimisen mustan naisen kanssa, joka kaikkien maahamuutto vastaisten mielestä ei ole oikein. Tämän jälkeen Bob katoaa ja piiloutuu vuosiksi äärioikeistolaisten takia.

Alusta asti elokuvassa on hieno tummasävyinen tunnelma ja tyyli. Yhdysvaltojen rajalla on räjähdys herkkä tunnelma, kaoottista menoa ja kaukanta kuluu aseiden lojahteluja jne, todella aidon tuntuiseksi osattu luoda elokuva tuon suhteen. Myös maahanmuuttoasia oli painostavaa sen kaoottisuuden ja eskaloitumisen tunteen takia.

Maahanmuutto asiat elokuvassa oli todella vaikuttavan tuntuista. Vallankumous operaatio jossa systeemiä vastaan hyökätään oli todella voimakas otteinen tunteiden välittäjänä ruudun läpi ja vallankumous asialla oli paljon sanottavaa, jota halusi välittää katsojalle. Tuo juttu oli elokuvan prologi, joka oli voimakkain kohtaus ja kovin juttu koko elokuvassa. Vastakkain asettelu ja yhteentörmäys vasemmiston ja oikeiston välillä on kuin kytevä tulipalo

Keskeisimmäksi jutuksi nousee isä-tytär suhde, joka tasapainottelee vasemmiston ja oikeiston välissä ja vaikka isä on äärivasemmistolainen niin tytär ei välttämättä täysin ole mikä tekee isän ja tytön yhteisen sykkeen hajannaiseksi asioiden ollessa ei mustavalkoisia.

Yksi elokuvan valtteja oli upea kuvaus ja äänimaailma. Tuo äänimaailma ja kuvaustyyli loi elokuvaan siistiä omintakeista tyylikkyyttä. Ampumavälikohatukset, aseiden laulamiset ja räjähtelyt oli todella dynaamisen tuntuisia, sekä lopun kaahailu / takaa-ajo kohtaus oli upea.

Huomorista niin ite pelkäsin tätä hirveäksi retard sotkuksi, mutta huumoria oli paljon vähemmän mitä pelkäsin. Olisi tosin ollut ilman yhtään huumoria parempi, sillä nytkin sotki välillä elokuvan muuten synkkää painostavuutta, mutta tosiaan ei niin pahasti kuin mitä pelkäsin.

Leonardo DiCaprio ei ole parhaalla tasollaan, yli 2h kestävä huutaminen, jatkuva vittu sanan käyttö ja ähkiminen vaan ei toiminut. Benicio Bel Toro on näyttelijä josta aloin pitämään Sicarioiden nähtyä. Ihan sama missä leffassa tai roolissa on niin karismallaan kannattelee paljon elokuvaa ja hänen kohtaus elokuvassa "pakoon auttaminen" oli hienosti tehty.

Elokuva kesti 2h45min, mutta ei tuntunut yhtään niin pitkältä ollen hyvin viihdyttävä teos.

8 / 10
 
Viimeksi muokattu:
Netflix tarjosi pari hyvää elokuvaa.

A House of Dynamite (2025)

Kathryn Bigelow on hyvä näissä armeija-aiheisissa elokuvissa. Harmi vaan kun työskentelee harvakseltaan. Leffassa seurataan siis miten eri virastot, hallinnonalat yms. reagoivat siihen kun jenkkejä kohtaan on ammuttu ydinohjus ja ampujataho on epäselvä. Tämä aiheuttaa sekasortoa ja stressiä kun yhteydet pätkivät, torjuntakeinot eivät toimi 100% tarkkuudella ja tarvittavia ihmisiä ei heti saada samaan huoneeseen jne.

Parhaimmillaan elokuva on kuumottavampi kuin yksikään "oikea" kauhuelokuva, varsinkin kun katsoo mitä maailmalla tapahtuu aiheen tiimoilta. Näyttelijät ovat kauttaaltaan hyviä ja epätoivon ja paniikin voi tuntea ruudun läpi. Leffa on kuvattu epälineaarisessa järjestyksessä ja kuvaa 3 eri porukan perspektiivistä miten he reagoivat tilanteeseen. Elokuva ei myöskään lopu ns. perinteisesti ja tarjoa valmiiksi pureskeltua loppuratkaisua. Toisille ei varmasti maistu lopetus tai kuvaustyyli, mutta itselleni se toimi hyvin.

Elokuva on varoitus siitä kuinka hauras rauhan tasapaino on ja miten asumme kaikki talossa, joka on täytetty dynamiitilla. Yksi kipinä ja kaikki voi palaa.

8½/10

Frankenstein (2025)


Tarina on varmasti tuttu suurimalle osalle. Tiedemies saa päähänpinttymän voittaa kuolema ja luotuaan ihmisten osista uutta elämää, hylkää tämän ja siitä seuraa tragedia.

Del Toro ei pettänyt tällä intohimoprojektillaan. Jälleen kerran jälki on komeaa katsottavaa. Lavasteet, praktikaalitehosteet, puvustus, maskeeraus yms. toimii upeasti tässä. Näyttelytyö on pääosin erinomaista ja varsinkin Oscar Isaac ja Jacob Elordi loistavat rooleissaan. Varsikin Elordi saa tuntemaan vahvaa sympatiaa ja sääliä "hirviötä" kohtaan.

Ohjaajan tyylinen goottitunnelma on vahvasti läsnä ja luo vahvaa immersiota. Harmi vaan kun tätä ei voinut käydä katsomassa isolta kankaalta.

Elokuvan pituus ei haitannut itsenäni ja leffa olisi jopa kaivannut hieman lisää aikaa tietyissä kohdissa, jotta tiettyjen hahmojen tekemiä valintoja olisi voitu pohjustaa enemmän. Katson mielelläni ohjaajan version, jos sellainen joskus tulee saataville.

Mia Goth ei ollut huono tässä, mutta jää muiden päähahmojen varjoon. Samoin pari kökköä CGI-kohtausta otti silmään, kun muuten ohjaaja vannoo oikeiden tehosteiden nimiin. Elokuva ottaa tiettyjä vapauksia kirjaan verrattuna ja varmasti jotkut eivät niistä pidä. Mutta itselleni leffa toimi erinomaisesti. Paras versio kirjasta omaan makuun.

9/10
 
Netflix tarjosi pari hyvää elokuvaa.

A House of Dynamite (2025)

Kathryn Bigelow on hyvä näissä armeija-aiheisissa elokuvissa. Harmi vaan kun työskentelee harvakseltaan. Leffassa seurataan siis miten eri virastot, hallinnonalat yms. reagoivat siihen kun jenkkejä kohtaan on ammuttu ydinohjus ja ampujataho on epäselvä. Tämä aiheuttaa sekasortoa ja stressiä kun yhteydet pätkivät, torjuntakeinot eivät toimi 100% tarkkuudella ja tarvittavia ihmisiä ei heti saada samaan huoneeseen jne.

Parhaimmillaan elokuva on kuumottavampi kuin yksikään "oikea" kauhuelokuva, varsinkin kun katsoo mitä maailmalla tapahtuu aiheen tiimoilta. Näyttelijät ovat kauttaaltaan hyviä ja epätoivon ja paniikin voi tuntea ruudun läpi. Leffa on kuvattu epälineaarisessa järjestyksessä ja kuvaa 3 eri porukan perspektiivistä miten he reagoivat tilanteeseen. Elokuva ei myöskään lopu ns. perinteisesti ja tarjoa valmiiksi pureskeltua loppuratkaisua. Toisille ei varmasti maistu lopetus tai kuvaustyyli, mutta itselleni se toimi hyvin.

Elokuva on varoitus siitä kuinka hauras rauhan tasapaino on ja miten asumme kaikki talossa, joka on täytetty dynamiitilla. Yksi kipinä ja kaikki voi palaa.

8½/10
En kyllä millään voi suositella tätä leffaa! Tuntui, että joku oli saanut hyvän idean ja kuvasi sen kolmesta eri näkökulmasta, mutta kukaan ei keksinyt miten tarina päättyy niin loppuratkaisu oli sitten aivan sieltä ja syvältä. Vähän jäi semmonen koulun elokuvaprojektin maku leffasta. Ainesta olis ollut niin paljon parempaan kun olisi mietitty koko homma maaliin asti ennenkuin aletaan kuvaamaan. Painostava ja muutenkin realistinen ilmapiiri oli kyllä hienosti toteutettu. Varsinkin se kohtaus helikopterin vieressä katolla! Leffan loppuun liittyen vaimolta tuli spontaani: Mitä vittua!? Kun alkoi lopputekstit pyörimään :D
 
En kyllä millään voi suositella tätä leffaa! Tuntui, että joku oli saanut hyvän idean ja kuvasi sen kolmesta eri näkökulmasta, mutta kukaan ei keksinyt miten tarina päättyy niin loppuratkaisu oli sitten aivan sieltä ja syvältä. Vähän jäi semmonen koulun elokuvaprojektin maku leffasta. Ainesta olis ollut niin paljon parempaan kun olisi mietitty koko homma maaliin asti ennenkuin aletaan kuvaamaan. Painostava ja muutenkin realistinen ilmapiiri oli kyllä hienosti toteutettu. Varsinkin se kohtaus helikopterin vieressä katolla! Leffan loppuun liittyen vaimolta tuli spontaani: Mitä vittua!? Kun alkoi lopputekstit pyörimään :D
Täälläkin vahva suositus että ei kannata katsoa. Vaimo nukahti puolessa välissä ja itse olin niin kyrpiintynyt kun tuli niin huono leffa valittua että en syönyt edes kaikkia poppareita.
 
Tuo 'A House of Dynamite' nyt on selkeästi jonkinlainen alkusoitto kolmannelle maailmansodalle, ja jonkinlainen muu lopetus olisi ollut täysin älytön ja pilannut elokuvan idean täysin. Ei sillä, että olisin muuten hirveä elokuvasta tykännyt, mutta nimenomaan rakenne oli poikkeavuudessaan mielenkiintoinen ja onnistunut.
 
Bugonia (2025)
1764250961829.webp


Yorgos Lanthimosin uusin elokuva, hänen viimeisin yhteistyönsä Emma Stonen ja Jesse Plemonsin kanssa, tarjoaa varsin synkän näkemyksen ihmiskunnasta: sen tavasta kohdella planeettaa, sen taipumuksesta konfliktiin ja väkivaltaan sekä sen halusta jatkaa asioiden huonontamista, ei parantamista, vaikka todisteet olisivat kiistattomat. Lanthimosin itsevarmuus ohjaajana ja tarinankertojana tekee hänestä eräänlaisen elokuvallisen alkemistin. Sinun kuuluu tuntea olosi epämukavaksi – ja tulet tuntemaan. Mutta et todellakaan lopeta katsomista.

Kauniisti kieroutunut, hauska ja häiritsevä, tämä omituinen ja pessimistinen elokuva uskaltaa riemukkaasti rikkoa rajoja. Se on tyrmäävä, villin luova ja täysin sekopäinen – kolme tunnusmerkkiä Yorgos Lanthimosin klassikolle.

Jos synkkyys ei ole sinun juttusi, tämä kannattaa jättää väliin. Mutta olen iloinen, että meillä on ohjaajia, joille annetaan selvästi paljon vapauksia seurata äärimmäisen omaperäistä visiotaan. Olen myös iloinen, että Lanthimos pystyy olemaan niin tuottelias kuin hän on.

Hitaan alun jälkeen Bugonia todella lähtee käyntiin, kun tietty tapahtuma on koettu. Sen jälkeen elokuvan toisessa puoliskossa nähdään useita kirjaimellisesti leukaa pudottavia hetkiä, jotka yhtä aikaa järkyttävät ja huvittavat. Elokuva laittoi monia kertoja miettimään kesken katselun miten tarina tulee lopulta päättymään.
Kyseessä on vauhdikas harjoitelma keskisarjan “Yorgosialta”, joka juuri ja juuri oikeuttaa monet sen ylenpalttisuudet. Meidän tulisi olla kiitollisia siitä, että näin omituinen lahjakkuus pysyy jossain valtavirran tuntumassa. Lanthimos hallitsee epämukavaa jännitettä, kun taas Stone, Plemons ja tulokas Aidan Delbis tuovat esiin outoja mutta vakuuttavia roolisuorituksia, jotka saattavat saada sinut irvistämään katsoessasi taivaalle.

Vaikka Emma Stone on loistava – kuten hän lähes aina on – Bugonia kuuluu Plemonsille. Hänen hahmonsa Teddy on epätoivoinen, vanhurskas ja hikinen, mikä tekee hänestä yhtä aikaa vetovoimaisen ja vastenmielisen. Hullunkurisen vakaumuksen alla on ihminen, jolla on paljon kipua. Hän on todellinen erottuja, joka tuo sydäntäsärkevää empatiaa miehelle, joka syöksyy salaliittojen ja yksinäisyyden syövereihin.

Elokuvan voima piilee Emma Stonen ja Jesse Plemonsin välisessä konfliktissa. Nämä kaksi ovat huippuvireessä, tarjoten yleisölle runsaasti sekä humoristisia että järkyttäviä hetkiä. Bugonia pitää otteessaan loppuun asti. Voin lyödä vetoa, ettei loppu miellytä kaikkia.
Uskon että Jesse Plemons ja Emma Stone tulevat saamaan rooleistaan Oscar ehdokkuudet.
 
Netflix tarjosi pari hyvää elokuvaa.

A House of Dynamite (2025)

Kathryn Bigelow on hyvä näissä armeija-aiheisissa elokuvissa. Harmi vaan kun työskentelee harvakseltaan. Leffassa seurataan siis miten eri virastot, hallinnonalat yms. reagoivat siihen kun jenkkejä kohtaan on ammuttu ydinohjus ja ampujataho on epäselvä. Tämä aiheuttaa sekasortoa ja stressiä kun yhteydet pätkivät, torjuntakeinot eivät toimi 100% tarkkuudella ja tarvittavia ihmisiä ei heti saada samaan huoneeseen jne.

Parhaimmillaan elokuva on kuumottavampi kuin yksikään "oikea" kauhuelokuva, varsinkin kun katsoo mitä maailmalla tapahtuu aiheen tiimoilta. Näyttelijät ovat kauttaaltaan hyviä ja epätoivon ja paniikin voi tuntea ruudun läpi. Leffa on kuvattu epälineaarisessa järjestyksessä ja kuvaa 3 eri porukan perspektiivistä miten he reagoivat tilanteeseen. Elokuva ei myöskään lopu ns. perinteisesti ja tarjoa valmiiksi pureskeltua loppuratkaisua. Toisille ei varmasti maistu lopetus tai kuvaustyyli, mutta itselleni se toimi hyvin.

Elokuva on varoitus siitä kuinka hauras rauhan tasapaino on ja miten asumme kaikki talossa, joka on täytetty dynamiitilla. Yksi kipinä ja kaikki voi palaa.

8½/10

Frankenstein (2025)


Tarina on varmasti tuttu suurimalle osalle. Tiedemies saa päähänpinttymän voittaa kuolema ja luotuaan ihmisten osista uutta elämää, hylkää tämän ja siitä seuraa tragedia.

Del Toro ei pettänyt tällä intohimoprojektillaan. Jälleen kerran jälki on komeaa katsottavaa. Lavasteet, praktikaalitehosteet, puvustus, maskeeraus yms. toimii upeasti tässä. Näyttelytyö on pääosin erinomaista ja varsinkin Oscar Isaac ja Jacob Elordi loistavat rooleissaan. Varsikin Elordi saa tuntemaan vahvaa sympatiaa ja sääliä "hirviötä" kohtaan.

Ohjaajan tyylinen goottitunnelma on vahvasti läsnä ja luo vahvaa immersiota. Harmi vaan kun tätä ei voinut käydä katsomassa isolta kankaalta.

Elokuvan pituus ei haitannut itsenäni ja leffa olisi jopa kaivannut hieman lisää aikaa tietyissä kohdissa, jotta tiettyjen hahmojen tekemiä valintoja olisi voitu pohjustaa enemmän. Katson mielelläni ohjaajan version, jos sellainen joskus tulee saataville.

Mia Goth ei ollut huono tässä, mutta jää muiden päähahmojen varjoon. Samoin pari kökköä CGI-kohtausta otti silmään, kun muuten ohjaaja vannoo oikeiden tehosteiden nimiin. Elokuva ottaa tiettyjä vapauksia kirjaan verrattuna ja varmasti jotkut eivät niistä pidä. Mutta itselleni leffa toimi erinomaisesti. Paras versio kirjasta omaan makuun.

9/10
Oli muuten Frankenstein kova leffa.
 
Back
Ylös Bottom