Elokuva-arvostelut!

"Katsotaan myöhemmin" listalta poimittu tälle päivälle katsottavaksi "I saw the devil" 2010 vuodelta. Mitäpä tuosta sanoisi. No ei toista kertaa tarvitse katsoa kyllä. Äärimmäistä väkivaltaa ja sillä mässäilyä, kunnon gorea koko elokuva. Jos tässä oli joku syvällisempi sanoma ettei kannata kostaa, niin se jäi tuon mässäilyn alle kyllä eli elokuva oli kuin joku SAW-sarjan mättö, parempi sellainen kuitenkin. Äärimmäisyydestä seuraavaan äärimmäiseen väkivaltagore-kohtaukseen ja siitä sitten vielä lisää kohta ja sitten vähän lisää. Erinomaisia näyttelijöitä oli kyllä, varsinkin pääosan murhaaja. Annan 5½ / 10.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hunt. Korealainen toimintaleffa jonka pääosassa on Squid Gamen pääosassa ollut Lee Jung-jae. Elokuva sijoittuu 80-luvulle ja kertoo etelä-korealaisista vakoojista ja armeijasta jotka etsivät myyrää. Mukana on myös Etelä-Korean presidentin salamurhajuoni. Korealaiseen tyyliin aika kovia juonen käänteitä taas ja toimintakohtaukset on tosi kovia. Suosittelen! ⭐⭐⭐⭐/ ⭐⭐⭐⭐⭐

 
The Nun 2 (2023)

The Conjuring-leffasarjan turhat sivuosat jatkuvat ja demoninunna tekee paluun. Tällä kertaa ollaan Ranskassa ja sama mitäänsanomaton ja kliseinen kikkailu jatkuu. Valak-demoni oli siinä Conjuring kakkosessa hyvä, koska Wan osasi rakentaa jännitystä ja hahmo pidettiin melko hyvin taustalla ja varjoissa.

Tässäkin on muutama ihan hyvin rakennettu kohtaus, mutta kokonaisuutena elokuva oli melkoisen tasapaksu ja luotti liikaa äkkisäikytyksiin. Kaikki böö!-jutut arvaa etukäteen jos on muutaman kauhuleffan joskus katsonut. Ärsyttää kun isoin säikähdys tulee isolla jauhavasta ääniraidasta, eikä leffan tarinasta tai tunnelmasta.

Ensin Nunna on tosi vahva ja heittelee porukkaa ympäri seiniä. Samoin niskat voi katkaista, mutta ei tietenkään vastustajan kannalta kriittisellä hetkellä. Lopun "taistelu" siellä viinikellarissa meni jo koomiseksi. Samoin sen mystisen MacGuffin etsintä oli kuivaa.

Visuaalisesti 50-luku oli toteutettu ihan nätisti.

Kerran katsottava.

5/10
 
Men (2022)
https___cdn.sanity.io_images_xq1bjtf4_production_d57e889e0a4676e3e1fff6d76b0d2401914abdd1-6048...jpg
Leffa kertoo naisesta jonka mies kuolee äkillisesti. Nainen lähtee toipumaan kolahduksesta maaseudulle, missä naisen syvimmät painajaiset uhkaavat käydä toteen. Huippu hyvien leffojen Ex Machinan ja Annihiolitin ohjaajan uusin leffa.

Jo alusta asti tunnelma on hyvin painajaisunimainen, hiljaiset tehokkaat väläykset enteilee tulevaa kaaosta, ihan kuin myrskypilvet jotka tulevat hiljaa päälle. Hemmetin ahdistava leffa joka psykologisesti tunkeutuu mieleen, ei todellakaan mikään böö säikyttelyleffa. Yksinään syrjäisessä talossa nainen on kaiken oman päänsisäisten mörköjen kanssa ja myös ulkopuolisten kauhujen kanssa. Mielen mestaus jossa naisen alitajuntaa raastavat painajaiset käy toteen. Leffa on vähän kuin sekoitus Hereditaryn häiriintynyttä kuvastoa ja ääniraitaa, ihme jumalmytologiaa ja Antichristin läheisen kuoleman jälkeistä prosessia ja saatanallisuutta. Tuosta tarustosta hyvä esim on kun kirkossa oli jotain ihan häiriintyneitä kaiverruksia kivessä joita väläytellään moneen otteeseen. Tällaisissa kauhuissa joissa käsitellään läheisen kuoleman jälkeistä prosessia niin taas Antichrist onnistuu ylivoimaisesti kaikkein voimakkaimmin. Lisäksi yksi hieno kohtaus ihan toiseen asiaan liittyen on, kun nainen huutelee pimeään kaikuvaan tunneliin, tosi tehokas kohta koska sitä kaiku ääntä kuullaan myöhemmin kauhukohdissa looppaamisena. Mua ahdisti ne huutelevat äänitehosteet. Myös ahdistavasti kamera on ns kaukanta tarkkaileva monesti.

Leffa kertoo pääteemaltaan miesten ja naisten välisestä suhteesta, vääryydestä ja kyseenalaistamisesta ja ja karua kuvastoa mitkä kuvaa miehet tyyliin täynnä saatanallista pahuutta. Nuo kaikki asiat näytetään leffassa mutkattomasti ja ilman suojaverkkoa. Ja se loppu...
en ees osannut kuvitella miten oksettavaa juttua se loppu oli... en oo ikinä nähnyt mitään niin kuvottavaa leffoissa xD mut Kauhuleffana leffa onnistuikin tehtävässään saada aikaan kauheita reaktioita

8 / 10
 
Viimeksi muokattu:
Tenet (2020)
tenet.png

Ooppera esitys rikkoutuu paikalle saapuvien sotilaiden takia. mistä ja keistä on kyse. "aika" on sana johon kaikki liittyy.

Jo heti alussa huomaa Nolanille tutun siistin korkea sykkeisen otteen ja tunnelman, sekä kuvaustyylin ja äänimaailman samankaltaisuuden. Alussa hyvin samanlainen tunnelma kuin Yön ritarin alun pankkiryöstö kohtauksessa tai Yön ritarin paluun alun lentokone kohtauksessa. Lisäksi tunnelma on hyvin unenomainen kuten Inceptionissa ja värimaailmakin kuin kopio Inceptionin vastaavasta.

Erittäin veikeästi kikkaillaan ajalla leffassa. Mm samassa tapahtumassa mennään kahteen suuntaan samaan aikaan ja etenkin se et kun "juoksee niin tuuli puhaltaa selän takaa" oli tosi jänskä. Vaikeimmissa kohdissa meinas pää mennä pyörälle kaiken sen suunnattoman kikkailun kanssa, sen verran ovelasti Nolan on keksinyt nuo asiat ja miten ne muodostaa yhden kokonaisuuden. Ihan samantyylinen kuin Inceptionin monitasoinen toteutus uni asiassa, se kun suunnitellaan sitä isoa uni plania, tää on kuin Inception mutta ajalla. Älyttömän hyvää viihdettä tämäKIN, Nolan on äärettömän kova tekee tehtaan takuulla viihdyttäviä leffoja vuoron perään.

Ajatukseltaan / teemoiltaan nykypäiväinen: terrorismi, sodat ja ydinaseet. Leffassa on myös hienon monivaiheisesti etenevä juonenkulku, loppupuolella alkaa tosin vähän toistaa itseään pitkitetyllä toimintakohtauksilla, ei kanna ihan loppuun asti, ei tosin nytkään huono ollut mut kaukana Nolanin normi tasosta. Näyttelijöistä niin Robert Pattinson on nykyään hieno näyttelijä ja pääroolia vetävä mulle aiemmin tuntematon John David Washington on todella tasokas roolissaan ja ihan yllätti varsinkin kun en kaveria oo aiemmin nähnyt.

Se on pakko tosin sanoa leffasta että ainoa todella merkittävä tukipalkki on se ajalla kikkailu, muilta osiltaan leffa ei ole mitenkään 10 tasoinen kuten Nolanin yleensä, ei todellakaan huono mutta jos muihin miehen teoksiin vertaa niin matkaa on.

9- / 10

Laittaisin näin Nolanin leffat jotka nähnyt. Mementoa en laita listalle kun en muista siitä kovin hyvin.

1. The Dark Knight
2. Inception
3. Interstellar
4. Oppenheimer
5. The Dark Knight Rises
6. The Prestige
7. Dunkirk
8. Batman Begins
9. Tenet
10. Insomnia
 
Insomnia on muuten todella aliarvostettu elokuva, ihan hemmetin hyvä, katsoin sen juuri taas kerran. Tenet on itselleni ehkä hänen heikoin elokuvansa.
 
Shutter (2004)
D-k7eYxW4AE8yj3.jpg
Nuori pariskunta ajaa pimeällä vahingossa nuoren naisen yli ja pakenevat paikalta. Autossa ollut mies joka on valokuvaaja alkaa nähdä selittämättömiä asioita valokuvissaan. Thaimaalainen kauhuleffa.

Ei mikään maata mullistava kauhu, mutta silti voittaa heittämällä suurimman osan nykykauhuleffoista. Menee sinne kauhuleffojen keskikastiin, ehkä hivenen positiivisemman puolelle. Tarinankerronta ihan kelvollista kauhuksi jota seuraa kiinnostuneena. Sitten oudot näkymät valokuvissa on aika yleinen juttu kauhuleffoissa mut ite tykkään paljon tollaisesta ideasta ainakin jos on tyylikkäästi toteutettu kuten tässä osittain. Tykkään muutenkin paljon kummituskauhu aiheesta.

Tässäkin on ikävä kyllä säikyttelyä, mutta onneksi ei kuitenkaan täysin nojaudu niihin leffa, vaan säikytysten alla on myös ihan ok pelottava tunnelma. Myös muutamat valveunimaiset kauhukohtaukset äänimaailmoineen oli ihan siistejä joissa pimeitä nurkkia ja verta käytettiin hyvin pelokkeena. Onneksi myös tästä puuttuu kliseiset kauhu toiminta musiikit ja tässä ei näy mitään pitkitettyä väsynyttä kissa hiiri leikkiä lopussa joihin monet Hollywood kauhut astuu.

Erittäin kova twisti lopussa, ei vaan pelkästään kauhu kategoriassa, vaan ihan kaikki genret mukaan ottaen nerokas, muistan kun aikoinaan ekaa kertaa näin, niin iski aikaa kovaa kyllä se ylläri. Karmiva juttu jo ajatuksen tasolla sellainen. Tuossa asiassa ajetaan katsoja harhaan mut ei voi sanallakaan ilman spoleria sanoa et mistä on kyse.
Niska kivut johtui siitä että kummitus istuu hartioilla.

Vahvat suosittelut kauhufaneille jos ei oo tätä nähnyt, loppuratkaisu palkitsee.

7 / 10
 
Spider Man: Across the Spider Verse (2023)
181211-spiderverse-spiderman-movie-cs-553p.jpg
Vasta nyt tuli katsottua tämä. Erittäin kova jatko-osa, joka yltää huikeaa ekaa osaa paremmaksi. Idea on pirun mielikuvituksellinen ja kekseliäs, kun ollaan hämisten multiversumissa. Todella jänskä että on lukemattomasti universumeita ja lukemattomasti kaiken näköisiä spidermaneja tai siis olioita. Hienon näköistä miten rinnakkais todellisuudet valuu ja yhdistyy muihin todellisuuksiin. Erilaisia siistejä tunnelman muotoja luodaan mm värien ja säätilojen kautta. Neon värejä sykkivä sateinen yö New Yorkissa jne.
Visuaalisesti yksi siisteimpiä koskaan näkemäni leffoja, omalla tavallaan ehkä jopa hienoin mitä nähnyt. Leffa on täyttä värien ja tuhansien yksityiskohtien ilotulitusmaista psykedeelimäistä tykitystä. Huikeen näköistä kun sarjakuvamainen piirrosjälki sekoittuu mukaan leffan normi tietokone animointiin. Monessa kohtaa avataan tarinaa ja hahmoja sarjakuva lehden kautta joita lätkitään ruutuun välillä. Sitten se New Yorkissa seiteillä parkouraamisessa oli ihan jäätävä vauhdin tunne + se päätä huimaava hyppeleminen universumeista toiseen. Erittäin toimivat musiikkivalinnat siivitti ja tuki kohtauksien otetta, tunnelmaa ja toimivuutta.


Sisällöltään leffassa on paljon toimivaa huumoria, mutta myös hienoja totisempia teemoja, leffan visuaalisuuden lisäksi musta parasta oli leffassa henkilöhahmot. Hahmojen väliset ymmärrykset toisiinsa ja vertaistuki olivat todella hienosti kirjoitettua juttua, eritoten päähenkilön ja hänen poliisi isänsä isäpoika suhde oli tyylikästä jälkeä ja hienosti kehittyvää kaarta leffan loppuun. Hienoina teemoina toimii myös sankaruuden määrittäminen hahmojen dialogin ja valintojen kautta. Hahmojen välien lisäksi multiversumi juoni oli tosiaan siisti ja päällä on koko ajan rytmikäs tarinankerronta. Leffan lopetus on tehokas

Äärimmäisen viihdyttävää silmäkarkkia ja IMDb pisteet 8,7 on imo aika oikeaan osuma. Sellainen leffa jonka jaksaisi katsoa vaikka kuinka monesti ihan jo ulkoasun takia. Ps se Slendermanin näköinen hahmo, spot oli jotenkin hyytävä.

10 / 10
 
Killers of the Flower Moon (2023)
Killers-of-the-Flower-Moon_st_1_jpg_sd-high_Copyright-2023-Paramount-Pictures.jpg
1920 luvulla öljystä rikkaiksi tullueiden Osage intiaaniheimon jäseniä alkaa kuolla. Ketkä on tappojen takana ja miksi. Martin Scorsesen uusin massiivinen 3h26min teos. Alkuasetelmat jo oli trailerin nähtyä hyvin mielenkiintoiset ja kun Scorsese puikoissa, niin pakkohan se oli mennä katsomaan + Leonardo DiCaprio pääosassa!

Kiinnitin jo alussa huomion et onpas todella hieno tunnelma leffassa. Intiaani reservaatti laajoilla Oklahoman tasangoilla heidän kulttuurin lauluineen, perinteineen ja puvusteet ja lavesteet on ensiluokkaisia. Hyvin westermainen tunnelma ja taustalla kuuluva tyly jymähtelevä musiikki oli todella tehokas karun tunnelman luoja. Leffassa näkyvä kuvasto ja tapahtumat on myös karuja. Pimeät öiset tulipalot, veriset murhat ja ruumiit. Ei ole otteeltaan ja tunnelmaltaan mikään pg 13 leffa todellakaan.


Tositapahtumiin perustuva leffa kertoo pointeiltaan eniten osage intiaanien rasistisesta ja rahanhimoisesta empaatittomasta synkästä kohtelusta valkoihoisten toimesta. Leon esittämä Ernest on erään osage intiaani naisen rahojen perässä, mutta rakastuukin tähän. Tuosta alkaa kamppailu kumpi vetää pidemmään korren, rakkaus vai rahanhimo. Hyvän ja pahan raja on häilyvä ja Ernestin moraali ja omatunto on koetuksella. Itselleen uskottelua ja itsensä kusettamista voi nähdä hahmosta. Leffa sisältää myös musta maalaamista ja väärien tietojen levittelyä. Sitten tykkäsin paljon etenkin päähenkilö intiaani naisen lojaaliudesta omalle kulttuurilleen.

Leonardo DiCaprio on yhtä kova kuin aina, huikeeta näyttelyä. Robert De Niro nähdään sivuosassa, mutta jää Leon varjoon joka ei johdu et De Niro olisi huono vaan siitä, et Leo on niin kova. Pääosa intiaania näyttelevä nainen on uskomattoman kova, jonka kasvoilta ja eleiltä pystyy lukemaan vaikka mitä tunnetiloja.

Martin Scorsese on siinä mielessä kuin Christopher Nolan, että osaa tehdä 3 ja puol tuntisen leffan olematta pitkästyttävä, kuten Nolan teki 3h Oppenheimerin kanssa. Isot suosittelut tälle leffalle jos Scorsesen leffoista tykkää.

10- / 10
 
Reptile (2023)
piXWYabqFJu9rBDVvbiKYN.jpg
Kokenut rikospoliisi alkaa selvittää erään kiinteistö välittäjän murhaa ja alta paljastuukin paljon laajempaa ja monimutkaisempaa asiaa.

Halusin katsoa tämä ihan vaan Benicio Del Toron takia. Oli Sicariossa niin huippu et halusin nähdä jonkin muun hänen leffan. Aika perinteinen rikos / murha leffa, kaikki tällainen on nähty, ei tuo siis mitään uutta kyseiseen genreen. Vanhaa kulunutta ideaa toistava ja myöskin reilu 2h leffassa toteutus on hyvin tasapaksua, jossa taso välillä nousee ja välillä laskee. Kerran katsoo eikä omaa uudelleen katsomis arvoa.

Muuten tosi keskikastista leffaa Benicio Del Toro kannattelee täysin. Joku huonompi näyttelijä jos olisi ollut niin ei tätä leffaa oikeasti olisi edes jaksanut katsoa. Del Toron ei tarvitse kuin olla vaan ja miehestä huokuu hirmuinen bad ass karisma ja lisäksi on loistava näyttelijä, joka on nousemassa omien lemppari näyttelijöiden joukkoon. Leffassa nähdään myös Justin Timberlake ja on pakko et en tykkää YHTÄÄN miehestä näyttelijänä. Kalan karisma eikä osaa näytellä kovin hyvin.

Leffa ei pääpointiltaan ole lainkaan kuvaus murha asiasta, vaan poliisityön mahdollisista karuista puolista ja alitajunnan mörköjen piinavasta miehestä, joka ei saa rauhaa mielessään. Tunnelma on ihan ok tumman puhuva tunnelma joskin vähän rakoileva sellainen. Rikospaikka tutkinta on täynnä kivoja vihjeitä ja palasia joista rakentuu kokonaisuus, joskin mysteeristä ei lopulta tule mitään vau elämystä, sellainen keskiverto palapeli.

7 / 10

Tästä tuli jotenkin mieleen The Little Things niminen leffa. Se on kanssa sellainen keskiverto rikos murha leffa, jossa on huikeat näyttelijät. Jos tykkää tästä Reptile sta niin kantsii katsoa myös tuo The Little Things. Denzel ja etenkin Rami Malek on liekeissä siinä.

 
The Shawshank Redemption (1994)
skynews-morgan-freeman-shawshank-redemption_5662728.jpg
Tässä leffassa on enemmän ajatuksellisuutta ja pohdiskelevuutta asioissa kuin missään leffassa minkä oon nähnyt. Leffa pointiltaan kertoo 10 tasoisesti mm ystävyydestä joka kehittyy Tim Robbinsin ja Morgan Freemanin hahmojen välille. Heidän taivalta vankilassa jossa katsoja on itse mukana hahmojen kanssa ja kulkee matkan ns heidän mukanaan. Todella isosti ja erinomaisesti leffa kertoo myös elämän, vapauden ja ajan pohdiskelusta. Vapautta käsitellään eniten Freemanin hahmon Redin kautta, jossa vapaus on hänen omassa mielessään vaikka fyysisesti onkin vankina kiven sisällä. Redin viimeinen puhe on huikea, jolloin hän oikeasti tajusi katuvansa mitä aikoinaan teki ja millaisen tuomion ansaitsi. Kaikkein isoimpana leffa kuitenkin haluaa välittää ajatuksen toivosta. Sitä käsitellään Andyn kautta mut sitäkin enemmän tykkäsin toivo asiassa sen kun Red löytää toivonkipinän minkä oli jo kadottanut kauan sitten täysin. Hienoa kekseliästä pohdintaa myös se kun tarpeeksi kauan istui, sitä enemmän alkoi olla riippuvainen vankilasta ja muurista, noin se ajatustapa voi mennäkin oikeassa elämässä, sitä voi vaan itseä miettiä miltä voisi tuntua tuollainen. Sitten erityismaininta Brooks nimisestä vanhasta miehestä Erittäin hienoa pohdintaa nopeasti kuluvasta ajasta, maailman muuttumisesta ja väsymyksestä et kaikki on jo nähty, ei enää edes halunnut vapaaksi kun ei jaksanut enää jatkaa yksinkertaisesti. Tää kohtaus on yksi surullisimpia leffakohtauksia ikinä


Näyttelijäsuoritukset on ihan laidasta laitaan aivan loistavia, mutta etenkin Tim Robbinsin ja Morgan Freemanin ja heidän välinen kemia on yksi leffahistorian hienoimmista ja katsojana on iloinen kaverien puolesta. Morgan Freeman toimii myös tarinakertojana ja hänen ääni on kuin tehty tarinan kertojalle. Muista hahmoista niin vankilan johtaja ja päävartija karulla tavalla toimii tehokkaasti. Tim Robbinsin esittämä Andy on täysi nero. Siis kaikki ne jujut jotka mies keksi. Mm loi ihmisen jota ei oo edes olemassa vaan ainoastaan paperilla, sitten pidän ihan pirusti miten tyylikkäästi mies haistattaa vankilan johtalle hitut oikein korkojen kera, kun kirsikaksi kakunpäälle otti itselleen vankilan johtajat kiiltävät kengät ja jätti vankilan johtajallle omat likaiset kenkänsä ja vielä se leffan kohokohta kun sen julisteen takaa.... Ekaa kertaa kun joskus näin tän nii tuli täysin puskista tuo juttu. Oon pitänyt aina Kummisetää parempana kuin tätä, mutta nyt kun paneuduin kunnolla tän leffaan, niin on tässä kyllä syvyyttää paljon paljon enemmän, sekä sanomaa ja koskettavuutta. Ainakin niiltä osin voittaa Kummisedän. Tän leffan teho ei kuole koskaan, ihan sama monta kertaa leffan katsoo.

10 / 10
 
Another Earth (2011)
5652.jpg

Rhoda niminen tyttö ajaa kännissä toista autoa päin jossa oli kolmihenkinen perhe. Äiti ja pieni lapsi kuolee ja ainoastaan isä selviää. Rhoda joutuu 4 vuodeksi vankilaan ja sieltä päästyään haluaa hyvittää miehen menetyksen edes jollain tasolla. Juonena toimii myös isompi juttu, Nimittäin toinen maapallo joka on matkannut kaukaa meidän maapallomme taivaalle. Ideasta tykkään tosi paljon. Mielenkiintoisia kysymysmerkkejä, mistä se toinen maapallo tuli ja miksi. Todella jännä juttu et pääosa kansalaisista vaan toteavat et maapallo on taivaalla, suurinosa ei kyseenalaista asiaa, antaa tosi paljon katsojalle tilaa pohtia asiaa ja isot propsit siitä.

Leffa on erittäin todellisen oloinen tyyliltään kun mies menettää perheensä, niin hänestä tulee masentunut ja toimintakyvytön alkoholisti, jossa Rhoda haluaa edes jollain tavalla korjata rattiin nukahtamisen ja miehen perheen kuollemiensa ja menee hänen luo siivojaksi. Kaiken aikaa mies ei tiedä että Rhoda on kyseessä kuka ajoi heitä päin. Hyvin on ajatusta pinnan alla asioissa. Rhodaa kalvaa syyllisyys ja hänen on vaikea elää 2 ihmisen kuoleman tuottamuksesta omalle tunnolleen. Rinnakkaisesta maapallosta on leffassa hienoa pohdiskelua siihen liittyen. Esim menneisyyden tapahtumien mahdollinen muuttaminen, asioiden sovitus ja mm miten kohtaisi toisen minän kanssa omien mokien kautta. Maapallo 2 ei huoku iloa vaan on enemmänkin melankolinen ja arvaamaton olemukseltaan jossa on hienoa metaforiaa myös.

Tunnelma on erittäin siisti. Hyvin aavemainen, surrealistinen ja melankolinen. Todella kolkkoa ja aavemaista musiikkia. Cinematographymaisesti tyylikäs leffa, vaikka todella hillitty, mut sitäkin hienompi kun maa näkyy taivaalla ja leffa on kuvattu paljon yön pimeydessä ja sinertävän huurteisessa illassa. Se oli myös todella hieno kohta meren rannalla valkoisten pilvien planeetan ympäröimänä (kuvassa)

Näyttelijöistä pääosaa esittävä Brit Marling omaa kauneuden lisäksi jännän karisman, että jos jossain leffassa on Brit Marling, se tekee mieli katsoa. Mike Cahill on kyllä huippu ohjaaja. Tän lisäksi hänen I Origins, joka on täyden 10 leffa joka kannattaa ehdottomasti katsoa.

9½ / 10
 
Thirst (2009)
Thirst 2009 full movies.jpg
Kun eräs paiseruttomainen tappava virus leviää, eräs sairaalapappi ryhtyy uuden rokotteen kokelijaksi, hän saa tuon paiserutto taudin, mutta on muuttunut vampyyriksi ja verta juomalla tauti ei pysty tappamaan häntä.

Chan-Wook Parkin leffa. Leffa pohdiskelee punnitessaan oikeuden ja vääryyden määritttämistä vampyyri asiassa. Muuttumalla vampyyriksi pelastaa tappavan taudin, että kumpi on pahempi, uskonto myös liitetään pappeuden kautta veren imemis aiheeseen. Jumala, saatana, kuolema, helvettiin joutuminen, itsemurha ja mm uhrautuminen jonkin paremman puolesta ym sick juttua.

Luontaan työntävä idea ja sadismisuus sisältäen ahdistavan tehokkaita kauhuelementtejä. Veren juominen ja veriset näkymät yöllisessä pimeydessä ja etenkin sisätiloissa hämärissä huoneissa tunnelma oli karmea. Joissain pienissä huoneissa jopa aikatasot sekoittuu ja yllä on todella häiriintynyt ja valveunimainen ote ja tunnelma. Söin samalla niin se veren juominen rupesi oksettamaan, saati kaikkein kauhein oli vesi tai siis verisängyssä nukkuminen, kun se sänky velloi ollen täynnä verta... Parkin kädenjäljen huomaa esim kuvauksesta, kamera-ajoista huoneissa ja teatraalisesta änimaailmasta, muistuttaa monien Parkin leffojen tunnelmaa tuon äänimaailman tyylin puolesta, eniten tulee mieleen Oldboy, The Handmaiden ja Lady Vengeance. Sitten vampyyri aiheeseen liittyen noitamaisia huutoja verisen värisessä ruudussa. Vampyyri aiheen huomaa myös auringon valossa palamiselta ja yliluonnollisilta voimilta.

Loppu on niin tiivis et ilmaa voisi leikata veitsellä, liittyen erääseen kohtaukseen jossa erään hahmon silmien liikuttamisen kautta paljastuu sairas juttu. Leffan katsoneet tietää mitä tarkoitan. Lisäksi viimeiset minuutit oli tehokasta tyyliltään.

Chan-Wook Parkin huonoin teos mut silti pirun kova ahdistavuudessaan. Hyi ja hui 9½ / 10
 
Viimeksi muokattu:
The Fabelmans (2022)
The-Fabelmans.jpg
Steven Spielbergin uusin leffa, joka kertoo ainakin osittain Spielbergin elämästä lapsena ja matkasta kohti huippu ohjaajaa. Itselle tuli todella kaksijakoiset mietteet tästä. Elokuvien ohjaus teema / juoni on mielikuvituksetonta, pirun tylsää ja menee todella pahasti siirappisuuden puolelle. Mut sitten on se toinen iso teema leffassa, josta tykkäsin paljon, eli perheen ja perheenjäsenten välisten suhteiden ja välien kuvaus. Oli mukavan mutkikasta. Päähenkilö poika Sam on lapsuus iässä ahdistunut, jonka takia hänen vanhempansa ovat hieman huolissaan, kun Sam mm nautti rata auto lelu radallaan kuvata kameralla törmäyksiä kyseisellä radalla.

Hypätään teini ikään ja tässä vaiheessa Sam ei ole niinkään ahdistunut, mutta hänen äitinsä Mitzi on sitäkin enemmän. Ei ole ihan kunnossa henkisesti, hajamielinen ja epävakaa jolla kytee pinnan alla, omituiset tempaukset jne. Tässä kohtaa isoin maininta, Michelle Williamsin näytellystä. Ne hänen moninaiset mielentilat on niin hyvin näyteltyä, että hänen esittämä hahmonsa oli jopa vähän pelottava. Sitten niistä perheenjäsenten väleistä. Hahmojen keskusteluissa tulee vahvasti esiin perheen laittaminen aina etusijalle ja pohdintaa missä menee oikeuden ja vääryyden raja miten käyttäytyä perhettä kohtaan. Valintoja kyseenalaistetaan paljon leffassa ja niin monipiippuista juttua, että perhe meinaa hajota käsiin. Perheen äidin mielen tilasta perhe on huolissaan, mutta siitä asiasta ei juuri puhuta. Perhe on juutalais sukuinen 50 luvulla ja leffassa nähdään haukkumista näitä sukujuuria kohtaan koulussa. Leffa kuvaa myös et kostamisesta ei saa loppujen lopuksi minkäänlaista rauhaa omaan mieleen, tiettyyn pisteeseen asti allekirjoitain tuon.

Iso maininta myös näyttelijöistä on Paul Dano. Oon kyllä pitänyt aina miehen näyttelystä, esim There Will Be Bloodissa vuonna 2007 ja nyt 15 vuotta myöhemmin mies on vanhentunut ja omaa paljon voimakkaamman karisman ja on tosi uskottava perheen isänä. Tässä huomasi miten muuntautumis kykyinen näyttelijä on kyseessä.

Ihan alussa mainitsemani siirappisuus elokuvien teko asiassa. Leffa sisältää ontuvia kohti kun aina välillä on kova tasoista synkkää perhedraamaa ja siitä seuraa siirappista elokuvien kuvausta joista en tykännyt yhtään. Ontuvuuden takia leffan taso vaihteli paljon, et ihan harmittaa se imelyys kun muuten syvällinen leffa kyseessä. Antaisin 9 mut pakko rokottaa numerolla alaspäin tuon kertomani miinuksen takia.

Katsoo mutta kaukana Steven Spielbergin parhaasta tasosta.

8 / 10
 
Cold Pursuit (2019)
orf1.jpg
Coloradon pimeässä keskitalvessa lumiauramiehen Nelsin poika tapetaan huumetyyppien puolesta ja Nels lähtee kostamaan. Päätin todella pitkästä aikaa katsoa jonkin Liam Neesonin leffan. Minkä takia Neesonia kierrätetään niin paljon leffoissa, joissa juoni on lähes samanlainen aina. Pidän kyllä paljon näyttelijästä, mut rooleistaan nykyisin pääosin en. Takenissa sentään oli vähän hitusen kovempi äijä kun kyseessä, kokenut henkivartija / turvamies. tässä on vaan tavan jamppia joka pistää pahiksia nippuun, oli sellainen wannabe badass. Laura Dern näyttelee pääosa mies Nelsin vaimoa ja ruutu aikaa hänellä on jotain 5min. Wtf, ei pitäisi edes nimeä mainita leffan Castissa jos noin vähän on ruutuaikaa.

Ohjauksessa on menty sieltä mistä aita matalin, ei mitään mielikuvitusta. Tuhat kertaa nähtyä rikos trilleri / toiminta leffaa. Leffa alkaa keskeltä kaikkea, missä oli pohjustus ja alku asetelman juonen kehitys? Lisäksi samaa kaavaa pyörittää edetessään, ei kehity mihinkään. Leffassa ei ollut minkäänlaista jännitys tunnelmaa, vaan monissa kohdissa soi jotain iloista rallatus musiikkia. Ei saada myöskään minkäänlaista otetta hahmoista, edes heidän kokema trauma ei edes näy hahmoissa. Pointiltaan leffa haluaa kertoa kosto jutun lisäksi millaisiin kauheuksiin ihmiset pystyy huumeiden takia, tämä siis paperilla, koska minkäänlaista tehoa ja ahdistavuutta ole tuossa asiassa. huume pahikset ei ollut edes pelottavia, Jason Bateman oli ihan syvältä. Miljööltä sentään oli hyvä, masentavan sysisynkkä pimeys lumisateessa oli ehkä leffan paras juttu. Loi alakulosta tunnelmaa joka sopi juonen synkkeyteen. Nels ei meinaa saada unta ja täten on puoli valoilla auraus töissä ja siinä pitäisi vielä ryhtyä kostoretkelle.

5 / 10
 
Cold Pursuit (2019)
katso liitettä 260146
Coloradon pimeässä keskitalvessa lumiauramiehen Nelsin poika tapetaan huumetyyppien puolesta ja Nels lähtee kostamaan. Päätin todella pitkästä aikaa katsoa jonkin Liam Neesonin leffan. Minkä takia Neesonia kierrätetään niin paljon leffoissa, joissa juoni on lähes samanlainen aina. Pidän kyllä paljon näyttelijästä, mut rooleistaan nykyisin pääosin en. Takenissa sentään oli vähän hitusen kovempi äijä kun kyseessä, kokenut henkivartija / turvamies. tässä on vaan tavan jamppia joka pistää pahiksia nippuun, oli sellainen wannabe badass. Laura Dern näyttelee pääosa mies Nelsin vaimoa ja ruutu aikaa hänellä on jotain 5min. Wtf, ei pitäisi edes nimeä mainita leffan Castissa jos noin vähän on ruutuaikaa.

Ohjauksessa on menty sieltä mistä aita matalin, ei mitään mielikuvitusta. Tuhat kertaa nähtyä rikos trilleri / toiminta leffaa. Leffa alkaa keskeltä kaikkea, missä oli pohjustus ja alku asetelman juonen kehitys? Lisäksi samaa kaavaa pyörittää edetessään, ei kehity mihinkään. Leffassa ei ollut minkäänlaista jännitys tunnelmaa, vaan monissa kohdissa soi jotain iloista rallatus musiikkia. Ei saada myöskään minkäänlaista otetta hahmoista, edes heidän kokema trauma ei edes näy hahmoissa. Pointiltaan leffa haluaa kertoa kosto jutun lisäksi millaisiin kauheuksiin ihmiset pystyy huumeiden takia, tämä siis paperilla, koska minkäänlaista tehoa ja ahdistavuutta ole tuossa asiassa. huume pahikset ei ollut edes pelottavia, Jason Bateman oli ihan syvältä. Miljööltä sentään oli hyvä, masentavan sysisynkkä pimeys lumisateessa oli ehkä leffan paras juttu. Loi alakulosta tunnelmaa joka sopi juonen synkkeyteen. Nels ei meinaa saada unta ja täten on puoli valoilla auraus töissä ja siinä pitäisi vielä ryhtyä kostoretkelle.

5 / 10
Tämähän se alkuperäinen on.

 
The Killer 3/5

Ihan pätevä salamurhaajaleffa David Fincheriltä, mutta minua ärsytti parissa kohtaa tuotesijoittelu ja se miten paljon juoni erosi sarjakuvasta, mihin leffa perustuu. Sarjakuva on älyttömän hyvä ja tässä oli jätetty melkein kaikki hyvät asiat pois siitä.

 
Back
Ylös Bottom