Elokuva-arvostelut!

Doctor Sleep (2019)
katso liitettä 242970
ekat 20min oli hyvää settiä, sit alkoi alamäki joka jatkui loppuun asti.

Pakko olla voimakkaasti eri mieltä tästä. Makuasioitahan nämä ovat, mutta mielestäni Mike Flanagan tekee tässä hienoa työtä ja elokuvassa on omaan makuun juuri sopivasti niitä viittauksia siihen Kubrickin alkuperäiseen. Pidän siitä ettei koko leffa ole vain vanhan toistoa. Ohjaajan pidempi versio lisää vielä McGregorin esittämän Dannyn taistelua alkoholismin kanssa. Samoin Rebecca Fergusonin hahmo Rose the Hat on oikeasti uhkaava, sadistinen ja samalla karismaattinen pahis.
Pesäpallopojan kohtalo kirpaisi itseäni aika kovaa.
Visuaalisesti tosi hieno se kohta kun Rose "hakee" sitä pikkutyttöä ja lentää kaupungin yläpuolella.

King on kirjoittanut sen tosi solmun ja heidän keinonsa pysyä hengissä hohdon avulla. Itselle maistui, mutta ymmärrän jos on odottanut enemmän samaa kuin ekassa elokuvussa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Capernaum (2018) IMDb 8,4
image2.jpg
Leffa kertoo Libanoin Beirutissa elävästä 12 pojasta Zainista joka karkaa Beirutin kaduille ja haastaa vanhempansa oikeuteen jotka heitteille jättävät lapsiaan. Todella kantaaottava leffa lasten kohtelusta ja kaduilla elämisestä.

Yks realistimman tuntuisista leffoista mitä oon nähnyt. Ihan karsee tunnelma, tuo Beirut joka on täysin sokkeloinen slummi labyrintti. Sit kaduilla asuvat lapset jotka tekee rikoksia kun vahmemmat ei oo kasvattamasta lasta. Aika hurjaa varmaan tollaisessa paikassa kadulla lapsena asua. Kaikinpuolin kauhea paikka tollainen asua ja elää. Totaalisen lohdutonta tunnelmaa tehostavat muunmuassa öiset ahdistavat kadut hävyttömyyksiä huutelevineen ihmisineen, lapset myy noilla kaduilla tramalia ja kaasupulloja ja pitää varastaa ku ei meinaa oikein ruokaa saada muuten mistään. E
mpatiakyvyttömyyttä on helkkaristi leffassa ja eräs musta nainen oli melkein ainut empaattinen, hyvä ihminen leffassa. Tuli hyvä mieli pojan puolesta et löyti tollaisen ihmisen joka välittää. Hahmoista oikeasti välittää toivoen et pääsisi johonkin parempaan paikkaan. Muuhun maahan tai hautaan vaikka mielummin kun tollaiseen paikkaan kadulle asumaan. Mitää elämää oo. Ainiin se piti mainita et päähenkilö poika veti todella aidon tuntuista roolia.

9+
 
Incident in a Ghostland (2018)
maxresdefault (7).jpg

Kahden lapsen äiti muttaa tyttärineen erääseen syrjäiseen taloon. Ekana iltana 2 psykopaattia murtautuu taloon. Tuosta mennään ajassa monia vuosia eteenpäin jolloin toinen sisaruksista on kirjoittanut kauhukirjan, päässyt sillä tunnetuksi, telkkuun päästen jne. Enempää ei kannatakaan kertoa... on muuten Martyrsin ohjaajalta!

Alusta asti jotenkin takaa päin seuraava tunnelma, jokin pahuus lähestyy koko ajan selän takana. Suurimman osan ajasta ollaan pimeässä talossa jossa tapahtuu valveunimaisia kohtia, et ei oikein et mihin uskoo leffassa ja se vain iso plussa tuollainen ja lisäki ajantaju siellä neljän seinän sisällä häviää, ei tiedä et miten kauan talossa ollaan oltu, sit aikatasot sekoittuu samaksi massaksi. Ahtaassa talossa paha perässä muistutti Resident Evil 7aa jossa pitää paeta talosta, eikä meinaa löytää ulos sieltä samalla kun joku on perässä. Huomasi myös Martyrsin kaltaisuutta ku järkyttävän kokemuksen jälkeen tytölle jää niin pahat traumat, et mieli romahtaa ja elää sitä kauheaa päivää edelleen.

Oi kyllä häiriintyneitä kohtia kun huone on täynnä nukkeja ja yhden nuken pään tilalla oli pyörivä discopallo saati ku psykopaatti otta kaasuhitsaus itsauspillin ja...Huonoja puolia leffassa oli jatkuvat jumpscaret jotka alkoi väsyttää, kun on niin päälleliimatun oloisia, mut onneksi leffa ei kuitenkaan nojautunut niihin vaan alla oli ihan ok häiriintynyt tunnelma ja noi säikytykset oli lisämausteena joskin täysin turhana sellaisena. Leffa voittaa tosin suurimman osan nykykauhuista joissa kaikki teho yrittää nojata säikyttelyyn.

Lopussa on kohta joka on ihan karmiva, ihankuin jokin pahin painajainen.


7
 
Bullet Train (2022)

Aika perus toimintakomedia, jossa näkyy Tarantinon vaikutus.

Brad Pitt on yleensä melko varma suorittaja ja ihan hyvin sekoilee junassa. Sivurooleissa näkyy tuttuja naamoja. Osa käy lähinnä näyttäytymässä pari sekuntia. Toimintaa on sopivasti ja meno on välillä kunnon veripalttua. Hahmoja on paljon ja osan kanssa yritetään saada katsoja kiinnostumaan heidän kohtalostaan. Omalla kohdalla siinä ei onnistuttu kovinkaan hyvin. Välillä läppä on ihan viihdyttävää, mutta aika ajoin meno on liian sekavaa ja mukahauskaa.

Kyllä tämän kerran katsoo.

6/10
 
The Northman (2022)
002_HFY_0010_x951.jpg
The VVitchin the Lighthousen ohjaajan Robert Eggersin uusin leffa. Leffassa on paperilla aika simppeli juoni joten riittää juonen kuvaukseksi sanoa et kertoo viikinkien ajasta joihin kuului hurjat taistelut, perinteet ja niistä kiinni pitäminen henkeen ja vereen.

Erittäin siisti idea ja sen toteutus joka on täydellisin viikinki kuvaus Valhalla Risingin kanssa jakaen ykkössijan viikinkileffoista imo. Se skandinaavinen mytologia on niin äärimmäisen mielenkiintoista, asiat kuten Valhalla, Valkyria, Odin jne et upeasti luotu jumaltarusto on leffan siistein juttu. Leffa on myös todella ennustuksellinen kaikinpuolin. Viikingit on kuvattu todella brutaaliksi porukaksi. Aivan k-18 leffa kuvastoltaan ja viikinkien sielunmaisema on tosi synkkää tässä. Juonen rakenne on episodeihin jaettu ja mutkikasta dialogia asiaa henkilöiden välisineen juttuineen. Henkilöhahmot on todella vahvoiksi osattu tehdä omineen motiiveinen ja periaatteineen.

Upean näköinen leffa ulkokuoreltaan. Pohjois-Atlantin väritön synkkä miljöö, sekä synkkä Norjan luminen erämaa korppeineen toimi erittäin tyylikäänä tunnelman luojana ja toimivana ahdistuksen tekijänä tuollainen pimeys ja vielä se et tuo miljöö kaikkeudessaan on visionäärin Robert Eggersin oman mielikuvituksensa kautta luotu lopputulos. Oli mikä tahansa miljöönä niin Eggers saa revittyä siitä kaiken irti kuten kahdesta aikaisemmastaan leffasta. Yhdestä tunnelmaa luovasta miljööstä erityismaininta. Jossain luolan pohjalla oleva vain tulen valaisema muuten täysin pimeä paikka jossa joku skandinaaviisen mytologiaan kuuluva noita/velho kertoo häiriintyneitä juttuja ja noita luolassa olevia pimeitä kohtauksia on useita leffassa ja isot peukut siitä. Ite ku tykkään häiriintyneisyydestä leffoissa tosi paljon, niin tällaiset leffat on timantin mukavaa katsottavaa. Noi luolakohdat on muuten visuaaliselta puolesta upeet ku henkilöt menevät tripille ja trippi oli vähäeleisyydeltään tyylikkään simppeli mut sitäkin tehokkaampi. Äänimaailmasta niin kohtaukset, joissa tympeen klisee Hollywood musiikkien sijasta soi tyylikästä mieskuoron hoilausta ja mm selkäpiitä riipivää kaoottisen huutavaa ääniraitaa.

vitja et oli mukava katselukokemus
 
Incident in a Ghostland (2018)
katso liitettä 243059

Kahden lapsen äiti muttaa tyttärineen erääseen syrjäiseen taloon. Ekana iltana 2 psykopaattia murtautuu taloon. Tuosta mennään ajassa monia vuosia eteenpäin jolloin toinen sisaruksista on kirjoittanut kauhukirjan, päässyt sillä tunnetuksi, telkkuun päästen jne. Enempää ei kannatakaan kertoa... on muuten Martyrsin ohjaajalta!

Alusta asti jotenkin takaa päin seuraava tunnelma, jokin pahuus lähestyy koko ajan selän takana. Suurimman osan ajasta ollaan pimeässä talossa jossa tapahtuu valveunimaisia kohtia, et ei oikein et mihin uskoo leffassa ja se vain iso plussa tuollainen ja lisäki ajantaju siellä neljän seinän sisällä häviää, ei tiedä et miten kauan talossa ollaan oltu, sit aikatasot sekoittuu samaksi massaksi. Ahtaassa talossa paha perässä muistutti Resident Evil 7aa jossa pitää paeta talosta, eikä meinaa löytää ulos sieltä samalla kun joku on perässä. Huomasi myös Martyrsin kaltaisuutta ku järkyttävän kokemuksen jälkeen tytölle jää niin pahat traumat, et mieli romahtaa ja elää sitä kauheaa päivää edelleen.

Oi kyllä häiriintyneitä kohtia kun huone on täynnä nukkeja ja yhden nuken pään tilalla oli pyörivä discopallo saati ku psykopaatti otta kaasuhitsaus itsauspillin ja...Huonoja puolia leffassa oli jatkuvat jumpscaret jotka alkoi väsyttää, kun on niin päälleliimatun oloisia, mut onneksi leffa ei kuitenkaan nojautunut niihin vaan alla oli ihan ok häiriintynyt tunnelma ja noi säikytykset oli lisämausteena joskin täysin turhana sellaisena. Leffa voittaa tosin suurimman osan nykykauhuista joissa kaikki teho yrittää nojata säikyttelyyn.

Lopussa on kohta joka on ihan karmiva, ihankuin jokin pahin painajainen.


7
Jossain oli joskus tosi mielenkiintoinen haastattelu Pascal Laugierilta, jossa hän kertol, miten Martyrs on tehty aika rajun masennuksen aikana, ja on siksikin niin nihilistinen kuvaus elämästä ja uskonnosta. Incident in a Ghostland taas on syntynyt paranemisprosessin tuotoksena, jonka tuloksena elokuvan loppu, toisin kuin Martyrsissa, sisältää myös toivoa. En muista ihan tarkasti tuota haastattelua, mutta sen seurauksena koin tuon Incident in a Ghostlandin todella paljon vahvemmin.

En jaksa nyt kirjoittaa enempää, mutta katsokaa elokuva nimeltä System Crasher. Aivan huikean vaikuttava kuvaus todella ongelmaisen lapsen elämästä laitoskierteessä. Ja tässä ei ole mitään pedofiilihoitajia ja pahoinpiteleviä aikuisia, vaan yhteiskunta yrittää oikeasti häntä auttaa. Itse "ongelmaisten" lasten ja nuorten kanssa paljon työtä tehneenä näen tämän aivan huikean autenttisena kuvauksena kaikkine ongelmineen. Ja tämä pääosaa näyttelevä 11-vuotias tyttö on roolissaan niin uskomaton, että tulee jo DiCaprion suoritus Gilbert Grapessa mieleen. En muista vastaavaa noin nuoren lapsen suoritusta vuosiin nähneeni. Samalla myös tärkein elokuva, jonka olen pitkään aikaan nähnyt.
 
Ite tilasin tuosta Northmanista 4K steelbookin blindina kun en ehtiny leffoihin kattomaan, niin hienoa että hyvä leffa :D moni sanonu että on hyvin samanlainen kun conan barbaari ainakin lähtökohdilta...
 
Nope
jKjQPNFQqaa0aJ5icDS9EP2t9XZ.jpg
Leffassa ollaan jossain päin jenkkien aavikkoa jossa päähenkilöt pitävät hevostilaa. Alkaa tapahtua kummallisia juttuja taivaalla ja eläimien käytökset muuttuu.

Get Outin ja Us in ohjaajan Jordan Peelen uusin teos. Ohjaaja jatkoi Get Outin jälkeen taattua kädenjälkeänsä Us issa, joka johti siihen et tätä leffaa lähdin katsomaan kovilla odotuksilla, koska miehellä on alla kaksi todella kovaa leffaa ja petyin tähän ihan helkkaristi. Iso pudotus kahdesta aikaisemmasta. Todella kapea alainen ja pienimuotoinen ufo invaasio, puuttui aivan täysin maailman laajuinen uhan ja tuhon tunne toisin kuten vaikka Signissa ku tv ssa uutisankkuri puhuu hyvästejä ja rukouksia ja näytetään pimeässä leijuvia valoja ympäri maailmaa kaupungeissa. Tässä Nopessa kerrottiin vaan muutaman ihmisen näkökulmasta ja oli sellainen ihan sama fiilis. Tosin upean näköinen leffa, sitä ei voi kiistää. Aavikko miljöö laajoineen kukkuloineen ja matalalla liikkuvineen pilvineen sekä yöllä tähtitaivas on todella hienon näköistä tuollaisessa laajassa paikassa, joka saa oikeasti jotenkin näyttämään et tähdet olisi lähempänä. Upean kuuloinen on myös leffa. Taattua Jordan Peelen tasoa Audiovisuaalisesti. Leffan loppu on tosi laiska ja mielikuvitukseton jos vertaa aiempiin Peelen teoksiin.

tämä 7
Us
Get Out 10-

tässä esimerkki tyylikkäästä saati ahdistavasta ufo invaasiosta. Vieläkin kylmät väreet menee ja lapsena menetin yö unet tän takia.
 
Signs on kyllä loistava ja yksi parhaista ufo leffoista ikinä!

Täytti äskettäin 20 vuotta👽 sais sen takia tulla uusi 4K julkaisu! ihme ettei ole jo mitään infoa :/
 
Kiitos @Luni tuosta! Park Chan-Wook on kyllä mun suosikki ohjaaja ever. Sit tuossa on kaiken lisäksi vielä Kiinan kaunein nainen Tang Wei pääosassa(y)

Ite rankkaisin Park Chan-Wookin leffat jotka oon nähny niin näin:

1. Oldboy 10
2. Lady Vengeance 10
3. Sympathy for Mr. Vengeance 10
4. The Handmaiden 10
5. Joint Security Area
6. Thirst 9
 
pitkästä aikaa top listaa, paljon on muuttunut. top 50.

1. Oldboy
500full (12).jpg
500full (13).jpg

2. Tokyo Story
500full (6).jpg

3. In the Mood for Love
500full (25).jpg

4. 2046
500full (26).jpg

5. Farewell my Concubine
500full (2).jpg

6. A Tale of Two Sisters
500full (3).jpg


7. The Good, the Bad and the Ugly

500full (27).jpg

8. The Godfather
500full (28).jpg

9. The Godfather 2
500full (29).jpg

10. 2001: A Space Odyssey
500full.jpg

11. Joker
500full (1).jpg

12.
Enter the Void
500full (4).jpg

13. Spring, Summer, Fall, Winter and Spring
500full (5).jpg

14. Lady Vengeance
500full (7).jpg

15. Sympathy for Mr Vengeance
500full (35).jpg

16. Ran
500full (47).jpg

17. Seven Samurai
500full (8).jpg

18. Throne of Blood
500full (9).jpg

19. Rashomon
500full (10).jpg

20. The Assassin
500full (37).jpg

21. Battle Royale
500full (11).jpg


22. Valhalla Rising
500full (49).jpg


23. No Country for Old Men
500full (45).jpg

24. Antichrist
500full (14).jpg

25. Martyrs
500full (15).jpg

26. Pan’s Labyrinth
500full (16).jpg

27. Ida
500full (17).jpg

28. Irreversible
500full (18).jpg

29. The Fountain
500full (19).jpg

30. Lilja 4-Ever
500full (20).jpg

31. I Origins
500full (21).jpg

32. Midsommar
500full (48).jpg

33. Jagten
500full (38).jpg

34. Audition
500full (22).jpg

35. Memoirs of a Geisha
500full (23).jpg

36. Amores perros
500full (24).jpg

37. Babel
500full (46).jpg

38. Memories of Murder
500full (32).jpg

39. Brotherhood of War
500full (33).jpg

40. Infernal Affairs
500full (34).jpg

41. I Saw the Devil
500full (40).jpg

42. The Handmaiden
500full (36).jpg

43. Lust, Caution
500full (39).jpg

44. House of Flying Daggers
500full (41).jpg

45. Arrival
500full (47).jpg

46. The Stoning of Soraya M.
500full (44).jpg

47. Requiem for a Dream
500full (42).jpg

48. Donnie Darko
500full (43).jpg

49. Another Earth
another-earth-poster.jpg
 
SO-34007_bd-w-mediumhigh_orig_1569217100206.jpg
Leffa alkaa kun toisesta tuntemattomasta maailmasta kotoisin oleva poika tippuu maahan kapselilla meteoriitin tavoin. Pariskunta ottaa pojan itselleen ja tulevat pian katumaan tuota päätöstä, poika on jotain ihan muuta kuin hyvää.
Alussa ajatuksen tasolla tuota ideaa oli pelottavaa aatella et toista todellisuudesta tulee tuollainen poika ja saati sit pelottavaa et se poika osoittautuu vielä sadistiksi, mistä lie toisesta todellisuudesta tullutkin niin siellä on varmaan tosi häiriintynyttä porukkaa... Ahdistavaa kelailla et jossain tuolla tuntemattomassa on hyvin pahantahtoinen yhteisö.
Alussa luodaan vielä ihan hyvin tunnelmaa, mm tyhjä ja hiljainen hämärä miljöö loi hyvin painostavuutta jossa vois sanoa sanonnan et joskus "vähemmän on enemmän." Sitten plussaaa siitä et on nykykauhu jossa näyttelee aikuiset ihmiset jotka on uskottavampia kuin et olisi jotain teinejä kirkumassa. Tunnelman luonnista myös sellainen et karmee fiilis kun nainen/äiti on jossain huoneessa tekee jotain hommia ja samalla pojan huoneessa on täys liskodisco päällä eikä äiti tiedä yhtään mitä oven takana tapahtuu. Mm jotain saatanallista mutinaa ja punaista valoa. Sitten se pojan vihkokin piirustuksineen oli hyytävä settiä. Leffan lopussa vikat pari minuuttia on ihan jees, tykkäsin ku meinas jäädä loppu pannukakuksi mut nostikin päätään.

Kaiken kehumani jälkeen harmi juttu et puolessa välissä ihan tyydyttävän kauhuilun jälkeen alkaa jatkuva alamäki. Juoni ei kehity loppuun asti mitenkään vaan alkaa toistaa itseään todella pahasti puolessa välissä pyörittäen samaa kaavaa ja tuohon vielä täysin epäonnistuneet jatkuvat säikytykset päälle. Kustiin aikahuolella puolet leffan kestosta.

mut ihan jees nykykauhuleffa

7/10
 
Ambulance (2022)
ambulance-2.jpg
Sotaveteraani Will tarvitsee rahaa vaimolleen ja lapselleen ja pyytää adoptioveljensä ja ammattirikollisen Dannyn apua ja Dannyn vastaus on et ruvetaan tekemään suurta ryöstöä. He päättävät sitten keskellä kirkasta päivää suureen ryöstöön Los Angelesissa josta tilanne leviää käsiin ja veljekset päätyvät ambulanssin rattiin panttivankki. takatilassa.

Michael Bayn uusin leffa on samaa tasoa tranformersien kanssa. Alussa vielä ok leffaa. Peukku et ambulansin hälytys ajo oli ahdistavan realistinen. Vois mainita et aina ambulanssi in real life ku menee pillit päällä ohi, niin itelleni aina tulee jotenkin epämukava olo kun aattelee, et jollakin on nyt hengen hätä. Lisäksi tuttua Bayta on jäätävän paljon kiertävä ja pyörivä kamera joka yhdistettynä nopeisiin leikkauksiin on ihan älytöntä settiä.

Alussa kameran pyöriminen tosin toimi vielä, teki aitoa kaaoottisuutta esim kolariin, kun ensihoitajat on siinä tilanteessa auttamassa, mut sit se kameran pyöriminen meni myöhemmin leffassa todella paljon yli, astuttiin ihan yli siinä. Muakin rupesin mahassa melkein kiertämään sen pyörivän kameran käytön kanssa. Montahan tuhatta leikkausta leffassa on? Joka tapauksessa varmaan eniten leikkauksia kuin missään leffassa jonka olen nähnyt.

Jos jotain hyviä puolia pitäis etsiä niin leffassa melkein paras juttu on, et juonta kerrotaan rosvojen lisäksi myös ambulanssin ensihoitajien näkökulmasta ja vielä poliisienkin vinkkelistä joka sai paljon ymmärrystä heidän työstään, sympatiat puoleensa ja tunteen et miten kauheita juttuja omassa työssän joutuu näkemään

Leffassa ei ole selkeää hyvää ja pahaa puolta mistä vois antaa plussaa. Leffa haluaa voimakkaasti näyttää molemmat osapuolet ihmimillisellä tavalla, eikä ole ihan musta valkoisia asiat. Oma moraali on koetuksella rosvoilla ja Jake Gyllenhaal vetää ihan huikean roolin. Upeasti kannattelee kyllä leffaa osaltaan ja hänen hahmo jäi mysteeriksi motiiviensa kanssa ja tuo oli varmaan leffan paras juttu.

Jos tykkää pankkiryöstä aiheesta ja vauhdikkaasta toiminta mätöstä, niin uskon et tää uppoaa hyvin. Mielenkiintoista oli nähdä miten ryöstäjät eteni strategisesti ja Dannyn rikas rosvo porukka ihan pirun ovelasti kyllä hämäsi poliisia moneen otteeseen. SWAT joukkojen leikkiin mukaan ottaminen oli siistiä mm ku sniputtajat oli asemissa jne. Toimintämättö leffassa oli päätöntä mutta erittäin viihdyttävää otteessa pitävää settiä, ihan kuin Transformerseissa, naurettavaa mut tosi hyvää perjantain viihdettä.

elokuvana 6
viihteenä 8
 
Michael Bayn tyylin kyllä tunnistaa. Kamera pyörii niin perkeleesti, armeija on usein isossa roolissa ja kaikki räjähtää. Bad Boys kakkosen eräässä kohdassa kamera kiertää varmaan kymmenen kertaa päähahmojen ympäri, tuntui että olisi jossain Särkänniemen laitteessa.

Tunnustan kyllä nauttivani herran tietyistä elokuvista melkoisesti, kuten The Island, The Rock, 13 Hours ja Transformers-elokuvasarjan ensimmäisen osa eka puolikas.
 
Tossa kattelin jotain behind the scenes juttuja 4K levyltä niin bay nähnyt jossain tota drone materiaalia ja kutsui sitten jonkun pro lentäjän mukaan joka teki noi kohtaukset, vähän liikaa käyttivät vaikka saa ihan hienoja kuvauksia...

Tosin osa toimintakohtauksista tuntui drone kohtauksia varten rakennetuilta.

Oli myös vähän liian pitkä mutta ite annan baylle aina propsit siitä että tekee mahdollisimman paljon ilman cgi:tä eli oikeilla stunteilla jne

4K laatu ja atmos oli jälleen kerran kyllä loistavaa!
 
The Northman (2022)
katso liitettä 243124
The VVitchin the Lighthousen ohjaajan Robert Eggersin uusin leffa. Leffassa on paperilla aika simppeli juoni joten riittää juonen kuvaukseksi sanoa et kertoo viikinkien ajasta joihin kuului hurjat taistelut, perinteet ja niistä kiinni pitäminen henkeen ja vereen.

Erittäin siisti idea ja sen toteutus joka on täydellisin viikinki kuvaus Valhalla Risingin kanssa jakaen ykkössijan viikinkileffoista imo. Se skandinaavinen mytologia on niin äärimmäisen mielenkiintoista, asiat kuten Valhalla, Valkyria, Odin jne et upeasti luotu jumaltarusto on leffan siistein juttu. Leffa on myös todella ennustuksellinen kaikinpuolin. Viikingit on kuvattu todella brutaaliksi porukaksi. Aivan k-18 leffa kuvastoltaan ja viikinkien sielunmaisema on tosi synkkää tässä. Juonen rakenne on episodeihin jaettu ja mutkikasta dialogia asiaa henkilöiden välisineen juttuineen. Henkilöhahmot on todella vahvoiksi osattu tehdä omineen motiiveinen ja periaatteineen.

Upean näköinen leffa ulkokuoreltaan. Pohjois-Atlantin väritön synkkä miljöö, sekä synkkä Norjan luminen erämaa korppeineen toimi erittäin tyylikäänä tunnelman luojana ja toimivana ahdistuksen tekijänä tuollainen pimeys ja vielä se et tuo miljöö kaikkeudessaan on visionäärin Robert Eggersin oman mielikuvituksensa kautta luotu lopputulos. Oli mikä tahansa miljöönä niin Eggers saa revittyä siitä kaiken irti kuten kahdesta aikaisemmastaan leffasta. Yhdestä tunnelmaa luovasta miljööstä erityismaininta. Jossain luolan pohjalla oleva vain tulen valaisema muuten täysin pimeä paikka jossa joku skandinaaviisen mytologiaan kuuluva noita/velho kertoo häiriintyneitä juttuja ja noita luolassa olevia pimeitä kohtauksia on useita leffassa ja isot peukut siitä. Ite ku tykkään häiriintyneisyydestä leffoissa tosi paljon, niin tällaiset leffat on timantin mukavaa katsottavaa. Noi luolakohdat on muuten visuaaliselta puolesta upeet ku henkilöt menevät tripille ja trippi oli vähäeleisyydeltään tyylikkään simppeli mut sitäkin tehokkaampi. Äänimaailmasta niin kohtaukset, joissa tympeen klisee Hollywood musiikkien sijasta soi tyylikästä mieskuoron hoilausta ja mm selkäpiitä riipivää kaoottisen huutavaa ääniraitaa.

vitja et oli mukava katselukokemus
Tämä oli itselle järkyttävä pettymys :( Juuri sellainen elokuva, josta olisin halunnut pitää; viikinkiaihe ja todella mielenkiintoinen ohjaaja puikoissa. En sitten tiedä, onko studio määrännyt tässä liikaa, vai eikö Eggers vain kykene hallitsemaan suuria kokonaisuuksia ja laajempaa visiota. The Witch ja The Lighthouse olivat kuitenkin niin minimaalisia ja vähäeleisiä elokuvia.

Juoni on paperinohut, joka ei yksinään olisi ongelma, mikäli elokuva olisi kyennyt elämään jotain muuta kautta. Pökkelömäistä näyttelyä, vaivaannuttavaa symboliikkaa, päälleliimattua mytologiaa kun tarjotaan olemattoman juonen päälle, ei käteen jää kuin valtava pettymys ja toivo, että tämä oli vain valtava huti Eggersin uralla tai että hän palaa sellaisen elokuvan pariin, jossa hän on parhaimmillaan. Valhalla Risingista ja tästä tuotoksesta ei voi mielestäni puhua edes samassa yhteydessä.

Elokuvassa oli toki kuvauksellisia arvoja sekä hieno alku ja loppu, mutta pelkästään näiden elementtien pohjalle ei voi elokuvaa rakentaa.

Ehkä suurin pettymys pitkiin aikoihin, olin odottanut jo alkuvuodesta lähtien.

Ps. Lainasin siksi @Tigre sun arvosteluasi, koska olemme harvoin näin eri mieltä ja koska tuo sun arvostelu on erittäin hyvin tehty 😊
 
Tämä oli itselle järkyttävä pettymys :( Juuri sellainen elokuva, josta olisin halunnut pitää; viikinkiaihe ja todella mielenkiintoinen ohjaaja puikoissa. En sitten tiedä, onko studio määrännyt tässä liikaa, vai eikö Eggers vain kykene hallitsemaan suuria kokonaisuuksia ja laajempaa visiota. The Witch ja The Lighthouse olivat kuitenkin niin minimaalisia ja vähäeleisiä elokuvia.

Juoni on paperinohut, joka ei yksinään olisi ongelma, mikäli elokuva olisi kyennyt elämään jotain muuta kautta. Pökkelömäistä näyttelyä, vaivaannuttavaa symboliikkaa, päälleliimattua mytologiaa kun tarjotaan olemattoman juonen päälle, ei käteen jää kuin valtava pettymys ja toivo, että tämä oli vain valtava huti Eggersin uralla tai että hän palaa sellaisen elokuvan pariin, jossa hän on parhaimmillaan. Valhalla Risingista ja tästä tuotoksesta ei voi mielestäni puhua edes samassa yhteydessä.

Elokuvassa oli toki kuvauksellisia arvoja sekä hieno alku ja loppu, mutta pelkästään näiden elementtien pohjalle ei voi elokuvaa rakentaa.

Ehkä suurin pettymys pitkiin aikoihin, olin odottanut jo alkuvuodesta lähtien.

Ps. Lainasin siksi @Tigre sun arvosteluasi, koska olemme harvoin näin eri mieltä ja koska tuo sun arvostelu on erittäin hyvin tehty 😊

Kiitti.:giggle: Kelasin omaa arvostelua tehdessäni et monet ketkä tän tulee katsomaan tulee pahasti pettymään.😀 Musta leffan upea tummanpuhuva tunnelma oli jotain harvinaisen siistiä leffoissa ja tuohon tunnelmaan kiinnittäytyy musta erittäin siistit jumaltarusto jutut tukien tunnelman kanssa toinen toisiaan + uhkaava äänimaailma ja pimeässä tulen valossa näkyvä kuvasto on myös yksi tosi iso tekijä pahansuopaan tunnelmaan.
 
Back
Ylös Bottom