Elokuva-arvostelut!

No Country for Old Men (2007)
Anton-Chigur.png
Leffassa on pirun tyylikäs yleinen hiljaisuus ja hidastempoisuus jotka täydentävät toisiaan ollen yhdessä tosi siisti toimiva yhdistelmä, kohtaukset vaikka ampumahaavan operointi kohtaus kestää pitkän tovin ja monia kohtauksia näytetään todella yksityskohtaisesti. kuvaus on hienoa jälkeä.

Tykkään leffan juonesta et tyyppi löytää sen salkun, piilottaa sen ja tajuaa liian myöhään et salkussa on jäljitin ja psykopaatilla sen jäljittimen hakulaite... ja minkätasoisella psykopaatilla, se onkin toinen tarina. Psykopaatti on jo itsestään karmaiseva asia ja tässä vielä psykopaatti on todella älykäs mikä lisää tuplaten karmivuutta, älykäs + psykopaatti yhdistelmä... ja tuota kauhetta Javier Bardem näyttelee leffahistorian toiseksi parhaana roolisuorituksena ja osaa olla myös näytellessään aivan helvetin pelottava joka johtuu puoliksi näyttelystä ja puolet siitä et Bardem on itsestään hemmetin pelottavan näköinen. Bardemin esittämä Chigurh pitää periaatteistaan kiinni loppuun saakka eikä häntä voi lahjoa rahalla, ei millään, niinkuin yhdessä kohtaa se sheriffi sanoo Brolinille et " vaikka salkku ei olisikaan sinulla niin hän tappaisi sinut pelkän vaivan näön takia" Sit se kolikko juttukin oli moraalisesti päin helvettiä ja bardemin ajatusmaailma miten hän käsittää asiat kolikolla on ihan psykoa.

Äärimmäisen ahdistava tunnelma ku Chigurh ajaa yöllä pimeässä autollaan ja jäljitin alkaa piippaa sitä tiheämmin mitä lähempänä salkku on ja kiihtyvä piippaus vie eräälle motellille. Seuraavaksi tulee mun mielestä leffan ahdistavin kohtaus kun Chigurh sammuttaa käytävän valot ettei Brolinin hahmo näkisi et oven alta näkyisi et Bardem seisoisi oven takana. Plussaa raakuudesta koska runsaan veren näkeminen laittaa vaan ahdistumaan katsojaa lisää. Sit se et ruumiita tulee lisää ja lisää on karmiva ja onnistuu siinä mitä leffa yrittääkin, shokeerata katsojaa. Leffan lopussa on MUNAA koska harvoin näkee leffoja joissa
pahis voittaa.
Se ihan lopun vanhemman sheriffin monologi unestaan viittaa leffan pääpointtiin, samoin kuin leffan nimikin et mistä se tulee ja mitä sen alla on. monitulkintainen asia / leffa.

10
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No Country for Old Men (2007)
katso liitettä 228854
Leffassa on pirun tyylikäs yleinen hiljaisuus ja hidastempoisuus jotka täydentävät toisiaan ollen yhdessä tosi siisti toimiva yhdistelmä, kohtaukset vaikka ampumahaavan operointi kohtaus kestää pitkän tovin ja monia kohtauksia näytetään todella yksityskohtaisesti. kuvaus on hienoa jälkeä.

Tykkään leffan juonesta et tyyppi löytää sen salkun, piilottaa sen ja tajuaa liian myöhään et salkussa on jäljitin ja psykopaatilla sen jäljittimen hakulaite... ja minkätasoisella psykopaatilla, se onkin toinen tarina. Psykopaatti on jo itsestään karmaiseva asia ja tässä vielä psykopaatti on todella älykäs mikä lisää tuplaten karmivuutta, älykäs + psykopaatti yhdistelmä... ja tuota kauhetta Javier Bardem näyttelee leffahistorian toiseksi parhaana roolisuorituksena ja osaa olla myös näytellessään aivan helvetin pelottava joka johtuu puoliksi näyttelystä ja puolet siitä et Bardem on itsestään hemmetin pelottavan näköinen. Bardemin esittämä Chigurh pitää periaatteistaan kiinni loppuun saakka eikä häntä voi lahjoa rahalla, ei millään, niinkuin yhdessä kohtaa se sheriffi sanoo Brolinille et " vaikka salkku ei olisikaan sinulla niin hän tappaisi sinut pelkän vaivan näön takia" Sit se kolikko juttukin oli moraalisesti päin helvettiä ja bardemin ajatusmaailma miten hän käsittää asiat kolikolla on ihan psykoa.

Äärimmäisen ahdistava tunnelma ku Chigurh ajaa yöllä pimeässä autollaan ja jäljitin alkaa piippaa sitä tiheämmin mitä lähempänä salkku on ja kiihtyvä piippaus vie eräälle motellille. Seuraavaksi tulee mun mielestä leffan ahdistavin kohtaus kun Chigurh sammuttaa käytävän valot ettei Brolinin hahmo näkisi et oven alta näkyisi et Bardem seisoisi oven takana. Plussaa raakuudesta koska runsaan veren näkeminen laittaa vaan ahdistumaan katsojaa lisää. Sit se et ruumiita tulee lisää ja lisää on karmiva ja onnistuu siinä mitä leffa yrittääkin, shokeerata katsojaa. Leffan lopussa on MUNAA koska harvoin näkee leffoja joissa
pahis voittaa.
Se ihan lopun vanhemman sheriffin monologi unestaan viittaa leffan pääpointtiin, samoin kuin leffan nimikin et mistä se tulee ja mitä sen alla on. monitulkintainen asia / leffa.

10
Tää on mahtava filmi kyllä. Prisonersin kanssa parhaita 2000-luvun trillereitä
 
A Private War (2018)
pw_03736a_rgb.jpg
Leffa kertoo tositarinan sotareportterista, joka haluaa näyttää maailmalle sen tosi asian miten siviilit kärsivät sodassa.

Olipas ahdistava leffa. Tuollainen et mennään vaarallisimpiin maailmankolkkiin jotenkin mua ahdistaa katsoa ja leffa on jotenkin sellainen et saa tuntemaan ihan, ku ois jollain tasolla sen pienen porukan mukana niissä vaarallisissa maailmankolkissa ahdistaen lisää. Pointsit tuon asian tehokkuudesta. Leffan äänimaailman uhkaavuus ja flaschbackien kaoottisuus ja verisyys edellä mainittujen asioiden kanssa punoutuvat yhteen tehden ahdistavan kokonaisuuden.

Käydään monissa maailmankolkissa ja pahin on lopussa Homs, Syyria. Kun käydään Irakissa sun muissa maissa ensin niin tulee välillä teksti ruutuun et jotain 10 vuotta ennen Homsia, 5 vuotta ennen Homsia... ja tuollainen on tosi kova tehokeino saada tuntemaan et se Homs / kliimaksi Lähestyy ja lähestyy koko ajan ja ahdisti kelata päässä et mitä siellä homsissa saattuu kun sen ajankohdan lähestymisestä mainitaan aina välillä. Ajatuksen tasolla jo ihan karmiva et ollaan eturintamalla ilman asetta ja kunnon puolustusta, rynnärillä ampumisen ja pommien räjähtäessä.

Naisella on ihan selvä trauma ku välillä menee paniikkiin et missä ollaan vaikka ollaan ihan vaan kotona. Jatkuvia painajaisia kokemastaan naisella on useita ja muutenkin nainen on näkemästään ihan palasina ja Rosamund Pike näyttelee erittäin aidosti hahmoaan.
Erittäin realistisen tuntuinen ja silmiä todellakin avaava leffa millaisia kauhuja maailmalla tapahtuu todellisuudessa joka päivä, ahdistavaa et perustuu tositapahtumiin ja katsoa kaikkea niitä näkyjä, ruumiita ja tuskan huutoja raunioituineissa paikoissa leffassa.

Ei kyllä mikään kevyt katselukokemus.

 
Katoin pitkästä aikaa Seven Samurai ja oli kyllä huikea eepos lentäen helposti ehkä jopa top 5een, mutta jos puhutaan massivisista elokuvista niin Farewell My Concubine vie voiton, se on upeaa visuaalista väriloistoa, mutta vielä enemmän vie voiton siksi, että Farewell My Concubine on monikerroksinen rakenteeltaan tehden massivsen katselukokemuksen tunteen ja lisäksi vielä huikea isojen ja monenlaisten elämänkokemusten valtavan iso kaari lapsista aikuisiälle. Leffa on vähän kuin iso matka.
 
Onkohan hyvä? IMDb ssa 6,6 mut ei se aina totuutta kerro.
Aasialainen katastrofileffa(Liekehtivä Torni kopio), ei mitään elämää suurempaa. Perus aivot narikkaan, Ye-Jinn tuo naiskauneutta elokuvaan. Elokuvan olen katsonut kerran aikoinaan kun tuli, ei ole tullut fiilistä palata sen pariin uudestaan. Taisi olla aikamoinen kassamagneetti aasialaisilla markkinoilla, ei ole näköjään hinnalla pilattu.
 
The Neon Demon (2016)
theneondemon-1.jpg
Tyttö haluaa mallimaailman huipulle, mutta saakin huomata et sen alla on jotain paljon, paljon synkempää.

Pahuutta hönkivä tunnelma on erittäin siisti .NWR osaa kyllä luoda kohtauksiin just oikeanlaiset hyvällä tavalla luontaan työntävät musiikit. NWRn kädenjäljen huomaa tosi helposti, just tuo mainitsemani creepi äänimaailma ja sit hiljaisia pitkiä hidastettuja kohtauksia. Hitaista hiljaisista kohtauksista tuli ihan Drive mieleen. Häiriintyneet kohtaukset toivat taas Only God Forgives mieleen ja ennustava ja pahansuopa tunnelma mieleen Valhalla Risingin. Ite tykkään kyllä paljon NWRn tyylistä. Sit monet kohtaukset on säkkipimeitä strobovalojen välkkyessä joissa oli siistiä psykedeelistä visuaalisuutta.

Mallien välinen kateellisuus ja ilkeys leijuu ilmassa leffassa. Se niiden dialogi mallien välillä oli jotenkin kiusallista / vaivaantunutta katseltavaa. Päähenkilötytöllä (Elle Fanning) pyörii päässä kyllä sellainen pyörremyrsky samaan aikaan: Kova stressi ja paineet, toisten ilkeily, täydellisyyden tavoittelu, pakkomielteet, haaveet ja epäonnnistumisen pelko. Alkaa nuo kaikki tytön mielen päälle käydä todella raskaasti ja täten unien, kuvitelmien ja todellisuuden raja on häilyvä. Tyttö haluaa malliksi mut toisaalta taas tyttö on ahdistunut et mitä kaikkea mallina oleminen vaatii et pystyykö hän niihin asiohin mitä leffassa on.

Kauneus käsitteenä on tosi pohdiskelevaa asiaa leffasa. Lopussa kuvataan miten äärimäisyyksiin mennään tehden mitä vaan et päästäisiin kunnon valokeilaan mallialalla. Tuosta vois vielä vähän mainita et mihin liittyen, mut menisi vähän spoilauksen puolelle, joten en sano muuta kuin et hui hemmetti.

vertauskuvauksena sanoma et se
tapettu päähenkilötyttö ei jätä hänen tappajaa rauhaan
, vaan tyttö kummittelee mielessä ja ihan lopussa oli myös vertauskuvallisesti syvää identiteettista pohdintaa
ku tyttö söi tapetun tytön, tai ainakin tämän silmän.

9-
 
Mielenkiintoisia leffoja lunilla. Itellä lähtee tää tilaukseen kun ilmestyy:


Toiseen asian tuo @Heraiini suosittelema Ran lähtee ens keskiviikkona ostoon huutonetista. Harvoin oon mitään leffaa näin kovasti odottanut. Sit voi myös Take Shelter samalla ostaa.
 
Otinkin poies ton listan, ku aattelin et en viiti antaa sen lojua täällä keskeneräisenä, kun lista on melkein puolet kesken.:giggle:

Anyway. Eilen tosiaan laitoin tilaukseen sen Kurosawan Ran leffan.(y)
 
Tigren vinkeistä on monia leffoja tullut katsottua ja nykyaikana kun tällaiset pakkotoiston kaltaiset forumit ovat paljon hiljaisempia tai melkein kuolleita niin ei oikeen hyviä leffavinkkejä löydä mistään joten kiitokset siitä että jaksat näitä kirjotella. Monet näitä varmaan lukevat vaikka eivät tänne kirjoitakkaan. Siitäkin huolimatta pitää sanoa että Tigre olet mielestäni liian avokätinen pisteyttämisesi kanssa. Jos joku on siellä ysin-kympin luokkaa niin sulla on iso lista mitkä on kymppejä tai aivan lähellä sitä. Tuntuu että hieman kriittisyys jää pois tai ainakin huonojen leffojen katsominen jää pois :D

Itse katsoin Robocop 2:sen ihan vasta vaan sen takia kun en muistanut sitä elokuvaa vaikka olin sen nuoruudessa katsonut. Se ei ollut kulttiklassikko ykkösen veroinen missään nimessä ja tiesinkin etukäteen sen mutta halusin silti sen katsoa. Kolmosta en ole ikinä katsonut enkä aikoaan. Se oli ihan imdb-arvosansa vertainen leffa, vähän tämä elokuvan mainoksissa esim. tapahtuva parodiointi lähti kakkosessa liikaa lapasesta, ykkösessä sekin osa toimi paremmin. Kakkos-osa olisi vaatinut vähähän parempaa CGI:tä vaikka en siitä oletusarvoisesti nykyelokuvissa tykkää juuri lainkaan.

Robocop 2 = 5½ /10
 
Byzantium (2012)
byzantium.jpg
Leffa kertoo 200 vuotta eläneistä äidistä (Gemma Arterton) ja tytöstä (Saoirse Ronan) jotka ovat vampyyreja.

Alku oli vielä jees, se aloituskohtaus, mutta sitten mitä pidemmäs leffa etenee sen huonommaksi se muuttuu. Leffassa ei ole mitään voimaa, ei mitään hätkähdyttäviä kohtauksia, pelkkää pintaraapaisuksi jäävää laahaavaa menoa. Eniten leffa kertoo äidin ja tyttären välisestä suhteesta, mut leffaa katsoessa hahmoista ja niiden mahdollisista kohtaloista ei jaksa välittää ei sitten pätkääkään. Paperilla et hypitään eri aikatasoilla ei ole huono asia, mut se on, et tässä se on tehty ihan sekasotkumaiseksi poukkoiluiksi mikä sotki eniten koko leffaa ja sellaista yhtenäisyyden/tiiviyden tunnetta PALJON eikä leffassa tunnu olevan kunnon selkeää punaista lankaa, ohjaaja ei vaan osaa kuljettaa leffaa useammalla aikatasolla eikä oikein muutakaan. Sitten luulisi et tällaisessa vampyyrileffassa olisi jännitystä, mut ei oo muuten pisaraakaan, ei edes minkäänlaista tunnelmaa, joka on jo aika kova saavutus. Eniten mua ärsytti leffassa ne tytön muka tarkoitusta täynnä olevat päänsisäiset ajatukset, mm jotain vertauskuvauksellisuutta olevinaan, mut sitä ei ollut vaan sen sijaan jotain ihan ihme höpinää sen tilalla. Oli kyllä työlästä katsottavaa. 4-10 asteikolla

6
 
Warcraft: The Beginning 4K
world-of-warcraft-movie-sequel-blizzard-entertainment-1024x576.jpg

maxresdefault (1).jpg
Alussa päähenkilö örkki kertoo/pohjustaa leffan idean lyhyesti ja napakasti. Se ei tarvinnut kunnon taustoista asioista koska leffa on juoneltaan niin simppeli. Örkkien maaon kuolemassa ja sit örkkivelho imee kättä heilauttamalla kaikista lukemattomista ihmisvangeista elämän pahalla vihreällä taikuudella ja niillä ihmisten elämällä velho örkki taikoo portaalin ihmisten maailmaan. Musta oli plussan puolelle kallistuva idea tällaiselle aivot narikkaan viihteelle.

Aika veikeesti esitellään eri kuningaskuntia, tulee paikan nimi ruutuun ja samalla kuvataan jotain kuningaskuntaa. Game of Thronesista pöllity ihan selvästi.:LOL:

Mun sympatiat oli alusta asti päähenkilö örkin puolella. Hyvis eikä halua taistella tai satuttaa ihmisiä tai ketään. Sitten ihan hyvin kirjoitetut hahmot joilla jokaisella on omat motiivinsa. Muunmuassa Durokan (päähenkilö örkki) Ganora (örkkin nainen), Lothar (sotilas) Gul'dan (pääpahis örkki) ja leffasta löytyy yllättävästi noista hahmoista pohdiskeluakin, mm et missä menee hyvän ja pahan raja ja tosiaan ne mainitsemani motiivit. Todella kovatasoista lojaaliutta myös löytyy tietyistä hahmoista. Etenkin Durokanista. Juonesta, niin sellainen 7½ tasoisesti, ei mitään ihmeellistä, mut ei mitään sen isompaa valittamista. Yhtenäinen selkeä etenemisen suunta, Ei laahausta, ei Poukkoilevuutta.

Visuaalisesti 4kna on julmetun hienoista silmäkarkkia. CGI oli sellaista ihan nättiä, ei parasta mitä oon nähnyt leffoissa mut ehdottomasti tosi hyvän näköistä. Mielikuvituksellisuudesta on ihan huikeen kekseliäään näköisiä mm yhden örkin asu, kun molemmilla hartioilla on t-rexin pääkallo ja luuranko selkäranka laskee selän taakse. sit mielikuvituksellisuudesta tykkäsin sen boss örkin selästä tulevista piikeistä ja siitä fel taikuudesta joka leijuu ilmassa sellaisenä vihreänä usvana. 4k pääsee oikeuksiinsa mielikuvituksellisuuden kautta. Antaa tavallaan kasvot mielikuvituksellisuudelle.

Odotan kyllä jatko-osaa.

8
 
Freaks (2018)
zi5q6kxe76cqser00ufg9g5ki8o.jpg
Täysin vainoharhainen isä pitää tyttöään vankina kotona, koska on varma et ulkona on hengenvaarallista. Tässä on samantyyppinen idea kuin 10 Cloverfield Lanessa, joskin muuttuu aivan erilaiseksi, huonolla tavalla. Hitaasti aukeavassa juonessa alussa on vainoharhainen, paranormaali, häiriintyntynyt ja etenkin mystinen tunnelma sekä tapahtumat myös noiden mainittujen juttujen kaltaisia. Oli kyllä tosi mielenkiintoista seurata leffaa vielä aluksi kun ei tiennyt yhtään et mikä siellä ulkona vaanii vai vaaniko mikään. Tyttö näkee melkein alussa ikkunan raosta jäätelöauton et se viittais vähän et ulkona ei oo mitään, mut sit taas puolestaan tuo jäätelöautokohtaus oli yhden seikan takia hyvin surrealistinen. Leffan jujusta ripotellaan yhdessä vaiheessa pieni mutta sitäkin selkeämpi vinkki josta jo arvasi heti et millainen leffa on(n) ja mitä siinä tulee suunilleen käymään.(n) kaikki alussa olevat hienon mystiset jutut mitä ulkomaailmassa on lakaistaan maton alle ja tilalle tulee epäkiinnostavaa sataan kertaan nähtyä kliseistä hollywood kamaa, missä ei ole mitään uutta ja omaperäistä. Loppu menee itseään toistavaksi ja typerästi venytetyksi kohellukseksi ja toivoi et voisko leffa jo loppua.

6-
 
Back
Ylös Bottom