Elokuva-arvostelut!

Illan leffana toimii tällainen jonka aiemmin vinkkaisinkin muille kun listasin yhteen postaukseen mukaan tän leffan. En vaan jostain ihmeen syystä oo vielä katsonut, ku sijoittuu mulle niin haastaviin asioihin, poliittisiin asioihin Kiinassa, vallankumouksiin siellä jne, niin jotenkin vältellyt tätä leffaa, mut nyt se katsotaan perkele:LOL: ja ehkä arvostelen jos siltä tuntuu, mut mielenkiintoinen kuitenkin idealtaan ja imdbn pisteet vihjaa et ei tuo ihan susipaska varmaan oo.

Oikein hyvä elokuva kyseessä, suosittelen katsomaan ohjaajan ensi tekeleen Keltainen maa ja The Emperor And The Assassin. Siis jos nämä ovat jostain syystä jääneet katsomatta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja niin taitava ohjaaja kuin Lars von Trier onkin ja miten upea elokuva Antichristkin on, niin pakko esittää eriävä mielipide. Ja nyt kun on kerrankin eriävä mielipide, niin karrikoidaan aika huolella :)
Mielestäni Antichrist alkaa jo vaipua ylitsevuotavan itseriittoisuuden puolelle taiteellisessa ilmaisussaan, samalla kun Ari Aster luo Midsommarillaan jotain aivan uutta ja omaa.
Mutta oli sitten tarkoituksella liioiteltu mun näkemys, Antichrist on poikkeuksellisen hieno elokuva 👍

Ymmärrän tosi hyvin tuon näkemyksen ja tällaiset eriävät mielipiteet leffoista on vaan mukavia.:giggle: Tuo juttu voi tosi hyvinkin olla totta et menee"ylitsevuotavan itseriittoisuuden puolelle taiteellisessa ilmaisussaan" mut ite en oo ees tota hoksannut ajatella leffaa katsoessa tai oon jotenkin alitajuisesti pystynyt jotenkin ohittamaan kokonaan tuon miinuksen, ku vaakakupissa se leffan hienous jotenkin on niin paljon omaan makuun sinne kallistuva. Antichrist on siitä musta pirun tyylikäs, et kun leffa alkaa niin se jäätävä tunnelma ei katkea ei sitten missään vaiheessa leffaa vaan koko ajan mennään aina loppuun asti aivan karmaisevasti koko aika lähemmäksi ja lähemmäksi
saatanaa yhteydessä luontoon mut etenkin saatanaa yhteydessä ihmismielen syvyyksiin
se tunnelma vaan pahenee tosiaan mitä pidemmäs leffa etenee koska
saatana
aiheena ei oo mikään kovin hyvän kevyt ja se Trierin voimakas masennus jonka tilassa hän tän leffan teki niin on jotain uskomatonta musta et miten se voi näkyä niiin voimaakkaasti elokuvassa ollen aivan poikkeuksellinen mestariteos siinä mielessä et miten oma mielentila voi välittyä oman teoksensa kautta niin hyytävän näkyvästi.:eek:

niin ja huomasin tuon et "tarkoituksella liioiteltu" näkemys😉 vaikka pidät sitä jollain tasolla et se menee noin se leffan miinus ja ymmärrän hyvin tuollaisen näkemyksen,:)
Ari Aster tosiaan on jotain ihan uudenlaista se hänen tyylinsä.(y)
 
Jumaliste toi Farewell My Concubine(y) Haluan vielä katsoa leffan uudestaan huomenna ennen arvostelun tekemistä mut voin jo tässä vaiheessa sanoa yhden asian.

Oon sanonut täällä et Oldboy on niin huikee leffa, et sitä ei tuu mikään leffa ohittamaan, mut tässä kun katsoin ton Farewell My Concubine niin on aika mykistynyt olo, Sellainen olo tällä hetkellä et ois Oldboyn kanssa jaetulla ykkösijalla ja jos tuun siihen tulokseen et ei voita Oldboyta niin voin jo nyt sanoa et pääsee kyllä millimetrin lähelle Oldboyta omasta mielestä, varma kakkosija kuitenkin satavarmasti. En tosin uskalla suositella tätä leffaa oikein:LOL: sillä veikkaan et valtaosa saa vain päänsäryn leffasta ja kovan vitutuken jos kuviteltais et jotkut katsois tän. Enkä tarkoita et ne ketkä ei tykkäis yhtään tästä sais päänsäryn jne niin huonona asiana todellakaan. Mul on vaan sellainen olo et valtaosa ei tykkää tällaisesta. Mut niille ketkä on kovia Aasialaisleffojen ystäviä niin niille saattaa toimia kuten lunikin tossa sanoi et oikein hyvä leffa. Leffa ei ollut mitään tekotaiteellista eikä myöskään taiteellinen, se mikä siinä kolahti ei johdu mistään taidemaisuudesta milliäkään vaan siitä miten massiivisen tuntuinen eepos leffakokemus oli.
cytivubopno.jpg
 
Ymmärrän tosi hyvin tuon näkemyksen ja tällaiset eriävät mielipiteet leffoista on vaan mukavia.:giggle: Tuo juttu voi tosi hyvinkin olla totta et menee"ylitsevuotavan itseriittoisuuden puolelle taiteellisessa ilmaisussaan" mut ite en oo ees tota hoksannut ajatella leffaa katsoessa tai oon jotenkin alitajuisesti pystynyt jotenkin ohittamaan kokonaan tuon miinuksen, ku vaakakupissa se leffan hienous jotenkin on niin paljon omaan makuun sinne kallistuva. Antichrist on siitä musta pirun tyylikäs, et kun leffa alkaa niin se jäätävä tunnelma ei katkea ei sitten missään vaiheessa leffaa vaan koko ajan mennään aina loppuun asti aivan karmaisevasti koko aika lähemmäksi ja lähemmäksi
saatanaa yhteydessä luontoon mut etenkin saatanaa yhteydessä ihmismielen syvyyksiin
se tunnelma vaan pahenee tosiaan mitä pidemmäs leffa etenee koska
saatana
aiheena ei oo mikään kovin hyvän kevyt ja se Trierin voimakas masennus jonka tilassa hän tän leffan teki niin on jotain uskomatonta musta et miten se voi näkyä niiin voimaakkaasti elokuvassa ollen aivan poikkeuksellinen mestariteos siinä mielessä et miten oma mielentila voi välittyä oman teoksensa kautta niin hyytävän näkyvästi.:eek:

niin ja huomasin tuon et "tarkoituksella liioiteltu" näkemys😉 vaikka pidät sitä jollain tasolla et se menee noin se leffan miinus ja ymmärrän hyvin tuollaisen näkemyksen,:)
Ari Aster tosiaan on jotain ihan uudenlaista se hänen tyylinsä.(y)

Juuh, todellakin ihan vaan koitan saada vähän vääntöä aikaan, kun ollaan niin yhtä mieltä leffajutuista keskimäärin 😁

Mutta ei tästä oikein saa kyllä mitään debattia aikaan, kun mä arvostan Antichristia liikaa ja sä taas Midsommaria.

Täytyy kyllä katsoa tuo Antichrist taas. Breaking the Waves on mielestäni Trierin selkeästi upein saavutus, joka pitäisi myös tsiigata...
 
Katselin pitkästä aikaa Schindlerin listan ja kylläpä oli hiljaista elokuvan jälkeen. Muistin miksi edellisestä kerrasta oli niin pitkä aika. Kyseinen teos menee siihen kastiin, jotka jättävät jäljen ja ovat todella raskaita kokemuksia. Todella ahdistava, masentava ja surullinen elokuva. Samaan kastiin menevät mm. Jahti, Lilja 4-ever, Dancer in the Dark ja Irreversible. Nämä ovat todellista kauhua sieltä pahimmasta päästä.

Ralph Finnes on hyytävä roolissaan. Koskaan ei tiedä ampuuko hän jonkun vain siksi, koska tämä ei ollut tarpeeksi nopea tekemään saranoita.
Oli muuten melko jäätävä se kohta kun pyssy ei lauennut..
Lopun kohtaus jossa
Liam Neesonin hahmo romahtaa kun ei omien sanojensa mukaan onnistunut pelastamaan tarpeeksi ihmisiä
riipaisee todella syvältä. Mustavalkoisuus toimii, samoin kuin lähes dokumentaarinen kuvaustapa. Väriä käytetään vain muutamassa kohdassa ja ne jäävät kyllä mieleen. Varsinkin se
pikkutyttö..
.

Leffa kuuluu yleissivistykseen ja kaikkien pitäisi nähdä se kerran elämässään. Kokemuksena todella raskas ja siksi ei omista samaa uudelleenkatseluarvoa kuin ohjaajan muut leffat.
 
En oo vielä ikinä kattonyt tuota Schindlerin listaa vaikka aihepiiri on todella kiinnostava. Aiheesta tai aiheen vierestä meneviä dokkareita on kuitenkin monen monta tullut katseltua.

The Handmaiden 6/10

Ei tämä oikein uponnut nyt. Juonenkäänteet ihan ok, mutta olipa hidas elokuva! Jos nyt oikein katsoin, suunnilleen tunti meni pelkästään lässyttäessä. Toki nämä aasialaiset elokuvat on järjestään tämmöisiä, eli se pitää miun "hyväksyä". Tuohon tunnelman / henkilöiden luontiin käytetään todella paljon aikaa.

Paras näistä aasialaisista on edelleen tuo Forgotten.
 
Tulihan ne JP Fuxin mietteet viimein leffasta.:giggle: oon odotellut tässä oikeasti mielenkiinnolla milloin tulee sulta mietteet / arvostelu The Handmaidenista ku kiinnostaa kovasti tietää sun leffamaun tietäen (ja tarkoitan tuon hyvällä) et miten nää Aasialaiset uppoaa.(y) Ootko Fux nähnyt Aasialaisleffoista Japanilaista Battle Royalea eli alkuperäistä nälkäpeliä. Se olis siun leffamaun perusteella sellainen joka kaikista eniten Aasialaisleffoista uppoaa siinä tapahtuu ja paljon koko ajan.
 
Tulihan ne JP Fuxin mietteet viimein leffasta.:giggle: oon odotellut tässä oikeasti mielenkiinnolla milloin tulee sulta mietteet / arvostelu The Handmaidenista ku kiinnostaa kovasti tietää sun leffamaun tietäen (ja tarkoitan tuon hyvällä) et miten nää Aasialaiset uppoaa.(y) Ootko Fux nähnyt Aasialaisleffoista Japanilaista Battle Royalea eli alkuperäistä nälkäpeliä. Se olis siun leffamaun perusteella sellainen joka kaikista eniten Aasialaisleffoista uppoaa siinä tapahtuu ja paljon koko ajan.

Joo ei nää ehkä arvostelumielessä oo kovin antoisia, mutta miun tyyli on ennemmin kertoa vaan oma mielipide elokuvista. Varsinaiseen arvosteluun kun ei oikein taidot ja into riitä.

Näistä aasialaisista just tuossa keskusteltiin yhden kaverin kanssa ja samat mietteet meillä aika pitkälti oli, että vaikka elokuva olisi noin muuten oikein hyvä, nää on aavistuksen liian hitaita molempien makuun. Mutta kuten sanottu, se näissä onkin pitkälti se idea.

Battle Royalea en ole nähnyt, mutta voisi senkin ottaa katseluun.

Miusta edelleen paras "eksoottisempi" elokuva on tuo The Raid.

E: Jos rankkaisin nämä aasialaiset nyt katsotut

1- The Raid (kai tämä aasialaiseksi lasketaan :D )
2- Forgotten
3- Parasite
4- Handmaiden
 
Jeps.:) Infernal Affairsin unohdin vinkata, se on tosi poikkeuksellinen Aasialaisleffa siinä mielessä et siinä tapahtuu aivan koko ajan ja on tosi korkeasykkeinen ja tikittävä nopea toteutus.
 
Farewell My Concubine (1993)
cytivubopno.jpg

fairwell_my_concubine_beijing_opera_a_l.jpg

Nyt tulee liian pitkä arvostelu mut en osaa näin massiivista kokonaisuutta moninaisineen asioineen niputtaa puolet lyhyemmäksi ja ytimekkäästi ku niin paljon silloin jäisi kertomatta leffan plussista ja miksi tää nous mun listassa kaikkien aikojen tokalle sijallle.

Leffa alkaa siitä mihin juoni lopussa päättyy eli monien monien vuosikymmenten läpi päähenkilöiden niin hyvällä kuin huonolla tavalla uskomattomien kokemusten läpi. Ruo oli kyllä tosi tyylikäs ja erikoinen aloitus, näytetään loppua ja sit hypätään ihan alkuun sinne mistä kaikki alkoi. onhan tuollaista tosin ja toki nähty monissa monissa leffoissa et näytetään loppua ja sit siirytään alkuun. mut siis plussaa tuolle siksi että tuo ihan alkukohtaus juonen lopusta oli mystisen siisti visuaaliselta tyyliltään, hiljainen ja tyhjä sumuinen oopperasali jne. ja siistin mystinen myös siksi koska siinä vihjattiin asioita ihan pikkuriikisesesti auki mitä olivat kokeneet isolla matkallaan, mut ei kerrottu sen tarkemmin että mitä, eli se jäi tosi mukavasti auki et mitä olivat kokeneet tuolla isolla matkallaan ja annettin tuossa katsojalle tilaa nähdä se matka itse mitä piti sisällään.

Leffassa hypätään tuon jälkeen aivan alkuun jossa nainen kantaa lasta sylissään ja jossa on mustavalkokuva, joka oli leffan ainut mustavalkoinen kohtaus. Toi mustavalkokuva oli tosi tehokas veto ohjaajalta alkuun, koska se sai 1900 luvun alku ajoille sijoittuvan tuon alun tapahtumat tuntumaan todellakin siltä et ollaan jossain 1900 luvun alussa koska mustavalkokuva AINA historiaa kuvaavissa leffoissa jotenkin vie katsojan niihin kaukaisille ajanjaksoille paljon tehokkammin kuin värikuva.

Tuon jälkeen vaihtuu tosiaan värikuvaan ja mennään äärimmäisen vaativaan ja rankkaan saati ankaraan oopperakouluun, jossa oppilaita rangaistaan pienimmistäkin virheistä. rehellisesti sanottuna tuo episodi oli tosi omituista katsottavaa toteutukseltaan, mutta koska leffa todellakin alkoi myöhemmin aueta parantuen ihan saamarin paljon ja asiat miten ne kerrottin leffassa myöhemmin niin ymmärsi täten myös tuon alun kohtauksen tärkeyden ja oli tuossa ekassa "episodissa" plussiakin sen omituisuuden lisäksi. Ihan perkuleen hienoa tunnelmaa luovat mm öiset lumisateet, tyylikästä todella sumuista miljöötä, temppelimäiset rakennukset ja kaikki kiinalaiskulttuurille ominaiset kaikki muutkin lavasteet, seinämaalaukset ja kaikki makeen näköisiä luoden nekin tunnelmaa hienosti ja etenkin ne kilisevät musiikit mm oopperaesityksissä hienoineen pukuineen ja maskeineen sekä hienoja rummunlyöntejä. Itse kiinnitän ain tollaisiin pieniin asioihin leffoissa huomiota sillä ne voivat olla yhdessä merkityksellisen tärkeitä hienon tunnelman tekijöinä leffaan. Myös ystävystymisen alkaminen ekassa episodissa oli hienosti tehtyä et sellaisia pikku vihjeitä siitä asiasta ripotellen paikoitellen ja välillä myös kuvallisen kerronan kautta.

Kun tuosta ekasta melkein puolituntia kestävästä oopperakoulukohtauksesta hypätään siihen kun päähenkilöt ovat aikuisia ja se alun kummallinen totetustyyli onneksi hävisi leffasta onneksi joten leffa parantui tasoltaan aivan julmetun paljon. Visuaalisuuskin nosti monta vaihdetta silmään, siis aivan uskomattoman upean näköisiä etenkin yllä olevissa kuvissa oleva puvustukset ja maskeeraukset, aivan huikeaa jälkeä ja se kaikki värikylläisyys ja värien sekoitus sekä ihan älyttömän paljon yksityiskohtia sisältävät asiat, niin puvustuksissa kuin lavasteissakin. kiinalaisprinteiset lavasteet on parhaimmallan todella upeaa katsottavaa ja joihin liittyen niistä voi löytää erittäin mielikuvituksen siistejä juttuja, esim yhdessä kohtaa henkimaailmaan ja uskontoon liittyvää pieniä asioita lavasteissa.

Kerronta on upeaa aivan 10 tasoa ja dialogi ja näyttely jostain ihmeen syystä on aluksi vähän kökköä mutta alkaa dialogi ja näyttelyä koko ajan parantua aina loppuun asti. Leffan dialogi ja näyttely on aluksi hyvin teatterimaista ja paikoitellen jopa äärimmäisen teatterimaista. jotenkin pystyin ohittamaan ja tavallaan unohtamaan tuon teatterimaisuuden ja keskittyen vaan leffan massivieen juoneen, henkilöhahmoihin, visuaalisuuteen ja kaikenlaisiin ajatuksellisiin ja pohdiskeleviin asioihin. Tuo teatterimaisuus hävisi onneksi etenkin loppuosuus oli normaalielokuvan tyylistä.

Seuraava teksti on teemojen pohdiskelua, ei spoilaa mitenkään vaan nää on vaan pohdintoja leffan tematiikoista jos ne oikein käsitin.

Pääteemoiltaan tää on tosi selvästi muunmuassa kuvaus kiinaan tieytistä historian ajanjaksoista ja kiinaan kulttuurin tavoista eri monille vuosikymmenille sijoittuen kertoen millaiset olot oli kiinassa ja oopperaesiintyjillä tuohon aikaan, millaista myllerystä se oli päähenkilöillä ooperraesiintyjinä monien historian ajanjaksojen halki ja leffa haluaa myös selvästi kuvata miten eritoten vielä, syvempänä ja isompana teemana miten ooppera aiheena oli täsyin yhteydessä ja sidoksiin noille historian ajanjaksoille ja eritoten miksi oopperalla oli paljon yhteyttä esim toisen maailmansotaan ja kulttuurivallankumoukseen jne isältäen erittäin paljon moraalisia asioita, motiiveja, kyseenalaisuuksia ja et kaikki ei oo asioissa mustavalkoista. Erittäin hienosti tehtyä syväulotteista ajatuksellisuutta oli tuossa asiassa millä tavalla ooppera liityi nohin Kiinan histoiran ajanjaksoihin. Leffa kertoo kuitenkin totakin asiaa syvemmin ja rärkeimpänä teemana uskollisesta ystävyydestä ja päähenkilöiden suunnattomasta intohimosta oopperaesiintymiseen ja pitkästä matkasta ajanjaksojen halki ja vaikka se tie sinne huipulle oli tosi kivinen / hankala, niin silti puskivat vaan eteenpäin. Jalkavaimo asiassa joka on leffan päänäytelmän nimi niin on äärimmäisen paljon ajatuksellisuutta. Aloitetaan sanomalla et jalkavaimo on mies ja sitä asiaa pohditaan tosi syvästi tosi pienin elkein ja sanomin sekä välillä kuvallisen kerronnan kautta ja jotenkin pinnan alla pitämättä meteliä leffa tuosta asiasta. Leffa ei tavallaan tyrkytä sitä asiaa katsojalle tai selvästi myöskään ei yritä sillä asialla kalastella mitään palkintoja. Päähenkilöhahmot joita on 2 ja sit 1 naishenkilö joka ei oo ihan päähahmo mut tulee kuitenkin isosti leffaan mukaan, niin noiden kahden päähenkilöiden välinen suhde alkaa muodostua tuon mainitsemani naisen tullessa kuvoihin, niin erittäin monimutkaiseksi kolmiodraamaksi jossa alkaa niiden kahden päähenkilöhahmojen uskollisuus ja periaatteet asioista joka on kestänyt lapsesta asti niin olla koetuksella ja siinä kolmiodraamassa on kaikenlaisia koukeromaisia ristiriitoja, valheita, riitoja, sovintoja jne niin maan perkuleesti erittäin hienosti .Myös omatunnon kolkuttamista ja syyllisyyden tunteita mutta myös syvää vihaa ja sit vielä moraaliset asiat mitä esim se jalkavaimoa esittävä mies alkaa kelailla ystävyydestä ja kolmiodraamasta yhteydessä ooppera asiaan ja jopa samallla kiinan kultturivallankumoukseen ja toiseen maailman sotaan ja kaikkeen muuhun poliittisiin asioihin niin huhhuh mikä paketti leffa on. Mestarillista jälkeä, sillä en oo ikinä nähnyt niin nerokkaasti rakennettua todella syväuloitteista kutoelmaa näistä tän "teemapohdiskelu" tekstin asioista. Lisäksi tuon kaikkeuden kutoelman lisäksi vieläkin ja kaikkein kovimmat kiksit kuitenkin sain siitä et leffa on mun mielestä Leffahistorian massiivisimman tuntuinen eepos koskaan sillä tässä kuljetaan niiiin iso matka läpi ja tyylillä et et en oo vastaavanlaista nän massivisen ison matkan kokemuksen tunnetta tuntenut leffoissa koskaan. Lisäksi teemoilltaan hstoriallisesti ja poliittisesti erittäin tärkeä ja merkittävä teos leffahistoriassa, etenkin kiinassa.

Leffan lopetus on mestariteos tasoa joka hienosti näytetään pirun tyylikkäästi seinämaalauksen kautta mitä lopussa tapahtui

Niinkuin aiemmin sanoin, niin on ihan millimetrin päässä mulla Oldboysta ja tosi helppo kakkosija heittämällä mun listalla.
10
 
Ymmärrän tosi hyvin tuon näkemyksen ja tällaiset eriävät mielipiteet leffoista on vaan mukavia.:giggle: Tuo juttu voi tosi hyvinkin olla totta et menee"ylitsevuotavan itseriittoisuuden puolelle taiteellisessa ilmaisussaan" mut ite en oo ees tota hoksannut ajatella leffaa katsoessa tai oon jotenkin alitajuisesti pystynyt jotenkin ohittamaan kokonaan tuon miinuksen, ku vaakakupissa se leffan hienous jotenkin on niin paljon omaan makuun sinne kallistuva. Antichrist on siitä musta pirun tyylikäs, et kun leffa alkaa niin se jäätävä tunnelma ei katkea ei sitten missään vaiheessa leffaa vaan koko ajan mennään aina loppuun asti aivan karmaisevasti koko aika lähemmäksi ja lähemmäksi
saatanaa yhteydessä luontoon mut etenkin saatanaa yhteydessä ihmismielen syvyyksiin
se tunnelma vaan pahenee tosiaan mitä pidemmäs leffa etenee koska
saatana
aiheena ei oo mikään kovin hyvän kevyt ja se Trierin voimakas masennus jonka tilassa hän tän leffan teki niin on jotain uskomatonta musta et miten se voi näkyä niiin voimaakkaasti elokuvassa ollen aivan poikkeuksellinen mestariteos siinä mielessä et miten oma mielentila voi välittyä oman teoksensa kautta niin hyytävän näkyvästi.:eek:

niin ja huomasin tuon et "tarkoituksella liioiteltu" näkemys😉 vaikka pidät sitä jollain tasolla et se menee noin se leffan miinus ja ymmärrän hyvin tuollaisen näkemyksen,:)
Ari Aster tosiaan on jotain ihan uudenlaista se hänen tyylinsä.(y)

Mua kiinnostaa myös paljon nämä ohjaajien mielentilat, joissa elokuvat on tehty. Pascal Laugierin masentuneena työstetty Martyrs ja kaiken henkisen työn jälkeen paremmassa voinnissa ohjattu Incident in a Ghostland ovat huima esimerkki, joista jälkimmäinen kuvautuu parantumisprosessina ja elokuvan päähenkilön viimeinen lause on kuin metafora tai jopa hyvinkin suora kommentaari Laugierin psyykeen rekonstruktiosta.
 
Katselin pitkästä aikaa Schindlerin listan ja kylläpä oli hiljaista elokuvan jälkeen. Muistin miksi edellisestä kerrasta oli niin pitkä aika. Kyseinen teos menee siihen kastiin, jotka jättävät jäljen ja ovat todella raskaita kokemuksia. Todella ahdistava, masentava ja surullinen elokuva. Samaan kastiin menevät mm. Jahti, Lilja 4-ever, Dancer in the Dark ja Irreversible. Nämä ovat todellista kauhua sieltä pahimmasta päästä.

Ralph Finnes on hyytävä roolissaan. Koskaan ei tiedä ampuuko hän jonkun vain siksi, koska tämä ei ollut tarpeeksi nopea tekemään saranoita.
Oli muuten melko jäätävä se kohta kun pyssy ei lauennut..
Lopun kohtaus jossa
Liam Neesonin hahmo romahtaa kun ei omien sanojensa mukaan onnistunut pelastamaan tarpeeksi ihmisiä
riipaisee todella syvältä. Mustavalkoisuus toimii, samoin kuin lähes dokumentaarinen kuvaustapa. Väriä käytetään vain muutamassa kohdassa ja ne jäävät kyllä mieleen. Varsinkin se
pikkutyttö..
.

Leffa kuuluu yleissivistykseen ja kaikkien pitäisi nähdä se kerran elämässään. Kokemuksena todella raskas ja siksi ei omista samaa uudelleenkatseluarvoa kuin ohjaajan muut leffat.

Hitto, en olisi kyllä ikinä nostanut Schindlerin listaa noiden mainitsemiesi elokuvien tasolle millään osa-alueella. Mutta nyt en kyllä uskalla ruveta yhtään vanhan muistikuvan perusteella arvioimaan, kun vertailukohdat oli niin hyvin valittu. Olen pitänyt täysin yliarvostettuna ja laskelmoituna, mutta taitaa olla kyllä reilusti toistakymmentä vuotta viime katselusta. Pitää kaivaa katselupinoon :)
 
Katoin Rambo Last Blood ja:
Oli sitten pakko kattoa Rambo First Flood perään ja huh-huh miten upeaa. Väkivaltaiseksi mielletty elokuva ja machoilua ja M16 yhdellä kädellä lonkalta jne on ne mielikuvat. Mutta: elokuvassa kuolee yksi ihminen.
Mun mielestä alun tarinaa ja joukkuetovereiden etsintää olis voinu vähän syventää ja pidentää.
Noin muuten tosi hieno tarina mainstreamia vastaan veteraanien puolesta(?), kuitenkaan liikaa olematta poliittisesti asenteellinen siihen suuntaan, alussakin tulee omien kuoleminen levitettyjen torjunta-aineiden takia syöpään topikkina esiin.
Yks jännimpiä juttuja tässä leffassa on mun mielestä se, että tässä ei ole nainen tai perhe se perinteinen syy rageen, vaan oman pään pehmeneminen sodan kovista kokemuksista ja miten se syö kunniaa pois. Kertomus John Rambosta ja miten yhteiskunnan ympärillä kokee.
Perusräiskintäelokuvan genreen verrattuna poliisitkin ovat moniulotteisia suhtautumisessaan Ramboon. Ja eivät juhli vaikka luulivat jo nitistäneensä Rambon. Eli väkivallan ihailu ei ole pointti.
Mitä tää elokuva ihailee on mun mielestä selviytyminen, miten makeeta se on kun Rambo pieksee kaikki omilla ehdoillaan 1-200 luonnonlaeilla kun mennään. Mutta vasta sen jälkeen kun sopeutuminen normaaliin ihmisten kanssakäymiseen perustuvaan yhteiskuntaan on käynyt lähestulkoon mahdottomaksi 1-1
Upea tarina.
 
Oikein hyvä elokuva kyseessä, suosittelen katsomaan ohjaajan ensi tekeleen Keltainen maa ja The Emperor And The Assassin. Siis jos nämä ovat jostain syystä jääneet katsomatta.

Nuo mainitsemasi leffat pitää kyllä jostain vaiheessa koittaa etsiä esim huutonetistä tms. Kolahti tosiaan niin kovaa tuo Farewell My Concubine. Thanks noista vinkeistä! Kolahti niin kovaa et ku yritin leffan jälkeen katsoa jotain vähän kevyempää esim Godzilla 2 King of the Monsters: ia mut ku oli niin perhanan vaikuttava leffa et oli fiilis et ei tuollaisen kokemuksen jälkeen vaan pysty suoraan alkaa katoa jotain Godzillan kaltaista hömppää ku tiputus tasosta olisi liian massiivinen niin jätin illalla esim ton Godzillan katsomatta.:LOL:
 
Greyhound
Näyttökuva 2020-7-23 kello 18.03.23.png

Liittoutuneiden ja saksalaisten U-veneiden välistä kissa ja hiiri -leikkiä Atlantilla II-maailmansodassa vuoden 1942 alkupuolella. Tom Hanksin rooli laivasto-upseerina, jonka komennossa USS Keeling turvasi monikansallista kauppalaivaryhmää, vie ja kannattelee elokuvan kertaakaan "uppoamatta" tylsyyteen. Vaikka leffa vilisee merisodankäynnin termistöä pitää se silti otteessaan ja katsojalle välittyy hienosti sukellusveneiden kanssa taistelevien piinaava jännitys. Kaikille merisotaleffojen faneille erityisesti.

8/10




"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)
 
Schindlerin Lista (1993)

0191329072530_p0_v1_s550x406.jpg


Tositapahtumiin perustuva elokuvaeepos kertoo juutalaisvainosta toisen maailmansodan aikaisessa Puolassa ja siitä kuinka yksi mies pelasti yli 1000 puolanjuutalaista SS-joukkojen vainolta ja kuolemalta.

Julma, synkkä, brutaali, koskettava kuvaus siitä mitä juutalaiset ovat joutuneet kokemaan ja tapa jolla Steven Spielberg sen esittää on vaikuttava. Se jättää katsojan hiljaiseksi. Elokuva ei missään nimessä ole treffi-ilta tavaraa. Se saa sinut ahdistumaan ja pohtimaan. Vaikka elokuva on hyvin pitkä niin itse en missään kohdassa ollut tylsistynyt tai katsonut kelloa katsoakseni kauanko tätä on jäljellä. Katsoin ruutua hyvin keskittyneesti. Dialogi ja näyttelijäsuoritukset johdattavat tarinaa hienolla tavalla etiäpäin. Näyttelijäsuorituksista eritoten haluan nostaa esiin Liam Neesonin, joka näyttää pääroolissa Oskar Schindlerinä että hän ei toimi ainoastaan aivottomissa toimintaelokuvissa vaan hän osaa esittää vakuuttavasti myös vakavampia rooleja. Toisena Ralph Fiennes joka esittää SS-upseeria Amon Goethia, joka on kylmä, sadistinen, brutaali ja määrätietoinen tehtävässään. Fiennes loistaa roolissaan ja pienenä triviana luin että elokuvan kuvauksissa yksi oikea keskitysleirltä selviytyjä oli ahdistunut suuresti kun hän näki Fiennesin roolissaan. Oli kuulemma muistuttanut niin paljon oikeaa Goethia. Vaikuttavaa.

Elokuva on tosiaan melkein täysin, muutamaa asiaa lukuunottamatta, mustavalkoinen, mikä on minusta juuri oikea ratkaisu. Se antaa vahvistusta sille että aihe-alue on synkkä. Visuaalisesti mustavalkoisuus toimii myös hyvin, esimerkiksi koiran hengitys näyttää hienolta mustavalkoisena. Tai veri mikä vuotaa maata pitkin. Elokuvan äänimaailma toimii loistavasti ja valitut musiikit lisää tunnetta monissa eri kohtauksissa.

Tämä on yksi elokuva minkä jokainen pitäisi nähdä.

10/10
 
Todellakin tuollaisen leffan kuin Schindlerin listan on ehdottomasti oltava mustavalkoinen ku se tosiaan niinkuin itekin aiemmin mainitsin niin vie paljon tehokkaamiin sinne kaukauiselle aika kaudelle mustavalkokuva. (y)

Olitko @Heraiini sä se joka joskus suositteli mulle lentävien tikarien taloa?:giggle: Ihan jäätävän kova leffa etenkin se loppu battle siellä lumisateessa oli aivan huikeeta.

Toiseen asiaan. Kun täällä puhuttu nyt noista kauhumaisista leffakokemuksista jotka ei oo tavallaan oo kaikki kauhuleffoja mutta omalla tavallaan niinkuin Jerico hyvin sanoi et ne on kauhua pahimmasta päästä eli ei kauhuleffoja vaan kauhumaisia kokemuksia kuten, Schindlerin lista, Jahti, Lilja 4 ever jne niin pakko mainita toteamuksena ku oon aiemmin tästä jo puhunut mut siis naisen kivitys on aivan järkyttävä elokuva... Ihan hirveetä katottavaa oikeesti joka ei oo kauhuleffa myöskään vaan omalla tavallaan mieleen syvyksiin vaikuttaa puhdasta kauhua.

82546820.jpg
 
vaikka sanoin täällä et jos pidän taukoa etten tee siitä mitään numeroa, mut sen takia nyt on pakko mainita ihan vaan sen takia ku täällä on keskustelut vähän kesken niin olisi sen takia aika asiatonta hävitä vaan, jos joku kysyy vaikka jotain jne niin se on ainut syy miksi asiasta nyt sanoin, et meen pelien pariin joksikin aikaa. :giggle:
 
Katie Says Goodbye (2016)

Aina löytää jotain kun vain jaksaa tonkia ...... nyt tällainen
Näyttökuva 2020-7-25 kello 16.56.27.png



Karun kertomus Katiesta joka on on optimistinen ja parantumaton 17-vuotias romantkko. Katie työskentelee rasvaisten lautasten ja surkean palkan -tienvarsikuppilassa New Mexicossa ja asuu perävaunussa alkoholi-ongemaisen, rahattoman äitinsä kanssa. Täydentääkseen niukkaa elantoaan ja säästääkeen suureen unelmaansa sekä auttaakseen äitiään Katie myy itseään aloittelevana huorana; koulun opettajasta poliisiin ja kuppilassa pysähtyville rekkakuskeille. Ihmissuhteiden luominen on satunnaista ja vaikeaa. Pohjavire on surullisen ahdistava. Olivia Cooke (minulle kohtuu uusi näyttelijä) vetää ihmettelevine "bambin silmineen" roolinsa hienosti.
Ei mikään Vau-tunnetason teos mutta ihan katsottava jos moodi on sopiva ja pitää yleensäkin semi-realistisista tarinoista.


7/10

1595686290046.png




"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)
 
Pelaankin vaan välillä ja välillä tänne jotain. Tulin siihen lopputulokseen. Nyt oon asiasta hiljaa.

aiheeseen tekeekö @descent vielä top 100 lista muuten ja missä vaiheessa on jos on tekeillä vielä?

Vois ehkä tänään jonkin leffan katsoo, ehä La Haine / viha ku löytyy hyllystä ja kattomisest on pitkän aikaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom