Elokuva-arvostelut!

Pelaankin vaan välillä ja välillä tänne jotain. Tulin siihen lopputulokseen. Nyt oon asiasta hiljaa.

aiheeseen tekeekö @descent vielä top 100 lista muuten ja missä vaiheessa on jos on tekeillä vielä?

Vois ehkä tänään jonkin leffan katsoo, ehä La Haine / viha ku löytyy hyllystä ja kattomisest on pitkän aikaa.

No lista on käytännössä tässä ollut valmis, mutta olen koittanut katsoa mahdollisimman paljon potentiaalisia listalle tulijoita sekä listalla olevia, jotta pystyy edes joten kuten sijoittamaan.

Esim. Taksikuski on listalla toki, mutta katsoin sen tänään uudestaan, kun viime katselusta kymmenisen vuotta :)

Mutta en mä niitä kaikkia pysty nyt uudestaan katsomaan, että pitänee vaan joku kerta uskaltaa pistää näytille 🤔
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Polytechnique (2009)


Näyttökuva 2020-7-30 kello 21.05.56.png


Toteen perustuva leffa ja ohjaajana Denis Villeneuve. Ei mikään mestariteos. Mustavalkoisena ja tappajan (roolin vetää Maxim Gaudette) tyhjään tuijottava katse vievät elokuvaa eteenpäin juuri siinä kyynisessä tilassa mikä ilmeisemmin on pyörinyt tuon naisia lahtaavan luuseritappajan mielessä. Elokuva ei mitenkään pohdi eikä kerro miksi näin tapahtui. Se jättää jokaiselle katsojalleen varmasti mieleen kysymyksen: miksi näin tapahtui ja miksi näin tulee tapahtumaan yhä uudelleen ja uudelleen.


7/10







"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

 
Vois tässä ihan joku päivä ostaa huutonetistä Oldboyn ku oon omani hävittänyt ja sit tehdä kattava arvostelu, koska haluan kertoa kaikki syyt miksi se on mun mielestä paras koskaan tehty leffa. En oo tehnyt koskaan kuin lyhyen arvostelun aikoinaan leffasta.

Äsken katsoin hukkasin kehoni netflixixsta ja oli aivan huikea teos ja alan kohta rakennella arvostelua siitä.
 
I lost My Body (2019)
I lost My Body.jpg

Aluksi annetaan katsojalle tosi pieni vihje käden omistajasta hänen ollen siinä tilassa kun käsi irtosi, mut tyylikkäästi ei näytetty sen enempää kuin käden omistaja makaamassa maassa ja verta lattialla, se jätettiin katsojalle tuo kohtaus auki antaen vinkki, et tällainen kohtaus on tulossa leffassa ja onnistuen tehtävässään tuon karun jutun näyttäminen saamaan katsojan tai siis ainakin minut odottomaan todella isolla mielenkiinnolla et minkä tapahtumasarjan seurauksena tultiin tuohon pisteeseen et poika makaa maassa ja verta lattialla. Tuossa ennenkuin käsi alkaa seikkailemaan pitkin Pariisia etsiessään omistajaansa, niin näytetään jokin muistelukohtaus ja tääkin ihan alussa leffaa, jossa isä neuvoo lapselleen miten kärpänen saadaan kiinni ja tuokin oli siisti veto kun ei tiennyt alussa yhtään liittyikö muisto mihin, keneen ja miksi.

Palataan nykyhetkeen kun käsi lähtee etsimään omistajaansa Pariisista. Leffa on visuaalisesti aivan huikean näköinen vois mainita kymmeniä juttuja, mut esim se yöllinen Pariisi oli upeeta katottavaa, mut etenkin sit visuaalisesti upeaa kun tulee erittäin alakuloinen täysin unenomainen kohtaus, mut siitä ei sen enempää sen sisällöstä, mut visuaalisesti siisti tuo kohta kun menee mustavalkoiseksi kuva ja taiteellinen piirrustusjälki antaa leffan mielikuvituksellisuudelle kasvot, koska mm tuo kohtaus on erittäin mielikuvituksellisella silmällä ja kädejäljellä toteutettu ja musiikit liioittelematta melkein upeinta mitä kuullut missään tukien täydellisesti sitä leffan surullista ja surrealistista tunnelmaa. noita surrealistia kohtauksia tulee milloin missäkin kohtaa leffaa ja ne on myös äärimmäisen ovelia sillä eri muistojen, kuvitelmien ja unien ja niiden sekoitusten eri variaatiot tullessa viearailemaan nykyhetkeen jne on todella mystistä jopa psydekeelistä. Sekin et ihan kuin joissain kohdin myöhemmin leffassa oltais liikuttu kahdella aikatasolla samaan aikaan JOS oikein käsitin.

Käden matkaa ei voi sanoa todellakaan seikkailumaiseksi kevyeksi hyvän olon ja koko perheen leffaksi, ei siis mitenkään, vaan se käsi yrittää todella epätoivoisesti löytää omistajansa isosta kaupungista. Mua harmitti sen käden puolesta oikeasti joka on aika omituista, mut leffa oli vaan osattu kaikilta osa-alueiltaan tehdä niin surulliseksi. Välillä käsi menee myös hypernopeasti eteenpäin syystä x ja se oli kyllä viuaalisesti siisti mm tuo vauhti kohtaus josta alkaa surullisen tunnelman lisäksi jännitys jymähtävineen musiikkeineen. musiikkeja on kyllä vaikka kuin maan saamaristi minkäkin laisia leffassa. Jopa Ranskalaista rappia kun siirrytään ns normaaliin elokuvatoteutukseen leffassa.

Käden seikkailun lisäksi leffassa on myös hienosti ihan normi elokuvaa mukana, eli leffa on erittäin mukava ja toimiva sekoitus taideleffamaista surrealistista ja melankolista käden matkaa ja sitten täysin normaali tyylistä elokuvaa. Tykkäsin tosiaan tuosta normi elokuvatoteutuksesta todella paljon ja siinä ihastumisteema oli mielettömän ovelalla tavalla tehty ihastuminen et mistä se alkaa, miten kehittyy ja miten tietyt asiat paljastuu. Tuo ihastumis asia leffassa on erittäin realistista et miten ihastuminen menee oikeassakin elämässä ja on tehty niin hyvin tuo asia et ihan kuin katsois oikeaa leffaa eikä animaatiota pitäen koko ajan tiukasti otteessa ja se käden matkaaminen myös tosi nautittavaa katsottavaa.

Äärimmäisen ovelasti nivottu taide ja normaali toteutuksellinen leffa yhteen liittyen erittäin vahvasti toisiinsa. Totean vielä et visuaalisesti upea, on vaikka ties minkälaista ja näköistä milöötä, upeita kuvakulmia yhteydessä uskomattoman upeisiin säätiloihin, esim kuvataan alhaalta korkeaa nosturia auringon valaistessa nosturin ja tuo on yksi kymmenistä tuollaisista huikean näköisistä kohtauksista.

teemat on jotkin niin diippejä et niitä sai oikeasti päässä pohtia leffan jälkeen. perusteemoina tai sellaisilla näkyvillä teemoilla on mm ihastuminen, suru, turhuus, muistot, usko, kohtalo. Sit niitä tosi diippejä teemoja oli mitä olisi ilman jonkin pituista pohtimista mulle vaikea tajuta. Leffan teemoina käsitellään jopa niinkin isoja asioita kuin maailmankaikkeus, olemassaolo, kuoleman jälkeinen elämä sellaislla salavihjeillä leffassa. Pakko myös myöntää et kaikkia leffan tarkoituksia en edes tajunnut, eikä johdu siitä et olisi tekotaiteellinen vaan meinaan sitä et liian ovela leffa mulle joiltakin osin.

Leffa loppuu tosi hienovaraisesti vähin elkein samalla murheellisesti että lohdullisestj ja toivollisesti. Monitulkintainen asia.

10
 
Viimeksi muokattu:
I'm No Longer Here (Ya no estoy aquí) (2019)


Seitsemäntoistavuotias meksikolaisessa slummissa elävä Ulises, Los Terkos -nuorisojengin johtohahmo, nauttii kaiken kurjuuden keskellä hidastetun cumbian tanssimisesta sekä terkosien kanssa hengailusta. Ulises sattuu silminnäkijäksi, kun toisen jengin jäsenet ammutaan. Yksi henkiinjääneistä uhkaa Ulisesia ja hänen perhettään, joten Ulisesin on paettava.



Fernando Frías de la Parran ohjaama espanjankielinen elokuva on herkkä kuvaus nuoren kipuilusta ja tasapainottelusta marginaalissa.
Kun Ulises (Juan Daniel Garcia Treviño) nauttii jenginsä arvostusta, hän on uhmakas, vahva, ylpeä ja huoleton, niin kuin nuoret toisinaan ovat.
Kurjista oloista huolimatta ilon saa irti pienistä asioista kuten musiikista* ja hauskanpidosta oman porukan, terkosien kanssa.

Kun Ulisesin väkivaltainen, mutta tuttu asuinympäristö muuttuukin turvallisempaan, mutta tuntemattomaan, niin nuori, koditon, kielitaidoton, ammattitaidoton, ilman työkokemusta, verkostoja ja jengin turvaa oleva Ulises on hukassa.
Ikävä jäytää. Elämä on epävarmaa ja irrallista.
Cumbia vie hetkeksi muualle, sinne missä on koti.

Mutta sillä välin kun Ulises on poissa kotiseudultaan, terkosit muuttuvat.
Se mikä oli ennen, sitä ei ole enää entisenlaisena olemassa.
Kuka olet.
Mikä on koti.
Mikä on se paikka mihin koet kuuluvasi.
Entä ne ihmiset, jotka tavallaan olivat sinun kotisi. Jatkaako yhdessä vai erillään? Vaiko erillään mutta yhdessä?



NOESTOY_308869_560x315_1747134531627.jpg



Mejores-directores-de-cine-mexicanos-3-1260x640.jpg



BB14E6H1.img






a5eae2bd062d7ff3daacf72c1061c95fa8ab4e6e.gifv



0dcc1d87db2d77ee0ef06736e79fad28caed3608.gifv



c0d526c7f22060ebf13b8628d995189e6d9c38de.gifv



d09305c26d87858803f93210b076b7613f77a622.gifv



ab6f0398f5a5c8365776f4201c6fc386a257fe20.gifv



8688a706d6b2f4cb91abc3f13687e6c9e32e996e.gif



7,5 / 10

*Elokuva sisältää runsaasti cumbiaa sekä sen tanssimista.
 
Nyt tulis niin pitkä teksti niin laitan kahteen eri postaukseen. Koska arvostelun jälkeen laitan tähän mennessä nähdyt Kurosawan samurai leffat järjestykeen ja syyt sille miksi ovat milläkin sijalla jne. Eli ekana arvostelu.

Yojimbo - Onnen soturi (1961)
image-original.jpg

Leffa alkaa Kurosawalle tyypillisesti, tylyt todella hienot musiikit soi taustalla kun samurai ja tässäKIN Kurosawan leffassa päätähtenä on Toshiro Mifune, jolla on kyllä upee karisma ja se karisma on kantanut kaikissa tähän mennessä katsotuissa viidessä samurai leffassa ollen koko leffojen yksi kantavimpia voimia ja paikoitellen jopa kantavin voima. Tuo samurai nimeltään Sanjuro kävelee niityllä niiden hienojen musiikkien saattelemana kylään, jossa on porukalla kylässä sotaherroilla vähän riitoja keskenään ja mua repeilyttää kuten neljännessä Kurosawan samurai leffassa eli Kätketyssä linnakkeessa niin tässäkin leffassa Toshiro Mifusnen esittämän samurain olemus on hyvin samanlainen repeilyttäen se kun hän tulee kylään ja häntä heti kun alotetaan moittimiaan ja nauramaan hänelle niin Mifune täysin tyynenä ei heilauta korvaansa / jaksa välittää yhtään, esim kävelee vaan ohi ollen sillen "aha" ja jos vaikka uhkaillaan niin juo siinä rauhassa sakea.:LOL: Yhdessä kohdassa melkein alussa kun häntä uhakailee monta tyyppiä niin Sanjuro kuittailee sarkastisesti vaan takaisin ja peläten yhtään vetää miekan esiin ja ilmeenkään värähtämää silpoo kolme tyyppiä, vetää miekan takas koteloon ja lähtee kävelee, joka kuvastaa hyvin samuraiden kovuutta luonteeltaan ja asenteeltaan mitä olivat joskus aikoinaan oikeasti olleet tosi hurjia taistelijoita, etenkin leffan lopussa.

Juonta rakennetaan rauhallisesti erittäin taidokkaasti kirjoteitusti tiukan ja otteessa pitävän dialogin kautta juonen kehittyen tuon dialogin kautta. kautta ja tunnelma on kuten aina näissä ohjaajan leffoissa todella hieno musiikkeineen. Esim hienoa tunnelmaa loi kaatosateet (kuvassa) joissa Sanjuro ja pari tyyppiä juovat sisällä sakea ja suunnittelevat asioita. Samoin kovat tuulet kaduilla kylässä jossa kaikki on sisällä ja tuossa kohtaa oli jotenkin tehokas ohjaajan kyky luoda sodaksi muuttuvan tilanteen tunnetta. Samoin voisi mainita Kurosawan tunnelman luonnin osavuudesta, kun yhdessä kohtaa yllättäen yks tyyppi vetää pistoolin esiin ja heti tuon jälkeen tulee yökohtaus, joka tiivisti hienosti jännitystä tuon pistoolikohtauksen jälkeen yön tullessa ja mustavalko kuvana komeita nuo yökohtaukset joissa on ihan pimeää ja talojen sisälää paistaa samalla kaikiialla valot porukan mennessä levottomaksi pahaenteisyyden takia.

Sannjuro tarkkailee äärimmäisen hienosti todella viisaana hahmona juonen kehittyessä tilannetta rauhassa laskelmoidessa selvästi mielessään asioita mitä hän suunnitelee et kumman osapuolen puolelle kannattaa asettua ja miksi ja huomaa tosi helposti milloin häntä yritetään huijata ja vetää kaikkia leffassa 10-0 jujuun. Lisäksi tykkäsin tässä leffasarjan osassa siitä miten inhimillinen Mifune on leffassa, eikä huutava sekopää kännissä perse paljaana taistelevana pellenä kuten Seven Samuraissa, vaikka sillekin oli toki ja todellakin paikkansa Seven Samuraissa ollen vaan toimiva juttu se sekopäisyys siinä koska kaikki muut oli siinä leffassa rauhallisia niin sopi yksi sekopää hyvin joukkoon, mutta vaihteeksi todella mukava nähdä hänet tosi asiallisena / inhimillisenä hahmona ja tosi hyvin näyttelee tässä. Kaiken dialogin pohdiskelun kautta voi huomata miten mm lojaaleita omille arvoilleen samurait ovat ja pitäen periaatteistaan kiinni pelkäämättä lainkaan kuolemaa ja taisteluita.

Tän leffan kaikein kantavin hienous Mifunen näyttelyn lisäksi oli ihan ehdottmasti siinä äärimmäisen hyvin kirjoitetussa suunnittelussa, juonittelussa, petturuuksissa, kumpi osapuoli onkaan hyvä tai paha, missä menee hyvän ja pahan raja ja keneen voi luottaa jne jota etenkin Sanjuro päähenkilönä miettii noita asioita tosi harkiten ja syvästi pohdiskellen ja kaikki toi suunnittelu hänen ja muutamien tyypien kesken oli perkuleen siistiä tosiaan tunnelmaltaan.

10
 
Oon kattonut 5 kurosawan näitä samurai leffoja ja siinä kokoelmassa on 6 niitä. Tähän astisita haluan laittaa järjestykseen ja syyt miksi ovat milläkin sijalla.
Seitsemän samuraita on tottakai paras, mahtipontisin ja massivissin 3h30min eepos joka on näistä mitä oon nähnyt tarinankerronaltaan myös helposti paras ja historiallisesti ylivoimaisesti merkittävin samurai leffa, koska siinä kuvataan heittämällä parhaiten näistä samurai leffoista, et miten kovia taistelijoita olivat olleet alivoimaisina mättäen vihuja turpaan ja etenkin leffan lopussa pohdiskelevin teos samuraiden kunnitoista omia arvoja kohtaan ja miten lujaa siitä periaatteesta pidetään kiinni viimeiseen asti ja on myös pohdiskelua muunlaistakin mikä on voitto tai häviö ja millä määritellen se asia. Eli tosiaan seitsemän samuraita on realistitin kuvaus heistä hurjina taistelijoina mitä he olivat. hands down paras näistä viidestä.

nää muut on paljon enemmän sellaisia viihdykemaisia elokuvia vaikka näissäkin on sitä samuraiden lujuuden kuvaamista mut jos verrataan. Toisella sijalla mulla on näistä kyllä seittien linna jossa oli siis vaikka minkälaista erilaista asiaa sisältäen ja syvää pohdiskelua asioista ja tykkäsin mielettömästi seittien linnassa siitä mytologisuudesta ja henkimaailman mukana olemista pirusti ja sen mukanaan tuomasta erikoisesta tyylikkäästä hulluuden ilmapiirin tunnelmasta. Lisäksi tässä leffassa Samurai puvustukset on siisteimpiä kuin muissa Kurosawan teoksissa.

Tämä nyt katsomani Yojimbo onnensoturi on kolmanneksi paras, syyt kerroinkin arvostelussa leffan hienouksista. pääsee tosi lähelle tasoltaan tuota Seittien linnaa.

Rashomon - paholaisen temppeli on sit seuraavaksi paras näistä. Siinä voimana oli todella erikoinen ja omaperäinen tarinankerronta ja hieno kuvaus ihmisen pahuudesta, ihan 10 leffa tämäkin, ei mitään huonoa sanottavaa mut kun noi muut luettelemani ovat olleet vielä tätäkin parempia ja pakkohan nää on jonkinlaiseen järjestykseen laitettava niin siksi neljänneksi paras.

Viidenneksi jää Kätketty linnakke joka oli ylvoimaiseti heikoin näistä. Antaisin varmaan 9½ tälle, eli huippu leffa mut vikojakin on. liikaa paskaa huumoria niiden kahden pellen toimesta ja ylivoimaisesti eniten sellainen seikkailumainen ja kevyin elokuva näistä, Sellainen aarteen metsästys leffa.

PS. Tän Yojimbon katsottua alkoi kiinnostaa entisestään @Luni n suosittelma Ghost of Tsushima peli, mut viivästyy, syystä x, kun en oikein viiti omista rahaongelmista täällä puhua, mut seuraava peli ehdottomasti mikä menee hankintaan.
 
PS. Tän Yojimbon katsottua alkoi kiinnostaa entisestään @Luni n suosittelma Ghost of Tsushima peli, mut viivästyy, syystä x, kun en oikein viiti omista rahaongelmista täällä puhua, mut seuraava peli ehdottomasti mikä menee hankintaan.

Veikkaan että ton pelin saa joulun aikoina jonkinlaisessa alessa jossain kamppiksessa, itse tulee usein ostettua pelejä noihin tiettyihin vuoden aikoihin kun pukkaa tarjouksia. Omasta mielestäni vaan fiksua hommata pelejä edullisemmin, ellei nyt ole järkyttävä tuli perseen alla ja heti saatava. Hyvä peli oli kyllä, pelailen joku päivä uudestaan.
 
Ps signaturesta löytyy nyt lista jota aloin vasta tekee, niin listassa on vaan tunnettuja ja Hollywood leffoja, ku halusin vaihteeksi ns "normi" leffoista tehdä listan.:giggle:
 
Taas on katseltu hemmetisti leffoja ja arvostellaan nyt ainakin: The Invisible Man (2020)

Ohjaaja Leigh Whannell on tutkallani tämän ja edellisen elokuvansa (hieno Upgrade) jälkeen. Kaveri tekee kuulemma seuraavaksi remaken Carpenterin klassikosta Pako New Yorkista. Odotan kerrankin uusitaversiota innolla. Ohjaajalla on jo selvästi oma tyylinsä ja mulle maistuu kovasti. Lisäksi asetelma että joku näkymätön vaanisi itseäni on kuumottava.

Aluksi pitää sanoa että onneksi jätin tarkoituksella kaikki trailerit sun muut katsomatta. En ymmärrä miksi nykyään pitää paljastaa ja näyttää etukäteen monia kohokohtia ja pilata siten kokemus. Toki leffan nimikin jo on itsessään spoileri, joten se aspekti että pääosan mimmi olisi vain kuvitellut kaiken meni jo.

Mutta asiaan. Pääroolissa on itselleni melko tuntematon mimmi Elisabeth Moss ja koska elokuva on täysin hänen harteillaan, pitää näyttelyn onnistua. Onneksi hän tekee hyvää työtä roolissa, jossa pitää esittää pelokasta, raivokasta ja kovia kokenutta naista. Moss näyttelee hienosti eleillään ja ilmeillään, sekä hänestä näkyy miten koville on joutunut kontrollifriikin miesystävänsä kanssa. Olin heti elokuvan alussa tapahtuvan jännittävän tapahtuman jälkeen hänen puolellaan ja hahmon kohtalo kiinnosti loppuun asti.

Elokuva keskittyy Mossin hahmoon ja siksi muut hahmot jäävät taustalle, mutta pidin myös siitä yksinhuoltajapoliisista ja hänen tyttärestään. Ainoastaan päähenkilön sisko jää hieman vajaaksi ja näkyy vain muutamassa kohdassa. Ovat toki tärkeitä juonen kannalta. Oliver Jackson-Cohen on itselleni tuttu lähinnä hienosta Haunting of Hill House-sarjasta ja on hyvä myös tässä.

Ohjaaja tyyli käyttää kameraa, ääntä ja päähenkilön hieno rooli saivat tilan tuntumaan ahdistavalta kun kamera viipyy hieman liikaa tyhjässä huoneessa tai zoomataan henkilön ohi tuoliin jne. Myös äänimaisemalle maininta. Kannattaa katsoa tämä kunnon äänentoiston tai kuulokkeiden kanssa. Elokuva luottaa katsoja mielikuvitukseen ja varsinkin alkupuolella tunnelmaa rakennetaan hienosti. Itselleni on aina toiminut se että kaikkia ei kerrota tai näytetä. Elisabeth Moss tuo esiin sen miten karsea hänen suhteensa oli ilman että katsojalle näytettäisiin kaikkea mitä on tapahtunut. Pari juttua jäi kaivelemaan ja niitä käsittelen spoilereissa. Nuo kohdat rokottavat hieman arvosanaa, mutta kaiken kaikkiaan tykkäsin tästä melko paljon.

Yhteenvetona hyvä elokuva joka on pohjimmiltaan tarina siitä miten ihmiset voivat kohdella toisiaan väkivaltaisessa suhteessa ja miten se vaikuttaa.

8½/10

Elokuvan lopussa on enemmän toimintaa ja itselleni alkupuoli toimi paremmin kun se mimmi vielä epäilee ja on epävarma. Lopussa on pari juttua mitkä jäivät kaivelemaan: miksi kukaan ei tarkistanut sen ravintolan kameroita tai sen sairaalan. Luulisi että porukka ihmettelisi miten ase leijuu ilmassa ja joku näkymätön voima tappaa monta poliisia, samalla kun päähenkilö on monen metrin päässä. Pakko olla kameroita tuollaisissa paikoissa vai hakkeroiko ne veljet ensin kaikki kamerat. Lisäksi arvasin että se ekana kuollut tyyppi oli sen veli. Tämä ei toki ole leffan vika vaan olen sen verran nörtti ja nähnyt niin paljon elokuvia että kaikki on jo tehty ja koettu :D

Samoin ihmettelin miksi pahis jätti sen yhden kytän henkiin siellä parkkipaikalla. Lisäksi pitää vaan uskoa että Mossin hahmo osaa käyttää sitä pukua, vaikka ei ole käsittääkseni koskaan ennen päälleen sitä laittanut. Toki kaivamalla löytyisi muutakin, mutta nuo ylläolevat jutut jäivät heti mieleen. Eivät ne kokemusta pilaa, mutta pahiksen pitäisi olla sen verran fiksu että sen siskon tappaminen olisi pitänyt suunnitella paremmin. Toki tuollaiset sosiopaatit eivät ajattele järkevästi, mutta elokuvassa annetaan ymmärtää että pahis on hyvä manipuloimaan ihmisiä ja muutenkin fiksu. Pienellä kässärin fiksauksella tässä olisi tuleva klassikko, nyt hyvä nykypäivään siirretty kauhutrilleri tieteismausteilla.
 
Hitto, en olisi kyllä ikinä nostanut Schindlerin listaa noiden mainitsemiesi elokuvien tasolle millään osa-alueella. Mutta nyt en kyllä uskalla ruveta yhtään vanhan muistikuvan perusteella arvioimaan, kun vertailukohdat oli niin hyvin valittu. Olen pitänyt täysin yliarvostettuna ja laskelmoituna, mutta taitaa olla kyllä reilusti toistakymmentä vuotta viime katselusta. Pitää kaivaa katselupinoon :)


Mulle kyseiset elokuvat jättävät aina sellaisen tyhjän tunteen ja tekee mieli vaan tuijottaa seinää leffan loputtua. Jostain syystä juurikin nuo mainitsemani teokset jättävät sellaisen jäljen. Pitää aina katsoa perään joku Predator tai Ghostbusters jotta usko ihmiskuntaan palautuu. On erikseen kauhuleffat kuten joku Manaaja tai Hohto, jotka kuumottavat ja ovat epämiellyttäviä. Mutta tietyt elokuvat menevät syvemmälle ihon alle. Kaikista holokaustiin liittyvistä elokuvista mitä olen nähnyt tuo Schindlerin lista koskettaa eniten.

Täytyy sanoa että varsinkin Jahti sai aivan uusia kierroksia kun aloin työskentelemään lasten kanssa. Sanotaanko niin että ei se ainakaan kokemusta vähennä.
 
Parin viime päivän leffa saldoa. Kaikki ihan asiallisia, sen kummemmin jaksa elokuviin paneutua arvostelemalla, jos jollekkin uusia tuttavuuksia niin suosittelen.

Tampopo

Joint Security Area

Failan

Peppermint Candy
 
thanks noista! Etenkin tuo Chan-wook Parkin käsialaa oleva leffa on hyvin mielenkiintoinen. Tuossa näyttelee näjköjään myös mm I Saw the Devilista tuttu Byung-hun Lee- Äijä! Kattelin noita nimiä niin Failan: ssa Min-sik Choi ja Ken Watanaben nimikin vilahti myös tuossa ekassa eli Tampopo ssa.
 
Oon tästä joskus aikoinaan tehnytkin arvostelun, mut ku tsekkasin sen niin se spoilas kyllä ihan tosi paljon liikaa se teksti, joten nyt haluan tehdä ihan uudenlaisen järkevämmän arvostelun tästä mestariteoksesta ja senkin takia kun oon tajunnut leffan sairauden pointista uuden jutunkin jota en oo ennen edes hoksannut leffaa katsoessa paitsi nyt se asia aukes ku kelas kunnolla leffaa katsellessa.

Audition (1999)
4dfca0e83354efb2bba354513abeb0ca.jpg
Leffassa perheen äiti kuolee alussa sairaalassa. Isä ja poika jäävät kahdestaan ja kun on 7v mennyt äidin kuolemasta niin molemmat ovat pääseet eteenpäin asiasta ja yli äidin kuolemasta suht koht hyvin ja perheen isä Aoyama aikoo nyt 7v vuoden yksin olemisen jälkeen etsiä naista itselleen. Aoyaman kaveri järjestää kulissina elokuvan koekuvaukset johon osallistuu 30 naista jotka hakevat rooliin ja heitä tietysti haastatellaan. Aoyama on mukana koekuvauksissa/haastatteluissa katsomassa ja mikään naisista ei tunnu nappaavan paitsi viimeisenä haastatteluun tuleva asami niminen nainen. Aoyama kiinnostuu heti naisesta naisen muunmuassa kauneden, yleisen käytöksen, hiljaisuuden, alakuloisuuden sekä karun menneisyytensä joka Aoyamaa käy sääliksi, sekä Asamin ajatusmaailmaan elämästä ja kuolemasta johon Ayoama pystyy samaistumaan todella hyvin.

Pidän tän leffan kerrontatyylistä erittäin paljon. Äärimmäisen rauhallisesti ilman mitään kiirettä kehittyvä juoni ja tuo yllä oleva juonen alku tällaiselle kauhulle on erinomainen musta. Siksi tuo on musta pirun mielenkiintoinen alun juoni, koska jo leffan kannesta ja k-18 merkistä tajuaa jo et jotain todella kauheeta leffassa tulee tapahtumaan jonkun naisen takia, niin tuo oli tosi toimiva veto et koe-esiintymisen kautta etsitään naista ja eräässä niistä 30 hakijasta on jotain kauheaa pinnan allaan... tosi omaperäinen ja siisti juonen alku kauhuleffalle. Leffan dialogista tykkään myös todella paljon. Sekin todella rauhallista ja hyvin realistisesti osattu tehdä ja muunmuassa tuon huipputason dialogin kautta leffan juoni kehittyy hienosti koko ajan parempaan ja pahaenteisempään suntaan, et sitä dialogia seuraa todella isolla mielenkiinnolla. Varsinkin kun Aoyaman kaverin varoittelut naisesta johon mies on tyyliin sokeasti ihastunut, et nainen / Asami on huijannut asioita joita puhui haastattelussaan, mm työpaikan suhteen ja sanoen et kukaan ei näytä tuntevan koko naista kun se kaveri tutki hänen taustojaan.

Tunnelmaa osataan kehittää tapahtumien kautta kanssa erinomaisesti mennen askel askeleelta pahaenteisemmäksi. Muunmuassa miehen näkemä eräs uni oli ahdistava jossa lumisen miljöön erään puun takaa katsoo Ayoaman edesmennyt vaimo, tuo uni oli tunnelmaltaan sellainen tosi varoittava et ihankuin tuo kuollut vaimo olisi tullut unessa varoittamaan, et älä nyt saatana sekaannu siihen naiseen ja pysy hänestä kaukana. Leffan hyytävää tunnelmaa rakennetaan myös äärimmäisen tehokkaasti täydellä hiljaisuudella tietyissä monissa kohtauksissa ja joskus on kohtauksia joissa on hiljaista ja kuuluu pahansuopaa huminaa ja tuo huminakin oli hiljaisuuden lisäksi erittäin toimiva juttu esim kohtauksessa jossa se nainen / Asami istuu yksin lattialla kotonaan pää roikkuen ja kauna leffamaiset hiukset silmillään...

leffan on todella psykologinen kauhu, johon on etenkin seuraavat kolme isoa tekijää. Yhden niistä voi kertoa spoilaamatta, kun en kerro seuraavien asioden sisällöstä ja miksi tuohon vyöryyn oli syy mikä näytettiin katsojalle. Anyway tietyssä kohtaa leffassa tulee sellainen aivan sairas ja häiriintynyt unien, muistojen, kuvitelmien, tapahtumien, eri aikatasojen ja noiden kaikkien luettelemieni asioiden kaikenlaistan erilaisten variaatioiden totaalinen sekoitus ja yhteys toisiinsa ollen sellaista vyöryä et huhhuh. Tuo sekamelska ei todellakaan ole tekotaiteeliista merkityksetöntä paskaa, vaan leffa on todella älykäs. Toinen iso tekijä pskyloogisuuteen menee spoilertagin taakse. Pikkuhiljaa Ayoaman
pääkoppa alkaa seota monien asioiden summana tosi tyylikkäästi toteutetusti. Hän on täysin lumoissa naiseen, sitten naisen salamyhkäisyys, taustoistaan kertomatta jättäminen, naisen valehtelut esim työpaikastaan jota ei tosiaan ole edes olemassa ja Aoyaman näkemänsä unet saa epäluuloisen, mutta samalla täysin ihastuneen miehen mielikuvituksen laukkaamaan Asamista joten Ayoaman päässä asiat on ihan ristiriidassa ja pakka menee koko ajan enemmän ja enemmän sekaisin päässä lisääntyvien toinen toistaan hämärämpien tapahtumien takia Asamiin liittyen, jossa miehen mielikuvituksen tapahtumien ja todellisten tapahtumien ero alkaa pikkuhiljaa himmetä.
Sit se kolmas iso psykologinen juttu ja tää on se asia jonka vasta tällä katselukerralla hoksasin. Leffan sairaalle raakudelle on iso pointti et miks leffa oli niin sairas, eli leffa ei ole jonkin esim serbian films n kaltaista sairasta paskaa, vaan tässä sille sairaudelle oli todellakin syyt ja pointit ja se liittyi suoraan siihen et miksi nainen oli
kasvanut vuosien aikoina sadistiksi. Leffa on siis myös kertomus kidutetun pienen tytön kasvusta aikuiseksi ja miten ne kidutus jutut olivat tehneet hänestä täyden sadistin ja muuttanut hänen ajatusmaailman sellaiseksi et naisen mielestä kipu on kaiken pointti ja tärkeimpänä tekijänä esim kaikissa elämän asioissa esim rakkaudessa.

Tää hakkaa kaikki Insidioukset, Hohdot, Gonjuringit sun muut ihan 10-0 kauhuna. totean mitä aiemminkin sanoin ja Jericocin totesi et nuo ei pääse ihon alle ollenkaan, mut sit esim Schindlerin lista pääsee niinkuin Jerico hyvin sanoi. Tässä on ihan sama juttu. leffa on niiiin saatanan karmiva ja sairas et vaikuttaa todellakin psykologisesti mieleen iskien johonkin todella syvälle mielen uumeniin... joka jää kummitelemaan mieleen. Samaa tasoa tuon asian kanssa kuin esim Antichrist, Martyrs, Midsommar, Hereditaty jne. Tää leffa on mulla helposti top 15 listalla kaikista näkemistäni leffoista.

10
 
Viimeksi muokattu:
Tänään haluan tehdä American History X sta arvostelun ja pakko sanoa jo tässä vaiheessa et mä en sit oo mikään paras henkilö arvostelee tätä leffaa sillä mun tietämys leffan asioista ei ole mikään paras mahdollinen ja täten mulla on ollut suorituspaineita edes tehdä tästä arvostelua siksi, monesti oon meinannut mut en oo sit kuitenkaan tehnyt mut nyt tuleepi tänään mun mietteet lopulta tästä leffasta.:LOL:

sit pakko sanoa et tiedän et multa tulee paljon 10 arvosanoja kuten tänäänkin American History X aan mut johtuu siitä ku tulee niin useasti katsottua mestariteoksia ja sit myös siksi et on ihan ihme sattumalla tullut paljon uusia 10 leffoja vastaan.
 
Puhun aika avoimesti juonesta mut oon melkein varma et kaikki tän on nähnyt.

American History X (1998)
89209.jpg
Leffa kuvaa muunmuassa (siks painotin ton sanan koska toinen ehdottomasti isoin pointti tulee esiin paljon myöhemmin leffassa.) Niin tosiaan leffa kuvaa eri rotuisten ja tässä leffassa etenkin valkoisten ja mustien välisiä erittäin vihaisia suhteita toisiinsa jossa on erittäin paljon poliittista, rasismista, propagandaa ja moraalista asiaa takana. Leffa alkaa ahdistavalla kohtauksella joka on erittäin tehokas toteutustavaltaan ja mustavalkokuva sekä hidastukset toimii äärimmäisen hyvin ja upeat musiikit viimeistelevät tuon alun kohtauksen tehokkuuden. Tuohon alun kohtaukseen palataan vähän myöhemmin ja siitä kohtauksesta ihan pakko maininta kun Derek käskee sen mustan tyypin haukkamaan hampailla tienreunaa ja... aivan järkyttävä kohtaus mun mielestä.
Leffa ei etene aivan täysin kronologisessa järjestyksessä vaan pomppien eri ajanjaksoille. Yleensä tuollainen pomppiminen ei toimi vaan pilaa tunnelmaa, mut tässä se toimii aivan erinomaisella tavalla siis ihan uskomattoman hyvin on järjestelty tuo hyppivä aikajärjestys leffassa. Jos leffa etenisi aikatasolla alusta loppuun suorana aikajanana niin tää leffa olisi ihan uskomattomasti huonompi.

Leffa alkaa tuon jälkeen siitä kun skinien johtaja Derek pääsee vankilasta ja Derekin pikkuveli Danny on samaan aikaan koulussa mustan historian opettajan juttusilla ja opettaja on hyvin tuohtunut vihamaisesta aineesta jonka Danny on kirjoittanut ja pakottaa Dannyn tekemään uuden aineen, hänen isoveljestään. Opettaja on erittäin huolissaan et miten Danny on seurannut isoveljensä jalanjälkiä skininä olemisessa ja yrittää epätoivoisesti puhua järkeä Dannylle. Tuo historian opettaja on oikeassa joka sanassa jota sanoo leffassa leffan käsiteltävistä asioista. Kun derek tulee kotiin täysin muuttuneena miehenä vankilasta niin leffassa on tosi kova jännite päällä, koska Danny on aivan skinien maailmoissa elävä ja mm natsijulisteita seinillä ja sit vastapainoisesti Derek on unohtanut tuon touhun kokonaan ja nykyään vihaa koko asiaa joten kun Derek tulee kotiin niin Danny alkaa huomata Derekista pikkuhijaa eleitä et jokin on muuttunut, tunnelma on vaivaantunut ja kireä ja tosiaan voimakas jännite on JO noin alussa ja tietää et se tulee se ahdistava jännite vaan kasvamaan kun mennään sinne Derekin vaputumisjuhlaan jossa Derek haistattaa v*tut sille pääjohtajalle ja antaa turpaan vielä. Hitto miten ahdistava tuo kohtaus jotenkin kun kaikkialla on skinejä ympärillä aseineen ja sit heidän pääjohtaja hakataan ja vielä kuka johtajalle antoi turpaan tuli kaikille totaalisena yllätyksenä. Mies jota vasta äsken pidettiin sankarina, jopa jumalana skinien piireiissä niin on nyt täys ihmispaska kaikkien skinien mielestä silmänräpäyksessä.

Tarinankerronta ja dialogi on ihan harvinaisen mestarillista tasoa ja se näyttely. Edward Norton vetää aivan häkellyttävän vaikuttavan roolisuorituksen, uskomaton näyttelijä. Furlongin näyttely 10 luokkaa kanssa mut jää Nortonin roolin varjoon. Hahmojen toteutus kanssa ällistyttävää ehdottomasti etenkin Derekin ja Dannyn.

Nyt siihen pääpointtiin leffassa joka on jos oikein käsitin niin kasvu ja opetus tarina koko leffa mitä se haluaa eniten sanoa. Derek on tajunnut hienosti vankilasta tullessaan et hän on pilannut perheensä elämän ja etenkin Dannyn elämän. Häntä myös kalvaa ja ikuisesti kalvaakin menneisyys jota hän ei varmaan koskaan anna itselleen anteeksi. Vankila scene on aivan ehdottomasti leffan parasta settiä sen suunnattoman ajatuksellisuuden takia minkä matkan Derek käy päässä läpi vankilatuomionsa aikana, siis ihan jäätävän ison opetuksellisen matkan. Siellä Derek oppii pikkuhiljaa ymmärtämään et kaikki mitä hän on skininä ajatellut asioista ei ole todellakaan itsestään selviä tai mustavalkoisia asioita ja erioteten kaikkein tärkeimpänä sen asian ymmärtäminen et se koko touhu on pelkkää paskaa ja tuon hän saa oppia aivan kantapään kautta vankilassa. Silloin hän hoksaa sen kun kertoo et hän pelkäsi mm mustien jne tappavan tai esim raiskaavan hänet mut kun hän antoi olla niin mitään ei tapahtuntkaan, silloin mun mielestä oli isoin käännekohta leffassa mitä Derekin päässä pyöri tuossa kun huomasi et ei hänelle mitään mustat tehneetkään vankilassa sekä myös kuullessan sen historian opettajan vieraillessa vankilassa hänen sanat jotka olivat "onko mikään tekosi parantanut elämääsi?"

Leffan loppu on järisyttävän ahdistava kun Derek huomaa et se auto matelee ohi ja sit ei kerkeä tehdä mitään kun se mustaihoinen poika ampuu Dannyn vessassa. Heti tuon jälkeen kun poliisit ja kaikki on siinä vessan ulkopuolella mukaanlukien se musta historian opettaja niin tuossa kohtaa voi huomata et historian opettaja ei hätkähdä yhtään sillä hän tiesi jo leffan etukäteen tai siis jo leffan alussa mitä tulee Dannylle tapahtumaan. Siinä kun Derek menee sinne vessaan jossa on verinen ruumis ja hän murtuu ja hajoaa palasiksi ja mainitseekin et mitä hän on mennyt tekemään, Derekin omatunto ei koskaan tuu palautumaan. surullinen, karmea ja äärimmäisen tehokas tuo loppu mut niin se pitääkin tän aiheisessa leffassa olla ihan vaan siks et se vaikuttais katsojaan laittaen miettimään leffan asioita.

Lopuksi haluan mainita mikä on musta leffan paras kohtaus ehdottomasti ja se on tää kuvassa oleva kun sanoo heipat, kiitokset tuolle mustalle kaverille ja kättelevät lopuksi. Leffa joka kyllä totaalisesti pistää miettimään ja on erittäin merkittävä teos leffahistoriassa aiheensa puolesta etenkin.

american-history-x.jpg

10
 
Taas on katseltu hemmetisti leffoja ja arvostellaan nyt ainakin: The Invisible Man (2020)

Ohjaaja Leigh Whannell on tutkallani tämän ja edellisen elokuvansa (hieno Upgrade) jälkeen. Kaveri tekee kuulemma seuraavaksi remaken Carpenterin klassikosta Pako New Yorkista. Odotan kerrankin uusitaversiota innolla. Ohjaajalla on jo selvästi oma tyylinsä ja mulle maistuu kovasti. Lisäksi asetelma että joku näkymätön vaanisi itseäni on kuumottava.

Aluksi pitää sanoa että onneksi jätin tarkoituksella kaikki trailerit sun muut katsomatta. En ymmärrä miksi nykyään pitää paljastaa ja näyttää etukäteen monia kohokohtia ja pilata siten kokemus. Toki leffan nimikin jo on itsessään spoileri, joten se aspekti että pääosan mimmi olisi vain kuvitellut kaiken meni jo.

Mutta asiaan. Pääroolissa on itselleni melko tuntematon mimmi Elisabeth Moss ja koska elokuva on täysin hänen harteillaan, pitää näyttelyn onnistua. Onneksi hän tekee hyvää työtä roolissa, jossa pitää esittää pelokasta, raivokasta ja kovia kokenutta naista. Moss näyttelee hienosti eleillään ja ilmeillään, sekä hänestä näkyy miten koville on joutunut kontrollifriikin miesystävänsä kanssa. Olin heti elokuvan alussa tapahtuvan jännittävän tapahtuman jälkeen hänen puolellaan ja hahmon kohtalo kiinnosti loppuun asti.

Elokuva keskittyy Mossin hahmoon ja siksi muut hahmot jäävät taustalle, mutta pidin myös siitä yksinhuoltajapoliisista ja hänen tyttärestään. Ainoastaan päähenkilön sisko jää hieman vajaaksi ja näkyy vain muutamassa kohdassa. Ovat toki tärkeitä juonen kannalta. Oliver Jackson-Cohen on itselleni tuttu lähinnä hienosta Haunting of Hill House-sarjasta ja on hyvä myös tässä.

Ohjaaja tyyli käyttää kameraa, ääntä ja päähenkilön hieno rooli saivat tilan tuntumaan ahdistavalta kun kamera viipyy hieman liikaa tyhjässä huoneessa tai zoomataan henkilön ohi tuoliin jne. Myös äänimaisemalle maininta. Kannattaa katsoa tämä kunnon äänentoiston tai kuulokkeiden kanssa. Elokuva luottaa katsoja mielikuvitukseen ja varsinkin alkupuolella tunnelmaa rakennetaan hienosti. Itselleni on aina toiminut se että kaikkia ei kerrota tai näytetä. Elisabeth Moss tuo esiin sen miten karsea hänen suhteensa oli ilman että katsojalle näytettäisiin kaikkea mitä on tapahtunut. Pari juttua jäi kaivelemaan ja niitä käsittelen spoilereissa. Nuo kohdat rokottavat hieman arvosanaa, mutta kaiken kaikkiaan tykkäsin tästä melko paljon.

Yhteenvetona hyvä elokuva joka on pohjimmiltaan tarina siitä miten ihmiset voivat kohdella toisiaan väkivaltaisessa suhteessa ja miten se vaikuttaa.

8½/10

Elokuvan lopussa on enemmän toimintaa ja itselleni alkupuoli toimi paremmin kun se mimmi vielä epäilee ja on epävarma. Lopussa on pari juttua mitkä jäivät kaivelemaan: miksi kukaan ei tarkistanut sen ravintolan kameroita tai sen sairaalan. Luulisi että porukka ihmettelisi miten ase leijuu ilmassa ja joku näkymätön voima tappaa monta poliisia, samalla kun päähenkilö on monen metrin päässä. Pakko olla kameroita tuollaisissa paikoissa vai hakkeroiko ne veljet ensin kaikki kamerat. Lisäksi arvasin että se ekana kuollut tyyppi oli sen veli. Tämä ei toki ole leffan vika vaan olen sen verran nörtti ja nähnyt niin paljon elokuvia että kaikki on jo tehty ja koettu :D

Samoin ihmettelin miksi pahis jätti sen yhden kytän henkiin siellä parkkipaikalla. Lisäksi pitää vaan uskoa että Mossin hahmo osaa käyttää sitä pukua, vaikka ei ole käsittääkseni koskaan ennen päälleen sitä laittanut. Toki kaivamalla löytyisi muutakin, mutta nuo ylläolevat jutut jäivät heti mieleen. Eivät ne kokemusta pilaa, mutta pahiksen pitäisi olla sen verran fiksu että sen siskon tappaminen olisi pitänyt suunnitella paremmin. Toki tuollaiset sosiopaatit eivät ajattele järkevästi, mutta elokuvassa annetaan ymmärtää että pahis on hyvä manipuloimaan ihmisiä ja muutenkin fiksu. Pienellä kässärin fiksauksella tässä olisi tuleva klassikko, nyt hyvä nykypäivään siirretty kauhutrilleri tieteismausteilla.

Tää oli kyllä positiivinen yllätys. Itse antaisin varmaan saman arvosanan. Ehkä olisin halunnut että loppu olisi ollut erillainen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom