Elokuva-arvostelut!

Forrest Gump on kyllä ihan älyttömän viihdyttävä leffa, mut elokuvallisesti joku siinä tökkii:LOL:, enkä nyt tarkoita todellakaan Hollywoodmaisuutta siinä, kun ilmaisin aiemmin itteni ehkä vähän väärin josta voi saada kuvan et katson kiikareilla Aasialaisia leffoja / Aasialaislasit päässä leffamaailmaa. Ei missään nimessä. Kun sanoin et Avain pakoon leffalle vähän miinusta liian Hollywoodmaisesta toteutuksesta, niin tarkoitin sillä sitä et ihan oikeasti AIDOSTI tykkään etenkin Aasialaisleffojen toteutuksesta enemmän kuin Hollywood tyylisyydestä, ei sen kummempaa.:giggle: Sit Jos joku joku vaikka Korealainen leffa on paska niin sit sanon sen paskaksi, hyvä esimerkki The Forest of Love joka on Japsileffa, niin se oli täyttä paskaa. 5/10.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leffa katsottu ja yritän rakennella edes jotenkin järkevästi leffan kokonaisuutta, on muuten haastavin leffa varmaan ikinä mulle itelleni arvostella koska leffa on niin moninainen asioissaan et sitä kaikkeuta on pirun vaikea niputtaa pähkinän kuoreen ytimekkäästi, et ku arvostelun saan rakennettua niin se on aika hajanainen ja levällään oleva. ei saatana.:LOL: mut käykää kurkkaa listaa et miten korkealle nousi mulla tää leffa.:giggle:
 
Täysin poikkeuksellisen upea elokuva. Sijalla 47 näköjään tällä hetkellä itsellä. Ja korostan vielä, että se on tosi kova sijoitus.

Esimerkiksi elokuvia; Full Metal Jacket, The Jacket, The Pianist, Grave of the Fireflies, A Prophet, Boys don't cry, Leon, Million Dollar Baby, The Machinist, The VVitch, The Tree of Life, Bronson, 21 Grams, The Woodsman, The Last One of the Mohicans, American Gangster, Jurassic Park, Birdman, Backwoods, Nil By Mouth, A Tale of Two Sisters, Paranormal Activity, Terminator, Climax, Meek's Cutoff, Casablanca, Braveheart, Citizen Kane, Dances with the Wolves, Natural Born Killers, Gladiator, Memento, Apocalypse Now, Vertigo, Blade Runner, The Green Mile, Clockwork Orange, Schindler's List ja The Blair Witch Project en tunnu saavan mahdutettua sadan parhaan elokuvan joukkoon.

Pitääpä nyt kommentoida jotain, kun tulee ketjua tiirailtua suht aktiivisesti. Paljon on tullut katsottua itselläkin elokuvia, nyt viimeisen parin vuoden aikana huomattavasti vähemmän, mitä joskus aiemmin. Luppoaika on tullut käytettyä sarjojen katseluun, säännöllisen epäsäännöllisesti kuitenkin.

Descentin postauksesta osui silmään elokuva nimeltä Leon - jonka katsoin viime viikolla uudemman kerran. Ensimmäisen kerran taisin sen nähdä joskus zöbäyt 10 vuotta sitten ja siitä jäi mieleen, että kyseessä on todella timanttinen elokuva. Samalla ajatuksella sitä lähdin katsomaan, mutta jostain syystä nyt ei elokuva iskenyt enää ollenkaan, vaan jäi melkoisen vaisuksi kokemukseksi. Onko teillä ammattilaisilla ( heh :P ) vastaavia kokemuksia, että jonkun vanhan "suosikin" katsoo uudestaan vuosien jälkeen, ja se onkin sitten iso pettymys.:unsure:
 
WARNING älkää lukeko tätä arvostelua jos ette oo nähnyt leffaa koska tyyliin koko arvostelu on leffan pointtien pohtimista ja sitä kautta spoilaamista. En vaan osaa tätä arvostella ilman kertoa omia pohdintoja leffasta ja sen tarkoituksia. Eikä jotenkin jaksais laittaa koko tekstiä spoilertagiin, mut uskon et suurin osa ihmisistä on tän nähnyt.

2001 Space Odyssey (1968)
EB19680421COMMENTARY40312115AR.jpg
1_ztNqxH_f0IvwdrkyouhoFw.jpeg
Alkunäytös on älyttömän tyylikäs kun on pitkään vaan tosi pitkään musta ruutu ja kuuluu ahdistavaa musiikkia ja leffan monta kertaa nähneenä tuosta alun mustasta ruudusta musiikkeineen tuli jo tuossa vaiheessa mieleen sanat avaruuden kaukaisuuksiin meneminen ja avaruuden äärettömyys. Kun leffa varsinaisesti alkaa tullen näytös nimeltään "ihmiskunnan aamunkoitto" jossa apinat riehuu ja heiluu, syö, nukkuu, sun muuta. tuossa kohtaa leffa kertoo niin kuin tuo nimi ihmiskunnan aamunkoitto viitaa niin yhtenä isona teemana ihmisyyden kehittymis kaaresta ja tuo apinakohtaus siitä mistä kaikki alkoi. taivas on tyylikkään täysin punertava tuossa kohtausksessa jossa kuvataan erämaata tuulen ulvoessa joissa asuu apinoita ja tapiireja ja leopardeja.

Tuossa alussa tulee kuviin mystinen pystyssä oleva ohut esine monoliitti jota apinat pelkäävät. Tuo kuvasti mun käsityksen mukaan miten jo alkuajoista ihminen vierasti ja pelkäsi vieraita / tuntemattomia asioita mutta kun siihen apinat lopulta koskivat niin huomasivat ettei se tee mitään, eikä sitä tarvitse pelätä joka kuvastaa ihmisyyden luonnetta jo alkuajoista. Leffassa on tuossa alussa myös hieno kohtaus kun apina ottaa ensiaskeleen lähemmäksi ihmisyyttä löytäen pitkän luun palasen ja tajuaa että sillä voi tappaa ja muut apinat huomaavat että se on ylivoimainen asia heitä kohtaan joten tuossa ihan selvästi teemana on alkukantaisen ihmisyyden kehittyminen ottaen askeleen lähemmäs ihmistä.

Kun kuusta löytyy toinen monoliitti ihminen on taas tosi varauksellinen ja pelokas sitä kohtaan, jossa vaikka ihminen on kehittänyt avaruusaluksen jolla pääsee avaruuteen, niin toisaalta ihmisen luonto tuntematonta kohtaan ei ole kehittynyt apina ajoista mihinkään. En ole nähnyt koskaan missään leffassa näin paljon sisältävää kuvallista kerrontaa. Tää on siis siinä asiassa ihan ylivoimainen miten paljon sitä on ja eritoten se miten saamarin hyvin se on tehty ollen ihan julmetusti ajatusta, paremmin tehty tuo kuvallinen kerronta kuin missään leffassa ja helposti. etenkin leffan lopussa...

Hal-9000 supertietokoneessa on pointtina et onko ihminen mennyt liiallisuuksiin kehityksen kiilto silmissä joka alkoi jo alkuaikoina apinan innostuessa liikkaa siitä kepistä, koska Hal-9000 on niin älykäs et sillä on pikkuhiljaa paljastuen tietoisuus, tunteet ja oma tahto, jolla on karmeat seuraukset jos ihminen luo itseään älykkäämään laitteen. Leffa polkaisee tasoaan ylöspäin ihan hitosti, kun Hal-9000 alkaa kyseenalaistaa mm Jupiter tehtävää. Tuossa kun kaveri huomaa tuon asian ekaa kertaa hän alkaa selvästi todella pohdiskelemaan mielessään tuota supertietokonetta kuten katsojakin ainakin mä aloin ekaa kertaa joskus kun tän näin niin miettii sitä et onko todella hal-9000 lla tietoisuus, tunteet ja oma tahto.

Tunnelma menee tuossa kohtaa tosi pahenteiseksi ja leffa muuttuu leffan alkupuoliskon runsaista musiikeista todella hiljaiseksi, jossa tietyssä kohtaa kuuluu vaan astronautin hengittämistä kypärä päässään ja välillä aina kuvataan tuota punaista silmää, tosi tehokas veto tuo ajoittain ruutuun tuleva Hal-9000 tietokoneen silmä, kun ollaan lähellä Jupiteria kun leffaa on puolet jäljellä tulee erittäin tyylikäs välinäytös joka on pelkkä mustaruutu jossa kuuluu hyvin pahaenteistä musiikkia ja sitä mitä alussa mainitsin eli kaukaiseen avaruuksien syvyyksiin menemisen tunnelma ylle ja avaruuden äärettömyyden tunne todella voimakkaasti tuossa välinäytöksessä jota oli ahdistavaa ajatella, Interstellarissa oli voimakkana kaukaisuuden tunne ja avaruuden äärettömyyden tunne, mutta tässä leffassa se on paljon voimakkaampaa, ahdistavampaa ja pirusti tyylikkämin tehtyä kuin interstellarissa.

Kun leffassa tulee kohta "jossain kaukana avaruuden äärettömyydessä" niin tunnelma eritoten tuossa kohtaa menee siisteimmäksi koko leffassa, käsittämättömän upea tunnelma se kaukaisuuden tunne on jotain todella voimakasta ja ahdistavaa ja kun ne mystiset monoliitit lentelee avaruudessa ja sit tulee ihan tajunnanräjäyttävä joka on leffan paras kohtaus ylivoimaisesti, kun kaveri sinkoutuu vauhdilla johonkin vilisevään väritykitykseen jossa on ties minkänäköistä värillistä visuaalista settiä niin tuossa kohtauksessa kaikki mm aika-avaruus vääristyy, muutaa muotoaan ja ihmisen aika käsitteenä katoaa ja menettää täysin merkityksensä ja se missä ollaan niin on entisestään todella voimakas tunne että ollaan jossain aivan avaruuden ja loputtomuuden laidalla niin kaukana ettei ihmisen tajuaminen avaruuden äärettömyydestä pysty käsittää todellisuudessakaan ja tässä leffassa tuo on hyvin voimakkaana tunteena läsnä tuossa lopun tykityksessä.

Kaiken loputtomuuden takana astronautti löytää itsensä jostain uskonollisen näköisestä huoneesta jossa hän näkee tavallaan elämänsä nykyhetkestä eteenpäin pikakelauksena kun mennään huoneesta niin mies on vanhentunut hyppivällä tavalla tosi paljon ja lopulta kuvataan miestä jopa kuolinvuotteella koska on jo niin vanha. Tuossa kohtaa mä katsojana aloin kyseenalaistaa leffassa koko ihmisyyden olemassaolon tärkeyttä ja koska lopun vanhenemiskohtaus kuvastaa jos oikein käsitin sitä et ihmiset vaan syntyy, elää, vanhenee ja lopulta kuolee. Eli toisinsanoen elämässä ei ole mitään pointtia ja leffan ytimeen asiassa sopii aivan täydellisesti kuuluisa sanonta jonka leffa haluaa välittää katsojalle "elämä on turhaa paskaa" ja jos oikein käsitin niin se monoliitii joka on miehen kuolinvuoteen edessä mikä ikinä onkaan se monoliitti niin ihan kuin se symboloisi sitä että ihmisen pyrkiminen täydellisyyteen on täysin turhaa. Ja siis tosiaan kaikki ihmisen elämässä on ihan turhaa mm siksi koska mies ei kuolinvuoteellaan jaksa enää pelätä monoliittia, ihankuin sen pelkääminen olis aivan turhaa kuten ihan kaikki muukin.
Leffan aivan lopun kuplassa oleva vauva katselee maapalloa niin ihankuin tolla olis tarkoitettu uutta mahdollisuutta ihmisrodulle tehdä asiat aivan toisin eikä tavoitella jotain täydellisyyttä tehden supertietokoneita ja tutkia avaruuden syvyyksiä huikealla teknologialla.

Elokuva on jotenkin järisyttävän massiivinen laaja-alainen kokonaisuus leffahistorian suurimittakaavaisin spektaakkeli koska mennään alkukantaisista apina ajoista aina sinne asti kun ihminen kehittyy päästessä avaruuteen ja siitä vielä eteenpäin luomaan itseään älykkäämään laitteen ja se mihin mittasuhteisiin loppu saati menee kun mennään johonkin loputtomuuden rajoille. Mikään leffa ei herätä niin paljon pohdiskelua leffan asioista kuin tämä ja menee siksi mun listassa toiselle sijalle kaikista leffoista. Mut Syy miksi Oldboy pysyy ykkösenä se johtuu et vaikka tää leffahistorian pohdiskelevin teos leffan asioista. Oldboy sen sijaan on parempi koska se laittaa pohtimaan oikeaa omaa elämää todella syvästi, eikä vaan itse leffaa.

10
 
Get Out (2017)
maxresdefault.jpg
1_mPCl8W8bWiI9NSz0IIzTQA.jpeg
Tummaihoinen Chris lähtee tyttöystävänsä kanssa tyttöystävän vanhemmille viikonloppua viettämään, mutta mikä onkaan totuus...

ite tykkään ihan mielettömän paljon Jordan Peelen ohjaustyylistä. Us oli ihan huippu leffa häneltä ja taattua ohjaajan täysin samankaltaista hienoa kädenjälkeä, mut tää Get Out on vielä helposti kovempi kuin Us. Siis hyi helvetti miten karmaiseva / ahdistava leffa jossa on todella havrvinaien piinaava ja vaivaantunut tunnelma. Se piinaava ja vaivaantunut tilannejännitys on jotain uskomatonta naulitsevuudessaan eikä se katkea yhtään missään vaiheessa tuo ihan saamarin tiivis tunnelma. Ne kummalliset jutut miten asiat asteittain aukenee pikkuhiljaa perhanan tyylikkäästi toteutetusti pahaenteisyyden tunteen vallitessa koko leffan. Ihan kuin ois päähenkilön nahoissa siellä ihan karmivassa paikassa ja haluais helvettiin sieltä koko paikasta, kun jopa oma tyttöystäväkin alkaa pelottaa. Mut Etenkin se talon musta palveluväki oli jotain ihan jäätävän creepia et ei saatana. Ne erittäin luontaantyöntävät erittäin kummalliset olemukset, eleet ja käytökset heillä ja niitä ihan karmaisevia ilmeitä ja niitä rumia hyytäviä katseita on leffassa todella paljon. Hypnotisointi kohtaus on muuten aivan uskomatonta tasoa toteutukseltaan, visuaalisesti ihan huikean kekseliäs ja ihan äärimmäisen tyylikäs unenomainen pimeyteen vajoava hypnoottinen tunnelma saatu aikaan tuohon kohtaukeen jossa huikella äänimaailmalla on tosi iso vaikutus tuon kohtauksen tehokkuuteen + se vesisade sopi porun hyvin tuohon hypnoosi kohtaukseen. Suoraan sanottuna ihan ihmeellistä et miten ohjaaja osaa vangita katsojan transsimaiseen tilaan jumiin sen karmivan tunnelman syvyyksiin enkä tarkoita pelkästään tuota hypnoosiscenea vaan koko leffaa. Vähän samanlainen olo oli leffassa kuin sillä päähenkilöllä joka hypnotisoitiin ja sanoi et on jumissa et ei voi liikkua sohvalta. Samantyylinen vangitseva ote leffassa on kuin tuossa kohtauksessa. Musiikki on leffassa täyttä laatutyötä voimistaen sitä painostavuutta entisestään. Näyttely on kanssa siis aivan priima luokkaa joka vaikuttaa siihen pelottavuuteen ja uskottavuuteen ja todella paljon, Etenkin päähenkilön näyttelijä näyttelee aivan täydellisesti ja hänen olotilaansa pystyy samaistumaan erittäin voimakkaasti leffassa. Samoin vaivaantunut dialogi on mestarillista tasoa. Sit todella iso peukku leffalle että sen leffan tunnelman aiheuttaman valehtelelamatta mun pumpun hakkaamiseni lisäksi leffa voi karmivimissakin kohtauksissa aiheuttaa repeilyä sen leffassa olevan huumorin takia joka on kyllä jo tosi nerokasta ohjaustyötä et leffa laittaa ahdistaa pirusti ja sit repeää jollekin tyhmälle asialle samalla. Se huumori on sellaista mikä ei tunnu siis lainkaan päälle liimatulta yhtään vaan ihmeellisen saumattomasti sulautuu yhteen siihen ahdistavaan tunnelmaan, jota on vaikea selittää mut leffan nähneet tietävät miten tuo huumori pelaa täysin yhteen sen piinavan jännityksen kanssa. Mainitaan myös et leffa on myös tosi kantaaottava mustiin liittyvässä asioissaan aika ovelasti se asia on sulautettu leffan juonen ja tapahtumien sekaan josta annetaan ripauksia tuosta kantaanotto asiasta, eli sekin toimii saumattomasti leffan sisällä ja seassa kuten huumorikin, Us oli kantaa ottava myös mutta eri asian suhteen.

Ihan puhdas mestariteos ja nous mun listalla aika korkealle, taitaa olla 20 sijalla kun listalle tän laitoin.
10


Mitä descent btw tykkää tästä leffasta tai ohjaajan toisesta Us leffasta? Heh, mua aina kiinostaa välillä kysyä sun mielipiteitä leffoista ku sä pääset leffoissa niin syville tasoille joihon en ite yllä(y) esim vaikka Enter the Voidissa sen tematiikoista jne niin kiinostaa siksi esim miten näet tän leffan.:giggle:
 
Henkien kätkemä (2001)
main-qimg-feb46c67b93a39d372c86e83ca78b3d5.jpg

Oon tajunnut leffasta pari uutta juttua niin päivitän arvostelun tekemällä tän hetkiset fiilikset leffasta.

Tää anime on sellainen että sopii niin lapsille kuin aikuisillekin, aikuisille siinä mielessä mm että lapset ei varmasti ymmärrä tän leffan pointteja ja mikä on leffan tarinan päällimäinen tarkoitus. ainakin mulla meni monta monta katselukertaa että tajusin jotkin pienet piilosanomat leffasta.

Jo ihan alusta asti kun perhe ajelee autolla tuonne paikkaan, niin taustalla soi Joe Hisaihin jäätävän upeat sävelet, jotka jo ihmeellisesti tuossa kohtaa osaavat kertoa katsojalle että tää leffa tulee olemaan haikean kaunis koko isolta kokemukseltaan jonka tyttö tulee leffassa kokemaan.

Pirun siisti ja persoonallinen idea tuollainen henkimaailmassa oleva jumalten kylpylä. Tarinankerronta on todella kovaa tasoa ja menee siinä vaiheessa kun Chihiro joutuu sinne kylpylään, niin erittäin mukanaan vieväksi, mitä pidemmälle juoni etenee. Mielikuvituksellisen kekseliäs on juoni on leffassa sen lisäksi että leffa mielikuvituksellisuudeltaan huikea ulkoasultaan, mutta yhtä voimakkaasti myös juonen tapahtumiltaan leffa on rikkaan mielikuvituksellinen. Isot plussat mm tuosta.

Leffan ulkoasu on jotain häikäisevää suoraan sanottuna ja tosiaan erittäin mielikuvituksellinen kaikkia ihan pieniä yksityiskohtia myöten, en tarkoita niinkään piirrustusjälkeä vaikka sekin on upeaa, mutta ehdottomasti sitä miten Miyazaki on keksinyt tuon jumalten kylpylän mm kaikki sen miljöön loisto minkä näköistä kaikki siellä on mm yöllä vedessä kulkeva juna on tosi hyvä esimerkki tuosta miljöön mielikuvituksellisesta toteutuksesta.

Tunnelma leffassa on ihan saamarin siisti johtuen mm yllämainitusta mielikuvituksellisuudesta ja siellä jumalten kylpylässä on siisti sellainen taikamainen ja eritoten hyvin unenomainen tunnelma, että tulee fiilis että onko tää kaikki unta. sit ne Joe Hisaihin sävelet myös luovat tunnelmaa helkkarin hienosti.
Leffassa on myös tosi veikeetä ja hienosti toteutettu se miten henkimaailman ja todellisen maailman raja katoaa ja Chihiron hahmotus katkeaa et mikä on henkimaailmaa ja mikä ei, esimerkkinä kun Chihiro sen takia unohtaa oman nimensäkin jo siellä henkimaailmassa.

Myös henkilöhahmot tosi hyvin toteutettu, sekä pääosatytön hahmon kehitys leffan aikana helkkarin hienoa, josta kerron myöhemmin. Mun suosikkihahmo on sellainen mysteerinen kasvoton niminen kummitus, joka mm ilmestyy ja katoaa aina. Se on yksinäinen tyhjä sielu, joka lopulta löytää paikkansa maailmassa ja tuo oli kyllä hienosti toteutettu. Myös ne junassa matkustavat läpinäkyvät ihmishahmot matkalaukut mukanaan, jotka jää junassa haikeasti toteutetusti pois ja väsyneen näköisenä kävelevät tiettyyn paikkaan mitä leffassa ei kerrota, niin oon miettiny aina mitä noi hahmot matkalaukkuineen tarkoittaa ja nyt kun katsoin pitkästä aikaa tän leffan niin kelasin et ne on selvästi kylpylän entisiä työntekijöiden sieluja, jotka vanhentuessaan pakkaavaat laukkunsa ja lähtevät paikkaan viimeinkin päästeen lepäämään ja löytämään lopullisen paikkansa vanhoina sieluina. tuo ei ollut sit tekotaiteellista asiaa, eikä leffa edes yritä olla taiteellinen vaan se on vaan tosi asia et leffassa on paljon ajatuksellisuutta asioissa ei taidetta. Tarkensin ton asian siks et ei tuu kuvaa et pitäisin tätä leffaa jonain taiteellisena multihuipentona. EI, pidän tätä vain hyvin tehtynä leffana jossa on paljon pointtia.

Henkilöhahmoista vielä niin leffan aikana Chihiro kasvaa henkisesti todella paljon. Aluksi kiukutteleva ja itsepäinen tyttö muuttuu lopulta välittäväksi ja vastuuntuntuiseksi. Tuo onkin leffan pääpointti. Tytön kasvutarina ja se on erittäin hienosti toteutettu asia ja eräässä kohtauksessa jossa Chihiro istuu junassa on pieni jippo katsojalle mitä en moneen moneen moneen katselukertaan edes tajunnut. tuon pointtina on se että Chirion entinen luonne ja persoona heijastuu ikkunan läpi ollen vain varjo entisestä Chihirosta ja Chihiron nykyinen henkisesti kasvanut persoona on jossa katselee parhaillaan junan ikkunasta ulos.

loppupuolella tarina muuttuu kauniiksi ja tietyt kohtaukset lopussa on perhanan koskettavia jota ne erittäin hienot musiikit taas kerran tehostavat paljon. Allaoleva kuva on siitä leffan koskettavimmasta kohtauksesta, kun se

haku lohikäärmeen nimi muistuu Chihirolla mieleen ja Chihiro muistaa että on tuntenut Hakun pienestä asti.

Ihan loppukohtaus on tosi monitulkintainen, jättäen kysymysmerkin leijumaan ilmaan ja katsojalle itselle mietittäväksi se juttu, tämä juttu:😉
unnamed.png

tuo on älyttömän hienoa leffoissa aina tuollaiset jutut ja tosi valtava plussa.

Leffan loputtua huomaa miten saamarin kaunis kokemus elokuva on kokonaisuudessaan ja jättää hämmentävästi hyvän mielen olotilan loputtuaan olen todellakin hyvän mielen elokuva.

10
 
Viimeksi muokattu:
Sori descent et esitän sulle taas kyssärin, et sen takia ei oo pakko vastata mut mieluusti kuulisin et ku puhuttiin aikoinaan Infernal Affairs vs The Departed, niin ookko nää kattonu Infernal Affairsin vielä? Mulla se menee niin et The Departed 9½ ja Infernal Affairs 10. Eli tykkään helvetisti Departedista mut vielä enemmän tykkään ja selkeällä erolla tuosta toisesta. Isoin syy on se et siinä on niin paljon hienoa ajatuksellisuutta ihan hitosti enemmän kuin The Departedissa. Leffan nähneet tietää kuvassa olevan hienon ajatuksellisuuden.😉

"minä haluan olla niinkuin hän"
da2197ab1365af865a2b673752c8f07d.jpg
 
The Butterfly Effect 9/10

Katoin tän miljoonannen kerran. YLIVOIMAISESTI parasta Kutcheria mitä ollaan nähty tai mitä tullaan näkemään. Hipoo aika täydellisyyttä itelle koko leffa. Muistan kun tän ekaa kertaa näin niin en ihan älyttömästi pitänyt, kun juuri siinä versiossa oli se imelin loppu. Sitten katsoin uudestaan paremmalla lopulla, niin leffa toimi paljon paremmin! Idea tässä oli kyllä tosi mielenkiintoinen ja monta kertaa leffaa kattoessa eläyty siihen meninkiin tosi kovaa ja aatteli et, elä perkele noin toimi, ite oisin tehny niin ja näin :D

Tää löytys varmasti miun top 20 leffalistalta. Kympin sakkiin ei ihan mahdu.

E: Ja siis miehän en oo ikinä tykännyt Kutcherista, joten nostaa vielä entisestään tän leffan arvoa!
 
Frequency 9/10

Tää aika saman tyylinen kuin Butterfly effect ja aivan helvetin hyvä tämäkin! Pääosissa Dennis Quaid ja Jim Caviezel ja molemmat hoitaa tonttinsa paremmin kuin hyvin! En kehtaa hirveästi kirjotella juonesta kun herkkään spoilaa, mutta leffassa pääelementit on isän ja pojan yhteistyö, menneisyys ja jos sanoo että yhtäläisyyksiä on perhosvaikutukseen, moni varmaan voi arvata millaisesta juonesta on kyse.

Suosittelen kyllä kahtomaan!
 
Forrest Gump on kyllä ihan älyttömän viihdyttävä leffa, mut elokuvallisesti joku siinä tökkii:LOL:, enkä nyt tarkoita todellakaan Hollywoodmaisuutta siinä, kun ilmaisin aiemmin itteni ehkä vähän väärin josta voi saada kuvan et katson kiikareilla Aasialaisia leffoja / Aasialaislasit päässä leffamaailmaa. Ei missään nimessä. Kun sanoin et Avain pakoon leffalle vähän miinusta liian Hollywoodmaisesta toteutuksesta, niin tarkoitin sillä sitä et ihan oikeasti AIDOSTI tykkään etenkin Aasialaisleffojen toteutuksesta enemmän kuin Hollywood tyylisyydestä, ei sen kummempaa.:giggle: Sit Jos joku joku vaikka Korealainen leffa on paska niin sit sanon sen paskaksi, hyvä esimerkki The Forest of Love joka on Japsileffa, niin se oli täyttä paskaa. 5/10.

Juu enkä todella viitannut suhun puhuessani elokuvapurismista ja hollywoodmaisuudesta. Ihan yleisesti vaan oli hyvä yhteys ottaa tuo teema esiin. Helposti sitä vaan ainakin itse vähän voi joskus nihkeillä Hollywood-elokuvia, koska ovat usein niin huvittavan laskelmoituja.

Moonlight nyt ei ollut Hollywood-elokuva, mutta ainoastaan aihe oli tärkeä. Se ei riitä. Mustien jätkien tietyssä sosioekonomisessa asemassa homous on todella raju tabu ja tärkeää nostaa aihe tapetille. Mutta ei aihetta nyt voi noin helvetin ohuella kässärillä lähestyä ja pokata Oscaria siksi, että aihe on merkittävä.
 
Get Out (2017)
katso liitettä 219340
katso liitettä 219343
Tummaihoinen Chris lähtee tyttöystävänsä kanssa tyttöystävän vanhemmille viikonloppua viettämään, mutta mikä onkaan totuus...

ite tykkään ihan mielettömän paljon Jordan Peelen ohjaustyylistä. Us oli ihan huippu leffa häneltä ja taattua ohjaajan täysin samankaltaista hienoa kädenjälkeä, mut tää Get Out on vielä helposti kovempi kuin Us. Siis hyi helvetti miten karmaiseva / ahdistava leffa jossa on todella havrvinaien piinaava ja vaivaantunut tunnelma. Se piinaava ja vaivaantunut tilannejännitys on jotain uskomatonta naulitsevuudessaan eikä se katkea yhtään missään vaiheessa tuo ihan saamarin tiivis tunnelma. Ne kummalliset jutut miten asiat asteittain aukenee pikkuhiljaa perhanan tyylikkäästi toteutetusti pahaenteisyyden tunteen vallitessa koko leffan. Ihan kuin ois päähenkilön nahoissa siellä ihan karmivassa paikassa ja haluais helvettiin sieltä koko paikasta, kun jopa oma tyttöystäväkin alkaa pelottaa. Mut Etenkin se talon musta palveluväki oli jotain ihan jäätävän creepia et ei saatana. Ne erittäin luontaantyöntävät erittäin kummalliset olemukset, eleet ja käytökset heillä ja niitä ihan karmaisevia ilmeitä ja niitä rumia hyytäviä katseita on leffassa todella paljon. Hypnotisointi kohtaus on muuten aivan uskomatonta tasoa toteutukseltaan, visuaalisesti ihan huikean kekseliäs ja ihan äärimmäisen tyylikäs unenomainen pimeyteen vajoava hypnoottinen tunnelma saatu aikaan tuohon kohtaukeen jossa huikella äänimaailmalla on tosi iso vaikutus tuon kohtauksen tehokkuuteen + se vesisade sopi porun hyvin tuohon hypnoosi kohtaukseen. Suoraan sanottuna ihan ihmeellistä et miten ohjaaja osaa vangita katsojan transsimaiseen tilaan jumiin sen karmivan tunnelman syvyyksiin enkä tarkoita pelkästään tuota hypnoosiscenea vaan koko leffaa. Vähän samanlainen olo oli leffassa kuin sillä päähenkilöllä joka hypnotisoitiin ja sanoi et on jumissa et ei voi liikkua sohvalta. Samantyylinen vangitseva ote leffassa on kuin tuossa kohtauksessa. Musiikki on leffassa täyttä laatutyötä voimistaen sitä painostavuutta entisestään. Näyttely on kanssa siis aivan priima luokkaa joka vaikuttaa siihen pelottavuuteen ja uskottavuuteen ja todella paljon, Etenkin päähenkilön näyttelijä näyttelee aivan täydellisesti ja hänen olotilaansa pystyy samaistumaan erittäin voimakkaasti leffassa. Samoin vaivaantunut dialogi on mestarillista tasoa. Sit todella iso peukku leffalle että sen leffan tunnelman aiheuttaman valehtelelamatta mun pumpun hakkaamiseni lisäksi leffa voi karmivimissakin kohtauksissa aiheuttaa repeilyä sen leffassa olevan huumorin takia joka on kyllä jo tosi nerokasta ohjaustyötä et leffa laittaa ahdistaa pirusti ja sit repeää jollekin tyhmälle asialle samalla. Se huumori on sellaista mikä ei tunnu siis lainkaan päälle liimatulta yhtään vaan ihmeellisen saumattomasti sulautuu yhteen siihen ahdistavaan tunnelmaan, jota on vaikea selittää mut leffan nähneet tietävät miten tuo huumori pelaa täysin yhteen sen piinavan jännityksen kanssa. Mainitaan myös et leffa on myös tosi kantaaottava mustiin liittyvässä asioissaan aika ovelasti se asia on sulautettu leffan juonen ja tapahtumien sekaan josta annetaan ripauksia tuosta kantaanotto asiasta, eli sekin toimii saumattomasti leffan sisällä ja seassa kuten huumorikin, Us oli kantaa ottava myös mutta eri asian suhteen.

Ihan puhdas mestariteos ja nous mun listalla aika korkealle, taitaa olla 20 sijalla kun listalle tän laitoin.
10


Mitä descent btw tykkää tästä leffasta tai ohjaajan toisesta Us leffasta? Heh, mua aina kiinostaa välillä kysyä sun mielipiteitä leffoista ku sä pääset leffoissa niin syville tasoille joihon en ite yllä(y) esim vaikka Enter the Voidissa sen tematiikoista jne niin kiinostaa siksi esim miten näet tän leffan.:giggle:

Nooh, tosi hyviä molemmat ja omintakeinen tyyli ja kaikki toimii. Joku vaan jää puuttumaan, että nostaisin sen korkeammalle. Mutta älä käsitä väärin, etenkin US:in loppu oli ihan timanttia...
 
juu, oli multa oli väärinkäsitys tuo et muhun muka viittaisit tuolla purismilla ja siks laitoin sen "puolustus viestin" asiasta. heh.:giggle: netissä jutellessa vaan saattaa joskus ymmärtää jonkun toisen kirjoituken ihan väärin vertaa jos livena juttelee jostain jonkun kaa.:giggle:
 
Sori descent et esitän sulle taas kyssärin, et sen takia ei oo pakko vastata mut mieluusti kuulisin et ku puhuttiin aikoinaan Infernal Affairs vs The Departed, niin ookko nää kattonu Infernal Affairsin vielä? Mulla se menee niin et The Departed 9½ ja Infernal Affairs 10. Eli tykkään helvetisti Departedista mut vielä enemmän tykkään ja selkeällä erolla tuosta toisesta. Isoin syy on se et siinä on niin paljon hienoa ajatuksellisuutta ihan hitosti enemmän kuin The Departedissa. Leffan nähneet tietää kuvassa olevan hienon ajatuksellisuuden.😉

"minä haluan olla niinkuin hän"
katso liitettä 219355

Vieläkään en ole nähnyt. En ole oikein ostellut nyt aikoihin. Katsonut vanhoja uudestaan ja toisaalta on kymmeniä leffoja hyllyssä, joita en ole koskaan nähnyt :)
 
Pitääpä nyt kommentoida jotain, kun tulee ketjua tiirailtua suht aktiivisesti. Paljon on tullut katsottua itselläkin elokuvia, nyt viimeisen parin vuoden aikana huomattavasti vähemmän, mitä joskus aiemmin. Luppoaika on tullut käytettyä sarjojen katseluun, säännöllisen epäsäännöllisesti kuitenkin.

Descentin postauksesta osui silmään elokuva nimeltä Leon - jonka katsoin viime viikolla uudemman kerran. Ensimmäisen kerran taisin sen nähdä joskus zöbäyt 10 vuotta sitten ja siitä jäi mieleen, että kyseessä on todella timanttinen elokuva. Samalla ajatuksella sitä lähdin katsomaan, mutta jostain syystä nyt ei elokuva iskenyt enää ollenkaan, vaan jäi melkoisen vaisuksi kokemukseksi. Onko teillä ammattilaisilla ( heh :P ) vastaavia kokemuksia, että jonkun vanhan "suosikin" katsoo uudestaan vuosien jälkeen, ja se onkin sitten iso pettymys.:unsure:

Molempiin suuntiin tulee. Nyt on tullut katsottua leffoja, joiden viime katselusta se +10 vuotta. Aika tasaisesti tulee niin positiivisia yllätyksiä kuin pettymyksiäkin.

Jos otetaan sellaisia leffoja, joista muistaa, että on vähintään hyvä. Silloin se 3.5 tähteä voi olla 2 tähteä tai 5 tähteä. Molempia on nyt ollut.
 
Mulla vähän sama ajatusmalli et siis jos mulla on joku leffa vaikka tuolla 47 sijalla, niin ajattelen asian niin et se on ihan helvetin korkealla kun ottaa huomioon et jos maailmassa on miljoonia leffoja niin 47 siija on kyllä täysi mestariteos.

Mitä oot muuten mieltää kannattaako tai uskaltaako top listaan laittaa animeja vai ei?:unsure: Ku mietin et pitääkö monet sitä outona et normi leffojen sekaan vertailee vaikka henkien kätkemää, koska musta esim henkien kätkemä on sen piirrosjäljen alla aito oikea elokuva joka on juoneltaan, mielikuvitkseltaan, ,hahmoiltaan, teemoiltaan ja mm ajtukseltaan täysi mestariteos.

Kyllä mun 'The Beauty and the Beast'(1991) ainakin on listalla. Se onkin luultavasti ainoa ei-näytelty elokuva.

Mutta kyllä pistäisin ehdottomasti animet tai piirretyt samaan.

Tuo 'The Grave of The Fireflies' saattaa nousta listalle kyllä...
 
The Butterfly Effect 9/10

Katoin tän miljoonannen kerran. YLIVOIMAISESTI parasta Kutcheria mitä ollaan nähty tai mitä tullaan näkemään. Hipoo aika täydellisyyttä itelle koko leffa. Muistan kun tän ekaa kertaa näin niin en ihan älyttömästi pitänyt, kun juuri siinä versiossa oli se imelin loppu. Sitten katsoin uudestaan paremmalla lopulla, niin leffa toimi paljon paremmin! Idea tässä oli kyllä tosi mielenkiintoinen ja monta kertaa leffaa kattoessa eläyty siihen meninkiin tosi kovaa ja aatteli et, elä perkele noin toimi, ite oisin tehny niin ja näin :D

Tää löytys varmasti miun top 20 leffalistalta. Kympin sakkiin ei ihan mahdu.

E: Ja siis miehän en oo ikinä tykännyt Kutcherista, joten nostaa vielä entisestään tän leffan arvoa!


Mulla on aika lailla samat fiilikset tuota Kutcheria kohtaan. Kaverista en ole näyttelijänä koskaan välittänyt. Esim. siinä missä esitti jotain palkkamurhaajaa, ei vain toiminut itselle. Tuollaiset roolit vaativat tietyn karisman ja Kutcherista tulee vaan mielikuva hönöttävästä hipistä siinä 70`s show-sarjassa.

Mutta tuossa mainitsemassasi elokuvassa vetää kyllä hemmetin hyvin. Tässä elokuvassa en näe sitä näyttelijää vaan hänen esittämänsä hahmon. Juoni on toisaan tosi mielenkiintoinen jaa saa miettimään mitä itse tekisi eri tavalla jos saisi mahdollisuuden. Eikös tähän leffaan kuvattu monta eri lopetusta
ja yhdessä se tyyppi hirttää itsenä napanuoraan äidin mahassa.
Se jäi kyllä mieleen.

Perskule tuli noista sun arvioista himo katsella noi leffat. Varsinkin tuon Frequencyn katsomisesta on aikaa.
Siinähän ratkotaan rikosta kahdella eri aikajanalla.
Hyvä leffa kyllä ja tästä ketjusta saa kyllä hyviä vinkkejä mitä katsella. Muutamat helmet löytänyt tätä kautta.

Sitten asiaan, jottei menisi ihan sivuraiteille:

Train to Busan (2016)

Tämä on saamassa jatkoa tämän vuoden puolella, joten piti taas katsoa ja arvostella.

Työnarkomaani isä lupaa viedä tyttärensä äitinsä luokse Busaniin junalla, samalla kun Korean niemimaalla helvetti pääsee irti zombien muodossa. Tässä on mun makuun todella hyvin tehty zombileffa. Aiheesta on tehty tosi paljon elokuvia ja suurin osa on aika meh-osastoa. Nyt Korean pojat ja tytöt vetivät todellisen ässän hihastaan. Ensinnäkin kaikki päähenkilöt tuntuvat todellisilta ihmisiltä ongelmineen ja puutteineen. Päähenkilö on alussa väliinpitämätön ja ei välitä tyttärestään,
mutta lopussa uhraa itsensä lapsensa takia ja hänen kohtalonsa tuntuu katsojassa.
Sitten se raskaana olevan naisen mies joka teippaa kätensä ja mätkii eläviä kuolleita pitkin poikin. Ei voi muuta kun hattua nostaa. Ja sitten se pesäpallojoukkue, joka harjoittelee lyöntiä zombien päillä. Unohtamatta tietenkään yhtä elokuvahistorian pahimmista kusipäätä eli se yritysjohtaja. Voi jeesus kun sitä toivoo että jos joku saisi heittää lusikan nurkkaan niin se. Myös sitä päähenkilön tytärtä näyttelevä lapsinäyttelijä on tosi uskottava.

Erityismaininta zombeille jotka liikkuvat kuin nälkäiset eläimet hyppien alas tasanteilta, juosten ikkunoiden läpi jne. Nämä kaverit eivät raahusta vaan säntäävät perääsi ja eivät luovuta ennen kuin ovat joko kuolleena tai kurkussasi kiinni. Erityismaininta siitä kun
roikkuvat siellä junan perässä muodostaen zombiematon.

Elokuva sijoittuu suurimmalta osin junaan ja jännitys ei katkea hetkeksikään vaan tapahtumia vieritetään katsojan silmille jatkuvalla syötöllä. Elokuvan rytmitys saa kahden tunnin leffan hujahtamaan hetkessä ja itse en kelloa ehtinyt vilkuilemaan. Junassa päähahmot joutuvat käyttämään päätään yrittäessään selvitä ahtaissa junavaunuissa.

Tämä elokuva käsitti sen että hyvin tehdyt henkilöhahmot saavat katsojan välittämään ja myötäelämään heidän kanssaan. Lisäksi elokuva on arvaamaton ja koskaan ei tiedä kuka saa tartunnan seuraavaksi. Jännittää saa ihan loppuun asti
se kohta missä armeijan sotilas meinaa ampua sen pikkutytön kunnes tämä alkaa laulaa..

Ainoat olemattomat miinukset tulevat muutaman kohdan selvistä tietokoneella tehdyistä tehosteista. Tuli hieman World War Z fiilikset parista kohdasta (siinä muuten esimerkki miten voidaan raiskata alkuperäinen kirja oikein kunnolla) Muuten tämä menee heittämällä mun lempielokuviin kun puhutaan Aasian tuotoksista.

9½/10
 
Mulla on aika lailla samat fiilikset tuota Kutcheria kohtaan. Kaverista en ole näyttelijänä koskaan välittänyt. Esim. siinä missä esitti jotain palkkamurhaajaa, ei vain toiminut itselle. Tuollaiset roolit vaativat tietyn karisman ja Kutcherista tulee vaan mielikuva hönöttävästä hipistä siinä 70`s show-sarjassa.

Mutta tuossa mainitsemassasi elokuvassa vetää kyllä hemmetin hyvin. Tässä elokuvassa en näe sitä näyttelijää vaan hänen esittämänsä hahmon. Juoni on toisaan tosi mielenkiintoinen jaa saa miettimään mitä itse tekisi eri tavalla jos saisi mahdollisuuden. Eikös tähän leffaan kuvattu monta eri lopetusta
ja yhdessä se tyyppi hirttää itsenä napanuoraan äidin mahassa.
Se jäi kyllä mieleen.

Perskule tuli noista sun arvioista himo katsella noi leffat. Varsinkin tuon Frequencyn katsomisesta on aikaa.
Siinähän ratkotaan rikosta kahdella eri aikajanalla.
Hyvä leffa kyllä ja tästä ketjusta saa kyllä hyviä vinkkejä mitä katsella. Muutamat helmet löytänyt tätä kautta.

Joo! Kutcher kyllä toimii noissa 70s showssa / miehen puolikkaissa, mutta tuommoset hyvät vakavat roolit kyseiseltä kaverilta on kyllä kiven alla. Yksi kohtaus tuossa perhosvaikutuksessa oli kyllä niin uskomaton, että en uskonut millään että Kutcheri saa sen toimimaan kohtauksen vakavuuden takia:

Kun istuu siinä kahvilassa, selittää tässä "aikajanalla" huumeita käyttävällä ja huoraavalle Kayleighille miten tämä oli joskus onnellinen ja ette hän tätä halunnut jne, samalla tirauttaen muutaman kyyneleen.

Ei nyt varmaan mitään mestaritason näyttelyä, mutta itelle toimi tosi hyvin.

Lopuista:

Niitä on tosiaan 4kpl:

View: https://www.youtube.com/watch?v=NeV0MvU1Uhs

Itellä sattui ekalla kerralla tuo "happy ending" eikä se sopinut miusta tuohon yhtään! Mie tavallaan tykkäsin eniten tuosta "napanuora" lopusta. Aika brutaali ja yllättävä!


Oon vähän noiden loppujen kanssa semmoinen että iloiset loput ei leffoissa HIRMU usein toimi. Yksi ehkä parhaista leffalopuista on elokuvassa Man on Fire, joka taitaa miun top 10 listalla olla. TODELLA hyvä elokuva!




Frequency on kyllä helvetin kova leffa! Tuo on niitä harvoja jotka oon löytänyt ihan sattumalta "kun ei mitään muutakaan nyt ole".

Juoneen:

Kyllä ja tuokin lähtee tavallaan "sattumalta" kun tarkoitus on vain ensin pelastaa isä palavasta rakennuksesta, mutta sitten tapahtuu tuo "perhosvaikutus" efekti ja se vaikuttaakin sitten vähän kaikkeen ja matkalla menee moni asia vituiks jne.
 
The Butterfly Effectiä vähän varjosti huonolla tavalla tuo eri lopetusten määrä. Jos se on jonkinlainen yritys kuvata tai viedä pidemmälle sitä ajatusta, mikä koko elokuvassa tietysti on se kantava teema, eli noh, perhosvaikutusta, niin ei vaan toiminut.

Mutta mä toivon, että se ei ollut ohjaajan päätös, vaan studion omaa hulluttelua.

Koska todella Aston Kutcherkaan ei onnistu pilaamaan ko. elokuvaa, vaan hoitaa hommansa ihan ookoo.

Eipä ole aikoihin tullut katsottua...hyvä kun tuli puhetta täällä 👍
 
Vaikka leffa-arvosteluketju, niin pakko hehkuttaa, tyttökaveri oli tehnyt Miun parvekekuntosalista leffateatterin tänään ja kun tulee 33 vuotta täyteen maanantaina, leffaksi oli valittu saman ikäinen teos, Predator! Oluttakin toki oli 👍

Itse annan elokuvalle 10/10 ja tuo on kyllä semmonen leffa että kerran kuussa pitää katsoa!

IMG-20200717-WA0111.jpg
IMG-20200717-WA0091.jpg
IMG-20200717-WA0088.jpg

Leffailta jatkuu ja seuraavaksi laitetaan pyörimään Commando!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom