Joker - IMDb 8,5
Tässä arvostelussa on mukana tekstiä aikoinaan tekemästäni arvostelusta, koska ei jaksa kaikkia mietteitä
uudestaan alkaa kirjoittaa, mutta muuttelin todella paljon vanhaa arvostelua, lauserakenteita järkevämmäksi, sit poistin paljon kohtia tekstistä ja lisäsin uutta tekstiä tosi paljon, eli todella uudistunut arvostelu.
Hmm, mistä aiheesta sitä alottais ensin, vaikka visuaalisuudesta
Visuaalisesti erittäin tyylikäs leffa. Pääosin on hämärää ja pimeää ja pimeyden keskeltä voi huomata aivan uskomattoman siistin hohtavan vihertävän värimaailman. Myös tuo pimeys tuki ihan älyttömän hyvin Arthurin suunnatonta alakuloisuutta ja etenkin psykoottisuuttaan harhoja nähdessään tuo pimeys toimi ahdistavan tunnelman luojana erinomaisen loistavasti. Myös kuvaus on aivan upeaa työtä. kekseliäät kuvakulmat ja hienot kamera-ajot loivat entisestään leffaan hienoutta tuon kuvauksen yhteydessä ollessa musiikkeihin,
Erittäin synkät ja mestarillisen tasoiset mun mielestä Hans Zimmerin musiikkejakin kovemmat musiiikit / sävelet loivat leffaan todella pahaenteisen varoittavan ennustuksellisen tunnelman. Musiikeilla osataan myös luoda tiettyihin kohtauksiin ahdistavaa ja aivan räjähdysherkkää tunnelmaa. eritoten lopun how about another joke murray kohtauksessa, josta tärkeä juttu pitää mainita. Sellainen et leffa rakentaa alusta painekattilamaisesti kehittyvää tunnelmaa kaikkilla leffan asioilla koko ajan mennen synkemmäksi ja kaikki se virittäytyneisyys leffassa valmistautuu lopun haastattelu kohtaukseen jossa lopulta räjähtää se alusta asti alkanut etenevä virittäytyvä tunnelma. tunnelmasta vielä niin leffa on alusta asti on myös erittäin surullien tunnelma ja arthurin puolesta ajatellen joita ne mestaritason musiikit tukee hyvin.
Leffan pääpointti on aivan ehdottomasti Arthuissa, hänen mielisairaudessaan ja todella kurjaassa olotilassan sekä ajatusmaailmassaan koko yhteiskunta järjestelmää kohtaan joka on syrjinyt hänet. Kurjasta olostaan niin Arthur on täysin aivan murtunut koko elämiseen todella monista asioista ja ne hänen naurukohtaukset ei sisältäneet hänessä itsessään mitään hauskuutta, vaan mies oli nauraessaankin suoraan sydämestäänkin ihan rikki. Se oli sellaista murtunutta naurua jos oikein käsitin. Niinkuin Arthur itse sanoi siinä lapussaan jonka antoi sille naiselle, että saan naurukohtauksia jotka eivät vastaa tunnetilaa. Phoenix uppoutuu rooliinsa kyllä niin hyytävän syvästi. Phoenixin roolisuorituksen lisäksi hänen esittämässään henkilöhahmossa oli kaikenlaista asiaa pinnan alla ihan älyttömästi mm päiväkirjamerkintänsä ollen erittäin erittäin pohdiskeleva hahmo asioista tuo Arthur ja hänen erikoinen ajatusmaailma on diippiä. En oo varma oonko ees koskaan nähnyt leffoissa noin diipille tasolle luotua ja näyteltyä henkilöhahmoa, enkä oo kyllä koskaan nähnyt missään leffoissa noin realistisen ahdistunutta ja rikki olevaa henkilöhahmoa kiitos Joaquinin näyttelyn etenkin ehdottomasti. Sit se pitää mainita et mua kävi Arthuria sääliksi todella paljon kun ihan kaikki meni hänen elämässään päin v:tä ja potkittiin maassaa jne. Tuohon kun menee päin v:tä ja potkittiin maassa niin siihen liittyen tosi hienosti leffassa toteutettu asia että kaikki ei ole todellakaan ihan mustavalkoista asiaa leffassa nimittäin kyseenalaiselle arthutin / Jokerin teoilleen oli kaikille motiivit, mutta suurin osa ei hyväksyttävää, mutta se bussi kohtauksessa oli ihan oikein mitä Arthur teki.
Elokuvan kerronta on aivan upeaa tasoa ja elokuva on koko ajan eteenpäin rullatessaan äärimmäisen hyvin krjoitettu ja toteutettu kehittyvä kaari Arthurin muuntautuessaan monien asioiden summana Arthurista Jokeriksi. Tässä vielä toistan että Phoenixin uskomaton näyttely miten hän uppouuu ja eläytyy ja vetää tunteella eritoten jokerina olemiseen oli oikeasti jopa pahimmillaan pelottavaa katsottavaa. Suht alussa musta leffassa oli iso käänne kohta siitä kohtaa mennen todella hyytäväksi, kun suht alussa 7 eri mieliala / mielisairaus lääkettä syönyt Arthur sanoi että mistä saan enää lääkkeeni.. Tuo kohta herätti mussa sellaisen "ei helkkari" fiiliksen et mihin leffa on menossa tuon jälkeen Arthurin kannalta sekä Arthurin kautta...
Leffa uppotuu koko ajan synkemmäksi ja syvemmälle tasolle Arthurin vajoten entisestään ja totaalisesti psykoottisen mielen tilaansa jolla hän näkee vääristyneenä maailman realiteetin tajun ollessa kokonaan poikki ja monien asioiden summana Arthurin identiteetti alkaa horjua todella hyytävästi ja hänellä on voimakas tunne et yhteiskunnassa kaikki keihäänkärjet on käännetty häntä päin. Leffassa on syvyyttä asiossa mun silmään eniten kuin missään leffassa minkä nähnyt, ihan oikeasti.
Phoenixin roolisuoritus on aivan ällistyttävä, tää on vaan siit mun mielipide mut en oo missään leffassa koskaan nähnyt vastaava roolisuoritusta eli mä siis pidän Joaquin Phoenixin suoritusta tässä leffassa kovimpana koskaan. Kaikki ne hänen näyttelemät naurukohtaukset, mielen tilan syvyyksiin horjuminen ja mm se identiteetin hämärtyminen, rikkinäiseen ja hajalla olevaan ihmiseen et miten Joaguin näyttelee nuo jutut ja uppoutuu niihin täysin on uskomatonta.
Vaikka leffan pääpointti on ihan ehdottomasti Arthurissa ja hänen sairauden kuvaamisessaan, niin leffassa toimii toisena isona teemana yhteiskunta, jota käsitellään aika isolla otteella. Tuota monilta osin mätää yhteiskuntaa kuvataan ahdistavan realistisesti hyvin tumman sävyisesti ja tässäkin asiassa pimeydellä ja synkillä musiikeilla tehostetaan ja erittäin paljon synkkää yhteiskunta asiaa. Leffassa on myös paljon poliittista asiaa, jota mm kuvataan lopussa olevien tapahtumien kautta.
Leffa ei todellakaan ole mikään Nolanin Yön Ritarin kaltainen "popkorni viihdeleffa" vaan imo ahdistava katselukokemus jossa mennään niin syvälle Arthurin mieleen että se oli ahdistavaa katsottavaa ja välillä oli ihan luontaantyöntävää katselukokemusta, mutta se oli vain plussaa, koska kaiken ahdistavuuden kautta leffa oli erittäin tehokas kokemus.
Mulla tää leffa on noussut mun listalla kolmannelle sijalle, ainoastaan edelle menee A Tale of Two Sisters ja ykkösenä oleva Oldboy. Kultainen kymppi.
10