Elokuva-arvostelut!

Kun puhuin aiemmin siitä top 100 listasta, niin en kyennyt laittaa järjestykseen kuin 50 leffaa ja sekin oli jo tarpeeksi hankalaa, niin jäi tuonne sataan asti tekemättä lista. Tuossa nyt kuitenkin top 50 lista. @maltsu ku kysyi siitä tagejen laittamisesta et mistä löytyy, niin jäi laittamatta tuonne sivustolle ku en tiedä saako sinne niitä laittaa et mistä löytyy, mut voin sanoa et lähes KAIKKI nuo Aasialaiset leffat oon ostanut itelleni huutonetistä, myös ginza.se sivustolta muutaman ostanut ja yhden amazon.com sta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näkyykö linkki muille ja löytyykö lista? itellä toimii ainakin.

Btw. Jätin leffoista jotka on listassa niin syyt miksi ovat milläkin sijalla koska oon varmaan melkein kaikki nuo täällä arvostellut niin jaksanu laitella niitä tonne, mut jos joku kysyy et miks joku on listalla jne niin voin täällä vastata.:giggle:

Nyt yön yli nukuttua ku aivot raksutti yöllä niin herätessä tein pieniä muutoksia listaan, sijoitukset pysyy aika paikallaan, mut jotain pieniä muutoksia saattaa tapahtua järjestyksen kanssa ja olin unohtanut kokonaan Amores Perrosin ja 2001 Space Odysseyn listalta. Pitää jossain vaiheessa ne tuonne laittaa.

Laitoin ton listan tohon signtatureen, ollen päivittyvä lista johon pikkuhiljaa lisäilen elokuvia tosi hitaasti kohti top 100aa ja sit jos katon jonkun ihan saamarin kovan leffan mitä en oo nähnyt niin laitan sen tonne jollekin sijalle jos se mielestäni sinne kuuluu. Btw oon sanonutkin tän aiemminkin listoja tehdessäni et musta on suoraan sanottuna ihan saatanan hauskaa kahvia juodessa musiikki korvilla etsiä hienoja kuvia listalle leffoista.:giggle:

Lisäsin Moon (2009) tuonne. Musta älyttömän massasta poikkeavan tuntuinen mestariteos. Se yleinen hiljaisuus ja kuun miljöönä luova upea surrealistinen tunnelma, sit mm se monotonisella äänellä puhuva robotti jonka puolesta jotenkin ihmeellisesti välittää ja harmitti mikä on tosi outoa, avaruusaseman vitivalkoiset seinät, kuun miljöö jota näytetään uskomattoman upeasti leffassa jossa maa näkyy, se mystinen ja musta ahdistava uni minkä kaveri näkee, yksinäisyys, tietty ihan karmiva looppi juonessa ja lopun juonen tapahtumat oli ihan uber tasoa, se et miten oltiin kusetettu yhdessä asiassa liittyen
yhteyksiin
maasta kuuhun ja miehen tyttären koskettava videoviesti isälleen, ajatuksellisuus leffassa ja ajatuksen tasolla miettiminen et on kuussa yksinään ja loppu on ihan supersiisti miten saatiin maailman tietouteen eräs asia jne. Ei jaksa pitkää arvostelua tehdä mut tuossa oli lyhyet mietteet.

Hyviä leffoja listassa (y) Tarvii varmaan yrittää väsätä tuollainen lista jossain vaiheessa, mutta ei tule olemaan helppoa kun niin monia hyviä teoksia. Muistan kun kasasin sitä top 10 kauhuleffat-listaa ja jo silloin taistelin itseni kanssa tietyistä elokuvista miksi sen pitäisi olla ja miksei jonkun toisen jne.

Harmittaa kyllä kun en aikoinaan mennyt jostain syystä sitä Midsommaria katsomaan elokuviin. Kun sun listallakin on ja ohjaajan Hereditary oli hemmetin kova.

Katselin pitkästä aikaa leffan Dog Soldiers (2002)

Ai että kun mä tykkään tästä. Sopivasti brittihuumoria sekoitettuna hienosti tehtyihin praktikaalitehosteisiin. Hyviä ihmissusielokuvia kun ei liikaa ole. Tulee äkkiä mieleen vain The Howling, Wolf ja Brotherhood of the Wolf (vaikkei olekaan suoranainen ihmissusileffa).

Elokuvassa siis pieni yksikkö sotilaita lähetetään harjoitukseen Skotlannin ylämaille erikoisjoukkoja vastaan, mutta harjoitus muuttuu pian selvyitymistaisteluksi kun erikoisyksikön jäänteet löytyvät ja porukkaa alkaa putoamaan.

Elokuvassa on tosiaan huumoria, mutta sopivasti eikä se vesitä kauhun tunnetta tai toimintakohtauksia. Varsinkin tietty
nyrkkeilymatsi
suden kanssa ja tämän jälkeinen viittaus erääseen suosittuun toimintaelokuvaan sai hymyilemään. Sotilaiden sanailu ja ryhmän kemia sai kiinnostumaan siitä kuka selviää vai syödäänkö kaikki. Ihmissudet on tosiaan tehty vanhan liiton tyylillä mistä meikä tykkää. Sudet ovat todella uhkaavan näköisiä ja isoja. Pienestä budjetista johtuen susia ei näytetä oikeastaan koskaan kokonaan vaan ne ovat varjoissa tai näkyvät osittain. Elokuva hyötyy mielestäni siitä ja immersio säilyy hyvin koko leffa.

Tykkäsin myös siitä miten kamera liikkuu metsässä kuvaten sitä miten sudet näkevät pimeässä.

Pääpaino on kauhulla ja huumoria on ripoteltu juuri sopivasti sekaan. Tässä sekoituksessa onnistutaan mun makuunharvoin.

9/10

descent sä ku puhuit aikaisemmin Jokerin analyysin tekemisestä, niin tuli mieleen et tänään katson pitkästä aikaa Jokerin ja teen arvostelun, oon tosi tehnyt pitkän aikaa sit, mut haluan yrittää päästä leffassa syvemmälle ja tehdä paremman arvostelun minkä aikoinaan tein.

Joo, se ansaitsisi kyllä työtä ja pitäisi katsoa uudestaan. Aivan uskomaton elokuva ja vittu kun mä en nyt jaksa noita spoilertägejä niin esitetään asia näin: On varmasti kaikille katsojille selvää, että Arthurin hahmon kokema mielisairauden ja psyykkisen pahoinvoinnin aste ei ole kovinkaan kevyt. Ja että hän on enemmän tai vähemmän psykoottinen (joka tarkoittaa irti realiteeteista olemista, ko. termiä kun käytetään vähän milloin ja missä sattuu).

Itsellä on aika selkeä näkemys, missä vaiheessa hän jo muovaa itselleen tilan, joka on kenties hänelle itselleen turvallinen ja tämä tila peilautuu voimakkaasti hänen äitiinsä. Tämän jälkeen tapahtuva Arthurin omaa psykoottista utopiaa ja fantasiaa.

Ja miten kerronta ei ole elokuvassa kronologista. Noh, nämä kun ovat vain omia pohdintoja eivätkä totuus, niin en mitään spoilaa mielestäni. Mutta vaikka joku tai monikin nyt tuosta ymmärsi mitä tarkoitan, niin jokainen kohta on selitettävissä tukemaan tai ainakin saumattomasti toimimaan tuon teorian kanssa. Mutta siitä pitäisi juurikin tehdä tosi laaja kirjoitus.

Hyviä leffoja listassa (y) Tarvii varmaan yrittää väsätä tuollainen lista jossain vaiheessa, mutta ei tule olemaan helppoa kun niin monia hyviä teoksia. Muistan kun kasasin sitä top 10 kauhuleffat-listaa ja jo silloin taistelin itseni kanssa tietyistä elokuvista miksi sen pitäisi olla ja miksei jonkun toisen jne.

Harmittaa kyllä kun en aikoinaan mennyt jostain syystä sitä Midsommaria katsomaan elokuviin. Kun sun listallakin on ja ohjaajan Hereditary oli hemmetin kova.

Katselin pitkästä aikaa leffan Dog Soldiers (2002)

Ai että kun mä tykkään tästä. Sopivasti brittihuumoria sekoitettuna hienosti tehtyihin praktikaalitehosteisiin. Hyviä ihmissusielokuvia kun ei liikaa ole. Tulee äkkiä mieleen vain The Howling, Wolf ja Brotherhood of the Wolf (vaikkei olekaan suoranainen ihmissusileffa).

Elokuvassa siis pieni yksikkö sotilaita lähetetään harjoitukseen Skotlannin ylämaille erikoisjoukkoja vastaan, mutta harjoitus muuttuu pian selvyitymistaisteluksi kun erikoisyksikön jäänteet löytyvät ja porukkaa alkaa putoamaan.

Elokuvassa on tosiaan huumoria, mutta sopivasti eikä se vesitä kauhun tunnetta tai toimintakohtauksia. Varsinkin tietty
nyrkkeilymatsi
suden kanssa ja tämän jälkeinen viittaus erääseen suosittuun toimintaelokuvaan sai hymyilemään. Sotilaiden sanailu ja ryhmän kemia sai kiinnostumaan siitä kuka selviää vai syödäänkö kaikki. Ihmissudet on tosiaan tehty vanhan liiton tyylillä mistä meikä tykkää. Sudet ovat todella uhkaavan näköisiä ja isoja. Pienestä budjetista johtuen susia ei näytetä oikeastaan koskaan kokonaan vaan ne ovat varjoissa tai näkyvät osittain. Elokuva hyötyy mielestäni siitä ja immersio säilyy hyvin koko leffa.

Tykkäsin myös siitä miten kamera liikkuu metsässä kuvaten sitä miten sudet näkevät pimeässä.

Pääpaino on kauhulla ja huumoria on ripoteltu juuri sopivasti sekaan. Tässä sekoituksessa onnistutaan mun makuunharvoin.

9/10

Dog Soldiers on paras koskaan tehty ihmissusielokuva, hands down. Kauhun ja huumorin yhdistelmä on juurikin todella onnistunut. Pääpaino pysyy mielestäni todella jännittävän alkupuolen ansiosta nimenomaan kauhun puolella, eikä huumori poista tätä tunnetta enää. Hyvä maininta ja tärppi, tuli juuri muutama kuukausi sitten katsottua pitkästä aikaa, kun pengoin leffakokoelman uumenia, jonne se oli vahingossa karannut.

Näkyykö linkki muille ja löytyykö lista? itellä toimii ainakin.

Btw. Jätin leffoista jotka on listassa niin syyt miksi ovat milläkin sijalla koska oon varmaan melkein kaikki nuo täällä arvostellut niin jaksanu laitella niitä tonne, mut jos joku kysyy et miks joku on listalla jne niin voin täällä vastata.:giggle:

Toimii ja näkyy. Ja kiitos vihjeestä sivun suhteen, jos jaksaisi tuon oman Top 100 listan duunata tuonne jossain vaiheessa.

Desccentille vinkki, JOS vaan kiinnostaa tuo leffa, mut oon melkein satavarma et sun leffamaun perusteella tykkäisit ja arvostaist todella paljon tuota leffaa.

btw tää on veikee juttu leffassa et tuota sisään ja ulostulo porttia käytetään vaikka tilaa ois kuin helvetisti sivuilla kulkea. Kuvisssa huomaa myös miten uskomattoman näköinen leffa on.
katso liitettä 219275
katso liitettä 219276

Kiitos paljon! Olet tainnut aiemminkin suositella, mutta nyt olen tänä vuonna tehnyt ennätysvähän hankintoja, kun hyllyistä löytyy niin paljon elokuvia, joita en muista yhtään tai joita en ole vielä edes nähnyt, koskaan.

Toimii ja näkyy. Ja kiitos vihjeestä sivun suhteen, jos jaksaisi tuon oman Top 100 listan duunata tuonne jossain vaiheessa.

Juu tuo sivusto on musta jos haluaa listan tehdä niin helvetisti parempi kuin vaikka Imdbssa listan tekeminen, koska tuonne voi laittaa kuvia leffoista ja musta aina kuvat tekee listoista kivemman katsoa.:giggle: Aluksi oli tuolla vähän opettelmista sivuston kaa ennekuin hoksasin yhden jutun siellä ja sit lähti rullaamaan hyvin. Isona vinkkinä jos haluaa tuonne listan tehdä niin siellä kun on kohta "Choose whether to continue to use the old list note editor and BBcode tags or try the new rich text editor with image upload." niin kannatta ihan ehdottomasti valita tuo "new rich text editor with image upload" kun koitin noita muita vittu et rupes vituttamaan listan tekeminen

Mitä porukka tykkää muuten kaikkien tuntemasta The Shawshank Redemptionista leffana. Mul on kaksjakoiset fiilikset. Aivan uskomattomasti tehty lähes kaikki asiat siinä leffassa mut syy miks ei oo mahtunut mun listalle johtuu et siinä maistuu Hollywoodmaisuus liikaa, ku ite tykkään enemmän erikoisesti toteutetuista leffoista. Toinen miinus leffassa musta on sellainen liian alleviivaisuus jotenkin asioissa / kerronnassa, kaikki asiat selitetään vähän liian rautalangasta vääntäen katsojalle et antaisin 10- tälle imdbn kukkulan kuninkaalle.
Muuten tuo Hollywoodmaisuus juttu niin vika ei ole leffassa vaan mussa, koska valtaosa katsojista tykkää kaikkein eniten noista Hollywood leffoista, eikä Aasialaisista jne. et ymmärrän ihan täysin ihmisiä ketkä niin sanotuista tunnetuista ja perus Hollywood leffoista tykkää eniten.:giggle:

Anyway. Tää on leffan paras kohtaus mun mielestä, uskomattoman kaunis, koskettava ja ajatuksellinen puhe.

Viimeksi muokattu:
Jos tekisin ison listan kun puhutaan puhtaasti viihdyttävimmistä mitä nähnyt, niin tässä vähän esimakua miten lista alkaisi.

1. Inception
inception.jpg

2. Interstellar
Interstellar+Water+Planet.jpg

3. Nolan s Batman Trilogy
e9dfbd320504464143d05e8a8c992e15.jpg

4. The Prestige
The Prestige.jpeg

5. Dunkirk
636366754787319668-BB-PFP-0040.jpg

Mitä porukka tykkää muuten kaikkien tuntemasta The Shawshank Redemptionista leffana. Mul on kaksjakoiset fiilikset. Aivan uskomattomasti tehty lähes kaikki asiat siinä leffassa mut syy miks ei oo mahtunut mun listalle johtuu et siinä maistuu Hollywoodmaisuus liikaa, ku ite tykkään enemmän erikoisesti toteutetuista leffoista. Toinen miinus leffassa musta on sellainen liian alleviivaisuus jotenkin asioissa / kerronnassa, kaikki asiat selitetään vähän liian rautalangasta vääntäen katsojalle et antaisin 10- tälle imdbn kukkulan kuninkaalle.
Muuten tuo Hollywoodmaisuus juttu niin vika ei ole leffassa vaan mussa, koska valtaosa katsojista tykkää kaikkein eniten noista Hollywood leffoista, eikä Aasialaisista jne. et ymmärrän ihan täysin ihmisiä ketkä niin sanotuista tunnetuista ja perus Hollywood leffoista tykkää eniten.:giggle:

Anyway. Tää on leffan paras kohtaus mun mielestä, uskomattoman kaunis, koskettava ja ajatuksellinen puhe.

Kyllä mulla näköjään sijalla 12 ihan "Best Movies of All Time Top 100"-listalla tällä hetkellä on.

Se on vaan mulle niin uskomattoman hyvin toimiva leffa, jossa ei ole mitään minkä olisin halunnut tehtävän toisin. Jos olisin leffapuristi, niin ehkä miinustaisin tosiaan laskelmoinnista ja hollywoodmaisuudesta, mutta jos elokuva on upea niin se vaan on upea.

Forrest Gumpin Oscar-voitto Shawshank Redemptionin ja Pulp Fictionin nenien edestä on yksi suurimmista vitseistä Oscareisen historiassa imo.

Ja todettakoon, että mun Top 100-listan ulkopuolelle jää kymmenittäin elokuvia, jotka eivät ole ainoastaan 5 tähden mestariteoksia, vaan samalla henkilökohtaisella, taiteellisella, yhteiskunnallisella tai muulla tasolla erityisen merkittäviä elokuvia. Tämän nyt sanon vain siksi, että näköjään jopa 100 ulkopuolelle jää ihan uskomattomia elokuvia, mikä oli ehkä pienoinen yllätys itsellekin...

Hyvää tekstiä.(y) Tuo on ihan totta et niitä 10 tason leffoja on niin paljon ettei mahdu listalle mullakaan ja sit mul on täysin paradokdsaalinen juttu, et mun tekis mieli laittaa noi kaikki 50 leffaa jotka on mun listassa niin top kymppiin ja harmittaa et jonkun joutuu jättää pois ja tää on tosi outoa kun eihän 50 leffaa vaan yksinkertaisesti mahdu 10iin niin miksi mua harmittaa sit jättää esim kummisetä pois top kympistä. Mene ja tiedä...

Tästä leffasta ei oo täällä muuten paljon keskusteltu niin kysyn et mitä descent tykkäät muuten There Will Be Bloodista? Musta se on kuin uusi / nykyleffojen Kummisetä. Se on vaan niin saatanan hyvin tehty Leffan aihekin on tosi kiinnostava. ja Daniel Day Lewisin roolilla on suuri osuus leffan tasoon. Daniel Day Lewisin suoriitus on ihan hyytävän kovaa tasoa ja ei voi tajuta miten hän muuntautuu eri leffoihin ollen puheäänikin täysin erilainen esim Lincolnissa kuin tässä.

Viimeksi muokattu:
Tästä leffasta ei oo täällä muuten paljon keskusteltu niin kysyn et escent tykkäät muuten There Will Be Bloodista? Musta se on kuin uusi / nykyleffojen Kummisetä. Se on vaan niin saatanan hyvin tehty Leffan aihekin on tosi kiinnostava. ja Daniel Day Lewisin roolilla on suuri osuus leffan tasoon. Daniel Day Lewisin suoriitus on ihan hyytävän kovaa tasoa ja ei voi tajuta miten hän muuntautuu eri leffoihin ollen puheäänikin täysin erilainen esim Lincolnissa kuin tässä.

Täysin poikkeuksellisen upea elokuva. Sijalla 47 näköjään tällä hetkellä itsellä. Ja korostan vielä, että se on tosi kova sijoitus.

Esimerkiksi elokuvia; Full Metal Jacket, The Jacket, The Pianist, Grave of the Fireflies, A Prophet, Boys don't cry, Leon, Million Dollar Baby, The Machinist, The VVitch, The Tree of Life, Bronson, 21 Grams, The Woodsman, The Last One of the Mohicans, American Gangster, Jurassic Park, Birdman, Backwoods, Nil By Mouth, A Tale of Two Sisters, Paranormal Activity, Terminator, Climax, Meek's Cutoff, Casablanca, Braveheart, Citizen Kane, Dances with the Wolves, Natural Born Killers, Gladiator, Memento, Apocalypse Now, Vertigo, Blade Runner, The Green Mile, Clockwork Orange, Schindler's List ja The Blair Witch Project en tunnu saavan mahdutettua sadan parhaan elokuvan joukkoon.

Mulla vähän sama ajatusmalli et siis jos mulla on joku leffa vaikka tuolla 47 sijalla, niin ajattelen asian niin et se on ihan helvetin korkealla kun ottaa huomioon et jos maailmassa on miljoonia leffoja niin 47 siija on kyllä täysi mestariteos.

Mitä oot muuten mieltää kannattaako tai uskaltaako top listaan laittaa animeja vai ei?:unsure: Ku mietin et pitääkö monet sitä outona et normi leffojen sekaan vertailee vaikka henkien kätkemää, koska musta esim henkien kätkemä on sen piirrosjäljen alla aito oikea elokuva joka on juoneltaan, mielikuvitkseltaan, ,hahmoiltaan, teemoiltaan ja mm ajtukseltaan täysi mestariteos.

Tuossa kun listasit noita leffoja mitkä ei mahdu sun top 100aan niin tuli tuosta A Tale of Two Sisters sta mieleen, et syy miks mulla on kaikkien aikojen tokalla sijalla johtuu et en oo missään leffassa ikiniä nähnyt niin aidosti tehtyä
täydessä psykosissa olevan ihmisen sekavaa tilaa ja millaista uskomattoman taidokasta vyöryä se on leffassa et millainen akuutti psykoosi voi oikeasti olla ja se oli tosi aitoa et mistä psykoottinen sairaus kumpuaa eräästä traumaattisesta asiasta, jota ei ole pystynyt käsittelemään saati hyväksymään.
Toinen syy on se et miten uskomattomia twistejä leffassa tulee ollen yllättäen katsojan täysin ollen erittäin nerokas juoneltaan, ne kaikki flashbackit, tapahtumien eri variaatiot ja miten ne selitetään leffassa on kylllä mestarillista. Kolmas syy on et miten kaiken leffan huikeuden lisäksi leffa onnistuu vielä olemaan äärimmäisen pelottava kauhuleffa.

Nyt on aika virkistää muistia ja katsoa kohta ja sit arvostella sen tason leffa et veikkaan et Oldboyn eka sijaa alkaa heilua et meneekö tää leffa ykköseksi vai ei. Ja sellainen ylläri et se ei oo tällä kertaa Aasialainen leffa vaan ihan Hollywood leffa. Pienen vinkin voin antaa leffasta: monoliitti

Moni varmaan hoksaa helposti mikä leffa kyseessä.😉

Kyllä mulla näköjään sijalla 12 ihan "Best Movies of All Time Top 100"-listalla tällä hetkellä on.

Forrest Gumpin Oscar-voitto Shawshank Redemptionin ja Pulp Fictionin nenien edestä on yksi suurimmista vitseistä Oscareisen historiassa imo.

Itellä taas Gumppi on noista kolmesta YLIVOIMAISESTI paras elokuva. Eka kertaa katsoin joskus ala-asteella ja jo silloin tykkäsin, vaikka elokuvalliset hienoudet aukesi vasta paljon vanhemmalla iällä. Varmaan 5-8 kertaa katsottu tuo leffa, vaikka ei todellakaan ole semmoin leffa joka laitetaan pyörimään kun ei muuta löydy :D

E: kysyin tyttökaverilta ja hän nosti noista kolmesta shawshankin ykköseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom