Elokuva-arvostelut!

Ostin muuten huutonetistä siskolle lahjaksi mm
Ju on The Grudge eli tosiaan sen ekan Japanilaisen Kaunan.

Laitoin siks spoileriin kun tiedä vaikka sisko lukis tätä ketjua.:) niin Joululahja paljastuisi. Mää kyllä kysyn joskus sit lainaan häneltä tuota leffaa ja pakko tehdä arvostelu, kun viime katsomisesta on niin pirusti aikaa, mut todella voimakkaat odotukset kun se aikoinaan iski ja tosi pahasti mieleen ahdistamaan. Saattaa olla tosi tasokas kauhuleffa kyseessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei juma. En oo vielä nähnyt Jokeria ja siks helkkarin veikeetä et näin viime yönä unta tosta leffasta.:LOL: Tosi surrealistinen tunnelma...

Luulen, että leffakokemus tulee olemaan tuohon näkemääsi uneen verrattuna huomattavasti säyseämpi.

Nuo unet on kyllä joskus jänniä. Joskus herätessä ihmettelee, että ihanko oma mielikuvitus on kehitellyt kaiken vai onko vaikutteet saatu jostain leffasta.

...kun se aikoinaan iski ja tosi pahasti mieleen ahdistamaan...

Minä en leffasta riippuen joko halua tai uskalla katsoa uusiksi niitä, mistä on tullut ikävät fiilikset.

Joskus en halua siksi, että leffa on ollut niin ankea ja raskas kokemus (esim. Lilja 4-ever, Blue Valentine), että kerta todellakin riittää.
Toisinaan siksi, että leffa on ollut niin pelottava (kauhuelokuvat), että en halua kokea sitä uudelleen enkä varsinkaan antaa alitajunnalleni uutta materiaalia painajaisiin. 😂

Sellaiset leffat, jotka ovat olleet sietokykyni kannalta sopivan jännittäviä tai ahdistavia, niin niitä voin katsoa useammankin kerran.

Esimerkkinä sopivan jännittävistä voisi olla vaikka Predatorit, joista sen ykkösen olen nähnyt varmaan kolme kertaa. Eikä vielä toistaiseksi ole tullut uniin.
Varmaan johtuu siitä, että jos tulisi, niin tykkäisin. 😁

Sopivan ahdistavissa voi olla jotain sellaista surullista tai traagista, että itken.
Jos sitä surullista tai traagista on paljon tai muuten osuu todella herkkään kohtaan sielussa, niin saatan olla leffan jälkeen henkisesti ihan loppu, mutta siltikin leffakokemus voi olla hyvä.
Hachicon varmaan kestäisin katsoa uudelleen, mutta en silti halua.
Brokeback Mountain pitäisi kokeilla katsoa uudelleen, josko toisella kertaa itkettäisi vähemmän.

Viimeksi muokattu:
Hyvää pohdintaa noista leffoista mistä on tullut fiilikset et ei haluais uudelleen katsoa. Ite taas oon ihme masokisti kun kattelen joitain ikävän olon aiemmin aiheuttaneita leffoja. Antichrist mistä vähän aikaa sit puhuinkin, niin en ymmärrä miks mun pitää katsoa sitä aika ajoin ku se on niin älyttömän synkän masentavan ja pahan olon luova leffa. Esim se naisen paniikkikohtaus on niin realistisesti ja ahdistavasti toteutettu et mä meinaan saada sitä kohtaa katsoessa itsekin oikeasti paniikkikohtauksen...

Ite taas oon ihme masokisti kun kattelen joitain ikävän olon aiemmin aiheuttaneita leffoja. Antichrist mistä vähän aikaa sit puhuinkin, niin en ymmärrä miks mun pitää katsoa sitä aika ajoin ku se on niin älyttömän synkän masentavan ja pahan olon luova leffa.

Ehkä pidät voimakkaista fiiliksistä, vaikka niistä tulisikin paha olo.
Kunnon masokisti. 😁

...et hyvää Joulua vaan...

Ja sadistikin vielä! 😂

Mua pelotti katsoa tuo. Pätkän kestokin piti tarkistaa ennen kuin painoin playtä.
"Vain 1:26, kai minä tuon aikaa kykenen katsomaan..."

Onneksi ketun silmät näytti vähän lasisilmiltä, mutta juu... On aika paha, huh...
Tuo leffa tuntuu ihan varmasti siltä, niin kuin se ei loppuisi ikinä...

Minua harmittaa jos joku sellainen näyttelijä, josta pidän, on tehnyt kauhuleffan.
Mun puolesta olisi ihan mahtavaa jos vain b-luokan näyttelijät tekisi kauhua. :ROFLMAO:

The Lighthouse (2019) kiinnostaisi musta-valkoisuudesta huolimatta nähdä, mutta kun siinä on tuo kauhuelementti mukana...
Ehkä joskus tuo menee. Ehkä. Vielä toistaiseksi jätän katsomatta.

Juu tuo scene oli täysin läpällä laitettu ja sanottu et tuon kautta hyvää joulua toivottaisin.:)😉 et en todellakaan pahalla sitä, enkä usko et varmaan otitkaan.:)

aidosti hyvää Joulua!:)

Kyllä minä jo jollakin lailla osaan tulkita sun huumoria. 😁

Ja ihan oikeasti on aina tosi mielenkiintoista lukea, miten eritavalla ihmiset kokevat ja haluavat kokea leffoja.
Tuo sun valitsema pätkä ei ollut ihan niin "paha" kuin pelkäsin, mutta tunnelma kävi kyllä tosi hyvin ilmi.

Hyvää Joulua myös sinulle Tigre. 🎄

Blade runner (1982) ja Blade Runner 2049 (2017)

Uuden Blade runnerin vuoksi päätin verestää muistojani katsomalla vanhan ja huomaan,
että tämä ei toiminut minuun reilut kolmekymmentä vuotta sitten eikä toimi vieläkään.

Vanhemman version lähtiessä pyörimään katselen retron ja scifin sekamelskaa.
Katunäkymistä bongaan Pan Amin ja Coca-Colan.
"No tottakai osinkoaristokraatti KO on valotaulussa. Mutta mitäköhän Pan Amille tapahtui?
Menikö se nurin vai fuusioitui jonkun kanssa?
Leonardohan näytteli siinä yhdessä leffassa Pan Amin lentäjää..."

Rutger Hauerin lookki on hyvin hyvin kasaria, mutta huonolla tavalla.

98825a2eaf08b8103d67c0bffa96972d

Hauska nähdä Harrison Ford nuorena, mutta eihän tässä leffassa tapahdu yhtään mitään.

3slr.gif

Uuden Blade Runnerin kohdalla fiilistelen leffan alkaessa tarkkaa kuvanlaatua ja leffan alkupuolen rumassa keittiössä kuvattua tappelukohtausta.
"Jees, kyllä tää on tainnut onneksi vähän edistyä viime kerrasta.
Onpa karsean näköinen kaasuhella. Tuohon olisi voinut laittaa rosterinvärisen kaasuhellan.
Ja ehkä
Hackman Tools sarjan välineet ja vähän retroa sitten kaapistoihin ja muihin yksityiskohtiin.
Tai onhan tuo Tools kyllä itsessään jo retroa tulevaisuudesssa... "

Tappelukohtaus loppuu.

"Ryanin hahmon Teslake on sentään tässä uudessa versiossa jo vähän paremman näköinen.
Mutta eikö ovien aukeamiseen olisi voinut keksiä jotain uutta? Kyllähän tuo on jo nähty.
No, jos jokin hyväksi havaitaan, niin mitäpä sitä tulevaisuudessakaan muuttamaan... ".

19d1f8bc23f358073dba0e44b7345af2.jpg

Jotenkin ymmärrän, että kasarilla saatiin rahoitus tälle leffalle, kun eihän kukaan tiedä mikä lopputulos siitä visiosta tulee.
Miten on mahdollista, että on saatu vielä toisenkin kerran?
Tässä leffassa ei vieläkään tapahdu mitään!
Jotkut ilmeisesti osaavat puhumisen taidon. Osaisinpa itsekin.
Ja jotkut epäilemättä näkevät jotain mitä minä en näe.
Tiedän että faneja on.

En saa mitään irti, en tarinallisesti, en visuaalisesti, en auditiivisesti.

En pääse tuohon maailmaan.

1/10

Viimeksi muokattu:
Kyllä minä jo jollakin lailla osaan tulkita sun huumoria. 😁

Ja ihan oikeasti on aina tosi mielenkiintoista lukea, miten eritavalla ihmiset kokevat ja haluavat kokea leffoja.
Tuo sun valitsema pätkä ei ollut ihan niin "paha" kuin pelkäsin, mutta tunnelma kävi kyllä tosi hyvin ilmi.

Hyvää Joulua myös sinulle Tigre. 🎄

Thanks!

Joo mielenkiintoista hyvällä tavalla tosiaan lukea miten erilailla leffojen kokemukset eroaa porukalla.
Vielä tosta Antikristuksen pätkästä niin siinä tunnelma käy tosiaan hyvin ilmi, mut sit se vasta moninkerroin verroin käykin ilmi jos leffan kattoo alusta loppuun. Miten se tunnelma kehittyy katkeamatta koko ajan leffan aikana vaan häiriintyneisemmäksi päin mennen vaan pimeämmäksi ja saatanallisemmaksi loppua kohden.

Tosta tuli mieleen kun näytin kerran yhdelle tutulle joka pelkää ihan sairaasti The Edgea, sitä karhuleffaa. Niin näytin youtubesta pätkän leffan pahimmasta kohdasta ja vastaus häneltä oli et tosi ahdistava mut pitäis katsoo alusta asti niin olis vielä paljon pelottavampi.

Tosta Blade Runnereista sit niin ite taas tykkään mahdottomasti niistä molemmat ollen täysin 10 leffoja. Se tunnelma etenkin on jotain niin dystopista ja surrealistista pimeässä sateisessa miljöössä hohtavineen valotauluineen jne muutenkin visuaalisesti etenkin toi uus Blade Runner on ehkä komein leffa mitä nähnyt imo. Aihekin supersiisti omaan makuuni.

Tosta Blade Runnereista sit niin ite taas tykkään mahdottomasti niistä molemmat ollen täysin 10 leffoja.

Tosi hyvä, että toimii. :giggle: (y)

...tunnelma käy tosiaan hyvin ilmi, mut sit se vasta moninkerroin verroin käykin ilmi jos leffan kattoo alusta loppuun. Miten se tunnelma kehittyy katkeamatta koko ajan leffan aikana...

Tuo on kyllä hyvä ominaisuus leffassa.
Tykkään siitä, että jo alkuvaiheessa on jotain mielenkiintoa herättävää ja saa koukuttumaan siihen katseluun ja jos leffa vielä paranee ja intensiteetti kasvaa loppua kohden, niin aina parempi.

Joskus sekin on ihan ok, että on tasaisen hyvä tunnelma alusta loppuun saakka.
Monet komediat ovat sellaisia, että ei niille edes odota mitään kehittyvää tunnelmaa tai huikeaa loppua, vaan se riittää aivan täysin, että saa nauttia matkasta.

:)

Se unohtui mainita et itseäkin ahdistaa suuresti toi The Edge kun pelkään karhuja. Imo mikä vetää tuota The Edgeakin pidemmän korren karhujen toteutuksessa jos puhutaan niiden ahdistavuudesta, niin Hopeanuoli vie voiton vaikka onkin piirrettyjä karhuja, mut se niiden toteutustapa siinä on jotain karseeta ja samalla täyttä timanttia. En oo siis näin karmeita musiikkeja kuullut ikinä missään leffassa tai yhtään missään...

Heräs muuten mielenkiinto tota Backcountrya kohtaan.

Heräs muuten mielenkiinto tota Backcountrya kohtaan.

Hopeanuolta en ole katsonut.

Itsekin pelkään karhuja, jos ne eivät ole turvallisesti aidan takana tai telkkarissa.
Kyllähän se karhu sen verran otti Backcountryssä kontaktia näihin vaeltajiin, että kyllä sitä aika epämukavaa oli katsella telkkaristakin.

Tuossa on minulle vielä monta sellaista juttua, jotka "pahentavat" asiaa eli sijainti pohjoisella pallonpuoliskolla ja realismia lisää se,
että vaeltajien kesken ei ole koko ajan pelkkää romanttista yhteisymmärrystä, vaan välillä on vähän erimielisyyttäkin.
Tuohon ympäristöön ja tilanteeseen on helppoa sijoittaa itsensä.

Viimeksi muokattu:
Joker 7/10

Odotin enemmän tältä, mutta jotenkin vaisuksi jäi. Mietin elokuvan aikana, että tämä toimisi ehkä paremmin pidempänä Netflix sarjana. Vaikka tässä kuvattiinkin Arthurin kasvua hulluuden rajamailla poukkoilevaksi Jokeriksi niin silti elokuva tavallaan loppui, kun olisi vasta pitänyt alkaa. En tiedä, paljon hyvääkin toki oli, joten siksi annan kelvot 7 pistettä tälle.

Pakko mainita jatkoksi Intruders(1992) suom. Pelon lähettiläät. Tuossa on semmoinen paketti ahdistavaa ja uhkaavaa tunnelmaa. Esitettiin joskus 90-luvulla kolmeosaisena tv-sarjana. Katsottiin tässä lähivuosina kaverin kanssa uudestaan ja ihmeteltiin miten tuon on voinut lapsena edes katsoa.

Ihan uusi tuttavuus tuo sarja. Täytyykin kaivella josko tuon löytäisi jostain.

Netflix tarjosi mulle kauhuleffaa nimeltä The Autopsy of Jane Doe. Oli aikas hyvä.

Tykkäsin leffan tunnelmasta ja miljööstä. Kaksi tyyppiä isä ja poika ottavat vastaan nopealla aikataululla nuoren naisen ruumiin rikospaikalta, joka saa poliisit raapimaan päätään. Naisen ruumiin sisältä löytyy mielenkiintoisia juttuja ja sitten alkaa tapahtua. Oli mielenkiintoista katsella kun ruumiiden kanssa toimivat tekevät työtään.

Tykkäsin tosi paljon siitä miten elokuva rakentaa tunnelmaa. Ensin ihmetellään miten naisessa ei näy lainkaan ulkoisen väkivallan merkkejä, mutta nilkat ovat paskana. Sitten ulkona alkaa kova myrsky ja radio sekoilee jne. Lopulta selviää että nainen oli aikoinaan tuomittu noidaksi ja kidutettu kuoliaaksi. Tämä ilmeisesti johti siihen että naisesta tuli oikea noita, joka sitten kostaa kokemansa vääryydet. Näyttely, äänimaisema ja kuvaus toimivat hyvin.

Leffassa on monta hienosta rakennettua kohtaa kuten se kilikello, joka kilisee kun ruumiit lähtevät liikkeelle. Tai kun kaverit yrittävät polttaa sitä ruumista ja tuli alkaakin levitä ympäri huonetta. Lopussa vaikutti siltä että noita muokkasi todellisuutta ja ajoi ne miehet tappamaan viattomia ja omaan tuhoonsa. Lisäksi varvas heilahtaa kertoen että nainen alkaa saada liikuntakykynsä takaisin. Miinuksia annan muutamasta turhasta böö!-kohtauksesta ja ennalta-arvattavuudesta parissa kohtaa.

Tehokas suljettuun tilaan sijoittuva pläjäys. 8+/10

Pakko mainita jatkoksi Intruders(1992) suom. Pelon lähettiläät.

Oliko tässä sellaista, että kun alienit tuli hakemaan, niin koko makkari kylpi valkoisessa valossa, kun siinä niiden aluksessa oli niin kirkkaat valot?

Ysärin alkupuolella tuli aika paljon kaikkia alien-aiheisia ohjelmia myöhäisillan ohjelmistossa, leffoja, sarjoja ja dokumentteja kaappauksista. Ne tais olla muotia siihen aikaan.
Ennen tuota Intruderssia taisi olla V, jossa oli sellaisia alieneja, jotka oli ihmishahmossa olevia ihmisiä syöviä matelijoita.
Ei sekään aivan lastenohjelma ollut, mutta uteliaana penskana piti katsoa.

Oliko tässä sellaista, että kun alienit tuli hakemaan, niin koko makkari kylpi valkoisessa valossa, kun siinä niiden aluksessa oli niin kirkkaat valot?

Ysärin alkupuolella tuli aika paljon kaikkia alien-aiheisia ohjelmia myöhäisillan ohjelmistossa, leffoja, sarjoja ja dokumentteja kaappauksista. Ne tais olla muotia siihen aikaan.
Ennen tuota Intruderssia taisi olla V, jossa oli sellaisia alieneja, jotka oli ihmishahmossa olevia ihmisiä syöviä matelijoita.
Ei sekään aivan lastenohjelma ollut, mutta uteliaana penskana piti katsoa.

View: https://youtu.be/kZDR4EzTHdQ
Tuossa jonkunlainen traileri.
@Jerico Kun googlettelin tietoa niin huutonetissä oli ainakin myynnissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom