Elokuva-arvostelut!

Jatketaan vielä tota listaa top 40iin saakka koska sain viimeinkin sinne asti tehtyä listan josta aiemmin puhuin.:)

21. Audition
Screen_Audition_01_758_427_81_s.jpg

22. Forgotten
forgotten_2528korean_movie2529-p2.jpg

23. I Saw the Devil
i-saw-devil-83-copy.jpg

24. The Flowers of War
Flowers-Of-War-poster.jpg

25. Cloud Atlas
CLOUD_ATLAS_poster_7-940x587.jpg

26. Battle Royale
MV5BMTgxMmJhNjItMmFlMS00MWVlLWIyMjktYjUyYTI4MzA0YzgxXkEyXkFqcGdeQXVyNjU0OTQ0OTY@._V1_.jpg

27. City of God
City-of-God-2002-film-images-b31ea049-deb0-4f80-bcfd-61b5ec7e0d4.jpg

28. Drive
film-drive-2011-the_driver-ryan_gosling-jackets-scorpion_jacket-1024x435.jpg

29. Jagten
hunt-the-2012-001-lucas-close-up_2100.jpg

30. Take Shelter
take-shelter-quad.jpg

31. Donnie Darko
donnie-darko-1.jpg

32. The Sea Inside
sea-800-800-450-450-crop-fill.jpg

33. Amores Perros
AmorePerros.jpg

34. Blade Runner 2049
tQpLvTx.jpg

35. The Stoning of Soraya M
91wn2b2YoKL._SL1500_.jpg

36. A Ghost Story
A Ghost Story Affleck.jpg

37. The Revenant
revenant027.jpg

38. Metro Manila
51VhKnUBUaL.jpg

39. Melancholia
maxresdefault (5).jpg

40. The Shape of Water
5-Opening-shot.png

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tyylikäs listaus @Tigre(y) Tuo Ida alkoi kiinnostamaan entisestään, kun sijoitat sen noin korkealle :eek:
Omaan Top 20 noista menisivät varmasti The Fountain ja Martyrs, ehkä Pan's Labyrinth. Ja sekin on siis mielestäni paljon, kun kahden "normiarvostelijan" Top 20-listat laitetaan vierekkäin.

Jos taas kahden puristisen arvonsa tuntevan sofistikoituneen elokuvakriitikon Top 20-listoja vertaillaan, niin:

1.) Elokuvan kulta-aika on POIKKEUKSETTA ollut 30 -ja 40-luvuilla.

2.) Yhtäkään listalla olevaa elokuvaa ei ole MISSÄÄN TAPAUKSESSA voitu tehdä 2000-luvulla, pl.joku mahdollisimman rohkea "Art House" -valinta mieluiten jostain mahdollisimman eksoottisesta maasta, esimerkkinä vaikkapa joku islantilainen Noi Albinoi.

3.) 90-luvulta on mahdollisesti voitu hyväksyä mukaan The Shawshank Redemption, Pulp Fiction/Reservoir Dogs, Uhrilampaat, Piano, Goodfellas, Fargo tai jokin muutamasta muusta vaihtoehdosta. Mutta maksimissaan 1 tai 2 elokuvaa.

4.) 80-luvun "roskaelokuva-aikakaudelta" ei listalla saisi mielellään kyllä olla oikeastaan yhtään elokuvaa. Hohto, Blade Runner, Stand By Me, Platoon, Once Upon a Time in America, Raging Bull, Scarface, Full Metal Jacket ja E.T ovat käytännössä ne olemassa olevat vaihtoehdot, joista YHDEN saa listalle valita. Kaksi, jos olet erityisen rohkea.

5.) Molemmille listoilla on vähintään 75% samat elokuvat; The Wizard of Oz, The Sound of Music, Gone With The Wind, Tokyo Story, Vertigo, Psycho, Vertigo, Rear Window, 12 Angry men, West Side Story, On the Waterfront jne.

6.) Parhaan elokuvan arvonimeä listalla voi kantaa oikeastaan vain Citizen Kane, Casablanca tai Kummisetä.

:LOL:

Ja tämä oli nyt täysin kieli poskella kirjoitettu juttu, jolla on kyllä vankka totuuspohja. Mutta siis monet noista mainitsemistani esimerkeistä voisivat mahtua omallekin Top 20-listalle, jopa Top kymppiin, eli yhtäkään esimerkkinä käytettyä elokuvaa ei aliarvioitu. Paitsi Citizen Kanea :LOL:

Kiitos.(y) ja mielenkiintoisia leffoja ja mietteitä laitoit noista eri aikakauden leffoista. Mutta vitun Citizen Kane:LOL:, oliko se jossa se vanha kuolemaisillaan oleva mies tiputtaa sen kristallipallon alussa ja sanoo jotain ruusunkukka ja sit yks tyyppi alkaa kyselemään kaikilta ihmisiltä et mitä ne vikat sanat tarkoittivat ennen sen vanhan miehen kuolemaansa.? Jos se on tuo tosiaan niin aivan hirmu monesti oon huomannut monessa paikkaa että Citizen Kane on pakko laittaa listalle jos haluaa olla uskottava leffa-arvostelija.:LOL: En tarkoita nyt sit @descent sua tuolla mitä sanoin.:)

Ja tuosta Idasta niin joo tuo Ida on elokuvallisesti täysin virheetön teos musta jossa on mm paljon saamarin hienoa kuvallista kerrontaa. Leffa on niinkuin arvostelussani sanoin niin erittäin hiljainen ja hidas mutta leffa ei kestä kuin 1h20min mikä on helvetin sopiva aika tuolle leffalle.(y) Loppui tyylikkästi ja en muista sanoinko seuraavaa arvostelussani vai en mut, anyway, se on hienoa että mitään leffassa ei väännetä teemoja sun muita rautalangasta katsojalle, vaan katsoja saa itse miettiä niitä juttuja.(y)

Mulla oli muuten kummisedät eka ja toka osa niin melkein kärjessä aikoinaan mut nyt ne on tippunut top 40in ulkopuolelle. Oonkohan katsonut niitä liikaa vai mitä.? Elokuvallisesti täydellisiä ihan 10 leffojal, mutta nykyään musta niistä puuttuu sellainen persoonallinen ilme ja erikoisuus, joita nykyään arvostan ihan hemmetisti leffoissa,:)

Sit kyssäri vielä et mitä mieltä oot kahdesta ekasta kummisedistä? Mulla meni ohi tuo sun pointti kumpaa tarkoitit kun sanooit et parhaan leffan arvonimeä voi kantaa vain mm kummisetä, et tarkoititko itseäsi et se ois niinkuin sun listalla ehkä jopa kärjessä? vai tarkoititko yleisesti asiaa tuosta et parhaan leffan arvonimeä voi kummisetä kantaa? Sori tyhmä kysymys mut en tiennyt kummin asiaa tarkoitit.:LOL:

Once upon a time... in Hollywood.

Oli ihan jees. Ehkä kuitenkin enemmän sarja kohtauksia kuin ihan perinteinen leffa.

Käsittääkseni leffassa oli paljon muista, tuon ajan, leffoista lainattuja kohtauksia?
Itseltä nämä menivät kyllä pääasiassa ohi kun en varsinainen leffadiggari ole.

Kiitos.(y) ja mielenkiintoisia leffoja ja mietteitä laitoit noista eri aikakauden leffoista. Mutta vitun Citizen Kane:LOL:, oliko se jossa se vanha kuolemaisillaan oleva mies tiputtaa sen kristallipallon alussa ja sanoo jotain ruusunkukka ja sit yks tyyppi alkaa kyselemään kaikilta ihmisiltä et mitä ne vikat sanat tarkoittivat ennen sen vanhan miehen kuolemaansa.? Jos se on tuo tosiaan niin aivan hirmu monesti oon huomannut monessa paikkaa että Citizen Kane on pakko laittaa listalle jos haluaa olla uskottava leffa-arvostelija.:LOL: En tarkoita nyt sit @descent sua tuolla mitä sanoin.:)

Ja tuosta Idasta niin joo tuo Ida on elokuvallisesti täysin virheetön teos musta jossa on mm paljon saamarin hienoa kuvallista kerrontaa. Leffa on niinkuin arvostelussani sanoin niin erittäin hiljainen ja hidas mutta leffa ei kestä kuin 1h20min mikä on helvetin sopiva aika tuolle leffalle.(y) Loppui tyylikkästi ja en muista sanoinko seuraavaa arvostelussani vai en mut, anyway, se on hienoa että mitään leffassa ei väännetä teemoja sun muita rautalangasta katsojalle, vaan katsoja saa itse miettiä niitä juttuja.(y)

Mulla oli muuten kummisedät eka ja toka osa niin melkein kärjessä aikoinaan mut nyt ne on tippunut top 40in ulkopuolelle. Oonkohan katsonut niitä liikaa vai mitä.? Elokuvallisesti täydellisiä ihan 10 leffojal, mutta nykyään musta niistä puuttuu sellainen persoonallinen ilme ja erikoisuus, joita nykyään arvostan ihan hemmetisti leffoissa,:)

Sit kyssäri vielä et mitä mieltä oot kahdesta ekasta kummisedistä? Mulla meni ohi tuo sun pointti kumpaa tarkoitit kun sanooit et parhaan leffan arvonimeä voi kantaa vain mm kummisetä, et tarkoititko itseäsi et se ois niinkuin sun listalla ehkä jopa kärjessä? vai tarkoititko yleisesti asiaa tuosta et parhaan leffan arvonimeä voi kummisetä kantaa? Sori tyhmä kysymys mut en tiennyt kummin asiaa tarkoitit.:LOL:

Juurikin tuo elokuva. Ja en mä Citizen Kanea huonoksi hauku, mutta joo. Pitäisi varmaan katsoa joskus uudestaan.

Meinasin joo siis sitä, että näiden "tiettyjen kriitikoiden" listoilla ykköseksi on olemassa vain kourallinen elokuvia, joista Kummisetä on yksi.

Mä tykkään todella paljon 1. ja 2. Kummisedästä, vaikeaa olisi itselläkin jättää ensimmäinen osa pois Top 10:stä, mutta en tiedä mahtuisiko ihan sinne. Kyllä varmaan. Mä en kyllä millään saa laadittua tuollaista vastaavanlaista listaa, pitäisi olla vähintään vuosikymmenelle tai genreen tehty rajaus, mutta olisi sittenkin varmaan liian vaikeaa :LOL:

Okei, nyt tajusin mitä meinasit.:)

Juu tuo listan tekeminen oli mulle myös sellainen juttu, että mietin moneen otteeseen meneekö liian vaikeaksi ja jätän siten tekemättä koko listan.:LOL: Mut se pitää sanoa et miten sain 40 leffaa järjestykseen johtuu siitä että mä oon muodostellut imbssa tuota listaa tosi pitkän aikaa jo.:LOL:

Aika metkaa muuten kun ekana sanoin täällä et Dunkirk menee top kymppiin, niin eipä näy listalla, sit sanoin et Dunkirk menee ainakin top 25een, niin eipä näy sielläkään, eikä edes top 40ssa... Johtuen puhtaasti siitä että se on helppo heti leffakokemuksen esim Dunkirkin vasta juuri katsottua jälkeen sanoa et "niin kova leffa et menee heittämällä top 10iin" mut sit kun alkaakin miettiä kunnolla listaa niin alkaa tulla mulle superkovia leffoja mieleen silleen "ai niin tämäkin leffa" niin niitä kun tulee ja tulee mieleen tolleen niin ne työnsi mulla Dunkirkin jopa top 40sta pois.:LOL: ollen silti 10 leffa.

Sit niinkuin aikaisemmin sanoin niin et kummisedät ei enää mahdu top 40 listalle, kun ovat 10 tasosta huolimatta jotenkin miten sen nyt sanois "liian tavallisia" et ei kummisetiä pystyy sanomaan mm erikoisiksi leffoiksi. Nykyään tosiaan tosi iso syy mulla miksi jotkut leffat menee listalle niin johtuu osaltaan tosi vahvasti siitä et leffa on mm

- massasta poikkeava
- erikoinen
- persoonallinen ilme
- hyvin mielikuvituksellinen
- sisältää kovia twistejä
- erikoinen tunnelma
- visuaalisesti uskomaton vaikuttaen paljon leffan tehokkuuteen

jne...

ja kuten listasta näkyy niin siellä on melkein kaikki tuollaisia. Mads Mikkelsenin Jahti elokuva on mm tosin voisi sanoa tavallisen tuntuinen, mutta syy miksi pääsi listalle ja jopa 29 sijalle kaikkien aikojen leffoista itellä, johtuu kolmesta syystä. Eka on se että se leffa on ihan järkyttävän voimakas ja äärimmäisen realistisen tuntuinen kokemus tuntuen Mads Mikkelsenin esittämän miehen puolesta ihan järkyttävältä katsoa ja leffa on täten erittäin ahdistava kokemus ja toinen syy miksi menee noin korkealle listassa johtuu että se loppuratkaisu on karulla tavalla yksi kovimpia koko leffahistoriassa kaikessa kauheudessaan, ei saatana. Leffan nähneet tietää mitä tuolla ihan lopulla tarkoitan. Kolmas syy johtuu Mads Mikkelsenin uskomattomasta roolisuorituksesta. alla oleva gif kertoo kaiken. Tuo hänen näyttelemä tuskansa etenkin tuossa gifín kohdassa kun ei hän tiedä tavallaan miten päin olisi, on ihan älyttömän realistisen näköistä, et tuon tuskan voi tuntea ruudun imo läpi, et tän roolisuorituksen takia Mikkelsen on noussut Bardemin jälkeen suosikki näyttelijäkseni.
tumblr_mm1q656ryS1qhjmm4o5_r1_250.gif

Viimeksi muokattu:
Okei, nyt tajusin mitä meinasit.:)

Juu tuo listan tekeminen oli mulle myös sellainen juttu, että mietin moneen otteeseen meneekö liian vaikeaksi ja jätän siten tekemättä koko listan.:LOL: Mut se pitää sanoa et miten sain 40 leffaa järjestykseen johtuu siitä että mä oon muodostellut imbssa tuota listaa tosi pitkän aikaa jo.:LOL:

Aika metkaa muuten kun ekana sanoin täällä et Dunkirk menee top kymppiin, niin eipä näy listalla, sit sanoin et Dunkirk menee ainakin top 25een, niin eipä näy sielläkään, eikä edes top 40ssa... Johtuen puhtaasti siitä että se on helppo heti leffakokemuksen esim Dunkirkin vasta juuri katsottua jälkeen sanoa et "niin kova leffa et menee heittämällä top 10iin" mut sit kun alkaakin miettiä kunnolla listaa niin alkaa tulla mulle superkovia leffoja mieleen silleen "ai niin tämäkin leffa" niin niitä kun tulee ja tulee mieleen tolleen niin ne työnsi mulla Dunkirkin jopa top 40sta pois.:LOL: ollen silti 10 leffa.

Sit niinkuin aikaisemmin sanoin niin et kummisedät ei enää mahdu top 40 listalle, kun ovat 10 tasosta huolimatta jotenkin miten sen nyt sanois "liian tavallisia" et ei kummisetiä pystyy sanomaan mm erikoisiksi leffoiksi. Nykyään tosiaan tosi iso syy mulla miksi jotkut leffat menee listalle niin johtuu osaltaan tosi vahvasti siitä et leffa on mm

- massasta poikkeava
- erikoinen
- persoonallinen ilme
- hyvin mielikuvituksellinen
- sisältää kovia twistejä
- erikoinen tunnelma
- visuaalisesti uskomaton vaikuttaen paljon leffan tehokkuuteen

jne...

ja kuten listasta näkyy niin siellä on melkein kaikki tuollaisia. Mads Mikkelsenin Jahti elokuva on mm tosin voisi sanoa tavallisen tuntuinen, mutta syy miksi pääsi listalle ja jopa 29 sijalle kaikkien aikojen leffoista itellä, johtuu kolmesta syystä. Eka on se että se leffa on ihan järkyttävän voimakas ja äärimmäisen realistisen tuntuinen kokemus tuntuen Mads Mikkelsenin esittämän miehen puolesta ihan järkyttävältä katsoa ja leffa on täten erittäin ahdistava kokemus ja toinen syy miksi menee noin korkealle listassa johtuu että se loppuratkaisu on karulla tavalla yksi kovimpia koko leffahistoriassa kaikessa kauheudessaan, ei saatana. Leffan nähneet tietää mitä tuolla ihan lopulla tarkoitan. Kolmas syy johtuu Mads Mikkelsenin uskomattomasta roolisuorituksesta. alla oleva gif kertoo kaiken. Tuo hänen näyttelemä tuskansa etenkin tuossa gifín kohdassa kun ei hän tiedä tavallaan miten päin olisi, on ihan älyttömän realistisen näköistä, et tuon tuskan voi tuntea ruudun imo läpi, et tän roolisuorituksen takia Mikkelsen on noussut Bardemin jälkeen suosikki näyttelijäkseni.
tumblr_mm1q656ryS1qhjmm4o5_r1_250.gif

Moneen asiaan voisi ottaa tässäkin kantaa, mutta otetaanpa tuohon Jahti-elokuvaan ja Madsiin. Narratiiviltaanhan tuossa elokuvassa ei tosiaan ole mitään erikoista, mutta ohjaustyö ja Mads tosiaan tekevät tuosta yhden parhaista ja ahdistavimmista pohjoismaisista elokuvista vuosikausiin. Aivan huikea elokuva. Olet varmasti nähnyt, mutta Madsin ja NWR:n yhteistyö Valhalla Rising-elokuvassa on aivan uskomatonta, siinä on tunnelmaltaan aivan poikkeuksellinen helmi...

Kiitos tuosta Valhalla Rising leffasta! Nimi on tosi tuttu, mutta en ole nähnyt "aukko yleissivistyksessä.":LOL: Pakko katsoa nyt joku kerta toi(y)

Pitäis varmaan tänään katsella se Pikachu leffa loppuun ja arvostella se ennen mr olympiaa.:puntti: Voi jeesus mikä leffa ainakin siihen asti mitä katoin, enkä tarkoita hyvällä.:ROFLMAO:

Ai perkule, unhtui mainita tuosta kun listasin noita massasta poikkeavuus, erikoinen tunnelma jne, niin taiteellinen toteutus unohtui mainita mikä on mulle yksi tärkeimmistä syistä et mikä tekee jostain leffasta kovan. The Handmaiden on tosi hyvä esimerkki missä taiteellinen toteutus on aivan huippuluokkaa.

Tylsyyksissä tein tässä top 50 asti. Jeps, nyt on mun top 50 leffat kasassa!

41. Arrival
MV5BMzQyNzYzYTQtNGJkZC00YzUzLThjOWItNzdiMzRiNWZkYzg3XkEyXkFqcGdeQXVyODUxMDgzOTE@._V1_.jpg

42. I Origins
i-origins-anatomy-superJumbo.jpg

43. The Thing
391acc3dab5f5964f8421d512f0abcc5-700.jpg

44. The Others
the-others-movie-poster-2001-1020196162.jpg

45. Eastern Promises
18379.jpg

46. Infernal Affairs
finfernal1111.jpg

47. The Invisible Guest
maxresdefault (6).jpg

48. Apocalypto
MV5BMzhmNGMzMDMtZDM0Yi00MmVmLWExYjAtZDhjZjcxZDM0MzJhXkEyXkFqcGdeQXVyNjU0OTQ0OTY@._V1_.jpg

49. Moon
maxresdefault (7).jpg

50. Sunshine
maxresdefault (8).jpg

No suosittelen kyllä asap hommamaan ja katsomaan. Ihmettelen, jos ei uppoa.

Juu pitää tässä tosi piakkoin ostaa.(y) varmasti tulee uppoamaan koska Mads Mikkelsen + NWR yhdistelmä ei voi pettää:rock: ja sit uskon et siksikin uppoaa kun meillä on "suht" samankaltainen leffamaku, tykätään molemmat sellaisista vähän erikoisemmista leffoista ja molemmat tykkää pohtia diipisti leffojen asiota.:LOL:

No suosittelen kyllä asap hommamaan ja katsomaan. Ihmettelen, jos ei uppoa.

Ostin äskettäin huutonetistä, lisäksi tilasin myös äsken amazonista Tokyo Storyn.:) Eikä siinä vielä kaikki. Ostin myös discshopista Italialaisen Dario Argento Collectionin johon kuuluu The Bird With The Crystal Plumage, Deep Red, Opera, Phenomena, Tenebre and Suspiria ja sitten vielä... rumpujen pärinä......tällaisen Etelä-Korealaisen sotaleffan jossa näyttelevät vielä kaiken lisäksi samat pääosanäyttelijät jotka oli Brotherhood of Warissa! Upeita näyttelijöitä. Kunnian kentät (2011) - IMDb en ole aiemmin dischopissa nähnyt edes tuota mut nyt siellä oli 1kpl jäljellä niin tuli ostettua sekin sitten. Eli 9 leffaa ostin yhdeltä istumalta.:hyper:

Jos Jodorowskyn ohjaukset kiinnostaa niin El Topo on pakollinen katsottava, muistan kun näin sen nuorempana ja olin aivan pihalla kyseisestä elokuvasta. Muutaman kerran jälkikäteen uudestaan katsottuani oppinut arvostamaan sekä tykkäämään elokuvasta hyvin paljon, ennen jotenkin vaan elokuvissa se tietty tunnelma/ideat/toteutus ollut jotain niin mahtavaa mihin ei nykypäivänä törmää kuin harvoin. Mikä toisaalta on myös hyvä juttu, elokuva kun saa keskustelua ja kiistelyä aikaan niin jotain on yleensä tehty oikein.

Olis kiva kuulla Tigren analyysi tästä elokuvasta

Holy Mountain 1973
La montaña sagrada (1973) - IMDb

On meinaan sen verran erikoinen taidepläjäys.

Kiitos tuosta kun sanoit et mun pohdinnat tuosta leffasta kiinnostaisi kuulla! se on nimittäin erittäin mukava kuulla kun aina näitä kun välillä joku tulee joskus kysymään et kattoisinko jonkin tietyn leffan ja tekisin arvostelun. Olen otettu.:worship:

Nyt tuli sellainen kasa leffoja ostettua et en vielä tota Holy Mountainia pysty ostaa, mutta menee ostoslistalle ja tilaan tuon vähän myöhemmin amazonista josta löysin leffan heti. Niin ja kiitos todella hyvästä leffa vinkistä(y), en oo koskaan kuullukaan tosta leffasta,:LOL: mut iski heti kova mielenkiinto!

Nyt tulee aika metka ja veikee juttu.:LOL: Kun katsoin tänään Battle Royalen pitkästä aikaa, joka on mun listalla 26 sijalla. Kelailin huvikseen päässä leffan jälkeen sellaista asiaa JOS ei olisi nähnyt niitä Jennifer Lawrencen tähdittämiä nälkäpelejä ennen Battle Royale niin rupesin kelaa et ei saatana, JOS olisikin mennyt toisinpäin että Battle Royalen oisi nähnyt ennen noita nälkäpelejä, niin voi jumankauta miten kova leffakokemus olisi silloin ollut kyseessä kun ei ole ennen nähnyt sellaista ideaa koskaan juonessa missään leffassa et laitetaan porukka saarelle tappamaan toisiaan... tuota asiaa kun aloin miettiä kunnolla päässä niin Battle Royale meni nyt 26 sijaltaan listassani top 10iin ellei jopa top 5een. Oikeasti. Mä kun kelasin päässä ton kertomani asian niin tuli sellainen kiksi päähän että oksat hemmettiin.... Ja arvostan nyt leffaa ihan eritavalla, ehdottomasti olisi pitänyt nähä BR ennen noita nälkäpelejä eikä toisinpäin niinkuin mulle kävi, tosiaan nälkäpelien näkeminen ensin pilasi BRia, koska idean oli jo nähnyt ja täten ei tosiaan leffakokemus BRsta ollut yhtään niin huikea kuin mitä olis voinut olla.

Imo BR on aivan omalla tasollaan ja kun itse näki aikoinaan noi nälkäpelit sen jälkeen ne eivät tehneet kovin kummoista vaikutusta, itse en pidä koko elokuva sarjaa kovinkaan erikoisena saavutuksena enkä kauhean hyvinä elokuvina muutenkaan. Suurimmalla osalla jotka elokuvista pitää on Lawrencen esiintyminen, perus viihteenä noi menee sivussa. Tigre hyvää pohdintaa jälleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom