Elokuva-arvostelut!

Juu Hopeanuoli on ihan omassa luokassaan animeissa.(y)

Mukava kuulla et oot nähnyt laadukkaina elokuvallisesti noi Miyazakin leffat.(y) Tosiaan noi kaikki Studio Ghiblin leffat mukaanlukien myös Edesmenneen Isao Takahatan leffat, niin antaa tosiaan paljon aikuisille myös ja tuon Takahatan toiseen maailmansotaan sijoittuva Tulikärpästen hauta on todella karu anime, joka ei todellakaan lapsille sovi. Kaikki
kuolee siinä leffassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu Hopeanuoli on ihan omassa luokassaan animeissa.(y)

Mukava kuulla et oot nähnyt laadukkaina elokuvallisesti noi Miyazakin leffat.(y) Tosiaan noi kaikki Studio Ghiblin leffat mukaanlukien myös Edesmenneen Isao Takahatan leffat, niin antaa tosiaan paljon aikuisille myös ja tuon Takahatan toiseen maailmansotaan sijoittuva Tulikärpästen hauta on todella karu anime, joka ei todellakaan lapsille sovi. Kaikki
kuolee siinä leffassa.

Joo tuon 'Tulikärpästen Haudan' unohdin. Se on ehkä kovin anime-elokuva kyllä mitä olen koskaan nähnyt. Ja tosiaan se on sitten kyllä jo täysin aikuisten elokuva.
 
Kyllä.

Niin ja tuo mainitsemasi Nausicaä on kyllä pirun kova anime koska siinä on niiin perkeleen dystoopppinen tunnelma, tosi synkkä miljöö ja laaja sodan tunne ilmassa kun on maailman sota käynnissä ja sit vielä se saastemeri leviää ajaen ihmiset ihan ahdinkoon ja lopun tunne on vahvana ilmassa.
vaikka leffassa käy lopulta hyvin asiat, mut hemmetin siististi toteutettu tuo inhimillisyyden ja empatian voima joka voittaa lopulta.
Erittäin tyylikäs loppuratkaisu.

Btw ei oo tullu yhtäkään leffaa vielä postilaatikkoon,(n)se on varma et Tokyo Story tulee vikana koska amazonista tilattu, mut nyt odotan et tulis ensimmäisenä se se Venäläinen Leviathan leffa. koska oon siitä nyt niin erityisen kiinnostunut.
 
Elokuvien ahminta jatkuu .....

Luc Bessonin ....

ANNA

MV5BZWIxZTc5YmYtNDczOC00MmIyLWIxNjUtMjVlYzA5ZGViZjNkXkEyXkFqcGdeQXVyMzY0MTE3NzU@._V1_SY1000_SX750_AL_.jpg

8/10

Tappavaa sexya by Luc Besson ....
....kyseiseen tyyliin ihastuneille taattua tawaraa: Leonin ja Tyttö nimeltä Nikitan perintöä kunnioittaen nyt idän/lännen kylmänsodan jännitteiden aikakaudelle sijoittuva ammattitappaja-draama-thrilleri.
Sasha Luss, Helen Mirren tekevät hyvät roolityöt..... miesten jäädessä statisteiksi...




So its goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)
 
Rashomon - paholaisen temppeli (1950) - Imdb 8,2
img_0.jpg

12.jpg

Päätin et alan kattoo aikajärjestyksessä näitä, minä vuonna nää kaikki 6 leffaa on tehty ja tämä Rashomon on 1950 ja ensimmäinen Kurosawan Samurai elokuva joten tällä aloitin. Alku alkaa tosi mukavan mystisesti. 2 miestä istuu kuvassa olevan lahoneen temppelin katoksen alla ihan jäätävässä vesisateessa ja toinen hokee en käsitä, en käsitä, en käsitä... Kolmas mies tulee tuohon katokseen ja sanoo että mitä on tapahtunut ja sit toinen niistä kavereista joka oli pappi niin sanoi jotain et edes viisaudestaan tunnettu pappi ei voi tätä selittää ja alkaa luetella synkkiä asioita, sota, maanjäristys, tuulet, tulipalot, nälänhätä, kulkutaudit... ja sanoi että edes sota ei ole niin kamala asia kuin tarina jota hän alkaa kertomaan.

Tuossa kohtaa jo kelasin et mistä ikinä onkaan kyse niin ei ainakaan mitään iloista settiä ole luvassa... Sit aloin tuossa alussa kelata leffan nimeä Rashomon - paholaisen temppeli... mikähän se on ja 4-10iin asteikoilla et millä mielenkiinnolla odotin et mistä tässä on kyse, niin 10 on luku. eli leffa oli alusta asti erittäin otteessa pitävästi osattu tehdä ja odotti harvinaisen mielenkiinnolla mistä juonessa on kyse. Sit mietin alussa myös sitä että kun leffa kestää vaan 1h24min, niin tuli mieleen että tää on kyllä varmasti erittäin ytimekäs ja tiivis kokonaisuus. Vaikka pidin siitä että Seitsemän Samurai kestää 3 puoltuntia, niin erittäin siistiä että tässä collectionissa on myös näin lyhyitä leffoja, sillä lyhyille leffoille on todellakin myös paikkansa. Btw vähänkö hymähdin kun tässä on se Seven Samuraista tuttu Samurai joka oli ihan kaheli ja taisteli perse paljaana, niin tuon samurain näyttelijä on tässäkin ja ihan samanlainen sekopää vielä.:ROFLMAO: ei jeesus mikä pelle, mut hyvällä tavalla, veti sitä kahelin ja täysin arvaamattoman kaverin rooliaan pirun hyvin. Mm kaikki ne ilmeet ja eleet hänellä johtui loistavasta erikoisesta näyttelystään.

Leffassa on tosi kiinnostavaa et sitä kauheaa tarinaa kerrotaan monen henkilön näkökulmasta. Tuollainen tapa kertoa tarinaa että aina vaihtuu tarinan kertoja on todella tyylikästä ja persoonallista tarinankerrontaa, erittäin isot pointsit. kun tarinankertoja henkilöt kertovat kolme päivää sitten tapahtuneesta asiasta, niin silloin hypätään aina tuohon 3 päiväisiin tapahtumiin. Kun menee jonkin aikaa , niin alkaa ihmetellä et hetkinen, noihan kertoo ihan eri tarinaa, niin että jokaisen tarinan kertojan tarina siitä tapahtumasta oli erilaista sisällöltään, joten tossa ei todellakaan enää tiennyt mikä on totta ja mikä ei ja kuka niistä puhuu paskaa ja kuka kertoo tapahtuman sillä tavalla miten se oikeasti meni. Tuollainen siksakkimaisesti muodostuva kokonaisuus tarinasta, oli äärimmäisen kiehtovaa seurattavaa ja pirun siistiä tuollainen et jokaisella kertojalla on oma versionsa tapahtuneesta. Tuollainen tarinankerronta yhdistelmä et kerrotaan monen henkilön kautta tarinaa + se vielä siihen että tietyssä vaiheessa tosiaan huomasi et jokaisella omat versionsa tapahtuneesta, niin on suorastaan aivan upeaa jälkeää kyllä tarinankerrronta leffassa ja jos muistan oikein niin Kurosawa oli tarinankerronnan suunnannäyttäjä enkä ihmettele yhtään sitä asiaa. Sitten sekin että tavat joilla he kertovat tarinoitaan + dialogi + tarinoiden tapahtumat kun alkaa verrata niitä eri versioisten tarinoita toisiinsa on niin kyllä sellaista pyörremyrskyä se kombo että, on kyllä taidokkaasti ja tarkkaan harkittua kirjoitettua settiä Kurosawalta. Leffassa myös mennään sellaiselle tasolle että vainaja kertoo oman versionsa tapahtumasta...

Miljöö on upean tunnelmallinen ja niitä on monenlaista. On rankkaa vesisadetta kun juttelevat siellä temppelin katoksen alla, sitten todella rehevän metsän seassa kulkiesssa jossa huomasin et tuohonkin aikaan on saatu erittäin dynaaminen valaistus, joka teki tuosta metsästä tosi upean tunnelmallisen sillä dynaamisuudellaan. leffa oli myös kuvaukseltaan hienoa jälkeä.

Rashomon - Paholaisen temppeli et mitä sillä tarkoitetaan niin en tiedä yhtään käsitänkö oikein vai väärin, mutta oli tunne et se symbolisoi ihmisten synnynnäistä pahuutta ja ihmismielen sairautta. Sit lopussa ukot puuhu jotain et maailma on helvetti niin mietin et olikohan tuollakin jotain tarkoitusta leffassa kun leffan nimeä katsoo. Mut joka tapauksessa aivan selvää voimakasta symbolisuutta oli etenkin ihan lopussa mm siihen temppeliin liittyen ollen pahuuden pesä tms, emt. Vaikea tulkittava leffa mulle.

Oli kyllä ihan helvetin upea lyhyt ja ytimekäs leffakokemus, kun se oli niin kiinnostavaa et jokaisella oma versio tarinasta ja niitä tarinoita kuunteli erittäin mielenkiinnolla leffassa ollen myös tyylikäs tunnelma samalla kun katoksen alla rankkasateessa kertovat sitä tarinaa ja mustavalkokuva jotenkin teki ihan mielettömän kiehtovaa tunnelmaa vieden katsojan tuolle aikakaudelle ja osakiitos menee myös tunnelmasta sille dynaamiselle valaistukselle joka loi siihen metsään joka ikiseen lehteen hohtavaa kirkautta mikä oli mustavalkokuvana aika upean näköistä ja vielä 50 luvun leffa! Vaikka tosi kova leffa kyseessä, niin kaukana Seven Samurain tasosta, mut se oli odotettavissa joten ei pilannut leffaa kun tiesi etukäteen et ei tuu Seven Samuraita voittamaan, niin leffakokemus oli kyllä hyvin onnistunut kun ei ollut tosiaan mitään hyper odotuksia leffaan.

jotain mystistä hienoutta oli tässä leffassa.

 
Viimeksi muokattu:
Pitää mennä kahvia keittää ja kattoo seuraava Kurosawan leffaa.:rock: jotenkin innostuin tuosta Rashomonista, et tosi mielenkiinnolla kattoo seuraavaa leffaa, koska tuo Rashomon osoitti et mies osaa tehdä hyvin erilaisia toisistaan hänen leffoistaan poikkeavia leffoja. Seven Samurain skippaan kun oon sen nähnyt monta kertaa, eli seuraavana olis vuorossa tällainen

Kurosawan Macbeth (1957) - IMDb

siitä sekopää Samuraista Toshiro Mifune:sta tuli mun idoli et piti laittaa avatariksi.:ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Hitto kun jaksaisi itsekin vielä väsäillä edes puolet noista @Tigre :n arvosteluissa käytetyistä sanamääristä, mutta lyhyesti jotain.

A Heavy Heart
Saksalainen entisestä nyrkkeilijästä kertova elokuva, joka yrittää korjata välejään tyttäreensä. Suunnilleen noilla sanoilla elokuvaa oli luonnehdittu Netflixin kuvauksessa ja tuli väistämättä mieleen, että onko tämä nyt saksalainen yritys rekonstruoida Darren Aronofskyn mestariteos 'The Wrestler'. Onneksi ei ollut, vaikka yhtymäkohtia toki löytyykin. Tarina oli kuitenkin omansa, vahvimmat kipupisteet olivat muualla kuin 'The Wrestlerissä' ja tarina kulkee lopulta omia polkujaan. Peter Kurth on elokuvan päähenkilö Herbert ja elokuvan todellinen kantava voima. Tai noh, heikommalla pääroolin näyttelijällä ohjaajakin olisi varmasti elokuvan pystyssä pitänyt, joten sanotaan ennemminkin niin, että Kurthin suoritus yksinään nostaa oikeinkin hyvän elokuvan seuraavalle tasolle. Elokuvan emotionaalinen voima kasvaa alun lineaarisen tasaisen nousunsa jälkeen viimeiset 20-30min kuin eksponentiaalisesti ja kaikki tämä voima kulminoituu nimenomaan Kurthin roolisuoritukseen. Tekisi mieli sanoa enemmänkin, mutta se on toisaalta turhaa ja samalla alkaisi spoilaamaan elokuvaa. Todella vaikuttava elokuva.

Toinen Mahdollisuus
Susanne Bierin ohjaama draamaelokuva, jonka päähenkilöksi muotoutuu Nikolaj Coster-Waldaun näyttelemä Andreas. Tämä on mielestäni ensimmäinen elokuva, jossa kyseistä näyttelijää näen sitten Game of Thronesin Jaime Lannisterin. Mies ei selkeästi todellakaan ole jäänyt ison roolinsa vangiksi, vaan koko Lannister unohtuu hyvinkin nopeasti ja elokuva kokonaisuudessaan näyttää, miten maneeriton näyttelijä on kyseessä. Elokuva on todella raastava näytös oman lapsen menettämisestä ja siitä, miten kauas rationaalisesta ja moraalisesti hyväksyttävästä tasosta ihminen voi pahimpien tragedioiden edessä taantua. Lisää tuntuu olevan vain tulossa, vaikka Bier nyt ei toki mihinkään ylilyönteihin sorru, vaan kaikki tapahtuu uskottavan, raadollisen ja käsiteltävissä olevan narratiivin sisällä. Loistava elokuva.

Land of Mine
Elokuva toisen maailmansodan jälkimainingeista, jossa ryhmä saksalaisia "sotilaita"(poikia) joutuvat tyhjentämään Tanskan rannikkoa tuhansista Saksan sinne kylvämistä maamiinoista. Tämä elokuva ansaitsisi perusteellisemman arvostelun, muuten sille ei koe antavansa sen ansaitsemaa kunniaa. Eli riittäköön nyt vain kehoitus; Katso tämä elokuva.
 
Elokuvien ahminta jatkuu .....

Luc Bessonin ....

ANNA

MV5BZWIxZTc5YmYtNDczOC00MmIyLWIxNjUtMjVlYzA5ZGViZjNkXkEyXkFqcGdeQXVyMzY0MTE3NzU@._V1_SY1000_SX750_AL_.jpg

8/10

Tappavaa sexya by Luc Besson ....
....kyseiseen tyyliin ihastuneille taattua tawaraa: Leonin ja Tyttö nimeltä Nikitan perintöä kunnioittaen nyt idän/lännen kylmänsodan jännitteiden aikakaudelle sijoittuva ammattitappaja-draama-thrilleri.
Sasha Luss, Helen Mirren tekevät hyvät roolityöt..... miesten jäädessä statisteiksi...




So its goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)
Tää oli ihan pätevä pätkä, enemmän vaan mimmi linjalla tälläisiä elokuvia. Bessonin aikaisempi La Femme Nikita sekä ok pläjäys Lucy, myös imo aliarvostettu Atomic Blonde oli loistava mimmi pistää haisemaan pätkä jonka ohjas Leitch.
 
Hitto vie nukahdin eilen sitä Kurosawan kolmatta leffaa katsoessa noin puolessa välissä. Ihan pirun kovaa leffaa oli mut ku nukkumatti tuli kylään ja ihan väärään aikaan. Pitää tänään ottaa uusiksi alusta asti kunhan kerkeää, kun jos kahdessa osassa leffan katsois et pitää breikin ja katsois sit loppuun, niin ei siihen tunnelmaan pääse samalla tavalla uppoutumaan lähimainkaan, eikä leffa olisi yhtään niin huikea kokemus silloin.

vaikka puoleen väliin kerkesin katsoa, mut sen voin jo leffasta sanoa että isot hatunnostot Kurosawalle et tääkin oli ihan oman tyylinen leffa poiketen muusta kahdesta elokuvastaan mitä oon tähän mennessä nähnyt. Tuosta Rashomonista ja 7 samuraista. Tosi siisti juoni tässäkin leffassa.(y)
 
Hitto vie nukahdin eilen sitä Kurosawan kolmatta leffaa katsoessa noin puolessa välissä. Ihan pirun kovaa leffaa oli mut ku nukkumatti tuli kylään ja ihan väärään aikaan. Pitää tänään ottaa uusiksi alusta asti kunhan kerkeää, kun jos kahdessa osassa leffan katsois et pitää breikin ja katsois sit loppuun, niin ei siihen tunnelmaan pääse samalla tavalla uppoutumaan lähimainkaan, eikä leffa olisi yhtään niin huikea kokemus silloin.

vaikka puoleen väliin kerkesin katsoa, mut sen voin jo leffasta sanoa että isot hatunnostot Kurosawalle et tääkin oli ihan oman tyylinen leffa poiketen muusta kahdesta elokuvastaan mitä oon tähän mennessä nähnyt. Tuosta Rashomonista ja 7 samuraista. Tosi siisti juoni tässäkin leffassa.(y)

Joo kyllä se aina täytyy aloittaa kokonaisuutena uudestaan. Sama kuin aloittaisi kuuntelemaan jotain biisiä randomisti keskeltä tai lukemaan kirjaa vain jostain kohtaa. Ei mun mielestä taideteosta voi omavaltaisesti kohdella ihan miten sattuu. Tai no voi, mutta sitten on turha ääneen siitä mitään puhua. Sama kun eräs kaveri haukkui 'Into the Wild'-elokuvan ja kun halusin tietää enemmän, niin "No mä katoin vaan ekan vartin ja vittu mitä paskaa" :LOL:

Elokuva on kokonaisuus, parhaimmillaan taideteos, jonka jokainen toki saa tulkita haluamallaan tavalla, mutta mielestäni olisi reilua kohdella sitä kuten sen on ohjaaja tarkoittanut katsottavan, eli yleensä alusta loppuun yhtenä kokonaisuutena. Ohjaaja sitten halutessaan sitä pilkkoo osiin (Nymphomaniac), tekee trilogioita (LOTR), saagoja(Star Wars), kääntää kronologian päälaelleen (Irreversible), muuttaa kerronnan kononaan (21 grammaa), kelaa elokuvaa ja muuttaa kerrontaa katsojan edessä (Funny Games) tai muuta vastaavaa. Mutta lähtökohtaisesti mielestäni katsojallakin on vastuu seurata elokuvaa kunnolla ja keskittyä siihen, ainakin jos aikoo sitä julkisesti arvostella. Ja älkää nyt käsittäkö väärin, en mä ole oikeasti näin tiukkapipoinen elokuvien tai minkään muunkaan suhteen, mutta perusajatus on mun mielestä tämä.

Kyllä mä ainakin tietoisesti valitsen tutun elokuvan tai jonkun lyhyen pätkän, jos on tuo nukahtamisriski. Koska ärsyttävästi se kynnys aloittaa leffa kokonaan uudestaan kasvaa, jos se alku ei ollut aivan helvetin mukaansa tempaava. Ja sitten tavallaan jää roikkumaan mahdollisesti aivan mestarillinenkin elokuva. Itse olen nukahtanut KAKSI kertaa 'The Mother':in aikana, noin 45min kohdalla ja ei ole yhtään hotsittanut sitä enää jatkaa. Ja kyseessä voi kuitenkin olla miten hyvä elokuva tahansa. Noh, oikea "third world problem" :ROFLMAO: Mutta tällaisen huomion olen tehnyt anyway (y)
 
Joo ite pilannut kanssa joskus jonkun elokuvan kokemuksen et mitä se olis voinut parhaillaan olla, et nukahdin ja toisella kerralla nukahdin taas ja tuo 2 kertaa keskeyttäminen ja sen jälkeen kolmannen kerran aloittaminen oli jo pilannut leffan tehoa paljon onneksi ei kuitenkaan ollut mestariteos kyseessä vaan oiskohan ollut nainen junassa jota olin kuitenkin odottanut kovasti. et hyvää pointtia tossa sun tekstissä.(y)

Mut onneksi nyt ei joutunut tätä keskeyttää KAHTA kertaa ja tää oli niin oli niin yber hyvää menoa mitä kerkesin katsoa, et pirunmoinen mielenkiinto leffasta onneksi jäi tällä kertaa leijumaan ilmaan et pääsispä kiireiltä katsomaan uudestaan ja kokonaisuutena tällä kertaa leffan. (y) et onneksi kävi tällä kertaa näin et tuo yhden kerran nukahtaminen ei pystynyt tätä leffaa naarmuttamaan koska mielenkiinto on parasta aikaa kova päästä katsomaan leffa nyt ihan kohta kokonaisuutena.:)
 
Seittien linna (1957) - Imdb 8,1
b01e1aa27eeca81a32e34862d655d243.jpg

Leffa alkaa komealla alkulaululla samalla kun kuvataan sumuista vuoristoa. Leffassa alussa kaksi samuraita kulkee etsien erästä Seittien linnaa. He ratsastavat hevosilla ihan täydessä sumun ympäröimässä metsässä ympyrää ja hitto repesin koska nuo Japanilaisnäyttelijät vetävät niin tunteella noita roolejaan ääntään korottamalla niin Toshiro Mifune pirun möreällä äänellään huutaa että "MEHÄN RATSASTAMME YMPYRÄÄ TÄÄLLÄ SUMUSSA!!!" repesin jostain syystä tuolle ja paikan nimi olikin ja osuvasti hienosti harhautuksen metsä. Mua naurattaa just tuollainen jostain syystä.:ROFLMAO: vaikka oli hassun hauskaa revetä tolle, mutta leffa ei ollut todellakaan onneksi komedia missään nimessä missään vaiheessa, ei edes tuossa kohtaa jolle repesin niin oltu tehty koomiseksi vaan totiseksi.

Jo alussa yllätyin koska leffassa siellä sumumetsässä pahan henki alkaa huutaa kaikuvalla äänellä ja pian nuo kaksi samuraita ihan jo 10min keston jälkeen törmäävät outoon paikkaan jossa tyyppi valkoisessa kaavussaan ja puhuu itsekseen omituisia ja selviää että hän on henkimaailman olento, ei ihminen. Henkiolentomies ennustaa miesten kohtalot jotka olivat positiivisia aiheeltaan, mutta niillä oli monien asioiden summana seurauksensa joka selviää jo melkein alun eräässä dialogissa ja vielä tuosta henkiolento kohtauksesta, niin jotain enteilee myös se että henkiolennon hävitessä savuna ilmaan miehet näkevät maassa paljon pääkalloja, tossa oli jo ihan selkeä viesti. Nuo henkimaailman olennot oli muuten aivan huikea veto musta leffaan ja niiden kautta tosiaan myöhemmille tapahtumille oli isoa osuutta. Btw piti ihan lueskella wikipediasta jonkin verran Japanilaisesta kami henkiolentojen uskomuksista.

Torhiro Minufe on leffan päähenkilö jonka tarinaa kerrotaan mm hänen ja vaimonsa kautta pohdiskelusta tulevasta. Kun hän pohdiskelee vaimonsa kanssa melkein alussa siitä mitä mies aikoo tehdä erään asiaan liittyen. hänellä on 2 vaihtoehtoa valita jompikumpi poluista joissa molemmissa kohtalo on sama... Se mitä nuo 2 eri polkua ovat ja mihin ne liityy niin niistä ei varmaan kannataakaan kertoa mutta ihan helkkarin kekseliäästi kirjoitettu tuo miten 2 eri polkua johtaa aivan samaan asiaan päähenkilöllä joten mitä tuossa tilanteessa tehdä? Tosi hienosti käsikirjoitetusti juoni etenee mennen koko ajan kiinnostavammaksi ja tarinankerronta on tässäkin leffassa huipputasoa. Juonessa mukaan astuu isoksi osaksi ovelaa juonittelua ja kieroilua, jossa uskollisuus ja luottamus alkaa olla koetuksella kun ei tiedä mihin uskoa ja keneen voi luottaa ja kunnianhimo näkyy Samurai hahmoissa leffassa korkealla vaikkakin kaikki ei ollut ihan mustavalkoista tuossa asiassa, josta en kerro. Henkilöhahmotkin ja heidän motiivit sun muut pohdiskelut asioista on kanssa timanttista tasoa.

Toshiro Mifunesta tosi paljon plussaa, TODELLA yllättäen ei ollut missään kahelin ja pellen roolissa, vaan uskottava perinteitä kunnioittava pohdiskeleva totinen Samurai mies, jossa tuli selväksi että näyttelijä osaa olla myös normaali ja totinen ja syvällinen henkilöhahmo. En olisi edes halunnut että hän olisi tässä kolmannessakin leffassa mölyävä hullun roolia vetävä, vaan toivoin totista ja järkevästi pohdiskelevvaa henkilöhahmoa tähän leffaan ja niin tapahtuikin.(y)

Miljööstä pitää tässäkin Kurosawan leffassa mainita, sen vaikutuksesta leffan tunnelmaan, on ihan sumuista miljöötä ja myös vesisateita ja ukkosta (kuvassa) ja etenkin yön pimeys joka oli musta kaikkein siistein tunnelman luoja etenkin loppua kohden ja se oli kuin töydessä yhteydesäsä tuo yön pimeys leffan loppupuolen tapahtumien sisältöön ja tuo ukkonen/pimeys sopi musta tosi hyvin myös tukien sitä pahan hengen läsnäoloa leffassa entisestään ollen voimakkaana todella siisti ja tyylikäs mytologinen/tarunhohtoinen synkkä ja loppua kohden jopa aavemainen ja täyden hulluuden tunnelma. Tosi isot pisteet leffalle noista. Samuraitkin pelästyvät milloin mitäkin ääntä peläten noita pahoja henkiä alusta loppuun. Tuon miljöön ja säätilojen vaikutuksista tunnelmaan niin pitää ehdottomasti mainita myös upeista musiikeista mitkä tehostivat ja paljon erilaisten kohtausten tyyliä ollen monenlaista musiikkia, mutta sanat jotka musiikeista tulee päällimmäisenä mieleen on mystinen, tarunhohtoinen, mutta eritoten pahaenteinen/varoittava.

loppua kohden leffa vaan paranee pahojen henkien läsnäolon koko ajan loppua kohden voimistuessa ja sekoittuessa täysin oikean elämän tapahtumiin ja viimeinen noin reilu puolituntia on leffassa huikeaa settiä, kun hulluus menee täydelliseksi kaaokseksi pahojen henkien voimistuessa ja karua kun päähenkilö samurai tuntee olevansa tuossa loppuosuudessa kaookseksi yltyvän hulluuden luuppamassa tilassa jonka kierre tuntuu loputtomalta.

kaikkein päällimmäisin pointti ja pääteemat leffasassa ovat ihmisen kunnian/vallanhimo jotka riistäytyy käsistä jolla on synkät seurauksensa jniiden ajautuen spiraaliin. kohtalo onkin myös yhtenä isona teemana. Leffa kertoo mihin suunnaton kunnian ja vallanhimo johtaa kun ihmisen noita tavoitellessa kullan kiilto silmissä sortuu kauheisiin tekoihin jonka kierteelle ei leffassa näy loppua. Myös petturuus, ihmisen julmuus ja se miten sota saa ihmisen pään sekaisin..

"katso raunioita harhojen linnan, vain aaveet sitä asuttavat, täällä tapahtui verilöyly joka vallannhimosta kumpusi..."

Aivan täyttä timanttia oli tää leffa.

10
 
Se unohtui sanoa että jännästi näissä monissa vanhoissa leffoissa ns ylinäytellään, kun Samurait huutamalla sanoo asiat tyyliin puolet leffan dialogista ja sitten myös ylielehditään, joita ei kumpaakaan noista kahdesta mainitsemastani nykyään näy leffoissa ikinä, mutta tarkoitin tuon ylinäyttelemisen hyvällä tavalla, se oli vaan persoonallista ja sopii näihin vanhoihin leffoihin tehden omanlaista tunnelmaa. kuin nykyleffoissa ei toimisi kyllä siis niinkuin ollenkaan. Ainakin näissä Kurosawan leffoissa tuo ylinäytteleminen toimii, kun Samurait miehekkäillä äänillään vetää niin tunteella tuon huutamisen, mut Suomalaisissa vanhoissa pätkisää joita en ikinä katso, mut jos sattuu telkkua katsellessaan kurkkaamaan sellaista niin se on siis ihan järkyttävän typerän kuuloista se ylinäytteleminen et tulee vaan pää kipeeks sellaisesta sonnasta. :LOL:
 
Tulin tarkistaa typoja lukien arvosteluni uudestaan ja sit tajusin et allaolevat kertomani kohdat jotka poimin arvostelustani tähän niin olis saanut sittenkin oll spollertageissa. Sitä kun tosi innoissaan alkaa kirjoittaa niin tulee lipsahdettua vahingossa joissakin arvosteluissani juonen puolelle liikaa ja joita ei olis ehkä näitä allaolevia tekstejä kannattanut kirjoittaa ilman spoilertageja. Pahoittelut siis tuosta, koska joku joka ei oo leffaa nähnyt niin nuo saattaa pilata jollain tasolla katselukokemusta, koska kerroin noissa loppuosuuden tapahtumista et jatkossa oon kyllä tarkempi. Et mm seuraavassa Samurai reviewissa tulee kyllä varmasti spoilertageihin kirjoitettua tekstiä, jos haluan alleviivata joitan tapahtumia jotka spoilaa ehkä vähän liikaa leffaa. Eli jos joku aikoo katsoa leffan niin älkää lukeko tota arvostelua, kuin vasta leffan katsottua, (siis jos vain kiinnostaa lukea.)

Nämä olivat siis ne kirjoitukset jotka olis saanut mennä sittenkin spoilertageihin.

loppua kohden leffa vaan paranee pahojen henkien läsnäolon koko ajan loppua kohden voimistuessa ja sekoittuessa täysin oikean elämän tapahtumiin ja viimeinen noin reilu puolituntia on leffassa huikeaa settiä, kun hulluus menee täydelliseksi kaaokseksi pahojen henkien voimistuessa ja karua kun päähenkilö samurai tuntee olevansa tuossa loppuosuudessa kaookseksi yltyvän hulluuden luuppamassa tilassa jonka kierre tuntuu loputtomalta.

kaikkein päällimmäisin pointti ja pääteemat leffasassa ovat ihmisen kunnian/vallanhimo jotka riistäytyy käsistä jolla on synkät seurauksensa ja niiden ajautuen spiraaliin
 
Anyway nyt Samurai kokoelmassa kun oon menossa puolessa välissä, kolme on vielä katsomatta, on aivan pakko tähän väliin katsoa joka oli ilmestynyt tänään postilaatikkoon, niin Etelä-Korean kallein elokuva koskaan ja vielä tositapahtumiin perustuva sotaleffa, jossa näyttelee samat näyttelijät kuin Brotherhood of Warissa ja tässäkin veljeksiä.:LOL:

Kunnian kentät (2011) - IMDb
 
^^edit, pakko korjata et eipä ollut sittenkään toinen Brotherhood of Warin pääosanäyttelijöistä mukana tässä leffassa, en ainakaan imdbta äsken tutkiessa löytänyt näyttelijän nimeään tässä leffassa, et muistin väärin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom